Iliustruotoji istorija: pirmoji kelionė automobiliu

Publikuota: 2018-01-01
Pirmojo Carlo Benzo automobilio kopija. „Scanpix“ nuotr.
Pirmojo Carlo Benzo automobilio kopija. „Scanpix“ nuotr.
 

Išradėjo Carlo Benzo motorinė, arklių netraukiama transporto priemonė sulaukė vien atkaklaus pasipriešinimo ir skepticizmo. Tačiau Carlo žmona Bertha žinojo, kad tai – perspektyvus išradimas, tad pasiryžo tai įrodyti ir kartą ankstų rytą sėdo į automobilį.

Panikos apimti galvijai bėgo laukais, o valstiečiai rėkė ir žegnojosi. 1888 m. ir žmonės, ir gyvuliai pamatė patį Liuciferį, kuris važiavo pukšėdamas keista transporto priemone dulkėtais kaimo keliais iš Manheimo į Pforcheimą Vokietijoje.

Transporto priemonės netraukė arkliai, ji judėjo pati. Be to, automobilį vairavo moteris – žmonės iki tol nebuvo matę nieko panašaus.

Tačiau prie vairalazdės sėdėjo ne šėtonas, bet valingoji Bertha Benz, ištekėjusi už vokiečių inžinieriaus ir išradėjo Carlo Friedricho Benzo. Po keletą metų trukusių mėginimų jam pavyko sukonstruoti tai, ką jis vadino „bearkliu vežimu“, tačiau išradėjas nedrįso pradėti transporto priemonės gamybos. Priešingai nei vyras, Bertha neabejojo: Carlo išradimas – tai ateitis.

Todėl 1888 m. rugpjūčio 5 dienos ryte, vos patekėjus saulei, kol Carlas buvo kietai įmigęs, Bertha su sūnumis – keturiolikmečiu Richardu ir penkiolikmečiu Eugenu – slapčia įsliūkino į garažą.

Ji planavo įveikti 100 km atstumą ir nuvažiuoti į Pforcheimą aplankyti tėvų. Kelionė buvo labai rizikinga, nes triratė Carlo transporto priemonė nebuvo įveikusi ilgesnio nei kelių kilometrų atstumo.

Nenorėdama, kad vyras nerimautų – mat visa šeimos ateitis priklausė nuo brangios mašinos, – Bertha paliko vyrui raštelį virtuvėje ant stalo:

„Mes keliaujame į Pforcheimą aplankyti senelių.“

Kadangi kelionė turėjo trukti keletą dienų, Bertha raštelyje nurodė, kur sandėliuke padėtas maistas. Sąmokslininkai tyliai išstūmė transporto priemonę iš garažo į kelią, tuomet berniukai įsuko smagratį, kad užsivestų variklis, ir užšoko ant keleivių suolelio greta mamos.

Bertha pastūmė pavarų perjungimo svirtį į kairę ir triratė transporto priemonė pajudėjo. Pradėta pirmoji pasaulyje kelionė automobiliu.

Pradžia – dujų variklis

Leisdamasi į kelionę, Bertha Benz žinojo, kuo rizikuoja. 1870 m. susižadėjusi su Carlu, ji besąlygiškai palaikė vyrą, svajojantį sukurti motorinę transporto priemonę, ir šiam projektui paskyrusį visus savo pinigus. Carlo techninės idėjos gimė anksti. Vaikystėje jis mąstė tik apie mašinas ir krumpliaračius.

Motina našlė Josephine Benz manė, kad sūnus bus valstybės tarnautojas, bet gabus berniukas pasirinko kūrėjo ir išradėjo kelią. Daug lėšų Josephine Benz neturėjo, tačiau nusprendė paremti sūnų ir šeštadalį metinės našlės pensijos atidėti Carlo mokslams. Carlas baigė Karlsrūhės technikos licėjų, o vėliau mokėsi miesto politechnikos universitete.

1861 m. mokytojas Ferdinandas Redtenbacheris supažindino auklėtinį su vienu didžiausių to meto laimėjimų – su vidaus degimo varikliu. Jis užbūrė Carlą. Cilindre benzino garai maišėsi su oru, o užsidegęs mišinys sprogdavo ir varė mašinos stūmoklius. Vidaus degimo varikliai buvo naudojami gamyboje, pavyzdžiui, batų ir įrankių, tačiau Carlas matė didesnių perspektyvų. Kartą jam šovė mintis.

Kaip daugelis kitų to meto jaunuolių, Carlas buvo pamišęs dėl „velocipedo“ – šiuolaikinio dviračio pirmtako. Toks dviratis judėjo į priekį, kai dviratininkas mynė prie didžiulio priekinio rato pritaisytas paminas. Tačiau dviratininkams gana dažnai nepavykdavo įveikti stačios įkalnės.

Carlas stovėjo prie stacionaraus vidaus degimo variklio, klausėsi pulsuojančio jo takto, svajojo ir jam į galvą šovė mintis: jis nusprendė sukurti transporto priemonę su tokiu įmontuotu vidaus degimo varikliu, kuris sugebėtų ne tik sukti mažą batsiuvio siuvimo mašiną, bet ir varyti automobilį dulkėtais keliais.

1864 m. išlaikęs baigiamąjį egzaminą ir dirbdamas įvairiose bendrovėse, pavyzdžiui, „Maschinenbau-Gesellschaft Karlsruhe“, Carlas Benzas tebesvajojo. Kai 25 m. inžinierius pradėjo dirbti tiltų statybos bendrovėje Pforcheime, sutiko dar vieną žmogų, kurį taip pat sužavėjo ši idėja. Tai buvo dvidešimtmetė Bertha Ringer.

Dvitaktis variklis

1872 m. pora susituokė, ir Bertha Benz, laidavusi savo kraičiu ir paėmusi paskolą, investavo į Carlo bendrovę „Eisengiesseri und Mechanische Werkstätte“. Gavusi banko paskolą, pora atidarė nedideles dirbtuves Manheime. Carlas norėjo sukonstruoti vidaus degimo variklį. Kadangi keturtakčio vidaus degimo variklio patentas priklausė tautiečiui Nikolausui Otto, Carlui teko kurti dvitaktį variklį.

Visas dalis reikėjo suprojektuoti ir išlieti nuo nulio, o tam reikėjo laiko ir pinigų. Tuo metu šeima sparčiai gausėjo. Vyresnysis sūnus Eugene gimė 1873 m., o po metų – ir jaunėlis Richardas.

Netrukus gimė dar trys dukterys. Gavus naują paskolą ir radus kitų partnerių, bendrovę pavyko išlaikyti, bet dvitaktis variklis kėlė sunkumų, nors Carlo triūsė dirbtuvėse.

1879 m. gruodį lėšos galop išseko ir Benzų šeimos laukė skurdžios Kalėdos. Tačiau iš dirbtuvių pasigirdo patikimas „tuk tuk tuk“. Pirmasis Benzo dvitaktis variklis pagaliau buvo baigtas.

Laimingas Benzas rašė savo atsiminimuose: „Kuo garsiau jis burzgia, tuo labiau sklaido didžiausią mano širdies nerimą.“

Svajonė laikoma beprotybe

Carlas patyrė ir liūdnų akimirkų. Išradėjas suprato nesąs verslininkas, todėl 1881 m. sudarė partnerystės sutartį su fotografu Emiliu Bühleriu ir prekybininku Otto Schmucku.

Abu jie palaikė stacionaraus dvitakčio variklio idėją, bet nenorėjo nieko girdėti apie motorinę transporto priemonę.

Deja, Schmuckui daug geriau sekėsi švaistyti pinigus, nei pritraukti užsakovų, todėl netrukus Carlui teko vėl prašyti banko paskolos. Paskola buvo duota su sąlyga, kad jis įkurs ribotos atsakomybės bendrovę, kuri turės valdybą. Taigi nauja paskola buvo duota įsteigus bendrovę „Gasmotoren-fabrik Mannheim“.

Ir vėl buvo nepritarta Carlo svajonei: devynis bendrovės valdybos narius domino tik stacionarus dvitaktis variklis. Diskusijos baigėsi kivirču, o vienas iš valdybos narių suabejojo Carlo sveiku protu. 1883 m. įsižeidęs Carlas išėjo iš bendrovės. Vėliau jis rašė:

„Kai gyvenimo vandenyną ištiko katastrofa, mano pusėje liko tik vienas žmogus. Žmona. Narsi ir bebaimė, ji iškėlė naujas vilties bures.“

Laimė, atsirado naujų investuotojų ir tų pačių metų spalio 1 dieną kartu su verslininkais Maxu Kasparu Rose’u ir Friedrichu Wilhelmu Eßlingeriu Carlas įsteigė bendrovę „Benz & Cie“.

Bendrovė greitai sulaukė sėkmės, buvo parduota daug nedidelių Benzo variklių. Tačiau Carlas ir vėl susidūrė su itin nepalankiu požiūriu į transporto priemonės kūrimą. „Benz & Cie“, kurioje jau dirbo 20 žmonių, gamino variklius, todėl partneriai manė, kad nerealūs planai sugriautų tvirtus bendrovės pamatus. Taigi, Carlui teko ieškoti kito sprendimo ir išradimais užsiimti laisvalaikiu.

Pasaulį sukrėtė revoliucija

Otto keturtakčio variklio patento galiojimo laikas buvo besibaigiantis, todėl Carlas nusprendė, kad pirmasis pasaulyje automobilis bus varomas keturtakčiu varikliu. Carlas nepaisė pasipriešinimo ir pajuokų, nes žinojo, kad jo išradimas bus labai reikšmingas.

Nuo XIX a. ketvirtojo dešimtmečio Europoje ir JAV vyko technikos revoliucija, buvo rengiamos pasaulinės parodos nuo Barselonos iki Melburno, lankytojams jose buvo pristatomi naujausi išradimai. Dar prieš keletą metų mažai kas iš besižavinčių lankytojų galėjo įsivaizduoti, kad bus sukurta tokių stebuklų.

Ūkiantis garo traukinys kursavo iš Šiaurės Europos į Konstantinopolį, o po amerikiečio Thomo Edisono išradimo elektros šviesa tapo prieinama paprastiems žmonėms.

Sukūręs motorinę transporto priemonę, Carlas Benzas būtų aplenkęs visus technikos laimėjimus, tačiau išradėjas netrukus suprato, kad pagaminti kilnojamą variklį – didžiulis iššūkis.

Važiuojant vyksta degimo procesas, tad tam, kad variklis nesudegtų, reikėjo sukurti vandens aušinimo sistemą. Kilnojamas variklis negalėjo būti priklausomas nuo nuolatinio skystų degalų tiekimo, todėl Carlas automobilio varikliui panaudojo veiksmingą oro ir benzino garų mišinį. Šitaip degalai naudojami gerokai lėčiau. Carlas sukūrė ir kuro mišinio uždegimo sistemą: elektros kibirkštis buvo gaunama iš įmontuotos ritės.

Įsirėžta į sieną

Pagaliau Carlas išvydo savo daugelio metų darbo rezultatą. 1885 m. jis pirmą kartą pasuko didžiulį smagratį. Springdamas ir dundėdamas automobilis užsivedė.

Pirmas bandomasis važiavimas vyko dirbtuvių kieme. Darbininkai drąsinamai šūkčiojo, o Bertha bėgo šalia ir plojo vyrui, sėdinčiam prie vairalazdės it soste. Tačiau malonumas truko trumpai. Pirmiausia sustojo variklis, o netrukus pasigirdo garsus trakštelėjimas – išsinėrė vieno rato grandininė pavara.

Po dviejų savaičių Carlas pabandė dar kartą. Šįsyk Bertha važiavo šalia jo ant vairuotojo sėdynės. Vos užvedęs variklį, Carlas nesuvaldė transporto priemonės ir ji atsitrenkė į plytų sieną.

Carlas ir Bertha nesusižeidė. Tai buvo pirmasis pasaulyje automobilio bandymas, nors ir trumpiausias. Per kitą bandymą transporto priemonė važiavo stabiliau, tačiau jų sūnui Eugenui teko bėgti šalia ir iš kanistro pilti benziną. Tinkamas degalų bakas dar nebuvo sumontuotas.

Galop pavyko nuvažiuoti 800 metrų. 1886 m. sausio 29 dieną ilgametis Carlo Benzo darbas buvo pripažintas: jis gavo imperatoriškąjį patentą – kaip „Motorwagen“ savaeigės transporto priemonės su elektra užvedamu keturtakčiu varikliu išradėjas.

Galutinis išbandymas

Nors „Motorwagen“ gavo patentą, Carlas dvejojo, ar pradėti masinę gamybą. Išradėjas manė, kad būtina toliau eksperimentuoti ir tobulinti. Bertha jam nepritarė, ir vieną ankstyvą rugpjūčio rytą ponia Benz „pasiskolino“ automobilį.

Kelionė į Pforcheimą įrodė, kad ji buvo teisi. Benzo „Motorwagen“ važiavo puikiai.

Pakeliui baigėsi degalai, tad Berthai teko sustoti prie Vyslocho miesto vaistinės ir nusipirkti ligroino, arba sunkiojo benzino, kurį įsigydavo namų šeimininkės dėmėms šalinti. Smalsūs miesto piliečiai labai susidomėjo keista transporto priemone.

Kitoms problemoms spręsti reikėjo išradingesnių būdų: po uždegimo laido trumpojo jungimo Bertha jį izoliavo keliaraiščiu, o užsikimšusią degalų žarną išvalė plaukų segtuku.

Tik vakare keliautojai išvydo Pforcheimo šviesas. Kai Bertha pasiekė paštą, iškart nusiuntė vyrui telegramą: „Mes atvykome saugiai ir nepatyrėme nelaimingų atsitikimų. Pagaliau pasiekėme tikslą.“

Po Berthos žygdarbio visi ėmė kalbėti apie „Motorwagen“. Žmonės liovėsi bjaurėjęsi arklių netraukiama transporto priemone, o netrukus Miuncheno technikos parodoje Carlas Benzas už savo motorinę transporto priemonę gavo aukso medalį.

Parodoje Carlas vėžino suinteresuotus pirkėjus ir sulaukė milžiniško dėmesio. Vienas Miuncheno laikraštis rašė:

„Mūsų miesto gatvių vežikai tikriausiai nėra matę tokio sensacingo vaizdo.“

Kitas laikraštis rašė, kad paskui važiuojantį automobilį „sekė didelė minia žado netekusių praeivių.“

Maždaug 1900 m. „Benz & Cie“ buvo viena didžiausių automobilių gamintojų pasaulyje – pardavė daugiau negu 1 250 motorinių transporto priemonių.

Amžių sandūroje daugiau nei 2 000 Benzo pagamintų automobilių važinėjo Anglijos, Pietų Afrikos ir Singapūro gatvėmis.

Likus trejiems metams iki Carlo Benzo mirties, 1926 m., „Benz & Cie“ susijungė su Gottliebo Daimlerio gamykla. Šie du automobilių milžinai kartu sukūrė vieną žinomiausių ir gerbiamiausių automobilių prekių ženklų – „Mercedes-Benz“.

Carlas Benzas įgyvendino savo svajonę padedamas užsispyrusios moters, kuri vieną rugpjūčio rytą leidosi į kelionę vyro sukurta trirate motorine transporto priemone.

Prenumeruodami žurnalą sutaupote iki 30% nei pirkdami kas mėnesį.
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Lietuvos ledo ritulio rinktinė nušlavė Kroatiją

Lietuvos ledo ritulio rinktinė įspūdingai startavo pasaulio čempionato IB divizione. Lietuviai 3:0 nugalėjo...

Laisvalaikis
2018.04.22
Copperfieldui teisme teko atskleisti vieno triuko paslaptį 2

Garsusis amerikiečių iliuzionistas Davidas Copperfieldas buvo priverstas atskleisti vieno triuko paslaptį,...

Laisvalaikis
2018.04.22
Vandens turizmo entuziastams – nauji maršrutai

Lietuvoje populiarėjant vandens turizmui, šiemet šiltąjį sezoną telkiniuose daugės plaukimo maršrutų, BNS...

Laisvalaikis
2018.04.22
VŽ rekomenduoja: naujos knygos

Naujų knygų lentynoje – trys su maistu susijusios knygos ir vieno iškiliausių Izraelio rašytojų romanas.

Laisvalaikis
2018.04.22
Ledo ritulininkai čempionatą pradeda su didžiausiais lūkesčiais

Lietuvos ledo ritulio rinktinė pradės kovas pasaulio čempionate. Kaip niekada stiprią komandą surinkę ledo...

Laisvalaikis
2018.04.22
Kaip nusikaltėlių rajonas virto menininkų meka 1

Majamio (JAV) Vinvudo rajonas pastaraisiais metais vadinamas instagramerių ir menininkų meka. Čia, tarp kelių...

Laisvalaikis
2018.04.21
Dopingo istoriją Armstrongas užbaigė už 5 mln. JAV dolerių

Dėl dopingo vartojimo visam gyvenimui diskvalifikuotas buvęs dviratininkas Lance‘as Armstrongas sutiko JAV...

Laisvalaikis
2018.04.21
Lietuvoje prasideda pavasarinė aplinkos tvarkymo akcija „Darom“ 1

Šeštadienį visoje Lietuvoje vyks tradicinė akcija „Darom“, kaip ir kasmet kviečianti kiekvieną prisijungti...

Laisvalaikis
2018.04.21
Prasidėjo festivalis „Kaunas jazz”

Festivalis „Kaunas Jazz 2018“ šiemet prasidėjo netradicinėje erdvėje – Kauno autobusų stotyje. Iki balandžio...

Laisvalaikis
2018.04.20
VŽ rekomenduoja: ką veikti savaitgalį

Šylant orams, lauko ir uždarų erdvių renginiai įgijo pusiausvyrą: visur bus visko. Vien du rimti festivaliai...

Laisvalaikis
2018.04.20
Orientacinis arba (ne)grybavimas dideliu greičiu Premium

Prieš metus „S-sporte“ nusipirkau „Asics FujiRunnegade“ batus, nes tiesiog bėgti tapo nuobodu.

Verslo klasė
2018.04.18
Birštono „Vytautas mineral SPA“ siūlo atsiskaityti bitkoinais

Prašmatniausias Birštono sveikatingumo ir poilsio kompleksas „Vytautas mineral SPA“ paskelbė savo klientams...

Laisvalaikis
2018.04.18
Dolce ir Gabbana: mūsų mados namai mirs kartu su mumis

Italų mados kūrėjai Domenico Dolce ir Stefano Gabbana atmetė ne vieną pasiūlymą parduoti savo prekės ženklą...

Laisvalaikis
2018.04.17
„CEBIT 2018“: kokius skaitmeninius sprendimus pasitelkiam šiandien ir kokius – rytoj? Rėmėjo turinys

Birželio 11–15 d. Hanoveryje vyksiantis kasmetinis skaitmeninių technologijų entuziastus iš viso pasaulio...

Technologijos
2018.04.16
Įžymybių viešbučio durys išgraibstytos aukcione

Durys nuo viešbučio kambario, kuriame gyveno muzikantas, Nobelio premijos laureatas Bobas Dylanas, aukcione...

Laisvalaikis
2018.04.16
Amerikietiškos grožybės: nuo Čikagos iki Vankuverio

2015-ųjų rugpjūtį lietuviškojo „Harley Owners Group“ (H.O.G.) klubo, vienijančio legendiniais vadinamų JAV...

Laisvalaikis
2018.04.15
Pusės milijono vertės mamutas – lankytojams nemokamai

Į sostinę atkeliavo unikalus eksponatas – mamuto griaučiai. Tai – pirmas kartas, kai Lietuvoje bus galima...

Laisvalaikis
2018.04.14
Kauno panoramai apžvelgti – atnaujinta Aleksoto aikštelė 3

Kaune pradėta Aleksoto apžvalgos aikštelės rekonstrukcija. Aikštelėje bus atnaujinta grindinio danga,...

Laisvalaikis
2018.04.14
Klaipėdoje buriasi vaizdo žaidimų industrijos profesionalai

Šį savaitgalį, iki balandžio 15 d. vakaro, Klaipėdos kultūros fabrike vyksta 4-asis tarptautinis BLON...

Laisvalaikis
2018.04.13
VŽ rekomenduoja: ką veikti savaitgalį

Lėkti laukais, nes, žada sinoptikai, bus šilta. Mėgstantiems kaupti įspūdžius ir žinias, miestų Turizmo...

Laisvalaikis
2018.04.13

Verslo žinių pasiūlymai

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau