Vairuoti išmokė, dabar mokys būti žmonėmis

Publikuota: 2015-10-10
Iš 16 eismo įvykių, į kuriuos pateko „Google“ savavaldžiai automobiliai, 12 kartų robotų vairuojamos transporto priemonės gavo smūgį į galinę dalį.
ellijaho Nouvelage („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.
Iš 16 eismo įvykių, į kuriuos pateko „Google“ savavaldžiai automobiliai, 12 kartų robotų vairuojamos transporto priemonės gavo smūgį į galinę dalį. ellijaho Nouvelage („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.
„Verslo žinios“

Savavaldžių automobilių kūrėjai protingus automobilius išmokė laiku sustoti, pastebėti visas įmanomas kliūtis keliuose ir nuspėti, kaip elgsis aplink esančių automobilių vairuotojai. Dabar, panašu, idealius vairuotojus robotus reikia išmokyti žmogiško vairavimo trūkumų.

To ėmėsi technologijų liūtė „Google“, prieš kelerius metus pradėjusi pirmuosius savavaldžių automobilių bandymus bendrojo naudojimo keliuose JAV.

Žmonės, sako „Google“, tikisi, kad vairuotojai susidūrimo išvengs. Tačiau vairuojantys robotai, kai jų skaitmeninės „akys“ užfiksuoja pavojų, tikisi paties blogiausio ir tučtuojau mygia per stabdžių paminą, šitaip priversdami aplink esančius vairuotojus stabdyti chaotiškai ir netgi pavojingai.

Įtaresni nei reikia

„Savavaldžiai automobiliai yra šiek tiek įtaresni nei turėtų būti, – dar vasaros viduryje minėjo Chrisas Urmsonas, vadovaujantis „Google“ savavaldžių automobilių plėtros divizijai. – Mes stengiamės padaryti, kad jie vairuotų panašiau į žmones.“

Technologijų bendrovė kasdien vis labiau artėja prie savavaldžių transporto priemonių komercializacijos, tą liudija ir neseniai pasamdytas automobilių pramonės veteranas Johnas Krafcikas, tapęs savavaldžių automobilių projekto vadovu. Visgi didžiausias iššūkis dar liko: pagaminti automobilių, kurie galės įveikti milijonus kilometrų viešuose keliuose ir sklandžiai važiuoti drauge su žmonėmis.

Nuo pat 2009 m., kai savavaldžių automobilių bandymai iš uždarų teritorijų perkelti į gatves, suskaičiuojama 16 nedidelių eismo įvykių. 12 iš jų yra avarijos, kai kitas automobilis atsitrenkė į savavaldžio galinę dalį. Toks rezultatas viršija JAV avarijų statistinį vidurkį, tačiau, pabrėžia „Google“, į nacionalinę statistiką dauguma tokių eismo įvykių, į kuriuos pateko „Google“ automobiliai, nė nepatenka.

Be to, kompanija pabrėžia, kad nė viename iš eismo įvykių, į kuriuos pateko jos savavaldžiai automobiliai, „Google“ kaltės nebuvo, tačiau kai kurie bendrovės partneriai tikina, kad robotų stabdymo „įpročiai“ siekiant išvengti tikrų, tačiau neretai kraštutinių pavojų galėjo turėti įtakos susidūrimams.

„Kodėl savavaldžiams automobiliams įvažiuojama į galą? Nes jie manevruoja kaip kompiuteriai“, – wsj.com sako Jen-Hsunas Huangas, „Nvidia Corp.“, gaminančios galingus vaizdo procesorius, leidžiančius „Google“ savavaldžiams automobiliams atpažinti aplink esančius objektus, vadovas.

Anot p. Huango, „Google“ išspręs kilusią problemą pasitelkusi „giliojo mokymosi“ metodus, kurie padės robotui atpažinti vaizdus bei objektus ir ilgainiui tobulėti.

Erzina kitus

Viešuose bandymuose „Lexus“ modelis, aprūpintas savavaldžio automobilio įranga, stabdžius mygė itin dažnai.

Kartą „Lexus“ pradėjo stabdyti, mat robotui pasirodė, kad iš galo greitai artėjantis automobilis gali į jį atsitrenkti. Kitą kartą savavaldis automobilis kelių sankirtoje suko į kairę ir sustojo viduryje sankryžos, mat kitoje gatvės pusėje buvusi moteris ėmė vaikštinėti šaligatvio kraštu.

Nathanielis Fairfieldas, „Google“ savavaldžių automobilių komandos, atliekančios bandomuosius važiavimus, lyderis, visus tokius atvejus registruoja kaip tuos, kuriuos reikia išnagrinėti ir išbandyti, kad ateityje jie nekeltų pavojaus.

„Galbūt automobilis trūkčioja daugiau nei norėtume, tačiau visais šiais atvejais vis dar viduje sėdime ramiai“, – pabrėžia p. Fairfieldas.

Kai kurie vairuotojai, važinėjantys aplink „Google“ biurą Mauntin Vju, Kalifornijoje, sako, kad savavaldžiai automobiliai erzina. Jie slenka centimetras po centimetro „T“ formos sankryžose, ypač atsargūs tokie automobiliai sukdami į kairę, mat jų sistemos apskaičiuoja minimalų saugų atstumą nuo priešais esančio eismo. Žmonės visais šiais atvejais elgiasi labiau instinktyviai ir moka įvertinti didesnę riziką.

Moko laužyti taisykles

Stebėdami, kaip elgiasi žmonės, „Google“ užfiksavo, kad šie į posūkius įsuka anksčiau, važiuoja tiesiau, taip „kirpdami kampus“. Tokius įpročius „Google“ užrašė algoritmais ir jau perkėlė savavaldžiams automobiliams.

Teko išmokyti automobilius kirsti ir dvigubą ištisinę juostą. Anksčiau tą daryti „Google“ savavaldžiams buvo griežtai draudžiama, tačiau tai pasirodė nepraktiška, kai gatvėje pastatyti automobiliai blokuodavo kelią ir savavaldžiai, negalėdami kirsti dvigubos ištisinės juostos, tučtuojau sustodavo. Įdiegta ir funkcija, parodanti, kad prie „Stop“ žymos sustojęs automobilis ketina tęsti kelionę.

Tiesa, automobiliai vis dar sulėtėja, kai nėra tikri, kas dedasi aplink. Tačiau „Google“ stengiasi, kad į netikėtas situacijas savavaldžiai reaguotų panašiai, kaip žmonės – lanksčiau ir kartodami aplink esančiųjų veiksmus.

Straipsnis spalio 1 d. publikuotas dienraštyje „Verslo žinios“ ir „VŽ Premium“.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
EP komitetas pritarė gyvybes gelbstinčioms technologijoms automobiliuose 

Visuose naujuose automobiliuose ketinama įdiegti tokios saugos priemonės kaip išmanioji greičio palaikymo...

Automobiliai
2019.02.21
„Regitra“ paaiškina apie JK išduotų vairuotojo pažymėjimų keitimą 1

Kovo 29 d. numatytas Jungtinės Karalystės (JK) išstojimas iš Europos Sąjungos (ES), tačiau dėl konkrečių...

Automobiliai
2019.02.19
VŽ bando: „Toyota RAV4“ transformacija Premium 13

Pristačiusi penktos kartos RAV4, japonų gamintoja „Toyota“ verčia naują puslapį ir tikisi neužleisti lyderio...

Laisvalaikis
2019.02.11
Tyrimas: šaltis elektromobilių įveikiamą kelią gali sutrumpinti beveik perpus 28

Kai termometro stulpelis krenta žemiau 7 laipsnių pagal Celcijų, populiarių elektromobilių nuvažiuojamas...

Automobiliai
2019.02.11
„Škoda Kamiq“ paruošta pristatymui Europoje 23

„Škoda“ atskleidžia vis daugiau informacijos apie šiam renginiui ruošiamą naujieną – mažą krosoverį „Kamiq“.

Automobiliai
2019.02.10
„Volkswagen“ gaivina bagio idėją

„Volkswagen“ (VW) Ženevos automobilių parodai ruošia nostalgišką naujieną – legendinių, „VW Beetle“ pagrindu...

Automobiliai
2019.02.10
BMW bando naujos kartos elektrinį krosoverį 5

Bavarijos koncernas išplatino pirmąsias oficialias naujos kartos elektra varomo krosoverio, dabar įvardyjamo...

Automobiliai
2019.02.09
Sukūrė inovaciją: naujus automobilius pirksime internetu Verslo tribūna 15

Sėdėdamas namuose internetu išsirenki sau patinkamą automobilį, keliais mygtukų paspaudimais telefone sudarai...

Verslas auga
2019.02.06
„Modus Group“ perleido „Krasta Auto“ britų bendrovei „Inchcape“  13

Verslininko Kęstučio Martinkėno valdoma „Modus Group“ perleido bendrovės „Krasta Auto“ kontrolę Didžiosios...

Logistika
2019.02.06
Sausį – 50% siekiantis naujų automobilių rinkos augimas  5

Metų pradžioje daugiau nei pusė Lietuvoje registruotų naujų automobilių reeksportuota į kitas Europos...

Automobiliai
2019.02.05
„General Motors“ artimiausiu metu atleis bent 4.000 darbuotojų 1

Šiandien koncernas planuoja atleisti mažiausiai 4.000 Šiaurės Amerikoje dirbančių etatinių darbuotojų.

Automobiliai
2019.02.04

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau