Autobusų stočių atnaujinimui – griežtesnis institucijų žvilgsnis

Publikuota: 2019-08-01
Kauno autobusų stotis. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Kauno autobusų stotis. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

Centrinė projektų valdymo agentūra kritikuoja savivaldybių pasirinktą būdą atnaujinti autobusų stotis. Anot specialistų, dabar valstybiniai sklypai be konkurencijos dalijami privatiems investuotojams. Tačiau viliamasi, kad sugriežtinus tvarką savivaldybės projektus įgyvendins skaidriau.

Verslo atstovai sako, jog šio proceso reguliavimas nereikalingas, konkurencija čia visuomet buvo, o savivaldybės partneriams kėlė nemažus reikalavimus. Be to, kai kur sunku privilioti didžiuosius prekybininkus, nes jiems tokie projektai neįdomūs. 

Viešųjų pirkimų tarnybos vadovė sako, kad savivaldybės nelabai nori imtis sudėtingų koncesijų projektų, todėl svarstoma galimybė procedūras padaryti paprastesnes.

Pasak Neringos Pažūsienės, Centrinės projektų valdymo agentūros Viešosios ir privačios partnerystės ekspertės, ilgą laiką verslas ir savivaldybės įgyvendindavo autobusų stočių projektus įvairių mainų pagrindu.

„Schemos daugeliu atveju būdavo panašios: privatūs subjektai nusipirkdavo nedidelį sklypą šalia stoties, o po to tik likdavo įtikinti savivaldybę kartu vykdyti projektą. Įkalbinti nebūdavo sunku, nes savivaldybės ar jų įmonės autobusų stočių sutvarkymui pakankamai lėšų neturi. Tada ir įvyksta „natūriniai manai“: „aš tau suremontuosiu ar perstatysiu autobusų stoties pastatą, o tu man leisi pasistatyti prekybos centrą, kadangi turimo žemės sklypo nepakanka“, – BNS aiškino ji.

Anot N. Pažūsienės, taip įgyvendinant projektus gali būti neužtikrinama konkurencija, lengvatine tvarka dalijama valstybinė žemė, neįvertinama, ar tikrai miestui tokio projekto reikia.

Kaip pavyzdį ji įvardijo šiuo metu teisiniuose ginčuose įstrigusį Trakų autobusų stoties projektą.

„Ar iš tiesų Trakuose, kur jau viena šalia kitos veikia dvi didelės parduotuvės („Maxima“ ir „Iki“), smulkių prekeivių turgelis, reikia dar vieno prekybos centro? Atsakymą būtų davęs rinkos tyrimas, bet tai nebuvo padaryta, jau nekalbant apie vienodas galimybes visiems rinkos dalyviams pasiūlyti savo paslaugas ir sąžiningai konkuruoti“, – kalbėjo ji.

Anot ekspertės, situacija turėtų pasikeisti įsigaliojus ES direktyvai dėl koncesijos sutarčių ir priėmus naują Koncesijų įstatymo redakciją. Nuo 2018 metų koncesijų kontrole, pasak jos, užsiima Viešųjų pirkimų tarnyba – ji, agentūra ir Konkurencijos taryba pradeda imtis veiksmų.

„Naujas teisinis reglamentavimas aiškiai nustato sąlygas, kaip turi būti suteikiama koncesija. Kiekviena institucija gali rinktis: išnuomoja ar daro koncesiją, svarbiausia, kad nebūtų valstybinės žemės užgrobimo. Svarbu ne tik konkurencija, bet ir žinoti, ko bendruomenei, turistams reikia, kokių paslaugų“, – aiškino N. Pažūsienė.

Trakų rajono savivaldybė savo pozicijos šiuo klausimu BNS nepateikė.

Verslas: konkurencijos yra

Gintautas Pakusas, Keleivių vežimo bendrovės „Kautra“, plėtojusios ne vieną autobusų stoties atnaujinimo projektą, rinkodaros vadovas, BNS tvirtino, jog konkurencija šioje srityje visuomet buvo, o savivaldybės partneriams kėlė nemažus reikalavimus.

„Tikrai nereikėtų galvoti, kad pas savivaldybes atėjo pats pirmas (investuotojas – BNS) ir su juo buvo pasirašyta sutartis. Pavyzdžiui, Alytuje, meras Daugėla išgujo stotį iš miesto centro į pakraštį, iškėlė tokius reikalavimus „Vilniaus prekybai“, kad jie tiesiog nesiryžo jų įgyvendinti – neapsimokėjo. Taigi savivaldybės nenuėjo blogu keliu, visur buvo kova: kur kovojo „Iki“ su „Maxima“, kur „Lidl“ su dar kažkuo, kuris duos geresnį pasiūlymą“, – pasakojo jis.

„Jeigu prekybininkams vienas miestas įdomus, tai kitas ne, nes ten jie šalia turi parduotuvę arba išvis turi perteklių. Reguliavimas nei reikalingas, nei ką. Savivaldybės rengė konkursus, kėlė nežmoniškus reikalavimus. Aš galvoju, kad iki šiol viskas veikė puikiai“, – kalbėjo „Kautros“ atstovas.

Anot G. Pakuso, kiekvieno miesto ir miestelio projektas yra skirtingas tiek savo dydžiu, tiek įgyvendinimo būdu.

„Mes dabar Vilkaviškyje, kaip ir Kaune, vystome autobusų stoties projektą privačiais pinigais. Ir ką galvojate? Mes neturime jokio prekybininko, nepriviliojome nė vieno, turiu omeny didžiųjų tinklų. Jiems neįdomu – jie turi aplink parduotuvių. Bet mes nenuleidome rankų, turime kitus, mažesnius nuomininkus, pavyzdžiui „Pepco“, ir darome kaip Kaune: yra autobusų stotis su prekybine dalimi“, – sakė jis.

Anot jo, įmonė stotį valdo tik Kaune, Vilkaviškyje pastačius ji bus atiduota savivaldybei, Alytuje įmonė yra nuomininkė, Prienuose ji laimėjo operatoriaus konkursą. 

Pasak G. Pakuso, pasitelkti verslą autobusų stočių atnaujinimui savivaldybėms tenka, nes tokiems projektams jos neturi pakankamai lėšų. G. Pakusas pasakojo, jog nuo 2004 metų valdomos ir 2017 metais atnaujintos Kauno autobusų stoties projektui ieškojo investuotojų, tačiau nepavykus to padaryti įmonė nusprendė projektą įgyvendinti pati.

„Tas verslo supratimas, kad autobusų stotys gali jam duoti naudos, davė rezultatų. Tokios stotys kaip Skuode, Kėdainiuose, Alytuje ir kituose miestuose – puiku, kad jie rado tokį sprendimą. Vienas iš paskutinių projektų – Palangos autobusų stotis, kuri puikiai veikia. Aš džiaugiuosi, kad tokiu keliu nueita ir pasiekta nemažai“, – sakė G. Pakusas.

Koncesijų nenori

Viešųjų pirkimų tarnybos vadovė Diana Vilytė BNS sakė, kad paprastai savivaldybės nelabai nori imtis koncesijų projektų, nes jie sudėtingi, ilgos procedūros.

„Yra suvokimas dėl sudėtingumo, procedūrų ilgumo, investicinių projektų rengimo. Ne visada savivaldybės nori pasinaudoti koncesijos galimybe ir atiduoti riziką verslui ilgesnei perspektyvai, nusiimti sau rūpestį. Jos daro viešuosius pirkimus, perleidžia turtą. Turime tokią bendrą situaciją Lietuvoje, ypač savivaldybių lygmenyje“, – BNS teigė ji.

D. Vilytės teigimu, svarstoma galimybė koncesijų procedūras padaryti paprastesnes.

„Nuo kontrolės neverta pradėti, reikėtų daugiau šviečiamųjų dalykų. Yra idėja, kad reikėtų supaprastinti (koncesijas – red. past.), ypač tokiais nedidelės vertės turto perdavimo atvejais, kad palengvėtų biurokratiniai formalumai, sutrumpėtų procesas ir savivaldybės būtų suinteresuotos koncesijomis“, – sakė Viešųjų pirkimų tarnybos vadovė.

„Anksčiau koncesijas prižiūrėjo ir konsultavo agentūra, kuri gal ir ne tiek pajėgumų turėjo. Dabar mes darbą dalinsimės ir bandysime kažką padaryti. Norėtųsi, kad savivaldybės būtų suinteresuotos. Tam turbūt reikės ir mokymų, ir konsultacijų“, – pridūrė ji.

Atnaujintos autobusų stotys su parduotuvėmis šiuo metu veikia Kaune, Klaipėdoje, Šiauliuose, Alytuje, Kėdainiuose, Ukmergėje, Palangoje, Šilutėje, Šilalėje, Prienuose, Rokiškyje, tačiau visuose projektai įgyvendinti skirtingu būdu.

Iki šiol nei Centrinė projektų valdymo agentūra, nei Viešųjų pirkimų tarnyba, nei Valstybės kontrolė nėra atlikusi tyrimų apie šių projektų įgyvendinimą.

Naujienų agentūros BNS informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "BNS" sutikimo draudžiama.

Sekite NT rinkos naujienas ir tendencijas „Facebook“ puslapyje „VŽ Nekilnojamasis turtas“

Gauk nemokamą STATYBOS IR NT savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Investicijos į nekilnojamąjį turtą. Ką rinktis: Lietuvą, Latviją ar Estiją? Verslo tribūna

Vertindami dabartinę Lietuvos ekonomikos būklę ekonomistai negaili pagyrimų ir tokių apibūdinimų kaip „aukso...

Palangoje iškilusias „dušines“ imasi vertinti prokurorai 4

Klaipėdos apygardos prokuratūroje pradėtas tyrimas viešojo intereso gynimo aspektu dėl Palangoje vietoje...

Statyba ir NT
2019.08.22
Viešbučių „Congress“ valdytoja ketina plėsti iš „NT valdų“ perkamą biurų kompleksą Vilniuje 1

„Lietuvos energijai“ priklausanti bendrovė „NT valdos“ aukcione pardavė 4 nekilnojamojo turto (NT) objektus...

Statyba ir NT
2019.08.22
Panevėžys skelbs rangos konkursą S. Eidrigevičiaus menų centrui

Užsitikrinusi Kultūros ministerijos paramą Stasio Eidrigevičiaus menų centro (SEMC) kūrimo pirmajam etapui,...

Statyba ir NT
2019.08.22
Dalį projektavimo užsakymų Vilniuje iš savivaldybės įmonės paleidžia į rinką 1

Daugėjant infrastruktūros projektų, Vilniaus miesto savivaldybė skelbia konkursą inžinerinio projektavimo...

Statyba ir NT
2019.08.22
„Spartos“ fabrikas virs technologijų miesteliu: jau pasirašyta didžiausia nuomos sutartis šiemet Premium 27

1963 m. statytą buvusį „Spartos“ fabriką Vilniuje ketinama paversti technologijų miesteliu, kuriame įsikurtų...

Statyba ir NT
2019.08.22
Kaip verslui gauti paskolą ir kuo geresnėmis sąlygomis Verslo tribūna 1

Deividas Žukas, „Bigbank“ Verslo paskolų skyriaus vadovas, atsako į šiandien verslui ypač aktualų klausimą:...

Teismas atmetė „Biserio“ pretenzijas dėl Vilniaus tiltų ir viadukų priežiūros konkurso 2

Vilniaus miesto savivaldybė, aiškindama sostinės tiltų ir viadukų priežiūros konkurso sąlygas, jų...

Statyba ir NT
2019.08.21
R. Karbauskis su žmona įsigijo pastatų kompleksą prie Kauno marių 11

Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos pirmininkas Ramūnas Karbauskis su žmona Lina už neįvardijamą sumą...

Statyba ir NT
2019.08.21
Vietoje apleistų „Snoro“ pastatų Vilniaus Žirmūnuose planuoja butus Premium 15

Aukcione iš bankrutavusio banko „Snoras“ apleistus pastatus įsigijusi įmonė Vilniaus Žirmūnuose, prie Neries,...

Statyba ir NT
2019.08.21
„WeWork“ į biržą susiruošė su milijardiniais nuostoliais, stebina įmonės ataskaitos 8

JAV bendrovė „WeWork“, siūlanti bendradarbystės erdves startuoliams, rugsėjį ketina žengti į Niujorko NYSE...

Rinkos
2019.08.21
Palangoje prie jūros dušinės „rekonstruotos“ į dviejų aukštų namą 27

Palangoje, prie jūros, išdygo 500 kv. m ploto gyvenamąjį namą primenantis pastatas, nors oficialiai teigiama,...

Statyba ir NT
2019.08.21
Elito apklausa: įtakingiausias verslo atstovas – R. Dargis 3

Tradicinėje apklausoje penktus metus iš eilės įtakingiausiu Lietuvos verslininku šalies elitas išrinko...

Verslo aplinka
2019.08.21
Geidžiamiausias būstas pajūryje Verslo tribūna 15

Šiais metais nekilnojamo turto pasiūla Lietuvos pajūryje nenusileidžia pasiūlai didžiuosiuose šalies...

Statyba ir NT
2019.08.21
Daugiabučių renovacija tęsiasi: naujam paraiškų etapui numatyta 150 mln. eurų Verslo tribūna 3

Aplinkos ministerija neseniai paskelbė jau septintą kvietimą gyventojams ir savivaldybėms teikti paraiškas...

Statyba ir NT
2019.08.21
Lietuvoje būsto paskolų brangimas – vienas didžiausių Europoje 61

Vakarų Europoje bankai jau pradeda primokėti už tai, kad žmonės ima būsto paskolas, tuo tarpu Lietuvoje...

Rinkos
2019.08.20
Sostinės Žirmūnų viešąsias erdves už 4,5 mln. Eur tvarkys „Žilinskis ir Co“ 1

Statybos UAB „Žilinskis ir Co“ imsis Vilniaus Žirmūnų viešosios infrastruktūros kompleksinių atnaujinimo...

Statyba ir NT
2019.08.20
Klaipėda ieško, kas už 3,2 mln. Eur sutvarkytų eismo valdymo sistemas 1

Klaipėdos miesto savivaldybės administracija ketina modernizuoti Minijos, Pilies ir Naujosios Uosto gatvėse...

Statyba ir NT
2019.08.20
Ieško, kam išskolinti iki 20 mln. Eur Premium 4

Suprastėjus verslo finansavimo sąlygoms bankuose, alternatyvūs finansuotojai naudojasi proga. Privačios...

Rinkos
2019.08.20
„INVL Baltic Real Estate“ pelnas smuko 10% 1

Investicijų į nekilnojamąjį turtą įmonių grupė „INVL Baltic Real Estate“ per šešis šių metų mėnesius uždirbo...

Rinkos
2019.08.20

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau