Naujoji kryptis – intelektuali mada

Publikuota: 2015-10-10
Iš 2015 m. rudens–žiemos Stellos McCartney kolekcijos pristatymo Paryžiuje. Mados namų nuotr.
Iš 2015 m. rudens–žiemos Stellos McCartney kolekcijos pristatymo Paryžiuje. Mados namų nuotr.
 

Posakis „intelektuali mada“ skamba gana neįprastai, tačiau ji egzistuoja: mados industrijos siekiamybę – blizgius logotipus – keičia tylios prabangos idėjos, savo vietą pamažu atrandančios ir Lietuvoje.

Pasaulinės prabangos rinkos tendencijos rodo, kad mados prekių ženklai vis dažniau atsiriboja nuo to, ką dar neseniai buvo įprasta laikyti aukščiausios klasės simboliais. Atsisakoma ne tik auksu spindinčių logotipų ar prabangius viešbučių apartamentus primenančių salonų – kinta ir pati prekių ženklų koncepcija: naujais prioritetais tampa prekių ženklo kuriama atmosfera, jo įvaizdis, istorija, taip pat – kuriančio dizainerio biografija.

Išrankūs, išsilavinę klientai ir noras kurti pridėtinę vertę keičia industrijos taisykles – pravėrę parduotuvės duris įžengiate į kitą pasaulį, kur prekių ženklas reiškia gerokai daugiau nei išsiuvinėjimą ant etiketės. Būtent čia slypi naujoji kryptis – mados intelektualumas.

Ne logotipas, o požiūris

Vienas pagrindinių faktorių, lemiančių transformacijas rinkoje, yra kintantys pirkėjų įpročiai ir požiūris į perkamą daiktą. Pastebima, kad vis daugiau prabangos sektoriaus klientų savo pirkiniais siekia rodyti ne statusą visuomenėje, bet, pasirinkdami vieną ar kitą prekių ženklą, jie demonstruoja savo išsilavinimą ir mados žinias.

Vienas geriausių pastarųjų metų pavyzdžių – mados namų „Louis Vuitton“ sprendimas populiarų ir žinomą dizainerį, namų kūrybos direktorių Marcą Jacobsą pakeisti labiau nišinei publikai pažįstamu vardu, mados novatoriumi ir konceptualistu vadinamu prancūzu Nicolas’u Ghesquiere, kurio intelektualesnis, meniškesnis požiūris į gaminį ne tik pakeitė mados namų įvaizdį, bet ir tapo tramplinu į naują klientų segmentą. Nieko stebėtino – jeigu M. Jacobsas monogramą LV sėkmingai įliejo į praėjusio dešimtmečio populiarąją kultūrą, N. Ghesquiere ją iškėlė į intelektualios prancūzų mados aukštumas.

„Louis Vuitton“ pavyzdžiu seka ir kitos didžiosios mados kompanijos, – jos drąsiau priima mažiau žinomus, bet platesnį požiūrį į madą turinčius kūrėjus, vietoje vienadienių tendencijų iškelia ir viešai komunikuoja ženklo istoriją. Tokie sprendimai itin patrauklūs šių dienų vartotojui, ieškančiam tiek unikalios dėvimosios mados koncepcijos, tiek pasakos, apgaubiančios pirkinių maišelio turinį.

Pirmi žingsniai Vilniuje

Mados sostinėse prasidėjęs intelektualesnio požiūrio į madą judėjimas ateina ir į Lietuvą. Kol kas dar atsargiai, bet rezultatai jau matomi. Pasižvalgius po Vilniaus (ir visos Baltijos šalių) prabangos centru vadinamą Rotušės aikštę ir joje įsikūrusius prabangios aprangos salonus nesunku pastebėti, kad kinta tiek pirkėjai, tiek asortimentas.

Dar prieš penkmetį juokauta, kad lengviausias būdas patraukti klientą yra arba nemari klasika, arba žymūs italų ženklai, ypač jei jie – daikto išorėje. Dabar tai keičia subtilios nišinių mados ženklų iškabos ir asortimentas, atrinktas ir sudėliotas tarsi sudėtinga kompozicija gurmano lėkštėje. Pavyzdžiui, salonų „Du Broliai“ vitrinas puošia dizainerio Rafo Simonso sukurti ekscentriški „Dior“ sportbačiai ir moderniojo meno motyvais dekoruotos „Prada“ rankinės, „Max Mara“ ar „Emporio Armani“ languose – taip pat naujausi modeliai, neseniai nukelti nuo Milano mados savaitės podiumo.

Rotušės aikštėje esantis salonas „Mados linija“, kurį valdo „Aprangos“ grupė, Lietuvoje yra kol kas vienintelis, pristatantis nišinius, moderniosios mados gerbėjams žinomus ženklus „Celine“, „Marni“, „Costume National“, „Chloe“, „Balenciaga“ ir „Stella McCartney“.

Pasak Ilonos Šimkūnienės, „Aprangos“ grupės pirkimų vadybininkės, į palyginti nedidelę Lietuvos rinką prisivilioti tendencijas visame pasaulyje diktuojančius mados namus lengva nebuvo, bet pastangas atpirko klientai, nustebinę mados išmanymo kultūra.

„Rinkos pokyčius stebime ne vienus metus, tad kiekvienas sprendimas yra gerai apgalvotas. Vis dėlto atidarę vardinius „Boss“, „Ermenegildo Zegna“ ar „Burberry“ salonus, likome nustebinti naujai pritrauktų klientų ir jų vartojimo kultūros, – teigia p. Šimkūnienė, – todėl derantis dėl „Mados linijos“ naujienų žinojome, kad mūsų pirkėjai jau pakankamai subrendę priimti tai, kas dabar aktualiausia pasaulyje.“ Pašnekovė juokauja, kad dar nė vienas „Mados linijos“ klientas nepaklausė, kas yra „Marni“ – didžioji jų dalis puikiai žino šiuos mados namus, jų dizainerius, išmano kiekvienos kolekcijos modelius ir spalvas.

Lyderiai eksperimentų vengia

Prisikviesti žinomus mados namus į nedidelę vietinę rinką lengva nebuvo – po 2009 m. finansinės krizės ir senesnių nesėkmių kai kurie prekių ženklai į Baltijos šalis vis dar žiūri kiek nepatikliai. Pasak p. Šimkūnienės, pirmojo vizito į Vilnių metu partneriai liko nustebę: jie nerado tokios aplinkos, kokios tikėjosi. „Neturime itin daug vadinamųjų monobrandinių (vieno prekių ženklo) parduotuvių, rinkoje trūko pačių populiariausių ženklų, – vardija pašnekovė. – Įtikinėti juos reikėjo ilgai, ypač kuriant saloną, kuriame po vienu stogu glausis keli žinomi mados namai.“

Abejonių būta ir dėl pirkėjų pasirengimo priimti gaminius, kurie mados industrijoje šiuo metu laikomi aukščiausiu standartu, bet nėra labai komerciški – tokių mados namų kaip „Celine“ ar „Marni“ drabužiai bei aksesuarai reikalauja moderniąją madą suprantančio pirkėjo. Pasak p. Šimkūnienės, rezultatai pranoko lūkesčius: „Prieš užsakydami kolekcijas ilgai diskutavome, nes nežinojome, kaip klientai reaguos į mažiau pažįstamus ženklus, bet kai pamatėme, kad iš lentynų greičiausiai dingsta drąsiausi ir įdomiausi daiktai, likome be žado. Ir darsyk įsitikinome, kad neįvertiname savo išsilavinimo ir galimybių.“

Dar viena tendencija – neįprastos aksesuarų ir drabužių pardavimo proporcijos. Sakoma, kad vakariečiai dažniau renkasi brangius aksesuarus, o kuo toliau į Rytus, tuo daugiau perkama drabužių. Lietuvoje iš dalies tai pasiteisino – daugiausia dėmesio sulaukė būtent dėvimųjų drabužių linijos.

Šią tendenciją galima paaiškinti atsižvelgus į vartojimo įpročių skirtumus, mat Baltijos šalių prabangos sektoriaus klientai dažnai apsiriboja tik šio segmento prekių ženklais, o vakariečiai labiau linkę maišyti greitąją madą („Zara“, H&M) su žinomų dizainerių kūriniais ir daugiau investuoja į ilgaamžius aksesuarus.

Pardavimus Lietuvoje reguliuoja ir homogeniška klientūra – didžiosiose Europos sostinėse nemažą dalį (teigiama, kad iki 70%) pirkėjų srauto sudaro turistai, tuo tarpu į Lietuvą ir Vilnių jie atvyksta tikrai ne apsipirkti. Jeigu ką ir įsigyja, dažniau tai būna nukainotos žinomesnių ženklų prekės.

Ateitis – šiuolaikinė mada

„Mados linija“ Vilniuje kol kas bus vienintelė, reprezentuojanti naujuosius mados vardus, atnaujinti salonų Kaune ir Klaipėdoje dar neplanuojama. Neketinama atidaryti ir naujų vardinių salonų, kuriems rinkoje dar nėra pakankamai vietos. Pokyčių bus tik Estijos sostinėje Taline, kur ketinama pasiūlyti panašų asortimentą, kuris klientų jau susilaukė Vilniuje.

Pasak p. Šimkūnienės, būtent šiuolaikiški ir modernūs prekių ženklai yra tiek „Aprangos grupės“, tiek visos mados rinkos ateitis: „Be abejo, klasikinis segmentas visuomet išliks aktualus, bet ateitis priklauso tiems, kurie į madą geba žiūrėti intelektualiau. Tą matome net žvelgdami į tokius ženklus kaip „Max Mara“ ar „Burberry“, kurių salonuose pirmiausia parduodame ne klasiką, bet originaliausius, išskirtiniausius daiktus.

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

VŽ rekomenduoja: naujų knygų lentynoje

Kad skaityti tampa populiaru, o gal ir madinga, liudija ir išleidžiamų naujų knygų, ir gausėjančių...

Laisvalaikis
2019.09.22
Technikos ir serialo „Černobylis“ gerbėjus vilioja į Molėtus Premium 2

Mėgstantiems senus automobilius ar tiesiog norintiems turiningai praleisti laiką gryname ore Lietuvoje,...

Laisvalaikis
2019.09.22
 Kinas: Reikalauju daugiau smurto! Premium 2

Nors esu prisiekęs Quentino Tarantino gerbėjas, šįkart manau, jog režisierius taip aukštai iškėlė savo...

Verslo klasė
2019.09.21
VŽ rekomenduoja: 10 renginių savaitgalį

Šį – rudens lygiadienio – savaitgalį vyks tiek renginių, kad nors persiplėšk. VŽ rekomenduoja atkreipti...

Laisvalaikis
2019.09.20
Vilniaus dokumentinių filmų festivalis: nuo J. Meko iki M. Gorbačiovo

Rugsėjo 19 d. prasidėjo 16-asis tarptautinis Vilniaus dokumentinių filmų festivalis (VDFF). Šių metų...

Laisvalaikis
2019.09.19
Aukcione – dar vienas Banksy darbas už milijonus 1

Spalio 3 d. „Sotheby’s“ aukcione Londone bus pristatytas britų menininko Banksy nutapytas paveikslas...

Laisvalaikis
2019.09.18
Per dešimtmetį „iPhone“ pabrango dvigubai 5

„Apple“ telefonų kainas nuosekliai kėlė metai po metų, bet panašu, jog ši tendencija lėtėja. Pigiausias...

Laisvalaikis
2019.09.15
Kurtis Italijos kaime vilioja tūkstančiais eurų 7

Pietinės Italijos regiono Molizės prezidentas bando privilioti naujakurių į ištuštėjusius vietos miestelius.

Laisvalaikis
2019.09.14
Frankfurto parodos akcentas – elektra Premium 11

Didžiausia pasaulyje automobilių paroda – šiuo metu Frankfurte vykstanti „IAA 2019“ – perteikia istorinius...

Laisvalaikis
2019.09.14
Olimpinę ateitį gaubia ir FIBA pučiama migla

Kur vyks atranka į Tokijo olimpinį krepšinio turnyrą, kokie varžovai ten laukia Lietuvos rinktinės, galų gale...

Laisvalaikis
2019.09.14
Lietuva „Oskarams“ atrinko dokumentinį filmą „Laiko tiltai“ 1

Lietuva į prestižinį JAV kino apdovanojimų konkursą siunčia dokumentinį filmą „Laiko tiltai“.

Laisvalaikis
2019.09.13
Miškininkai į mišką nuveš nemokamai

Šiemet sukanka 100 metų Nepriklausomos Lietuvos miškų administracijai. Minėdami šią sukaktį ir savo profesinę...

Laisvalaikis
2019.09.13
Pasaulio krepšinio čempionate dėl aukso kausis Argentina ir Ispanija 2

Dėl Kinijoje vykstančio pasaulio krepšinio čempionato aukso medalių susigrums Ispanija ir Argentina. Tai...

Laisvalaikis
2019.09.13
Po dramos su dviem pratęsimais į finalą žengė Ispanija

Pirmąja pasaulio krepšinio čempionato finalininke tapo Ispanija. Ji po dviejų pratęsimų pareikalavusios kovos...

Laisvalaikis
2019.09.13
Rudens kino ekranuose: stebėtojai Premium

Rudeninis kino premjerų bei festivalių maratonas ir kovos dėl žiūrovų dėmesio prasidėjo. Visus kino kultūros...

Laisvalaikis
2019.09.13
VŽ rekomenduoja: 10 renginių savaitgalį 2

Kultūrinis gyvenimas mieste įsisiūbuoja – prasideda pirmosios premjeros teatruose, kino festivalių maratonas,...

Laisvalaikis
2019.09.13
Sostinės „Ryto“ arena vadinsis nauju vardu 3

Vilniaus „Ryto“ krepšininkai šiame Lietuvos krepšinio lygos ir Karaliaus Mindaugo taurės sezone varžovus...

Rinkodara
2019.09.12
Užsienio žiniasklaida: Vilnius talentingai realizavo Ronaldo perdavimą 3

Cristiano Ronaldo vizito Vilniuje proga sukurta reklamos kampanija jau tapo virusine. Pradėjusi plisti...

Rinkodara
2019.09.11
Pasaulio čempionato pusfinaliuose – abi Lietuvos skriaudikės 3

Kinijoje vykstančiame pasaulio krepšinio čempionate trečiadienį buvo sužaistos dar dvejos ketvirtfinalių...

Laisvalaikis
2019.09.11
Prancūzija išmetė JAV iš kovos dėl pasaulio čempionato medalių 4

Kinijoje vykstančiame pasaulio krepšinio čempionate trečiadienį Prancūzija ketvirtfinalio rungtynėse...

Laisvalaikis
2019.09.11

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau