Vairuoti išmokė, dabar mokys būti žmonėmis

Publikuota: 2015-10-10
Iš 16 eismo įvykių, į kuriuos pateko „Google“ savavaldžiai automobiliai, 12 kartų robotų vairuojamos transporto priemonės gavo smūgį į galinę dalį.
ellijaho Nouvelage („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.
Iš 16 eismo įvykių, į kuriuos pateko „Google“ savavaldžiai automobiliai, 12 kartų robotų vairuojamos transporto priemonės gavo smūgį į galinę dalį. ellijaho Nouvelage („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.
„Verslo žinios“

Savavaldžių automobilių kūrėjai protingus automobilius išmokė laiku sustoti, pastebėti visas įmanomas kliūtis keliuose ir nuspėti, kaip elgsis aplink esančių automobilių vairuotojai. Dabar, panašu, idealius vairuotojus robotus reikia išmokyti žmogiško vairavimo trūkumų.

To ėmėsi technologijų liūtė „Google“, prieš kelerius metus pradėjusi pirmuosius savavaldžių automobilių bandymus bendrojo naudojimo keliuose JAV.

Žmonės, sako „Google“, tikisi, kad vairuotojai susidūrimo išvengs. Tačiau vairuojantys robotai, kai jų skaitmeninės „akys“ užfiksuoja pavojų, tikisi paties blogiausio ir tučtuojau mygia per stabdžių paminą, šitaip priversdami aplink esančius vairuotojus stabdyti chaotiškai ir netgi pavojingai.

Įtaresni nei reikia

„Savavaldžiai automobiliai yra šiek tiek įtaresni nei turėtų būti, – dar vasaros viduryje minėjo Chrisas Urmsonas, vadovaujantis „Google“ savavaldžių automobilių plėtros divizijai. – Mes stengiamės padaryti, kad jie vairuotų panašiau į žmones.“

Technologijų bendrovė kasdien vis labiau artėja prie savavaldžių transporto priemonių komercializacijos, tą liudija ir neseniai pasamdytas automobilių pramonės veteranas Johnas Krafcikas, tapęs savavaldžių automobilių projekto vadovu. Visgi didžiausias iššūkis dar liko: pagaminti automobilių, kurie galės įveikti milijonus kilometrų viešuose keliuose ir sklandžiai važiuoti drauge su žmonėmis.

Nuo pat 2009 m., kai savavaldžių automobilių bandymai iš uždarų teritorijų perkelti į gatves, suskaičiuojama 16 nedidelių eismo įvykių. 12 iš jų yra avarijos, kai kitas automobilis atsitrenkė į savavaldžio galinę dalį. Toks rezultatas viršija JAV avarijų statistinį vidurkį, tačiau, pabrėžia „Google“, į nacionalinę statistiką dauguma tokių eismo įvykių, į kuriuos pateko „Google“ automobiliai, nė nepatenka.

Be to, kompanija pabrėžia, kad nė viename iš eismo įvykių, į kuriuos pateko jos savavaldžiai automobiliai, „Google“ kaltės nebuvo, tačiau kai kurie bendrovės partneriai tikina, kad robotų stabdymo „įpročiai“ siekiant išvengti tikrų, tačiau neretai kraštutinių pavojų galėjo turėti įtakos susidūrimams.

„Kodėl savavaldžiams automobiliams įvažiuojama į galą? Nes jie manevruoja kaip kompiuteriai“, – wsj.com sako Jen-Hsunas Huangas, „Nvidia Corp.“, gaminančios galingus vaizdo procesorius, leidžiančius „Google“ savavaldžiams automobiliams atpažinti aplink esančius objektus, vadovas.

Anot p. Huango, „Google“ išspręs kilusią problemą pasitelkusi „giliojo mokymosi“ metodus, kurie padės robotui atpažinti vaizdus bei objektus ir ilgainiui tobulėti.

Erzina kitus

Viešuose bandymuose „Lexus“ modelis, aprūpintas savavaldžio automobilio įranga, stabdžius mygė itin dažnai.

Kartą „Lexus“ pradėjo stabdyti, mat robotui pasirodė, kad iš galo greitai artėjantis automobilis gali į jį atsitrenkti. Kitą kartą savavaldis automobilis kelių sankirtoje suko į kairę ir sustojo viduryje sankryžos, mat kitoje gatvės pusėje buvusi moteris ėmė vaikštinėti šaligatvio kraštu.

Nathanielis Fairfieldas, „Google“ savavaldžių automobilių komandos, atliekančios bandomuosius važiavimus, lyderis, visus tokius atvejus registruoja kaip tuos, kuriuos reikia išnagrinėti ir išbandyti, kad ateityje jie nekeltų pavojaus.

„Galbūt automobilis trūkčioja daugiau nei norėtume, tačiau visais šiais atvejais vis dar viduje sėdime ramiai“, – pabrėžia p. Fairfieldas.

Kai kurie vairuotojai, važinėjantys aplink „Google“ biurą Mauntin Vju, Kalifornijoje, sako, kad savavaldžiai automobiliai erzina. Jie slenka centimetras po centimetro „T“ formos sankryžose, ypač atsargūs tokie automobiliai sukdami į kairę, mat jų sistemos apskaičiuoja minimalų saugų atstumą nuo priešais esančio eismo. Žmonės visais šiais atvejais elgiasi labiau instinktyviai ir moka įvertinti didesnę riziką.

Moko laužyti taisykles

Stebėdami, kaip elgiasi žmonės, „Google“ užfiksavo, kad šie į posūkius įsuka anksčiau, važiuoja tiesiau, taip „kirpdami kampus“. Tokius įpročius „Google“ užrašė algoritmais ir jau perkėlė savavaldžiams automobiliams.

Teko išmokyti automobilius kirsti ir dvigubą ištisinę juostą. Anksčiau tą daryti „Google“ savavaldžiams buvo griežtai draudžiama, tačiau tai pasirodė nepraktiška, kai gatvėje pastatyti automobiliai blokuodavo kelią ir savavaldžiai, negalėdami kirsti dvigubos ištisinės juostos, tučtuojau sustodavo. Įdiegta ir funkcija, parodanti, kad prie „Stop“ žymos sustojęs automobilis ketina tęsti kelionę.

Tiesa, automobiliai vis dar sulėtėja, kai nėra tikri, kas dedasi aplink. Tačiau „Google“ stengiasi, kad į netikėtas situacijas savavaldžiai reaguotų panašiai, kaip žmonės – lanksčiau ir kartodami aplink esančiųjų veiksmus.

Straipsnis spalio 1 d. publikuotas dienraštyje „Verslo žinios“ ir „VŽ Premium“.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
VŽ bando: „Ford Ranger Raptor“  Premium

Europos rinkai pasiūlytas neeilinis „Ford“ pikapo modelis vargu ar suvilios daug pirkėjų. Bet tai nė kiek...

„Toyota“ Ženevoje pristatys naują miesto visureigį

Automobilis kol kas neskelbiamu pavadinimu „Toyotos“ gamoje rikiuosis šalia kompaktinio krosoverio C-HR ir...

Dakare greičiausias tarp lietuvių – B. Vanagas, V. Žala vos pasiekė finišą

Penktadienį Saudo Arabijoje baigėsi Dakaro ralis. Sėkmingiausiai iš lietuvių lenktynininkų jame pasirodė...

Automobiliai
2020.01.17
Priešpaskutiniame Dakaro etape lietuviai išlaikė stabilumą

Saudo Arabijoje vykstančiame Dakaro ralyje dalyvaujantys lietuvių lenktynininkai priešpaskutiniame etape...

Automobiliai
2020.01.16
Sustabdytas 10-asis Dakaro ralio greičio ruožas, Lietuvos atstovai išlaiko pozicijas 

Dėl daugybės įvykių trasoje pritrūkus medikų komandų, maratono organizatoriai anksčiau laiko sustabdė...

Automobiliai
2020.01.15
2020-ieji – mažos taršos automobilių metai Premium

Šiais metais su naujais Europos Sąjungos automobilių taršos ribojimais susidursianti rinka laukia naujos...

Automobiliai
2020.01.15
V. Žala ir B. Vanagas Dakaro suvestinėje vėl priartėjo vienas prie kito 

Įveikęs beveik 900 km maršrutą, devintąją lenktynių dieną vėl geriausią rezultatą pasiekęs Lietuvos atstovas...

Automobiliai
2020.01.14
Po 8-ojo etapo Dakaro ralio 20-uke – trys lietuvių ekipažai

Saudo Arabijoje vykstančio Dakaro ralio 8-ajame etape trys iš likusių keturių lietuvių ekipažų papuolė į...

Automobiliai
2020.01.13
E. Juškauskui ir A. Pauliukėnui debiutas Dakare baigtas – užsidegė automobilis

Iš Saudo Arabijoje vykstančio Dakaro ralio pasitraukė šių lenktynių debiutantai Edvinas Juškauskas ir...

Automobiliai
2020.01.10
Vilniuje – išankstinis „Land Rover Defender“ pasirodymas  1

Išankstiniam pristatymui į Vilnių atvežtas ilgai lauktas modelis, kuris modelių gamoje pakeis nuo 1983 m. iš...

Automobiliai
2020.01.09
Penktąją Dakaro dieną – skirtingi Lietuvos dalyvių įspūdžiai ir pasiekimai 

Dauguma lietuvių ekipažų gerino pozicijas, tačiau Vaidotas Žala remontavo automobilį, o Arūnas Gelažninkas...

Automobiliai
2020.01.09
Ketvirtajame Dakaro etape – lenktynininkų paranoja akmenims 

Benediktas Vanagas trečiadienį vėl buvo greičiausias Lietuvos atstovas, tačiau per paskutinius 50 km neteko 3...

Automobiliai
2020.01.08
Sugriežtinti ES taršos reikalavimai brangins kai kuriuos naujus automobilius Premium

Naujų automobilių anglies dioksido (CO2) taršą ribojantys Europos Sąjungos (ES) reikalavimai smarkiai paveiks...

Automobiliai
2020.01.07
Dakare – Benedikto Vanago kilimas ir sunki diena likusiems Lietuvos atstovams 

Trečiajame lenktynių etape B. Vanagas užėmė 16-ąją vietą ir buvo greičiausias tarp lietuvių. Bendrojoje...

Automobiliai
2020.01.07
„Sony“ staigmena „CES 2020“ parodoje – savavaldis elektromobilis

„Sony“ šiųmetėje vartotojų elektronikos parodoje CES pristato ne tik televizorius. Japonijos kompanija...

Technologijos
2020.01.07
Vyriausybė trečiadienį planuoja grąžinti žaliąsias rodykles  4

Audringos visuomenės reakcijos sulaukęs Susisiekimo ministerijos sprendimas panaikinti prie šviesoforų...

„Nissan“ smerkia C. Ghosno pabėgimą – vadina „nepaprastai apgailėtinu“ 

Japonijos automobilių gamintoja „Nissan“ antradienį pasmerkė savo buvusį vadovą Carlosą Ghosną už pabėgimą,...

Automobiliai
2020.01.07
„Amazon“ braunasi į automobilių rinką: sukirto rankomis ir su „Lamborghini“

JAV prekybos milžinė žengia gilyn į automobilių rinką. „Amazon“ pirmadienį, parodos „CES 2020“ išvakarėse,...

Technologijos
2020.01.06
Antrajame Dakaro ralio etape – nežymus V. Žalos pozicijų nuosmukis 

Po sekmadienį iškovotos istorinės pergalės pirmajame maratono greičio ruože Vaidoto Žalos ir Sauliaus...

Automobiliai
2020.01.06
Pirmąją Dakaro ralio dieną – V. Žalos ir S. Jurgelėno staigmena

Saudo Arabijoje prasidėjusiame Dakaro ralyje lenktynininko Vaidoto Žalos ir šturmano Sauliaus Jurgelėno...

Automobiliai
2020.01.05

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau