VŽ bando „Volvo“ sunkiasvorius: monstrai ėriuko kailyje

Publikuota: 2016-06-21
„Volvo“ vilkikų bandymai Švedijoje, Geteborge. Kęstučio Bruzgelevičiaus nuotr.
„Volvo“ vilkikų bandymai Švedijoje, Geteborge. Kęstučio Bruzgelevičiaus nuotr.
 

„Volvo Trucks“, prieš kelis metus triukšmingai atšventę „Volvo“ ir „Renault“ sunkvežimių naujos kartos atėjimą į šį pasaulį, dabar visa galva pasinėrė į mašinos, pirmiausia skirtos vairuotojui, paieškas.

Jokia paslaptis, kad „Euro 0“ – „Euro 6“ taršos normų reikalavimai sunkvežimių gamintojus privertė visas jėgas skirti ekologinių problemų sprendimams, niekam kitam nei laiko, nei jėgų beveik neliko. Dabar, panašu, sunkusis transportas pažers naujovių, kurių senokai laukė transportininkai.

Supažindinti su naujienomis „Volvo“ gamintojai nusprendė Geteborge, Švedijoje, buvusiame karjere. Transporto temomis rašančių žurnalistų šypsenos, pamačius, kur ir kuo teks važiuoti, dingo: bandymų trasoje laukė 12-40% kelio pakilimai ir nuolydžiai, o bandomų sunkvežimių ir autotraukinių bendroji masė – nuo 16 iki 200 t.

Lengviau vairuoti

„Volvo Trucks“ sunkvežimio vairuotojui kūrimas debiutavo nauju vairo stiprintuvu („Volvo Dynamic Steering“). Dabar, kai sistema jau sukurta, viskas atrodo labai paprasta: į standartinę vairo sistemą implantuotas kompiuterio valdomas elektrinis variklis, prijungtas prie vairo stiprintuvo. Elektroninis valdymo blokas (ECU) nuolat gauna informacijos iš kelių jutiklių ir nustato, kur važiuoja sunkvežimis ir kokie yra vairuotojo ketinimai. „Volvo“ dinaminio vairavimo sistema padidina vairavimo jėgą iki 85 %. Kaip buvo rašoma vienoje reklamoje: „Volvo“ dinaminio vairavimo sistema yra paremta patentuota koncepcija, kuri visiškai pakeis jūsų vairavimą. Išmėginkite ją ir jūs niekada nenorėsite sugrįžti į įprastą sunkvežimį. Palyginus su ja, netgi jūsų lengvasis automobilis nublanks.“

Netrukus po sistemos debiuto buvo surengti bandomieji važiavimai pramoniniame granito karjere. Įspūdis – sunkiai nusakomas: važiuodamas „karjeriniu“ sunkvežimiu su 20 t skaldos „ant pečių“ iš tikrųjų jautiesi tarsi lengvajame automobilyje. Po bandomojo važiavimo kilo vienintelis klausimas: kodėl ši sistema montuojama tik sunkvežimiuose su viena priekine ašimi. Jos kur kas labiau reikėtų modeliams su dviem priekinėmis ašimis, kur netgi turėdami šiuolaikinius vairo stiprintuvus vairuotojai, esant sunkesnėms sąlygoms, priversti dirbti iš peties.

Konstruktoriai tada neišsidavė, kad tokia sistema jau buvo kuriama. Tad dabar ją turi ir keturašiai, ir net penkių ašių sunkvežimiai.

Tad sudvejintų priekinių ašių didžiausia techninė apkrova padidinta nuo 18 iki 20 t. Didesnė apkrova – tai geresnės galimybės gauti daugiau pelno gabenant sunkius krovinius į statybų aikšteles. Keturių ašių sunkvežimyje, kurio bendroji masė 32 t, gali būti montuojamas ilgesnis kėbulas – krovos metu sumažėja rizika viršyti maksimaliai leistinas ašių apkrovas. Be to, didesnė priekinių ašių apkrova leidžia naudoti įvairesnes už kabinos montuojamo krano ar kitos įrangos konfigūracijas.

Į kalną – su 260 t kroviniu

Kita „Volvo“ naujiena – 12 cm pailgėjusi „I-Schift“ pavarų dėžė. Konstruktoriai po jos dangčiu paslėpė tai, kas iš principo žinoma beveik visiems sunkvežimių gamintojams – palėtintos viena arba dvi pavaros, naudojamos tada, kai krovinį tenka vežti arba labai mažu greičiu, arba startuoti su itin dideliu ir sunkiu kroviniu (paprastai daugiaašėje priekaboje arba puspriekabėje). Vairuotojui tokiu atveju tenka dirbti juvelyriškai tiksliai.

Štai konstruktoriams iškyla kita problema – standartinės pavarų dėžės, netgi ir su palėtinančia pavara, paprastai gali realizuoti standartinį sukimo momentą, kurį sukuria variklis. O „Volvo“ „I-Shift“ su palėtintomis pavaromis užtikrina puikią trauką autotraukiniui pajudant iš vietos.

„Itin sunkių krovinių gabenimui paprastai naudojami specialiai pagaminti sunkvežimiai, o mes čia naudojame įprastą serijinį „Volvo FH16“ su standartiniais jėgos agregatais, – tvirtina bandomame sunkvežimyje greta sėdintis instruktorius ir ragina: – Užvesk variklį, važiuojam.“

Už nugaros – puspriekabė su joje prirakintu milžinišku karjerams skirtu sunkvežimiu, pilnu granitinės skaldos. Bendroji sąstato masė – 260 t. Mintimis sumetu: tiek sveria 6,5 standartiniai 40 tonų junginiai, o vilkikas, tegu ir galingiausias iš „Volvo“ gamos, vienas. Tad kiekvienam vilkikui išeitų vos po 115 AG. Tuoj už starto linijos – 12%. įkalnė. Ar užsikabarosim?

Startuojame ramiai, tačiau įkalnės viduryje instruktorius liepia sustoti. Nustebęs žiūriu į jį, mat sustoti reikia ten, kur įprastai derėtų traukti iš paskutiniųjų. Visgi stojame, man liepiama įjungti pajudėjimo iš vietos programą („Start Hilfe“) ir įjungti palėtinančiąją pavarą. Pamažėle atleidžiu stabdžių pedalą – autotraukinys nė krust.

Koja instinktyviai peršoka ant akceleratoriaus, tachometro rodyklė strykteli į žaliąją zoną. Po akimirkos spragteli atšokęs automatinio rankinio stabdžio klavišas ir lėtai pradedame kilti į kalną. Buvau tikras, kad variklis užriaumos visa galia, pro išmetimo vamzdį išlėks juodų dūmų kamuolys. Nieko panašaus: tachometro rodyklė įstrigo kažkur ties žaliosios skalės viduriu ir mes pamažėle, tačiau labai užtikrintai, ropščiamės aukštyn.

Pasirodo, vienas pagrindinių uždavinių – sukurti pavarų dėžėje atitinkamą perdavimų skaičių.

Standartinės pavarų dėžės su viena palėtinta pavara perdavimo santykis yra 19:1 tiesioginės aukščiausios pavaros dėžėje, arba 17:1 dėžėje su greitinančiąja aukščiausia pavara. Įprastoje tiesioginės aukščiausios pavaros dėžėje „I-Shift“ žemiausios pavaros perdavimo santykis yra 15:1. Tiesioginės, arba greitinančiosios aukščiausios pavaros dėžės su dviem palėtintomis pavaromis žemiausias perdavimo santykis yra net 32:1. Didžiausias yra atbulinės eigos pavaros perdavimo santykis tiesioginės aukščiausios pavaros dėžėje 37:1.

Naujųjų palėtintų pavarų perdavimo santykiai leidžia gabenti itin sunkius krovinius, pajudėti iš vietos sudėtingomis kelio sąlygomis ir važiuoti nedideliu, vos 0,5 km/val. greičiu. Visgi lygiame kelyje toks autotraukinys gali važiuoti lygiai taip pat, kaip ir bet kuris kitas. Kuo sudėtingesnė pervežimo užduotis ir kelio paviršius, tuo didesnė sunkvežimio su palėtintomis pavaromis nauda vairuotojui. Priklausomai nuo naudojimo paskirties, „I-Shift“ gali turėti vieną ar dvi priekinės eigos ir dvi arba nei vienos atbulinės eigos palėtintas pavaras. Atbulinės eigos palėtintos pavaros leidžia judėti atbulomis itin lėtai – tai didžiulis privalumas, kai manevravimas važiuojant atgal turi būti atliktas itin tiksliai.

Išmanesni „būgnai“

Prie tyliųjų „Volvo“ revoliucijų, matyt, reikėtų priskirti ir dar vieną naujovę, kuri bus aktuali tik daliai bendrovių, sunkvežimius eksploatuojančių itin sunkiomis gamtinėmis sąlygomis. Ta naujove „Volvo“ inžinieriai atidavė seną skolą būgninių stabdžių gerbėjams.

Sunkvežimiuose šiais laikais karaliauja diskiniai stabdžiai, kurių trūkumai akivaizdūs ten, kur dirbama labai dulkėtose, arba, priešingai, labai drėgnose vietovėse. Dulkėms ir purvui atvira diskinių stabdžių sistema reikalauja ypatingos priežiūros ir dažnesnio remonto, tad darbui tokiomis sąlygomis į sunkvežimius montuojami būgniniai stabdžiai. Visgi ir jie turi savų trūkumų – „nesutaria“ su stabdžių elektroninėmis sistemomis.

Tie laikai baigėsi: Geteborge teko išbandyti keletą sunkvežimių su būgniniais stabdžiais ir tokiomis pačiomis elektronikos gudrybėmis, kaip ir magistraliniuose sunkvežimiuose. Kol kas neaišku tik viena: kaip elektronika ištvers nelengvą statybų sunkvežimio duoną. Atsakyti į tokį klausimą bus galima nebent po 2-3 metų eksploatacijos.

Serijinė penkiaašių gamyba

Keturašiai sunkvežimiai jau tapo klasika, tačiau gyvenimas transportininkams kasdien kelia naujus uždavinius, kuriems įgyvendinti reikia galingesnės technikos. „Volvo Trucks“ ir anksčiau pagal specialius užsakymus gamino10x4 ir 10x6 penkių ašių sunkvežimius, o dabar pradėjo serijinę jų gamybą.

Sudvejintos priekinės ašys gali atlaikyti 20 t, o trys galinės ašys – 36 t apkrovas. Tokie sunkvežimiai naudingi tuo, kad gali gabenti sunkesnius krovinius ir greitkeliais, ir sunkiau pravažiuojamais keliais.

Bandymuose „desertui“ kliuvo „Volvo FL 280“ su keturių ratų pavara ir iki 16 tonų leistina bendrąja mase. 4x4 važiuoklė šį „Volvo“ mažylį, tapusį universaliu keliamuoju kranu, pavertė tikru bekelės stebuklu, mokančiu ir galinčiu padaryti, atrodo, beveik viską. Tiesa, su viena sąlyga – jam negalima trukdyti.

Programuojama automatinė pavarų dėžė „I-Sync ZTO 1006“ parenka tokį judėjimo režimą, kad 24% nuokalnėje vairuotojui, jau kabančiam ant saugos diržų, prie stabdžių pedalo nereikia nė prisiliesti. Į tokį patį kalną FL 280 lipa žvaliai ir užtikrintai.

Akivaizdu: dabar pasipylusios naujovės taps dideliu žingsniu į permainas, aktualiausias vairuotojams, kasdien sunkvežimiuose praleidžiantiems ilgas valandas.

FOTOGALERIJA „Volvo“ sunkvežimių bandymai Švedijoje (31 nuotr.)

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Ketvirtoji „Octavia” – dienos šviesoje 1

Pristatytas populiariausio Čekijos gamintojo modelio įpėdinis dar vienu žingsniu artėja prie „premium“...

Automobiliai
2019.11.12
Vilniuje – nauja „Citroen“ atstovė  Premium

Vilniuje šią savaitę veiklą oficialiai pradeda nauja „Citroen“ atstovė – ja tapo iki šiol „Suzuki“ ir...

Automobiliai
2019.11.11
„Jaguar“: po nauju žvėries kailiu plaka ta pati širdis Verslo tribūna

Miesto visureigis – toks yra naujasis „jaguaro“ pavidalas. Tiems, kas mano, kad kartu su elegantiško sedano...

Verslo aplinka
2019.11.11
Buvęs „Daimler“ vadovas: dievinu E. Muską, bet „Tesla“ vokiečių neaplenks 6

Elonas Muskas populiarindamas elektromobilius padarė milžinišką darbą, tačiau Vokietijos automobilių...

Automobiliai
2019.11.09
Įkrovos tinklo plėtra: viena jungtis – keturiems elektromobiliams Premium 10

Kitais metais elektromobilių įkrovimo stotelių tinklas turėtų viršyti paklausą, o viena vieša įkrovimo...

Mažiausiems automobiliams gamintojai mato vis mažiau perspektyvų Europoje Premium

Vis daugiau automobilių gamintojų Europoje svarsto trauktis iš pačių mažiausių modelių segmento. Taip elgtis...

Automobiliai
2019.11.06
Naujas pasiūlymas apmokestinti automobilius: poveikis vėl kelia abejones Premium

Pateiktas įstatymo projektas galėtų pakeisti praėjusį mėnesį atmestą Transporto priemonių taršos mokesčio...

Automobiliai
2019.11.06
„Peugeot“ Šiauliuose atstovai jau įrenginėja elektromobilių įkrovimo stoteles Premium 1

Nors „Peugeot“ elektromobiliai į Lietuvą atkeliaus tik po kelių mėnesių, Šiauliuose veikianti gamintojos...

Gazelė
2019.11.06
46,5% rinkos sudarantis reeksportas maskuoja augančią vidinę automobilių paklausą Premium

Per 10 šių metų mėnesių prekyba naujais automobiliais augo 41,7%, o, reeksporto mastui siekiant beveik pusę...

Automobiliai
2019.11.05
„Lietuvos metų automobilis 2020“: daugiau miesto visureigių ir mažiau dyzelių 

Tradiciniame konkurse dalyvauja 38 automobiliai, kurių specifika ir formatas perteikia besikeičiančius rinkos...

Automobiliai
2019.10.28
„Defender“: prabanga vietoj principų Premium 1

Rudeninėje Frankfurto automobilių parodoje pristatytas naujasis „Land Rover Defender“ neatpažįstamai...

Verslo klasė
2019.10.27
VŽ bando: ekstremalas „Megane R.S. 300 Trophy“ Premium

„Renault“ sportinių modelių gamybos padalinys „Renault Sport“ (R.S.) sugeba įtikinti net į prancūziškus...

Automobiliai
2019.10.27
Mažiausias BMW „Gran Coupe“ pasiruošė debiutui

BMW pristatė naują 2-os serijos „Gran Coupe“ modelį. Rinkoje jis užpildys iki šiol BMW neišnaudotą nišą ir...

Automobiliai
2019.10.27
Ketvirtosios kartos „Toyota Yaris“

Naujasis modelis bus gaminamas naudojant naują platformą ir specialiai sukurtą 3 cilindrų hibridinės pavaros...

Automobiliai
2019.10.26
Naujoji „Škoda Octavia“ atkartos flagmano „Superb“ stilių

Koncernui „Volkswagen“ priklausantis Čekijos gamintojas „Škoda“ rengiasi pristatyti savo perkamiausio...

Automobiliai
2019.10.26
Didžiausi dyzelinių automobilių mėgėjai Europoje – prancūzai ir lietuviai

Dyzelinu varomus automobilius Europoje dažniausiai renkasi prancūzai ir lietuviai, benzinu – Kipro...

Naujasis „Volkswagen Golf“ debiutuoja pasibalnojęs išmaniąsias technologijas

„Volkswagen AG“ pristatė aštuntosios kartos kompaktinį hečbeką „Golf“. Automobilyje panaudotos skaitmeninės...

Automobiliai
2019.10.25
Seimas grąžino tobulinimui Transporto priemonių taršos mokesčio įstatymą

Seimas atmetė Aplinkos ministerijos siūlomą įstatymą ir grąžino projektą tobulinimui.

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau