Kaip Rusijos trolių fabrikas reklamą „Facebook'e“ pirko

Publikuota: 2017-09-26
VŽ montažas  („Reuters“ / „Scanpix“/ „Matton“ nuotr.)
svg svg
VŽ montažas („Reuters“ / „Scanpix“/ „Matton“ nuotr.)

Rusijoje įsikūręs trolių fabrikas prieš JAV prezidento rinkimus aktyviai pirko reklamą socialiniame tinkle „Facebook“ – tam išleido 100.000 USD. Dabar šis faktas keliasi į kitą lygmenį – kriminalinį tyrimą bei Kongresą. Pats socialinis tinklas, nespėjęs susitvarkyti dėl kaltinimų pro pirštus žiūrint į netikras naujienas, grimzta į dar vieną sudėtingą situaciją.

„Facebook“ pats patvirtino aptikęs 3.000 Rusijos trolių fabriko „Internet Research Agency“ apmokėtų reklamų, skatinančių politinį susiskaldymą bei kontroversijas migracijos, ginklų, rasizmo klausimais, pažymi „Bloomberg“. Šiuo metu šių įrašų socialiniame tinkle nebėra, jie buvo pašalinti. Nustatyta, kad jų reklamą apmokėjo su Kremliumi siejamas trolių fabrikas, matomumą didino įrašais besidalijantys netikri asmenys. Kompanija iš viso panaikino 470 tokių paskyrų.

Reklamą savo įrašui tinkle gali nusipirkti kievienas. Tokiu būdu informacija tampa matoma daugiau žmonių. O „Facebook“ algoritmai sudėlioti taip, kad populiarumą padidinti gali ir kitų vartotojų reakcijos. Taigi, jei informacija aktyviai komentuojama ar daug anketų spaudžia „patinka“, įrašo pasiekiamumas tik didėja. Be to, perkant reklamą, galima nustatyti ir tai, kokius asmenis norima pasiekti – pagal geografiją, lytį, amžių, pomėgius ir pan.

Rusijos trolių fabriko pėdsakai aptinkami ir „Twitter“, kuris JAV populiaresnis nei „Facebook“. Jau prieš porą metų žiniasklaidos priemonės pradėjo aprašinėti ten skelbiamas išgalvotas naujienas, kurias tūkstančiai netikrų anketų, naudodamos konkrečias grotažymes, padarydavo itin populiariomis. „New York Times“ 2015-aisiais išleido pasakojimą, kaip iš neišvaizdaus pastato Sankt Peterburge JAV pasiekė išgalvota naujiena apie cheminę nelaimę.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Rado pinigų pėdsakus

nuotrauka::1

Po JAV prezidento rinkimų  Markas Zuckerbergas, „Facebook“ vadovas ir įkūrėjas, aiškino esą socialinis tinklas negalėtų paveikti rinkimų rezultatų. Tiesa, tuomet jis kalbėjo apie ten skelbiamas netikras naujienas (angl. fake news). Tačiau tuo pat metu buvo pradėta kelti klausimų, kas tokius veiksmus finansuoja.

„The Washington Post“ rašo, kad įtaką „Facebook“ įkūrėjui padarė buvęs JAV prezidentas Barackas Obama. Jis, likus keliems mėnesiams iki Donaldo Trumpo, naujojo prezidento, inauguracijos, patarė verslininkui rimtai pažiūrėti į netikrų naujienų ir dezinformacijos pavojų. 

Ir nors p. Zuckerbergas pripažino, kad tinkle yra netikrų naujienų, tačiau buvo įsitikinęs, kad jos nėra taip plačiai pasklidusios, kad galėtų padaryti įtaką rinkimams. Vis dėlto netrukus kompanijos darbuotojai atidžiau pažvelgė į rinkiminės kampanijos laikotarpį.

Šių metų balandį „Facebook“ pripažino aptikusi koordinuotų dezinformacijos kampanijų, taip pat ir Valstijose. Tarp jų buvo ir dabar garsiausiai linksniuojamas Rusijos trolių fabriko reklamos pirkimas. Kompanija teigia, kad vidinis tyrimas dar nėra baigtas – darbuotojai toliau žvalgo tiek rusiškų, tiek buvusių Sovietų Sąjungos valstybių grupių veiklą socialiniame tinkle.

Kriminalinis tyrimas

nuotrauka::2

Rasta informacija „Facebook“ pasidalijo ne tik su Kongresu, bet ir su FTB direktoriumi Robertu Muelleriu, vadovaujančiu kriminaliniam tyrimui dėl Rusijos vaidmens JAV prezidento rinkimuose. Manoma, kad socialinio tinklo pareigūnams perduota informacija galėtų įrodyti koordinuotus p. Trumpo kampanijos ir Rusijos veiksmus. Aišku, jei tokie buvo.

Kita vertus, nebūtinai minėtos 3.000 apmokėtų reklamų galėtų būti pavadintos kišimusi į rinkimus, jei jose nebuvo tiesioginės agitacijos.

JAV įstatymai draudžia užsienio fiziniam ar juridiniam asmeniui tiesiogiai ar netiesiogiai daryti įtaką rinkimams. „Bloomberg“ aiškina, kad reklamos, nuotraukos ar kita medžiaga, raginanti balsuoti ar nebalsuoti už konkretų kandidatą, pažeistų teisė aktus.

Kol kas trolių fabriko pirktos reklamos nebuvo paviešintos, todėl nėra aišku, ar jose buvo draudžiamo turinio. „Facebook“ teigimu, daugumoje reklamuotų įrašų buvo kalbama apie socialines problemas, ne konkretų kandidatą.

2011 m. Kolumbijos apylinkės teismas nusprendė, kad draudimas finansuoti rinkimines kampanijas ir agitacijas nereiškia, jog užsienio fiziniai ar juridiniai asmenys negali finanuoti kampanijų apie jiems aktualias problemas.

Taigi, jei „Internet Research Agency“ pasivadinęs trolių fabrikas reklamavo informaciją apie politines diskusijas, visuomenėje tvyrančias įtampas ar socialines problemas, tai nebūtinai būtų traktuojama kaip kišimasis į rinkimus. Kita vertus, jei tyrėjai ar Kongresas atrastų tiesiogines sąsajas ir laiko atitikimą tarp p. Trumpo ir trolių fabriko komunikacijos, istorija gali pasisukti į kitą pusę.

Ką darys „Facebook“

nuotrauka::3

2 mlrd. vartotojų turinčio socialinio tinklo priežiūra yra automatizuota. Tai reiškia, kad visi veiksmai suprogramuoti, o tikro žmogaus įsikišimas – itin retas reiškinys. Taigi, perkant reklamą, jos niekas neperžiūri ir neįvertina. Lygiai taip pat, kaip ir netikrina, ar tam tikra naujiena tikra, ar išgalvota.

„Facebook“ galioja ne tik konkrečios šalies įstatymai, bet ir vidinės taisyklės, kurių privalo laikytis kiekvienas vartotojas. Pastarųjų įgyvendinimu taip pat rūpinasi algoritmai, automatiškai atpažįstantys, pavyzdžiui, erotinį ar pornografinį turinį bei neleidžiantys jo paskelbti.

Dabar, susidūrus su dezinformacija bei kontroversijų aštrinimu, „Facebook“ žada dėti dar daugiau pastangų tobulinant algoritmus. Štai šiais metais vartotojams buvo pasiūlyta galimybė pažymėti įrašus kaip „fake news“, jei kyla toks įtarimas. Jei atsiranda daugiau žmonių, taip įvertinusių skelbiamą informaciją, ji automatiškai neberodoma arba persiunčiama faktų tikrintojams (angl. fact checkers). Tuo pastaruoju metu užsiima vis daugiau specialiai tam įkurtų redakcijų, jų padalinių ar nevyriausybinių organizacijų.

Paskatą tobulėti duoda ne tik socialinė atsakomybė, bet ir kai kurių šalių veiksmai. VŽ rašė, kad Vokietijoje pavasarį buvo priimtas įstatymas, numatantis iki 50 mln. Eur baudas „Facebook“ ir kitiems socialiniams tinklams, jei šie per savaitę nepašalintų „nelegalaus turinio“. Taip kanclerės Angelos Merkel vyriausybė vadina viską nuo neapykantą kurstančių pasisakymų ar pornografijos iki kenkėjiškos propagandos, šmeižto ir išgalvotų naujienų.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Norite pasiūlyti temą, turite pastabų, pasiūlymų ar klausimų? Parašykite „Verslo žinių“ redaktoriams.

Jei norite suteikti konfidencialios informacijos, rašykite vyr. redaktoriui rolandas.barysas@verslozinios.lt

M. Skuodis: leidinių pristatymo kainas reikia didinti, kartu keisti žiniasklaidos rėmimo modelį

Lietuvos paštui pranešus apie planus nuo kitų metų maždaug du-tris kartus didinti leidinių prenumeratos...

Rinkodara
2022.06.23
Pernai Lietuvoje kas aštunta žiniasklaidos priemonė buvo valdoma politikų 2

68 politikai, valstybės tarnautojai bei jų sutuoktiniai pernai Lietuvoje valdė 129 arba kas aštuntą...

Rinkodara
2022.06.23
Spaudos, radijo ir televizijos rėmimo fondą turėtų pakeisti naujas Medijų rėmimo fondas

Kultūros ministerijos siūlomas steigti Medijų rėmimo fondas galės skirti paramą ne tik leidiniams, bet ir...

Rinkodara
2022.06.20
Lietuvos pašto viražai: kartais augančios pristatymo kainos – šantažas leidėjams Premium

Lietuvos paštas (LP) antrus metus iš eilės kelia leidinių prenumeratos pristatymo kainas miestuose. Pernai...

Rinkodara
2022.06.20
„Google“ Rusijos padalinys pateikė teismui bankroto pareiškimą 1

JAV technologijų milžinės „Google“ antrinė įmonė Rusijoje Maskvoje arbitražo teismui pateikė bankroto...

Inovacijos
2022.06.17
Architektai darbų turi metams į priekį, bet ramybės nėra Premium

Architektų biurai užsakymų gauna tiek, kad nors vežimu vežk, o ir į vežimą ne visada telpa. Vis dėlto...

Statyba ir NT
2022.06.16
Tautinių bendrijų žiniasklaidai stiprinti skirta 500.000 Eur

Lietuvos informacinei erdvei ir tautinių bendrijų žiniasklaidai stiprinti skirta 500.000 Eur, trečiadienį...

Rinkodara
2022.06.15
Į LRT tarybą Seimas siūlo D. Jastramskį, R. Gudauską, L. Matjošaitytę ir J. Pabrėžą

Seimo Kultūros komitetas trečiadienį pritarė keturių naujų LRT tarybos narių kandidatūroms.

Rinkodara
2022.06.15
D. Radzevičius: žiniasklaida nemoka daryti verslo Premium 5

Lietuvos žurnalistų sąjungos pirmininkas Dainius Radzevičius VŽ podkaste negaili kritikos žiniasklaidos...

Rinkodara
2022.06.15
„Disney+“ įžengė į Lietuvą 10

„Walt Disney Company“ priklausantis transliuotojas „Disney+“ pradeda transliacijas Lietuvoje. Standartinė...

Rinkodara
2022.06.14
Nepriklausoma Rusijos televizija „Dožd“ transliuos iš Rygos

Latvijos nacionalinė elektroninės žiniasklaidos taryba (NEPLP) pirmadienį nutarė suteikti licenciją...

Rinkodara
2022.06.06
„Bitės“ pelnas dvigubėjo, bet „Mezon“ kol kas nuostolingas Premium

UAB „Bitė Lietuva“ vertina, kad, nepaisant tebesitęsiančios pandemijos, pavyko pasiekti gerų rezultatų –...

Inovacijos
2022.06.03
Planeta Vilnius ieško Ryšių su žiniasklaida specialisto (-ės)! Verslo tribūna

Jei puikiai supranti žiniasklaidos pasaulį, žinai, kodėl žurnalistams svarbu atsakymus gauti greitai ir...

Rinkodara
2022.06.02
„Delfi“ perka Lietuvos naujienų agentūrą „Elta“

UAB „Delfi“, kurios 100% akcijų priklauso estų žiniasklaidos bendrovei „Ekspress Grupp“, perka naujienų...

Rinkodara
2022.05.31
Rusai prarado prieigą prie „Netflix“

„Netflix“ abonentai Rusijoje prarado prieigą prie srautinės televizijos, Vakarų bendrovei pasitraukus iš...

Verslo aplinka
2022.05.30
Geriausios reputacijos influenceriai „YouTube“ tinkle Premium 4

Visuomenės vertinimu, geriausią reputaciją socialiniame tinkle „YouTube“ turinčių nuomonės formuotojų...

Rinkodara
2022.05.29
„Lietuvos ryto“ grupės finansai: metus lydėjo ir nuostoliai, ir dividendai Premium

Žiniasklaidos grupės „Lietuvos rytas“ valdomų bendrovių konsoliduotos pajamos 2021 m. simboliškai sumenko, o...

Rinkodara
2022.05.24
Teismas neleido stabdyti prieigos prie „Russia Today“ portalų

Teismas gegužę neleido Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnybai stabdyti prieigos prie Rusijos valstybinės...

Rinkodara
2022.05.23
„YouTube“ ištrynė daugiau kaip 70.000 Kremliaus pasakojimų apie karą 6

„YouTube“ pašalino daugiau kaip 70.000 vaizdo įrašų ir 9.000 kanalų, susijusių su Rusijos karu Ukrainoje, nes...

Inovacijos
2022.05.22
Ministerija: didžiųjų pasaulio įmonių apmokestinimo naudos Lietuva sulauktų 2025-aisias

Lietuva palaiko globalaus pelno mokesčio tarptautinėms kompanijoms iniciatyvą įvedant jį nuo 2024-ųjų, o jo...

Finansai
2022.05.19

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku