Iliustruotoji istorija: pirmoji kelionė automobiliu

Publikuota: 2018-01-01
Pirmojo Carlo Benzo automobilio kopija. „Scanpix“ nuotr.
svg svg
Pirmojo Carlo Benzo automobilio kopija. „Scanpix“ nuotr.
 

Išradėjo Carlo Benzo motorinė, arklių netraukiama transporto priemonė sulaukė vien atkaklaus pasipriešinimo ir skepticizmo. Tačiau Carlo žmona Bertha žinojo, kad tai – perspektyvus išradimas, tad pasiryžo tai įrodyti ir kartą ankstų rytą sėdo į automobilį.

Panikos apimti galvijai bėgo laukais, o valstiečiai rėkė ir žegnojosi. 1888 m. ir žmonės, ir gyvuliai pamatė patį Liuciferį, kuris važiavo pukšėdamas keista transporto priemone dulkėtais kaimo keliais iš Manheimo į Pforcheimą Vokietijoje.

Transporto priemonės netraukė arkliai, ji judėjo pati. Be to, automobilį vairavo moteris – žmonės iki tol nebuvo matę nieko panašaus.

Tačiau prie vairalazdės sėdėjo ne šėtonas, bet valingoji Bertha Benz, ištekėjusi už vokiečių inžinieriaus ir išradėjo Carlo Friedricho Benzo. Po keletą metų trukusių mėginimų jam pavyko sukonstruoti tai, ką jis vadino „bearkliu vežimu“, tačiau išradėjas nedrįso pradėti transporto priemonės gamybos. Priešingai nei vyras, Bertha neabejojo: Carlo išradimas – tai ateitis.

Todėl 1888 m. rugpjūčio 5 dienos ryte, vos patekėjus saulei, kol Carlas buvo kietai įmigęs, Bertha su sūnumis – keturiolikmečiu Richardu ir penkiolikmečiu Eugenu – slapčia įsliūkino į garažą.

Ji planavo įveikti 100 km atstumą ir nuvažiuoti į Pforcheimą aplankyti tėvų. Kelionė buvo labai rizikinga, nes triratė Carlo transporto priemonė nebuvo įveikusi ilgesnio nei kelių kilometrų atstumo.

Nenorėdama, kad vyras nerimautų – mat visa šeimos ateitis priklausė nuo brangios mašinos, – Bertha paliko vyrui raštelį virtuvėje ant stalo:

„Mes keliaujame į Pforcheimą aplankyti senelių.“

Kadangi kelionė turėjo trukti keletą dienų, Bertha raštelyje nurodė, kur sandėliuke padėtas maistas. Sąmokslininkai tyliai išstūmė transporto priemonę iš garažo į kelią, tuomet berniukai įsuko smagratį, kad užsivestų variklis, ir užšoko ant keleivių suolelio greta mamos.

Bertha pastūmė pavarų perjungimo svirtį į kairę ir triratė transporto priemonė pajudėjo. Pradėta pirmoji pasaulyje kelionė automobiliu.

Pradžia – dujų variklis

Leisdamasi į kelionę, Bertha Benz žinojo, kuo rizikuoja. 1870 m. susižadėjusi su Carlu, ji besąlygiškai palaikė vyrą, svajojantį sukurti motorinę transporto priemonę, ir šiam projektui paskyrusį visus savo pinigus. Carlo techninės idėjos gimė anksti. Vaikystėje jis mąstė tik apie mašinas ir krumpliaračius.

Motina našlė Josephine Benz manė, kad sūnus bus valstybės tarnautojas, bet gabus berniukas pasirinko kūrėjo ir išradėjo kelią. Daug lėšų Josephine Benz neturėjo, tačiau nusprendė paremti sūnų ir šeštadalį metinės našlės pensijos atidėti Carlo mokslams. Carlas baigė Karlsrūhės technikos licėjų, o vėliau mokėsi miesto politechnikos universitete.

1861 m. mokytojas Ferdinandas Redtenbacheris supažindino auklėtinį su vienu didžiausių to meto laimėjimų – su vidaus degimo varikliu. Jis užbūrė Carlą. Cilindre benzino garai maišėsi su oru, o užsidegęs mišinys sprogdavo ir varė mašinos stūmoklius. Vidaus degimo varikliai buvo naudojami gamyboje, pavyzdžiui, batų ir įrankių, tačiau Carlas matė didesnių perspektyvų. Kartą jam šovė mintis.

Kaip daugelis kitų to meto jaunuolių, Carlas buvo pamišęs dėl „velocipedo“ – šiuolaikinio dviračio pirmtako. Toks dviratis judėjo į priekį, kai dviratininkas mynė prie didžiulio priekinio rato pritaisytas paminas. Tačiau dviratininkams gana dažnai nepavykdavo įveikti stačios įkalnės.

Carlas stovėjo prie stacionaraus vidaus degimo variklio, klausėsi pulsuojančio jo takto, svajojo ir jam į galvą šovė mintis: jis nusprendė sukurti transporto priemonę su tokiu įmontuotu vidaus degimo varikliu, kuris sugebėtų ne tik sukti mažą batsiuvio siuvimo mašiną, bet ir varyti automobilį dulkėtais keliais.

1864 m. išlaikęs baigiamąjį egzaminą ir dirbdamas įvairiose bendrovėse, pavyzdžiui, „Maschinenbau-Gesellschaft Karlsruhe“, Carlas Benzas tebesvajojo. Kai 25 m. inžinierius pradėjo dirbti tiltų statybos bendrovėje Pforcheime, sutiko dar vieną žmogų, kurį taip pat sužavėjo ši idėja. Tai buvo dvidešimtmetė Bertha Ringer.

Dvitaktis variklis

1872 m. pora susituokė, ir Bertha Benz, laidavusi savo kraičiu ir paėmusi paskolą, investavo į Carlo bendrovę „Eisengiesseri und Mechanische Werkstätte“. Gavusi banko paskolą, pora atidarė nedideles dirbtuves Manheime. Carlas norėjo sukonstruoti vidaus degimo variklį. Kadangi keturtakčio vidaus degimo variklio patentas priklausė tautiečiui Nikolausui Otto, Carlui teko kurti dvitaktį variklį.

Visas dalis reikėjo suprojektuoti ir išlieti nuo nulio, o tam reikėjo laiko ir pinigų. Tuo metu šeima sparčiai gausėjo. Vyresnysis sūnus Eugene gimė 1873 m., o po metų – ir jaunėlis Richardas.

Netrukus gimė dar trys dukterys. Gavus naują paskolą ir radus kitų partnerių, bendrovę pavyko išlaikyti, bet dvitaktis variklis kėlė sunkumų, nors Carlo triūsė dirbtuvėse.

1879 m. gruodį lėšos galop išseko ir Benzų šeimos laukė skurdžios Kalėdos. Tačiau iš dirbtuvių pasigirdo patikimas „tuk tuk tuk“. Pirmasis Benzo dvitaktis variklis pagaliau buvo baigtas.

Laimingas Benzas rašė savo atsiminimuose: „Kuo garsiau jis burzgia, tuo labiau sklaido didžiausią mano širdies nerimą.“

Svajonė laikoma beprotybe

Carlas patyrė ir liūdnų akimirkų. Išradėjas suprato nesąs verslininkas, todėl 1881 m. sudarė partnerystės sutartį su fotografu Emiliu Bühleriu ir prekybininku Otto Schmucku.

Abu jie palaikė stacionaraus dvitakčio variklio idėją, bet nenorėjo nieko girdėti apie motorinę transporto priemonę.

Deja, Schmuckui daug geriau sekėsi švaistyti pinigus, nei pritraukti užsakovų, todėl netrukus Carlui teko vėl prašyti banko paskolos. Paskola buvo duota su sąlyga, kad jis įkurs ribotos atsakomybės bendrovę, kuri turės valdybą. Taigi nauja paskola buvo duota įsteigus bendrovę „Gasmotoren-fabrik Mannheim“.

Ir vėl buvo nepritarta Carlo svajonei: devynis bendrovės valdybos narius domino tik stacionarus dvitaktis variklis. Diskusijos baigėsi kivirču, o vienas iš valdybos narių suabejojo Carlo sveiku protu. 1883 m. įsižeidęs Carlas išėjo iš bendrovės. Vėliau jis rašė:

„Kai gyvenimo vandenyną ištiko katastrofa, mano pusėje liko tik vienas žmogus. Žmona. Narsi ir bebaimė, ji iškėlė naujas vilties bures.“

Laimė, atsirado naujų investuotojų ir tų pačių metų spalio 1 dieną kartu su verslininkais Maxu Kasparu Rose’u ir Friedrichu Wilhelmu Eßlingeriu Carlas įsteigė bendrovę „Benz & Cie“.

Bendrovė greitai sulaukė sėkmės, buvo parduota daug nedidelių Benzo variklių. Tačiau Carlas ir vėl susidūrė su itin nepalankiu požiūriu į transporto priemonės kūrimą. „Benz & Cie“, kurioje jau dirbo 20 žmonių, gamino variklius, todėl partneriai manė, kad nerealūs planai sugriautų tvirtus bendrovės pamatus. Taigi, Carlui teko ieškoti kito sprendimo ir išradimais užsiimti laisvalaikiu.

Pasaulį sukrėtė revoliucija

Otto keturtakčio variklio patento galiojimo laikas buvo besibaigiantis, todėl Carlas nusprendė, kad pirmasis pasaulyje automobilis bus varomas keturtakčiu varikliu. Carlas nepaisė pasipriešinimo ir pajuokų, nes žinojo, kad jo išradimas bus labai reikšmingas.

Nuo XIX a. ketvirtojo dešimtmečio Europoje ir JAV vyko technikos revoliucija, buvo rengiamos pasaulinės parodos nuo Barselonos iki Melburno, lankytojams jose buvo pristatomi naujausi išradimai. Dar prieš keletą metų mažai kas iš besižavinčių lankytojų galėjo įsivaizduoti, kad bus sukurta tokių stebuklų.

Ūkiantis garo traukinys kursavo iš Šiaurės Europos į Konstantinopolį, o po amerikiečio Thomo Edisono išradimo elektros šviesa tapo prieinama paprastiems žmonėms.

Sukūręs motorinę transporto priemonę, Carlas Benzas būtų aplenkęs visus technikos laimėjimus, tačiau išradėjas netrukus suprato, kad pagaminti kilnojamą variklį – didžiulis iššūkis.

Važiuojant vyksta degimo procesas, tad tam, kad variklis nesudegtų, reikėjo sukurti vandens aušinimo sistemą. Kilnojamas variklis negalėjo būti priklausomas nuo nuolatinio skystų degalų tiekimo, todėl Carlas automobilio varikliui panaudojo veiksmingą oro ir benzino garų mišinį. Šitaip degalai naudojami gerokai lėčiau. Carlas sukūrė ir kuro mišinio uždegimo sistemą: elektros kibirkštis buvo gaunama iš įmontuotos ritės.

Įsirėžta į sieną

Pagaliau Carlas išvydo savo daugelio metų darbo rezultatą. 1885 m. jis pirmą kartą pasuko didžiulį smagratį. Springdamas ir dundėdamas automobilis užsivedė.

Pirmas bandomasis važiavimas vyko dirbtuvių kieme. Darbininkai drąsinamai šūkčiojo, o Bertha bėgo šalia ir plojo vyrui, sėdinčiam prie vairalazdės it soste. Tačiau malonumas truko trumpai. Pirmiausia sustojo variklis, o netrukus pasigirdo garsus trakštelėjimas – išsinėrė vieno rato grandininė pavara.

Po dviejų savaičių Carlas pabandė dar kartą. Šįsyk Bertha važiavo šalia jo ant vairuotojo sėdynės. Vos užvedęs variklį, Carlas nesuvaldė transporto priemonės ir ji atsitrenkė į plytų sieną.

Carlas ir Bertha nesusižeidė. Tai buvo pirmasis pasaulyje automobilio bandymas, nors ir trumpiausias. Per kitą bandymą transporto priemonė važiavo stabiliau, tačiau jų sūnui Eugenui teko bėgti šalia ir iš kanistro pilti benziną. Tinkamas degalų bakas dar nebuvo sumontuotas.

Galop pavyko nuvažiuoti 800 metrų. 1886 m. sausio 29 dieną ilgametis Carlo Benzo darbas buvo pripažintas: jis gavo imperatoriškąjį patentą – kaip „Motorwagen“ savaeigės transporto priemonės su elektra užvedamu keturtakčiu varikliu išradėjas.

Galutinis išbandymas

Nors „Motorwagen“ gavo patentą, Carlas dvejojo, ar pradėti masinę gamybą. Išradėjas manė, kad būtina toliau eksperimentuoti ir tobulinti. Bertha jam nepritarė, ir vieną ankstyvą rugpjūčio rytą ponia Benz „pasiskolino“ automobilį.

Kelionė į Pforcheimą įrodė, kad ji buvo teisi. Benzo „Motorwagen“ važiavo puikiai.

Pakeliui baigėsi degalai, tad Berthai teko sustoti prie Vyslocho miesto vaistinės ir nusipirkti ligroino, arba sunkiojo benzino, kurį įsigydavo namų šeimininkės dėmėms šalinti. Smalsūs miesto piliečiai labai susidomėjo keista transporto priemone.

Kitoms problemoms spręsti reikėjo išradingesnių būdų: po uždegimo laido trumpojo jungimo Bertha jį izoliavo keliaraiščiu, o užsikimšusią degalų žarną išvalė plaukų segtuku.

Tik vakare keliautojai išvydo Pforcheimo šviesas. Kai Bertha pasiekė paštą, iškart nusiuntė vyrui telegramą: „Mes atvykome saugiai ir nepatyrėme nelaimingų atsitikimų. Pagaliau pasiekėme tikslą.“

Po Berthos žygdarbio visi ėmė kalbėti apie „Motorwagen“. Žmonės liovėsi bjaurėjęsi arklių netraukiama transporto priemone, o netrukus Miuncheno technikos parodoje Carlas Benzas už savo motorinę transporto priemonę gavo aukso medalį.

Parodoje Carlas vėžino suinteresuotus pirkėjus ir sulaukė milžiniško dėmesio. Vienas Miuncheno laikraštis rašė:

„Mūsų miesto gatvių vežikai tikriausiai nėra matę tokio sensacingo vaizdo.“

Kitas laikraštis rašė, kad paskui važiuojantį automobilį „sekė didelė minia žado netekusių praeivių.“

Maždaug 1900 m. „Benz & Cie“ buvo viena didžiausių automobilių gamintojų pasaulyje – pardavė daugiau negu 1 250 motorinių transporto priemonių.

Amžių sandūroje daugiau nei 2 000 Benzo pagamintų automobilių važinėjo Anglijos, Pietų Afrikos ir Singapūro gatvėmis.

Likus trejiems metams iki Carlo Benzo mirties, 1926 m., „Benz & Cie“ susijungė su Gottliebo Daimlerio gamykla. Šie du automobilių milžinai kartu sukūrė vieną žinomiausių ir gerbiamiausių automobilių prekių ženklų – „Mercedes-Benz“.

Carlas Benzas įgyvendino savo svajonę padedamas užsispyrusios moters, kuri vieną rugpjūčio rytą leidosi į kelionę vyro sukurta trirate motorine transporto priemone.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
VŽ rekomenduoja: renginiai savaitgalį ir ne tik

Šio savaitgalio renginiai – Europos paveldo dienos, tarptautinis teatro festivalis „Sirenos“, ankstyvojo kino...

Laisvalaikis
2021.09.17
Penki vakarai su dvidešimtuoju „Vilnius Mama Jazz“

Rugsėjo 22 d. prasidėsiantį 20-ąjį „Vilnius Mama Jazz“ festivalį atidarys kontraboso žvaigždė Avishai...

Laisvalaikis
2021.09.15
Senas geras kinas: atsirita „Pirmoji banga“

Rugsėjo 16 d. Vilniuje prasideda šeštasis ankstyvojo kino festivalis „Pirmoji banga“. Šiemet tiesiog...

Laisvalaikis
2021.09.15
„ArtVilnius’21“ – ir vėl rudenį

Šiuolaikinio meno mugė „ArtVilnius’21“ ir šiemet vyks rudenį, spalio 15–17 dienomis. Parodų ir kongresų...

Laisvalaikis
2021.09.14
Prasideda Vilniaus tarptautinis teatro festivalis „Sirenos“

Rugsėjo 15 d. prasideda Vilniaus tarptautinis teatro festivalis „Sirenos“. Iki spalio 7-osios renginyje,...

Laisvalaikis
2021.09.13
AAT klausia, kokia teatro ir meno prasmė

Į naujojo sezono pristatymų „maratoniuką“ įsijungęs AAT, Artūro Areimos teatras, provokuodamas klausia, kokia...

Laisvalaikis
2021.09.12
Legendinis džiazistas V. Ganelinas atvyksta koncertui su simfoniniu orkestru

Lietuva irgi turi gyvų savo muzikos legendų. Ne akademinės ar klasikinės, bet džiazo. Vienas jų –...

Laisvalaikis
2021.09.11
Naujajame OKT sezone – 12 premjerų, griausiančių socialinę atskirtį

Kodėl mus vis dar kankina kito baimė, o mūsų visuomenės kone kertine fraze vis dar išlieka „Taip, aš suprantu...

Laisvalaikis
2021.09.11
VŽ rekomenduoja: renginiai savaitgalį 

Šio savaitgalio dominantė – „ekskursiniai renginiai“ nuo Vilniaus iki Palangos ir sezono pradžios koncertai...

Laisvalaikis
2021.09.10
„Ekskursas“ vėl kviečia ekskursuoti po Kauno modernizmą

Visuomeninė iniciatyva „Ekskursas“ šį savaitgalį vėl primins apie Kauno modernizmą ir sekmadienį ir rugsėjo...

Laisvalaikis
2021.09.09
Galerijų savaitgalio maršrutas – nuo Konstitucijos pr. iki Rasų

Rugsėjo 9 d.12 d. vykstantis Vilniaus galerijų savaitgalis (VGS) atvers daugiau nei 30-ies meno erdvių,...

Laisvalaikis
2021.09.08
Kuršių nerijoje kuriamas naujas nacionalinio parko lankytojų centras

Naujasis Kuršių nerijos nacionalinio parko lankytojų centras kuriamas Juodkrantėje, prieš 4 m. uždarytose...

Laisvalaikis
2021.09.08
Naujuoju Krepšinio federacijos prezidentu tapo V. Gedvilas 3

Lietuvos krepšinio federacijos prezidentu išrinktas krepšinio treneris, buvęs Seimo narys Vydas Gedvilas. Jis...

Laisvalaikis
2021.09.07
ABBA sugrįžimas: naujas albumas po 40 metų ir avatarų turas

Legendinė švedų populiariosios muzikos grupė ABBA po 40 metų pertraukos išleidžia naują albumą „ABBA Voyage“.

Laisvalaikis
2021.09.05
Nauja paroda MO muziejuje: iš „Sunkaus amžiaus“ į „Permainų šventę“

Rugsėjo 4 d. MO muziejuje atidaroma fotografijų paroda „Permainų šventė“, simboliškai pakeitusi prieš tai...

Laisvalaikis
2021.09.03
VŽ rekomenduoja: renginiai savaitgalį

Didieji savaitgalio renginiai šį savaitgalį telkiasi Vilniuje ir Kaune, kameriniai – visoje Lietuvoje.

Laisvalaikis
2021.09.03
Kinijoje vaikai galės žaisti internetinius žaidimus ne daugiau nei 3 valandas per savaitę 8

Kinija pirmadienį paskelbė naują reikalavimą sutrumpinti vaikų žaidimo internetiniais žaidimais laiką iki 3...

Inovacijos
2021.08.30
VŽ bando: beveik nematomas, bet tikslingas „Lexus LS“ atnaujinimas Premium

Koncerno „Toyota“ valdomas „premium“ automobilių gamintojas blaiviai įvertino anskčiau paliktus LS trūkumus,...

Automobiliai
2021.08.29
Plaukikas E. Matakas Tokijo paralimpinėse žaidynėse pelnė bronzos medalį 1

Lietuvos plaukikas Edgaras Matakas iškovojo Tokijo paralimpinių žaidynių bronzos medalį. Mūsų šalies atstovas...

Laisvalaikis
2021.08.27
Naujausi atradimai tyrinėjant Didžiąją sinagogą – dekoruotos grindys, Toros rodyklė 1

Didžiosios sinagogos vietą Vilniuje tyrinėjantys archeologai, atidengę svarbiausią šventovės dalį, šiemet...

Laisvalaikis
2021.08.26

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku