Škotijoje – vėl viskio intrigos

Publikuota: 2015-11-20
Johnas Glaseris šiemet buvo įtrauktas į žurnalo „Whisky Advocate“ paskelbtą 30 įtakingiausių visų laikų Škotijos viskio industrijos asmenybių sąrašą.
Platintojams J. Glaserio išsiuntinėti lankstinukai supykdė Škotijos viskio gamybos prižiūrėtojus.  
„Compass Box“ nuotr.
Johnas Glaseris šiemet buvo įtrauktas į žurnalo „Whisky Advocate“ paskelbtą 30 įtakingiausių visų laikų Škotijos viskio industrijos asmenybių sąrašą. Platintojams J. Glaserio išsiuntinėti lankstinukai supykdė Škotijos viskio gamybos prižiūrėtojus. „Compass Box“ nuotr.
„Verslo žinios“

Šį rudenį išleisti du nauji boutique viskio gamintojo „Compass Box“ gėrimai vėl atkreipė viso pasaulio viskio mėgėjų dėmesį. Tai – ne pirmas atvejis per 15 mažos įmonės gyvavimo metų, kai nesutapo modernus jos ir konservatyvus Škotijos viskio industrijos sargų požiūriai. Šįsyk įmonei kliuvo už tai, kad savo svetainėje ji paskelbė viskio mišinių proporcijas.

Amerikiečių verslininkas, buvęs vieno žinomiausių viskio prekių ženklų rinkodaros direktorius Johnas Glaseris „Compass Box“ įkūrė 2000-aisiais. Įmonės registracijos adresas – Škotijoje, Great King gatvėje Edinburge, tačiau p. Glaseris gyvena ir dirba Londone, mat Škotijos viskio gamybos įstatymai reglamentuoja, kad bet kuri įmonė, parduodanti škotišką viskį, šioje šalyje privalo turėti adresą.

Viskio pasaulio enfant terrible vadinamas nepriklausomas pilstytojas p. Glaseris Londono laboratorijoje maišo aibes iš distilerijų gautų viskio pavyzdžių, keisdamas proporcijas ir užsirašinėdamas rezultatus. Kai mišinys pasiekia įsivaizduojamą aromatų puokštę, iš gamintojų jis perka statines reikiamo viskio. Kaip tikinama www.ediblemanhattan.com, – iš geriausių distilerijų – pradedant Ailos regionu, baigiant Speisaidu ir Aukštutinės Škotijos Hailandu. Tuomet maišo viskius pagal sukurtus receptus ir brandina įvairiose statinėse – nuo chereso iki deginto prancūziško ąžuolo.

Vertina profesionalai

Kad p. Glaseris eina teisingu keliu, rodo specialistų vertinimai. Antai 2005 m. sukurtą maišytą salyklinį viskį „The Spice Tree“, dėl kurio brandinimo niuansų (jie nebuvo tradiciniai) gamintojas taip pat susikirto su Škotijos viskio gamintojų asociacija (SWA, Scotch Whisky Association), viskio autoritetas Jimas Murray kasmet leidžiamoje „Whisky Bible“ 2011 m. paskelbė škotiško viskio geriausio naujo prekių ženklo (Best Scotch New Brand) kategorijos laimėtoju.

Iš viso p. Glaseris jau yra gavęs gerokai per 60 geriausių savo kategorijoje apdovanojimų iš profesionalių vertintojų, įskaitant „The Whisky Advocate“ apdovanojimą už geriausią 2011 m. mišinį (viskis „Flaming Heart“), keturis Metų inovatoriaus apdovanojimus iš „Whisky Magazine“, du Metų pionieriaus apdovanojimus (Pioneer of the Year Award) iš „Malt Advocate“ ir t. t.

Nemalonė – už atvirumą

Dabartinio konflikto priežastis iš pirmo žvilgsnio gali pasirodyti paradoksali. SWA užkliuvo tai, kad „Compass Box“ svetainėje buvo paskelbti spalį išleistų „Flaming Heart 5th Edition“ ir „This Is Not A Luxury Whisky“ viskių tikslūs kupažo receptai (nurodytos tikslios mišinių proporcijos, visų juos sudarančių viskių amžius ir kilmės vieta, t. y. distilerijos). Tokį viešumą asociacijai apskundė vienas iš jos narių, o ši, įvertinusi skundo pagrįstumą, nurodė receptus iš svetainės pašalinti.

Remiantis Europos Sąjungos (ES) teise ir Škotijos viskio įstatymais (Scotch Whisky Regulations), ant butelio etiketės gėrimo brandinimo laiką reikia nurodyti pagal jauniausio jame esančio mišinio amžių (t. y. sumaišius 12, 15 ir 40 metų viskius, įstatymas reglamentuoja rašyti, kad mišinio amžius – 12 metų).

Pasak Kęstučio Bingelio, didžiausios viskio krautuvės Baltijos šalyse vadovo, ES teisė yra šiek tiek lankstesnė ir linkusi Bendrijos šalims narėms leisti nuo šio reglamento nukrypti (Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (EB) Nr. 110/2008, 10 punktas) atsižvelgiant į tradicinius viskio išlaikymo procesus, tačiau SWA laikosi griežtos pozicijos – įmonei buvo nurodyta pašalinti informaciją iš svetainės ir sunaikinti informacinius lankstinukus.

Daugiau viešumo – daugiau skaidrumo

„Šis įvykis viskio pasaulyje sukėlė daug diskusijų. Didžioji dalis jo mėgėjų palaiko „Compass Box“. Pono Glaserio argumentai paprasti: esą gėrimų sudėties paskelbimas Škotijos viskio industrijai suteikia daugiau skaidrumo“, – sako p. Bingelis. Anot jo, aktyvistai siekia, kad viskio kūrėjai galėtų atskleisti norimą informacijos kiekį, mat pastaraisiais metais įvairūs gamintojai pradėjo leisti viskį, butelio etiketėje nenurodydami išlaikymo amžiaus. Po vadinamųjų NAS (angl. no age statement) viskio etiketėmis slepiasi įvairiausios kokybės produkcija, taigi galimybė viskio kūrėjams nurodyti informaciją vartotojui padėtų geriau orientuotis jo jūroje.

Nepriklausomieji – populiarūs

Pasak viskio eksperto Gintauto Dindos, įmonės „Duoklė Angelams“ steigėjo, nepriklausomi viskio pilstytojai, perkantys statines iš distilerijų ir pilstantys gėrimą į butelius, arba tokie viskio menininkai, kaip „Compass Box“, kurie perka statinėmis viskį, patys jį kupažuoja ir papildomai brandina, pasaulyje yra populiarūs.

„Be abejo, iš „škoto“ žemėlapio niekur nedingo ir oficialūs pilstytojai, jie ir toliau dominuoja šios šalies viskio industrijoje. „The Glenlivet“, „Laphroaig“, „Bowmore“ ar „Dalmore“ – stiprūs kaip ir anksčiau“, – sako p. Dinda. Kitas dalykas, priduria jis, daugelis tokių įmonių priklauso didelėm kompanijom, – nepriklausomų, bent jau Škotijoje, beveik nebeliko.

„Didelės kompanijos, valdančios šiuos visko ženklus, kitaip sakant, distilerijas, žaliavos nepriklausomiems pilstytojams beveik neparduoda. Jeigu parduoda, tai labai mažais kiekiais ir tik labai rimtiems, o tokių – vos keli. Arba – kartais parduoda daugiau, nes pinigų reikia visiems, bet draudžia naudoti savo prekių ženklą“, – aiškina p. Dinda.

Anot jo, „Compass Box“ yra viena labiausiai vertinamų nepriklausomų viskio kupažuotojų, o jos savininkas Johnas Glaseris šiemet buvo įtrauktas į žurnalo „Whisky Advocate“ vasaros numeryje paskelbtų 30 įtakingiausių visų laikų Škotijos viskio industrijos asmenybių sąrašą. Pastaruoju metu jis išleidžia vis naujų viskių limituotais tiražais, susilaukiančių didesnio arba mažesnio atgarsio tarp viskio žinovų.

Kai kam neįtiko

Pasak p. Dindos, Johnas Glaseris ant butelių etikečių savo sukurtų viskių amžiaus nenurodo net tais atvejais, kai mišinius sudaro palyginti seni viskiai. Tačiau, prieš išleisdamas naują gėrimą, platintojams jis atsiunčia mėginį, to niekada nedaro viskio maišytojai, ypač didžiosios kompanijos. Sykiu J. Glaseris siunčia lankstinuką, kuriame išvardyta, kas yra žaliavos gamintojai, iš kokios konkrečiai statinės tas viskis paimtas, koks jo amžius ir pan.

„Viskio pasaulyje tai buvo labai vertinama, ypač viskio žinovų – žmonėms patinka žinoti, už ką jie moka pinigus. Bet, matyt, kai kam iš didžiųjų kompanijų tai nelabai patiko, bent jau taip svarstoma viskio mėgėjų tinklaraščiuose ir svetainėse. Priežastis ta, kad didieji gamintojai dažnai nelabai turi kuo didžiuotis – į mišinius jie pila jauną viskį ir nurodyti, kad jauniausia sudedamoji dalis yra 3 ar 5 metų senumo, būtų nei šis, nei tas“, – aiškina p. Dinda.

Kaip minėta, Škotijos viskio įstatymai nurodo, kad norint nurodyti maišyto viskio amžių leidžiama nurodyti tik jauniausios kupažo dalies metus. J. Glaseris kreipėsi į SWA, prašydamas išaiškinti, ar tikrai negalima išvardyti visų mišinio sudedamųjų amžių, jam buvo atsakyta „ne“ ir pareiškus, kad jis laužo Škotijos viskio gamybos ir ES įstatymus, nurodyta informaciją iš svetainės pašalinti.

Anot p. Dindos, norint nurodyti visų sudedamųjų amžių, reiktų keisti Škotijos viskio gamybos įstatymus, įteisintus ir ES direktyvoje, o tai nėra paprasta. Apskritai, sako pašnekovas, viskio brandinimo laikas nėra esminis faktorius, apibrėžiantis viskio kokybę. Žaidžiant statinių dydžiais arba viskį brandinant karšto klimato šalyse, jo brandą galima pasiekti sąlyginai greitai. „Tarkime, Taivane 7 m. brandintą viskį galima vadinti labai senu ir brandžiu, o škotas, pamatęs ant butelio užrašą, kad gėrimas brandintas 7 m., į jį žiūrėtų labai skeptiškai“, – sako p. Dinda.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Paskelbti 50 geriausių pasaulio restoranų: triumfavo italai

Kasmetiniuose prestižiniuose geriausių pasaulio restoranų 50-uko rinkimuose („The World‘s 50 Best...

Laisvalaikis
2018.06.20
„Kempinski Hotels” vyriausiųjų šefų gretas papildė pirmasis lietuvis 2

Vilniaus viešbučio „Kempinski Hotel Cathedral Square“ naujuoju vyriausiuoju virtuvės šefu tapo Vytautas...

Laisvalaikis
2018.06.15
Jūra žmonijai grąžina šiukšles: dauguma midijų užterštos plastiku

Jūrų ir vandenynų tarša pradeda neigiamai veikti mūsų valgomo maisto kokybę. Naujas tyrimas parodė, kad...

Laisvalaikis
2018.06.11
Kepsniai ant grotelių: 5 geriausieji 1

Sakoma – kiek šeimininkių, tiek receptų. Neabejotinai, kiekvienas žino, kaip geriausiai išsikepti kepsnį.

Laisvalaikis
2018.06.09
30-ies geriausių Lietuvos restoranų sąraše – 8 nauji vardai 7

„Gero maisto akademija“ (GMA) pranešė, jog šių metų 30-ies geriausių Lietuvos restoranų sąrašas jau...

Laisvalaikis
2018.06.07
Ar esame priklausomi nuo nesveikų produktų

Esame priklausomi nuo daugybės dalykų, pradedant socialiniais tinklais, baigiant nesveiku, sūriu, riebiu,...

Laisvalaikis
2018.06.06
Britai už alų moka gerokai daugiau nei kaina, kurią laiko priimtina

Britų aludžių lankytojai už pintą alaus vidutiniškai moka 60 pensų daugiau nei kaina, kurią jie patys...

Laisvalaikis
2018.06.02

Verslo žinių pasiūlymai

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau