Automobiliai – šiapus ir anapus taršos mokesčio ribos 

Publikuota: 2019-08-24
Automobilių tarša priklauso nuo jų techninių ypatybių, amžiaus ir kai kuriais atvejais – nuo taršos matavimo standarto. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Automobilių tarša priklauso nuo jų techninių ypatybių, amžiaus ir kai kuriais atvejais – nuo taršos matavimo standarto. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Naujo mokesčio objektas – automobilio anglies dvideginio tarša priklauso nuo variklio ir transporto priemonės tipo, svorio ir net matavimui taikomo standarto.

VŽ rašė, kad vyriausybei rengiant automobilių taršos mokestį, kalbama būtent apie anglies dvideginio (CO2) taršą, minint 130 g/km taršos ribą. Automobiliai, kurie statistiškai 1 km kelio nuvažiuoja, į aplinką išmesdami mažiau, nei 130 gramų CO2, išvengtų bet kokių taršos mokesčių. Tačiau už šios kartelės esantys pirmą kartą Lietuvoje registruojami automobiliai sulauktų mokesčių. Viešojoje erdvėje Vyriausybės vadovai mini metinį 20 Eur mokestį už nustatytos ribos viršijimą ir kol kas neapibrėžtą suma už kiekvieną papildomą CO2 gramą.

Kęstutis Mažeika, aplinkos ministras, teigia kad dar gali būti keičiama ir 130 g/km riba, ir kitos naujojo mokesčio nuostatos.

125.000 potencialūs mokėtojai

VŽ rašė, kad 130 g/km taršos apmokestinimo riba nepadarytų jokio neigiamo poveikio naujų automobilių rinkai – jos poveikį labiau pajustų naudotų automobilių pardavėjai.

Galima numatyti ir kuriozinę situaciją: premjeras Saulius Skvernelis ne kartą minėjo, kad taršos mokestis bus taikomas tik pirmą kartą Lietuvoje registruojamiems automobiliams. Todėl gali būti, kad po mokesčio įvedimo šalyje didės anksčiau į Lietuvą įvežtų, todėl mokesčio išvengiančių taršių automobilių paklausa.

„Regitros“ pateikiami duomenys nurodo, kad skaičiuojant tiek naujus, tiek naudotus pirmą kartą  Lietuvoje registruojamus automobilius, per 7 šių metų mėnesius 130 g/km ribą viršijo apie 125.000 transporto priemonių.

[infogram id="c8fa8ad7-a2b6-4b05-9a79-a070d651b524" prefix="AlX" format="interactive" title="Pirmą kartą registruojamų automobilių tarša"]

Žemiau 130 g/km ribos gali atsidurti modernūs nedideli arba vidutinio dydžio automobiliai, varomi nedidelės arba vidutinės galios variklių. Didžiausia šiltnamio efektą sukeliančio CO2 tarša pasižymi benzininiai varikliai. Dyzeliniai varikliai, nors ir aplinką teršia kvėpavimo takų ligas sukeliančiais azoto oksidais (NOx), išmeta mažiau CO2. Mažesne anglies dvideginio tarša pasižymi ir dujomis varomi varikliai.

Tačiau iki šiol statistikos požiūriu neprilygstami yra hibridiniai, o ypač – iš tinklo įkraunami hibridiniai automobiliai, kuriuose vidaus degimo varikliai veikia su elektros motorų pagalba.

Taršos mokesčiu nebūtų apmokestinami elektromobiliai, kurių faktinė CO2 tarša vertinama 0 g/km.

Taršą didinančios tendencijos

Bet kurio automobilio CO2 emisiją didina jo dydis ir svoris, todėl visame pasaulyje madingi miesto visureigiai tik neigiamai prisideda prie aplinkos taršos mažinimo. Europoje šių, šiltnamio efektą sukeliančių dujų, taršą didina ne tik sunkesnių ir didesnių miesto visureigių, bet ir benzininių variklių populiarumas. Pastarasis reiškinys tendencingai stiprėja po 2015 m. išaiškinto „Volkswagen“ taršos duomenų klastojimo skandalo ir plačiu mastu vykdomų iniciatyvų, kuriomis siekiama riboti dyzelinu varomų automobilių naudojimą.

Naujesni – švaresni

„AutoTyrimų“ duomenimis, 2018 m. šalyje pirmą kartą įregistruoti 187.204 naudoti automobiliai, kurių vidutinis amžius buvo 11,6 metų. 73,5% iš jų buvo su dyzeliniais varikliais. Be to, pernai įvežta beveik 36.000 naujų automobilių.

Šiame kontekste akivaizdu, kad Lietuvos parko taršai reikšmingą įtaką daro gan didelis vidutinis automobilių amžius. Naujesni automobiliai atitinka griežtesnes taršos normas ir teršia mažiau už senesnius, kurių faktinei taršai didelį poveikį daro dar ir besidėvinčių mazgų būklė.

[infogram id="18c67dc4-7679-4efa-a1d3-187b68f7ca03" prefix="yqe" format="interactive" title="Automobilių CO2 tarša"]

Nauja matavimo metodika

Matuojant CO2 taršą atsirado naujas elementas: įvesta nauja, WLTP automobilių degalų sąnaudų ir taršos matavimo metodika, kuri pakeitė pernelyg nuo realių naudojimo sąlygų atitolusią senąją NEDC sistemą. Pradėta diegti 2017 m. rugsėjį, WLTP tapo galutinai privaloma nuo 2018 m. rugsėjo. Pagal galiojančius reikalavimus gamintojų išduodamuose naujų automobilių sertifikatuose įrašomos tiek NEDC, tiek WLTP vertės, tačiau „Regitros“ išduodamuose registracijos liudijimuose iki šiol įrašomi senojo, NEDC standarto duomenis.

Šis faktas yra pakankamai svarbus, nes senoji metodika leisdavo nustatyti vidutiniškai apie 20% mažesnes degalų sąnaudas ir tiesiogiai joms proporcingą CO2 taršą. Dėl to transporto priemonių savininkams ateityje bus palankesnė liudijimuose įrašoma senojo NEDC, o ne naujojo WLTP standarto reikšmė. Tačiau taip susidaro situacija, kai vieno automobilio tarša skirtingose sistemose siekia skirtingas reikšmes.

Registruoja abi reikšmes

„Regitra“ VŽ patvirtino, kad dabar kaupiami visi gamintojo nurodyti taršos duomenys.

„Registruojant naujas transporto priemones, į Kelių transporto priemonių registrą įrašomos abi (jei yra) CO2 reikšmės, o į registracijos liudijimą įrašomas tik CO2  kiekis pagal NEDC“, – aiškinama dabartinė registracijos praktika.

„Regitra“ nurodo, kad duomenys, susiję su automobilio išmetamosiomis dujomis, pagal ES direktyvą registre pradėti kaupti nuo 2011 m., o nuo 2014 m. ši informacija jau įrašoma ir į registracijos liudijimą. Registracijos liudijime ši informacija pažymėta „V7“ eilutėje.

Lieka įdomu, kuriais duomenimis bus remiamasi, įvertinant apmokestinamą automobilio taršą. Ir gali būti, kad tai, kas įrašyta po 2018 m. rugsėjo pirmą kartą įregistruotų automobilių registracijos liudijime, neatitiks taršos apmokestinimo nuostatų.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

„Amazon“ ruošiasi „Rivian“ elektriniams furgonams išleisti 4 mlrd. USD

JAV elektromobilių startuolis „Rivian“ imasi elektra varomo furgono gamybos. Skelbiama, kad „Rivian“ jau turi...

Kylantys atlyginimai didina ir automobilių pirkėjų galimybes  4

Automobilio įperkamumo lizingu vertė Lietuvoje augo sparčiau negu kitose Baltijos šalyse, pirkėjai vis...

Automobiliai
2019.09.18
Skirtingi receptai elektromobilių infrastruktūrai: brangiai arba lėtai  Premium 16

Lietuvos miestuose masiškai įrengiamos elektromobilių stotelės, kurių galios parinkimas derinamas pagal...

Automobiliai
2019.09.16
Frankfurto parodos akcentas – elektra Premium 11

Didžiausia pasaulyje automobilių paroda – šiuo metu Frankfurte vykstanti „IAA 2019“ – perteikia istorinius...

Laisvalaikis
2019.09.14
Frankfurto salonas taikosi prie pokyčių ne tik automobilių pramonėje Premium

Šiais metais didžiausioje pasaulyje automobilių parodoje Frankfurte „IAA 2019“ atsisakė dalyvauti net keli...

Automobiliai
2019.09.10
Mercedes-Benz naujiena – minivenas ir verslui, ir laisvalaikiui Verslo tribūna 7

Prabangių vienatūrių segmente – laukta naujiena. Atsinaujinęs Mercedes-Benz V klasės modelis gerokai...

Verslo aplinka
2019.09.10
Lapkritį laukiama 1.000 Eur kompensacijų už mažiau taršius automobilius  Premium 16

Aplinkos ministerija pirmadienį įregistravo aprašo projektą, pagal kurį ketinama mokėti kompensacijas mažiau...

Automobiliai
2019.09.09
Įmonės renkasi daugiau naujų ir brangesnių automobilių

4 iš 5 lizingu įsigytų automobilių buvo nauji, vidutinė lizingu perkamo automobilio vertė didėjo 37%, iki...

Automobiliai
2019.09.09
Pristatytas pirmasis „Porsche“ elektromobilis „Taycan“  18

Išsyk trijuose žemynuose – Amerikoje, Europoje ir Azijoje „Porsche“ pristatė savo pirmąjį serijinį...

Automobiliai
2019.09.04
„Autobrava Motors“ salonai atskiriami nuo „Krasta auto“  1

Klaipėdoje atidarius naują saloną, realizuojamos praėjusiais metais įvykdyto sandorio tarp „Modus Group“ ir...

Automobiliai
2019.09.04
Naujų automobilių rinka išlaikė augimą ir rugpjūtį  1

Paskutinis vasaros mėnuo tradiciškai laikomas pasyviu prekybos automobiliais laikotarpiu, tačiau ne šiemet.

Automobiliai
2019.09.02
Elektromobilių įkrovimo stotelių JK – daugiau nei degalinių

Jungtinėje Karalystėje (JK) įrengtų elektromobilių įkrovimo stotelių skaičius rugpjūtį pasiekė 9.199, o...

Laisvalaikis
2019.09.01
VŽ bando: pirmasis „Honda CR-V“ hibridas Premium 5

Jau atrodo įprasta, kad hibridiniai varikliai keičia dyzelinius, bet CR-V atveju susidaro įspūdis, kad...

Laisvalaikis
2019.09.01
„McLaren“ ruošiasi gaminti išskirtinį rodsterį

Britų superautomobilių gamintojas „Mc­La­ren Automotive“ paskelbė apie pla­nuojamą gaminti „Ultimate Series“...

Laisvalaikis
2019.09.01
„LEaf E+“ su didesniu akumuliatoriumi 3

Elektromobilių gerbėjai ir skeptikai nepaliaudami skaičiuoja, kiek koks modelis gali nuvažiuoti su viena...

Laisvalaikis
2019.08.31
F. Piechas – „Volkswagen“ epochos žmogus  Premium

Koncerno vadovu tapęs nepalaužiamas, dažnai beatodairiškas ir talentingas inžinierius vertinamas kaip vienas...

„Volkswagen“ gamins atvirą miesto visureigį 2

„Volkswagen“ iš naujo bando specifinę rinkos nišą, kurioje iki šiol niekam nepasisekė. Tai – miesto...

Laisvalaikis
2019.08.31

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau