Į spintas įsisuko mados bjaurybės

Publikuota: 2018-08-18
Iš mados namų „Prada“ 2017 m. pavasario ir vasaros kolekcijos. Alessandro Garofalo („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.
Iš mados namų „Prada“ 2017 m. pavasario ir vasaros kolekcijos. Alessandro Garofalo („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.

Bjauriosios mados apraiškos ant podiumų – nieko nauja. Tačiau pernai ši netradicinius grožio ir estetikos standartus aukštinanti mada tiesiog sprogo, išsitaškė po pakylas, parduotuves ir vartotojų spintas.

Kol kas ji trauktis neketina. Kodėl? Nes atėjo laikas. Be to, žaibo greičiu kintančiame mados pasaulyje pastoviausias pajamas teikia patogumas.

Kristianas Andersenas dar vaikystėje įkalė į galvas, kad bjaurusis ančiukas privalo virsti gulbe, ir šią teoriją laikome neginčijama. Tačiau mados pasaulyje ji negalioja: dizainerio tikslas ne visada yra grožis ir harmonija.
„Nėra nieko nuobodesnio už grožį. Man patinka bjaurūs dalykai, mėgstu būti nustebintas. Tada esi priverstas klausti ir ieškoti atsakymų“, – Niujorke veikiančio Prancūzijos instituto Prancūzų asociacijos (Alliance Francaise) renginyje „Mados pokalbiai“ pasakojo belgų dizaineris Driesas Van Notenas.
Savo vardo mados namams vadovaujantis meistras įkvėpimo ieško dalykuose, kurie iš pirmo žvilgsnio atstumia.
„Mano asistentas juokiasi: tau nepatinka alyvų spalva, todėl žinau, kad visa naujausia kolekcija bus alyvinė. Kai žvelgiu į spalvą, kurios nemėgstu, savęs klausiu, kodėl. Gal manęs tiesiog nežavi kompozicija, gal apšvietimas negeras, gal tokios spalvos sintetinis audinys atrodo baisiai, o šilkas – nuostabiai. Šį žaidimą labai mėgstu“, – sako menininkas.
Italų mados namų „Prada“ siela Miuccia Prada taip pat niekada nebuvo nuglostytos estetikos mėgėja – kartą įkvėpimu sukurti kolekciją tapo golfo žaidėjų apranga. Kalbant apie „Prados“ stilių, dažnai vartojamas terminas „jolie laide“ – bjauriai gražu: ne vienoje kolekcijoje audiniai ir raštai derinami meistriškai manevruojant ant labai plonos ribos tarp rėksmingo kičo ir rafinuoto autentiškumo. Ir tai duoda pelną: „Forbes“ duomenimis, „Prados“ grupės vertė 2017 m. sudarė 9,98 mlrd. Eur.
„Grožis – subjektyvus. Bjau­rioji mada nėra tai, kas iš es­mės bjauru; ji yra tai, kas neįprasta. Greičiausiai jos ne­dėvi dauguma vartotojų ir nereklamuoja didieji prekybos centrai. Bjaurioji mada visada egzistavo, tik mes neturėjome tiek kanalų, kad galėtume apie ją reikšti nuomonę“, – 2017 m. pradžioje sakė Megan Collins, tendencijas vertinančios bendrovės „Trendera“ ekspertė.

Madinga būti nemadingam

Vis dėlto p. Collins šiek tiek suklydo: pastaraisiais metais bjaurioji mada ne tik iš gatvių vis dažniau kilo ant podiumų, bet ir vėliau nuo podiumų nusileido į gatves. Už tai turėtume būti dėkingi tinklaraščiams ir socialinių tinklų nuomonių lyderiams.
„Bjauriosios mados judėjimas prasidėjo prieš ketverius metus, kai tapo madinga būti nemadingam. Šį stilių puikiai iliustruoja „mamos“ arba „tėčio“ džinsų ir „Birkenstock“ šlepečių arba baltų masyvių sportinių batelių derinys“, – rašo tinklalapis „Fashionista“.
Mados tinklaraštininkai vis sparčiau ir agresyviau ėmė trinti ribas tarp to, ką galima vadinti mada, o ką – nesusipratimu. O prabangos prekių ženklai pamėgino išnaudoti atsiradusią nišą. Ant juosmens rišamos „Gucci rankinės“ primena praėjusio amžiaus 10 dešimtmečio Gariūnus ir vokiečių turistų būrius prie Šv. Onos bažnyčios, bet jų kainos prasideda ties 1.000 Eur. „Birkenstock“ šlepetės iš hipių spintų netikėtai išsikraustė į mados ikonų avalynės kolekcijas – jas derina su plevėsuojančiomis vasarinėmis suknelėmis, plėšytais džinsais, vyriškais švarkais ar net šiltomis kojinėmis. Bendrovė nusprendė pasinaudoti pasitaikiusia galimybe: 2017 m. pristatė riboto leidimo tamsiai mėlynas natūralios alyvuotos odos „Arizonos“ šlepetes su sidabrinėmis, vokiečių juvelyro Patriko Muffo kurtomis, sagtimis. Tuomet už jas prašyta daugiau kaip 700 Eur. Dabar blogas skonis nemažai kainuoja. Anastasija Fedorova, mados tinklalapio „High Snobiety“ autorė, primena dar vieną akivaizdžią tiesą: tai, kas šiuo metu vyksta, nėra chaotiškas bjaurasties triumfas prieš rafinuotą stilių:
„Tai iki smulkmenų apgalvota ir sustyguota bjauriosios mados kampanija. Aukštoji mada blogą skonį akcentuoja laikydamasi itin griežtų taisyklių. Reikia iš peties pasistengti, kad mada atrodytų „tinkamai bjauri“. Tokios įvaizdžio dalys kaip „Vetements“ sportiniai kostiumai ar kaubojiški batai gali atsirasti stilingo asmens aprangoje kaip ryškūs bjauriosios mados elementai. Tačiau „Uggs“ batai vis dar byloja viena: stilius jums nė motais.“

Bjaurastis ant kojų

Bjaurioji mada, sako ekspertai, dažniausiai į eilinių vartotojų spintas įsirango aksesuarų arba batų pavidalu. Pernai sužibėjo „Balenciaga“, kai už 1.695 Eur pasiūlė mėlyną rankinę, kaip du vandens lašai panašią į žydrąjį IKEA „Frakta“ pirkinių krep­šį, kai­nuojantį 0.49 Eur. Ma­dos ekspertai pasidalijo į dvi stovyklas: vieni sakė, kad tai – pavykęs rinkodaros triu­kas, iš kurio pasipelnė ir „Ba­lenciaga“, ir IKEA. Kiti – turbūt ironiškai – filosofavo, esą masyvi minkštos odos rankinė jos savininkę turi akimirksniu perkelti į sekmadienio popietę, kai tingiai įžingsniuoji į IKEA parduotuvę ir neskubėdama šmirinėji tarp patalynės, indų ir baldų eilių, uosdama švediškų mėsos kukulių aromatą.
Škotų dizaineriui Christo­pheriui Kane‘ui, mėgstančiam derinti pragmatiškus drabužius ir rėksmingą avalynę, nepatinka, kai aukštosios mados žaidimai su bjaurumo koncepcija vadinami reklaminiais triukais.
„Niekada nieko nedarau vien tam, kad atrodyčiau kontroversiškas. Kuriu tik tai, kas man patinka. Jei žmonės mano darbus vadina bjauriais, jie jų tiesiog nesupranta. Užaugau manydamas, kad nėra tokio dalyko, kaip geras arba blogas skonis. Kai dirbau su „Crocs“ prekių ženklu, negalvojau: „Fui, kokie baisūs batai.“ Kroksus avi gydytojai ir mokslininkai laboratorijose, t. y. protingi profesionalai, kurie keičia ir formuoja pasaulį“, – kalba menininkas. Jis pasauliui padovanojo brangakmeniais inkrustuotus kroksus.
Paryžiaus mados savaitėje 2017 m. debiutavusi „Balenciagos“ kroksų interpretacija – rožinės arba rudos sagėmis puoštos 10 cm platformos (šiuo metu kaina – nuo 350 iki 695 Eur) – internetinėje parduotuvėje buvo iššluotos per pusvalandį. Demna Gvasalia, ispanų „Balenciagos“ kūrybos direktorius ir kito, į rėmus retai telpančio prekių ženklo „Vetements“ pagrindinis dizaineris, sako žinantis, kad jį vadina bjauriosios mados princu, bet jo tikslas nėra pabrėžti, kas negražu.
„Man labai įdomu, ką mes suprantame kaip grožį ir kas mums atrodo negražu. Mėgstu ieškoti ribos, kuri skiria grožį ir bjaurumą. Tai – iššūkis ir mados misija. Man patinka, kad žmonės mano, jog mano drabužiai yra baisūs, – priimu tai kaip komplimentą“, – žurnalui „Vogue“ yra sakęs dizaineris.
Pernai „Balenciaga“ sukūrė ir kitą šedevrą: sportinius batelius trisluoksniu padu, kurį sudaro vienas ant kito suklijuoti bėgimo, krepšinio ir turistinių batų padai.
„Dizaineriai savotiškai lenktyniauja: randa tai, kas priklauso mados paraštėms, ir ištobulina iki to, kas verta podiumo“, – mano Coco Chan, mados dizainerių darbais prekiaujančios el. parduotuvės „Stylebop“ vadovė.

Mada ir visuomenė

Paskui mados pirmūnus rikiuojasi likusieji vartotojai.
„Mūsų akys greitai prisitaiko ir pamėgsta daiktus, kurie anksčiau atrodė baisūs. Dažniausias veiksnys, kodėl eilinis vartotojas perka estetiškai bjaurų dalyką, – patogumas. Tik pažvelkite į paplūdimio šlepetes – kadaise su jomis nutolti nuo vandens telkinio ar baseino būdavo gėda, o dabar jų rasite kiekvienos mados ikonos ir daugelio paprastų vartotojų drabužinėse“, – „Financial Times“ pasakoja Natalie Kingham, „MatchesFashion.com“ pirkimo direktorė.
Visgi p. Fedorova mano, kad bjauriosios mados triumfas reiškia kur kas daugiau nei tai, kad pirmenybė visada teikiama patogumui.
„Visuomenė išgyvena transformaciją. Dabar iš naujo dėliojame apibrėžimus: kas yra klasė, tautybė, darbas, progresas. Jeigu prastas skonis gali tapti mados etalonu, vadinasi, bet kokios socialinės kategorijos gali pasikeisti vietomis. Sunku atsikratyti standartinio suvokimo, kad pasaulyje esame „mes“ ir „jie“ – kiti, kitokie. Bet gera žinoti, kad bent trumpam viskas gali apvirsti aukštyn kojomis“, – aiškina p. Fedorova.

FOTOGALERIJA Į spintas įsisuko mados bjaurybės (9 nuotr.)

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Pagrindinis latvių kino apdovanojimas – A. Stonio filmui

Lapkričio 12 d. Rygos Nacionaliniuose latvių kino apdovanojimuose „Didysis Kristupas“ režisieriaus Audriaus...

Laisvalaikis
2018.11.13
Rudy Giuliani – nuo gerbiamo Niujorko mero iki Trumpo klouno 14

Donaldo Trumpo advokatas Rudy Giuliani pastaruoju metu nenustoja varstyti teismo salės durų. Jis ne tik...

Laisvalaikis
2018.11.12
Kolekcijos. Logiški Jolantos Kyzikaitės atsitiktinumai 2

„Lewben Art Foundation“ projekte „Savas kambarys“, atidžiau įsižiūrinčiame į moterų dailininkių kūrybą, –...

Laisvalaikis
2018.11.12
Skandalingoji sostinės reklama taikosi į Kanų „liūtą“: kampanijos sėkmė skaičiais Premium 13

Šios vasaros pabaigoje užsienio rinkose akį traukusi ir skirtingų vertinimų sulaukusi reklamos kampanija...

Rinkodara
2018.11.12
XXI amžiaus rykštė: bakterijos pergudrauja antibiotikus

Antibiotikams atsparios bakterijos kasmet pražudo 33.000 europiečių. Ligų prevencijos ekspertai skelbia, kad...

Laisvalaikis
2018.11.11
Tadas Ivanauskas – pasirinkęs dirbti Lietuvai 2

Legendiniu vadinamo akademiko Tado Ivanausko (1882–1970 m.) reikšmingų darbų Lietuvai sąrašas nepaprastai...

Laisvalaikis
2018.11.11
Vidurio ir Rytų Europos regione laurai – Slovėnijai ir Estijai 4

Lenkijos šalies prekės ženklas yra vertingiausias tarp Centrinės ir Rytų Europos valstybių, Slovėnijos –...

Rinkodara
2018.11.11
Kodėl mums nerūpi Pirmasis pasaulinis karas 4

Šiomis dienomis pasaulis mini 100 metų sukaktį nuo Pirmojo pasaulinio karo pabaigos. Lietuva mini tyliai,...

Laisvalaikis
2018.11.11
Jūsų namai toli nuo namų (III) Premium

(Tęsinys. Pradžia – „Verslo klasė“ 2018 m. Nr. 9)

Verslo klasė
2018.11.10
Popiežius patvirtino M. Giedraitį palaimintuoju

XVI a. pradėtas baltųjų augustinų ordino pasauliečio Mykolo Giedraičio beatifikacijos procesas daugiau nei po...

Laisvalaikis
2018.11.09
Kristina Dryža – futurologė, kuriai ateitis neegzistuoja

Australijos lietuvę Kristiną Dryžą vadina viena įtakingiausių pasaulio futurologių, tačiau ji sako, kad...

Laisvalaikis
2018.11.09
Lietuvos šalies ženklo vertę augino ryškioji reklama ir popiežiaus vizitas Premium 1

Lietuvos šalies prekės ženklo vertė per 2018 m. fiksuoja nemenką šuolį – 25%. Vertingiausių pasaulio...

Rinkodara
2018.11.09
„Vilniaus lapai“ pristato Lietuvos ir pasaulio literatūros žvaigždes

Lapkričio 8 d. Vilniuje, geležinkelio stoties perone veikiančiame bare „Peronas“, „apšildomuoju“ renginiu...

Laisvalaikis
2018.11.08
Lietuvos kūrėjai džiaugiasi pergale prieš interneto vagis 5

Seimas priėmė Autorių teisių ir gretutinių teisių įstatymo pataisas, kuriomis siekiama numatyti naujas teisių...

Rinkodara
2018.11.08
Mirė aktorius Arūnas Storpirštis 4

Lapkričio 6 d., antradienį, po ligos mirė teatro ir kino aktorius Arūnas Storpirštis. Kaip praneša naujienų...

Laisvalaikis
2018.11.07
Kino teatrus pasieks prieš 46 m. sukurtas filmas apie A. Franklin

Dainininkės Arethos Franklin gerbėjai pagaliau turės progą pamatyti prieš 46 m. sukurtą filmą apie soulo...

Laisvalaikis
2018.11.06
Kaip „Ogmios miestas“ populiarų miestą mieste sukūrė Rėmėjo turinys 6

Daugiau kaip 150 žinomų prekių ženklų ir prekybos įmonių, kavinių bei restoranų, gourmet tipo parduotuvės,...

Muzika: garsai iš atvirkščio pasaulio Premium

Laiškas nuo balčiausio žmogaus Bruklino „Afropunk“ festivalyje.

Verslo klasė
2018.11.05
Londonas mini I-ojo pasaulinio karo pabaigos šimtmetį

Sekmadienio vakarą prie Londono Tauerio sužibo 10.000 žibintų, pagerbiančių karius ir civilius, kurie žuvo...

Laisvalaikis
2018.11.05
Kultūros ministrės komandoje – naujas patarėjas

Kultūros ministrės Lianos Ruokytės-Jonsson patarėjų komandą papildė doc. dr. Juozapas Blažiūnas. Jis...

Laisvalaikis
2018.11.05

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau