Biurokratų įrankis – akių dūmimas

Aplinkos ministerija (AM), pasišovusi vykdyti Vyriausybės nurodymą didinti valstybės įmonių veiklos efektyvumą ir mažinti jų skaičių, paskelbė norinti kam nors perduoti statybos įmonių atestavimo funkciją. Perimti šiuos darbus panūdo Lietuvos statybininkų asociacija (LSA) ir pasiūlė diegti išankstinį įmonių atestavimą tai neleistų viešuosius pirkimus rengiančioms organizacijoms konkursų sąlygas taikyti konkrečioms įmonėms. Tačiau ministerija staiga persigalvojo: jos atstovai tikina, kad statybos dalyvių atestavimas turėtų išlikti viešojo sektoriaus funkcija.
Aplinkos ministerijai priklauso VĮ Statybos produkcijos ir sertifikavimo centras (SPSC), jis atestuoja viešuosiuose pirkimuose (VP) dalyvaujančias statybos įmones ir jų fizinius asmenis statybos inžinierius. LSA, patikėjusi ministerijos ketinimais vykdyti Vyriausybės nurodymą mažinti valstybinių įmonių skaičių, pasiūlė sprendimą: perimti iš valstybės minėto centro funkcijas. Asociacija turi ir konkretų planą: įdiegti išankstinio įmonių atestavimo sistemą, kuri, pasak Daliaus Gedvilo, LSA prezidento, užtikrintų didesnį VP skaidrumą, sumažintų biurokratinę naštą ir perkeltų procesą į elektroninę erdvę. Įdiegus išankstinį atestavimą, perkančiosios organizacijos nebegalėtų kurti konkrečiai įmonei pritaikytų konkursinių sąlygų.
Iniciatoriai teigia, kad integruotų 19 reikiamų dokumentų į vieną, pagal Europoje priimtą metodologiją būtų sudarytas standartizuotas įmonėms keliamų kriterijų sąrašas, pagal kuriuos IT sistema automatiškai surikiuotų bendroves ir automatiškai skirtų joms dalį balų viešuosiuose pirkimuose. LSA prezidentas tikina, kad sklandžiai veikiančiai išankstinio įmonių atestavimo sistemai reikiamą pinigų sumą (0,5 mln. Eur) galėtų sunešti patys asociacijos nariai, tačiau būtinas politinis sprendimas. VŽ kalbinti verslininkai sutinka, kad įmonių atestavimo sistema turėtų būti paprastesnė, greitesnė, skirtingai nuo VĮ, kur pilna biurokratijos, fiktyvių mokymų ir pan. Teigiama, kad išankstinio atestavimo sistema taikoma daugelyje pasaulio šalių ir yra vienintelis veiksmingas būdas mažinti korupciją. LSA tikina, kad sugebėtų užtikrinti skaidrumą ir objektyvumą. Tačiau su statybininkų asociacijos iniciatyva nesutinka inžinieriai jei LSA perimtų SPSC funkcijas, ji turėtų atestuoti ir statybos inžinierius. Jų asociacijos atstovai aiškina: specialistų atestavimą turi vykdyti asocijuotos verslo struktūros taip ir yra brandžiose šalyse, tačiau inžinierių atestavimą turėtų atlikti juos vienijanti asociacija.
Regis, Aplinkos ministerija to ir telaukė: galutinis jos verdiktas neatiduoti LSA statybos dalyvių atestavimo. Diskusijose išryškėjo aspektai, lemiantys poreikį ieškoti kitų sprendimų. LSA neatitinka profesinei savivaldai (kai narystė privaloma) keliamų reikalavimų, yra užprogramuotas interesų konfliktas, o tai būtų ydinga, jeigu rangovines įmones vienijanti organizacija atestuotų inžinierius, statinio statybos techninės priežiūros vadovus ir kt. rašoma VŽ atsiųstame rašte. Kokie gi tie kiti sprendimai?
Nagrinėtos visos galimos alternatyvos nuo profesinės savivaldos iki šių funkcijų perdavimo aukštosioms mokykloms. Įvertinus šias alternatyvas ir jų darną su esama statybos sektoriaus institucine, ekonomine, socialine, kultūrine sąranga, liekame prie sprendimo, kad SPSC vykdomas statybos dalyvių atestavimas turėtų išlikti viešojo sektoriaus funkcija, teigia Rėda Brandišauskienė, aplinkos viceministrė.
Štai ir išlindo yla iš maišo. VŽ nuomone, Aplinkos ministerijos pasiryžimas vykdyti Vyriausybės nurodymą yra paprasčiausia fikcija, formalus veiksmas. Iš viso to akims apdumti skirto judesio išlindo visa esmė ministerija spręs, koks konkrečiai valstybės valdomas subjektas vykdys šią funkciją. Kurioje gi vietoje tuomet slypi deklaruotas VĮ veiklos efektyvumo didinimas, jų skaičiaus mažinimas?..
Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos Verslo žiniose, Sodros, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.
Tema Statyba ir NT
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti