Apie garso mankštą ir (ne)archeologiją su Demetrio Castellucci

Publikuota: 2021-12-01
Garso tyrinėtojas ir kūrėjas Demetrio Castellucci. Johno Nguyeno nuotr.
svg svg
Garso tyrinėtojas ir kūrėjas Demetrio Castellucci. Johno Nguyeno nuotr.
 

Praėjusią vasarą „Rasų radijas“ pristatė naują kasmėnesinę Vilniuje veikiančios kūrybinės erdvės „SODAS 2123“ rezidentų laidą „Unarcheology Radio“, kurią veda garso tyrinėtojas ir kūrėjas Demetrio Castellucci. Pirmoji laida radijo galerijoje buvo grojaraštis, sudarytas iš banginių garsų, įrašytų įvairiose pasaulio vietose. Kitose laidose skambėjo vabzdžių, varlių, lūšių ir... ugnikalnių skleidžiami garsai.

Paskutinėje metų laidoje gruodžio 3 d. Demetrio pateiks dar vieną netikėtą garsovaizdį, kuriame skambės dainuojančios kopos, uodų spiečiai, vėjas ir klasikinis vakarietiškas orkestras. 

Demetrio domina garsas ir jo (ne)archeologija. „Unarcheology“ yra internete egzistuojanti draugija, kuruojama grupės vilniečių. Draugija leidžia originalią muziką bei miestuose ir slėniuose užfiksuotų garsų rinkinius. Jos būstinėje „Sound Gym“ rengiami įvairūs garso pasirodymai, filmų peržiūros ir instaliacijos. Vienas šios draugijos įkūrėjų Demetrio Castellucci džiaugiasi galėdamas pristatyti savo vizijas „Rasų radijo“ formatu – apie tai su juo ir kalbamės.

 Demetrio, kaip atsidūrei Vilniuje ir kas paskatino čia pasilikti?

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Pagyvenęs Londone ir Berlyne, persikrausčiau čia su savo partneriu iš Lietuvos. Ir dabar dažnai pagaunu save visiems pasakojant, kad atvažiavau čia dėl muzikos ir užšalusių ežerų! Kultūros kompleksas „SODAS 2123“, kur įsikūrėme su savo „Unarcheology Sound Gym“, yra nuostabi vieta, užpildyta galerijomis, studijomis ir veiklomis. Čia pat įsikūrę „Empty Brain Resort“ – unikali muzikos vieta.

Papasakok šiek tiek apie savo praeitį: ką ir kur veikei prieš atvykdamas į Vilnių? Žinau, kartais groji Black Fanfare vardu... 

Šį elektroninės muzikos projektą pradėjau Italijoje 2007-aisiais, maždaug tuo pačiu metu tapau ir eksperimentinės šokių kompanijos „Dewey Dell“ dalimi. Groju ir kaip didžėjus, kuriu garso takelius įvairiems, daugiausia Europos, teatro ir kino projektams. 

Kaip apibūdintum „Rasų radiją“ niekada apie ją negirdėjusiems?

„Rasų radijas“ įkurtas „SODAS 2123“ iniciatyva. Tai internetinė garso meno platforma su turtinga ir įdomia programa, daugiausia dėmesio skirianti lauko įrašams (field recordings) ir eksperimentinei muzikai. Kaip sako patys organizatoriai, ši radijo galerija skirta eksperimentams, neatrastoms garso patirtims ir asmeninėms garso klajonėms. Domiuosi eksperimentine muzika, užsiimu lauko įrašais, kuriuos apdirbu ir naudoju savo muzikoje, todėl mielai priėmiau jų kvietimą prisijungti.

Radijo formatas, palyginti, pavyzdžiui, su albumu, yra labai įdomus, nes jame galima pristatyti ilgus muzikos kūrinius tarsi garso objektus, panašiau į skulptūros pastatymą parke, nei į albumo pristatymą koncerte. Tai labai įdomi medija. 

Ar pats turi kokį nors ypatingą ryšį su radijo formatu? Pavyzdžiui, gyvenusieji sovietų laikais prisimena beveik kiekvienuose namuose buvus vadinamuosius radijo „taškus“. Tuo metu radijas buvo vienu retų šaltinių sužinoti apie gyvenimą Vakaruose, ar tai būtų muzika, ar politika, ar dar kas nors.

Paprasčiausias radijo imtuvas su įrašančiu kasetiniu magnetofonu buvo pirmasis įrankis, kuriuo, dar būdamas vaikas, pradėjau manipuliuoti garsu ir groti. Jame buvo lengva kontroliuoti chaotiškus garsus ritmiškai perjunginėjant AM/FM bangų mygtuką ir sukinėjant bangų paieškos bei garso reguliatorius. Visa tai buvo galima įrašyti į kasetę, kartu mažu mikrofonu fiksuojant ir iškraipant balsą ir kitus garsus. Mane visada žavėjo, kad paspaudęs „On“ ne tik įjungi prietaisą, bet ir pasineri į nuolatinį srautą, vykusį prieš tau į jį patenkant. Buvo nuostabu suprasti, kad radijo bangos mus supa nuolatos, tiesiog reikia antenų, kad jas išgirstume.

Taip pat naudojau namie rastą trumpųjų bangų radiją ir prisimenu jaudulį, apimantį klausant paslaptingos muzikos ir garsų, atsklindančių iš nežinomų ir labai tolimų kraštų, tiesiog persekiojau juos. Jaučiausi tarsi turėdamas nuotolines ausis ten, iš kur sklido balsai ir garsai, net nenutuokiantys, kad jų klausausi.

Pristatyk „Unarcheology“ projektą – ar tai lauko įrašų draugija, ar kažkas daugiau? 

Būtų nuostabu, jei vieną dieną tai taptų slapta lauko įrašinėtojų draugija! Kol kas „Unarcheology“ yra organizacija, publikuojanti muziką ir miksus interneto svetainėje, organizuojanti renginius ir veiklas „SODAS 2123“ veikiančioje „garso mankštos“ erdvėje. 

Internete kiekvieną albumą išleidžiame su specialiai jam parinktais vaizdais, tarsi savotišką bukletą, kurį galima peržiūrėti. Radijo miksuose surenkame garsus, užfiksuotus miestuose ir slėniuose.

„Unarcheology“ yra savotiškas, internetu sudaromas santykių paktas. Tai prieštarauja įprastam mąstymui, kad archeologija pasisavina tai, ką atranda, užgoždama mintį, kad tikrieji atradimai buvo sugeneruoti, o ne sukurti senovės žmonių praeities bedugnėje.

Priešingai meninės kūrybos personalizavimo dinamikai, „nearcheologai“ bando mąstyti apie santykių srautą tarp mūsų, jie (tolimi žmonės laike ir erdvėje) ir visko, kas yra viduryje ir aplinkui. Šia prasme archyvavimas nėra pasisavinimas; jis nepateisina mūsų požiūrio kaip privilegijuoto ir žino, kad neturėtų būti leidžiama objektyvizuoti subjektų, su kuriais susiduria atradimų metu.

Taigi, šiuo paktu stengiamės įžvelgti srautų ir santykių kūrybinę galią, o ne priskirti šį kūrybiškumą atskiriems dalykams. Stengiamės matyti kiekvieną susitikimą (ar tai būtų istorinis atradimas, ar meninė kūryba) kaip potencialų „gimdymo“ gestą. Bandome kurti chaoso ir teroro archyvus, ne mirusių daiktų ar objektyvacijos, bet gyvenimo archyvus.

„Sound Gym“ yra „Unarcheology“ projekto dalis. Kodėl, tavo nuomone, svarbu treniruoti savo klausą?

Taip vadinasi mūsų erdvė „SODAS 2123“, kur vyksta „Unarcheology“ renginiai. Čia organizuojame koncertus, performansus ir parodas. Pirmoji jų vadinosi „Svyruoti ir aptikti“, joje savo darbus pristatė „Odysseus Atlas“ (Jūra Bardauskaitė ir Kęstutis Montvidas), Guoda Jaruševičiūte, Simona Kačinskaite, Rytis Urbanskas ir aš. 

Lapkritį pradėjome organizuoti „Sound Gym“ sesijas kiekvieną šeštadienį – vieną valandą vakare skiriame tam tikrai temai: rengiame klausymosi sesijas, nebylių filmų peržiūras su gyvais garso takeliais.

Šias sesijas pasiūlysime ir pavasarį. Bus galima įsigyti „Sound Gym“ prenumeratą ir pasirinkti norimą laiką bei programas. Turime ir didesnių planų, kad „Unarcheology“ remtų įvairias kompanijas ir startuolius. Pavyzdžiui, 2020 m. įkūrėme aviakompaniją „Aircheology Airlines“, ji keleiviams siūlė skristi klausant piloto atliekamos ambient muzikos. 

Mūsų lėktuvai, pagaminti iš perdirbto kartono, izoliacinės juostos, kabių ir medžio, yra labai saugūs. Šios skrydžių simuliacijos bus rengiamos ir ateityje – festivalio metu įvairūs pilotai atliks savo naujausius ambient kūrinius. Kompanija buvo įkurta kaip būdas pristatyti „Unarcheology.com“ išleistą „Airport Gad“ muzikos albumą apie lėktuvus ir oro uosto vartus kaip savotišką dangišką patirtį. Kai kurie muzikos fragmentai buvo sukurti lėktuvuose, gaudžiant jų varikliams. Žemi turbinų dažniai tapo muzikos dalimi, sykiu atlikdami ir realių garso efektų funkciją. Veikiančių lėktuvo variklių patirtis buvo išgauta patobulinus žemų dažnių kolonėles, kad šios priverstų vibruoti visą struktūrą. Turbulencija, deja, gana dažna mūsų skrydžiuose, išgaunama MIDI kontroliuojamų perkusinių robotų. 

„Sound Gym“ pavadinimas nurodo tiek mankštą ausims, tiek mankštą garsui. Mūsų vidinėje ausyje yra 3 labai maži kauliukai: plaktukas, priekalas ir kilpa. „Sound Gym“ šiuos kauliukus naudojame kaip mankštos prietaisus. Norint, kad jie augtų ir vystytųsi, garsui reikia ausų.

Pirmosiose radijo laidos „Unarcheology“ dalyse skambėjo banginių, vabzdžių, varlių garsai, vienoje laidoje sujungei lūšių ir... ugnikalnių skleidžiamus garsus – kokia įdomi paralelė. Kas toliau?

Šiose serijose pristatau lauko įrašų koliažus, vienintelė manipuliacija yra garso lygis, nenaudoju jokių efektų. Viską pradėjau nuo povandeninių gyvūnų garsų, pagrindinį dėmesį skirdamas banginiams. Kuprotieji banginiai laikui bėgant keičia savo „dainas“ – yra tik viena šių banginių grupė Vakarų Australijoje, kurie periodiškai išranda naujus „dainos“ sluoksnius, vėliau kelis metus sklindančius okeane. Pirmojoje laidoje galima išgirsti „dainų“ įrašytų tiek 6-ajame dešimtmetyje, tiek šio tūkstantmečio pradžioje. 

Antroji laida skirta svirpliams, cikadoms, laumžirgiams bei į girdimus dažnius perkeltam šikšnosparnių ultragarsui. Trečiojoje sujungiau varlių ir senovinių Japonijos šventyklų varpų skambesį. Ketvirtajame mikse susiliejo tekančios lavos, ugnikalnių ir lūšių skleidžiami garsai. Kai kurie lavos garsai išties primena pragarišką riaumojimą ir kartu su lūšies balsu sukelia nerimo efektą.

Paskutinę šių metų laidą sudėliosiu iš keturių elementų: dainuojančių kopų (tam tikrose dykumose randamas fenomenas, kada smėlio audros generuoja specifinių natų gaudesį), uodų dūzgimo, vėjo ir besiderinančio klasikinio vakarietiško orkestro. 

Jei kurtum programą apie Vilnių, kuriuos garsus būtinai įtrauktum?

 Ateinančiais metais mes iš tiesų planuojame keletą programų su Vilniaus garsais. „Unarcheology“ pristatys mano ir Ryčio Urbansko albumą „The Longest Kickdrums on Earth“. Radome parke statybininkų paliktus labai ilgus vamzdžius, iš abiejų pusių uždengtus dangčiais. Kai kurie jų buvo daugiau nei 50-ies metrų ilgio! Grojome jais, tai skambėjo nerealiai... Tai ir bus pirmieji Vilniaus garsai, kuriuos „Unarcheology“ pristatys Rasų radijuje 2022-aisiais.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Rašyti komentarą 0
Norite pasiūlyti temą, turite pastabų, pasiūlymų ar klausimų? Parašykite „Verslo žinių“ redaktoriams.

Jei norite suteikti konfidencialios informacijos, rašykite vyr. redaktoriui rolandas.barysas@verslozinios.lt

V. Venslovaitienė: ką veikti sporte, jei nekeli aukščiausių tikslų? Premium

Lietuvos futbolo „A lygos“ čempionas Vilniaus „Žalgiris“ praėjusį mėnesį tapo pirmuoju šalies klubu, kuriam...

Laisvalaikis
11:03
„Turkish Airlines“ didina skrydžių kiekį tarp Vilniaus ir Stambulo 2

Turkijos oro bendrovė „Turkish Airlines“ nuo spalio suplanavo penkis papildomus skrydžius iš Vilniaus oro...

Logistika
2022.08.16
Ką daryti, kai slogios mintys neleidžia užmigti Premium

Net ir vasarą, kuri, regis, svaigina savo lengvumu ir atostogų nuotaikomis, visi yra patyrę naktų, kai...

Laisvalaikis
2022.08.15
Naujo sezono „Volkswagen T-Roc“: daugiau dėmesio detalėms Premium 3

„Golfas“ kaip miesto visureigis nesiskundė paklausa, tačiau buvo peikiamas dėl netikėtai nemalonių savybių.

Automobiliai
2022.08.14
Į ekskursiją – po karo niokojamą Ukrainą Premium

Atrodytų, jog vargu ar kas dabar įtrauktų Ukrainą į savo trokštamų kelionių sąrašus, norėdamas patirti, ką...

Laisvalaikis
2022.08.14
Birštone atidaroma vasaros rogučių trasa 1

Į aktyvių veiklų sąrašą Birštone nuo šiol bus galima įtraukti ir pasivažinėjimą vasaros rogutėmis. 

Laisvalaikis
2022.08.13
Ventės ragą ir Nidą sujungs dar vienas keltas

Rugpjūčio 12 d., penktadienį, Kuršių mariomis pradeda kursuoti naujas keltas, plukdysiantis keleivius...

Laisvalaikis
2022.08.12
VŽ rekomenduoja: renginiai ilgąjį savaitgalį 1

Ilgąjį Žolinių savaitgalį aktyvus kultūrinis vyksmas keliasi į pajūrį, Kaune tęsiasi „Kaunas – Europos...

Laisvalaikis
2022.08.12
Vilniuje – nauji teniso, skvošo, badmintono aikštynai

Po rekonstrukcijos rugsėjį bus atverti „SEB arenos“ teniso, skvošo ir badmintono aikštynai, į jų plėtrą...

Laisvalaikis
2022.08.11
Buvęs Petro Cvirkos skveras Vilniuje pritaikomas renginiams

Su kūrybinių dirbtuvių dalyviais sutarus buvusį Petro Cvirkos skverą pritaikyti renginiams, jame pradėta...

Laisvalaikis
2022.08.10
Verslui remiant kuriamas lietuviškas serialas apie karą Ukrainoje

Siekdamas padėti kolegoms ukrainiečiams, žinomas aktorius Andrius Paulavičius ryžosi prodiusuoti pirmąjį...

Rinkodara
2022.08.10
S. Williams po „US Open“ turnyro pasuks kita kryptimi

Viena iš daugiausiai pasaulyje uždirbančių sportininkių Serena Williams paskelbė, kad po šių metų atvirojo...

Laisvalaikis
2022.08.09
Vilniuje – mėsainių festivalis „Vilnius Burger Fest“

Rugpjūčio 10 d., trečiadienį, Vilniaus Tymo turguje rengiama aštuntoji vasaros šventė gurmaniškų mėsainių...

Laisvalaikis
2022.08.09
Išrinktos 2023-ųjų mažosios Lietuvos kultūros sostinės

Mažosiomis kitų metų Lietuvos kultūros sostinėmis tapo Kauno rajone esanti Kulautuva, Biržų rajone esanti...

Laisvalaikis
2022.08.09
Kinas po tiltu: „Mano babuška“ ir kiti

Vilniuje, po Liubarto tiltu veikiančiame vasaros kino teatre, tęsiasi patiltės seansų ciklas „Gilios upės...

Laisvalaikis
2022.08.08
Neringos meras: netvarkomoms krantinėms gresia griūtis 6

Susidėvėjusių marių krantinių tvarkymas Nidoje, Pervalkoje ir Preiloje yra pernelyg didelė finansinė našta...

Statyba ir NT
2022.08.07
Paskelbtas Kauno S. Dariaus ir S. Girėno stadiono ir sporto halės koncesijos konkursas

Kauno miesto savivaldybė paskelbė baigiamų rekonstruoti S. Dariaus ir S. Girėno stadiono bei sporto halės...

Statyba ir NT
2022.08.07
Atnaujinant skrydžių oro balionais tvarką, baiminamasi oreivystės žlugimo Vilniuje

Valstybės valdomai skrydžių valdymo bendrovei „Oro navigacija“ rengiantis atnaujinti skrydžių oro balionais...

Laisvalaikis
2022.08.07
Į ekranus trumpam sugrįžta „Skardinis būgnelis“

1959 m. išleistas „Skardinis būgnelis“ – vienas svarbiausių XX a. romanų, kuriame „Nobelio“ premijos...

Laisvalaikis
2022.08.06
VŽ rekomenduoja: renginiai savaitgalį

Savaitgalio meniu: daugybė renginių Kaune – Europos kultūros sostinėje, atsisveikinimas su opera, „Nida jazz...

Laisvalaikis
2022.08.05

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku