I. Matulaitienė iš „The Coca-Cola Company“ – apie lyderystę džiazo ritmu

Publikuota: 2018-11-02
„Pritariu nuomonei, kad sėkmingo vadovo vaidmuo yra būti geru moderatoriumi, turinčiu vizionieriaus geną“, – sako Ieva Matulaitienė, „The Coca-Cola Company“ vadovė Baltijos šalyse. Asmeninio archyvo nuotr.
„Pritariu nuomonei, kad sėkmingo vadovo vaidmuo yra būti geru moderatoriumi, turinčiu vizionieriaus geną“, – sako Ieva Matulaitienė, „The Coca-Cola Company“ vadovė Baltijos šalyse. Asmeninio archyvo nuotr.

Tūkstantmečio kartai „Coca-Cola“ asocijuojasi su šiltomis kalėdinėmis reklamomis, šiek tiek jaunesniems vartotojams – su kalėdiniu karavanu. Ieva Matulaitienė, „The Coca-Cola Company“ vadovė Baltijos šalyse, sako, kad jai vaikystėje šis prekės ženklas buvo nepasiekiama svajonė, o dabar – tiesiog gyvenimo būdas.

„Didžioji mano vaikystės dalis prabėgo sovietmečiu. Tuomet galėjai gauti „Pepsi“, o „Coca-Colos“ buteliukas, jo išskirtinė forma simbolizavo tikrąją, nepasiekiamą Ameriką. Pamenu, kažkas atvežė vieną buteliuką iš užsienio – kaip didžiausią stebuklą gal kokie penki vaikai dalijomės ir ragavome. Tam jausmui prilygo turbūt tik džiaugsmas, gavus džinsus su „Levi’s“ etikete“, – prisimena p. Matulaitienė.
„Coca-colos“ pristatyti nereikia niekur pasaulyje – o kosmoso platybėse? Kaip šios kompanijos vadovė Baltijos šalyse apibūdintų šį prekės ženklą ateiviui?
„Viena iš pagrindinių mūsų kompanijos nuostatų – būti kuo arčiau vartotojų, eiti pas juos, o ne laukti, kol ateis patys. Pavyzdžiui, 1985 m. amerikiečių „Challenger“ astronautai išbandė specialiai kosmosui sukurtą „Coca-Colos“ skardinę „Coca-Cola Space Can“. Vėliau atlikta dar keletas bandymų, taip pat „Mir“ stotyje. Kosmose pabuvo ir dietinė „Coca-Cola“ bei sportinis gėrimas „Powerade“. Todėl didelė tikimybė, kad ateiviai šį prekės ženklą jau žino“, – juokiasi p. Matulaitienė.

Trijų miestų žmogus

Daugiau kaip dešimtį metų Estijoje gyvenanti pašnekovė pasakoja, kad vaikystė prabėgo laikinojoje sostinėje, o save ji laiko trijų miestų – Kauno, Vilniaus ir Talino – žmogumi.
„Vaikystė prabėgo Kauno Žaliakalnyje, paskui gyvenimo etapai pasiskirsto perpus: 12 metų gyvenau Vilniuje, greitai tiek pat bus praleista Taline. Kaip ir kiekvienam, vaikystė ir paauglystė Kaune buvo savęs ieškojimų metas: išbandžiau muziką, išmėginau daugybę sporto šakų, tačiau nė viena nesužavėjo tiek, kad taptų neatsiejama gyvenimo dalimi. Galbūt pritrūko kantrybės, o gal iš savęs per daug reikalavau. Prisimenu, mano klasės auklėtoja vis kartodavo, kad esu maksimalistė, todėl gyvenime man nebus lengva. Tikriausiai tokios prognozės neišsigandau, nes maksimalizmo liko iki šiol“, – šypsosi p. Matulaitienė.
Turbūt nenuostabu, kad keletą pirmųjų pamokų apie save ji išmoko mokykloje.
„Mokykloje turėjau dvi aistras: literatūrą ir matematiką. Abi buvo sužadintos puikių mokytojų-asmenybių. Literatūros mokytoja buvo ypač reikli, tačiau išmokė analizuoti, ieškoti esmės, matyti giliau ir suvokti kontekstą. O matematikos mokytoja skatino mąstyti savarankiškai, ieškoti ir surasti racionaliausius sprendimus. Iki šiol visada stengiuosi įžvelgti platesnį kontekstą ir rasti racionaliausią sprendimą“, – kalba vadovė.

Iš ekonomikos į rinkodarą

Nors baigusi mokyklą pasirinko ekonomikos studijas Vilniaus universitete, pašnekovė sako, kad tuomet rimtai mąstė tapti visai kitos specialybės – medicinos – atstove.
„Vienu metu svarsčiau studijuoti mediciną. Tačiau persigalvojau, kai keleriais metais vyresnė pusseserė, kuri ją studijavo, atskleidė tos mokslo srities aplinkybes. Pasiklausiau jos pasakojančios, kiek tam reikia begalinės kantrybės, pasišventimo vienai sričiai, ir supratau, kad tai – ne man“, – prisimena p. Matulaitienė.
Pasak jos, nekantrumas iš dalies iki šiol yra varomoji jėga gyvenime. Jis ekonomistę nuvedė į kitą veiklos sritį, o galiausiai – ir į kitą šalį.
„Pirmoji mano darbovietė buvo reklamos agentūra VRS – tuo metu viena didžiausių Lietuvoje, dirbusi su rinkos lyderiais ir tarptautiniais prekės ženklais. Sakyčiau, kad reklamos srityje VRS tada padarė tikrą proveržį, kai užkūrė tokius projektus kaip prekės ženklo „Švyturys“ kampanija, kuri davė startą šio ženklo lyderystei rinkoje. Ir tuomet, ir dabar darbas bei pažintis su prekės ženklo „Carlsberg“ komanda man atrodė tarytum kitas, naujas lygmuo Lietuvos rinkodaros industrijoje. Tiesą pasakius, būtent dirbdama su šiuo klientu pajutau įkvėpimą didesniam iššūkiui – nerti į platesnius rinkodaros vandenis“, – p. Matulaitienė atskleidžia, kaip ekonomistė tapo rinkodaros eksperte.

Džiazo epocha

Vadovė pasakoja, kad rinkodara, jos nuomone, pirmiausia yra įrankis siekti verslo tikslų. O save ji laiko inovatyvių ir pionieriškų idėjų bei metodų šalininke.
„Šiais laikais verslo suvokimas ir pats verslo žanras, jei jį galima taip vadinti, yra visai kitoks negu prieš keliasdešimt ar net keletą metų. Anksčiau versle buvo labai daug klasikos – tą mąstymo metodiką sulyginčiau su kameriniu orkestru: kiekvienas turėjo labai aiškų savo vaidmenį, repertuaras būdavo ruošiamas ir tobulinamas metus, muzikantai gaudavo aiškias, paskirstytas partijas, o profesionalų visumai vadovaudavo dirigentas. Dabar versle – džiazo epocha: ant scenos daug individualių profesionalų, daug „čia ir dabar“ improvizacijos, o dirigentą pakeitė kūrybingas prodiuseris“, – praeitį su dabartimi lygina pašnekovė.
Vadovė tvirtina, kad labiausiai žavisi inovatyviais sprendimais, kurie laužo įprastus mąstysenos, veiklos ir suvokimo modelius, taip pat išgryninta bei sinergiška verslo ir rinkodaros strategija. Kokie konkretūs prekės ženklai suteikia įkvėpimo?
„Be abejo, žaviuosi šimtamete jaunuole „Coca-Cola“. Ypač man patinka „The Coca-Cola Company“ priklausantis gėrimų prekės ženklas „Innocent“; jo rinkodaros strategija stebina tuo, kad rinkodaros biudžetas skiriamas ne kampanijoms kurti, o vystyti inovacijų portfeliui – taip galima nuolat stiprinti prekės ženklo išskirtinumą. Mėgstu ir naujos kartos prekės ženklus, kurių arkliukas – funkcinė rinkodara, pavyzdžiui, „Amazon“ ir lietuviškąjį „TransferGo“.

Vieninga Estija

Užsimenu apie vartotojus, kuriems prekės ženklai ir milžiniškas investicijas siurbiančios jų kampanijos kartais atrodo tarytum žaidimas muilo burbulais, – nesuprasdami proceso, žmonės skeptiškai vertina neapčiuopiamą prekės ženklo ir investicijų į jį vertę. Ponia Matulaitienė atsako šiek tiek netikėtai:
„Paklausiu taip: kas yra Lietuva? Kad ir kiek žmonių klausi, tiek skirtingų atsakymų sulauksi. Jei tą patį klausimą – kas yra Estija? – užduosi bet kuriam estui ar estei, jie nedvejodami atsakys: e-stonia. Manau, kad šiais laikais ypač svarbu mąstyti prekės ženklų kategorijomis – tai galioja ne tik tradiciniam prekės ženklo supratimui versle, kai kalbame apie prekes ir paslaugas, bet ir valstybėms bei asmenybėms. Laikais, kai viskas greitėja ir globalėja, o dėl technologijų ir socialinių tinklų gyvename be sienų, čia ir dabar, mums reikalinga kodų sistema, kuri leistų atpažinti greitai ir aiškiai. Todėl, mano nuomone, prekės ženklai yra tokie svarbūs“, – aiškina p. Matulaitienė.
Geriausias to pavyzdys, anot pašnekovės, yra šiuo metu namais tapusi Estija.
„Estija man yra gyvas pavyzdys, kaip kodų sistema yra įdiegta į valstybės DNR. Valstybė turi aiškią poziciją (šalis kaip paslauga), žino, kuo išskirtinis jos produktas (e. paslaugos), ir tą konkrečią, trumpą žinutę transliuoja visi 1,3 mln. šalies ambasadorių – nuo autobuso vairuotojo iki valstybės vadovo. Tokiu būdu visi sektoriai – visuomeninis, valstybinis ir privatus – yra susitelkę į aiškų tikslą, visi supranta ir tiki valstybės ateitimi. Verslo terminais kalbant, tai pats puikiausias šalies team building’as“, – mano p. Matulaitienė.

Lemtingas darbo skelbimas

Pašnekovė šiek tiek nustebina, kad į Estiją ją nuvedė visai ne „Coca-Cola“, o į tarptautinę korporacijos mašiną įtraukė tiesiog darbo skelbimas.
„Į Estiją su vyru persikėlėme todėl, kad į tą šalį pasuko jo karjera. O artimesnė pažintis su „Coca-Cola“ prasidėjo nuo paprasto skelbimo rinkodaros profesionalų tinklalapyje – kompanija ieško prekės ženklo vadovo darbui Estijoje ir nereikalavo mokėti estų kalbos. Kaip ir dera, iš pradžių gavau dirbti su vienu prekės ženklu. Taip pat susidūriau su visais naujokei būdingais didelės tarptautinės struktūros iššūkiais: reikėjo perprasti darbo skirtingose šalyse kultūrinius ypatumus, užmegzti ryšius su sprendimų priėmėjais, išmokti virtualiai bendradarbiauti su komanda, kuri išsibarsčiusi po visą pasaulį. Visgi turbūt tvarkiausi gerai, nes po metų man buvo patikėta jau visa prekės ženklų kategorija, o dar po metų atsakomybė išplėsta iki prioritetinių kompanijos prekės ženklų portfelio valdymo“, – kaip kilo karjeros laiptais, pasakoja p. Matulaitienė.
Ypač didelio skirtumo tarp verslo klimato Lietuvoje ir Estijoje pašnekovė sako nepastebinti, nors savitumų yra.
„Išskirčiau keletą estų bruožų: žodžio svorį, ypatingą pagarbą laikui ir dėmesį planavimui. Dažnu atveju estai tyli, nes sveria ir vertina. Tačiau jei ką nors pažada, tai ir bus padaryta. Kitaip jie vertina ir laiką. Pavyzdžiui, vėlavimas į sutartą susitikimą traktuojamas ne kaip nemandagumo išraiška, o kaip vagystė, nes vėluojantis atima brangiausią ką turime – mūsų laiką. Iš šių dviejų ypatumų gimsta trečiasis – didelis dėmesys planavimui. Estai tiesiogine to žodžio prasme vadovaujasi patarle „devynis kartus pamatuok, dešimtą kirpk“, – vardija p. Matulaitienė.

Motyvuoja progresas

„The Coca-Cola Company“ vadove Baltijos šalyse ji sako tapusi gana organiškai.
„Sukaupiau patirties, pasitikėjimo savimi, buvau pasiruošusi naujiems iššūkiams. Matyt, tai buvo akivaizdu ne tik man, nes sulaukiau pasiūlymo vadovauti verslui Baltijos šalyse. Didžiausia asmeninė pamoka, kurią išmokau, kai ėmiausi šio profesinio vaidmens, – kaip svarbu turėti stiprią komandą ir išlaikyti ją motyvuotą, ypač pokyčių etape, kai visi išgyvena stresą ir nežinią. Taip pat atradau principą, kuriuo vadovaujuosi iki šiol: norint priimti sprendimą, negalima laukti idealių aplinkybių. Sprendimus dažnai reikia priimti „avansu“. Kaip kažkas yra pasakęs: „A leader should be capable confidently navigate in grey“ (liet. „Lyderis privalo mokėti užtikrintai rodyti kelią migloje“ – aut. past)“, – patirtimi dalijasi p. Matulaitienė.
Vadovė sako, kad pagrindinis jos variklis yra progresas.
„Mane įkvepia ir motyvuoja galimybė būti dalimi pokyčių, kurie kuria pridėtinę vertę. Dažnai didelės kompanijos turi bėdą – jose nemažai laiko prarandama svarstant, be veiksmo. Žinoma, diskutuoti ir svarstyti reikia ir būtina, tačiau tai vertinga tiek, kiek veda prie sprendimų, neprarandant galimybės išnaudoti tinkamiausią momentą. Štai kodėl vadovui reikalinga tokia komanda, kuri aiškiai siekia tikslų ir telkia dėmesį į sprendimus, o ne į problemų konstatavimą. Manau, kad būti smalsiam kur kas vertingiau negu būti visažiniu. Gyvename nuolatinio kismo sąlygomis, todėl normalu, kad žinai ne viską, tačiau esi atviras, gebi įžvelgti galimybes, – mano p. Matulaitienė.– Mano komandoje nėra ir negalėtų būti „toksiškai“ mąstančių žmonių – tokių, kuriems viskas atrodo neįmanoma, o problemų – daugiau negu paroj valandų.“
Pašnekovė pabrėžia, kad komandą turi sudaryti geresni už vadovą ekspertai ir specialistai. „Pritariu nuomonei, kad sėkmingo vadovo vaidmuo yra būti geru moderatoriumi, turinčiu vizionieriaus geną“, – sako ji.
Kokio progreso pavyko pasiekti tapus „The Coca-Cola Company“ vadove Baltijos šalyse? Pašnekovė didžiuojasi, kad jai vadovaujant kompanija regione išgyvena ryškų ir dinamišką etapą.
„Per šį laikotarpį gavome daugiausia apdovanojimų ir laimėjimų: „Password“, Estijos reklamos apdovanojimą „Kuldmuna“, „Coca-Colos“ prekės ženklas taip pat buvo išrinktas vienu mėgstamiausių Lietuvoje. Smagu, kad sėkmingai plečiame savo produkcijos portfelį: įsigijome ir Latvijoje bei Estijoje vykdome prekės ženklo „Neptūnas“ plėtrą, Baltijos rinkoms pristatėme gėrimus „FuzeTea“ ir „Powerade“. Man, kaip lietuvei, Talino parduotuvių lentynose malonu matyti dar vieną lietuvišką ženklą“, – šypsosi p. Matulaitienė.

Ieva Matulaitienė yra viena iš lapkričio 13 d. vyksiančios vidurinės grandies vadovų konferencijos „Verslo pilotai“ pranešėjų.

[infogram id="fa2a8030-5a49-4e80-990f-b1ccbc02d567" prefix="UsB" format="interactive" title="Copy: Laisvalaikis:: Dosjė"]

FOTOGALERIJA „Coca-colos“ vadovė Baltijos šalims Ieva Matulaitienė (7 nuotr.)

Žinote, ką norite žinoti?
Užsisakykite personalizuotą naujienlaiškį.
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Venecijos bienalė: sirgalių reikia ir sportui, ir menui

Ar jau atkreipėte dėmesį į reklaminius stendus gatvėse „Ir menui reikia sirgalių“, kuriuose žinomi Lietuvos...

Laisvalaikis
2019.04.24
Paryžiaus katedrai atstatyti – nuo 3D technologijų iki žaidimo „Assassin’s Creed“ Premium

Prancūzijos prezidentas Emmanuelis Macronas pareiškė, kad nuo gaisro nukentėjusi Paryžiaus Dievo Motinos...

Laisvalaikis
2019.04.23
Nepalas matuos, ar nenutrupėjo Everesto viršukalnė

Nepalas į Everestą siunčia tyrinėtojų komandą, kurios užduotis bus pamatuoti, ar aukščiausias pasaulio kalnas...

Laisvalaikis
2019.04.22
I. Kantas šaldytuve ieško pieno Premium

Pats Immanuelis Kantas (1724–1804 m.) manė, kad jo protėviai buvo škotai. Ilgą laiką šitokia filosofo...

Verslo klasė
2019.04.22
200 metų buvęs pamirštas paveikslas eksponuojamas Vilniuje 1

Vilniaus paveikslų galerijoje (Didžioji g. 4) eksponuojamas VU Piešimo ir tapybos katedros

Laisvalaikis
2019.04.22
Mokytis, mokytis. Bet kitaip 6

Vieną dieną man Brigita pasakė, kad nori pasikalbėti. Net nežinau, kaip čia taip išėjo – tiesiog ėmė ir...

Verslo klasė
2019.04.22
Paskui Japoniją išvykimo mokestį turistams įveda ir Malaizija 2

Vis daugiau valstybių nori rinkti mokesčius iš turistų ne tik jiems šalyje būnant, bet ir tuomet, kai...

Paslaugos
2019.04.22
„Mėgintuvėlis LT“ įkūrėja: verslo eksperimentas – uždegti mokslu vaikus Premium

Renata Česūnienė, MB „Mėgintuvėlis LT“ įkūrėja, pasitinka savo laboratorijoje. Stalas čia nukrautas...

Laisvalaikis
2019.04.19
Išsiaiškino, kur Shakespeare‘as rašė „Romeo ir Džiuljetą“

Britų istorikas Geoffrey‘is Marshas sako nustatęs, kur gyveno Williamas Shakespeare‘as (1564-1616 m.), kai...

Laisvalaikis
2019.04.17
Jei į Prezidentus kandidatuotų robotas

Vilniuje veikiantis privatus MO muziejus, atkreipdamas dėmesį į balandžio pradžioje atidarytą naują didžiąją...

Laisvalaikis
2019.04.17
Dievo Motinos katedrai verslas aukoja milijonus 2

Nacionaline tragedija vadinamas Paryžiaus Dievo Motinos katedros gaisras sujaudino ne tik tikinčiųjų širdis.

Laisvalaikis
2019.04.17
Futurologas Ch. Kutarna: naujame pasaulyje senos tiesos negalioja Premium

Futurologas dr. Chrisas Kutarna į interviu atvyko beveik parą keliavęs iš Naujosios Zelandijos – per Dohą, o...

Laisvalaikis
2019.04.16
NTAKD riboja tarptautinių „Vyno dienų“ reklamą Premium 8

Didžiausią Baltijos ir Šiaurės Europos šalių vyno parodą „Vyno dienos“ rengiantis „Vyno klubas“ pranešė, jog...

Laisvalaikis
2019.04.16
Paryžiaus katedra: kas prarasta ir kas laukia 7

Pirmadienio vakarą Paryžiaus Dievo Motinos katedrą niokojusį gaisrą pavyko numalšinti. Nors sudegė visas...

Laisvalaikis
2019.04.16
Kakė Makė eina į „Akropolius“ 9

„Alma littera“ pranešė plečianti savo valdomo „Kakės Makės“ prekės ženklo pasaulį – rugpjūtį Vilniaus ir...

Laisvalaikis
2019.04.15
Graikija ir Turkija turistams atvers senovinių laivų sudužimo vietas

Graikija ir Turkija turistams – nardytojams rengiasi atverti naujus povandeninės archeologijos lobynus.

Paslaugos
2019.04.15
Kelionės verslo reikalais – ne į sveikatą 1

Darbo reikalais dažnai keliaujantys žmonės retai kalba apie tokių išvykų romantiką, jiems tai – neišvengiama...

Laisvalaikis
2019.04.14
1940-ųjų ruduo – kelias į „Barbarossą“ Premium

Vos spėjus Vokietijai sutriuškinti Prancūziją ir išmesti iš žemyno britus, 1940 m. vasarą pasaulis ėmėsi...

Verslo klasė
2019.04.13
Savaitgalis Birštone: ką aplankyti ir kokių pramogų siūlo kurortas 5

Birštoną galima vadinti etaloniniu sėkmės pavyzdžiu: dar prieš penkerius metus kaip galimą kurortą poilsiui...

Laisvalaikis
2019.04.13
„Vero Cafe“ tinklo savininkai: krizė – geras laikas pradėti verslą Premium 4

Skamba kiek makabriškai, tačiau yra verslų, kuriuos pradėti geriausias laikas buvo per 2007–2008 m. finansų...

Laisvalaikis
2019.04.12

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau