Šimtmečio karta rengiasi pardavinėti savo „Facebook” duomenis

Publikuota: 2018-08-04
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Alice Liogier, 23 metų Paryžiaus „Sciences Po“ universiteto (Politinių studijų institutas) absolventė, pradėjusi tyrinėti komercinį asmens duomenų panaudojimą, priėjo prie prieštaringos išvados: jeigu žmonėms priklauso jų asmens duomenys, jiems turi būti leista juos parduoti.

Būsimoji politikė įsitikinusi: verslininkai, valdžios atstovai ir pareigūnai, norintys perprasti didžiųjų duomenų eros tendencijas, turi žvelgti kur kas plačiau ir giliau. Anot jos, tai susiję ne su privatumu, o su nuosavybės teisėmis ir kontrole.

„Šiuo metu diskutuojama, kaip apsaugoti duomenis ir privatumą, – bijoma su tuo susijusių grėsmių, tačiau ateities tema bus duomenų ir teisių jais naudotis pardavimas“, – cituoja p. Liogier naujienų agentūra „Bloomberg“.

Šių metų vasaros pradžioje driokstelėjus „Cambridge Analyticos“ skandalui, daugelis „Facebook“ vartotojų peržiūrėjo savo privatumo nuostatas. Socialinių tinklų naudotojai atsitokėjo, kad „Facebook“ ir „Google“ internetinės imperijos sukurtos remiantis asmens duomenimis, kuriuos jie perdavė negavę už tai jokio atlygio. Kitą žingsnį, neabejoja p. Liogier, žengs naudotojai, pagalvosiantys apie alternatyvas.

Duomenų revoliucija

Pasak „Bloomberg“, tikroji asmens duomenų nuosavybė reikš, kad visi jūsų asmens duomenys, pradedant politinėmis pažiūromis, medicininiais įrašais ir baigiant pasirinktomis odos priežiūros priemonėmis, bus sutelkti vienoje vietoje ir jūs pats galėsite spręsti, kas ir kokiomis sąlygomis prie jų galės prieiti. Galėsite juos parduoti, suteikti galimybę ribotai naudotis mainais už paslaugą (kaip „Facebook“ atveju) arba su niekuo nesidalyti.

Svarbiausia idėja – duomenų naudojimą kontroliuoja pats asmuo.

„Facebook“ jau svarsto žengti žingsnį šia linkme – pasiūlyti naudotojams savo paslaugą be reklamų, jeigu šie būtų linkę už tokią susimokėti. Tačiau duomenų kontrolė nebus skirta vien atsikratyti varginamų reklamų. Dėl atsiradusios galimybės tvarkyti didžiulius asmens duomenų kiekius keisis žmonių tarpusavio santykiai, vyriausybės, ką jau kalbėti apie pirkimo įpročius. Antai „Netflix“ jau naudoja klientų duomenis, formuodama savo televizijos laidas. Išmanieji automobiliai netrukus galės keisti lauko reklamų turinį atsižvelgiant į tai, kokios muzikos klausosi vairuotojas – kantri ar hiphopo.

Tai nėra iš fantazijos srities – Kembridžo universiteto tyrimo duomenys rodo, kad po 300 „patinka“ paspaudimų feisbukas jus pažįsta geriau nei sutuoktinis.

Ne tik reguliuojančių institucijų reikalas, kaip žmonija tvarkysis su šia augančia galia. Sykiu tai rimtas kultūrinis iššūkis, nes tiek Europos priežiūros institucijos gali suformuoti vartotojų požiūrį į JAV technologijų milžinus, tiek Europos verslininkai gali prisitaikyti prie amerikietiškų tendencijų.

Yra ir trečias būdas: viską gali lemti tai, kuriuo keliu pasuks Kinija – jos rinką sudaro 1,4 mlrd. įgudusių interneto naršytojų. Kol kas juos tramdo vyriausybės draudimai, tačiau verslui tų milijardų naršytojų asmens duomenys būtų pats geidžiamiausias laimikis. Kita vertus, autoritarinio režimo sąlygomis gyvenantys kinai gana vieningai sutinka, kad valstybės saugumo aparatas turi turėti galimybę sekti asmeninę informaciją jų telefonuose, susirašinėjimo programėlėje „Wechat“, taip pat paprašyti jų asmens duomenų iš interneto paslaugų teikėjų. Tačiau sykiu jie tikisi, kad jų asmens duomenų neparduos ir nenutekins privačios bendrovės. Duomenų naudojimas be sutikimo ar neteisėtai paskirčiai pastaraisiais metais tapo svarbiu visuomenės rūpesčiu.

Pirmeiviai jau dirba

Remiantis „ForgeRock“, tarptautinės tapatybės ir prieigos valdymo programinės įrangos bendrovės, atlikta vartotojų nuomonės apklausa, parduoti savo duomenis svarstytų mažiau nei vienas iš šešių asmenų. Kita vertus, apklausa atskleidė, kad kuo daugiau žmonės sužino apie savo privatumo teises, tuo labiau linksta apie tai pagalvoti.

Pasak „Bloomberg“, naujosios kartos technologijų bendrovės jau kuria modelius, kurie leistų vartotojams patiems tvarkyti savo duomenis.

Antai Londone veikiantis startuolis „People.io“ moka naudotojams už duomenis, kad galėtų teikti jiems tikslinę reklamą. Niujorko bendrovė IOVO naudoja blokų grandinės (blockchain) technologiją naudotojų duomenims saugoti ir leidžia jiems pardavinėti savo duomenis reklamos teikėjams.

Paryžiuje įsikūrusi minčių kalvė „GenerationLibre“ ir Stanfordo bei Kolumbijos universitetų komandos (JAV) kuria vertinimo modelį, kuris padėtų žmonėms nustatyti asmens duomenų kainą.

Pastangos neatsilikti

Priežiūros institucijos vis dar mėgina reguliuoti įprastus procesus internete, ypač kai susigriebė dėl „Facebook“ ir kitų socialinių tinklų galios daryti įtaką politiniams procesams. Po „Cambridge Analyticos“ skandalo JAV Kongrese pasigirdo raginimų griežčiau prižiūrėti technologijų milžinus. Pirmuoju ES žingsniu formuojant didžiųjų duomenų erą tapo Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas (BDAR), įsigaliojęs gegužės 25 d. Juo pirmiausia siekta apsaugoti asmens duomenis: griežtesni reikalavimai vartotojo sutikimui gauti ir gerokai didesnės baudos už duomenų naudojimo pažeidimus. Tačiau reglamente nenumatyta, kaip padėti žmonėms kontroliuoti, kur naudojami jų duomenys. Vėlgi, pagal BDAR asmenims suteikiama teisė kaupti savo duomenis arba priversti bendroves tokius duomenis ištrinti.

(Parengta pagal „Bloom­berg“)

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Brangiausiai Vilniaus aukcione parduoti didikų Pacų portretai

Praėjusį savaitgalį vykusiame LVI Vilniaus aukcione labiausiai varžytasi dėl istorinio Jono Lelevelio...

Laisvalaikis
2019.03.25
„Kino pavasaris“ beldžiasi ir į širdį, ir į skrandį

Kovo 21 d. prasidėjusio tarptautinio festivalio „Kino pavasaris“ (KP) didžiosios programos sudarytojai šiemet...

Laisvalaikis
2019.03.23
VŽ rekomenduoja: 10 savaitgalio renginių

Didžiausias šio savaitgalio (ir ateinančių dviejų savaičių) renginys, įsiveržęs į devyniolikos Lietuvos...

Laisvalaikis
2019.03.22
Lietuvoje biurą steigiantis sveikatingumo startuolis „Urban“ įdarbins 30 žmonių 1

Vilniuje plėtros biurą kuria sveikatingumo paslaugų startuolis „Urban“ , praneša „Investuok Lietuvoje“.

Paslaugos
2019.03.20
Kaunas įamžino vieną sudėtingiausių karinių operacijų

Jiesios piliakalnis, kauniečių vadinamas Napoleono kalnu, šiltajam sezonui artėjant įvilktas į naują rūbą.

Laisvalaikis
2019.03.20
Laukiantiems skrydžio Vilniaus oro uoste – trumpametražiai filmai 2

Vilniaus oro uoste penktus metus veikianti kino salė „Film Spot LT“, primindama apie save, paskelbė...

Laisvalaikis
2019.03.20
Turistai grįžta į Egiptą

Keliauninkai grįžta į Egiptą. Pasaulio turizmo ir kelionių tarybos (World Travel & Tourism Council, WTTC)...

Paslaugos
2019.03.19
Lankytojų muziejuose pernai padaugėjo penktadaliu

2018 m. Lietuvos muziejuose apsilankė per 5 mln. žmonių. Palyginti su 2017 m., apsilankymų skaičius išaugo...

Laisvalaikis
2019.03.18
Muzika: netikėtas žvilgsnis į jidiš pasaulį Premium

Laikau tenoro Rafailo Karpio ir pianisto Dariaus Mažinto niekur nepaminėtą kompaktinį diską „Yiddish Songs“ –...

Verslo klasė
2019.03.17
Kino pavasaris: Vaizduotei išbudinti Premium

Jis ir vėl čia. Pagrobs laiką, bet mainais žada įjungti vaizduotę, pametamą beskubant. Kovo 21 d. prasideda...

Verslo klasė
2019.03.16
Įspūdžiai prieš keliones po „Kino pavasarį“ 1

Liko mažiau nei savaitė iki didžiausio filmų festivalio Lietuvoje „Kino pavasaris“. Čia – keletas įspūdžių...

Laisvalaikis
2019.03.15
VŽ rekomenduoja – 10 savaitgalio renginių

Šį savaitgalį netruks renginių, tačiau reikės atlikti ir pareigą. Sekmadienį daugeliui šalies piliečių antrą...

Laisvalaikis
2019.03.15
Lietuvos miestai – žvaigždės, pernai sulaukę daugiausiai turistų 2

VšĮ „Keliauk Lietuvoje“, remdamasi statistikos duomenimis, sudarė daugiausiai vietinių ir užsienio turistų...

Paslaugos
2019.03.14
Vilnius – pigiausias turistams Europos miestas 16

Jungtinės Karalystės (JK) Pašto tarnyba paskelbė kasmetinį Miestų kainų barometrą, kuriame aiškinasi, kiek...

Laisvalaikis
2019.03.13
Renesanso meistrų paroda tyrinėja nuogo kūno sampratą

Londono Karališkojoje akademijoje atidaryta didžiųjų renesanso meistrų paroda, kuri kviečia patyrinėti, kaip...

Laisvalaikis
2019.03.12
ARS VIA dailės aukciono centre – P. Smuglevičiaus darbai

Kovo 14 d. Vilniaus dailės akademijos Anastazijos ir Antano Tamošaičių galerijoje „Židinys” įvyks 8-asis ARS...

Laisvalaikis
2019.03.12
Knygos: anglai keleiviai aborigenų medžioklėje  Premium

Lentynoje gulėjo knyga labai gražiu viršeliu. Todėl ir nusipirkau. Kartais žmonėms tiesiog patinka gražūs...

Verslo klasė
2019.03.11
D. Katkus: pianistės G. Ručytės įdvasintas girdėjimas Premium

Kas yra didžiųjų muzikinių kultūrų stiprybė? Atmintis. Ne muziejų saugyklos, bet kasdienis savo meno...

Verslo klasė
2019.03.10
VŽ rekomenduoja: 10 savaitgalio renginių

Kultūrinių renginių kalendorius permainingas, kaip prasidedantis pavasaris: tai beveik „tuščios dienos“, tai...

Laisvalaikis
2019.03.08
„Kino pavasario” koziriai kino mėgėjams

Kovo 21 d. prasidėsiantis 24-asis tarptautinis festivalis „Kino pavasaris“ (KP) šiemet tuo pačiu metu vyks...

Laisvalaikis
2019.03.05

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau