Ukraina kratosi ES registruotų automobilių 

Publikuota: 2019-03-01
Ukraina nusprendė atsikratyti šalyje važinėjančių, bet kitose šalyse registruotų automobilių. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Ukraina nusprendė atsikratyti šalyje važinėjančių, bet kitose šalyse registruotų automobilių. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

Šioje šalyje skelbiama užsienietiškų valstybinių numerių eros pabaiga nesulaukė Lietuvoje registruotų, milžiniškus transporto parkus valdančių įmonių reakcijos.

Vasario 22 d. Ukrainoje oficialiai pasibaigė terminas, per kurį buvo galima lengvatinėmis sąlygomis registruoti šalyje naudojamus, bet kitose valstybėse registruotus automobilius. Ukrainos transporto naujienų portalas CTS praneša, kad to nepadariusiems dabar yra numatyta gerokai sugriežtinta atsakomybė. Ukrainos Valstybinė fiskalinė tarnyba (UVFT) skelbė, jog 2018 m. lapkritį Ukrainoje buvo skaičiuojama apie 640.000 tokių automobilių. Sunkiai nustatomą, tačiau neabejotinai didelę dalį sudaro Lietuvoje registruotos transporto priemonės. Jos į Ukrainą įvažiuoja, prisidengiant tranzitu arba laikinu įvežimu, tačiau realiai ten lieka neribotą laiką. Taip Ukrainos gyventojai išvengia muitų mokesčių, tačiau sukelia daugybę problemų vietos teisėsaugai, nes Ukrainos policijai pagal lietuvišką registraciją beveik neįmanoma nustatyti įstatymų pažeidėjų.

Registracijos bumas

Didelė dalis Ukrainoje esančių, bet Lietuvoje registruotų automobilių formaliai priklauso Lietuvoje registruotoms įmonėms, kurių transporto parkai nuo vasario 22 d. pasibaigusio termino atsidūrė UVFT taikiklyje. Pasak šios institucijos, iki termino Ukrainoje buvo įregistruota per 195.200 naudotų automobilių, iš kurių 124.000 buvo su Europos Sąjungos šalių valstybiniais numeriais. 71.000 automobilių buvo pirmą kartą įvežti į Ukrainą ir iš karto registruoti, sumokant muitus. Šalies institucijos skelbė, kad kai kuriomis dienomis būdavo registruojama po 3.800 automobilių.

Už jų muitus sumokėta per 12 mlrd. grivinų (per 405 mln. Eur), kurie Ukrainos prezidento nurodymu perskirstomi tenkinti socialinėms reikmėms – visų pirma pensijų fondams.

Įmonės nereaguoja

Tačiau Lietuvoje veikiančios ir milžiniškus naudotų automobilių parkus valdančios įmonės savo turto sumažinti neskuba. Apie tai praneša „Creditreform Lietuva“. Pranešime cituojamas Saulius Žilinskas, bendrovės vadovas, sako, kad dažniausiai tokių įmonių akcininkai ir vadovai yra užsienio piliečiai, joms priklauso šimtai ir net tūkstančiai senesnių nei 5 metų amžiaus lengvųjų automobilių, o visomis šiomis transporto priemonėmis paprastai rūpinasi vos keli darbuotojai arba personalo tokioje automobilių turtingoje įmonėje išvis nėra.

„Neretai tokios įmonės registruotos verslo daigynų adresais, kur be jų dar reziduoja ne vienas šimtas įvairiausių verslų. Yra ir benamių įmonių, kurių adresas – savivaldybės teritorija. Kaip rodo surinkti duomenys, pokyčiai su transporto priemonių registracija Ukrainoje šioms įmonėms bent jau kol kas neturėjo didelės įtakos. Analizei buvo pasirinktos bendrovės, kurių registruota veikla – automobilių pardavimas, o turimi automobiliai yra senesni nei 5 metų“, – tvirtina p. Žilinskas.

14.000 automobilių parkas

„Creditreform Lietuva“ duomenimis, didžiausią lengvųjų automobilių parką (3.203 lengvieji automobiliai 2019 m. pradžioje) valdanti bendrovė „Lucsana“ 2018 m. sausį turėjo tūkstančiu mažiau – 2.290 transporto priemonių.

Antroji pagal automobilių parko dydį UAB „Moldas“ turimą transportą sumažino nuo 2.450 iki 1.156, tačiau, kaip spėjama, dėl to, kad šiuo metu bankrutuoja.

Trečia likusi UAB „Acerbum“ valdo 810 automobilių, kai prieš metus jų buvo 269. Pateikiamais duomenimis, per 500 transporto priemonių turi dar 3 įmonės ir visos jos 2018 m. pradžioje disponavo mažesniais automobilių kiekiais. Iš viso šių metų pradžioje buvo net 44 naudotų automobilių prekybos įmonės, kurioms priklauso 50 ir daugiau lengvųjų transporto priemonių. Sudėjus visų šių įmonių turimą lengvąjį transportą, gaunasi beveik 14.000 automobilių parkas.

Užsieniečių verslas

„Creditreform Lietuva“ pranešime nurodo, kad šiame naudotų automobilių versle itin didelis užsieniečių skaičius. Tai aiškinama tuo, kad turima įmonė ES šalyje leidžia gauti leidimą gyventi Šengeno erdvėje ir nevaržomai keliauti po ją. Įmonių registre nėra informacijos apie vienos ar kitos įmonės direktoriaus pilietybę, tačiau pranešime pateikiamos pavardės leidžia numanyti bent jau tautybę.

Didžiausio naudotų automobilių parko savininkės UAB „Lucsana“ direktorius yra Jurijus Luciukas, jau minėtos bendrovės „Moldas“ – Marina Lozovan, ketvirtą vietą pagal valdomus automobilius užėmusiai UAB „Vertela“ vadovauja Andrii Didenko, o Ivanas Didenko direktoriauja mažojoje bendrijoje „Valeriya“ (550 automobilių). Kitų lengvuoju transportu prekiaujančių kompanijų vadovai – Anatolii Munteanu, Ruslanas Piddubniakas, Oleksandras Prylepa, Serhii Tiukavkinas, Valeriu Dobinda, Andrii Chertiukas, Zamiras Kemulariya, Aslambekas Saitovas ir kt.

Daug sąsajų

„Creditreform Lietuva“ tvirtina, kad surinkti duomenys nurodo ryšius tarp šių, prekyba automobiliais užsiimančių įmonių: minėta „Lucsana“ turi šiuo metu bankrutuojančią sesutę „Luxsana“, kuriai metų pradžioje vis dar priklausė 163 lengvieji automobiliai. Abiejų direktorius – tas pats asmuo.

Nurodomi bendrovės „Moldas“ ryšiai su taip pat naudotais automobiliais prekiaujančiomis UAB „Loim Invest“ (298 automobiliai) ir UAB „Vierus LT“ (313). Kai kurias įmones sieja ta pati jas aptarnaujanti buhalterijos kompanija arba tie patys teisininkai.

Atlyginimais nesitaško

Kone 14.000 automobilių parko savininkės visos kartu yra įdarbinusios tik 71 darbuotoją, arba po vieną dirbantįjį 200-ams transporto priemonių. „Creditreform Lietuva“ duomenimis, 18 bendrovių turi bent vieną darbuotoją, tačiau esama įmonių, kurios su dideliais transporto kiekiais tvarkosi, neturėdamos personalo.

Darbuotojų turinčios bendrovės nėra jiems itin dosnios: „Lucsana“ kiekvienam iš penkių savo dirbančiųjų šių metų sausį iki mokesčių mokėjo vidutiniškai po 457 Eur. Bendrovė

„Lortesa“ (130 automobilių) savo dirbantiesiems mokėjo po 63,45 Eur.

Nors šios įmonės valdo tikrai nemažai nekilnojamojo turto, jų pajamos nėra didelės. „Lucsana“ 2017 m. deklaravo 1,4 mln. Eur apyvartą, o dauguma kitų visai nerodo jokių pajamų. Ne viena turi prisirinkusi turto areštų, teismo ieškinių ar yra įsiskolinusi Sodrai. Trys naudotų automobilių pardavėjai jau yra bankrutuojantis ar bankrutavę, vienas – pertvarkomas.

„Creditreform Lietuva“ tvirtina, kad įtarimą kelia ir kai kurių įmonių buveinių adresai: jos registruotos verslo daigynų adresais, kuriais reziduoja šimtai ir tūkstančiai įvairiausių kitų įmonių. Nemaža dalis jų yra skirtos parduoti.

Nauji klausimai

Ukrainos sprendimas apriboti automobilių iš ES šalių naudojimą verčia prekeivius naudotais automobiliais ieškoti galimybių NVS valstybėse, kurių įstatymai ar juose likusios spragos dar leidžia važinėtis su ES registruotais automobiliais.

„Creditreform Lietuva“, remdamasi nurodomu Moldovos gyventoju, skelbia, kad Rumunijos pasienyje su Moldova esančios automobilių stovėjimo aikštelės jau prigrūstos automobilių su ES šalių numeriais, kurių po Ukrainoje įsigaliojusių įstatymo pataisų atsikratė šios šalies piliečiai.

Beje, Moldova yra dar viena su ES šalių valstybiniais numeriais kovojanti šalis: jos valstybiniame registre dar 2018 m. pradžioje buvo įregistruota 193.000 laikinai įvežtų transporto priemonių, jau tuomet sudariusių apie 20% viso šalies transporto parko.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

VŽ bando: du dešimtmečius lauktas „Suzuki Jimny“ Premium

Mažytis „Suzuki“ visureigis yra viena tų pramonės ikonų, kurios sėkmingai ištveria išbandymą laiku, o...

Verslo klasė
2019.06.15
„Ford“ ir „Volkswagen“ ruošiasi kartu kurti autonominius automobilius Premium

„Volkswagen“ grupės derybos su „Ford“ koncernu ir jo antrine bendrove „Argo AI“ dėl bendradarbiavimo kuriant...

Automobiliai
2019.06.12
Pikapas „Mountiaq“ – „Škodos“ studentų kūrinys 2

„Škodos“ profesinės mokyklos studentai sukūrė koncepcinį modelį „Mountiaq“, paremtą serijinio SUV tipo...

Automobiliai
2019.06.09
1-oji BMW serija – jau su priekinių ratų pavara 8

Bavarijos automobilių koncernas paskelbė pirmąją oficialią informaciją apie visiškai atnaujintą mažiausią BMW...

Laisvalaikis
2019.06.09
„McLaren F1“ kūrėjas imasi naujo hiperautomobilio 2

Gordonas Murray, sportinių „McLaren“ „Formulės 1“ automobilių ir į istoriją įėjusio superautomobilio „McLaren...

Laisvalaikis
2019.06.09
VŽ bando „Mazda 3“: nauji ketvirtosios kartos koziriai Premium

Kai visame pasaulyje karaliauja miesto visureigiai, gamintojai turi tikrai pasistengti, kad tradiciniai...

Laisvalaikis
2019.06.08
„Tesla“ žada pikapą, geresnį už „Ford F-150“ ir greitesnį už „Porsche 911“ 14

JAV elektromobilių gamintoja „Tesla“ šiemet planuoja pristatyti pikapo tipo automobilį. „Teslos“ įkūrėjas...

Automobiliai
2019.06.05
Naujų automobilių rinka išlaikė spartų augimą ir gegužę

Sparčiai augančią prekybą ir toliau palaiko automobilių reeksportas, tačiau auga ir vidinė Lietuvos naujų...

Automobiliai
2019.06.03
VŽ bando „Subaru Forester“: jokių parketinių nesąmonių Premium 1

Netrukus Europoje pasirodysiantis penktosios kartos „Subaru Forester“ augančiame SUV automobilių C segmente...

Automobiliai
2019.06.02
„Ferrari“ pristatė savo galingiausią automobilį – hibridinį „SF90 Stradale“ 3

Italijos sportinių automobilių gamintoja „Ferrari“ pristatė naują savo modelį „SF90 Stradale“. Tai ne tik...

Automobiliai
2019.05.30
„Fiat Chrysler“ ir „Renault“ susijungimas – kaip atrodytų naujas automobilių pramonės gigantas Premium 1

Automobilių pramonės gali laukti jungtuvės – „Fiat Chrysler“ (FCA) ir „Renault“ tapus viena kompanija, 32,6...

Pramonė
2019.05.29

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau