Prasidėjo „Kino pavasaris“: tegyvuoja iliuzija!

Publikuota: 2018-03-15
 

Beveik ritualinis šalies kultūros lauko renginys – festivalis „Kino pavasaris“ – prasidėjo. Konkurentų šis „pavasaris“ neturi – jis didžiausias, madingiausias, matomiausias. Bet pats kinas nuolat konkuruoja su kitomis pramogomis ir šis festivalis tai, ko gero, jaučia geriausiai. Todėl nuolat ieško balanso tarp aktualių ir tradicinių naratyvų, komercijos ir edukacijos, popso ir kultūros – formuojant programos turinį ir jį pristatant.

„Kino pavasario“ tradicija tapo programų pristatymai, prasidedantys likus porai mėnesių iki festivalio – gerbėjams, rėmėjams, kino apžvalgininkams. Jų metu šįmet sužinojome gerą naujieną – ir programų, ir filmų bus mažiau, vos per šimtą. Tad bent jau iliuzija, kad organizatoriai dėl programos kokybės ir gerų filmų stengiasi, yra tikroviška.

Šią iliuziją dar labiau sustiprina tai, kas bet kuriam kino festivaliui suteikia kultūros įvykio dimensiją – istorinės retrospektyvos. Aišku, tai nišinė feativalio dalis, bet šįmet kažkaip ypatingai matoma ir patraukli. Turiu omenyje, visų pirma, retrospektyvą „Viva Vigo“, kurioje galima pamatyti prieškario ir pokario epochų reikšmingiausius kūrinius, o juose – to laikmečio stiliaus ikonas. Legendomis apipinto Jeano Vigo filmas „Atalanta“ (1934) išpranašavo prancūzų poetinio realizmo bangą, kurios svarbiausią ištarmę suformulavo pats J. Vigo: ieškoti ir surasti poezijos kasdienybėje.

Ją pratęs stilingas ir liūdnas Marselio Carne filmas „Ūkų krantinė“ (1938); įtakingiausių XX a. aktorių Jeano Gabeno ir Micheles Morgan herojų santykių istorija persmelkta fatališko pesimizmo, kuris šiandienos kino personažams jau beveik nepažįstamas . Tai ir vienintelė programa, kurios kūrinius patikrino ne tik laikas, bet ir pasauliniai kontekstai.

Teks rinktis

Visa kita priklauso nuo asmeninių skonių ir poreikių. Ne veltui prie visų be išimties filmų aprašymų internete rasi kurio nors organizatorių komandos nario vertinimus – kiekvienas filmas gali surasti žiūrovą, kuriam jis patiks.

Būtent ši komercinė logika ir daugina iš visų pusių rekomenduojamų filmų dešimtukus bei dvidešimtukus. Dominuojantys juose pavadinimai nėra atsitiktiniai. Štai „Floridos projekto“ (rež. Sean Baker) nepamatyti ekrane tikram sinefilui tiesiog negalima. Tai vienas labiausiai aptarinėjamų ir giriamų filmų, fiksuojantis gyvenimą pažadėtosios žemės, Disneilendo, aplink kurį sukasi personažų kasdienybė, vietoje. Formaliai šis filmas yra dabar madingas hibridas, dokumentikos ir vaidybinio kino derinys, o giriamas jis už dokumentiškumo ir metaforos derinį, už vaikystės spalvingumo, optimizmo apsakymą gyvenimo dramų šešėliuose. Filme vaidina į festivalį atvyksianti lietuvė, neprofesionali aktorė Bria Vinaitė.

„Floridos projektas“ programoje ne vienintelis, nufilmuotas ant 35 mm juostos (o tai – papildoma priežastis kino mėgėjui pasižiūrėti filmą). Grūdėtą paviršių renkasi ir debiutinio filmo „Ava“ autorė Lea Mysius. Filmas drąsus ir savaip netikėtas tuo, kad realistinės faktūros ir tikroviškas pasakojimas nereiškia monotonijos ir neapsimeta realybe. Priešingai, regėjimą palaipsniui prarandančios paauglės kasdienybė ryški, fantazijos siurrealistinės, o paskutinė matoma vasara – svarbiausias nuotykis.

Filmas yra retas gero, nedidaktiško kino brandžiai šeimai apie paauglystę pavyzdys.

Nepastebėti, kad regimai padaugėjo politinių, aktualių filmų, neįmanoma. Kaip ir to, kad pastarąjį dešimtmetį suintensyvėjus kino gamybai, tikrosiomis festivalių žvaigždėmis vis dažniau tampa ne jau pripažinti autoriai, o filmai – atradimai, netikėtumai.

Štai „Meistrų„ programos filmai nuspėjami, nors ir būtini pamatyti. Tai festivalio „garvežiai“ – Malgorzatos Szumovskos „Veidas“, Paolo Taviani „Intymi afera“, Claire Denis „Izabelė ir jos vyrai“, Bruno Dumont’o „Žanetė: Žanos d’Ark vaikystė“, Lav Diazo „Šėtono laikas“. Bet „Festivalių favorituose“, „Metų atradimuose“ ar „Kritikų pasirinkimo“ programose įvairovė neaprėpiama net ir lakoniškam apžvalginiam formatui, jau nekalbant apie galimybes pažiūrėti viską. Teks rinktis.

Antipodai

Kai kurių filmų sulauksime repertuare ir festivaliui pasibaigus, bet kodėl ignoruoti šiek tiek snobišką malonumą pamatyti filmą festivalio šurmulio apsuptyje? Ypač, jei juose sudera festivalinio kino anturažas ir tradicinio, visiems suprantamo pasakojimo būdas, kaip, pavyzdžiui, „Lenktynininkėje ir gangsteryje“ (rež. Michael R. Roskam). Režisierius seka geriausiomis kriminalinio europietiško kino tradicijomis, kai gangsteris yra aplinkybių auka, o meilė ir aistra verčia jį ne tik tobulėti, bet klysti ir klimpti toliau, klampinant mylimąją. Aistringas, romantiškas, sumaniai apsimetantis ne tik juodu, bet ir erotišku kinu (nors smurto ir erotikos prasme net nuobodžiai korektiškas ), šis filmas – puikus pasirinkimas pramogautojams, vengiantiems netikėtų formos ar turinio siuprizų. Melodramos kokteilis iš kriminalo, jausmų, purvo, grožio, greičio, nepaisant siužeto ir ištarmės, yra taisyklingos, dinamiškos šiuolaikinės kino kalbos įsikūnijimas. Ne tik neįžeidžia jausmų, skonio, bet nė nereikalauja rafinuotesnės kino kalbos supratimo. Lenktynininkę vaidina filme „Adelės gyvenimas„ išgarsėjusi Adelė Exarchopoulos.

O štai Boriso Chlebnikovo „Aritmija“ gali priversti pasijusti nejaukiai, šio filmo privalumai nėra akivaizdūs, paviršiniai. Bet tai yra reta išimtis, įrodanti, kokia jėga slypi realistiniame stiliuje, kai jis patenka į talentingo ir intelektualaus kūrėjo, filosofo rankas.

Jau ankstesniais filmais „Ilgas plaukiojimas“, „Ilgas laimingas gyvenimas„ režisierius kūrė tą keistą realistinės formos ir galingos, lyg giliai po žeme, kuria vaikšto herojai, pulsuojančios potekstės, prasmės pojūtį.

Taip pat ir „Aritmijoje“ – dviejų valandų filme, mes gyvename kartu su Olegu ir Katia, ir Olego vadovaujama greitosios pagalbos gydytojų brigada. Stebime, kaip vienas kitą myli ir skiriasi šių dviejų gražių, sąžiningų, dorų jaunų medikų pora, kokia jų realybė – tarp darbo ir vėl darbo. Būtent gyvename, nes operatoriaus Ališero Chamichodžajevo kamera mus laiko lyg šiek tiek per arti personažų. Tai toks realizmas, kai, sąlyginai tariant, nepabėgsi, neatsiribosi nuo veiksmo, režisierius tavęs neapsaugos nuo nuolatinių mikroįtampų. Finale nebus jokios filmo žinutę suformuluojančios akivazdžios metaforos, bet ji pasivys vėliau, po filmo. Regis, „Aritmija“ yra apie tai, kad gyvenimą su visu jo netobulumu reikia gelbėti kiekvieną sekundę. Gyvenimui visąlaik – aritmija.

Lietuvių premjeros

Lietuviškų filmų premjerų daug, daugiausia tai jaunų režisierių, dažnai studentų filmai, o jaunystės kriterijus šioje festivalio dalyje pastebimas plika akimi. Ar jis pasiteisins, pamatysime. Labiausiai intriguoja režisierės Giedrės Beinoriūtės pirmasis vaidybinis ilgametražis filmas „Kvėpavimas į marmurą“ pagal to paties pavadinimo Lauros Sintijos Černiauskaitės romaną. Nors režisierės biografijoje daugiausia dokumentinių filmų (garsiausias jų – „Pokalbiai rimtomis temomis“), bet neilgas vaidybinis „Balkonas“ prieš dešimt metų sukėlė tikrą furorą repertuariniame ekrane. Todėl smalsu, kaip režisierei seksis kalbėti aktualia įsivaikinimo tema ir dargi savo filmo herojais renkantis viduriniąją klasę (plačiajai publikai ji nėra patraukliausias objektas, bet tikėkimės, kad bus įdomus festivalio žiūrovams).

„Kino pavasarį“ uždarys savi miškai ir jų paslaptys – Mindaugo Survilos dokumentinis filmas „Sengirė“, jau sulaukęs daugybės komplimentų tarptautiniuose festivaliuose.

Visa festivalio informacija – čia

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Prasidėjo festivalis „Kaunas jazz”

Festivalis „Kaunas Jazz 2018“ šiemet prasidėjo netradicinėje erdvėje – Kauno autobusų stotyje. Iki balandžio...

Laisvalaikis
2018.04.20
VŽ rekomenduoja: ką veikti savaitgalį

Šylant orams, lauko ir uždarų erdvių renginiai įgijo pusiausvyrą: visur bus visko. Vien du rimti festivaliai...

Laisvalaikis
2018.04.20
Orientacinis arba (ne)grybavimas dideliu greičiu Premium

Prieš metus „S-sporte“ nusipirkau „Asics FujiRunnegade“ batus, nes tiesiog bėgti tapo nuobodu.

Verslo klasė
2018.04.18
Birštono „Vytautas mineral SPA“ siūlo atsiskaityti bitkoinais

Prašmatniausias Birštono sveikatingumo ir poilsio kompleksas „Vytautas mineral SPA“ paskelbė savo klientams...

Laisvalaikis
2018.04.18
Dolce ir Gabbana: mūsų mados namai mirs kartu su mumis

Italų mados kūrėjai Domenico Dolce ir Stefano Gabbana atmetė ne vieną pasiūlymą parduoti savo prekės ženklą...

Laisvalaikis
2018.04.17
„CEBIT 2018“: kokius skaitmeninius sprendimus pasitelkiam šiandien ir kokius – rytoj? Rėmėjo turinys

Birželio 11–15 d. Hanoveryje vyksiantis kasmetinis skaitmeninių technologijų entuziastus iš viso pasaulio...

Technologijos
2018.04.16
Įžymybių viešbučio durys išgraibstytos aukcione

Durys nuo viešbučio kambario, kuriame gyveno muzikantas, Nobelio premijos laureatas Bobas Dylanas, aukcione...

Laisvalaikis
2018.04.16
Amerikietiškos grožybės: nuo Čikagos iki Vankuverio

2015-ųjų rugpjūtį lietuviškojo „Harley Owners Group“ (H.O.G.) klubo, vienijančio legendiniais vadinamų JAV...

Laisvalaikis
2018.04.15
Pusės milijono vertės mamutas – lankytojams nemokamai

Į sostinę atkeliavo unikalus eksponatas – mamuto griaučiai. Tai – pirmas kartas, kai Lietuvoje bus galima...

Laisvalaikis
2018.04.14
Kauno panoramai apžvelgti – atnaujinta Aleksoto aikštelė 3

Kaune pradėta Aleksoto apžvalgos aikštelės rekonstrukcija. Aikštelėje bus atnaujinta grindinio danga,...

Laisvalaikis
2018.04.14
Klaipėdoje buriasi vaizdo žaidimų industrijos profesionalai

Šį savaitgalį, iki balandžio 15 d. vakaro, Klaipėdos kultūros fabrike vyksta 4-asis tarptautinis BLON...

Laisvalaikis
2018.04.13
VŽ rekomenduoja: ką veikti savaitgalį

Lėkti laukais, nes, žada sinoptikai, bus šilta. Mėgstantiems kaupti įspūdžius ir žinias, miestų Turizmo...

Laisvalaikis
2018.04.13
Birštono fenomenas: kyla sparčiausiai iš visų Lietuvos kurortų Premium

Mineraliniais vandenimis garsėjančiame Birštono kurorte pernai turistų srautas šoktelėjo net 55%. Tokiu...

Tyliosios kolekcijos: kuo lietuviai skiriasi nuo estų 1

Vilniuje, Nacionalinėje dailės galerijoje, veikia unikali ir savotiškai intymi paroda „Tyliosios kolekcijos.

Laisvalaikis
2018.04.12
„Pavasario Pop Up“ savaitgalį atkeliauja į Vilnių Rėmėjo turinys

Kaune startavęs dizainerių „Pavasario Pop Up“ šį savaitgalį atkeliauja į Vilnių. Renginys, po vienu stogu...

Laisvalaikis
2018.04.11
Jaguar riaumojanti revoliucija automobilių industrijoje Rėmėjo turinys

Yra vardų, kurie automobilizmo istorijoje įrašyti aukso raidėmis. Vienas jų – „Jaguar“. Legendiniai modeliai...

Vadyba
2018.04.09
Septynios svarbiausios Andrew Lloydo Webberio karjeros dainos

„Galbūt Britanijoje dėl to esu šiek tiek keistuolis, bet visą gyvenimą mėgau miuziklus. Aš tiesiog myliu šią...

Laisvalaikis
2018.04.08
Y kartos vairuotojai į servisą rieda net pristigę skysčio langams 18

Pakeisti automobilio ratą, pamatuoti tepalo lygį ar net pripildyti langų plovimo skysčio bakelį – tokie,...

Laisvalaikis
2018.04.08
Po 35 metų pertraukos Saudo Arabijoje pradeda veikti kino teatrai

Po daugiau nei 35 metų Saudo Arabijoje vėl pradės veikti kino teatrai. Tai vienas iš žingsnių, kuriuos...

Laisvalaikis
2018.04.07
Mokslas ir gyvenimas 1

Žurnalas „Mokslas ir gyvenimas“ pradėtas leisti 1957-aisiais – tais metais į kosmosą pakilo dirbtinis žemės...

Laisvalaikis
2018.04.06

Verslo žinių pasiūlymai

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau