Festivalyje – džiazo legendų intriga

Įsisiūbuojančio Vilnius Mama jazz festivalio rengėjai viena iš galimų kulminacijų vadina šeštadienį, lapkričio 16 d., Šiuolaikinio meno centro didžiojoje salėje vyksiantį Vladimiro Tarasovo ir Vladimiro Čekasino koncertą. Visai galimas dalykas, jie bus teisūs.
Vladimiras Čekasinas, Lietuvos ir užsienio džiazo pasaulyje žinomas muzikantas, kompozitorius, legendiniu vadinamo GTČ trio (Ganelinas-Tarasovas-Čekasinas) narys, grandiozinių projektų kūrėjas, išugdęs kelias džiazo muzikantų kartas pedagogas, klausytojus nuolat stebina netikėtomis kūrybinėmis idėjomis. Tokiomis netikėtomis, jog vieni maestro mėgsta ir myli beatodairiškai, kiti nesupranta ir gūžčioja pečiais.
Kad ir kaip būtų V. Čekasinas, iš pažiūros nedidelis gležnas žmogus, iš esmės fejerverkas, nuolat tiksinti bomba, yra reiškinys, nuo kurio dabartinis Lietuvos džiazas neatsiejamas: yra vadinamoji Čekasino mokykla, yra Čekasino mokiniai.
Antrąjį GTČ narį V. Tarasovą, daugelis žino kaip ne tik geografiškai, bet ir po muzikos stilių pasaulį nuolat keliaujantį džiazo muzikantą, sugebantį mušamaisiais bei perkusiniais instrumentais išgauti dangaus ir jūros skambesį. Taip pat, ypač jaunesnės kartos, ir kaip meninių instaliacijų kūrėją.
Šie du muzikantai turėjo didžiulės įtakos tam, kaip girdi, mąsto, supranta ir jaučia džiazą 100% improvizuojančių muzikantų Lietuvoje (skaičiuojant ir tuos, kurie dievagojasi jų niekada nesiklausę). Jie yra lietuviškojo džiazo alfa ir kita alfa. Jų kūrybinis unikalumas ir originalūs metodai įkvėpė ištisas kartas. Šiandien tai, ką jie daro, gal nebėra stogą raunanti naujovė, bet išlieka tikro meistriškumo etalonas. Mes galime gerai pažinoti jų braižą, bet negalime būti tikri, ką jie atsineš į sceną kitąkart. Tai yra didžiulė festivalio intriga ir, tikėtina, viena būsimų kulminacijų, sako ir festivalio Vilnius Mama jazz rengėjai.
Ugnies paukštė
Lapkričio 16 d. jiedu atliks pasirodymą iš ciklo Invazija į klasiką. Tiems, kurie žino V. Čekasino stilistiką, žodis pasirodymas kur kas tiksliau nusako reikalo esmę, nei koncertas, niekada nežinai, ką scenoje iškrės maestro. Juolab programa, kurios koncepciją jis pats sugalvojo, bus laisva fantazija pagal I. Stravinskio muziką baletui Ugnies paukštė.
Man šis projektas įdomus tuo, kad daugelis džiazmenų sako, jog sinkopė gimė tik džiaze, apie 1930-uosius, bet Stravinskis parašė Pavasarį daug anksčiau, XX a. pradžioje. Mano manymu, jo muzika labai stipriai įkvėpė džiazą, V. Tarasovą cituoja festivalio rengėjai. Anot menininkų, tai bus muzikinis koliažas su akustiniais ir elektroniniais instrumentais bei V. Čekasino balsu.
Nieko naujo. Viskas jau buvo sukurta prieš 200 metų, sako V. Čekasinas.
Gyvenimas į priekį
V. Tarasovas ir V. Čekasinas kartu su Viačeslavu Ganelinu pasaulyje išpopuliarėjo kaip GTČ trio. 1971-aisiais susibūrę džiazmenai 15 metų koncertavo kone visose Europos valstybėse, už tuometės Sovietų Sąjungos ribų pagarsėjo kaip kolektyvas, sugebėjęs iš free džiazo, folkloro, kamerinės muzikos pasisemti įkvėpimo ir sukurti kažką visiškai naujo ir originalaus.
1976 m. įrašyta jų plokštelė Con Anima laikoma pirmuoju džiazo albumu, išleistu Lietuvoje. Iki 1986 m. gyvavęs trio vadinamas iki šiol nepralenktu Lietuvos džiazo reiškiniu tiek kūrybingumo, tiek melomanų pripažinimo požiūriu.
Apie GTČ laikotarpį V. Tarasovas VŽ yra sakęs: Tas etapas buvo superetapas. Kai rašiau knygą apie trio (1998 m. Baltos lankos išleido V. Tarasovo knygą Trio), perklausiau viską, ką įrašėm per 15 metų. Tikrai gera muzika, man nebuvo gėda. Mes suradom savo dainą, ją sudainavom, ir ji liko istorijoj. Pagaliau dalyvavimas trio mums paskiau labai padėjo daryti kitus darbus.
Juk menas kaip teatras, kuris gyvena 10 metų, paskiau reikia keisti, ar režisierių, ar aktorius. Mes grojom kartu 15 metų. Paskiau po labai ilgos pertraukos surengėm keletą koncertų. Frankfurto knygų mugėje (2002 m.) buvo labai geras koncertas. Atsisėdom groti, o toks jausmas, kad nebuvo tos pauzės, kad vakar dar grojom kur nors. Tai rodo, kad su trio buvo viskas gerai. Dabar kiekvienas mūsų turi ką nors kita, o gyvenimas eina į priekį.
Festivalio Vilnius Mama jazz programa skelbiama čia.
Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos Verslo žiniose, Sodros, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti