VŽ bando „Volvo“ sunkiasvorius: monstrai ėriuko kailyje

Publikuota: 2016-06-21
„Volvo“ vilkikų bandymai Švedijoje, Geteborge. Kęstučio Bruzgelevičiaus nuotr.
„Volvo“ vilkikų bandymai Švedijoje, Geteborge. Kęstučio Bruzgelevičiaus nuotr.
 

„Volvo Trucks“, prieš kelis metus triukšmingai atšventę „Volvo“ ir „Renault“ sunkvežimių naujos kartos atėjimą į šį pasaulį, dabar visa galva pasinėrė į mašinos, pirmiausia skirtos vairuotojui, paieškas.

Jokia paslaptis, kad „Euro 0“ – „Euro 6“ taršos normų reikalavimai sunkvežimių gamintojus privertė visas jėgas skirti ekologinių problemų sprendimams, niekam kitam nei laiko, nei jėgų beveik neliko. Dabar, panašu, sunkusis transportas pažers naujovių, kurių senokai laukė transportininkai.

Supažindinti su naujienomis „Volvo“ gamintojai nusprendė Geteborge, Švedijoje, buvusiame karjere. Transporto temomis rašančių žurnalistų šypsenos, pamačius, kur ir kuo teks važiuoti, dingo: bandymų trasoje laukė 12-40% kelio pakilimai ir nuolydžiai, o bandomų sunkvežimių ir autotraukinių bendroji masė – nuo 16 iki 200 t.

Lengviau vairuoti

„Volvo Trucks“ sunkvežimio vairuotojui kūrimas debiutavo nauju vairo stiprintuvu („Volvo Dynamic Steering“). Dabar, kai sistema jau sukurta, viskas atrodo labai paprasta: į standartinę vairo sistemą implantuotas kompiuterio valdomas elektrinis variklis, prijungtas prie vairo stiprintuvo. Elektroninis valdymo blokas (ECU) nuolat gauna informacijos iš kelių jutiklių ir nustato, kur važiuoja sunkvežimis ir kokie yra vairuotojo ketinimai. „Volvo“ dinaminio vairavimo sistema padidina vairavimo jėgą iki 85 %. Kaip buvo rašoma vienoje reklamoje: „Volvo“ dinaminio vairavimo sistema yra paremta patentuota koncepcija, kuri visiškai pakeis jūsų vairavimą. Išmėginkite ją ir jūs niekada nenorėsite sugrįžti į įprastą sunkvežimį. Palyginus su ja, netgi jūsų lengvasis automobilis nublanks.“

Netrukus po sistemos debiuto buvo surengti bandomieji važiavimai pramoniniame granito karjere. Įspūdis – sunkiai nusakomas: važiuodamas „karjeriniu“ sunkvežimiu su 20 t skaldos „ant pečių“ iš tikrųjų jautiesi tarsi lengvajame automobilyje. Po bandomojo važiavimo kilo vienintelis klausimas: kodėl ši sistema montuojama tik sunkvežimiuose su viena priekine ašimi. Jos kur kas labiau reikėtų modeliams su dviem priekinėmis ašimis, kur netgi turėdami šiuolaikinius vairo stiprintuvus vairuotojai, esant sunkesnėms sąlygoms, priversti dirbti iš peties.

Konstruktoriai tada neišsidavė, kad tokia sistema jau buvo kuriama. Tad dabar ją turi ir keturašiai, ir net penkių ašių sunkvežimiai.

Tad sudvejintų priekinių ašių didžiausia techninė apkrova padidinta nuo 18 iki 20 t. Didesnė apkrova – tai geresnės galimybės gauti daugiau pelno gabenant sunkius krovinius į statybų aikšteles. Keturių ašių sunkvežimyje, kurio bendroji masė 32 t, gali būti montuojamas ilgesnis kėbulas – krovos metu sumažėja rizika viršyti maksimaliai leistinas ašių apkrovas. Be to, didesnė priekinių ašių apkrova leidžia naudoti įvairesnes už kabinos montuojamo krano ar kitos įrangos konfigūracijas.

Į kalną – su 260 t kroviniu

Kita „Volvo“ naujiena – 12 cm pailgėjusi „I-Schift“ pavarų dėžė. Konstruktoriai po jos dangčiu paslėpė tai, kas iš principo žinoma beveik visiems sunkvežimių gamintojams – palėtintos viena arba dvi pavaros, naudojamos tada, kai krovinį tenka vežti arba labai mažu greičiu, arba startuoti su itin dideliu ir sunkiu kroviniu (paprastai daugiaašėje priekaboje arba puspriekabėje). Vairuotojui tokiu atveju tenka dirbti juvelyriškai tiksliai.

Štai konstruktoriams iškyla kita problema – standartinės pavarų dėžės, netgi ir su palėtinančia pavara, paprastai gali realizuoti standartinį sukimo momentą, kurį sukuria variklis. O „Volvo“ „I-Shift“ su palėtintomis pavaromis užtikrina puikią trauką autotraukiniui pajudant iš vietos.

„Itin sunkių krovinių gabenimui paprastai naudojami specialiai pagaminti sunkvežimiai, o mes čia naudojame įprastą serijinį „Volvo FH16“ su standartiniais jėgos agregatais, – tvirtina bandomame sunkvežimyje greta sėdintis instruktorius ir ragina: – Užvesk variklį, važiuojam.“

Už nugaros – puspriekabė su joje prirakintu milžinišku karjerams skirtu sunkvežimiu, pilnu granitinės skaldos. Bendroji sąstato masė – 260 t. Mintimis sumetu: tiek sveria 6,5 standartiniai 40 tonų junginiai, o vilkikas, tegu ir galingiausias iš „Volvo“ gamos, vienas. Tad kiekvienam vilkikui išeitų vos po 115 AG. Tuoj už starto linijos – 12%. įkalnė. Ar užsikabarosim?

Startuojame ramiai, tačiau įkalnės viduryje instruktorius liepia sustoti. Nustebęs žiūriu į jį, mat sustoti reikia ten, kur įprastai derėtų traukti iš paskutiniųjų. Visgi stojame, man liepiama įjungti pajudėjimo iš vietos programą („Start Hilfe“) ir įjungti palėtinančiąją pavarą. Pamažėle atleidžiu stabdžių pedalą – autotraukinys nė krust.

Koja instinktyviai peršoka ant akceleratoriaus, tachometro rodyklė strykteli į žaliąją zoną. Po akimirkos spragteli atšokęs automatinio rankinio stabdžio klavišas ir lėtai pradedame kilti į kalną. Buvau tikras, kad variklis užriaumos visa galia, pro išmetimo vamzdį išlėks juodų dūmų kamuolys. Nieko panašaus: tachometro rodyklė įstrigo kažkur ties žaliosios skalės viduriu ir mes pamažėle, tačiau labai užtikrintai, ropščiamės aukštyn.

Pasirodo, vienas pagrindinių uždavinių – sukurti pavarų dėžėje atitinkamą perdavimų skaičių.

Standartinės pavarų dėžės su viena palėtinta pavara perdavimo santykis yra 19:1 tiesioginės aukščiausios pavaros dėžėje, arba 17:1 dėžėje su greitinančiąja aukščiausia pavara. Įprastoje tiesioginės aukščiausios pavaros dėžėje „I-Shift“ žemiausios pavaros perdavimo santykis yra 15:1. Tiesioginės, arba greitinančiosios aukščiausios pavaros dėžės su dviem palėtintomis pavaromis žemiausias perdavimo santykis yra net 32:1. Didžiausias yra atbulinės eigos pavaros perdavimo santykis tiesioginės aukščiausios pavaros dėžėje 37:1.

Naujųjų palėtintų pavarų perdavimo santykiai leidžia gabenti itin sunkius krovinius, pajudėti iš vietos sudėtingomis kelio sąlygomis ir važiuoti nedideliu, vos 0,5 km/val. greičiu. Visgi lygiame kelyje toks autotraukinys gali važiuoti lygiai taip pat, kaip ir bet kuris kitas. Kuo sudėtingesnė pervežimo užduotis ir kelio paviršius, tuo didesnė sunkvežimio su palėtintomis pavaromis nauda vairuotojui. Priklausomai nuo naudojimo paskirties, „I-Shift“ gali turėti vieną ar dvi priekinės eigos ir dvi arba nei vienos atbulinės eigos palėtintas pavaras. Atbulinės eigos palėtintos pavaros leidžia judėti atbulomis itin lėtai – tai didžiulis privalumas, kai manevravimas važiuojant atgal turi būti atliktas itin tiksliai.

Išmanesni „būgnai“

Prie tyliųjų „Volvo“ revoliucijų, matyt, reikėtų priskirti ir dar vieną naujovę, kuri bus aktuali tik daliai bendrovių, sunkvežimius eksploatuojančių itin sunkiomis gamtinėmis sąlygomis. Ta naujove „Volvo“ inžinieriai atidavė seną skolą būgninių stabdžių gerbėjams.

Sunkvežimiuose šiais laikais karaliauja diskiniai stabdžiai, kurių trūkumai akivaizdūs ten, kur dirbama labai dulkėtose, arba, priešingai, labai drėgnose vietovėse. Dulkėms ir purvui atvira diskinių stabdžių sistema reikalauja ypatingos priežiūros ir dažnesnio remonto, tad darbui tokiomis sąlygomis į sunkvežimius montuojami būgniniai stabdžiai. Visgi ir jie turi savų trūkumų – „nesutaria“ su stabdžių elektroninėmis sistemomis.

Tie laikai baigėsi: Geteborge teko išbandyti keletą sunkvežimių su būgniniais stabdžiais ir tokiomis pačiomis elektronikos gudrybėmis, kaip ir magistraliniuose sunkvežimiuose. Kol kas neaišku tik viena: kaip elektronika ištvers nelengvą statybų sunkvežimio duoną. Atsakyti į tokį klausimą bus galima nebent po 2-3 metų eksploatacijos.

Serijinė penkiaašių gamyba

Keturašiai sunkvežimiai jau tapo klasika, tačiau gyvenimas transportininkams kasdien kelia naujus uždavinius, kuriems įgyvendinti reikia galingesnės technikos. „Volvo Trucks“ ir anksčiau pagal specialius užsakymus gamino10x4 ir 10x6 penkių ašių sunkvežimius, o dabar pradėjo serijinę jų gamybą.

Sudvejintos priekinės ašys gali atlaikyti 20 t, o trys galinės ašys – 36 t apkrovas. Tokie sunkvežimiai naudingi tuo, kad gali gabenti sunkesnius krovinius ir greitkeliais, ir sunkiau pravažiuojamais keliais.

Bandymuose „desertui“ kliuvo „Volvo FL 280“ su keturių ratų pavara ir iki 16 tonų leistina bendrąja mase. 4x4 važiuoklė šį „Volvo“ mažylį, tapusį universaliu keliamuoju kranu, pavertė tikru bekelės stebuklu, mokančiu ir galinčiu padaryti, atrodo, beveik viską. Tiesa, su viena sąlyga – jam negalima trukdyti.

Programuojama automatinė pavarų dėžė „I-Sync ZTO 1006“ parenka tokį judėjimo režimą, kad 24% nuokalnėje vairuotojui, jau kabančiam ant saugos diržų, prie stabdžių pedalo nereikia nė prisiliesti. Į tokį patį kalną FL 280 lipa žvaliai ir užtikrintai.

Akivaizdu: dabar pasipylusios naujovės taps dideliu žingsniu į permainas, aktualiausias vairuotojams, kasdien sunkvežimiuose praleidžiantiems ilgas valandas.

FOTOGALERIJA „Volvo“ sunkvežimių bandymai Švedijoje (31 nuotr.)

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Dėl oro pagalvių defekto „Honda“ atšaukia 137.000 CR-V 2

Japonijos automobilių gamintoja „Honda Motor Co“ atšaukia 137.000 CR-V automobilių po to, kai be priežasties...

„Modus Group“ ruošia tris naujus „Autobrava Motors“ salonus  2

Lietuviško kapitalo tarptautinės įmonių grupės „Modus Group“ valdoma „Autobrava Motors“ skelbia atnaujinanti...

Automobiliai
2019.05.21
VŽ bando: AMG superautomobilis šeimai Premium

Kai pasaulis vis griežtina taršos normas, o „Tesla“ su kitais elektromobilių gamintojais nespėja tenkinti...

Automobiliai
2019.05.18
VŽ bando: mažiausias „Audi“  Premium 1

Naujasis A1 atrodo kur kas mažiau išskirtinis, nei jo tiesioginis, pirmosios kartos pirmtakas arba...

Automobiliai
2019.05.18
„Škodą“ pristatys ledo ritulio čempionate 1

„Škoda“ paskelbė atnaujinto gamos flagmano „Superb“ priekinės dalies eskizą. Jame matyti subtilūs, ne...

Automobiliai
2019.05.12
VŽ bando: į Europą sugrįžo „Toyota Camry“ sedanas Premium 1

„Toyota Camry“ yra geriausiai pasaulyje parduodamas sedanas, nors šiuo modeliu 14 metų nebuvo prekiaujama...

Laisvalaikis
2019.05.11
Europa renkasi benziną, populiarėja ir alternatyvios energijos rūšys 11

2019 m. I ketvirtį beveik 60% ES įregistruotų naujų automobilių varomi benzinu, o „dyzeliniai“ nesudarė nė...

Automobiliai
2019.05.11
Vilniuje – trijų itin prabangių BMW modelių pristatymas  8

„Siemens“ arenoje surengtame šou parodytas didžiausias ir brangiausias BMW markės sedanas bei SUV modelis ir...

Automobiliai
2019.05.10
„Sostena“ atnaujina savo centrus: po Klaipėdos – Kaunas ir Vilnius  14

Klaipėdoje atidarytas naujas, 2 mln. Eur kainavęs „Volvo“, „Renault“ ir „Dacia“ automobilių centras, kuris...

Automobiliai
2019.05.09
Lietuvoje išgraibstytos rezervacijos naujajam „Volkswagen ID.3“ elektromobiliui  20

„Volkswagen“ trečiadienį paskelbus naujojo elektromobilio pavadinimą ir kainas, Lietuvos rinkai skirti 20...

Automobiliai
2019.05.09
Bankai vilioja ekologiškų automobilių pirkėjus Premium 3

Sudarantiems ekologiško automobilio lizingo sutartį – mažesnės palūkanos. Tokią galimybę pradeda siūlyti...

„Tesla Model 3“ tapo perkamiausiu Europoje brangiu sedanu  20

Kovo mėnesį pigiausias „Teslos“ elektromobilis rinkoje pranoko 3 serijos BMW, „Audi A4“ ir C klasės...

Automobiliai
2019.05.04

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau