Į spintas įsisuko mados bjaurybės

Publikuota: 2018-08-18
Iš mados namų „Prada“ 2017 m. pavasario ir vasaros kolekcijos. Alessandro Garofalo („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.
Iš mados namų „Prada“ 2017 m. pavasario ir vasaros kolekcijos. Alessandro Garofalo („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.

Bjauriosios mados apraiškos ant podiumų – nieko nauja. Tačiau pernai ši netradicinius grožio ir estetikos standartus aukštinanti mada tiesiog sprogo, išsitaškė po pakylas, parduotuves ir vartotojų spintas.

Kol kas ji trauktis neketina. Kodėl? Nes atėjo laikas. Be to, žaibo greičiu kintančiame mados pasaulyje pastoviausias pajamas teikia patogumas.

Kristianas Andersenas dar vaikystėje įkalė į galvas, kad bjaurusis ančiukas privalo virsti gulbe, ir šią teoriją laikome neginčijama. Tačiau mados pasaulyje ji negalioja: dizainerio tikslas ne visada yra grožis ir harmonija.
„Nėra nieko nuobodesnio už grožį. Man patinka bjaurūs dalykai, mėgstu būti nustebintas. Tada esi priverstas klausti ir ieškoti atsakymų“, – Niujorke veikiančio Prancūzijos instituto Prancūzų asociacijos (Alliance Francaise) renginyje „Mados pokalbiai“ pasakojo belgų dizaineris Driesas Van Notenas.
Savo vardo mados namams vadovaujantis meistras įkvėpimo ieško dalykuose, kurie iš pirmo žvilgsnio atstumia.
„Mano asistentas juokiasi: tau nepatinka alyvų spalva, todėl žinau, kad visa naujausia kolekcija bus alyvinė. Kai žvelgiu į spalvą, kurios nemėgstu, savęs klausiu, kodėl. Gal manęs tiesiog nežavi kompozicija, gal apšvietimas negeras, gal tokios spalvos sintetinis audinys atrodo baisiai, o šilkas – nuostabiai. Šį žaidimą labai mėgstu“, – sako menininkas.
Italų mados namų „Prada“ siela Miuccia Prada taip pat niekada nebuvo nuglostytos estetikos mėgėja – kartą įkvėpimu sukurti kolekciją tapo golfo žaidėjų apranga. Kalbant apie „Prados“ stilių, dažnai vartojamas terminas „jolie laide“ – bjauriai gražu: ne vienoje kolekcijoje audiniai ir raštai derinami meistriškai manevruojant ant labai plonos ribos tarp rėksmingo kičo ir rafinuoto autentiškumo. Ir tai duoda pelną: „Forbes“ duomenimis, „Prados“ grupės vertė 2017 m. sudarė 9,98 mlrd. Eur.
„Grožis – subjektyvus. Bjau­rioji mada nėra tai, kas iš es­mės bjauru; ji yra tai, kas neįprasta. Greičiausiai jos ne­dėvi dauguma vartotojų ir nereklamuoja didieji prekybos centrai. Bjaurioji mada visada egzistavo, tik mes neturėjome tiek kanalų, kad galėtume apie ją reikšti nuomonę“, – 2017 m. pradžioje sakė Megan Collins, tendencijas vertinančios bendrovės „Trendera“ ekspertė.

Madinga būti nemadingam

Vis dėlto p. Collins šiek tiek suklydo: pastaraisiais metais bjaurioji mada ne tik iš gatvių vis dažniau kilo ant podiumų, bet ir vėliau nuo podiumų nusileido į gatves. Už tai turėtume būti dėkingi tinklaraščiams ir socialinių tinklų nuomonių lyderiams.
„Bjauriosios mados judėjimas prasidėjo prieš ketverius metus, kai tapo madinga būti nemadingam. Šį stilių puikiai iliustruoja „mamos“ arba „tėčio“ džinsų ir „Birkenstock“ šlepečių arba baltų masyvių sportinių batelių derinys“, – rašo tinklalapis „Fashionista“.
Mados tinklaraštininkai vis sparčiau ir agresyviau ėmė trinti ribas tarp to, ką galima vadinti mada, o ką – nesusipratimu. O prabangos prekių ženklai pamėgino išnaudoti atsiradusią nišą. Ant juosmens rišamos „Gucci rankinės“ primena praėjusio amžiaus 10 dešimtmečio Gariūnus ir vokiečių turistų būrius prie Šv. Onos bažnyčios, bet jų kainos prasideda ties 1.000 Eur. „Birkenstock“ šlepetės iš hipių spintų netikėtai išsikraustė į mados ikonų avalynės kolekcijas – jas derina su plevėsuojančiomis vasarinėmis suknelėmis, plėšytais džinsais, vyriškais švarkais ar net šiltomis kojinėmis. Bendrovė nusprendė pasinaudoti pasitaikiusia galimybe: 2017 m. pristatė riboto leidimo tamsiai mėlynas natūralios alyvuotos odos „Arizonos“ šlepetes su sidabrinėmis, vokiečių juvelyro Patriko Muffo kurtomis, sagtimis. Tuomet už jas prašyta daugiau kaip 700 Eur. Dabar blogas skonis nemažai kainuoja. Anastasija Fedorova, mados tinklalapio „High Snobiety“ autorė, primena dar vieną akivaizdžią tiesą: tai, kas šiuo metu vyksta, nėra chaotiškas bjaurasties triumfas prieš rafinuotą stilių:
„Tai iki smulkmenų apgalvota ir sustyguota bjauriosios mados kampanija. Aukštoji mada blogą skonį akcentuoja laikydamasi itin griežtų taisyklių. Reikia iš peties pasistengti, kad mada atrodytų „tinkamai bjauri“. Tokios įvaizdžio dalys kaip „Vetements“ sportiniai kostiumai ar kaubojiški batai gali atsirasti stilingo asmens aprangoje kaip ryškūs bjauriosios mados elementai. Tačiau „Uggs“ batai vis dar byloja viena: stilius jums nė motais.“

Bjaurastis ant kojų

Bjaurioji mada, sako ekspertai, dažniausiai į eilinių vartotojų spintas įsirango aksesuarų arba batų pavidalu. Pernai sužibėjo „Balenciaga“, kai už 1.695 Eur pasiūlė mėlyną rankinę, kaip du vandens lašai panašią į žydrąjį IKEA „Frakta“ pirkinių krep­šį, kai­nuojantį 0.49 Eur. Ma­dos ekspertai pasidalijo į dvi stovyklas: vieni sakė, kad tai – pavykęs rinkodaros triu­kas, iš kurio pasipelnė ir „Ba­lenciaga“, ir IKEA. Kiti – turbūt ironiškai – filosofavo, esą masyvi minkštos odos rankinė jos savininkę turi akimirksniu perkelti į sekmadienio popietę, kai tingiai įžingsniuoji į IKEA parduotuvę ir neskubėdama šmirinėji tarp patalynės, indų ir baldų eilių, uosdama švediškų mėsos kukulių aromatą.
Škotų dizaineriui Christo­pheriui Kane‘ui, mėgstančiam derinti pragmatiškus drabužius ir rėksmingą avalynę, nepatinka, kai aukštosios mados žaidimai su bjaurumo koncepcija vadinami reklaminiais triukais.
„Niekada nieko nedarau vien tam, kad atrodyčiau kontroversiškas. Kuriu tik tai, kas man patinka. Jei žmonės mano darbus vadina bjauriais, jie jų tiesiog nesupranta. Užaugau manydamas, kad nėra tokio dalyko, kaip geras arba blogas skonis. Kai dirbau su „Crocs“ prekių ženklu, negalvojau: „Fui, kokie baisūs batai.“ Kroksus avi gydytojai ir mokslininkai laboratorijose, t. y. protingi profesionalai, kurie keičia ir formuoja pasaulį“, – kalba menininkas. Jis pasauliui padovanojo brangakmeniais inkrustuotus kroksus.
Paryžiaus mados savaitėje 2017 m. debiutavusi „Balenciagos“ kroksų interpretacija – rožinės arba rudos sagėmis puoštos 10 cm platformos (šiuo metu kaina – nuo 350 iki 695 Eur) – internetinėje parduotuvėje buvo iššluotos per pusvalandį. Demna Gvasalia, ispanų „Balenciagos“ kūrybos direktorius ir kito, į rėmus retai telpančio prekių ženklo „Vetements“ pagrindinis dizaineris, sako žinantis, kad jį vadina bjauriosios mados princu, bet jo tikslas nėra pabrėžti, kas negražu.
„Man labai įdomu, ką mes suprantame kaip grožį ir kas mums atrodo negražu. Mėgstu ieškoti ribos, kuri skiria grožį ir bjaurumą. Tai – iššūkis ir mados misija. Man patinka, kad žmonės mano, jog mano drabužiai yra baisūs, – priimu tai kaip komplimentą“, – žurnalui „Vogue“ yra sakęs dizaineris.
Pernai „Balenciaga“ sukūrė ir kitą šedevrą: sportinius batelius trisluoksniu padu, kurį sudaro vienas ant kito suklijuoti bėgimo, krepšinio ir turistinių batų padai.
„Dizaineriai savotiškai lenktyniauja: randa tai, kas priklauso mados paraštėms, ir ištobulina iki to, kas verta podiumo“, – mano Coco Chan, mados dizainerių darbais prekiaujančios el. parduotuvės „Stylebop“ vadovė.

Mada ir visuomenė

Paskui mados pirmūnus rikiuojasi likusieji vartotojai.
„Mūsų akys greitai prisitaiko ir pamėgsta daiktus, kurie anksčiau atrodė baisūs. Dažniausias veiksnys, kodėl eilinis vartotojas perka estetiškai bjaurų dalyką, – patogumas. Tik pažvelkite į paplūdimio šlepetes – kadaise su jomis nutolti nuo vandens telkinio ar baseino būdavo gėda, o dabar jų rasite kiekvienos mados ikonos ir daugelio paprastų vartotojų drabužinėse“, – „Financial Times“ pasakoja Natalie Kingham, „MatchesFashion.com“ pirkimo direktorė.
Visgi p. Fedorova mano, kad bjauriosios mados triumfas reiškia kur kas daugiau nei tai, kad pirmenybė visada teikiama patogumui.
„Visuomenė išgyvena transformaciją. Dabar iš naujo dėliojame apibrėžimus: kas yra klasė, tautybė, darbas, progresas. Jeigu prastas skonis gali tapti mados etalonu, vadinasi, bet kokios socialinės kategorijos gali pasikeisti vietomis. Sunku atsikratyti standartinio suvokimo, kad pasaulyje esame „mes“ ir „jie“ – kiti, kitokie. Bet gera žinoti, kad bent trumpam viskas gali apvirsti aukštyn kojomis“, – aiškina p. Fedorova.

FOTOGALERIJA Į spintas įsisuko mados bjaurybės (9 nuotr.)

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

„Mėgintuvėlis LT“ įkūrėja: verslo eksperimentas – uždegti mokslu vaikus Premium

Renata Česūnienė, MB „Mėgintuvėlis LT“ įkūrėja, pasitinka savo laboratorijoje. Stalas čia nukrautas...

Laisvalaikis
2019.04.19
Išsiaiškino, kur Shakespeare‘as rašė „Romeo ir Džiuljetą“

Britų istorikas Geoffrey‘is Marshas sako nustatęs, kur gyveno Williamas Shakespeare‘as (1564-1616 m.), kai...

Laisvalaikis
2019.04.17
Jei į Prezidentus kandidatuotų robotas

Vilniuje veikiantis privatus MO muziejus, atkreipdamas dėmesį į balandžio pradžioje atidarytą naują didžiąją...

Laisvalaikis
2019.04.17
Dievo Motinos katedrai verslas aukoja milijonus 2

Nacionaline tragedija vadinamas Paryžiaus Dievo Motinos katedros gaisras sujaudino ne tik tikinčiųjų širdis.

Laisvalaikis
2019.04.17
Futurologas Ch. Kutarna: naujame pasaulyje senos tiesos negalioja Premium

Futurologas dr. Chrisas Kutarna į interviu atvyko beveik parą keliavęs iš Naujosios Zelandijos – per Dohą, o...

Laisvalaikis
2019.04.16
NTAKD riboja tarptautinių „Vyno dienų“ reklamą Premium 8

Didžiausią Baltijos ir Šiaurės Europos šalių vyno parodą „Vyno dienos“ rengiantis „Vyno klubas“ pranešė, jog...

Laisvalaikis
2019.04.16
Paryžiaus katedra: kas prarasta ir kas laukia 7

Pirmadienio vakarą Paryžiaus Dievo Motinos katedrą niokojusį gaisrą pavyko numalšinti. Nors sudegė visas...

Laisvalaikis
2019.04.16
Kakė Makė eina į „Akropolius“ 9

„Alma littera“ pranešė plečianti savo valdomo „Kakės Makės“ prekės ženklo pasaulį – rugpjūtį Vilniaus ir...

Laisvalaikis
2019.04.15
Graikija ir Turkija turistams atvers senovinių laivų sudužimo vietas

Graikija ir Turkija turistams – nardytojams rengiasi atverti naujus povandeninės archeologijos lobynus.

Paslaugos
2019.04.15
Kelionės verslo reikalais – ne į sveikatą 1

Darbo reikalais dažnai keliaujantys žmonės retai kalba apie tokių išvykų romantiką, jiems tai – neišvengiama...

Laisvalaikis
2019.04.14
1940-ųjų ruduo – kelias į „Barbarossą“ Premium

Vos spėjus Vokietijai sutriuškinti Prancūziją ir išmesti iš žemyno britus, 1940 m. vasarą pasaulis ėmėsi...

Verslo klasė
2019.04.13
Savaitgalis Birštone: ką aplankyti ir kokių pramogų siūlo kurortas 5

Birštoną galima vadinti etaloniniu sėkmės pavyzdžiu: dar prieš penkerius metus kaip galimą kurortą poilsiui...

Laisvalaikis
2019.04.13
„Vero Cafe“ tinklo savininkai: krizė – geras laikas pradėti verslą Premium 4

Skamba kiek makabriškai, tačiau yra verslų, kuriuos pradėti geriausias laikas buvo per 2007–2008 m. finansų...

Laisvalaikis
2019.04.12
Mokslininkai nufotografavo juodąją skylę 1

Mokslininkams pirmą kartą pavyko nufotografuoti juodąją skylę, kurią jie aptiko tolimoje galaktikoje M87. Šį...

Laisvalaikis
2019.04.10
VGTU architektūros studentai laimėjo tarptautinį konkursą

Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) architektūros magistrantūros studentai tapo 3-iojo...

Laisvalaikis
2019.04.10
NASA išrinko 3 geriausius Marso buveinių projektus 4

JAV kosmoso tyrimų agentūra NASA išrinko tris konkurso „3D-Printed Habitat Challenge“ finalininkus, kurių...

Laisvalaikis
2019.04.09
Naujas vartojimo standartas – gyvenimas be atliekų Premium 5

Ar galite pasakyti, kokį nešiojamąjį kompiuterį įsigijęs padarysiu mažiau žalos aplinkai? Kaip rinkti šunų...

Laisvalaikis
2019.04.08
Švietimas: kaip mokytojai gali pamatyti pusiau pilną stiklinę

Jolanta Lipkevičienė daug pinigų neuždirba. Tačiau rytais ji keliasi su džiaugsmu ir skuba į darbą mokykloje.

Verslo klasė
2019.04.07
Pakalbėkim apie meną: apgaulingos Meliuzinos vilionės

„Lewben Art Foundation“ (LAF) rubrikoje „Savas kambarys“ šį kartą pristatoma menininkė Laisvydė Šalčiūtė ir...

Laisvalaikis
2019.04.07
A. Puklevičius: Vakcina nuo smegenų skystėjimo 42

Annie Dillard savo knygoje „Pilgrim at Tinker Creek“ („Piligrimas prie skardininko upelio“) pasakoja apie...

Verslo klasė
2019.04.07

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau