Norvegai šluoja elektromobilius, tačiau pardavėjų laukia iššūkiai

Publikuota: 2015-08-20
Elektromobilių įkrovos stotelės Norvegijoje pastraisiais metais dygte dygsta, gismta ir elektros energijos įkrovos stotelių verslas. Mato Miknevičiaus (VŽ) nuotr.
Elektromobilių įkrovos stotelės Norvegijoje pastraisiais metais dygte dygsta, gismta ir elektros energijos įkrovos stotelių verslas. Mato Miknevičiaus (VŽ) nuotr.
„Verslo žinios“

Elektra varomų automobilių šiais metais Norvegijoje bus parduota rekordiškai daug. Šios šalies keliuose netrukus važinės per 60.000 elektromobilių, kai, palyginti su pernai, jų buvo 41.000.

Rugpjūčio duomenimis, vien elektra varomų automobilių prekyba Norvegijoje šiemet jau išaugo 17%, iki metų pabaigos šis skaičius greičiausiai dar gerokai padidės. Skaičiuojama, kad kai kuriais šių metų mėnesiais elektromobiliai sudarė ketvirtį visų įregistruojamų automobilių.

Pardavimai milžiniškais greičiais auga pastaruosius kelerius metus. 2010-aisiais Norvegijos keliuose elektromobilių buvo vos 3.000, 2012-aisiais – jau 10.000, 2014-aisiais – 41.000.

Elektra varomų automobilių pardavimų skaičiai gerokai pranoko skatinimo programos tikslus, kuriais buvo siekiama iki 2017 m. pabaigos parduoti 50.000 elektromobilių - šis skaičius pasiektas jau šių metų balandį.

Tokį įspūdingą augimą lėmė ne norvegų meilė gamtai, nors ši šalis aplinkos taršai skiria ypač didelį dėmesį, o pinigai – įsigyti ir išlaikyti tokį automobilį dėl valstybės lengvatų tapo net pigiau nei, pavyzdžiui, dyzelinį.

Milžiniška lengvatų įtaka

Elektromobiliams netaikomi jokie įsigijimo mokesčiai, o įprastiems benzininiams ar dyzeliniams jie yra labai aukšti, taip pat netaikomas 25% PVM, mažesnis metinis kelių mokestis, įprastai mokami keliai – nemokami, nekainuoja ir keltų paslaugos, nemokamas automobilių statymas. Su šiais automobiliais įgyjama ir teisė važiuoti autobusams skirtomis juostomis.

Mokesčių sistema Norvegijoje iš esmės keičia automobilių kainas. Pavyzdžiui, elektrinis „Volkswagen e-Golf“ šioje šalyje kainuoja maždaug 30.000 Eur, o benzininis 1,2 l darbinio tūrio „Golf Comfortline“, pritaikius PVM ir registracijos mokesčius, kurie sudaro maždaug pusę visos kainos, - 34.000 Eur. Nesunku nuspėti, kurį modelį pirkėjai renkasi mieliau. Kadangi įprasti automobiliai dėl didelių mokesčių čia itin brangūs, ir kitų elektromobilių kainos yra gana konkurencingos. Gatvėse apstu „Nissan Leaf“, kurie Norvegijoje ir apskritai visame pasaulyje yra populiariausi iš visų elektra varomų automobilių, ir net prabangių „Tesla Model S“.

Ne iš meilės gamtai

Christina Bu, Norvegijos elektrinių automobilių vairuotojų asociacijos generalinė sekretorė, sako, kad praktiškai pusė visų elektromobilių šalyje perkama paprasčiausiai norint sutaupyti. Asociacijos atlikto tyrimo duomenimis, kuriuos ji pristatė Osle „Nissan“ rengtoje konferencijoje, pinigus kaip pagrindinę paskatą pirkti elektrinę transporto priemonę nurodė 48% vairuotojų, o 12% tokį pasirinkimą lėmė galimybė sutaupyti laiko spūstis aplenkiant autobusams skirtomis juostomis. Tik 27% vairuotojų pagrindine priežastimi įvardijo norą saugoti aplinką.

Akivaizdu, kad be politinių sprendimų elektromobilių šioje šalyje būtų gerokai mažiau, tai puikiai iliustruoja kitų valstybių, netaikančių jokių lengvatų, pavyzdžiai, kur per metus nuperkamas tik vienas kitas elektrinis automobilis.

Beje, Norvegijoje, anot p. Bu, auga ne tik prekybos automobiliais, bet ir elektros energijos įkrovos stotelių verslas, mat verslo nišą įžvelgę verslininkai pradėjo statyti mokamas stoteles.

Lengvatos greit baigsis

Deja, tokios palankios sąlygos elektromobilių pardavėjams ir norintiems juos įsigyti galios nebeilgai. Netikėtai didelį efektą padariusios mokesčių lengvatos gerokai patuštino Norvegijos biudžetą.

Skaičiuojama, kad pirkdami elektromobilius ir naudodamiesi lengvatomis šios šalies gyventojai į valstybės biudžetą nesumokėjo maždaug 400 mln. Eur, kurie būtų buvę gauti taikant įprastą apmokestinimą.

Dėl šios priežasties nuo 2018-ųjų elektromobilių vairuotojai Norvegijoje vis dėlto turės mokėti pusę nustatyto kelių mokesčio, o nuo 2020-ųjų – visą. Jau nuo kitų metų svarstoma panaikinti nemokamą automobilių statymą ir teisę važiuoti autobusų juostomis. Nuo 2020 m. greičiausiai šių automobilių pirkėjams teks mokėti ir registracijos mokestį, galbūt ir PVM, nors vis dar svarstoma jį pakeisti fiksuotu mokesčiu arba elektromobilių savininkams išmokėti kompensacijas.

Neigia stereotipus

Vis dėlto įvertinę finansinę elektromobilių įsigijimo naudą norvegai sako juos pamėgę ir dėl kitų dalykų. Tyrimai rodo, kad 9 iš 10 šių transporto turėtojų yra patenkinti savo pasirinkimu, o tai labai veikia jų aplinką, draugus, pažįstamus – jie taip pat nusprendžia išbandyti vien elektra varomas keturrates transporto priemones. Tai elektra varomų automobilių gamintojams leidžia tikėtis, kad rinka, kuri pasaulyje pirmauja pagal elektromobilių skaičių vienam gyventojui, visiškai neapmirs.

Vairuotojai visame pasaulyje dėl elektromobilių yra pasiskirstę į dvi nuomonių stovyklas. Kur kas daugiau yra skeptikų, kurie pirštu baksnoja į aukštas elektromobilių kainas ir labai nedidelį pakrautu akumuliatoriumi įveikiamą atstumą. Tačiau norvegai, apklausę elektromobilių vairuotojus, tvirtina, kad pastarasis argumentas praktikoje yra mažai ko vertas.

Tyrimo duomenimis, šių automobilių vairuotojai per metus vidutiniškai nuvažiuoja 15.000 km, o baterijos išteklių pakanka daugeliui kelionių. Juos itin mielai perka šeimos su vaikais, žmonės, kuriems kasdien iki darbo tenka įveikti palyginti didelius atstumus.

Elektromobilius vairuojantys norvegai jų trūkumų mato kur kas mažiau nei tradicinių transporto priemonių savininkai. Pavyzdžiui, maksimalų įveikiamą atstumą kaip trūkumą įvardija 72 % tradicinių automobilių vairuotojų ir tik 21 % elektromobilių savininkų. Laiko poreikį pakrauti automobilį kaip trūkumą mato 51 % tradicinių ir tik 18% elektrinių automobilių savininkų.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Dakaro finiše – nauji lietuvių rekordai ir traumos paskutiniame ruože

Šiandien finišavusiame Dakaro maratone Lietuvos atstovai pasiekė naujus rekordus, tačiau traumą patyręs Balys...

Transportas
2019.01.17
Priešpaskutinę Dakaro dieną – įspūdingas lietuvių pasirodymas

Nepaprastą ištvermę ir greitį rodantys Lietuvos ekipažai artėja prie sunkiausio pasaulyje maratono finišo ir...

Transportas
2019.01.17
1,5 dienos iki Dakaro finišo: Vanago nesėkmė ir kitų lietuvių kilimas

Kopos, feš feš, paplūdimys – trys raktiniai žodžiai, apibūdinantys aštuntąjį Dakaro ralio etapą. Automobilių...

Transportas
2019.01.16
Pernai naudotų automobilių rinka augo dešimtadaliu

Per visus 2018 m. Lietuvoje pirmą kartą įregistruoti 187.204 naudoti lengvieji automobiliai – 9,8% daugiau...

Transportas
2019.01.15
VŽ bando: antrasis „Porsche“ bestselerio leidimas 5

Gal neverta rizikuoti ieškant ir investuojant į neatrastą plunksnos talentą, jei galima rinkai parduoti...

Transportas
2019.01.14
Dakare – neįtikėtinos Lietuvos ekipažų dramos ir ilgiausia lenktynių diena

Praėjusią naktį Lietuvos laiku Dakaro lenktynėse baigėsi ketvirtoji varžybų diena ir pirmoji iš dviejų...

Transportas
2019.01.11
Dakaras: po sėkmingų lietuvių pasiekimų – pasirengimas maratono etapui

Pirmosios dvi Dakaro ralio dienos nebuvo itin sudėtingos – šturmanai teigė, kad navigacija buvo paprasta, o...

Transportas
2019.01.10
Po sunkios antrosios Dakaro dienos – 800 km ilgio trečiadienio išbandymas

Antradienio lenktynių eiga įvedė naujų pokyčių atskirų klasių įskaitose ir privertė pasinervinti Lietuvos...

Transportas
2019.01.09
Tokijo teisme – viešas C. Ghosno pasirodymas

Po pusantro mėnesio Tokijo kalėjime antradienį į teismą atvesdintas „Renault-Nissan-Mitsubishi“ aljanso...

Transportas
2019.01.08
Po pirmojo Dakaro etapo – optimistinės Lietuvos ekipažų nuotaikos

Pirmadienį įvykusiame pirmajame Dakaro maratono etape iš lenktynių pasitraukė pirmieji sportininkai, o...

Transportas
2019.01.08
VŽ bando: „Panamera GTS“ ir komfortui, ir lenktynių trasai 4

Išrankiausiems klientų norams įtikti siekiantys „Porsche“ gamintojai ir taip gausią „Panameros“ šeimą papildė...

Transportas
2019.01.07
41-asis Dakaras: viena valstybė, daug smėlio ir 5 Lietuvos ekipažai 2

Sausio 6 d. Peru sostinėje Limoje startuoja iki šiol kompaktiškiausios istorijoje Dakaro maratono lenktynės,...

Transportas
2019.01.06
Savavaldės technologijos skatins seksą automobiliuose 9

Bent jau taip rodo žurnalo „Annals of Tourism Research“ paskelbtos apklausos. Kai automobilių vairus perims...

Transportas
2019.01.02
Naujų automobilių rinka 2018 m.: stiprus augimas ir naujas rekordas

Oficialiai naują prekybos rekordą pasiekusi Lietuvos naujų lengvųjų automobilių rinka augo 24%, o atmetus...

Transportas
2019.01.02
Šviesą šlovinantis „Rolls-Royce Wraith Luminary“

Unikalūs spalvų deriniai, nematytos apdailos medžiagos, švytinčios ąžuolo dekoracijos ir krintančios...

Transportas
2019.01.01
Superkondensatoriai keičia akumuliatorius 15

Didžiausi šiuolaikinių elektromobilių trūkumai slypi akumuliatoriuose. Jie – sunkūs, brangūs, lėtai įkraunami...

Transportas
2019.01.01
„Infiniti“ ruošia atsaką vokiškam „Audi e-tron“ 9

Sausį JAV, Detroite, vyks didžiausia šalies automobilių paroda „NAIAS 2019“. Jau aišku, kad šiemet čia...

Transportas
2018.12.29
VŽ bando: greičiausias „Bentley“ sedanas 3

Greičio mėgėjams skirta aukščiausios klasės britiško sedano „Bentley Mulsanne“ versija „Speed“ – mėgstantiems...

Transportas
2018.12.29
„Hondos“ atstovybė Vilniuje tapo „Autoerdvės“ nuosavybe 7

Estijos įmonės „Nippon Auto“ Lietuvoje įkurta „Hondos“ atstovybė galutinai perėjo į Lietuvos verslininkų...

Transportas
2018.12.28

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau