I. Matulaitienė iš „The Coca-Cola Company“ – apie lyderystę džiazo ritmu

Publikuota: 2018-11-02
„Pritariu nuomonei, kad sėkmingo vadovo vaidmuo yra būti geru moderatoriumi, turinčiu vizionieriaus geną“, – sako Ieva Matulaitienė, „The Coca-Cola Company“ vadovė Baltijos šalyse. Asmeninio archyvo nuotr.
„Pritariu nuomonei, kad sėkmingo vadovo vaidmuo yra būti geru moderatoriumi, turinčiu vizionieriaus geną“, – sako Ieva Matulaitienė, „The Coca-Cola Company“ vadovė Baltijos šalyse. Asmeninio archyvo nuotr.

Tūkstantmečio kartai „Coca-Cola“ asocijuojasi su šiltomis kalėdinėmis reklamomis, šiek tiek jaunesniems vartotojams – su kalėdiniu karavanu. Ieva Matulaitienė, „The Coca-Cola Company“ vadovė Baltijos šalyse, sako, kad jai vaikystėje šis prekės ženklas buvo nepasiekiama svajonė, o dabar – tiesiog gyvenimo būdas.

„Didžioji mano vaikystės dalis prabėgo sovietmečiu. Tuomet galėjai gauti „Pepsi“, o „Coca-Colos“ buteliukas, jo išskirtinė forma simbolizavo tikrąją, nepasiekiamą Ameriką. Pamenu, kažkas atvežė vieną buteliuką iš užsienio – kaip didžiausią stebuklą gal kokie penki vaikai dalijomės ir ragavome. Tam jausmui prilygo turbūt tik džiaugsmas, gavus džinsus su „Levi’s“ etikete“, – prisimena p. Matulaitienė.
„Coca-colos“ pristatyti nereikia niekur pasaulyje – o kosmoso platybėse? Kaip šios kompanijos vadovė Baltijos šalyse apibūdintų šį prekės ženklą ateiviui?
„Viena iš pagrindinių mūsų kompanijos nuostatų – būti kuo arčiau vartotojų, eiti pas juos, o ne laukti, kol ateis patys. Pavyzdžiui, 1985 m. amerikiečių „Challenger“ astronautai išbandė specialiai kosmosui sukurtą „Coca-Colos“ skardinę „Coca-Cola Space Can“. Vėliau atlikta dar keletas bandymų, taip pat „Mir“ stotyje. Kosmose pabuvo ir dietinė „Coca-Cola“ bei sportinis gėrimas „Powerade“. Todėl didelė tikimybė, kad ateiviai šį prekės ženklą jau žino“, – juokiasi p. Matulaitienė.

Trijų miestų žmogus

Daugiau kaip dešimtį metų Estijoje gyvenanti pašnekovė pasakoja, kad vaikystė prabėgo laikinojoje sostinėje, o save ji laiko trijų miestų – Kauno, Vilniaus ir Talino – žmogumi.
„Vaikystė prabėgo Kauno Žaliakalnyje, paskui gyvenimo etapai pasiskirsto perpus: 12 metų gyvenau Vilniuje, greitai tiek pat bus praleista Taline. Kaip ir kiekvienam, vaikystė ir paauglystė Kaune buvo savęs ieškojimų metas: išbandžiau muziką, išmėginau daugybę sporto šakų, tačiau nė viena nesužavėjo tiek, kad taptų neatsiejama gyvenimo dalimi. Galbūt pritrūko kantrybės, o gal iš savęs per daug reikalavau. Prisimenu, mano klasės auklėtoja vis kartodavo, kad esu maksimalistė, todėl gyvenime man nebus lengva. Tikriausiai tokios prognozės neišsigandau, nes maksimalizmo liko iki šiol“, – šypsosi p. Matulaitienė.
Turbūt nenuostabu, kad keletą pirmųjų pamokų apie save ji išmoko mokykloje.
„Mokykloje turėjau dvi aistras: literatūrą ir matematiką. Abi buvo sužadintos puikių mokytojų-asmenybių. Literatūros mokytoja buvo ypač reikli, tačiau išmokė analizuoti, ieškoti esmės, matyti giliau ir suvokti kontekstą. O matematikos mokytoja skatino mąstyti savarankiškai, ieškoti ir surasti racionaliausius sprendimus. Iki šiol visada stengiuosi įžvelgti platesnį kontekstą ir rasti racionaliausią sprendimą“, – kalba vadovė.

Iš ekonomikos į rinkodarą

Nors baigusi mokyklą pasirinko ekonomikos studijas Vilniaus universitete, pašnekovė sako, kad tuomet rimtai mąstė tapti visai kitos specialybės – medicinos – atstove.
„Vienu metu svarsčiau studijuoti mediciną. Tačiau persigalvojau, kai keleriais metais vyresnė pusseserė, kuri ją studijavo, atskleidė tos mokslo srities aplinkybes. Pasiklausiau jos pasakojančios, kiek tam reikia begalinės kantrybės, pasišventimo vienai sričiai, ir supratau, kad tai – ne man“, – prisimena p. Matulaitienė.
Pasak jos, nekantrumas iš dalies iki šiol yra varomoji jėga gyvenime. Jis ekonomistę nuvedė į kitą veiklos sritį, o galiausiai – ir į kitą šalį.
„Pirmoji mano darbovietė buvo reklamos agentūra VRS – tuo metu viena didžiausių Lietuvoje, dirbusi su rinkos lyderiais ir tarptautiniais prekės ženklais. Sakyčiau, kad reklamos srityje VRS tada padarė tikrą proveržį, kai užkūrė tokius projektus kaip prekės ženklo „Švyturys“ kampanija, kuri davė startą šio ženklo lyderystei rinkoje. Ir tuomet, ir dabar darbas bei pažintis su prekės ženklo „Carlsberg“ komanda man atrodė tarytum kitas, naujas lygmuo Lietuvos rinkodaros industrijoje. Tiesą pasakius, būtent dirbdama su šiuo klientu pajutau įkvėpimą didesniam iššūkiui – nerti į platesnius rinkodaros vandenis“, – p. Matulaitienė atskleidžia, kaip ekonomistė tapo rinkodaros eksperte.

Džiazo epocha

Vadovė pasakoja, kad rinkodara, jos nuomone, pirmiausia yra įrankis siekti verslo tikslų. O save ji laiko inovatyvių ir pionieriškų idėjų bei metodų šalininke.
„Šiais laikais verslo suvokimas ir pats verslo žanras, jei jį galima taip vadinti, yra visai kitoks negu prieš keliasdešimt ar net keletą metų. Anksčiau versle buvo labai daug klasikos – tą mąstymo metodiką sulyginčiau su kameriniu orkestru: kiekvienas turėjo labai aiškų savo vaidmenį, repertuaras būdavo ruošiamas ir tobulinamas metus, muzikantai gaudavo aiškias, paskirstytas partijas, o profesionalų visumai vadovaudavo dirigentas. Dabar versle – džiazo epocha: ant scenos daug individualių profesionalų, daug „čia ir dabar“ improvizacijos, o dirigentą pakeitė kūrybingas prodiuseris“, – praeitį su dabartimi lygina pašnekovė.
Vadovė tvirtina, kad labiausiai žavisi inovatyviais sprendimais, kurie laužo įprastus mąstysenos, veiklos ir suvokimo modelius, taip pat išgryninta bei sinergiška verslo ir rinkodaros strategija. Kokie konkretūs prekės ženklai suteikia įkvėpimo?
„Be abejo, žaviuosi šimtamete jaunuole „Coca-Cola“. Ypač man patinka „The Coca-Cola Company“ priklausantis gėrimų prekės ženklas „Innocent“; jo rinkodaros strategija stebina tuo, kad rinkodaros biudžetas skiriamas ne kampanijoms kurti, o vystyti inovacijų portfeliui – taip galima nuolat stiprinti prekės ženklo išskirtinumą. Mėgstu ir naujos kartos prekės ženklus, kurių arkliukas – funkcinė rinkodara, pavyzdžiui, „Amazon“ ir lietuviškąjį „TransferGo“.

Vieninga Estija

Užsimenu apie vartotojus, kuriems prekės ženklai ir milžiniškas investicijas siurbiančios jų kampanijos kartais atrodo tarytum žaidimas muilo burbulais, – nesuprasdami proceso, žmonės skeptiškai vertina neapčiuopiamą prekės ženklo ir investicijų į jį vertę. Ponia Matulaitienė atsako šiek tiek netikėtai:
„Paklausiu taip: kas yra Lietuva? Kad ir kiek žmonių klausi, tiek skirtingų atsakymų sulauksi. Jei tą patį klausimą – kas yra Estija? – užduosi bet kuriam estui ar estei, jie nedvejodami atsakys: e-stonia. Manau, kad šiais laikais ypač svarbu mąstyti prekės ženklų kategorijomis – tai galioja ne tik tradiciniam prekės ženklo supratimui versle, kai kalbame apie prekes ir paslaugas, bet ir valstybėms bei asmenybėms. Laikais, kai viskas greitėja ir globalėja, o dėl technologijų ir socialinių tinklų gyvename be sienų, čia ir dabar, mums reikalinga kodų sistema, kuri leistų atpažinti greitai ir aiškiai. Todėl, mano nuomone, prekės ženklai yra tokie svarbūs“, – aiškina p. Matulaitienė.
Geriausias to pavyzdys, anot pašnekovės, yra šiuo metu namais tapusi Estija.
„Estija man yra gyvas pavyzdys, kaip kodų sistema yra įdiegta į valstybės DNR. Valstybė turi aiškią poziciją (šalis kaip paslauga), žino, kuo išskirtinis jos produktas (e. paslaugos), ir tą konkrečią, trumpą žinutę transliuoja visi 1,3 mln. šalies ambasadorių – nuo autobuso vairuotojo iki valstybės vadovo. Tokiu būdu visi sektoriai – visuomeninis, valstybinis ir privatus – yra susitelkę į aiškų tikslą, visi supranta ir tiki valstybės ateitimi. Verslo terminais kalbant, tai pats puikiausias šalies team building’as“, – mano p. Matulaitienė.

Lemtingas darbo skelbimas

Pašnekovė šiek tiek nustebina, kad į Estiją ją nuvedė visai ne „Coca-Cola“, o į tarptautinę korporacijos mašiną įtraukė tiesiog darbo skelbimas.
„Į Estiją su vyru persikėlėme todėl, kad į tą šalį pasuko jo karjera. O artimesnė pažintis su „Coca-Cola“ prasidėjo nuo paprasto skelbimo rinkodaros profesionalų tinklalapyje – kompanija ieško prekės ženklo vadovo darbui Estijoje ir nereikalavo mokėti estų kalbos. Kaip ir dera, iš pradžių gavau dirbti su vienu prekės ženklu. Taip pat susidūriau su visais naujokei būdingais didelės tarptautinės struktūros iššūkiais: reikėjo perprasti darbo skirtingose šalyse kultūrinius ypatumus, užmegzti ryšius su sprendimų priėmėjais, išmokti virtualiai bendradarbiauti su komanda, kuri išsibarsčiusi po visą pasaulį. Visgi turbūt tvarkiausi gerai, nes po metų man buvo patikėta jau visa prekės ženklų kategorija, o dar po metų atsakomybė išplėsta iki prioritetinių kompanijos prekės ženklų portfelio valdymo“, – kaip kilo karjeros laiptais, pasakoja p. Matulaitienė.
Ypač didelio skirtumo tarp verslo klimato Lietuvoje ir Estijoje pašnekovė sako nepastebinti, nors savitumų yra.
„Išskirčiau keletą estų bruožų: žodžio svorį, ypatingą pagarbą laikui ir dėmesį planavimui. Dažnu atveju estai tyli, nes sveria ir vertina. Tačiau jei ką nors pažada, tai ir bus padaryta. Kitaip jie vertina ir laiką. Pavyzdžiui, vėlavimas į sutartą susitikimą traktuojamas ne kaip nemandagumo išraiška, o kaip vagystė, nes vėluojantis atima brangiausią ką turime – mūsų laiką. Iš šių dviejų ypatumų gimsta trečiasis – didelis dėmesys planavimui. Estai tiesiogine to žodžio prasme vadovaujasi patarle „devynis kartus pamatuok, dešimtą kirpk“, – vardija p. Matulaitienė.

Motyvuoja progresas

„The Coca-Cola Company“ vadove Baltijos šalyse ji sako tapusi gana organiškai.
„Sukaupiau patirties, pasitikėjimo savimi, buvau pasiruošusi naujiems iššūkiams. Matyt, tai buvo akivaizdu ne tik man, nes sulaukiau pasiūlymo vadovauti verslui Baltijos šalyse. Didžiausia asmeninė pamoka, kurią išmokau, kai ėmiausi šio profesinio vaidmens, – kaip svarbu turėti stiprią komandą ir išlaikyti ją motyvuotą, ypač pokyčių etape, kai visi išgyvena stresą ir nežinią. Taip pat atradau principą, kuriuo vadovaujuosi iki šiol: norint priimti sprendimą, negalima laukti idealių aplinkybių. Sprendimus dažnai reikia priimti „avansu“. Kaip kažkas yra pasakęs: „A leader should be capable confidently navigate in grey“ (liet. „Lyderis privalo mokėti užtikrintai rodyti kelią migloje“ – aut. past)“, – patirtimi dalijasi p. Matulaitienė.
Vadovė sako, kad pagrindinis jos variklis yra progresas.
„Mane įkvepia ir motyvuoja galimybė būti dalimi pokyčių, kurie kuria pridėtinę vertę. Dažnai didelės kompanijos turi bėdą – jose nemažai laiko prarandama svarstant, be veiksmo. Žinoma, diskutuoti ir svarstyti reikia ir būtina, tačiau tai vertinga tiek, kiek veda prie sprendimų, neprarandant galimybės išnaudoti tinkamiausią momentą. Štai kodėl vadovui reikalinga tokia komanda, kuri aiškiai siekia tikslų ir telkia dėmesį į sprendimus, o ne į problemų konstatavimą. Manau, kad būti smalsiam kur kas vertingiau negu būti visažiniu. Gyvename nuolatinio kismo sąlygomis, todėl normalu, kad žinai ne viską, tačiau esi atviras, gebi įžvelgti galimybes, – mano p. Matulaitienė.– Mano komandoje nėra ir negalėtų būti „toksiškai“ mąstančių žmonių – tokių, kuriems viskas atrodo neįmanoma, o problemų – daugiau negu paroj valandų.“
Pašnekovė pabrėžia, kad komandą turi sudaryti geresni už vadovą ekspertai ir specialistai. „Pritariu nuomonei, kad sėkmingo vadovo vaidmuo yra būti geru moderatoriumi, turinčiu vizionieriaus geną“, – sako ji.
Kokio progreso pavyko pasiekti tapus „The Coca-Cola Company“ vadove Baltijos šalyse? Pašnekovė didžiuojasi, kad jai vadovaujant kompanija regione išgyvena ryškų ir dinamišką etapą.
„Per šį laikotarpį gavome daugiausia apdovanojimų ir laimėjimų: „Password“, Estijos reklamos apdovanojimą „Kuldmuna“, „Coca-Colos“ prekės ženklas taip pat buvo išrinktas vienu mėgstamiausių Lietuvoje. Smagu, kad sėkmingai plečiame savo produkcijos portfelį: įsigijome ir Latvijoje bei Estijoje vykdome prekės ženklo „Neptūnas“ plėtrą, Baltijos rinkoms pristatėme gėrimus „FuzeTea“ ir „Powerade“. Man, kaip lietuvei, Talino parduotuvių lentynose malonu matyti dar vieną lietuvišką ženklą“, – šypsosi p. Matulaitienė.

Ieva Matulaitienė yra viena iš lapkričio 13 d. vyksiančios vidurinės grandies vadovų konferencijos „Verslo pilotai“ pranešėjų.

[infogram id="fa2a8030-5a49-4e80-990f-b1ccbc02d567" prefix="UsB" format="interactive" title="Copy: Laisvalaikis:: Dosjė"]

FOTOGALERIJA „Coca-colos“ vadovė Baltijos šalims Ieva Matulaitienė (7 nuotr.)

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Pagrindinis latvių kino apdovanojimas – A. Stonio filmui

Lapkričio 12 d. Rygos Nacionaliniuose latvių kino apdovanojimuose „Didysis Kristupas“ režisieriaus Audriaus...

Laisvalaikis
2018.11.13
Rudy Giuliani – nuo gerbiamo Niujorko mero iki Trumpo klouno 14

Donaldo Trumpo advokatas Rudy Giuliani pastaruoju metu nenustoja varstyti teismo salės durų. Jis ne tik...

Laisvalaikis
2018.11.12
Kolekcijos. Logiški Jolantos Kyzikaitės atsitiktinumai 2

„Lewben Art Foundation“ projekte „Savas kambarys“, atidžiau įsižiūrinčiame į moterų dailininkių kūrybą, –...

Laisvalaikis
2018.11.12
Skandalingoji sostinės reklama taikosi į Kanų „liūtą“: kampanijos sėkmė skaičiais Premium 13

Šios vasaros pabaigoje užsienio rinkose akį traukusi ir skirtingų vertinimų sulaukusi reklamos kampanija...

Rinkodara
2018.11.12
XXI amžiaus rykštė: bakterijos pergudrauja antibiotikus

Antibiotikams atsparios bakterijos kasmet pražudo 33.000 europiečių. Ligų prevencijos ekspertai skelbia, kad...

Laisvalaikis
2018.11.11
Tadas Ivanauskas – pasirinkęs dirbti Lietuvai 2

Legendiniu vadinamo akademiko Tado Ivanausko (1882–1970 m.) reikšmingų darbų Lietuvai sąrašas nepaprastai...

Laisvalaikis
2018.11.11
Vidurio ir Rytų Europos regione laurai – Slovėnijai ir Estijai 4

Lenkijos šalies prekės ženklas yra vertingiausias tarp Centrinės ir Rytų Europos valstybių, Slovėnijos –...

Rinkodara
2018.11.11
Kodėl mums nerūpi Pirmasis pasaulinis karas 4

Šiomis dienomis pasaulis mini 100 metų sukaktį nuo Pirmojo pasaulinio karo pabaigos. Lietuva mini tyliai,...

Laisvalaikis
2018.11.11
Jūsų namai toli nuo namų (III) Premium

(Tęsinys. Pradžia – „Verslo klasė“ 2018 m. Nr. 9)

Verslo klasė
2018.11.10
Popiežius patvirtino M. Giedraitį palaimintuoju

XVI a. pradėtas baltųjų augustinų ordino pasauliečio Mykolo Giedraičio beatifikacijos procesas daugiau nei po...

Laisvalaikis
2018.11.09
Kristina Dryža – futurologė, kuriai ateitis neegzistuoja

Australijos lietuvę Kristiną Dryžą vadina viena įtakingiausių pasaulio futurologių, tačiau ji sako, kad...

Laisvalaikis
2018.11.09
Lietuvos šalies ženklo vertę augino ryškioji reklama ir popiežiaus vizitas Premium 1

Lietuvos šalies prekės ženklo vertė per 2018 m. fiksuoja nemenką šuolį – 25%. Vertingiausių pasaulio...

Rinkodara
2018.11.09
„Vilniaus lapai“ pristato Lietuvos ir pasaulio literatūros žvaigždes

Lapkričio 8 d. Vilniuje, geležinkelio stoties perone veikiančiame bare „Peronas“, „apšildomuoju“ renginiu...

Laisvalaikis
2018.11.08
Lietuvos kūrėjai džiaugiasi pergale prieš interneto vagis 5

Seimas priėmė Autorių teisių ir gretutinių teisių įstatymo pataisas, kuriomis siekiama numatyti naujas teisių...

Rinkodara
2018.11.08
Mirė aktorius Arūnas Storpirštis 4

Lapkričio 6 d., antradienį, po ligos mirė teatro ir kino aktorius Arūnas Storpirštis. Kaip praneša naujienų...

Laisvalaikis
2018.11.07
Kino teatrus pasieks prieš 46 m. sukurtas filmas apie A. Franklin

Dainininkės Arethos Franklin gerbėjai pagaliau turės progą pamatyti prieš 46 m. sukurtą filmą apie soulo...

Laisvalaikis
2018.11.06
Kaip „Ogmios miestas“ populiarų miestą mieste sukūrė Rėmėjo turinys 6

Daugiau kaip 150 žinomų prekių ženklų ir prekybos įmonių, kavinių bei restoranų, gourmet tipo parduotuvės,...

Muzika: garsai iš atvirkščio pasaulio Premium

Laiškas nuo balčiausio žmogaus Bruklino „Afropunk“ festivalyje.

Verslo klasė
2018.11.05
Londonas mini I-ojo pasaulinio karo pabaigos šimtmetį

Sekmadienio vakarą prie Londono Tauerio sužibo 10.000 žibintų, pagerbiančių karius ir civilius, kurie žuvo...

Laisvalaikis
2018.11.05
Kultūros ministrės komandoje – naujas patarėjas

Kultūros ministrės Lianos Ruokytės-Jonsson patarėjų komandą papildė doc. dr. Juozapas Blažiūnas. Jis...

Laisvalaikis
2018.11.05

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau