„Metrail“ krizė: prašo teismo skubiai išnagrinėti, ar 30 mln. Eur baudų verslui skirta teisėtai

Publikuota: 2018-11-15
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

Seimo Aplinkos apsaugos komiteto vicepirmininkas Simonas Gentvilas trečiadienį kreipėsi į Lietuvos Vyriausiąjį administracinį teismą (LVAT), prašydamas skubos tvarka išnagrinėti, ar Aplinkos ministerijos įsakymas, pagal kurį dėl atliekų tvarkytojos „Metrail“ padarytų pažeidimų skirtos baudos gamintojams ir importuotojams neprieštarauja Konstitucijai ir nepažeidžia įstatymų.

„11 mėnesių trunkančios taikos sutarties derybos tarp ministerijos ir 1.800 įmonių atstovaujančių asociacijų dėl galimybės sudaryti taikos sutartį ginče dėl „Metrail“ rezultato nedavė. Visiškai tikėtina, kad nesiimant skubių priemonių, kas šešta Lietuvos įmonė gaus įspūdingas baudas už nesutvarkytas pakuočių atliekas. Dalis nekaltų įmonių gali ir bankrutuoti. Todėl kreipiausi į teismą norėdamas išaiškinti, ar Aplinkos ministerija yra teisi kolektyviai bausdama tvarkingas Lietuvos įmones, už kitų įmonių galimai neteisėtą veiklą“, - pranešime spaudai aiškina p. Gentvilas.

VŽ rašė, kad spalio 24 d. į vykusiame Vyriausybės, verslo ir institucijų atstovų susitikime Vyriausybės kancleris Algirdas Stončaitis pasiūlė Aplinkos ministerijai tęsti derybas dėl taikos sutarties „Metrail“ byloje pasirašymo ir paprašė po dviejų savaičių pateikti siūlymą dėl šios problemos sprendimo ir dėl teisės aktų pakeitimo.

„Tačiau derybos dėl taikos sutarties toliau nepasistūmėjo. Reaguodamas į kanclerio prašymą, Aplinkos apsaugos departamentas po savaitės atsiuntė gamintojų atstovams gausybę pastabų taikos sutarties projektui ir klausimų, taigi visas ilgas procesas vėl prasideda iš naujo. Esant tokiai padėčiai ir kreipiausi į teismą“, – VŽ teigė p. Gentvilas.

Pasak jo, esminis klausimas, į kurį tikimasi teismo atsakymo, – ar galima bausti įmones už tuos pažeidimus, kuriuos padarė tvarkytoja „Metrail“, – juk ją turėjo prižiūrėti ir tikrinti, ar neklastoja dokumentų, Aplinkos apsaugos agentūra, kuri išduoda licencijas tvarkytojams.

„1.750 įmonių yra nubaustos. Bet ar galima bausti įmones, kurios neturi jokios teisės įeiti į atliekų tvarkytojo teritoriją ir ten įsitikinti, ar atliekos ten tvarkomos tinkamai“, – klausia seimūnas.

Sistemoje gilėja krizė

Ponas Gentvilas pabrėžia, kad su „Metrail“ byla prasidėjusi sisteminė pakuočių atliekų tvarkymo krizė plečiasi.

VŽ rašė, kad praeitą savaitę buvo inicijuotas neeilinis Seimo aplinkos apsaugos komiteto posėdis, kuriame Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos (FNTT) ir Specialiųjų tyrimų tarnybos (STT) vadovai patvirtino, jog pradėti papildomi ikiteisminiai tyrimai dėl Aplinkos ministerijos (AM) licencijuotų atliekų tvarkytojų fiktyvios veiklos, kurie prilygtų jau kartą įvykusiam „Metrail“ skandalui.

Tai reikštų papildomą dokumentų naikinimą už sutvarkytas pakuočių atliekas ir papildomus aplinkos taršos mokesčius Lietuvos gamintojams ir importuotojams.

Kaltina ministeriją

„Nuo „Metrail“ skandalo pradžios Aplinkos ministerija neauditavo licencijas išduodančios Aplinkos apsaugos agentūros veiklos, nepasiūlė nė vieno įstatymo pakeitimo ir kol kas nesiima jokių sisteminių sprendim„Metrail“ krizėų, kad užkirstų kelią naujiems fiktyvaus pakuočių tvarkymo skandalams. Todėl šiandien bet kuri Lietuvos įmonė rizikuoja mokėti milžiniškus aplinkos taršos mokesčius“, – teigia parlamentaras.

Jo teigimu, ministerija patvirtinti pakuočių atliekų tvarkymo aprašai nėra teisingi. Ir nors dalis baudų - apie 11 milijonų eurų jau sumokėtos, būtina išaiškinti ar 13.000 Lietuvos gaminančių ir importuojančių įmonių turi atsakyti už Aplinkos apsaugos agentūros darbo broką prižiūrint licencijuojamus atliekų tvarkytojus.

Parlamentaro nuomone, skiriamų baudų teisinė argumentacija kelią abejonių.

„Pakuočių atliekas tvarkančios įmonės neturėtų glaistyti ministerijos klaidų“, – mano parlamentaras.

Ministerija kaltinimus atmeta

nuotrauka::1left

Tuo tarpu Agnė Bagočiutė, Aplinkos ministerijos atliekų departamento direktorė, VŽ teigia, kad seimūno kritika esą ministerija nesiima valdyti krizės, nepagrįsta.

Pasak jos, veiksmų sistemai tobulinti ministerija imasi, peržiūrima teisinė bazė ir visų pirma ketinama stiprinti pačių gamintojų bei importuotojų organizacijų savikontrolės mechanizmą.

Taip pat yra inicijuota Aplinkos apsaugos agentūros (AAA) veiklos peržiūra, kad būtų galima užtikrinti geresnį jos funkcijų vykdymą.

Ponia Bagočiutė atkreipia dėmesį, kad Aplinkos apsaugos departamentas, o ne AAA prižiūri, ar tvarkytojai tikrai tvarko atliekas.

„Atliekų tvarkytojai kartais vilkina arba išvis nepateikia departamentui dokumentų, kurie reikalingi atlikti patikrinimą, todėl tikrintojams sunku išsiaiškinti piktnaudžiavimo atvejus operatyviai. Todėl šiuo metu keičiami teisės aktai, naujaisias pakeitimais bus sustiprinta prievolė tvarkytojams pateikti dokumentus. Taip pat prie operatyvesnio tikrinimo prisidės ir GPAIS sistema“, – pasakoja p. Bagočiutė.

Teismuose – jau apie 200 bylų

Tuo tarpu milijoninių baudų dėl „Metrail“ sulaikę gamintojai ir importuotojai toliau plūsta į teismus – dabar skundžiami su „Metrail“ istorija susiję mokestiniai patikrinimai.

Aplinkos apsaugos departamento duomenimis, departamentas kaip atsakovas dalyvauja iš viso 181 administracinėje byloje, susijusioje su „Metrail“ istorija (spalio 10 d. duomenimis).

Vyksta 3 administracinės bylos pagal UAB „Metrail“ skundus dėl jo išrašytų įrodančių dokumentų už 2013, 2014, 2015 m. panaikinimo.

Taip pat vyksta 103 administracinės bylos pagal gamintojų ir importuotojų organizacijų, o taip pat atskirų gamintojų/importuotojų skundus dėl patvirtinimų, išduotų gamintojams/importuotojams, panaikinimo.

Be to, teismams pateikti 75 skundai dėl atliekamų mokestinių patikrinimų. Šiais skundais siekiama, kad priverstinis mokesčių išieškojimas iš įmonių dėl „Metrail“ istorijos būtų sustabdytas iki bus priimti galutiniai ir neskundžiami teismų sprendimai bei paaiškės, ar tikrai yra pagrindas reikalauti mokesčio už aplinkos taršą sumokėjimo.

Apie „Metrail“ krizę

VŽ rašė, kad gamintojams ir importuotojams jau šeštas mėnuo nepavyksta pasiekti, kad būtų sudaryta taikos sutartis ginče su aplinkosaugininkais dėl „Metrail“.

Vadinamoji „Metrail“ krizė palietė apie 1.800 bendrovių, kurioms atstovavo gamintojų ir importuotojų organizacijos „Žaliasis taškas“ ir Pakuočių tvarkymo organizacija (PTO).

Dėl „Metrail“ 2013–2015 m. galbūt vykdyto sukčiavimo aplinkosaugininkai panaikino supakuotus gaminius gaminančioms ir importuojančioms įmonėms „Metrail“ išduotus dokumentus apie atliekų sutvarkymą.

Todėl šioms įmonėms atsirado pareiga iki š. m. balandžio 20 d. patikslinti taršos mokesčio deklaracijas „Metrail“ nesutvarkytais kiekiais. Patikslinus deklaracijas, atsiranda ir pareiga sumokėti taršos mokestį – iš viso apie 30 mln. Eur.

Šiuo metu „Žaliasis taškas“ ir PTO siekia su aplinkosaugininkais sudaryti taikos sutartį. Jie siūlo sutvarkyti 15.000 t bet kokios rūšies pakuočių atliekų ir sukurti 2,79 mln. Eur dydžio garantinį fondą savo įsipareigojimams įvykdyti. Tačiau sutartis iki šiol nepasirašyta. Aplinkos apsaugos departamento vadovų teigimu, taikos sutartis galėtų būti pasirašyta tuo atveju, jei tenkins sutartį pasirašančių šalių interesus, o kol kas nėra suderintų šalių pozicijų.

Liepą Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba kartu su Vilniaus apygardos prokuratūra baigė tyrimą ir teismui perdavė baudžiamąją bylą dėl fiktyviai plastiko ir metalo pakuočių atliekas tvarkiusios bendrovės. Skaičiuojama, kad dėl jos veiksmų valstybės biudžetui padaryta daugiau kaip 6 mln. Eur žala.

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Žmonių norą gauti prizų startuolis pavertė verslu Premium 12

Per trumpą laiką – net keli šimtai tūkstančių „Lympo“ programėlės, skatinančios kuo daugiau vaikščioti ar...

Gazelė
2019.09.17
Seime žlugo bandymai mažinti alkoholio suvaržymus parduotuvėms ir lauko kavinėms 18

Seimas atmetė siūlymą ilginti prekybos alkoholiu laiką sekmadienį. Taip pat nepritarta iniciatyvoms...

Paslaugos
2019.09.17
Pradėta transliuoti nauja TV programa lenkų kalba 8

Lietuvoje pradedama rodyti nauja televizijos programa lenkų kalba – „TVP Wilno“. Ją matys Vilniaus miesto ir...

Rinkodara
2019.09.17
Grynųjų iš pavėžėjų Seimas neatims 2

Seimas linksta griežčiau reglamentuoti pavėžėjų veiklą, tačiau atsisako nuostatos neleisti už pavėžėjų...

Paskelbė, kiek Lietuvoje yra restoranų, kavinių ir valgyklų

Maitinimo ir gėrimų teikimo veiklos įmonėms 2018 m. pabaigoje priklausė 4.000 restoranų, barų, kavinių,...

Paslaugos
2019.09.17
„NFQ Technologies“ vystomą startuolį „Lemoncat“ perėmė „B2B Food Group“ 

Aštuoniose pasaulio rinkose maitinimo paslaugų verslui skirtas platformas valdanti grupė „B2B Food Group“ už...

Paslaugos
2019.09.17
Viešbučių bei butų vajus krimstelėjo ir trumpalaikės nuomos pajamas Premium 2

Šis vasaros sezonas Vilniaus trumpalaikės butų nuomos rinkoje pažymėtas mažėjusiomis kainomis. Tai lėmė tiek...

Statyba ir NT
2019.09.17
Atleistas Telecentro valdybos pirmininkas E. Vaišvilas  22

Lietuvos radijo ir televizijos centro (Telecentro) valdybos pirmininkas Egidijus Vaišvilas atleistas iš...

Technologijos
2019.09.16
Vilniaus oro uoste nakties metu laikinai uždaromas išvykimo pandusas 5

Iki spalio vidurio pandusas bus remontuojamas, naktimis ribojant automobilių eismą.

Vilniuje atidarytas antrasis „Re.Formato“ tinklo sporto klubas 5

Vilniuje duris atvėrė antrasis „Re.Formato“ tinklo sporto klubas. Bendrovė „Darnu Group“ į 510 kv. m. klubą...

Paslaugos
2019.09.16
Skirtingi receptai elektromobilių infrastruktūrai: brangiai arba lėtai  Premium 16

Lietuvos miestuose masiškai įrengiamos elektromobilių stotelės, kurių galios parinkimas derinamas pagal...

Automobiliai
2019.09.16
Pensijų nešiotojai: kuriamas Lietuvos pašto monopolis 7

Praėjusią savaitę priimtas Vyriausybės sprendimas nuo 2021-ųjų pensijų išnešiojimą patikėti tik Lietuvos...

„Novaturo“ apyvarta rugpjūtį smuko, bet rugsėjį tikimasi augimo 5

Kelionių organizatorės AB „Novaturas“ apyvarta Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje 2019 m. rugpjūčio mėnesį...

Paslaugos
2019.09.16
Artėja virtinės „Microsoft“ produktų pabaiga: kaip tam pasiruošti? Verslo tribūna 18

Daugelis namų vartotojų ir organizacijų, naudojančių „Microsoft“ programinę įrangą, jau spėjo įsidėmėti 2020...

Išmani Lietuva
2019.09.16
Ko vertos lietuviškos „fintechinės“ ambicijos? Premium 5

Kuo būti nenorime – žinome. Bet ar žinome, kuo būti norime? Suaugęs žmogus kasdien priima apie 35000...

Verslo klasė
2019.09.15
Per dešimtmetį „iPhone“ pabrango dvigubai 5

„Apple“ telefonų kainas nuosekliai kėlė metai po metų, bet panašu, jog ši tendencija lėtėja. Pigiausias...

Laisvalaikis
2019.09.15
„Laisvės TV“: esame atradę teisingą balansą 5

Internetinės televizijos „Laisvės TV“ valdytojai, pradėdami ketvirtus veiklos metus, džiaugiasi užsimezgusiu...

Rinkodara
2019.09.15
„Belaz“ gamins savivarčius, kurie dirbs be vairuotojų 6

Baltarusijos valstybinė kompanija „Belaz“, gaminanti itin didelės keliamosios galios sunkiąją karjerų...

Pramonė
2019.09.14
Dirbtinis Mikės Pūkuotuko intelektas: DI organizacijų valdyme šiandien ir rytoj Premium

Suskamba telefonas, skambina draugas. Atsiliepiu, niekas nekalba, perskambinu. Bičiulis dievagojasi man...

Verslo klasė
2019.09.14
Registrų centro pacientų registravimo sistema konkuruos su manodaktaras.lt ir kitais  14

Medijų ir skaitmeninio verslo bendrovė „Media bitės“, valdanti internetinę gydytojų rezervavimo sistemą...

Paslaugos
2019.09.14

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau