Iliustruotoji istorija: pirmoji kelionė automobiliu

Publikuota: 2018-01-01
Pirmojo Carlo Benzo automobilio kopija. „Scanpix“ nuotr.
Pirmojo Carlo Benzo automobilio kopija. „Scanpix“ nuotr.
 

Išradėjo Carlo Benzo motorinė, arklių netraukiama transporto priemonė sulaukė vien atkaklaus pasipriešinimo ir skepticizmo. Tačiau Carlo žmona Bertha žinojo, kad tai – perspektyvus išradimas, tad pasiryžo tai įrodyti ir kartą ankstų rytą sėdo į automobilį.

Panikos apimti galvijai bėgo laukais, o valstiečiai rėkė ir žegnojosi. 1888 m. ir žmonės, ir gyvuliai pamatė patį Liuciferį, kuris važiavo pukšėdamas keista transporto priemone dulkėtais kaimo keliais iš Manheimo į Pforcheimą Vokietijoje.

Transporto priemonės netraukė arkliai, ji judėjo pati. Be to, automobilį vairavo moteris – žmonės iki tol nebuvo matę nieko panašaus.

Tačiau prie vairalazdės sėdėjo ne šėtonas, bet valingoji Bertha Benz, ištekėjusi už vokiečių inžinieriaus ir išradėjo Carlo Friedricho Benzo. Po keletą metų trukusių mėginimų jam pavyko sukonstruoti tai, ką jis vadino „bearkliu vežimu“, tačiau išradėjas nedrįso pradėti transporto priemonės gamybos. Priešingai nei vyras, Bertha neabejojo: Carlo išradimas – tai ateitis.

Todėl 1888 m. rugpjūčio 5 dienos ryte, vos patekėjus saulei, kol Carlas buvo kietai įmigęs, Bertha su sūnumis – keturiolikmečiu Richardu ir penkiolikmečiu Eugenu – slapčia įsliūkino į garažą.

Ji planavo įveikti 100 km atstumą ir nuvažiuoti į Pforcheimą aplankyti tėvų. Kelionė buvo labai rizikinga, nes triratė Carlo transporto priemonė nebuvo įveikusi ilgesnio nei kelių kilometrų atstumo.

Nenorėdama, kad vyras nerimautų – mat visa šeimos ateitis priklausė nuo brangios mašinos, – Bertha paliko vyrui raštelį virtuvėje ant stalo:

„Mes keliaujame į Pforcheimą aplankyti senelių.“

Kadangi kelionė turėjo trukti keletą dienų, Bertha raštelyje nurodė, kur sandėliuke padėtas maistas. Sąmokslininkai tyliai išstūmė transporto priemonę iš garažo į kelią, tuomet berniukai įsuko smagratį, kad užsivestų variklis, ir užšoko ant keleivių suolelio greta mamos.

Bertha pastūmė pavarų perjungimo svirtį į kairę ir triratė transporto priemonė pajudėjo. Pradėta pirmoji pasaulyje kelionė automobiliu.

Pradžia – dujų variklis

Leisdamasi į kelionę, Bertha Benz žinojo, kuo rizikuoja. 1870 m. susižadėjusi su Carlu, ji besąlygiškai palaikė vyrą, svajojantį sukurti motorinę transporto priemonę, ir šiam projektui paskyrusį visus savo pinigus. Carlo techninės idėjos gimė anksti. Vaikystėje jis mąstė tik apie mašinas ir krumpliaračius.

Motina našlė Josephine Benz manė, kad sūnus bus valstybės tarnautojas, bet gabus berniukas pasirinko kūrėjo ir išradėjo kelią. Daug lėšų Josephine Benz neturėjo, tačiau nusprendė paremti sūnų ir šeštadalį metinės našlės pensijos atidėti Carlo mokslams. Carlas baigė Karlsrūhės technikos licėjų, o vėliau mokėsi miesto politechnikos universitete.

1861 m. mokytojas Ferdinandas Redtenbacheris supažindino auklėtinį su vienu didžiausių to meto laimėjimų – su vidaus degimo varikliu. Jis užbūrė Carlą. Cilindre benzino garai maišėsi su oru, o užsidegęs mišinys sprogdavo ir varė mašinos stūmoklius. Vidaus degimo varikliai buvo naudojami gamyboje, pavyzdžiui, batų ir įrankių, tačiau Carlas matė didesnių perspektyvų. Kartą jam šovė mintis.

Kaip daugelis kitų to meto jaunuolių, Carlas buvo pamišęs dėl „velocipedo“ – šiuolaikinio dviračio pirmtako. Toks dviratis judėjo į priekį, kai dviratininkas mynė prie didžiulio priekinio rato pritaisytas paminas. Tačiau dviratininkams gana dažnai nepavykdavo įveikti stačios įkalnės.

Carlas stovėjo prie stacionaraus vidaus degimo variklio, klausėsi pulsuojančio jo takto, svajojo ir jam į galvą šovė mintis: jis nusprendė sukurti transporto priemonę su tokiu įmontuotu vidaus degimo varikliu, kuris sugebėtų ne tik sukti mažą batsiuvio siuvimo mašiną, bet ir varyti automobilį dulkėtais keliais.

1864 m. išlaikęs baigiamąjį egzaminą ir dirbdamas įvairiose bendrovėse, pavyzdžiui, „Maschinenbau-Gesellschaft Karlsruhe“, Carlas Benzas tebesvajojo. Kai 25 m. inžinierius pradėjo dirbti tiltų statybos bendrovėje Pforcheime, sutiko dar vieną žmogų, kurį taip pat sužavėjo ši idėja. Tai buvo dvidešimtmetė Bertha Ringer.

Dvitaktis variklis

1872 m. pora susituokė, ir Bertha Benz, laidavusi savo kraičiu ir paėmusi paskolą, investavo į Carlo bendrovę „Eisengiesseri und Mechanische Werkstätte“. Gavusi banko paskolą, pora atidarė nedideles dirbtuves Manheime. Carlas norėjo sukonstruoti vidaus degimo variklį. Kadangi keturtakčio vidaus degimo variklio patentas priklausė tautiečiui Nikolausui Otto, Carlui teko kurti dvitaktį variklį.

Visas dalis reikėjo suprojektuoti ir išlieti nuo nulio, o tam reikėjo laiko ir pinigų. Tuo metu šeima sparčiai gausėjo. Vyresnysis sūnus Eugene gimė 1873 m., o po metų – ir jaunėlis Richardas.

Netrukus gimė dar trys dukterys. Gavus naują paskolą ir radus kitų partnerių, bendrovę pavyko išlaikyti, bet dvitaktis variklis kėlė sunkumų, nors Carlo triūsė dirbtuvėse.

1879 m. gruodį lėšos galop išseko ir Benzų šeimos laukė skurdžios Kalėdos. Tačiau iš dirbtuvių pasigirdo patikimas „tuk tuk tuk“. Pirmasis Benzo dvitaktis variklis pagaliau buvo baigtas.

Laimingas Benzas rašė savo atsiminimuose: „Kuo garsiau jis burzgia, tuo labiau sklaido didžiausią mano širdies nerimą.“

Svajonė laikoma beprotybe

Carlas patyrė ir liūdnų akimirkų. Išradėjas suprato nesąs verslininkas, todėl 1881 m. sudarė partnerystės sutartį su fotografu Emiliu Bühleriu ir prekybininku Otto Schmucku.

Abu jie palaikė stacionaraus dvitakčio variklio idėją, bet nenorėjo nieko girdėti apie motorinę transporto priemonę.

Deja, Schmuckui daug geriau sekėsi švaistyti pinigus, nei pritraukti užsakovų, todėl netrukus Carlui teko vėl prašyti banko paskolos. Paskola buvo duota su sąlyga, kad jis įkurs ribotos atsakomybės bendrovę, kuri turės valdybą. Taigi nauja paskola buvo duota įsteigus bendrovę „Gasmotoren-fabrik Mannheim“.

Ir vėl buvo nepritarta Carlo svajonei: devynis bendrovės valdybos narius domino tik stacionarus dvitaktis variklis. Diskusijos baigėsi kivirču, o vienas iš valdybos narių suabejojo Carlo sveiku protu. 1883 m. įsižeidęs Carlas išėjo iš bendrovės. Vėliau jis rašė:

„Kai gyvenimo vandenyną ištiko katastrofa, mano pusėje liko tik vienas žmogus. Žmona. Narsi ir bebaimė, ji iškėlė naujas vilties bures.“

Laimė, atsirado naujų investuotojų ir tų pačių metų spalio 1 dieną kartu su verslininkais Maxu Kasparu Rose’u ir Friedrichu Wilhelmu Eßlingeriu Carlas įsteigė bendrovę „Benz & Cie“.

Bendrovė greitai sulaukė sėkmės, buvo parduota daug nedidelių Benzo variklių. Tačiau Carlas ir vėl susidūrė su itin nepalankiu požiūriu į transporto priemonės kūrimą. „Benz & Cie“, kurioje jau dirbo 20 žmonių, gamino variklius, todėl partneriai manė, kad nerealūs planai sugriautų tvirtus bendrovės pamatus. Taigi, Carlui teko ieškoti kito sprendimo ir išradimais užsiimti laisvalaikiu.

Pasaulį sukrėtė revoliucija

Otto keturtakčio variklio patento galiojimo laikas buvo besibaigiantis, todėl Carlas nusprendė, kad pirmasis pasaulyje automobilis bus varomas keturtakčiu varikliu. Carlas nepaisė pasipriešinimo ir pajuokų, nes žinojo, kad jo išradimas bus labai reikšmingas.

Nuo XIX a. ketvirtojo dešimtmečio Europoje ir JAV vyko technikos revoliucija, buvo rengiamos pasaulinės parodos nuo Barselonos iki Melburno, lankytojams jose buvo pristatomi naujausi išradimai. Dar prieš keletą metų mažai kas iš besižavinčių lankytojų galėjo įsivaizduoti, kad bus sukurta tokių stebuklų.

Ūkiantis garo traukinys kursavo iš Šiaurės Europos į Konstantinopolį, o po amerikiečio Thomo Edisono išradimo elektros šviesa tapo prieinama paprastiems žmonėms.

Sukūręs motorinę transporto priemonę, Carlas Benzas būtų aplenkęs visus technikos laimėjimus, tačiau išradėjas netrukus suprato, kad pagaminti kilnojamą variklį – didžiulis iššūkis.

Važiuojant vyksta degimo procesas, tad tam, kad variklis nesudegtų, reikėjo sukurti vandens aušinimo sistemą. Kilnojamas variklis negalėjo būti priklausomas nuo nuolatinio skystų degalų tiekimo, todėl Carlas automobilio varikliui panaudojo veiksmingą oro ir benzino garų mišinį. Šitaip degalai naudojami gerokai lėčiau. Carlas sukūrė ir kuro mišinio uždegimo sistemą: elektros kibirkštis buvo gaunama iš įmontuotos ritės.

Įsirėžta į sieną

Pagaliau Carlas išvydo savo daugelio metų darbo rezultatą. 1885 m. jis pirmą kartą pasuko didžiulį smagratį. Springdamas ir dundėdamas automobilis užsivedė.

Pirmas bandomasis važiavimas vyko dirbtuvių kieme. Darbininkai drąsinamai šūkčiojo, o Bertha bėgo šalia ir plojo vyrui, sėdinčiam prie vairalazdės it soste. Tačiau malonumas truko trumpai. Pirmiausia sustojo variklis, o netrukus pasigirdo garsus trakštelėjimas – išsinėrė vieno rato grandininė pavara.

Po dviejų savaičių Carlas pabandė dar kartą. Šįsyk Bertha važiavo šalia jo ant vairuotojo sėdynės. Vos užvedęs variklį, Carlas nesuvaldė transporto priemonės ir ji atsitrenkė į plytų sieną.

Carlas ir Bertha nesusižeidė. Tai buvo pirmasis pasaulyje automobilio bandymas, nors ir trumpiausias. Per kitą bandymą transporto priemonė važiavo stabiliau, tačiau jų sūnui Eugenui teko bėgti šalia ir iš kanistro pilti benziną. Tinkamas degalų bakas dar nebuvo sumontuotas.

Galop pavyko nuvažiuoti 800 metrų. 1886 m. sausio 29 dieną ilgametis Carlo Benzo darbas buvo pripažintas: jis gavo imperatoriškąjį patentą – kaip „Motorwagen“ savaeigės transporto priemonės su elektra užvedamu keturtakčiu varikliu išradėjas.

Galutinis išbandymas

Nors „Motorwagen“ gavo patentą, Carlas dvejojo, ar pradėti masinę gamybą. Išradėjas manė, kad būtina toliau eksperimentuoti ir tobulinti. Bertha jam nepritarė, ir vieną ankstyvą rugpjūčio rytą ponia Benz „pasiskolino“ automobilį.

Kelionė į Pforcheimą įrodė, kad ji buvo teisi. Benzo „Motorwagen“ važiavo puikiai.

Pakeliui baigėsi degalai, tad Berthai teko sustoti prie Vyslocho miesto vaistinės ir nusipirkti ligroino, arba sunkiojo benzino, kurį įsigydavo namų šeimininkės dėmėms šalinti. Smalsūs miesto piliečiai labai susidomėjo keista transporto priemone.

Kitoms problemoms spręsti reikėjo išradingesnių būdų: po uždegimo laido trumpojo jungimo Bertha jį izoliavo keliaraiščiu, o užsikimšusią degalų žarną išvalė plaukų segtuku.

Tik vakare keliautojai išvydo Pforcheimo šviesas. Kai Bertha pasiekė paštą, iškart nusiuntė vyrui telegramą: „Mes atvykome saugiai ir nepatyrėme nelaimingų atsitikimų. Pagaliau pasiekėme tikslą.“

Po Berthos žygdarbio visi ėmė kalbėti apie „Motorwagen“. Žmonės liovėsi bjaurėjęsi arklių netraukiama transporto priemone, o netrukus Miuncheno technikos parodoje Carlas Benzas už savo motorinę transporto priemonę gavo aukso medalį.

Parodoje Carlas vėžino suinteresuotus pirkėjus ir sulaukė milžiniško dėmesio. Vienas Miuncheno laikraštis rašė:

„Mūsų miesto gatvių vežikai tikriausiai nėra matę tokio sensacingo vaizdo.“

Kitas laikraštis rašė, kad paskui važiuojantį automobilį „sekė didelė minia žado netekusių praeivių.“

Maždaug 1900 m. „Benz & Cie“ buvo viena didžiausių automobilių gamintojų pasaulyje – pardavė daugiau negu 1 250 motorinių transporto priemonių.

Amžių sandūroje daugiau nei 2 000 Benzo pagamintų automobilių važinėjo Anglijos, Pietų Afrikos ir Singapūro gatvėmis.

Likus trejiems metams iki Carlo Benzo mirties, 1926 m., „Benz & Cie“ susijungė su Gottliebo Daimlerio gamykla. Šie du automobilių milžinai kartu sukūrė vieną žinomiausių ir gerbiamiausių automobilių prekių ženklų – „Mercedes-Benz“.

Carlas Benzas įgyvendino savo svajonę padedamas užsispyrusios moters, kuri vieną rugpjūčio rytą leidosi į kelionę vyro sukurta trirate motorine transporto priemone.

Prenumeruodami žurnalą sutaupote iki 30% nei pirkdami kas mėnesį.
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Sanatorija „Gradiali“ baigė 7,5 mln. Eur kainavusią rekonstrukciją Premium 2

Palangoje esanti sanatorija „Gradiali“ skelbia baigusi pirmąjį rekonstrukcijos etapą. Jo metu į sanatorijos...

Krepšinio komandos bosas, kurio tikslas buvo tapti turtingu

„Mano prioritetas visuomet buvo tapti turtingu, kad galėčiau nedirbti“, – sako JAV verslininkas ir NBA lygoje...

Laisvalaikis
2018.09.16
Masonai stato knygų sienas 6

Laisvieji mūrininkai, arba masonai, kartais painiojami su tais, kurie mūrija tikras sienas. Tikėtina, kad...

Laisvalaikis
2018.09.16
Lietuvos irkluotojoms - pasaulio čempionato auksas

Plovdive (Bulgarijoje) vykstančio pasaulio irklavimo čempionato porinių dviviečių finale sekmadienį Lietuvos...

Laisvalaikis
2018.09.16
Anglijos futbolo klubų vadovai nebenori mokėti milijonų agentams

20 Anglijos futbolo klubų išreiškė nusivylimą vadinamąja dvigubo atstovavimo taisykle, pagal kurią futbolo...

Laisvalaikis
2018.09.16
Vilnius siūlo pasivaikščioti piligrimų keliu

Vilnius pristato naują kelionių maršrutą „Patirk savąją piligrimystės istoriją“, skirtą piligrimams, ir...

Laisvalaikis
2018.09.15
Po 6 metų Egipte į futbolo rungtynes vėl įleidžiami žiūrovai 1

Rugpjūčio pabaigoje Egipto futbolo čempionate rungtynėse tarp „Zamalek FC“ ir ENPPI klubų 16.000 vietų...

Laisvalaikis
2018.09.14
Krepšininkai Ballai trumpam sugrįš į Lietuvą 6

Krepšininkai Ballai trumpam sugrįš į Lietuvą – jų tėvas rengia turą po pasaulį, į jį įtraukta Lietuva, taip...

Laisvalaikis
2018.09.14
VŽ rekomenduoja: 10 savaitgalio renginių 3

Sezonui prasidėjus, kultūrinis ir pramoginis vyksmas tampa vis intensyvesnis. Šįsyk VŽ akiratyje – renginiai...

Laisvalaikis
2018.09.14
Nacionaliniame muziejuje – advokato J. Gumbio kolekcionuojamų knygų paroda

Lietuvos nacionaliniame muziejuje ketvirtadienį, rugsėjo 13 d., atidaroma senų ir retų knygų paroda paroda...

Laisvalaikis
2018.09.13
Andresas Iniesta Japonijos futbolą traukia iš Kinijos šešėlio

Nuo 2011 m. karjerą baigiančias pasaulines futbolo žvaigždes pradėję pirkti Kinijos klubai savo šalies...

Laisvalaikis
2018.09.12
Golfo čempionė apgynė savo titulą 2

Europos centro golfo klube, Vilniaus rajone, vykusiame šeštajame „West Express“ golfo turnyre pernai metų...

Laisvalaikis
2018.09.12
Čempionų ir Europos lygas UEFA papildys nauju turnyru

Nuo 2021-2022 m. sezono UEFA pradės rengti dar vieną tarptautinį klubinio futbolo turnyrą, kuris papildys...

Laisvalaikis
2018.09.11
Nacionaliniai kultūrinio gyvenimo ypatumai: sezono pradžia uždarytose salėse

Koncertų ir teatrų organizacijos pristato naujojo sezono renginius. Žadama, jog jis bus ne mažiau įdomus, nei...

Laisvalaikis
2018.09.11
Teniso kortuose – N. Džokovičiaus atgimimas 2

Serbų tenisininkas Novakas Džokovičius „US Open“ turnyro finale rezultatu 6-3, 7-6 (7-4), 6-3 įveikė...

Laisvalaikis
2018.09.10
Niujorko viešoji biblioteka knygas siūlo skaityti „Instagram“ paskyroje

Niujorko viešoji biblioteka mėgina sudominti socialinių tinklų kartą – nuo šiol atrinktus klasikinės...

Laisvalaikis
2018.09.10
Melomanams – išskirtinis dizainas ir aukščiausios klasės garsas Rėmėjo turinys 4

Šiandien, melomanų aukso amžiuje, kai kokybiška muzika prieinama nebrangiai čia ir dabar, svarbi ir aukštos...

Laisvalaikis
2018.09.10
Maratono bėgikų laiką fiksuoja mikroschemos 4

Į sostinės gatves nuo 9 val. ryto pasipylė 15-ojo „Danske Bank Vilniaus maratonas“ dalyviai. Skaičiuojama,...

Laisvalaikis
2018.09.09
„TripAdvisor“ paskelbė geriausius pasaulio muziejus 3

„TripAdvisor“ paskelbė geriausius pasaulio muziejus, kuriuos išrinko kelionių planavimo ir užsakymo...

Laisvalaikis
2018.09.08
Geriausius prabangius viešbučius išrinko algoritmas 1

Agentūra „Luxury Travel Intelligence“, registruotiems nariams patarianti prabangių kelionių klausimais,...

Laisvalaikis
2018.09.07

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau