Nuo šampano iki malonumo

Publikuota: 2015-10-02
„Žmonės vyną ragauja dėl dviejų paskatų. Vieni nori tiesiog išgerti. Kiti – iš įdomumo“, – sako vyno ekspertas Martynas Žemavičius, Londone veikiančios tarptautinės įmonės „Clos & Cru“ steigėjas ir bendraturtis. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
„Žmonės vyną ragauja dėl dviejų paskatų. Vieni nori tiesiog išgerti. Kiti – iš įdomumo“, – sako vyno ekspertas Martynas Žemavičius, Londone veikiančios tarptautinės įmonės „Clos & Cru“ steigėjas ir bendraturtis. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
„Verslo žinios“

Šį savaitgalį užderėjo šampanui skirtų renginių. Spalio 2 d. Vilniaus viešbutyje „Ramada Hotel & Suites Vilnius“ organizuojami „Šampano vakarai“. Renginio svečiai – trijų šampano namų atstovai, vyks uždaros ir atviros degustacijos, veiks baras, kuriame bus patiekta 100 skirtingų rūšių šampano.

Spalio 3 d. viešbutyje „Holiday Inn“ atidaroma šampano ir putojančio vyno paroda „49 mln“ pasiūlys plačią edukacinę ir degustacijų programas.

Jas ves ir Martynas Žemavičius, Londone veikiančios tarptautinės įmonės „Clos & Cru“ steigėjas ir bendraturtis. Ponas Martynas daugiau nei 15 metų dirbo Didžiosios Britanijos ir pasaulio vyno bendrovėse, įgijo Londono mokyklos „Wine and Spirit Education Trust“ (WSET) diplomą ir vis dar šneka gražia suvalkiečių tartimi. VŽ „Savaitgalis“ su p. Martynu šnekėjosi ne vien apie jo veiklą ir šampaną, o daugiau apie tai, kas dedasi Didžiosios Britanijos gėrimų rinkoje.

Naujausias p. Martyno ir šampano eksperto Ryčio Jurkėno projektas – interneto svetainė, kurią galima pavadinti šampano enciklopedija su e. komercija, ją bendraminčiai įkūrė aptikę, kad, nors ir yra daugybė kitų svetainių ir šampano autoritetų parašytų knygų, vienos platformos, kur būtų pateikiama profesionali ir itin išsami informacija apie šampaną, tarsi ir nėra.

„Palaikyti tinklalapį, rinkti informaciją kainuoja labai daug laiko ir pinigų, – tarsteli p. Martynas. – Kita vertus, Rytis turi aprašęs gal 6.000 šampanų, ir, be abejo, ateina laikas, kai paklausi savęs, ar nori pasidalyti dešimtmetį kaupta patirtimi, ar pasiliksi ją sau pačiam, savo užrašuose.“

Taigi nusvėrė poreikis dalytis. Juolab kad, šypsosi pašnekovas, vynas reikalauja draugijos: „Atsidaryti butelį kokio „Cristal“ 1976 m. derliaus šampano ir sėdėti vienam su bliūdeliu eršketų ikrų, žinoma, malonu. Bet dalytis visu tuo su bičiuliais, kalbėtis, kokius skonius, aromatus jauti, dalytis emocijomis ir patirtimi bus daugybę kartų maloniau. Ir tai neturi nieko bendra su noru pasirodyti, žiūrėk, koks esu kietas.“

Šviečia ir gundo

Tinklalapio kūrėjai užsimojo pasidalyti patirtimi ir žiniomis, sukauptomis per 10 metų keliaujant po Šampanės grand cru vietoves, pateikti informaciją nuo regiono ypatumų iki mažiausių gamintojų ir jų produktų; nuo maršrutų keliauti po Šampanę iki patarimų, kur gali pavalgyti, priklausomai nuo to, ko nori: maisto, vaizdo ar vyno kortos. Tų vietų gal ir „Tripadvisor“ svetainėje nebus – jos atrastos ir patikrintos jų pačių. Pašnekovas neslepia: per edukaciją ir emocijas jie siekia telkti potencialius klientus.

„Mano galva, – šypsosi p. Martynas, – žmonės vyną ragauja dėl dviejų paskatų. Vieni nori tiesiog išgerti. Kiti – iš įdomumo: jie nori paragauti ko nors, kas vienaip ar kitaip sudomino. Tarkime, perskaitai apie „Jacquesson“ šampano namus Dizy miestelyje, apie nuostabią dviejų brolių istoriją ir tikrai pasidaro įdomu – tai koks tas jų šampanas? Gilinantis dar labiau, kyla didesnis noras sužinoti, nei vien noras išgerti.“

Pjemonto skrydis

Be tinklalapio, sako p. Martynas, yra ir kitos veiklos. Prieš dvejus metus „Clos & Cru“ pradėjo nuo šampano importo. Dabar jo parduodama 50%, likusią dalį nugvelbė vynai iš Pjemonto, Burgundijos, Bordo, yra šiek tiek ir iš kitų regionų. Pjemontu ir Burgundija užsiima šių regionų specialistas Rostislavas Petrovas, buvęs vienas geriausių vienos didžiausių Jungtinės Karalystės vyno bendrovių pardavėjų.

Dėl Prancūzijos regionų investicinių vynų aišku: pasaulyje jie rečiausi, geidžiamiausi, brangiausi. Bet kodėl Pjemontas, Italija? Anot p. Martyno, Pjemonto vynų paklausa per pastaruosius 2 metus Didžiojoje Britanijoje auga kaip ant mielių, jie tampa tokie pat populiarūs kaip šampanas. Priežastis tarsi aiški: per pastaruosius 7–8 metus investicinių Bordo vynų kainos tapo astronominės – nusipirkęs dėžutę (12 butelių) vyno už 4.000 GBP, po metų kitų galėjai ją parduoti už 12.000 GBP, dauguma tų vynų tapo neįperkami ne tik pasiturintiems jų mėgėjams, bet ir kolekcininkams.

„Be abejo, – šypteli p. Martynas, – turtingi žmonės gali sau leisti nusipirkti butelį vyno už 500 svarų. Bet dauguma jų yra labai protingi (dėl to ir turtingi), taigi galvoja apie kainos ir kokybės santykį. Dabar investicinių, kolekcinių Bordo vynų kaina ir kokybė atsiduria taip toli viena nuo kitos, kad kartais galai tiesiog nesueina.“

Išaugus bordo kainoms, į viršų pradėjo stiebtis ir Burgundija: investicinių šio regiono vynų dar sunkiau įsigyti, jų pagaminama mažiau, o kainos – žvėriškos. Tačiau šampano kainos taip neaugo. Tarkime, „Krug“ kažkada kainavo tiek pat kiek „Lafite“ ar „Petrus“. Paskiau šių bordo kaina sukilo, o „Krug“ – geros kokybės, įkandamos kainos šampano – liko panaši. Taigi tie, kurie norėjo ragauti aukščiausios kokybės gėrimus ir nemokėti tūkstančių, ėmė ieškoti alternatyvų. Ir rado šampaną. Dabar – ir Pjemonto vynus „Barolo“ bei „Barbaresco“. Anot p. Martyno, jų kainos ir kokybės santykis labai geras. Antai garsių regiono vyninių, pvz., „Aldo Conterno“, „G. D. Vajra“, „Castello di Neive“, vynus tokie autoritetai kaip Antonio Galloni ar James’as Sucklingas vertina 98 ir daugiau balų, o už 50–60 Eur gali nusipirkti labai gerų „Barolo“ ar „Barbaresco“.

Deimantai iš karūnos

Pasak p. Martyno, norėdamas saugiai jaustis Didžiosios Britanijos gėrimų rinkoje, turi būti siauros srities specialistas, ypač jei nevaldai kelių šimtų metų senumo įmonės, kurioje iš kartos į kartą perka tos pačios šeimos. „Taip turėsi šansą be didelės reklamos išsiskirti iš jūros tiekėjų. Anglijoje sakoma: cherry pick, t. y. išrankioti deimantus iš karūnos. Mes esame bendrovė, kuri tai daro – ieškome deimantų. Žiūrime, apie kuriuos gamintojus geriausiai atsiliepia kritikai, kurių metų geriausi tų gamintojų vynai, ir perkame juos, kai turime klientą“, – kalba p. Martynas. Anot jo, kosminiu greičiu šiais laikais auga ir pirkėjų žinios, tai labai įdomu. Siekdami išgryninti savo klientų segmentą, jie patys, be kokių ypatingų tyrimų, susidėliojo vyno vartotojus į 8 kategorijas.

Pirmoji – tai tie, kurie prekybos centre nusiperka maisto ir dar vyno, nes jam taikoma 30% akcija, o vakarienei pakviesta draugų. Antroji – tie, kurie ieško vyno kliaudamiesi rekomendacijomis, nuogirdomis. „Clos & Cru“ klientai, aiškina p. Martynas, dar ir ne tie, kurie ragauja šampaną tam tikromis progomis – Naujųjų metų, gimtadienio ir pan., o tie, kurie šampaną vertina kaip vyną, domisi juo, derina jį su maistu.

Paklausus, kas priskiriama prie aštuntos kategorijos, pašnekovas juokiasi: Rytis Jurkėnas, nebuvo sunku tai apibrėžti, ir tuoj pat patikslina, kad kalba ne apie gėrimo kainą ir kiekį, kurį žmogus gali sau leisti įsigyti, o apie ypač profesionalias šampano žinias ir nuolatinį jų plėtimą.

Kiek kainuoja pigus šampanas

Prieš kelias dienas lankantis Šampanės regione teko išgirsti, kad šiemet už kilogramą kokybiškų vynuogių gamintojai jų augintojams mokėjo po 6,5 Eur už kilogramą. Tai labai daug ir tai reiškia, kad šampanas brangs. „Daug, – sutinka p. Martynas. – O ką tada galvoti, kai Anglijos prekybos centruose pamatai akcizinio šampano po 10 GBP už butelį – iš kokių vynuogių jis padarytas?“

Anot pašnekovo, reikalas tas, kad Šampanės regione įstatymai leidžia iš hektaro surinkti bene daugiausia vynuogių – 12.800 kg. Kitas dalykas, tai šiauriausias Prancūzijos regionas, kur daugiausia lietaus, o tai reiškia ligas, pelėsį ir visa kita, kalkinis regiono dirvožemis irgi palaiko drėgmę. Todėl vynuogių augintojai, siekdami užauginti tuos leidžiamus kilogramus derliaus, „kaip išprotėję purškia chemikalus“. Pašnekovas cituoja vyndarį Bertrand’ą Gautherot, kuris pasakojęs, kad 30% visos Prancūzijos vynuogynuose sunaudojamos chemijos nusėda būtent Šampanėje, – dėl regiono klimato savybių ir vynuogių kainos. „Jeigu augintojui mokama už kilogramą, jam nesvarbu, kaip tas vynuoges auginti – organiškai, biodinamiškai ar kaip kitaip, jis vis tiek gaus rinkos kainą. Be abejo, už geras vynuoges mokama daugiau, bet vis tiek ne 20 Eur“, – sako p. Martynas. Jis patvirtina, kad išties daug vyndarių pereina į organinę ar net biodinaminę vynininkystę, tačiau dėl Šampanės klimato tokios filosofijos laikytis labai sunku.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Lietuvos vyno rinka: be aiškaus judėjimo viena kryptimi 2

Pigesnių vynų pardavimai mažėja, brangesnių – laikosi tame pačiame lygmenyje. Po Alkoholio kontrolės įstatymo...

Laisvalaikis
2018.08.14
Nekenksmingiausia aplinkai – tirpioji kava

Tiems, kuriuos iš ryto pažadina tik puodelis kavos, tyrėjai turi žinių: jei norite mažiau kenkti aplinkai,...

Laisvalaikis
2018.08.11
Ant prancūzų stalų – mėlynas vynas

Gurmanus stebinęs oranžinis vynas Prancūzijoje vietą užleidžia kitai vaivorykštės spalvai. Į rinką su...

Laisvalaikis
2018.08.10
Gėrimų importuotojų portfeliuose – galingas pokytis 7

Viena svarbiausių visos gėrimų rinkos naujienų šį pusmetį yra ta, jog bene populiariausi gėrimų prekių...

Rinkodara
2018.08.10
Samavičių šeimos verslas: po naują restoraną – kas trejus metus 3

Klaipėdiškis Vytautas Samavičius su kūrybingos virtuvės bistro „La Cle“ į kulinarijos sceną išėjo...

Laisvalaikis
2018.08.10
Rinks geriausius Lietuvos barus 4

Šią liepą buvo paskelbtas trečiasis 30-ies geriausių Lietuvos restoranų sąrašas, taigi kolekcionuojantys...

Laisvalaikis
2018.08.08
Mirė virtuvės legenda Joelis Robuchonas

Sulaukęs 73-ejų Ženevoje nuo vėžio mirė daugiausia „Michelin“ žvaigždučių per karjerą surinkęs šefas Joelis...

Laisvalaikis
2018.08.06
Tėvai su vaikais dažniausiai pykstasi dėl mitybos

Tyrėjai suskaičiavo, kad tėvai su vaikais kasmet susikivirčija po 2.184 kartus. Daugiau nei pusė visų ginčų...

Laisvalaikis
2018.08.05
Virtuvė: kiniškai, su stipriu lietuvišku akcentu Premium 2

Niekada nebuvau Kinijoje ir tik teoriškai žinau, kad joje daugybė virtuvių, kurios smarkiai skiriasi viena...

Verslo klasė
2018.08.04
Pamirškite auksą. Metas investuoti į viskį 5

Viskis šiuo metu išgyvena aukso amžių. Pasaulyje nuolat atsidaro naujų daryklų, o pardavimų kreivė kyla...

Laisvalaikis
2018.07.29

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau