Šoko veiksnys: Modigliani Londono „Tate Modern“

Publikuota: 2017-12-08
 

Seksualiausia paroda mieste? 1917-ųjų Paryžiuje tai buvo Amedeo Modigliani (1884–1920) nuogybių paroda, kuri jau kitą dieną, kilus skandalui, buvo uždaryta. Nuogumo netrūksta ir lygiai po šimto metų Londono galerijoje „Tate Modern“ vykstančioje provokuojamų darbų parodoje.

Iš visų milžiniškos centrinės galerijos pusių į lankytojus žvelgia tamsios migdolinės akys. Neįprastos vertikaliosios figūros išraiškingais polinkiais („Sėdinti nuogalė“, „Romos gražuolė“ („La Belle Romaine“) prikausto žvilgsnį nuostabiomis arabeskos pozomis. Erdvę užgožiantis tekančių formų „Nuogumas“ atsukęs žiūrovams nugarą, tačiau atgal atgręžtas veidas tiriamai nužvelgia žiūrovą – aišku, mėgina perprasti jo mintis. Pozuotojos mus pasitinka skoningai apsirengusios, o greta pasirodo nuogos, kaip į save nugrimzdusi „Prie stalo rymanti Elvyra“ iš Sent Luiso muziejaus poroje su Berno „Stovinčia nuogale (Elvyra)“.

Šioje didžiausioje kada nors Didžiojoje Britanijoje surengtoje vieno menininko parodoje tokie išskirtinio grožio ir grakštumo aktai, kupini intensyvios estetinės įtampos, pateikti kaip Modigliani meninės įtaigos kulminacija, sykiu – kaip raktas pamatyti jo savitumą tarp paryžiečių avangardistų.

Nesunku suprasti, kodėl Modigliani kūno realizmas, vaizduojantis moterų gamtos duotą grožį palaimingo atsipalaidavimo pozomis, buvo provokacija 1917-aisiais. Raustelėję skruostai, šypsenos, išduodančios, kad vilioklė jus perprato, viešai parodyti gaktos plaukai paveiksluose „Nuogalė, atlošusi galvą į baltą pagalvę“ ir „Nuogalė ant sofos (Almaisa)“ dvelkia pirmapradišku džiaugsmu. Abrikosinės spalvos oda skleidžia šilumą, o sodrus švelnus dažas, kontrastuojantis su šiurkščia sofos tekstūra, kaip Guggenheimo ekspozicijos pabaigoje eksponuojamoje „Nuogalėje“, kurios kūno švelnumas kontrastuoja su šiurkščiu raudonos ir baltos spalvos fonu, stiprina jausmus.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Tradicijos galia

Šios valiūkiškos moterys šiandien jau nebešokiruoja. Šiandien nuostabą kelia tradicijos galia. Modigliani, alkoholyje skendęs pirmojo pasaulinio karo laikų Monmantro bohemos atstovas, iš tolimos šimtmečio retrospektyvos pasirodo kaip figūros genijus, svariausiai prisidėjęs prie Vakarų Europos akto tradicijos išsaugojimo. 1906-aisiais iš Livorno atvykęs į Paryžių, su avangardu jis susidūrė kaip tik tada, kai nuogumas buvo betampąs nauju meninės kovos lauku. Amedeo stačia galva nėrė į patį jos sūkurį.

1907-ųjų Matisse’o „Mėlynoji nuogalė, Biskra“ ir Picasso „Avinjono panelės“ iškraipė moteriškas formas; 1912 m. Duchampo abstrahuota „Nuogalė besileidžianti laiptais Nr. 2“ dar toliau pastūmėjo kūno vaizdavimo meno ribas. Nuogumo aktai nebuvo dažna tema impresionistiškame Paryžiuje, tačiau po 1900 m., anot Kennetho Clarko, „kai menas vėl susitelkė ne į jausenas, o į koncepcijų ieškojimą, nuogumas buvo pirmoji galvon atėjusi proveržio kryptis“.

Antra vertus, Modigliani liko ištikimas pojūčiams. Jis priešinosi kubizmo koncepciniams žaidimams, pirmenybę teikė elegantiškoms renesansinio klasicizmo stilizacijoms.

Idealo paieškos

Jis ištobulino grakščius figūrų vingius su Botticelli ir Parmigianino primenančiais kontrapostiniais pokrypiais, o jo vaizduojami melancholiški veidai grąžina mus į Sienos trecento epochą. Nerūpestingai iškeltos už galvos sudėtos rankos erotiniuose paveiksluose rodo, kad pozuotoja mėgaujasi savimi – tuo pirmiausia pasižymi Modernaus meno muziejaus gerokai pailginta „Nuogalė, padėjusi galvą ant baltos pagalvės“, taip pat Guggenheimo darbas. Tai jo duoklė Giorgione „Miegančiai Venerai“ ir renesanso architektūrai.

Modigliani kūrybą persmelkianti linijos lyrika išryškina, kokio grožio idealo jis nuolatos ieškojo.

Šešiolikos, kai sumažėjo tuberkulinis kraujavimas ir kai suprato, kad jo gyvenimas nebus ilgas, Modigliani nuvyko į Romą ir iškilmingai paskelbė: „Siekiu kuo aiškiau suformuluoti meno ir gyvenimo tiesas, kurias įžvelgiau stebėdamas Romos gražuoles. Kai man atsiskleis vidinė jų esmė, sieksiu ją perteikti ir savita išraiškos kalba sukursiu savąsias gyvenimo, grožio ir meno tiesas.“

Persikėlęs į Paryžių, jis ėmė savaip perdėlioti griežtas pirmykščio meno, klasikinio laikotarpio, afrikietiškų skulptūrų formas pagal modernizmo priesakus – paliekama tik tai, kas stiprina žinią. Mylimąją Aną Achmatovą jis vaizdavo kaip Egipto princesę („Moteris, apsirengusi suknele atvirais pečiais, pasirėmusi į lovą (Achmatova)“), o kai kuriuos savo bruožus atskleidė nutapęs kampuotą kaukę „Autoportretas kaip Pjero“.

Graikiška tema

Muziejus „Tate“ savo kolekcijoje turi keletą nuostabių kariatidžių piešinių, kuriuose Modigliani improvizuoja graikiškų moterų skulptūrų-kolonų tema. (Daugiau darbų šiuo metu eksponuojama parodoje „Modigliani Unmasked“ Niujorko žydų muziejuje; parodos katalogas, kurį išleido Jeilis, yra mokslinis šaltinis apie šiuos paprastus darbus.) Reikia pabrėžti, kad kariatidžių vertikalioji poza iškeltomis rankomis perteikiama ir gulinčių, galvą pasirėmusių nuogalių paveiksluose.

Parodos akcentas – redukuotų bruožų galvos skulptūros iš blyškaus smiltainio. Tvirtos, tačiau kartu nežemiškos, jos buvo tapusios pagrindine Modigliani išraiškos priemone 1911–1913 metais. Dailininko globėjas Paulas Alexandre’as rašė, kad „kai jo mintis užvaldydavo figūros vaizdinys, jis pradėdavo karštligiškai piešti. Niekada neretušuodavo, žvakės šviesoje vieną po kito nupiešdavo dešimt variantų. Ir kalė tuo pačiu būdu: iš pradžių ilgai piešdavo, tuomet veržliai mesdavosi įgyvendinti savo viziją akmenyje“. Sakoma, kad išgėręs Modigliani mėgdavo apsikabinti savo skulptūras. Tiesa tai ar ne, savo akmeninius kūrinius jis vadino „švelnumo stulpais“ ir eksponuodavo juos grupėmis. Ant kiekvienos skulptūros viršaus padėdavo žvakę, tai turėjo joms suteikti šiek tiek senovės šventyklų didybės.

Melancholijos ūkuose

Senoviškos, nuasmenintos, užsimerkusios, išryškintais arkos formos antakiais ir nepaprastai pailgintomis nosimis, – veido bruožų visumai tai suteikia Y raidės formą, šios iškaltos galvos pasižymi tuo akcentuotu linijų griežtumu, kuris tapo Modigliani darbų karkasu ir kuris netrukus pasirodys jo nuogalių veiduose ir melancholiškuose 1916-ųjų portretuose. Modigliani ieškojo vidinės reiškinių esmės: nežemiškos veido išraiškos sutuoktinių emigrantų iš Rusijos portrete „Žakas ir Berta Lipšicai“, vidinis išlikėlio tvirtumas „Sėdinčiame Moise Kislinge“, kuriam priešprieša tampa „Jean Cocteau“ dabitos išglebimas. Šio portreto pozuotojas yra sakęs: „Čia visai ne aš; daug panašesnis į Modigliani, ir tai puiku.“

Nežemiškumo užčiuopimas kartu su linijos ir potėpio gyvumu yra tai, kas vienija šiuos darbus ir liudija Modigliani skulptūrinių eksperimentų išliekamąjį poveikį. „Nuostabi paviršių įvairovė ir žaismas – neįkainojamas Modigliani meno ypatumas, parodantis, kad skulptoriaus geometrinės esmės paieška susipynė su paviršiuose išreiškiamu jausmingumu“, – rašė kritikas Rogeris Fry.

1918-aisiais sunkiai susirgęs dailininkas persikėlė į Prancūzijos Rivjerą, ten jo portretai pasipildė ryškiomis viduržemiškomis spalvomis. Šiuo etapu jis tepa plonesnį dažų sluoksnį, o tai leidžia įžvelgti ankstesnį potėpį, tačiau spalvų šiltumas byloja liūdesiu paženklintą didingumą. Įspūdingiausi – vaikų portretai: paprastas atviras „Mažasis valstietis“, auksinis „Berniukas trumpomis kelnėmis“. Emocinis šių darbų santūrumas primena Cezanne’ą ar paties Modigliani mylimosios Jeanne Hebuterne portretus.

Aukštai surištais plaukais Jeanne panaši į Nefertitę. Didingai įsitaisiusi krėsle, ji primena madoną iš prabangių renesanso paveikslų. Nėščia, vilkinti laisvą tiesaus kirpimo suknelę, Jeanne pasitinka žiūrovus ramia laikysena, tačiau akyse juntama negero nuojauta. Praėjus vos keletui dienų po Modigliani mirties 1920 m., ji iššoko pro langą patvirtindama mitą, kad menininkui visi bohemiško gyvenimo džiaugsmai prieinami į valias. Šios didelės įtakos menui turėsiančios parodos darbai byloja didingesnę istoriją: apie tai, kaip gyvenimo sužeistas menininkas ieško harmonijos, ramybės ir džiaugsmo karo sunkumų alinamoje Prancūzijoje. Įkvepianti meninė istorija.

Paroda veiks iki 2018 m. balandžio 2 d.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Norite pasiūlyti temą, turite pastabų, pasiūlymų ar klausimų? Parašykite „Verslo žinių“ redaktoriams.

Jei norite suteikti konfidencialios informacijos, rašykite vyr. redaktoriui rolandas.barysas@verslozinios.lt

Oro baliono krepšyje – kam sportas, o kam sparčiai augantis verslas Premium

Oro balionai – ne tik istoriškai aristokratiška pramoga, bet ir neįprastą savybę turintis sportas, dažną...

Laisvalaikis
2022.07.03
Kultūringo Kauno kalendorius: liepa

„Kaunas – Europos kultūros sostinė 2022“ klausytojus nuosekliai skandina nuo ketvirtadienio iki sekmadienio...

Laisvalaikis
2022.07.02
VŽ rekomenduoja: renginiai savaitgalį

Gausiausi renginiai, ko gero, ir šį savaitgalį vyks vandenų pakrantėse, sodybose, užmiesčiuose, kurortuose.

Laisvalaikis
2022.07.01
„Audros“ festivalis Kaune: ką pamatyti ir išgirsti

Birželio 29–liepos 3 d. Europos kultūros sostinėje – Kaune vyksta tarptautinis šiuolaikinės muzikos ir meno...

Laisvalaikis
2022.06.29
Londone prasidėjo Vimbldonas – be Federerio, rusų ir baltarusių

Londone, prestižinio Anglijos teniso ir kroketo klubo (angl. „All England Lawn Tennis and Croquet Club“)...

Laisvalaikis
2022.06.28
Trijų Kauno restoranų autorius: kaip sukurti restoraną, kur kiti kojos nekeltų Premium 1

Vienas po kito trys skirtingi restoranai Kaune per ketverius metus, bet tik tada, kai atsiranda erdvės...

Gazelė
2022.06.27
„Solana Labs“ pristatė kriptovaliutų mėgėjams skirtą telefoną „Saga“

Ukrainiečių įkurta bendrovė „Solana Labs“, sukūrusi ir vystanti blokų grandinės platformą bei kriptovaliutą...

Inovacijos
2022.06.26
Lietuvos kurortuose Joninių savaitgalį užimta 85% apgyvendinimo vietų

Ilgąjį Joninių savaitgalį Lietuvos kurortuose – poilsiautojų gausa. Kai kur apsistoti vietų nelikę, o...

Laisvalaikis
2022.06.24
EBU kartoja: 2023-iųjų „Eurovizijos“ konkursas negali vykti Ukrainoje

„Eurovizijos“ organizatoriai ketvirtadienį patvirtino, kad 2023 metais dainų konkursas negali būti surengtas...

Laisvalaikis
2022.06.23
Tokijo olimpinės žaidynės atsiėjo 10,4 mlrd. USD, dvigubai daugiau nei planuota

2020 m. Tokijo olimpinės žaidynės, kurios dėl koronaviruso pandemijos buvo atidėtos vieneriems metams,...

Laisvalaikis
2022.06.22
Kaip pradėti pažintį su vynu Premium 1

Įkvėpta amerikiečių žurnalistės Biancos Bosker knygos „Kamščio nunešti“ (išleido „Kitos knygos“) apie someljė...

Laisvalaikis
2022.06.19
Ukraina reikalaus teisės rengti kitų metų „Euroviziją“

Su Rusijos invazija kovojanti šalis penktadienį pasmerkė Europos transliuotojų sąjungos (EBU) sprendimą...

Laisvalaikis
2022.06.18
„Eurovizija“ Ukrainoje nevyks, EBU dėl organizavimo pradėjo derybas su JK

Europos transliuotojų sąjunga (EBU) praneša, kad kitų metų „Eurovizijos“ dainų konkursas nevyks Ukrainoje, o...

Laisvalaikis
2022.06.17
VMT spektaklis-eskizas laimėjo D. Tamulevičiūtės lietuvių autorių scenos kūrinių konkursą

Dalios Tamulevičiūtės lietuvių autorių scenos meno kūrinių konkursą laimėjo Vilniaus mažojo teatro kuriamas...

Laisvalaikis
2022.06.17
Dar vienas G. Žiemelio šūvis: vėl ambicingas krepšinio komandos vardas Premium 3

Verslininko Gedimino Žiemelio bendrovė „Basketball Holding Company“ (BHC) neseniai oficialiai paskelbusi, kad...

Rinkodara
2022.06.15
Vilniuje atidengtas didžiausias šalyje 3D piešinys

Vilniuje, prie Spaudos rūmų, antradienį atidengtas didžiausias Lietuvoje 3D piešinys. Jo autorius –...

Laisvalaikis
2022.06.14
Paroda „Tartle“ centre: apie miestą – per istorinius vadovus po Vilnių Premium

Vilniuje, Lietuvos meno pažinimo centre „Tartle“, veikia unikali paroda „Vilnius amžinai. Dailės kūrinių ir...

Laisvalaikis
2022.06.12
VŽ lentynoje – naujos lietuvių autorių knygos

Jokia naujiena, kad lietuviai myli ir skaito savo autorius. Prisiminus vien Vilniaus knygų mugę, – ilgiausios...

Laisvalaikis
2022.06.12
Laivas-muziejus „Sūduvis“ lankytojams atsivers per Jūros šventę

Muziejumi pavirtęs buvęs Karinių jūrų pajėgų laivas „Sūduvis“ per Jūros šventę jau stovės Danės krantinėje ir...

Laisvalaikis
2022.06.11
VŽ rekomenduoja: renginiai savaitgalį

Savaitgalio renginių puokštėje ryškiai išsiskiria festivaliai, nuo klasikinės muzikos iki šiuolaikinio cirko.

Laisvalaikis
2022.06.10

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku