„Metrail“ krizė: prašo teismo skubiai išnagrinėti, ar 30 mln. Eur baudų verslui skirta teisėtai

Publikuota: 2018-11-15
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

Seimo Aplinkos apsaugos komiteto vicepirmininkas Simonas Gentvilas trečiadienį kreipėsi į Lietuvos Vyriausiąjį administracinį teismą (LVAT), prašydamas skubos tvarka išnagrinėti, ar Aplinkos ministerijos įsakymas, pagal kurį dėl atliekų tvarkytojos „Metrail“ padarytų pažeidimų skirtos baudos gamintojams ir importuotojams neprieštarauja Konstitucijai ir nepažeidžia įstatymų.

„11 mėnesių trunkančios taikos sutarties derybos tarp ministerijos ir 1.800 įmonių atstovaujančių asociacijų dėl galimybės sudaryti taikos sutartį ginče dėl „Metrail“ rezultato nedavė. Visiškai tikėtina, kad nesiimant skubių priemonių, kas šešta Lietuvos įmonė gaus įspūdingas baudas už nesutvarkytas pakuočių atliekas. Dalis nekaltų įmonių gali ir bankrutuoti. Todėl kreipiausi į teismą norėdamas išaiškinti, ar Aplinkos ministerija yra teisi kolektyviai bausdama tvarkingas Lietuvos įmones, už kitų įmonių galimai neteisėtą veiklą“, - pranešime spaudai aiškina p. Gentvilas.

VŽ rašė, kad spalio 24 d. į vykusiame Vyriausybės, verslo ir institucijų atstovų susitikime Vyriausybės kancleris Algirdas Stončaitis pasiūlė Aplinkos ministerijai tęsti derybas dėl taikos sutarties „Metrail“ byloje pasirašymo ir paprašė po dviejų savaičių pateikti siūlymą dėl šios problemos sprendimo ir dėl teisės aktų pakeitimo.

„Tačiau derybos dėl taikos sutarties toliau nepasistūmėjo. Reaguodamas į kanclerio prašymą, Aplinkos apsaugos departamentas po savaitės atsiuntė gamintojų atstovams gausybę pastabų taikos sutarties projektui ir klausimų, taigi visas ilgas procesas vėl prasideda iš naujo. Esant tokiai padėčiai ir kreipiausi į teismą“, – VŽ teigė p. Gentvilas.

Pasak jo, esminis klausimas, į kurį tikimasi teismo atsakymo, – ar galima bausti įmones už tuos pažeidimus, kuriuos padarė tvarkytoja „Metrail“, – juk ją turėjo prižiūrėti ir tikrinti, ar neklastoja dokumentų, Aplinkos apsaugos agentūra, kuri išduoda licencijas tvarkytojams.

„1.750 įmonių yra nubaustos. Bet ar galima bausti įmones, kurios neturi jokios teisės įeiti į atliekų tvarkytojo teritoriją ir ten įsitikinti, ar atliekos ten tvarkomos tinkamai“, – klausia seimūnas.

Sistemoje gilėja krizė

Ponas Gentvilas pabrėžia, kad su „Metrail“ byla prasidėjusi sisteminė pakuočių atliekų tvarkymo krizė plečiasi.

VŽ rašė, kad praeitą savaitę buvo inicijuotas neeilinis Seimo aplinkos apsaugos komiteto posėdis, kuriame Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos (FNTT) ir Specialiųjų tyrimų tarnybos (STT) vadovai patvirtino, jog pradėti papildomi ikiteisminiai tyrimai dėl Aplinkos ministerijos (AM) licencijuotų atliekų tvarkytojų fiktyvios veiklos, kurie prilygtų jau kartą įvykusiam „Metrail“ skandalui.

Tai reikštų papildomą dokumentų naikinimą už sutvarkytas pakuočių atliekas ir papildomus aplinkos taršos mokesčius Lietuvos gamintojams ir importuotojams.

Kaltina ministeriją

„Nuo „Metrail“ skandalo pradžios Aplinkos ministerija neauditavo licencijas išduodančios Aplinkos apsaugos agentūros veiklos, nepasiūlė nė vieno įstatymo pakeitimo ir kol kas nesiima jokių sisteminių sprendim„Metrail“ krizėų, kad užkirstų kelią naujiems fiktyvaus pakuočių tvarkymo skandalams. Todėl šiandien bet kuri Lietuvos įmonė rizikuoja mokėti milžiniškus aplinkos taršos mokesčius“, – teigia parlamentaras.

Jo teigimu, ministerija patvirtinti pakuočių atliekų tvarkymo aprašai nėra teisingi. Ir nors dalis baudų - apie 11 milijonų eurų jau sumokėtos, būtina išaiškinti ar 13.000 Lietuvos gaminančių ir importuojančių įmonių turi atsakyti už Aplinkos apsaugos agentūros darbo broką prižiūrint licencijuojamus atliekų tvarkytojus.

Parlamentaro nuomone, skiriamų baudų teisinė argumentacija kelią abejonių.

„Pakuočių atliekas tvarkančios įmonės neturėtų glaistyti ministerijos klaidų“, – mano parlamentaras.

Ministerija kaltinimus atmeta

nuotrauka::1left

Tuo tarpu Agnė Bagočiutė, Aplinkos ministerijos atliekų departamento direktorė, VŽ teigia, kad seimūno kritika esą ministerija nesiima valdyti krizės, nepagrįsta.

Pasak jos, veiksmų sistemai tobulinti ministerija imasi, peržiūrima teisinė bazė ir visų pirma ketinama stiprinti pačių gamintojų bei importuotojų organizacijų savikontrolės mechanizmą.

Taip pat yra inicijuota Aplinkos apsaugos agentūros (AAA) veiklos peržiūra, kad būtų galima užtikrinti geresnį jos funkcijų vykdymą.

Ponia Bagočiutė atkreipia dėmesį, kad Aplinkos apsaugos departamentas, o ne AAA prižiūri, ar tvarkytojai tikrai tvarko atliekas.

„Atliekų tvarkytojai kartais vilkina arba išvis nepateikia departamentui dokumentų, kurie reikalingi atlikti patikrinimą, todėl tikrintojams sunku išsiaiškinti piktnaudžiavimo atvejus operatyviai. Todėl šiuo metu keičiami teisės aktai, naujaisias pakeitimais bus sustiprinta prievolė tvarkytojams pateikti dokumentus. Taip pat prie operatyvesnio tikrinimo prisidės ir GPAIS sistema“, – pasakoja p. Bagočiutė.

Teismuose – jau apie 200 bylų

Tuo tarpu milijoninių baudų dėl „Metrail“ sulaikę gamintojai ir importuotojai toliau plūsta į teismus – dabar skundžiami su „Metrail“ istorija susiję mokestiniai patikrinimai.

Aplinkos apsaugos departamento duomenimis, departamentas kaip atsakovas dalyvauja iš viso 181 administracinėje byloje, susijusioje su „Metrail“ istorija (spalio 10 d. duomenimis).

Vyksta 3 administracinės bylos pagal UAB „Metrail“ skundus dėl jo išrašytų įrodančių dokumentų už 2013, 2014, 2015 m. panaikinimo.

Taip pat vyksta 103 administracinės bylos pagal gamintojų ir importuotojų organizacijų, o taip pat atskirų gamintojų/importuotojų skundus dėl patvirtinimų, išduotų gamintojams/importuotojams, panaikinimo.

Be to, teismams pateikti 75 skundai dėl atliekamų mokestinių patikrinimų. Šiais skundais siekiama, kad priverstinis mokesčių išieškojimas iš įmonių dėl „Metrail“ istorijos būtų sustabdytas iki bus priimti galutiniai ir neskundžiami teismų sprendimai bei paaiškės, ar tikrai yra pagrindas reikalauti mokesčio už aplinkos taršą sumokėjimo.

Apie „Metrail“ krizę

VŽ rašė, kad gamintojams ir importuotojams jau šeštas mėnuo nepavyksta pasiekti, kad būtų sudaryta taikos sutartis ginče su aplinkosaugininkais dėl „Metrail“.

Vadinamoji „Metrail“ krizė palietė apie 1.800 bendrovių, kurioms atstovavo gamintojų ir importuotojų organizacijos „Žaliasis taškas“ ir Pakuočių tvarkymo organizacija (PTO).

Dėl „Metrail“ 2013–2015 m. galbūt vykdyto sukčiavimo aplinkosaugininkai panaikino supakuotus gaminius gaminančioms ir importuojančioms įmonėms „Metrail“ išduotus dokumentus apie atliekų sutvarkymą.

Todėl šioms įmonėms atsirado pareiga iki š. m. balandžio 20 d. patikslinti taršos mokesčio deklaracijas „Metrail“ nesutvarkytais kiekiais. Patikslinus deklaracijas, atsiranda ir pareiga sumokėti taršos mokestį – iš viso apie 30 mln. Eur.

Šiuo metu „Žaliasis taškas“ ir PTO siekia su aplinkosaugininkais sudaryti taikos sutartį. Jie siūlo sutvarkyti 15.000 t bet kokios rūšies pakuočių atliekų ir sukurti 2,79 mln. Eur dydžio garantinį fondą savo įsipareigojimams įvykdyti. Tačiau sutartis iki šiol nepasirašyta. Aplinkos apsaugos departamento vadovų teigimu, taikos sutartis galėtų būti pasirašyta tuo atveju, jei tenkins sutartį pasirašančių šalių interesus, o kol kas nėra suderintų šalių pozicijų.

Liepą Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba kartu su Vilniaus apygardos prokuratūra baigė tyrimą ir teismui perdavė baudžiamąją bylą dėl fiktyviai plastiko ir metalo pakuočių atliekas tvarkiusios bendrovės. Skaičiuojama, kad dėl jos veiksmų valstybės biudžetui padaryta daugiau kaip 6 mln. Eur žala.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Prieš įstatymus visi lygūs? 4

Nuo kovo 1 d. dalis pacientų, perkančių kompensuojamus vaistus, jų pasirinkti negalės – vaistininkas privalės...

Paslaugos
05:50
Rygoje vyksta startuolių konferencija „TechChill“

Rygoje ketvirtadienį prasidėjo dvi dienas truksianti startuolių konferencija „TechChill“. Čia susipažįsta ir...

Technologijos
2019.02.21
EP komitetas pritarė gyvybes gelbstinčioms technologijoms automobiliuose 

Visuose naujuose automobiliuose ketinama įdiegti tokios saugos priemonės kaip išmanioji greičio palaikymo...

Automobiliai
2019.02.21
„Samsung“ pristatė savo pirmąjį sulankstomą išmanųjį telefoną 9

Trečiadienį San Franciske ir Londone vykusių „Unpacked“ renginių metu Pietų Korėjos gamintoja „Samsung“ kartu...

Technologijos
2019.02.21
Lietuvos banko „blockchain“ smėliadėžėje pažaisti panoro 21 „fintech“ įmonė 3

21 Europos „fintech“ įmonė atsiliepė į Lietuvos banko kvietimą sukurti „blockchain“ technologijų bandymo...

Rinkos
2019.02.21
„Devbridge“ žengia į atominės energetikos sektorių Premium

Programavimo paslaugų bendrovė „Devbridge“ baigė kurti antrą nuosavą produktą – atominių elektrinių...

Paslaugos
2019.02.21
GPAIS: daugelis dėl dar vienos prievolės stveriasi už galvos, kiti net nežino, kad privalo ją vykdyti Premium

Jungtis prie Vieningos gaminių, pakuočių ir atliekų apskaitos informacinės sistemos (GPAIS) privalo net ir...

Gazelė
2019.02.21
„Tez Tour“: kelionių rinka jau beveik pasiekė „lubas“ Premium 6

Lietuvos išvykstamojo turizmo rinka jau beveik pasiekė „lubas“ ir keliautojų skaičiaus augimo potencialas...

Paslaugos
2019.02.21
Lietuviškas startuolis „Coart“ investuotojams atveria brangaus meno rinką 2

Lietuviškas startuolis „Coart“ paskelbė pasirengęs suteikti galimybę milijonams smulkiųjų investuotojų kartu...

Laisvalaikis
2019.02.21
„Samsung“ pristatė flagmanus „Galaxy S10“  39

Trečiadienį San Franciske (JAV) pristatyta naujųjų „Samsung“ flagmanų „Galaxy S10“ serija.

Technologijos
2019.02.20
Rusijos kariai nebegalės naudotis išmaniaisiais prietaisais 8

Rusijos Dūma antradienį balsavo už draudimą šalies kariams naudotis išmaniaisiais telefonais ir socialiniais...

Technologijos
2019.02.20
Vyriausybė siūlo, kad daliai žmonių kompensuojamieji vaistai būtų nemokami

Vyriausybė trečiadienį pasiūlė atleisti mažas pajamas gaunančius pensininkus ir neįgaliuosius nuo paciento...

Paslaugos
2019.02.20
Teismas: Notarų rūmai ir notarai neturi mokėti tūkstantinių baudų 3

Notarų rūmai bei 8 jų prezidiumo nariai teisėtai nustatė įkainius už kai kurias notarų paslaugas ir todėl...

Paslaugos
2019.02.20
S. Jakeliūnas: po „Swedbank“ skandalo darysiu viską, kad teisių neprilygintų pasui 36

Stasys Jakeliūnas, Seimo Biudžeto ir finansų komiteto (BFK) pirmininkas, sako po į viešumą iškilusių faktų...

Rinkos
2019.02.20
„Novaturas“: „Itaka“ ir TUI – dar ne konkurentai 8

Didžiausias kelionių organizatorius Baltijos šalyse „Novaturas“, kurio pelnas pernai smuko daugiau nei...

Rinkos
2019.02.20
Kas antra savivaldybė skyrė lėšų su politikais susijusiai žiniasklaidai

Nuo 2015-ųjų savivaldybės trečdalį – 2 mln. Eur – viešinimo lėšų skyrė su politikais susijusiai...

Rinkodara
2019.02.20
Advokatų kontoroje „TGS Baltic“ – naujas partneris iš „Luminor“ 4

Advokatų kontoros „TGS Baltic“ partneriu tapo Žygimantas Stankevičius, ilgametis banko „Luminor“ (anksčiau...

Paslaugos
2019.02.20
VRK spausdinimo paslaugų konkursas sudomino tik „Lodvilą“ Premium 1

Vyriausiajai rinkimų komisijai (VRK) nepavyko pritraukti daugiau dalyvių į konkursą spausdintai informacijai...

Verslo aplinka
2019.02.20
„Rivilės“ vairą perėmė investuotojai, buvę „Senukų“ darbuotojai Premium 4

Apskaitos ir verslo valdymo sistemas vystančios bendrovės „Rivilė“ akcininkas ir ilgametis vadovas Marius...

Paslaugos
2019.02.20
Kaimyninės paskolos. Latvijos bankas „Rietumu“ finansuoja verslą visose Baltijos šalyse Verslo tribūna

Nepaisant euroskeptikų atsiliepimų, verslo integracija ES gilėja ir plečiasi, o Baltijos šalys aktyviai...

Finansai
2019.02.19

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau