Apie garso mankštą ir (ne)archeologiją su Demetrio Castellucci

Praėjusią vasarą Rasų radijas pristatė naują kasmėnesinę Vilniuje veikiančios kūrybinės erdvės SODAS 2123 rezidentų laidą Unarcheology Radio, kurią veda garso tyrinėtojas ir kūrėjas Demetrio Castellucci. Pirmoji laida radijo galerijoje buvo grojaraštis, sudarytas iš banginių garsų, įrašytų įvairiose pasaulio vietose. Kitose laidose skambėjo vabzdžių, varlių, lūšių ir... ugnikalnių skleidžiami garsai.
Paskutinėje metų laidoje gruodžio 3 d. Demetrio pateiks dar vieną netikėtą garsovaizdį, kuriame skambės dainuojančios kopos, uodų spiečiai, vėjas ir klasikinis vakarietiškas orkestras.
Demetrio domina garsas ir jo (ne)archeologija. Unarcheology yra internete egzistuojanti draugija, kuruojama grupės vilniečių. Draugija leidžia originalią muziką bei miestuose ir slėniuose užfiksuotų garsų rinkinius. Jos būstinėje Sound Gym rengiami įvairūs garso pasirodymai, filmų peržiūros ir instaliacijos. Vienas šios draugijos įkūrėjų Demetrio Castellucci džiaugiasi galėdamas pristatyti savo vizijas Rasų radijo formatu apie tai su juo ir kalbamės.
Demetrio, kaip atsidūrei Vilniuje ir kas paskatino čia pasilikti?
Pagyvenęs Londone ir Berlyne, persikrausčiau čia su savo partneriu iš Lietuvos. Ir dabar dažnai pagaunu save visiems pasakojant, kad atvažiavau čia dėl muzikos ir užšalusių ežerų! Kultūros kompleksas SODAS 2123, kur įsikūrėme su savo Unarcheology Sound Gym, yra nuostabi vieta, užpildyta galerijomis, studijomis ir veiklomis. Čia pat įsikūrę Empty Brain Resort unikali muzikos vieta.
Papasakok šiek tiek apie savo praeitį: ką ir kur veikei prieš atvykdamas į Vilnių? Žinau, kartais groji Black Fanfare vardu...
Šį elektroninės muzikos projektą pradėjau Italijoje 2007-aisiais, maždaug tuo pačiu metu tapau ir eksperimentinės šokių kompanijos Dewey Dell dalimi. Groju ir kaip didžėjus, kuriu garso takelius įvairiems, daugiausia Europos, teatro ir kino projektams.
Kaip apibūdintum Rasų radiją niekada apie ją negirdėjusiems?
Rasų radijas įkurtas SODAS 2123 iniciatyva. Tai internetinė garso meno platforma su turtinga ir įdomia programa, daugiausia dėmesio skirianti lauko įrašams (field recordings) ir eksperimentinei muzikai. Kaip sako patys organizatoriai, ši radijo galerija skirta eksperimentams, neatrastoms garso patirtims ir asmeninėms garso klajonėms. Domiuosi eksperimentine muzika, užsiimu lauko įrašais, kuriuos apdirbu ir naudoju savo muzikoje, todėl mielai priėmiau jų kvietimą prisijungti.
Radijo formatas, palyginti, pavyzdžiui, su albumu, yra labai įdomus, nes jame galima pristatyti ilgus muzikos kūrinius tarsi garso objektus, panašiau į skulptūros pastatymą parke, nei į albumo pristatymą koncerte. Tai labai įdomi medija.
Ar pats turi kokį nors ypatingą ryšį su radijo formatu? Pavyzdžiui, gyvenusieji sovietų laikais prisimena beveik kiekvienuose namuose buvus vadinamuosius radijo taškus. Tuo metu radijas buvo vienu retų šaltinių sužinoti apie gyvenimą Vakaruose, ar tai būtų muzika, ar politika, ar dar kas nors.
Paprasčiausias radijo imtuvas su įrašančiu kasetiniu magnetofonu buvo pirmasis įrankis, kuriuo, dar būdamas vaikas, pradėjau manipuliuoti garsu ir groti. Jame buvo lengva kontroliuoti chaotiškus garsus ritmiškai perjunginėjant AM/FM bangų mygtuką ir sukinėjant bangų paieškos bei garso reguliatorius. Visa tai buvo galima įrašyti į kasetę, kartu mažu mikrofonu fiksuojant ir iškraipant balsą ir kitus garsus. Mane visada žavėjo, kad paspaudęs On ne tik įjungi prietaisą, bet ir pasineri į nuolatinį srautą, vykusį prieš tau į jį patenkant. Buvo nuostabu suprasti, kad radijo bangos mus supa nuolatos, tiesiog reikia antenų, kad jas išgirstume.
Taip pat naudojau namie rastą trumpųjų bangų radiją ir prisimenu jaudulį, apimantį klausant paslaptingos muzikos ir garsų, atsklindančių iš nežinomų ir labai tolimų kraštų, tiesiog persekiojau juos. Jaučiausi tarsi turėdamas nuotolines ausis ten, iš kur sklido balsai ir garsai, net nenutuokiantys, kad jų klausausi.
Pristatyk Unarcheology projektą ar tai lauko įrašų draugija, ar kažkas daugiau?
Būtų nuostabu, jei vieną dieną tai taptų slapta lauko įrašinėtojų draugija! Kol kas Unarcheology yra organizacija, publikuojanti muziką ir miksus interneto svetainėje, organizuojanti renginius ir veiklas SODAS 2123 veikiančioje garso mankštos erdvėje.
Internete kiekvieną albumą išleidžiame su specialiai jam parinktais vaizdais, tarsi savotišką bukletą, kurį galima peržiūrėti. Radijo miksuose surenkame garsus, užfiksuotus miestuose ir slėniuose.
Unarcheology yra savotiškas, internetu sudaromas santykių paktas. Tai prieštarauja įprastam mąstymui, kad archeologija pasisavina tai, ką atranda, užgoždama mintį, kad tikrieji atradimai buvo sugeneruoti, o ne sukurti senovės žmonių praeities bedugnėje.
Priešingai meninės kūrybos personalizavimo dinamikai, nearcheologai bando mąstyti apie santykių srautą tarp mūsų, jie (tolimi žmonės laike ir erdvėje) ir visko, kas yra viduryje ir aplinkui. Šia prasme archyvavimas nėra pasisavinimas; jis nepateisina mūsų požiūrio kaip privilegijuoto ir žino, kad neturėtų būti leidžiama objektyvizuoti subjektų, su kuriais susiduria atradimų metu.
Taigi, šiuo paktu stengiamės įžvelgti srautų ir santykių kūrybinę galią, o ne priskirti šį kūrybiškumą atskiriems dalykams. Stengiamės matyti kiekvieną susitikimą (ar tai būtų istorinis atradimas, ar meninė kūryba) kaip potencialų gimdymo gestą. Bandome kurti chaoso ir teroro archyvus, ne mirusių daiktų ar objektyvacijos, bet gyvenimo archyvus.
Sound Gym yra Unarcheology projekto dalis. Kodėl, tavo nuomone, svarbu treniruoti savo klausą?
Taip vadinasi mūsų erdvė SODAS 2123, kur vyksta Unarcheology renginiai. Čia organizuojame koncertus, performansus ir parodas. Pirmoji jų vadinosi Svyruoti ir aptikti, joje savo darbus pristatė Odysseus Atlas (Jūra Bardauskaitė ir Kęstutis Montvidas), Guoda Jaruševičiūte, Simona Kačinskaite, Rytis Urbanskas ir aš.
Lapkritį pradėjome organizuoti Sound Gym sesijas kiekvieną šeštadienį vieną valandą vakare skiriame tam tikrai temai: rengiame klausymosi sesijas, nebylių filmų peržiūras su gyvais garso takeliais.
Šias sesijas pasiūlysime ir pavasarį. Bus galima įsigyti Sound Gym prenumeratą ir pasirinkti norimą laiką bei programas. Turime ir didesnių planų, kad Unarcheology remtų įvairias kompanijas ir startuolius. Pavyzdžiui, 2020 m. įkūrėme aviakompaniją Aircheology Airlines, ji keleiviams siūlė skristi klausant piloto atliekamos ambient muzikos.
Mūsų lėktuvai, pagaminti iš perdirbto kartono, izoliacinės juostos, kabių ir medžio, yra labai saugūs. Šios skrydžių simuliacijos bus rengiamos ir ateityje festivalio metu įvairūs pilotai atliks savo naujausius ambient kūrinius. Kompanija buvo įkurta kaip būdas pristatyti Unarcheology.com išleistą Airport Gad muzikos albumą apie lėktuvus ir oro uosto vartus kaip savotišką dangišką patirtį. Kai kurie muzikos fragmentai buvo sukurti lėktuvuose, gaudžiant jų varikliams. Žemi turbinų dažniai tapo muzikos dalimi, sykiu atlikdami ir realių garso efektų funkciją. Veikiančių lėktuvo variklių patirtis buvo išgauta patobulinus žemų dažnių kolonėles, kad šios priverstų vibruoti visą struktūrą. Turbulencija, deja, gana dažna mūsų skrydžiuose, išgaunama MIDI kontroliuojamų perkusinių robotų.
Sound Gym pavadinimas nurodo tiek mankštą ausims, tiek mankštą garsui. Mūsų vidinėje ausyje yra 3 labai maži kauliukai: plaktukas, priekalas ir kilpa. Sound Gym šiuos kauliukus naudojame kaip mankštos prietaisus. Norint, kad jie augtų ir vystytųsi, garsui reikia ausų.
Pirmosiose radijo laidos Unarcheology dalyse skambėjo banginių, vabzdžių, varlių garsai, vienoje laidoje sujungei lūšių ir... ugnikalnių skleidžiamus garsus kokia įdomi paralelė. Kas toliau?
Šiose serijose pristatau lauko įrašų koliažus, vienintelė manipuliacija yra garso lygis, nenaudoju jokių efektų. Viską pradėjau nuo povandeninių gyvūnų garsų, pagrindinį dėmesį skirdamas banginiams. Kuprotieji banginiai laikui bėgant keičia savo dainas yra tik viena šių banginių grupė Vakarų Australijoje, kurie periodiškai išranda naujus dainos sluoksnius, vėliau kelis metus sklindančius okeane. Pirmojoje laidoje galima išgirsti dainų įrašytų tiek 6-ajame dešimtmetyje, tiek šio tūkstantmečio pradžioje.
Antroji laida skirta svirpliams, cikadoms, laumžirgiams bei į girdimus dažnius perkeltam šikšnosparnių ultragarsui. Trečiojoje sujungiau varlių ir senovinių Japonijos šventyklų varpų skambesį. Ketvirtajame mikse susiliejo tekančios lavos, ugnikalnių ir lūšių skleidžiami garsai. Kai kurie lavos garsai išties primena pragarišką riaumojimą ir kartu su lūšies balsu sukelia nerimo efektą.
Paskutinę šių metų laidą sudėliosiu iš keturių elementų: dainuojančių kopų (tam tikrose dykumose randamas fenomenas, kada smėlio audros generuoja specifinių natų gaudesį), uodų dūzgimo, vėjo ir besiderinančio klasikinio vakarietiško orkestro.
Jei kurtum programą apie Vilnių, kuriuos garsus būtinai įtrauktum?
Ateinančiais metais mes iš tiesų planuojame keletą programų su Vilniaus garsais. Unarcheology pristatys mano ir Ryčio Urbansko albumą The Longest Kickdrums on Earth. Radome parke statybininkų paliktus labai ilgus vamzdžius, iš abiejų pusių uždengtus dangčiais. Kai kurie jų buvo daugiau nei 50-ies metrų ilgio! Grojome jais, tai skambėjo nerealiai... Tai ir bus pirmieji Vilniaus garsai, kuriuos Unarcheology pristatys Rasų radijuje 2022-aisiais.
Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos Verslo žiniose, Sodros, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti