Norvegai šluoja elektromobilius, tačiau pardavėjų laukia iššūkiai

Publikuota: 2015-08-20
Elektromobilių įkrovos stotelės Norvegijoje pastraisiais metais dygte dygsta, gismta ir elektros energijos įkrovos stotelių verslas. Mato Miknevičiaus (VŽ) nuotr.
Elektromobilių įkrovos stotelės Norvegijoje pastraisiais metais dygte dygsta, gismta ir elektros energijos įkrovos stotelių verslas. Mato Miknevičiaus (VŽ) nuotr.
„Verslo žinios“

Elektra varomų automobilių šiais metais Norvegijoje bus parduota rekordiškai daug. Šios šalies keliuose netrukus važinės per 60.000 elektromobilių, kai, palyginti su pernai, jų buvo 41.000.

Rugpjūčio duomenimis, vien elektra varomų automobilių prekyba Norvegijoje šiemet jau išaugo 17%, iki metų pabaigos šis skaičius greičiausiai dar gerokai padidės. Skaičiuojama, kad kai kuriais šių metų mėnesiais elektromobiliai sudarė ketvirtį visų įregistruojamų automobilių.

Pardavimai milžiniškais greičiais auga pastaruosius kelerius metus. 2010-aisiais Norvegijos keliuose elektromobilių buvo vos 3.000, 2012-aisiais – jau 10.000, 2014-aisiais – 41.000.

Elektra varomų automobilių pardavimų skaičiai gerokai pranoko skatinimo programos tikslus, kuriais buvo siekiama iki 2017 m. pabaigos parduoti 50.000 elektromobilių - šis skaičius pasiektas jau šių metų balandį.

Tokį įspūdingą augimą lėmė ne norvegų meilė gamtai, nors ši šalis aplinkos taršai skiria ypač didelį dėmesį, o pinigai – įsigyti ir išlaikyti tokį automobilį dėl valstybės lengvatų tapo net pigiau nei, pavyzdžiui, dyzelinį.

Milžiniška lengvatų įtaka

Elektromobiliams netaikomi jokie įsigijimo mokesčiai, o įprastiems benzininiams ar dyzeliniams jie yra labai aukšti, taip pat netaikomas 25% PVM, mažesnis metinis kelių mokestis, įprastai mokami keliai – nemokami, nekainuoja ir keltų paslaugos, nemokamas automobilių statymas. Su šiais automobiliais įgyjama ir teisė važiuoti autobusams skirtomis juostomis.

Mokesčių sistema Norvegijoje iš esmės keičia automobilių kainas. Pavyzdžiui, elektrinis „Volkswagen e-Golf“ šioje šalyje kainuoja maždaug 30.000 Eur, o benzininis 1,2 l darbinio tūrio „Golf Comfortline“, pritaikius PVM ir registracijos mokesčius, kurie sudaro maždaug pusę visos kainos, - 34.000 Eur. Nesunku nuspėti, kurį modelį pirkėjai renkasi mieliau. Kadangi įprasti automobiliai dėl didelių mokesčių čia itin brangūs, ir kitų elektromobilių kainos yra gana konkurencingos. Gatvėse apstu „Nissan Leaf“, kurie Norvegijoje ir apskritai visame pasaulyje yra populiariausi iš visų elektra varomų automobilių, ir net prabangių „Tesla Model S“.

Ne iš meilės gamtai

Christina Bu, Norvegijos elektrinių automobilių vairuotojų asociacijos generalinė sekretorė, sako, kad praktiškai pusė visų elektromobilių šalyje perkama paprasčiausiai norint sutaupyti. Asociacijos atlikto tyrimo duomenimis, kuriuos ji pristatė Osle „Nissan“ rengtoje konferencijoje, pinigus kaip pagrindinę paskatą pirkti elektrinę transporto priemonę nurodė 48% vairuotojų, o 12% tokį pasirinkimą lėmė galimybė sutaupyti laiko spūstis aplenkiant autobusams skirtomis juostomis. Tik 27% vairuotojų pagrindine priežastimi įvardijo norą saugoti aplinką.

Akivaizdu, kad be politinių sprendimų elektromobilių šioje šalyje būtų gerokai mažiau, tai puikiai iliustruoja kitų valstybių, netaikančių jokių lengvatų, pavyzdžiai, kur per metus nuperkamas tik vienas kitas elektrinis automobilis.

Beje, Norvegijoje, anot p. Bu, auga ne tik prekybos automobiliais, bet ir elektros energijos įkrovos stotelių verslas, mat verslo nišą įžvelgę verslininkai pradėjo statyti mokamas stoteles.

Lengvatos greit baigsis

Deja, tokios palankios sąlygos elektromobilių pardavėjams ir norintiems juos įsigyti galios nebeilgai. Netikėtai didelį efektą padariusios mokesčių lengvatos gerokai patuštino Norvegijos biudžetą.

Skaičiuojama, kad pirkdami elektromobilius ir naudodamiesi lengvatomis šios šalies gyventojai į valstybės biudžetą nesumokėjo maždaug 400 mln. Eur, kurie būtų buvę gauti taikant įprastą apmokestinimą.

Dėl šios priežasties nuo 2018-ųjų elektromobilių vairuotojai Norvegijoje vis dėlto turės mokėti pusę nustatyto kelių mokesčio, o nuo 2020-ųjų – visą. Jau nuo kitų metų svarstoma panaikinti nemokamą automobilių statymą ir teisę važiuoti autobusų juostomis. Nuo 2020 m. greičiausiai šių automobilių pirkėjams teks mokėti ir registracijos mokestį, galbūt ir PVM, nors vis dar svarstoma jį pakeisti fiksuotu mokesčiu arba elektromobilių savininkams išmokėti kompensacijas.

Neigia stereotipus

Vis dėlto įvertinę finansinę elektromobilių įsigijimo naudą norvegai sako juos pamėgę ir dėl kitų dalykų. Tyrimai rodo, kad 9 iš 10 šių transporto turėtojų yra patenkinti savo pasirinkimu, o tai labai veikia jų aplinką, draugus, pažįstamus – jie taip pat nusprendžia išbandyti vien elektra varomas keturrates transporto priemones. Tai elektra varomų automobilių gamintojams leidžia tikėtis, kad rinka, kuri pasaulyje pirmauja pagal elektromobilių skaičių vienam gyventojui, visiškai neapmirs.

Vairuotojai visame pasaulyje dėl elektromobilių yra pasiskirstę į dvi nuomonių stovyklas. Kur kas daugiau yra skeptikų, kurie pirštu baksnoja į aukštas elektromobilių kainas ir labai nedidelį pakrautu akumuliatoriumi įveikiamą atstumą. Tačiau norvegai, apklausę elektromobilių vairuotojus, tvirtina, kad pastarasis argumentas praktikoje yra mažai ko vertas.

Tyrimo duomenimis, šių automobilių vairuotojai per metus vidutiniškai nuvažiuoja 15.000 km, o baterijos išteklių pakanka daugeliui kelionių. Juos itin mielai perka šeimos su vaikais, žmonės, kuriems kasdien iki darbo tenka įveikti palyginti didelius atstumus.

Elektromobilius vairuojantys norvegai jų trūkumų mato kur kas mažiau nei tradicinių transporto priemonių savininkai. Pavyzdžiui, maksimalų įveikiamą atstumą kaip trūkumą įvardija 72 % tradicinių automobilių vairuotojų ir tik 21 % elektromobilių savininkų. Laiko poreikį pakrauti automobilį kaip trūkumą mato 51 % tradicinių ir tik 18% elektrinių automobilių savininkų.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Naujas 3 serijos BMW – pirmoji oficiali informacija 10

BMW paviešino pirmąsias savo naujojo 3 serijos sedano nuotraukas ir kuklią informaciją apie gamybai ruošiamą...

Transportas
2018.08.19
Taršos duomenis klastojantiems „Volkswagen“ grupės automobiliams – priverstinis išregistravimas 6

Vokietijoje registruotų ir su taršos duomenų klastojimo skandalu susijusių „Volkswagen“ grupės modelių...

Transportas
2018.08.19
Nauji antrosios kartos „Audi Q3” koziriai 4

Lapkričio mėnesį su naujaisiais BMW X1 ir „Volvo XC40“ į kovą stojantis antrosios kartos „Audi Q3“ bus...

Transportas
2018.08.18
„Volkswagen“ susizgribo atsiliekantis nuo pokyčių

Koncerno „Volkswagen AG“ vadovas perspėja praradęs variklių plėtros ekspertus: dėl to susiduriama su...

Transportas
2018.08.06
VŽ bando: visų laikų galingiausias „Volkswagen Polo GTI“ 1

Galingiausia visų laikų „Polo“ versija, žymima įpareigojančiu GTI ženklu, kainuoja nuo 22.8870 Eur – už tai...

Transportas
2018.08.04
Naujų automobilių rinka liepą pasiekė 49% augimą 18

Liepos mėnesį užregistravus 3.049 naujus lengvuosius automobilius, rinkoje palaikomas itin spartus augimas,...

Transportas
2018.08.02
BMW statys naują gamyklą Vengrijoje 12

Pastaruoju metu investavęs į naujas gamyklas Kinijoje, Meksikoje ir JAV, Bavarijos automobilių koncernas...

Transportas
2018.08.01
Naujasis „Audi Q8“ bandys kartoti BMW X6 sėkmę 18

Lietuvą pasiekė birželį pirmą kartą viešai pristatytas visiškai naujas „Audi Q8“, kuris rinkoje konkuruos su...

Transportas
2018.07.31
VŽ bando „Volvo V60“: kai nebesinori SUV 30

Agresyvesnio dizaino, erdvesnis, tačiau toks pats skandinaviškas – tai naujasis „Volvo“ modelis V60, kuriuo...

Transportas
2018.07.29

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau