Automobiliai – šiapus ir anapus taršos mokesčio ribos 

Publikuota: 2019-08-24
Automobilių tarša priklauso nuo jų techninių ypatybių, amžiaus ir kai kuriais atvejais – nuo taršos matavimo standarto. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Automobilių tarša priklauso nuo jų techninių ypatybių, amžiaus ir kai kuriais atvejais – nuo taršos matavimo standarto. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Naujo mokesčio objektas – automobilio anglies dvideginio tarša priklauso nuo variklio ir transporto priemonės tipo, svorio ir net matavimui taikomo standarto.

VŽ rašė, kad vyriausybei rengiant automobilių taršos mokestį, kalbama būtent apie anglies dvideginio (CO2) taršą, minint 130 g/km taršos ribą. Automobiliai, kurie statistiškai 1 km kelio nuvažiuoja, į aplinką išmesdami mažiau, nei 130 gramų CO2, išvengtų bet kokių taršos mokesčių. Tačiau už šios kartelės esantys pirmą kartą Lietuvoje registruojami automobiliai sulauktų mokesčių. Viešojoje erdvėje Vyriausybės vadovai mini metinį 20 Eur mokestį už nustatytos ribos viršijimą ir kol kas neapibrėžtą suma už kiekvieną papildomą CO2 gramą.

Kęstutis Mažeika, aplinkos ministras, teigia kad dar gali būti keičiama ir 130 g/km riba, ir kitos naujojo mokesčio nuostatos.

125.000 potencialūs mokėtojai

VŽ rašė, kad 130 g/km taršos apmokestinimo riba nepadarytų jokio neigiamo poveikio naujų automobilių rinkai – jos poveikį labiau pajustų naudotų automobilių pardavėjai.

Galima numatyti ir kuriozinę situaciją: premjeras Saulius Skvernelis ne kartą minėjo, kad taršos mokestis bus taikomas tik pirmą kartą Lietuvoje registruojamiems automobiliams. Todėl gali būti, kad po mokesčio įvedimo šalyje didės anksčiau į Lietuvą įvežtų, todėl mokesčio išvengiančių taršių automobilių paklausa.

„Regitros“ pateikiami duomenys nurodo, kad skaičiuojant tiek naujus, tiek naudotus pirmą kartą  Lietuvoje registruojamus automobilius, per 7 šių metų mėnesius 130 g/km ribą viršijo apie 125.000 transporto priemonių.

[infogram id="c8fa8ad7-a2b6-4b05-9a79-a070d651b524" prefix="AlX" format="interactive" title="Pirmą kartą registruojamų automobilių tarša"]

Žemiau 130 g/km ribos gali atsidurti modernūs nedideli arba vidutinio dydžio automobiliai, varomi nedidelės arba vidutinės galios variklių. Didžiausia šiltnamio efektą sukeliančio CO2 tarša pasižymi benzininiai varikliai. Dyzeliniai varikliai, nors ir aplinką teršia kvėpavimo takų ligas sukeliančiais azoto oksidais (NOx), išmeta mažiau CO2. Mažesne anglies dvideginio tarša pasižymi ir dujomis varomi varikliai.

Tačiau iki šiol statistikos požiūriu neprilygstami yra hibridiniai, o ypač – iš tinklo įkraunami hibridiniai automobiliai, kuriuose vidaus degimo varikliai veikia su elektros motorų pagalba.

Taršos mokesčiu nebūtų apmokestinami elektromobiliai, kurių faktinė CO2 tarša vertinama 0 g/km.

Taršą didinančios tendencijos

Bet kurio automobilio CO2 emisiją didina jo dydis ir svoris, todėl visame pasaulyje madingi miesto visureigiai tik neigiamai prisideda prie aplinkos taršos mažinimo. Europoje šių, šiltnamio efektą sukeliančių dujų, taršą didina ne tik sunkesnių ir didesnių miesto visureigių, bet ir benzininių variklių populiarumas. Pastarasis reiškinys tendencingai stiprėja po 2015 m. išaiškinto „Volkswagen“ taršos duomenų klastojimo skandalo ir plačiu mastu vykdomų iniciatyvų, kuriomis siekiama riboti dyzelinu varomų automobilių naudojimą.

Naujesni – švaresni

„AutoTyrimų“ duomenimis, 2018 m. šalyje pirmą kartą įregistruoti 187.204 naudoti automobiliai, kurių vidutinis amžius buvo 11,6 metų. 73,5% iš jų buvo su dyzeliniais varikliais. Be to, pernai įvežta beveik 36.000 naujų automobilių.

Šiame kontekste akivaizdu, kad Lietuvos parko taršai reikšmingą įtaką daro gan didelis vidutinis automobilių amžius. Naujesni automobiliai atitinka griežtesnes taršos normas ir teršia mažiau už senesnius, kurių faktinei taršai didelį poveikį daro dar ir besidėvinčių mazgų būklė.

[infogram id="18c67dc4-7679-4efa-a1d3-187b68f7ca03" prefix="yqe" format="interactive" title="Automobilių CO2 tarša"]

Nauja matavimo metodika

Matuojant CO2 taršą atsirado naujas elementas: įvesta nauja, WLTP automobilių degalų sąnaudų ir taršos matavimo metodika, kuri pakeitė pernelyg nuo realių naudojimo sąlygų atitolusią senąją NEDC sistemą. Pradėta diegti 2017 m. rugsėjį, WLTP tapo galutinai privaloma nuo 2018 m. rugsėjo. Pagal galiojančius reikalavimus gamintojų išduodamuose naujų automobilių sertifikatuose įrašomos tiek NEDC, tiek WLTP vertės, tačiau „Regitros“ išduodamuose registracijos liudijimuose iki šiol įrašomi senojo, NEDC standarto duomenis.

Šis faktas yra pakankamai svarbus, nes senoji metodika leisdavo nustatyti vidutiniškai apie 20% mažesnes degalų sąnaudas ir tiesiogiai joms proporcingą CO2 taršą. Dėl to transporto priemonių savininkams ateityje bus palankesnė liudijimuose įrašoma senojo NEDC, o ne naujojo WLTP standarto reikšmė. Tačiau taip susidaro situacija, kai vieno automobilio tarša skirtingose sistemose siekia skirtingas reikšmes.

Registruoja abi reikšmes

„Regitra“ VŽ patvirtino, kad dabar kaupiami visi gamintojo nurodyti taršos duomenys.

„Registruojant naujas transporto priemones, į Kelių transporto priemonių registrą įrašomos abi (jei yra) CO2 reikšmės, o į registracijos liudijimą įrašomas tik CO2  kiekis pagal NEDC“, – aiškinama dabartinė registracijos praktika.

„Regitra“ nurodo, kad duomenys, susiję su automobilio išmetamosiomis dujomis, pagal ES direktyvą registre pradėti kaupti nuo 2011 m., o nuo 2014 m. ši informacija jau įrašoma ir į registracijos liudijimą. Registracijos liudijime ši informacija pažymėta „V7“ eilutėje.

Lieka įdomu, kuriais duomenimis bus remiamasi, įvertinant apmokestinamą automobilio taršą. Ir gali būti, kad tai, kas įrašyta po 2018 m. rugsėjo pirmą kartą įregistruotų automobilių registracijos liudijime, neatitiks taršos apmokestinimo nuostatų.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

„General Financing“ nutraukus finansavimą, B. Vanagas gali nestartuoti Dakare  11

Likus porai savaičių iki technikos išsiuntimo į Dakarą, 9 metus su žinomu Lietuvos sportininku...

Automobiliai
2019.11.21
„Mercedes“ importuotoją nupirkusi „Veho“ parduoda „Citroen“ ir „Hondos“ atstovybę  Premium

Automobiliais prekiaujanti Suomijos kompanija „Veho“ parduoda savo įmonę, kuri atstovauja „Citroen“ ir...

„Metų automobilio“ finalininkai – 7 kontrastingi modeliai 

Trečiadienį Vilniuje surengtoje spaudos konferencijoje buvo paskelbtas „Lietuvos metų automobilio 2020“...

Automobiliai
2019.11.20
Vilniuje – didžiausia istorijoje „Jutos“ įmonių investicija  Premium 1

Kauno įmonė UAB „Autojuta“ Vilniuje pristatė naują 8.000 kv. m automobilių prekybos ir paslaugų centrą.

VŽ bando: antrosios kartos „Nissan Juke“ Premium

2010-aisiais japonų bend­rovės „Nissan“ į gyvenimą pa­leistas kompaktinis mies­to visureigis „Juke“ rinkoje...

Automobiliai
2019.11.19
Kruvinoji automobilizmo istorijos pusė

Pirmą kartą užvedę automobilį, amerikiečiai laikė jį neįprastu stebuklu. Naujoji transporto priemonė suteikė...

Laisvalaikis
2019.11.17
Kinų žiniasklaida: kiniškas „Tesla Model 3“ – geresnis už amerikietiškąjį

JAV elektromobilių gamintoja „Tesla“ gavo Kinijos valdžios leidimą Šanchajaus „Gigafactory“ gamykloje pradėti...

Automobiliai
2019.11.16
„Tesla Gigafactory“ Berlyne – signalas Europos automobilių gamintojams Premium

Kelios valandos kelio nuo vidaus degimo variklio gimtinės Vokietijoje vykusiame renginyje „Teslos“ įkūrėjas...

Automobiliai
2019.11.15
Ketvirtoji „Octavia” – dienos šviesoje 3

Pristatytas populiariausio Čekijos gamintojo modelio įpėdinis dar vienu žingsniu artėja prie „premium“...

Automobiliai
2019.11.12
Vilniuje – nauja „Citroen“ atstovė  Premium

Vilniuje šią savaitę veiklą oficialiai pradeda nauja „Citroen“ atstovė – ja tapo iki šiol „Suzuki“ ir...

Automobiliai
2019.11.11
„Jaguar“: po nauju žvėries kailiu plaka ta pati širdis Verslo tribūna

Miesto visureigis – toks yra naujasis „jaguaro“ pavidalas. Tiems, kas mano, kad kartu su elegantiško sedano...

Verslo aplinka
2019.11.11
Buvęs „Daimler“ vadovas: dievinu E. Muską, bet „Tesla“ vokiečių neaplenks 7

Elonas Muskas populiarindamas elektromobilius padarė milžinišką darbą, tačiau Vokietijos automobilių...

Automobiliai
2019.11.09
Įkrovos tinklo plėtra: viena jungtis – keturiems elektromobiliams Premium 10

Kitais metais elektromobilių įkrovimo stotelių tinklas turėtų viršyti paklausą, o viena vieša įkrovimo...

Mažiausiems automobiliams gamintojai mato vis mažiau perspektyvų Europoje Premium

Vis daugiau automobilių gamintojų Europoje svarsto trauktis iš pačių mažiausių modelių segmento. Taip elgtis...

Automobiliai
2019.11.06
Naujas pasiūlymas apmokestinti automobilius: poveikis vėl kelia abejones Premium

Pateiktas įstatymo projektas galėtų pakeisti praėjusį mėnesį atmestą Transporto priemonių taršos mokesčio...

Automobiliai
2019.11.06
„Peugeot“ Šiauliuose atstovai jau įrenginėja elektromobilių įkrovimo stoteles Premium 1

Nors „Peugeot“ elektromobiliai į Lietuvą atkeliaus tik po kelių mėnesių, Šiauliuose veikianti gamintojos...

Gazelė
2019.11.06
46,5% rinkos sudarantis reeksportas maskuoja augančią vidinę automobilių paklausą Premium

Per 10 šių metų mėnesių prekyba naujais automobiliais augo 41,7%, o, reeksporto mastui siekiant beveik pusę...

Automobiliai
2019.11.05

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau