Europos kurortai kratosi kruizinių laivų

Publikuota: 2019-08-11
Prieš kruizinius laivus kyla vis daugiau turistų mėgstamų Europos miestų. Nuotraukoje – Venecija. Beatričės Laurinavičienės (VŽ) nuotr.
Prieš kruizinius laivus kyla vis daugiau turistų mėgstamų Europos miestų. Nuotraukoje – Venecija. Beatričės Laurinavičienės (VŽ) nuotr.

Populiariausi Europos uostai nevaldomus, vis tankėjančius turistų srautus ir oro taršą nori pažaboti ribodami į juos atplaukiančių kruizinių laivų skaičių.

Maljorkos saloje esanti Palma, Venecija Italijoje ir Kroatijos Dubrovnikas kenčia ne tik nuo turistų pertekliaus, bet ir nuo taršos, kurią kruiziniai laivai tik didina.

Skaičiuojama, kad Maljorkos pietryčiuose esančioje Palmoje kasmet prisišvartuoja 500 didžiulių kruizinių laivų, iš kurių kasmet išsilaipina 2 mln. keleivių. Tai trečiasis rezultatas visoje Europoje. Kurortas taip pat yra vienas labiausiai užterštų senojo žemyno miestų, jis atsilieka tik nuo Barselonos.

Pasirašė peticiją

11.000 miesto gyventojų bei 30 bendruomenių ir visuomeninių organizacijų pasirašė peticiją, kuria prašoma, kad kasdien į uostą galėtų atplaukti tik vienas kruizinis laivas, o į krantą išsilaipintų ne daugiau kaip 4.000 keleivių. Šiuo metu, rašo „The Guardian“, uoste vienu metu būna net iki šešių kruizinių laivų, su kuriais atplaukia apie 15.000 keleivių.

„Didžiulių kruizinių laivų turizmas tapo toks intensyvus, kad mūsų miestui jis nėra nei naudingas, nei reikalingas“, – rašoma peticijoje.

Anot dokumento autorių, kruiziniai laivai uostą teršia 200 kartų labiau, negu keliuose važinėjančios transporto priemonės. Tyrimais įrodyta, kad ir pačiuose kruiziniuose laivuose oras yra itin užterštas – tokiu pačiu kiekiu kietųjų dalelių (ore esančių dalelių ir skysčio lašelių), kaip ir nuo milžiniško užterštumo kenčiantys pasaulio didmiesčiai.

Palma norėtų išspręsti ir kitą problemą: laivai vos 4 mylios nuo kranto išpila vadinamąjį pilkąjį vandenį, kuris naudojamas baseinuose ir skalbiant, kitaip sakant, jame gausu įvairiausių cheminių medžiagų.

„Saloje ištekliai riboti, o šie laivai yra kaip plaukiojantys miestai, kurie mūsų vandenyse išpila savo atliekas, – komentuoja Marta Ferriol, „Tramuntana XXI“, vienos iš peticiją pasirašiusių nevyriausybinių organizacijų, koordinatorė. – Bėda ir ta, kad turistai iš kruizinio laivo į miestą pasipila visi tuo pačiu metu. Jie trypia istorines miesto vietas, o pinigų neleidžia. Neseniai skaičiau apžvalgą, kurią išplatino Venecija. Joje aiškiai išdėstoma, kad kruizinių laivų turizmas vietiniams gyventojams yra labai mažai naudingas.“

Yra prieštaraujančių

Su gyventojais bei vietos organizacijomis sutinka ir miesto valdžia. Neus Truyol, Palmos tarybos narė, atsakinga už tvarumą ir urbanistikos klausimus, pritaria, kad susidorojus su turistams nuomojamų būstų ir viešbučių problema, atėjo eilė kruiziniams laivams. Valdžios atstovė patikslina, kad netgi sutarus ir patvirtinus apribojimus, rezultato galima tikėtis ne anksčiau kaip 2022 m. – tik tada miestas peržiūrės ir pasirašys naujas sutartis su kruizinių laivų kompanijomis.

Tačiau iniciatyva nesulaukė taksi bendrovių, restoranų ir turizmo agentūrų palaikymo, kurios į pagalbą pasitelkia statistiką: kruiziniai laivai kasmet į Palmą atplukdo 256 mln. Eur apyvartos ir duoda darbo 5.000 iš daugiau kaip 400.000 vietinių gyventojų.

Venecija protestuoja

Prieš kruizinius laivus kyla vis daugiau turistų taip mėgstamų Europos miestų. Birželį dėmesį į problemą protestais mėgino atkreipti Venecijos gyventojai. Jų pasipiktinimo banga (ir ne pirmoji) kilo po to, kai, sugedus varikliui, kapitonui nepavyko suvaldyti devynių aukštų kruizinio laivo „MSC Opera“, talpinančio 2.500 keliautojų. Per miestą aidint perspėjimo signalui nekontroliuojamas laivas sustojo tik nubrozdinęs kur kas mažesnį turistinį laivelį bei prieplauką. Po šio įvykio vietiniai kalbėjo, kad kruiziniai laivai miestiečiams kelia realią grėsmę. Maždaug 5.000 taip manančių italų žygiavo per Veneciją su vėliavomis ir plakatais.

VŽ rašė, kad ir specialistai, ir UNESCO, į kurios pasaulio paveldo objektų sąrašą įtraukta Venecija, sutaria: trapiai miesto ekosistemai labiausiai kenkia didžiuoju kanalu plaukiantys milžiniški kruiziniai laivai – jie darko miesto panoramą, užstoja istorinius paminklus, o kartais, pasak, vietos gyventojų, – net saulę. Pernai skelbta, kad nuo 2021 m. visi laivai, sveriantys daugiau kaip 100.000 t, bus nukreipiami į artimiausio industrinio miesto Margeros uostą, o iki tol vietiniams ir UNESCO su kruizinių laivų ūžesiu teks taikstytis.

Pino Musolino, šiaurinio Adrijos jūros uosto vadovybės valdybos pirmininkas, teigia, kad laukdami pokyčių Venecijos valdžios atstovai kreipėsi į kitus Europos miestus, kuriuose švartuojasi kruiziniai laivai.

„Kreipėmės į tokius miestus, kaip Amsterdamas, Barselona, Dubrovnikas ir Marselis, kad kartu galėtume derėtis dėl palankesnių sąlygų ir mažesnės taršos“, – P. Musolino cituoja naujienų tinklalapis „The Local“.

Derasi ir Dubrovnikas

Vienas šių miestų – prie Adrijos jūros prigludęs Dubrovnikas, planus riboti atvykstančių kruizinių laivų skaičių jau įgyvendina. Kaip rašo „Lonely Planet“, norėdamas išsaugoti ir apsaugoti istorinį ir kultūrinį paveldą, VII amžiuje įkurtas miestas su Tarptautine kruizų asociacija pasirašė Susitarimo memorandumą, kuriuo įsipareigoja ieškoti abiem pusėms priimtinų, ilgalaikių sprendimų. Vienas jų – nuo 2020 m. riboti uoste besišvartuojančių kruizinių laivų skaičių ir skaičių turistų, kurie kasdien galėtų aplankyti UNESCO saugomą Dubrovniko senamiestį.

„Tai tik pradžia. Ketiname sukurti vieningą, integruotą, bendradarbiavimą skatinančią sistemą, kuri leistų dorotis su turizmo keliamais iššūkiais ne tik mieste, bet ir visame pasaulyje“, – iniciatyvą komentuoja Dubrovniko meras Mato Frankovicius.

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Italams trūko kantrybė: architektūros žvaigždė mokės baudą už yrantį tiltą

Italijos teismas ispanų architektui Santiago Calatravai skyrė 78.000 Eur baudą, kurią šis turės sumokėti...

Laisvalaikis
2019.08.21
San Francisko oro uostas uždraudė vandens buteliukus 4

San Francisko tarptautiniame oro uoste esančiuose prekybos taškuose nebebus prekiaujama vienkartiniais...

Laisvalaikis
2019.08.20
Gedimino kalno tvarkymo projektą už 2,2 mln. rengs „Hidroterra“  16

Gedimino kalno Vilniuje galutinio sutvarkymo projektą už 2,18 mln. Eur rengs bendrovė „Hidroterra“,...

Statyba ir NT
2019.08.19
„Alibaba“ viceprezidentas iš Rusijos verslo magnato įsigijo NBA klubą 1

Vienas iš „Alibaba Group“ įkūrėjų ir akcininkų Josephas Tsai perima NBA klubo Bruklino „Nets“ kontrolę,...

Laisvalaikis
2019.08.19
VŽ bando: amžinai sportiškas „BMW 330i“ Premium 1

Septintoji 3-osios serijos karta kodiniu pavadinimu G20 demonstruoja naują pokytį vieno svarbiausių markės...

Laisvalaikis
2019.08.18
Interviu su M. Salzman: kada gyvensime amžinai?  Premium 2

Marian Salzman yra pripažinta viena iš penkių geriausių tendencijų prognozuotojų pasaulyje. Jos dėka...

Verslo klasė
2019.08.18
Kovoti su klimato kaita galima peržiūrėjus savo racioną 1

Jungtinės Tautos (JT) perspėja, kad Vakarų šalių gyventojų pomėgis šaldytuvus ir pilvus prikimšti mėsos ir...

Laisvalaikis
2019.08.18
Vyno vertinimas balais – atgyvena ar būtinybė Premium

Gegužę vyno pasaulį apskriejo žinia, kad neabejotinai žymiausias pasaulio vyno kritikas Robertas Parkeris...

Laisvalaikis
2019.08.17
Iliustruotoji istorija: penkeri J. McCaino kančių metai Vietname 7

Ėjo dvylikti Vietnamo karo metai, kai į skrendantį virš Hanojaus amerikiečių lakūną Johną McCainą pataikė...

Laisvalaikis
2019.08.17
A. Schwarzeneggeris: „Nesu mašina, kurią vaidinu filmuose“ Premium

Filmuose Arnoldas Schwarzeneggeris žudė vikingus, grobuonis, klonus ir zombius. Dabar atrodo, kad jis mėgina...

Laisvalaikis
2019.08.17
Vaikų finansinis raštingumas: kaip paaiškinti, kad pinigai ant medžių neauga Premium 3

Išeinančiam į mokyklą trečiokui į ranką įbrukti keletą eurų – dažna tėvų praktika. Tačiau specialistai sako,...

Laisvalaikis
2019.08.16
„Hyundai i10“ ruošiasi rudeniniam debiutui

Artėjant rudeninei Frankfurto automobilių parodai, „Hyundai“ paviešino pirmąjį savo naujojo mažiausio modelio...

Laisvalaikis
2019.08.15
Budistų šventykloje pamokslus sako robotas 1

Viena iš Japonijos Kioto mieste veikiančių budistų šventyklų tikinčiuosius mėgina sudominti dvasininku...

Laisvalaikis
2019.08.15
Mokslininkai: kosmoso radiacija pažeistų astronautų smegenis 4

Kol tokie milijardieriai kaip Elonas Muskas ar Jeffas Bezosas, svajoja žmones išlaipinti Marse, mokslininkai...

Laisvalaikis
2019.08.14
Aiškėja Nacionalinės koncertų salės Vilniuje architektūrinės idėjos laimėtojai

Aiškėja Nacionalinės koncertų salės, planuojamos pastatyti ant Tauro kalno Vilniuje, tarptautinio konkurso...

Laisvalaikis
2019.08.12
L. Asadauskaitė-Zadneprovskienė tapo Europos čempione

Sekmadienį Anglijoje vykstančiame šiuolaikinės penkiakovės Europos čempionato finale triumfavo Laura...

Laisvalaikis
2019.08.11
Herojai apleidžia teisę Premium 3

Švietimo sistemos analitikų ir įdarbinimo specialistų perspėjimai abiturientams nesirinkti vadybos ar teisės...

Verslo klasė
2019.08.11
Europos kurortai kratosi kruizinių laivų 10

Populiariausi Europos uostai nevaldomus, vis tankėjančius turistų srautus ir oro taršą nori pažaboti ribodami...

Laisvalaikis
2019.08.11
Iliustruotoji istorija: Jekaterina II ir Voltaire‘as buvo susirašinėjimo draugai

Jekaterina II valdė savo imperiją diktatoriškai, dažnai keitė meilužius, bet vienam vyrui – filosofui...

Laisvalaikis
2019.08.11
Iš mokyklos suolo – į golfo profesionalų kalvę Amerikoje Premium 5

„Man golfas reiškia gyvenimą: žaidžiu jau 12 metų ir be jo neįsivaizduoju nė dienos“, – sako Bitė Gilė...

Laisvalaikis
2019.08.11

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau