Vairuoti išmokė, dabar mokys būti žmonėmis

Publikuota: 2015-10-10
Iš 16 eismo įvykių, į kuriuos pateko „Google“ savavaldžiai automobiliai, 12 kartų robotų vairuojamos transporto priemonės gavo smūgį į galinę dalį.
ellijaho Nouvelage („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.
Iš 16 eismo įvykių, į kuriuos pateko „Google“ savavaldžiai automobiliai, 12 kartų robotų vairuojamos transporto priemonės gavo smūgį į galinę dalį. ellijaho Nouvelage („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.
„Verslo žinios“

Savavaldžių automobilių kūrėjai protingus automobilius išmokė laiku sustoti, pastebėti visas įmanomas kliūtis keliuose ir nuspėti, kaip elgsis aplink esančių automobilių vairuotojai. Dabar, panašu, idealius vairuotojus robotus reikia išmokyti žmogiško vairavimo trūkumų.

To ėmėsi technologijų liūtė „Google“, prieš kelerius metus pradėjusi pirmuosius savavaldžių automobilių bandymus bendrojo naudojimo keliuose JAV.

Žmonės, sako „Google“, tikisi, kad vairuotojai susidūrimo išvengs. Tačiau vairuojantys robotai, kai jų skaitmeninės „akys“ užfiksuoja pavojų, tikisi paties blogiausio ir tučtuojau mygia per stabdžių paminą, šitaip priversdami aplink esančius vairuotojus stabdyti chaotiškai ir netgi pavojingai.

Įtaresni nei reikia

„Savavaldžiai automobiliai yra šiek tiek įtaresni nei turėtų būti, – dar vasaros viduryje minėjo Chrisas Urmsonas, vadovaujantis „Google“ savavaldžių automobilių plėtros divizijai. – Mes stengiamės padaryti, kad jie vairuotų panašiau į žmones.“

Technologijų bendrovė kasdien vis labiau artėja prie savavaldžių transporto priemonių komercializacijos, tą liudija ir neseniai pasamdytas automobilių pramonės veteranas Johnas Krafcikas, tapęs savavaldžių automobilių projekto vadovu. Visgi didžiausias iššūkis dar liko: pagaminti automobilių, kurie galės įveikti milijonus kilometrų viešuose keliuose ir sklandžiai važiuoti drauge su žmonėmis.

Nuo pat 2009 m., kai savavaldžių automobilių bandymai iš uždarų teritorijų perkelti į gatves, suskaičiuojama 16 nedidelių eismo įvykių. 12 iš jų yra avarijos, kai kitas automobilis atsitrenkė į savavaldžio galinę dalį. Toks rezultatas viršija JAV avarijų statistinį vidurkį, tačiau, pabrėžia „Google“, į nacionalinę statistiką dauguma tokių eismo įvykių, į kuriuos pateko „Google“ automobiliai, nė nepatenka.

Be to, kompanija pabrėžia, kad nė viename iš eismo įvykių, į kuriuos pateko jos savavaldžiai automobiliai, „Google“ kaltės nebuvo, tačiau kai kurie bendrovės partneriai tikina, kad robotų stabdymo „įpročiai“ siekiant išvengti tikrų, tačiau neretai kraštutinių pavojų galėjo turėti įtakos susidūrimams.

„Kodėl savavaldžiams automobiliams įvažiuojama į galą? Nes jie manevruoja kaip kompiuteriai“, – wsj.com sako Jen-Hsunas Huangas, „Nvidia Corp.“, gaminančios galingus vaizdo procesorius, leidžiančius „Google“ savavaldžiams automobiliams atpažinti aplink esančius objektus, vadovas.

Anot p. Huango, „Google“ išspręs kilusią problemą pasitelkusi „giliojo mokymosi“ metodus, kurie padės robotui atpažinti vaizdus bei objektus ir ilgainiui tobulėti.

Erzina kitus

Viešuose bandymuose „Lexus“ modelis, aprūpintas savavaldžio automobilio įranga, stabdžius mygė itin dažnai.

Kartą „Lexus“ pradėjo stabdyti, mat robotui pasirodė, kad iš galo greitai artėjantis automobilis gali į jį atsitrenkti. Kitą kartą savavaldis automobilis kelių sankirtoje suko į kairę ir sustojo viduryje sankryžos, mat kitoje gatvės pusėje buvusi moteris ėmė vaikštinėti šaligatvio kraštu.

Nathanielis Fairfieldas, „Google“ savavaldžių automobilių komandos, atliekančios bandomuosius važiavimus, lyderis, visus tokius atvejus registruoja kaip tuos, kuriuos reikia išnagrinėti ir išbandyti, kad ateityje jie nekeltų pavojaus.

„Galbūt automobilis trūkčioja daugiau nei norėtume, tačiau visais šiais atvejais vis dar viduje sėdime ramiai“, – pabrėžia p. Fairfieldas.

Kai kurie vairuotojai, važinėjantys aplink „Google“ biurą Mauntin Vju, Kalifornijoje, sako, kad savavaldžiai automobiliai erzina. Jie slenka centimetras po centimetro „T“ formos sankryžose, ypač atsargūs tokie automobiliai sukdami į kairę, mat jų sistemos apskaičiuoja minimalų saugų atstumą nuo priešais esančio eismo. Žmonės visais šiais atvejais elgiasi labiau instinktyviai ir moka įvertinti didesnę riziką.

Moko laužyti taisykles

Stebėdami, kaip elgiasi žmonės, „Google“ užfiksavo, kad šie į posūkius įsuka anksčiau, važiuoja tiesiau, taip „kirpdami kampus“. Tokius įpročius „Google“ užrašė algoritmais ir jau perkėlė savavaldžiams automobiliams.

Teko išmokyti automobilius kirsti ir dvigubą ištisinę juostą. Anksčiau tą daryti „Google“ savavaldžiams buvo griežtai draudžiama, tačiau tai pasirodė nepraktiška, kai gatvėje pastatyti automobiliai blokuodavo kelią ir savavaldžiai, negalėdami kirsti dvigubos ištisinės juostos, tučtuojau sustodavo. Įdiegta ir funkcija, parodanti, kad prie „Stop“ žymos sustojęs automobilis ketina tęsti kelionę.

Tiesa, automobiliai vis dar sulėtėja, kai nėra tikri, kas dedasi aplink. Tačiau „Google“ stengiasi, kad į netikėtas situacijas savavaldžiai reaguotų panašiai, kaip žmonės – lanksčiau ir kartodami aplink esančiųjų veiksmus.

Straipsnis spalio 1 d. publikuotas dienraštyje „Verslo žinios“ ir „VŽ Premium“.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

„Kia XCeed“ skelbia apie skydelio skaitmenizaciją 2

Birželio 26 d. ketindamas pristatyti ketvirtąjį kompaktinio modelio „Ceed“ kėbulo tipą – krosoverį „XCeed“ –...

Laisvalaikis
2019.06.23
Šeimai subalansuotas „Mercedes GLB“ užpildys gamos spragą 12

Sparčiai augančiame segmente „Mercedes“ iki šiol neturėjo tinkamo atsako tokiems varžovams kaip BMW X1, „Audi...

Laisvalaikis
2019.06.22
„Volvo Cars“ ir „Uber“ gamybai parengė savavaldį automobilį 4

Švedijos automobilių gamintojas ir pavežėjimo paslaugų kompanija „Uber“ pristatė drauge sukurtą ir jau...

Laisvalaikis
2019.06.22
VŽ bando: du dešimtmečius lauktas „Suzuki Jimny“ Premium

Mažytis „Suzuki“ visureigis yra viena tų pramonės ikonų, kurios sėkmingai ištveria išbandymą laiku, o...

Verslo klasė
2019.06.15
„Ford“ ir „Volkswagen“ ruošiasi kartu kurti autonominius automobilius Premium

„Volkswagen“ grupės derybos su „Ford“ koncernu ir jo antrine bendrove „Argo AI“ dėl bendradarbiavimo kuriant...

Automobiliai
2019.06.12
Pikapas „Mountiaq“ – „Škodos“ studentų kūrinys 2

„Škodos“ profesinės mokyklos studentai sukūrė koncepcinį modelį „Mountiaq“, paremtą serijinio SUV tipo...

Automobiliai
2019.06.09
1-oji BMW serija – jau su priekinių ratų pavara 8

Bavarijos automobilių koncernas paskelbė pirmąją oficialią informaciją apie visiškai atnaujintą mažiausią BMW...

Laisvalaikis
2019.06.09
„McLaren F1“ kūrėjas imasi naujo hiperautomobilio 2

Gordonas Murray, sportinių „McLaren“ „Formulės 1“ automobilių ir į istoriją įėjusio superautomobilio „McLaren...

Laisvalaikis
2019.06.09
VŽ bando „Mazda 3“: nauji ketvirtosios kartos koziriai Premium

Kai visame pasaulyje karaliauja miesto visureigiai, gamintojai turi tikrai pasistengti, kad tradiciniai...

Laisvalaikis
2019.06.08
„Tesla“ žada pikapą, geresnį už „Ford F-150“ ir greitesnį už „Porsche 911“ 14

JAV elektromobilių gamintoja „Tesla“ šiemet planuoja pristatyti pikapo tipo automobilį. „Teslos“ įkūrėjas...

Automobiliai
2019.06.05
Naujų automobilių rinka išlaikė spartų augimą ir gegužę

Sparčiai augančią prekybą ir toliau palaiko automobilių reeksportas, tačiau auga ir vidinė Lietuvos naujų...

Automobiliai
2019.06.03
VŽ bando „Subaru Forester“: jokių parketinių nesąmonių Premium 1

Netrukus Europoje pasirodysiantis penktosios kartos „Subaru Forester“ augančiame SUV automobilių C segmente...

Automobiliai
2019.06.02

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau