Naujoji kryptis – intelektuali mada

Publikuota: 2015-10-10
Iš 2015 m. rudens–žiemos Stellos McCartney kolekcijos pristatymo Paryžiuje. Mados namų nuotr.
Iš 2015 m. rudens–žiemos Stellos McCartney kolekcijos pristatymo Paryžiuje. Mados namų nuotr.
 

Posakis „intelektuali mada“ skamba gana neįprastai, tačiau ji egzistuoja: mados industrijos siekiamybę – blizgius logotipus – keičia tylios prabangos idėjos, savo vietą pamažu atrandančios ir Lietuvoje.

Pasaulinės prabangos rinkos tendencijos rodo, kad mados prekių ženklai vis dažniau atsiriboja nuo to, ką dar neseniai buvo įprasta laikyti aukščiausios klasės simboliais. Atsisakoma ne tik auksu spindinčių logotipų ar prabangius viešbučių apartamentus primenančių salonų – kinta ir pati prekių ženklų koncepcija: naujais prioritetais tampa prekių ženklo kuriama atmosfera, jo įvaizdis, istorija, taip pat – kuriančio dizainerio biografija.

Išrankūs, išsilavinę klientai ir noras kurti pridėtinę vertę keičia industrijos taisykles – pravėrę parduotuvės duris įžengiate į kitą pasaulį, kur prekių ženklas reiškia gerokai daugiau nei išsiuvinėjimą ant etiketės. Būtent čia slypi naujoji kryptis – mados intelektualumas.

Ne logotipas, o požiūris

Vienas pagrindinių faktorių, lemiančių transformacijas rinkoje, yra kintantys pirkėjų įpročiai ir požiūris į perkamą daiktą. Pastebima, kad vis daugiau prabangos sektoriaus klientų savo pirkiniais siekia rodyti ne statusą visuomenėje, bet, pasirinkdami vieną ar kitą prekių ženklą, jie demonstruoja savo išsilavinimą ir mados žinias.

Vienas geriausių pastarųjų metų pavyzdžių – mados namų „Louis Vuitton“ sprendimas populiarų ir žinomą dizainerį, namų kūrybos direktorių Marcą Jacobsą pakeisti labiau nišinei publikai pažįstamu vardu, mados novatoriumi ir konceptualistu vadinamu prancūzu Nicolas’u Ghesquiere, kurio intelektualesnis, meniškesnis požiūris į gaminį ne tik pakeitė mados namų įvaizdį, bet ir tapo tramplinu į naują klientų segmentą. Nieko stebėtino – jeigu M. Jacobsas monogramą LV sėkmingai įliejo į praėjusio dešimtmečio populiarąją kultūrą, N. Ghesquiere ją iškėlė į intelektualios prancūzų mados aukštumas.

„Louis Vuitton“ pavyzdžiu seka ir kitos didžiosios mados kompanijos, – jos drąsiau priima mažiau žinomus, bet platesnį požiūrį į madą turinčius kūrėjus, vietoje vienadienių tendencijų iškelia ir viešai komunikuoja ženklo istoriją. Tokie sprendimai itin patrauklūs šių dienų vartotojui, ieškančiam tiek unikalios dėvimosios mados koncepcijos, tiek pasakos, apgaubiančios pirkinių maišelio turinį.

Pirmi žingsniai Vilniuje

Mados sostinėse prasidėjęs intelektualesnio požiūrio į madą judėjimas ateina ir į Lietuvą. Kol kas dar atsargiai, bet rezultatai jau matomi. Pasižvalgius po Vilniaus (ir visos Baltijos šalių) prabangos centru vadinamą Rotušės aikštę ir joje įsikūrusius prabangios aprangos salonus nesunku pastebėti, kad kinta tiek pirkėjai, tiek asortimentas.

Dar prieš penkmetį juokauta, kad lengviausias būdas patraukti klientą yra arba nemari klasika, arba žymūs italų ženklai, ypač jei jie – daikto išorėje. Dabar tai keičia subtilios nišinių mados ženklų iškabos ir asortimentas, atrinktas ir sudėliotas tarsi sudėtinga kompozicija gurmano lėkštėje. Pavyzdžiui, salonų „Du Broliai“ vitrinas puošia dizainerio Rafo Simonso sukurti ekscentriški „Dior“ sportbačiai ir moderniojo meno motyvais dekoruotos „Prada“ rankinės, „Max Mara“ ar „Emporio Armani“ languose – taip pat naujausi modeliai, neseniai nukelti nuo Milano mados savaitės podiumo.

Rotušės aikštėje esantis salonas „Mados linija“, kurį valdo „Aprangos“ grupė, Lietuvoje yra kol kas vienintelis, pristatantis nišinius, moderniosios mados gerbėjams žinomus ženklus „Celine“, „Marni“, „Costume National“, „Chloe“, „Balenciaga“ ir „Stella McCartney“.

Pasak Ilonos Šimkūnienės, „Aprangos“ grupės pirkimų vadybininkės, į palyginti nedidelę Lietuvos rinką prisivilioti tendencijas visame pasaulyje diktuojančius mados namus lengva nebuvo, bet pastangas atpirko klientai, nustebinę mados išmanymo kultūra.

„Rinkos pokyčius stebime ne vienus metus, tad kiekvienas sprendimas yra gerai apgalvotas. Vis dėlto atidarę vardinius „Boss“, „Ermenegildo Zegna“ ar „Burberry“ salonus, likome nustebinti naujai pritrauktų klientų ir jų vartojimo kultūros, – teigia p. Šimkūnienė, – todėl derantis dėl „Mados linijos“ naujienų žinojome, kad mūsų pirkėjai jau pakankamai subrendę priimti tai, kas dabar aktualiausia pasaulyje.“ Pašnekovė juokauja, kad dar nė vienas „Mados linijos“ klientas nepaklausė, kas yra „Marni“ – didžioji jų dalis puikiai žino šiuos mados namus, jų dizainerius, išmano kiekvienos kolekcijos modelius ir spalvas.

Lyderiai eksperimentų vengia

Prisikviesti žinomus mados namus į nedidelę vietinę rinką lengva nebuvo – po 2009 m. finansinės krizės ir senesnių nesėkmių kai kurie prekių ženklai į Baltijos šalis vis dar žiūri kiek nepatikliai. Pasak p. Šimkūnienės, pirmojo vizito į Vilnių metu partneriai liko nustebę: jie nerado tokios aplinkos, kokios tikėjosi. „Neturime itin daug vadinamųjų monobrandinių (vieno prekių ženklo) parduotuvių, rinkoje trūko pačių populiariausių ženklų, – vardija pašnekovė. – Įtikinėti juos reikėjo ilgai, ypač kuriant saloną, kuriame po vienu stogu glausis keli žinomi mados namai.“

Abejonių būta ir dėl pirkėjų pasirengimo priimti gaminius, kurie mados industrijoje šiuo metu laikomi aukščiausiu standartu, bet nėra labai komerciški – tokių mados namų kaip „Celine“ ar „Marni“ drabužiai bei aksesuarai reikalauja moderniąją madą suprantančio pirkėjo. Pasak p. Šimkūnienės, rezultatai pranoko lūkesčius: „Prieš užsakydami kolekcijas ilgai diskutavome, nes nežinojome, kaip klientai reaguos į mažiau pažįstamus ženklus, bet kai pamatėme, kad iš lentynų greičiausiai dingsta drąsiausi ir įdomiausi daiktai, likome be žado. Ir darsyk įsitikinome, kad neįvertiname savo išsilavinimo ir galimybių.“

Dar viena tendencija – neįprastos aksesuarų ir drabužių pardavimo proporcijos. Sakoma, kad vakariečiai dažniau renkasi brangius aksesuarus, o kuo toliau į Rytus, tuo daugiau perkama drabužių. Lietuvoje iš dalies tai pasiteisino – daugiausia dėmesio sulaukė būtent dėvimųjų drabužių linijos.

Šią tendenciją galima paaiškinti atsižvelgus į vartojimo įpročių skirtumus, mat Baltijos šalių prabangos sektoriaus klientai dažnai apsiriboja tik šio segmento prekių ženklais, o vakariečiai labiau linkę maišyti greitąją madą („Zara“, H&M) su žinomų dizainerių kūriniais ir daugiau investuoja į ilgaamžius aksesuarus.

Pardavimus Lietuvoje reguliuoja ir homogeniška klientūra – didžiosiose Europos sostinėse nemažą dalį (teigiama, kad iki 70%) pirkėjų srauto sudaro turistai, tuo tarpu į Lietuvą ir Vilnių jie atvyksta tikrai ne apsipirkti. Jeigu ką ir įsigyja, dažniau tai būna nukainotos žinomesnių ženklų prekės.

Ateitis – šiuolaikinė mada

„Mados linija“ Vilniuje kol kas bus vienintelė, reprezentuojanti naujuosius mados vardus, atnaujinti salonų Kaune ir Klaipėdoje dar neplanuojama. Neketinama atidaryti ir naujų vardinių salonų, kuriems rinkoje dar nėra pakankamai vietos. Pokyčių bus tik Estijos sostinėje Taline, kur ketinama pasiūlyti panašų asortimentą, kuris klientų jau susilaukė Vilniuje.

Pasak p. Šimkūnienės, būtent šiuolaikiški ir modernūs prekių ženklai yra tiek „Aprangos grupės“, tiek visos mados rinkos ateitis: „Be abejo, klasikinis segmentas visuomet išliks aktualus, bet ateitis priklauso tiems, kurie į madą geba žiūrėti intelektualiau. Tą matome net žvelgdami į tokius ženklus kaip „Max Mara“ ar „Burberry“, kurių salonuose pirmiausia parduodame ne klasiką, bet originaliausius, išskirtiniausius daiktus.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
VŽ rekomenduoja: naujos knygos

Prieškalėdinis laikotarpis yra kaip tik tas metas, kai leidyklos iššauna stambiausius savo sviedinius, o...

Laisvalaikis
2018.12.10
Pirmąja UEFA moterų futbolo programos rėmėja tapo „Visa“

Pasaulinė mokėjimo technologijų kompanija „Visa“ tapo pirmąja bendrove su UEFA pasirašiusia rėmimo sutartį...

Laisvalaikis
2018.12.10
„Youtube“ daugiausia uždirba septynmetis 3

Socialinio tinklo „Youtube“ platformoje šiemet daugiausia uždirbo septynmetis amerikietis Ryanas. „Youtube“...

Laisvalaikis
2018.12.09
Sporto transliacijos Didžiojoje Britanijoje – be lošimų reklamų

Didžiojoje Britanijoje lošimų kompanijos nebesireklamuos per televiziją tiesioginių sporto rungtynių...

Rinkodara
2018.12.08
VŽ rekomenduoja: 10 savaitgalio renginių

Kalėdinį sezoną įžiebę eglutes jau pasitiko didieji šalies miestai, šį savaitgalį prie šventinio šurmulio...

Laisvalaikis
2018.12.07
L. Armstrongą po dopingo skandalo išgelbėjo sena investicija į „Uber“ 10

Dopingo skandalas buvusiam dviratininkui Lance‘ui Armstrongui kainavo milijonus dolerių, tačiau išsilaikyti...

Laisvalaikis
2018.12.07
Britų milijardierius M. Ashley parduoda „Newcastle United“ klubą

Britų milijardierius Mike‘as Ashley po dešimtmečio paieškų, rodos, rado, kas nupirktų jo valdomą „Newcastle...

Laisvalaikis
2018.12.05
Diplomatinės neliečiamybės atsisakęs B. Beckeris toliau bankrutuoja 1

Buvusi Vokietijos teniso žvaigždė Borisas Beckeris atsisakė diplomatinės neliečiamybės, kurią jam suteikė ES...

Laisvalaikis
2018.12.04
2018-ieji futbole  – Lukos Modričiaus metai

Geriausiam Europos futbolininkui teikiamą „Auksinio kamuolio“ (Ballon d'Or) apdovanojimą šiemet laimėjo...

Laisvalaikis
2018.12.04
E. Jankauskas palieka Lietuvos futbolo rinktinės vyriausiojo trenerio postą 1

Lietuvos futbolo federacija (LFF) antradienį oficialiai paskelbė, kad atsisveikina su visas rungtynes Tautų...

Laisvalaikis
2018.12.04
Investicija į gyvenimo kokybę vardu „sportas“: pagrindinės taisyklės Rėmėjo turinys

Sveikata ir gyvenimo kokybė tiesiogiai priklauso nuo mūsų fizinio aktyvumo, tačiau ar dažnas gali pasigirti...

Laisvalaikis
2018.12.04
Prieš Naujuosius Vilniuje atidaro naują baseiną 6

Vilniaus miesto savivaldybė skelbia, kad naujasis Fabijoniškių baseinas bus atidarytas šių metų gruodžio 31...

Moteris, kuri nugalėjo Madrido „Real“

„Istorinė pergalė ir svajonė, kurios visą laiką siekėme“, – taip pergalę rezultatu 3:0 prieš didįjį Madrido...

Laisvalaikis
2018.12.02
Margaret Atwood rašo „Tarnaitės pasakojimo“ tęsinį

Kanadiečių rašytoja Margaret Atwood pranešė rašanti tęsinį savo bestseleriui „Tarnaitės pasakojimas“...

Laisvalaikis
2018.12.01
Švedijos futbolo čempionai už 18.000 Eur gerbėjams siūlo bilietus visam gyvenimui

Švedijos futbolo čempionatą šiemet laimėjusio Stokholmo AIK klubo gerbėjai nuo kitų metų už kiek daugiau nei...

Laisvalaikis
2018.12.01
VŽ rekomenduoja: 10 savaitgalio renginių

Šį savaitgalį Lietuvos miestų aikštes nušvies viena po kitos įžiebiamos Kalėdų eglutės. Bus ir kitų renginių...

Laisvalaikis
2018.11.30
Egipto masalas turistams - mumijos

Egipto Karalių slėnyje aptikta dar viena kapavietė, kurioje rasti žynio ir jo žmonos palaikai. Mokslininkai...

Laisvalaikis
2018.11.28
Didžiausią vidutinį atlyginimą mokančių sporto klubų viršūnėje – „Barcelona“

„Barcelona“ futbolo klubas išleidžia daugiau pinigų žaidėjų atlyginimams nei bet kuris kitas sporto klubas...

Laisvalaikis
2018.11.27
Svetingiausias Vilniaus viešbutis – „Comfort Hotel LT“, metų atradimas – Lukiškių aikštės fontanas

Vilniaus miesto savivaldybė paskelbė 2018-ųjų svetingiausius miesto viešbučius, kavines, kitas įstaigas ir...

Laisvalaikis
2018.11.26
Kodėl vis mažiau miestų mano, kad rengti olimpiadą – šauni mintis

Dar praėjusiame amžiuje dėl galimybės surengti olimpines žaidynes varžydavosi 10 ar daugiau miestų. Šiandien...

Laisvalaikis
2018.11.25

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau