Paslaugų centrai – vieta kompetencijoms ugdyti, inovacijoms ir pažangesnei darbo kultūrai kurti

Publikuota: 2019-06-26
Įmonės nuotr.
Įmonės nuotr.
„Danske Bank“ Globalių paslaugų centro vadovė

Maždaug prieš dešimtmetį Lietuvoje pradėjusi formuotis verslo paslaugų centrų rinka į mūsų šalį pritraukė ne tik užsienio investicijas, bet ir atnešė naują požiūrį į darbą bei jį atliekančius darbuotojus. Į darbo rinką įsilieję Y kartos atstovai, pasižymintys nauju mąstymu ir sudarantys vis didesnę dalį dirbančiųjų, šiuos pokyčius dar paskatino.

Pasikeitęs požiūris – stipri varomoji jėga, leidžianti sėkmingai augti ir auginti vieniems kitus, tačiau kiek šis augimas turi potencialo tęstis? „Investuok Lietuvoje“ duomenimis, šalyje šiuo metu veikia 80 skirtingų sektorių kompanijų paslaugų centrų, o juose dirba maždaug 17.000 darbuotojų. Vien „Danske Bank“ Globalių paslaugų centre Lietuvoje dirba 2.267 darbuotojai, o visoje organizacijoje – virš 3.000. Prieš dešimtmetį tokią ateitį, turbūt, būtų galėję prognozuoti tik didžiausi optimistai. Be abejo, rinka yra dinamiška, dažnai nenuspėjama, todėl kai kurie paslaugų centrai, kurių atėjimu prieš keletą metų džiaugtasi, skelbia apie pasitraukimą. Vis dėlto jau dabar galime matyti, kad tai nestabdo kitų paslaugų centrų augimo, atvirkščiai – jų plėtra tęsiasi. Vien tik praėjusiais metais į Lietuvą pritraukta 10 naujų paslaugų centrų. Šiemet rinką papildė dar 3 nauji žaidėjai.

Nors paslaugų centrų rinką Lietuvoje jau galime laikyti brandžia, tačiau erdvės jai, o kartu ir atskiroms organizacijoms, augti dar apstu. Naujausiais duomenimis, 1.000 žmonių Vilniuje tenka 25,6 paslaugų centrų darbuotojai. Palyginimui, kai kuriuose kaimyninės Lenkijos miestuose šis rodiklis kur kas didesnis – Krokuvoje siekia 83,5, o Vroclave – beveik 70,6. Sėkminga Lietuvoje įsitvirtinusių paslaugų centrų veikla atskiroms organizacijoms leidžia ne tik tobulėti ir siekti gerų rezultatų, bet ir nulemia tolesnį jų augimą.

Pirmieji paslaugų centrų žingsniai Lietuvoje buvo pažymėti ne tik fanfaromis, bet ir daugybe klausimų apie jų kuriamą vertę. Praėjus dešimtmečiui ją galime matuoti ne tik ekonomine nauda, bet ir darbo aplinkos bei organizacinės kultūros šalyje augimu.

Lietuvos paslaugų centrų rinkos pasiekimai matomi ir tarptautiniu mastu. Vasario pradžioje Varšuvoje vykusiuose Vidurio ir Rytų Europos paslaugų centrų apdovanojimuose Lietuvos atstovams įteikti net 5 apdovanojimai – tarp jų ir penktus metus iš eilės Vilniui atitekęs labiausiai besivystančio paslaugų centrų miesto titulas bei Dinamiškiausios darbovietės regione apdovanojimas („Most Vibrant Workplace“).

Lietuvoje įsikūrę paslaugų centrai papildė rinką įvairių kompetencijų portfeliu. Tai - žinios ir įgūdžiai, kurių šalyje anksčiau neturėjome, arba turėjome labai mažai. Vien jų atsiradimas reiškia, kad rinka tapo dar patrauklesnė naujiems investuotojams.

Kitas aspektas, kurio negalime nuginčyti – dėl darbuotojų ėmę konkuruoti užsienio investuotojai privertė pasitempti ir vietos verslus – taip konkurencija kilstelėjo bendrą visos darbo rinkos šalyje lygį. Šiame kontekste itin svarbus požiūrio į darbuotoją pokytis. Darbuotojas vis dažniau suvokiamas ne kaip darbų atlikėjas, bet vertę kurianti asmenybė.

Žinoma, skirtingos organizacijos į Lietuvą atsinešė skirtingas kultūras, tačiau daugelį jų vienija supratimas: tam, kad darbuotojas pasiektų rezultatų, jis turi gerai jaustis aplinkoje, kurioje dirba. Paprasčiausias pavyzdys – patalpos, kuriose įsikuria paslaugų centrai. Šiuolaikiškas ir patogus biuras šiandien jau yra neatsiejamas nuo kitų darbuotojo reikalavimų darbdaviui. Ir tai didele dalimi yra paslaugų centrų rinkos nuopelnas.

Paslaugų centrai pirmiausiai sukuria sąlygas ugdyti darbuotojų kompetencijas. Pirmiausiai – tai globali darbo aplinka, suteikianti nuolatinio mokymosi ir tobulėjimo savo ekspertinėje srityje bei platesniame kontekste galimybes. Atskirų funkcijų sutelkimas vienoje vietoje, kuriant geriausius sprendimus ir gerinant klientų patirtį, suartina skirtingų sričių, skirtingų kultūrų kolegas, leidžia dalintis žiniomis ir visiems kartu augti.

Antras svarbus dėmuo – novatoriškoje paslaugų centrų darbo aplinkoje sukuriamos sąlygos darbuotojams patiems aktyviau įsitraukti į kasdienių, rutininių procesų automatizavimą ir gerinimą, taip pat savo jėgas, žinias bei įgūdžius nukreipti į daugiau analizės ir atsakomybės reikalaujančias užduotis.

Tokių užduočių globaliu mastu veikiančiuose paslaugų centruose netrūksta – rinka sparčiai keičiasi, kuriamos naujos technologijos, kinta priežiūros institucijų reikalavimai. Visa tai reiškia, kad privalome suspėti su pokyčiais, perprasti naujus dalykus ir auginti naujas kompetencijas. O tai – geriausios sąlygos Lietuvos specialistams augti.

Didžiąją dalį paslaugų centrų darbuotojų sudaro Y kartos žmonės – maksimalistai, norintys dirbti prasmingą darbą, pasiruošę ir turintys motyvuoti kurti bei įgyvendinti pokyčius. Darbuotojų lūkesčiai ir konkurencija dėl jų skatina organizacijas prisitaikyti ir suteikti sąlygas greitesnėms tobulėjimo ir karjeros galimybėms.

Iš savo patirties galiu pastebėti, kad Y kartos maksimalistams itin svarbus ir ilgametę patirtį sukaupusių kolegų pavyzdys, padedantis suvaldyti lūkesčius ir geriau suprasti tarpkultūrinę aplinką, kurioje dirbama. Kaip ir užsienio kolegų, ypač – dirbančių Danijoje, Norvegijoje – žinios, kurios padeda atkreipti dėmesį į reikšmingas detales ar išspręsti nestandartines situacijas.

Galimybė mokytis vieniems iš kitų, mano akimis, ne tik itin svarbi darbuotojų tobulėjimui, bet ir jų motyvacijai, įsitraukimui ar lojalumui darbovietei. Juolab, kad tiek veržlumas, jaunatviškas maksimalizmas, tiek patirtis ir solidus žinių bagažas yra būtini visai organizacijai ugdyti reikalingus gebėjimus, ieškoti naujų darbo metodų ir kelti klausimus apie tai, kas rūpės klientams po kelerių metų.

Todėl tikiu, kad tai, kaip judėsime į priekį šalies mastu – tapsime technologinių inovacijų kūrėjais ar sustosime vykdytojų vaidmenyje, didele dalimi priklausys ir nuo tolimesnės paslaugų centrų plėtros, jų sukuriamų rezultatų ir teisingo požiūrio į darbuotoją.

Komentaro autorė - Rosita Vasilkevičiūtė, „Danske Bank“ Globalių paslaugų centro vadovė

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
„Altechna R&D“ vairą iš Alfredo Šlekio perima Martynas Mažeika

Lazerių bendrovė „Altechna R&D“, veikianti su prekės ženklu „Workshop of Photonics“, turi naują vadovą.

Paslaugos
2019.11.11
Viešas laiškas nuo akcinės bendrovės Lietuvos pašto nepriklausomų buvusios valdybos narių 1

Pranešame, kad šiandien, lapkričio 11 d., AB Lietuvos pašto nepriklausomi buvusios Valdybos nariai informavo...

Verslo aplinka
2019.11.11
„Baltic Ground Services“ į elektrinius autobusus investuoja 30 mln. Eur

Antžeminės orlaivių priežiūros bendrovė „Baltic Ground Services“ (BGS) investuoja 30 mln. Eur į elektrinius...

Medijos – ir streso, ir atsipalaidavimo šaltinis Premium

Šiandieniame technologijų pasaulyje medijomis naudojamės vis daugiau, o prekių ženklams tai atveria didesnių...

Rinkodara
2019.11.11
Aviacijos technologijų išradimai sudomino ir kariuomenę, ir verslą

Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) Antano Gustaičio aviacijos instituto (AGAI) mokslininkai,...

Technologijos
2019.11.11
„Baltic Amadeus“ trijų ketvirčių rezultatai žada rekordines metų pajamas

Per tris šių metų ketvirčius IT sprendimų bendrovės „Baltic Amadeus“ pajamos perkopė 8 mln. Eur ir buvo 80%...

Paslaugos
2019.11.11
„SAI Global“ atidaro Kompetencijų centrą Vilniuje

Tarptautinė integruotus rizikos valdymo sprendimus ir turto valdymo paslaugas teikianti kompanija „SAI...

Paslaugos
2019.11.11
Debesijos infrastruktūros dalį įrengs „Blue Bridge“ 1

Debesijos infrastruktūros projekto dalį už 3,01 mln. Eur įgyvendins bendrovė „Blue Bridge“, nors viena iš...

Technologijos
2019.11.11
Apsispręskime, kiek atliekų mums reikia: daugiau ar mažiau 2

Šių metų rudenį pavadinčiau simptomišku ne tik elektronikos įrangos gamintojams ir importuotojams, bet ir...

Verslo aplinka
2019.11.10
Slaptieji pirkėjai daugiausiai simpatijų skyrė „Senukams“

Slaptų pirkėjų tyrimas rodo, kad geriausiai klientus vadinamajame DIY (ang. do it yourself) segmente...

Prekyba
2019.11.10
Daugėja instrumentų investuoti į kosmoso pramonę

Investuotojai pasaulyje pamažu įgauna vis daugiau įrankių investuoti į perspektyvia laikomą kosmoso pramonę.

Rinkos
2019.11.10
Smulkieji suprato, už ką klientai linkę mokėti daugiau

Šiais laikais sugalvoti naują produktą ar paslaugą – sudėtinga. Tačiau smulkiųjų verslininkų patirtis rodo,...

Gazelė
2019.11.10
Verslas Rytuose: „Ashburn International“ vienu sandoriu paėmė trečdalį Azerbaidžano rinkos

Vienas stambiausių Azerbaidžano bankų „Pasha bank“ el. kortelių skaitytuvų tinklui stebėti ir valdyti...

Paslaugos
2019.11.08
Maisto ir gėrimų paroda BAF: degustacijos, diskusijos, meno instaliacijos

Lapkričio 8 ir 9 d. Vilniuje, parodų centre „Litexpo“, tęsiasi Baltijos maisto ir gėrimų paroda BAF. Čia...

Paslaugos
2019.11.08
Paprasta paslauga, virtusi pasauliniais patentais ir savitarnos inovacija Verslo tribūna

Tai, kas prieš 10 metų prasidėjo kaip elementari parkavimo paslauga, virto pasauliniais patentais grįstu...

Kampanija „Lietuvos DNR“ pelnė tarptautinį apdovanojimą

Vyriausybės kanceliarijos Lietuvos įvaizdžio grupės inicijuota komunikacinė kampanija „Lietuvos DNR“...

Rinkodara
2019.11.08
Prie „Telios“ jungiamas buvęs „Lintel“ Premium 1

„Telia Lietuva“ ir jos antrinė akcinė bendrovė vidinis paslaugų centras „Telia Customer Service LT“ (TCS) –...

Paslaugos
2019.11.08
„NAPA Baltic 2019“ – daugiausia laimėjimų Lietuvos dizaineriams

Kasmetiniuose Baltijos ir Šiaurės šalių pakuotės dizaino renginyje „NAPA Baltic 2019“ išrinkti geriausi...

Rinkodara
2019.11.07
„Google Play“ ir „Apple App Store“ žmonės per ketvirtį išleido 22 mlrd. USD Premium

Mobiliųjų paslaugų vartotojai visame pasaulyje trečiąjį šių metų ketvirtį „Google Play“ ir „Apple App Store“...

Paslaugos
2019.11.07
LRT teisininkė prisijungė prie advokatų profesinės bendrijos „AAA Law“

Nuo šių metų lapkričio autorių teisių, žiniasklaidos teisės ir darbo teisės ekspertė Daiva Apšegienė...

Rinkodara
2019.11.07

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau