Pakalbėkim apie meną: apgaulingos Meliuzinos vilionės

Lewben Art Foundation (LAF) rubrikoje Savas kambarys šį kartą pristatoma menininkė Laisvydė Šalčiūtė ir jos akvarelė iš ciklo (Melo)dramos. (Melo)ncholija. Meliuzina. Ciklas neseniai eksponuotas parodoje Parado ištrauka Vilniuje, o balandžio 4 d. Italijoje, Mantujos kunigaikščių rūmuose-muziejuje (Pallazo Ducale di Mantova), atidaryta bendra lietuvės ir italų menininko Gehardo Demetzo paroda.
Laisvydės Šalčiūtės kūrinių serijoje (Melo)dramos skliausteliais atskirtas melas demonstruoja kritišką santykį su popsine melodrama anot autorės, pagrindiniu vartotojų visuomenės (gyvenimo būdo) žanru. Tai mes, panirę į ekrano vaizdų srautą ir pamišę dėl kūno tobulinimo, nevengiantys sentimentalumo ir išgyvenantys emocijų perviršį.
Šią prieštaringą ekranizuotos atminties būseną L. Šalčiūtė vadina postjausmingumu, kuriam pagrįsti sumeistrauja ironišką išgalvotą teoriją ne tik iš tekstų, bet ir iš vaizdų. Jos meistravimo būdai brikoliažas, dienoraštis ir melodrama.
Pirmasis brikoliažas išvertus ir reiškia meistravimą iš gatavų kultūros produktų. Dienoraštį pasitelkia dauguma menininkų, o melodrama, kaip kūrybos strategija, yra grynai šalčiūtiška.
Čia susilieja keli kultūriniai sluoksniai. Pirmiausia pats melodramos žanras, siejamas su moteriškumu, sentimentalumu ir perviršiu. Toliau manipuliacijos kine moters kūnu, ypač jos oda. Menininkė remiasi Thomaso Elsaesserio ir Malte Hagenerio idėja, kad moters oda yra paviršius, kurį galima panaudoti kaip darinėjamą angą ar langą, į kurį žvelgiama: moters oda, vieta papuošalams demonstruoti, yra drobė, ant kurios statoma ir vaidinama nepabaigiama skleidimo ir atskleidimo, atsidengimo ir kuklumo, pasirodymo ir gėdos arba pridengto gundymo ir visiško pažeidžiamumo drama.
Trečia, L. Šalčiūtei toks požiūris yra proga išsinerti iš savo odos ir įlįsti į kitą, taigi stebėti ir savo pačios, ir pasaulio jausmingumą per atstumą: Fantazijos palaiko mano įsivaizduojamo pasaulio gyvavimą. Metodas, kuriuo tyrinėju savo aplinkos (melo)dramiškumą, iš dalies yra imitacija tos (melo)dramos, kuri veikia mano pačios sąmonėje. Esu dalis tos visuomenės, kurioje pasaulio reginių specializacija tampa užbaigta savarankišku tapusiame reginio pasaulyje, kur melagis meluoja sau pačiam.
Persikūnijimai
Menininkė tarsi persikūnija į savo sukurtą veikėją Meliuziną, kuri apie tai išrėkia visu savo kūnu: pašėlusiai šokdama, apmėtoma kirviais, supdamasi padangių sūpynėse ir t. t. Virš jos galvos šviečia aureolė, jos akys ir krūtys stipriais šviesos pluoštais tyrinėja, skrodžia mėlynai juosvą nežinią ir iš jos traukia gulbes, triušius, elnius, moterų kūnus, sustabarėjusius reklaminius šūkius, masinės spaudos priesakus ar mokslinius teiginius, kurie maišosi internetinės kultūros katile.
Viename iš L. Šalčiūtės paveikslų cituojamą Filosofinį mūsų didingumo ir grožio idėjų kilmės tyrimą Edmundas Burkeas kadaise rašė siekdamas suprasti, kodėl vieni objektai mus ramina, o kiti kelia įtampą. Tuos raminančius jis siejo su meilės aistra ir priskyrė grožio sferai. O didingieji objektai yra begaliniai ir keliantys baimę. Didingumą, kaip vyrišką patirtį, jis priešino dekoratyviam, švelniam, sentimentaliam taigi moteriškam grožiui. Didingumas-sublime, suprask, kyla iš vyro gebėjimo sublimuoti savo lytinius potraukius į kūrybą ir mąstymą. Moteris to nesugeba, tad jai belieka puoštis, kerėti ir vilioti. Meliuzinai tai nesvetima, nes ji ir gulbė, tuščia ir kažko stokojanti. Bet ji ir apsinuogina, persiima vaizdų kultūroje rastomis isterijos išraiškomis, kūnu tiria kančią dėl grožio. Ir čia pat šaiposi iš sugauto žvilgsnio degina jį savo akių prožektoriais-ašaromis.
L. Šalčiūtė yra surengusi per 40 autorinių parodų, dalyvavo daugiau kaip 100 grupinių parodų Lietuvoje ir užsienyje. 2007 m. įvertinta Lietuvos meno kūrėjų premija, šešis kartus įvertinta individualiomis Kultūros ministerijos stipendijomis, pelniusi diplomus grupinėse parodose. Menininkės kūrinių yra Romos grafikos institute, Lietuvos nacionaliniame dailės muziejuje, MO muziejuje, Lewben Art Foundation kolekcijoje, Nacionaliniame M. K. Čiurlionio dailės muziejuje, privačiose Lietuvos ir užsienio kolekcijose.
Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos Verslo žiniose, Sodros, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti