Nematomas verslo partneris, gelbstintis ištikus bėdai 

Publikuota: 2019-06-13
Mantas Ulozas, draudimo bendrovės „If“ Verslo departamento vadovas.
Mantas Ulozas, draudimo bendrovės „If“ Verslo departamento vadovas.

 „Lietuvos verslo požiūris į draudimą sparčiai vejasi užsienio valstybėse susiklosčiusią praktiką. Bendras supratimas apie draudimo indėlį į įmonės veiklos tęstinumą ir sklandumą išties yra ūgtelėjęs“, – sako Mantas Ulozas, draudimo bendrovės „If“ Verslo departamento vadovas. Su juo šnekamės apie aktualiausias verslui draudimo rūšis ir apie tai, kodėl neturint draudimo, plėtra užsienyje praktiškai neįmanoma.

Viena iš svarbiausių draudimo rūšių, aktualių verslui – civilinės atsakomybės draudimas. Kodėl?

Įmonėms, apsidraudusioms bendrosios civilinės atsakomybės draudimu, atlyginami trečiajai šaliai padaryti nuostoliai dėl jų turto sugadinimo, sunaikinimo, žala, padaryta sveikatai (įskaitant neturtinę žalą) bei iš žalos turtui, sveikatai, gyvybei kilę finansiniai nuostoliai. Pagrindinės „If“ draudžiamos rizikos – įmonės civilinė atsakomybė, susijusi su įmonės vykdoma veikla, parduodamu produktu, nekilnojamo turto valdymu bei darbdavio civilinė atsakomybė.

Niekada negali būti tikras, ar įmonės atlikti veiksmai ar produktai nesukels nuostolių kitiems – nuo to nėra apsaugoti net ir griežčiausias patikras vykdantys verslai. Sunku prognozuoti, kokio dydžio pretenzijos įmonė gali sulaukti bei kaip tai gali paveikti jos verslą ateityje. Šiais laikais bendrovių produktai peržengia geografines šalių ribas ir parduodami įvairiuose pasaulio kampeliuose, taigi ir pretenzijos gali atkeliauti iš bet kurios šalies. O tai gali reikšti papildomą ženklią finansinę naštą – pavyzdžiui, JAV yra susiklosčiusi praktika priteisti įspūdingas pinigų sumas.

Visa tai lemia, kad civilinės atsakomybės draudimas vaidina svarbią verslo partnerio rolę užtikrinant sklandžią ir minimaliai rizikingą įmonės veiklą, ypač jei ši veikla vykdoma ne tik vietos rinkoje.

Kaip civilinės atsakomybės draudimas gali padėti plečiant verslą į užsienio šalis?

Šiuo atveju draudimas netgi ne padeda, o yra privalomas. Užsienyje jau senokai nusistovėjusi  praktika, kad įmonė turi būti apdraudusi savo veiklą arba produktą (kartais abu). To reikalaujama beveik visuose sektoriuose, o ypač  statybos srityje – čia draudimas tapęs standartine sutarčių sąlyga. Todėl sudarant sutartis verta atkreipti dėmesį į tai, nes kartais susikoncentruojama tik į esminį sutarties objektą ir pro akis prasprūsta draudimo reikalavimas. O aplaidumas gali kainuoti brangiai – yra atvejų, kai draudimo neturinčio subrangovo tiesiog neįleido į statybų aikštelę. Esame kartą sulaukę lietuvių statybų kompanijos skambučio, kurios brigada tikrąja ta žodžio prasme stovėjo prie objekto tolimoje Švedijos šiaurėje vartų, negalėdama patekti į vidų. Tą kartą veikti teko superoperatyviai – dokumentus sutvarkėme ir užsakovui išsiuntėme maždaug per valandą.

Kaip susiorientuoti painiuose draudimo reikalavimuose, ypač tiems, kurie su jais susiduria pirmą sykį?

Reikalavimai būna labai skirtingi – nuo standartinio civilinės atsakomybės draudimo iki labai specifinių nurodymų. Jie gali išties gluminti, ypač jeigu Lietuvoje veikla vykdyta be draudimo, o šio staiga prisireikia įgyvendinant plėtrą. Klientams padedame įsigilinti į sutartis, suprasti ir sudėlioti draudimo apsaugą taip, kad atitiktų visus konkrečius keliamus reikalavimus. Jeigu būtina, bendraujame tiesiai su užsienio kompanija arba jos brokeriu, kad iki smulkmenų išsiaiškintume visas reikiamo draudimo detales. Paaiškiname, ir ko galima tikėtis – tarkime, neturtinė žala labai skiriasi priklausomai nuo rinkos. Jei Vokietijoje ieškinių sumos gan santūrios, tai JAV ar Didžiojoje Britanijoje teisminė praktika visai kitokia, tad atititinkamai kitokia turi būti ir apsauga.

Stengiamės, kad kliento lūkesčiai būtų maksimaliai patenkinti, o svarbiausia, kad jam būtų visiškai aišku, nuo ko jis apsidraudęs. Tai pagrindinis principas, kuriuo vadovaujasi „If“ – jokių dviprasmybių sutartyse. Suprantama, nuo visų rizikų draudimas neegzistuoja, ir jeigu tam tikrų dalykų apdrausti negalime, mes aiškiai tą deklaruojame.

Ar lietuviai noriai naudojasi darbdavio civilinės atsakomybės draudimu?

Nepasakyčiau, kad šis draudimas jau tapęs standartinio draudimo paketo dalimi, tačiau bendras rizikos suvokimo lygis Lietuvos įmonėse yra pakankamas – verslas supranta, kad jei darbo metu nutiks nelaimingas atsitikimas ir nukentės darbuotojas, tikimybė, kad bent dalis atsakomybės teks įmonei – labai didelė. O draustis dažniausiai paskatina karti patirtis – sava arba panašių sektoriaus bendrovių. Kaip ir bendro civilinės atsakomybės draudimo atveju, taip ir čia – nutikus įvykiui labai svarbu tai, kad bendravimą su nukentėjusiu asmeniu perima draudimo bendrovė. Neutralios šalies dalyvavimas palengvina procesą, kuris paprastai būna gaubiamas didelių emocinių įtampų iš abiejų pusių. Kita vertus, mūsų teismų praktikos, kompensacijų dydžių ekspertinės žinios  leidžia protingai ginti kliento interesus.

Transporto draudimo srityje svarbią rolę vaidina prevencija. Ar skiriate jai dėmesio? 

Turime nemažai darbo su dideliais automobilių parkais patirties, tad su klientais dalijamės savo įžvalgomis, kaip sumažinti eismo įvykių kiekį. Stebime konkrečios bendrovės automobilių parko įvykių tendencijas, analizuojame dažniausiai pasitaikančias žalas, padedame taikyti baudų ar paskatinimų už tinkamą vairavimą sistemą. Rengiame ir mokymus klientams apie įvairius veiklos niuansus, pavyzdžiui, deklaracijų pildymą.

Beje, teikdami draudimo pasiūlymą ji formuluojame ne standartiškai pagal praėjusio laikotarpio įvykius, o visada stengiamės suprasti juos nulėmusias priežastis ir patarti, ką galima daryti, kad transporto parko veikla būtų efektyvesnė. Tai klientui reiškia ne tik mažesnes įmokas, bet ir sklandesnį verslo tęstinumą, išvengiant automobilių užlaikymo remontui.

Ar automobilių industrijos technologijų šuolis, stebimas pastarąjį dešimtmetį, turėjo įtakos draudimo sektoriui?

Žinoma – tenka tik pasidžiaugti, kad sumažėjo įvykių, kuriuos lemdavo paprastos žmogiškos klaidos. Automobilio išvažiavimą į šalutinę juostą, persirikiavimą, sustojimą laiku prieš staiga atsiradusią kliūtį ir begalę kitų situacijų šiandien pilnai ar bent iš dalies kontroliuoja pats automobilis.

Kita vertus, dėl naujų technologijų neišvengiamai  sudėtingėja automobilio konstrukcija, atsiranda daugiau detalių, kurios užtikrina eismo saugumą. Jei per eismo įvykį nukenčia automobilio priekinė dalis, nuostoliai gali siekti netgi iki dešimčių tūkstančių eurų.

O kalbant apie pokyčius, dar vienas esminis pasikeitimas Europoje (ir visame pasaulyje) po krizės – smarkiai padidėjęs pervežimų intensyvumas, todėl daugiau nutinka ir eismo įvykių. Tad vis aktualiau tampa apsaugoti automobilį pilnai, draudžiant jį Kasko draudimu, apimančiu netgi tokių nuostolių, kaip gelbėjimo ar transportavimo išlaidos po autoįvykio, kompensavimą.

Neretai girdime sakant,  jog kai kurių automobilių neapsimoka drausti, nes jų vertė maža, todėl draudimas jiems per brangus ar netikslingas.

Taip, automobilio vertė kinta, tačiau senesniems nei 6 metų automobiliams registruojama žymiai daugiau smulkių įvykių: stiklo dūžiai, kėbulo pažeidimai manevruojant arba atsiradę tiesiog nuplovus automobilį po žiemos. Žalos dydis gali siekti vos keletą šimtų eurų, tačiau papildomos paslaugos, tokios kaip automobilio iškėlimas, gelbėjimas ar transportavimas gali išauginti šią sumą iki kelių tūkstančių. Svarbu pabrėžti, kad „If“ klientai nelieka be automobilio, jiems suteikiamas pakaitinis, kartais net ir visam remonto laikotarpiui. Tas padeda įmonėms ne tik išvengti didelių finansinių nuostolių, bet ir neprarasti laiko ir nepajusti diskomforto.

Dar viena verslui aktuali draudimo rūšis – turto draudimas, atlyginantis žalą padarytą įmonės pastatams, įrenginiams atsargoms ir kitam turtui.

Čia taipogi draudimo projektus rengiame įmonėms individualiai, įvertinę jos veiklą ir rekomenduodami, kurios rizikos (-ų) draudimas geriausiai atitiktų jos poreikius. Žinoma, galima draustis ir kompleksiškai – ne tik nuo gaisro, gamtos jėgų rizikų, vagystės ar vandalizmo, vandentiekio sistemos avarijų, bet ir nuo bet kokių kitų netikėtų įvykių.

Verta atkreipti dėmesį ir į dar vieną galimybę – verslo nutrūkimo draudimą. Šis atlygina pelno sumažėjimą, darbo užmokesčio kaštus ir kitas išlaidas bei nuostolius, patirtus dėl sugadinto ar sunaikinto įmonės turto, nutrūkus bendrovės veiklai. Verslas jau be didelių diskusijų apdraudžia turimą turtą ar atsargas, tačiau žengti dar vienu žingsniu toliau ir apsvarstyti, kas nutiks, jei tas turtas bus sunaikintas, dar neįprasta. Didesnė dalis įmonių nėra pasiruošusios blogiausiam scenarijui. Iš dalies tas suprantama, nes tikimybė, kad jis nutiks, nėra didelė. Vis dėlto, jeigu dėl išvesto iš rikiuotės mechanizmo, nuo kurio priklauso esminiai įmonės procesai, sustoja darbas, nuostoliai būna milžiniški. Kiekviena diena, net valanda kainuoja be galo daug, todėl mes laikomės principo ne laukti išvadų dėl įvykio, o pasitelkdami savo ekspertus arba partnerius kuo greičiau užtikrinti bent dalinį kliento veiklos tęstinumą – net jeigu tam reikia atsigabenti reikiamą įrangą iš kitos šalies.

Draudimas siūlo  ir daugiau galimybių verslui – ne tik civilinės atsakomybės, turto, transporto, bet ir daugelį kitų būdų, kaip užtikrinti sklandžią veiklą ir sumažinti jos riziką. Kaip įvertinti, kas konkrečiu atveju aktualiausia ir kokį draudimą rinktis?

Reikėtų įsivertinti, kokiam įvykiui nutikus įmonei labiausiai „skaudėtų“ ir kas iš tiesų galėtų ženkliai sutrikdyti ar net sužlugdyti kompanijos veiklą. Ypač, jei draudimo biudžetas ribotas ir reikia susidėlioti prioritetus. Suprantama, kad gali kilti pagunda pirmiausia apdrausti naujausio modelio vadovo automobilį, tačiau pripažinkime, kad jeigu jį pavogs, įmonė tikrai išgyvens, o automobilio  draudimas kainuos ne vieną tūkstantį. Tad gal verta skirti triskart mažesnę sumą ir apsisaugoti nuo tikrai didelės rizikos verslui, kurios tikimybė gal ir maža, tačiau pasekmės gali būti labai liūdnos.

Taigi sprendimą reikėtų priimti vadovaujantis realaus ir maksimalaus nuostolio principu. Žinoma, efektyviausias kelias yra konsultuotis su ekspertais, gerai išmanančiais draudimo specifiką ir galinčiais patarti individualiai.. Mes kaskart analizuojame kliento poreikius, aiškinamės lūkesčius ir pateikiame įžvalgas, kas geriausiai atitiktų konkretaus verslo specifiką, parengiame individualų draudimo projektą.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Dėl persekiojimo už kritiką prašo pradėti ikiteisminį tyrimą žemės ūkio ministro atžvilgiu

Penktadienį agroverslo naujienų portalas „Agroeta“ kreipėsi į Evaldą Pašilį, generalinį prokurorą, dėl...

Rinkodara
11:08
„Lietuvos geležinkeliai“ pasirinko reklamos partnerius

„Lietuvos geležinkelių“ prekės ženklo atnaujinimu ir naujų grupės įmonių veiklos prekės ženklų sukūrimu...

Paslaugos
10:14
Miestų išlaidos komunikacijai: Kaunas Vilnių lenkia daugiau nei 10 kartų 14

Nevyriausybinės organizacijos „Transparency International“ surinkti duomenys rodo, kad daugiausiai lėšų per...

Rinkodara
09:47
„Amber Food“ krepšelyje – naujas restoranų prekės ženklas Premium 6

Vienas Lietuvos maitinimo rinkos banginių, pusšimtį taškų valdanti UAB „Amber Food“, įsigijo sostinėje...

Paslaugos
05:45
„Nortal“ į priekį varė įsigijimai ir naujos rinkos

Estijos kapitalo technologijų kompanija „Nortal“, Lietuvoje valdanti tokio paties pavadinimo įmonę, pernai...

Virtuvės šefų į senjorų namus paslauga brangi, bet pasitvirtino Premium

Demografinės tendencijos diktuoja verslo idėjas – paslaugas ir produktus pritaikyti senjorams ar kurti verslą...

Gazelė
2019.06.13
Pašto rinka šiemet ūgtelėjo daugiau nei dešimtadaliu

2019 m. I ketvirtį bendrosios Lietuvos pašto rinkos pajamos sudarė 42,07 mln. Eur, t. y. 12,1% daugiau negu...

„Foxconn“ ramina „Apple“: turime pakankamai fabrikų ne Kinijoje Premium 1

JAV ir Kinijos prekybos karui intensyvėjant, pasaulio fabriku vadinama Taivano užsakomosios gamybos milžinė...

Seimas patvirtino startuolio sąvoką, ministerija imasi opcionų 3

Seimas pritarė Ekonomikos ir inovacijų ministerijos teiktam startuolio apibrėžimui. Smulkiojo ir vidutinio...

Paslaugos
2019.06.13
„Tez Tour“ tęsia bendradarbiavimą su ligšioliniais komunikacijos partneriais

Kelionių organizatorius „Tez Tour“ ir toliau dirbs su komunikacijos partneriais UAB „VIP Viešosios...

Paslaugos
2019.06.13
Kauniečių „Rubbee“ pritraukė 1,6 mln. Eur finansavimą Premium 4

Jauna Kauno UAB „Rubbee“, sukūrusi prie dviračio montuojamą elektrinę pavarą, ir nuo pirmojo modelio...

Paslaugos
2019.06.13
A. Zabarauskas: paprastumas buvo G. Nausėdos pamatinis principas Premium 2

Apie išrinktojo prezidento ir kitų dviejų lyderių rinkimų kampanijų stipriąsias ir silpnąsias puses diskutavę...

Rinkodara
2019.06.13
„Telia Lietuva“ atnaujino prekės ženklo šūkį 16

Telekomunikacijų bendrovė „Telia Lietuva“ nuo šiol naudos naują šūkį – „Įdomiau – tik gyvenimas“. Su šiuo...

Rinkodara
2019.06.13
30% „fintech“ įmonių Lietuvoje – neveiklios 16

Lietuva Rytų Europos regione bando susikurti finansinių technologijų („Fintech”) centro įvaizdį, į šalį viena...

Rinkos
2019.06.13
Nematomas verslo partneris, gelbstintis ištikus bėdai  Verslo tribūna

 „Lietuvos verslo požiūris į draudimą sparčiai vejasi užsienio valstybėse susiklosčiusią praktiką. Bendras...

Paslaugos
2019.06.13
IT įmonė kaupia darbuotojų pensijai: tai atkreipia ir potencialių kandidatų iš užsienio dėmesį Verslo tribūna 1

Tarptautiniu mastu veikiančios įmonės darbuotojams skatinti pasitelkia ir ilgalaikės motyvacijos priemones –...

Vadyba
2019.06.13
„HBH“ restoranų Vilniuje ir Druskininkuose savininkė: „Vadovauju kitaip nei mama“ Premium 16

„Kažkada mamą pati įtikinėjau, kad jai būtina atidaryti restoraną Vilniuje. Ji manęs paklausė. Bet atėjo...

Gazelė
2019.06.13
Per karščius išaugus vandens suvartojimui didmiesčiuose fiksuojami jo tiekimo sutrikimai

Per karščius Lietuvoje smarkiai išaugus vandens suvartojimui, didmiesčiuose susiduriama su jo tiekimo...

Paslaugos
2019.06.12
Teismas įpareigojo Seimo komisiją iš naujo nagrinėti A. Tapino skundą dėl premjero 4

Teismas trečiadienį įpareigojo Seimo Etikos ir procedūrų komisiją iš naujo spręsti, ar priimti nagrinėti...

Rinkodara
2019.06.12
RC sistemų sutrikimai: vartotojai vis dar negali prisijungti 9

Trečiadienį apie vidurdienį buvo sutrikęs Registrų centro informacinių sistemų darbas. Įstaigos atstovai...

Paslaugos
2019.06.12

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau