Į spintas įsisuko mados bjaurybės

Publikuota: 2018-08-18
Iš mados namų „Prada“ 2017 m. pavasario ir vasaros kolekcijos. Alessandro Garofalo („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.
Iš mados namų „Prada“ 2017 m. pavasario ir vasaros kolekcijos. Alessandro Garofalo („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.

Bjauriosios mados apraiškos ant podiumų – nieko nauja. Tačiau pernai ši netradicinius grožio ir estetikos standartus aukštinanti mada tiesiog sprogo, išsitaškė po pakylas, parduotuves ir vartotojų spintas.

Kol kas ji trauktis neketina. Kodėl? Nes atėjo laikas. Be to, žaibo greičiu kintančiame mados pasaulyje pastoviausias pajamas teikia patogumas.

Kristianas Andersenas dar vaikystėje įkalė į galvas, kad bjaurusis ančiukas privalo virsti gulbe, ir šią teoriją laikome neginčijama. Tačiau mados pasaulyje ji negalioja: dizainerio tikslas ne visada yra grožis ir harmonija.
„Nėra nieko nuobodesnio už grožį. Man patinka bjaurūs dalykai, mėgstu būti nustebintas. Tada esi priverstas klausti ir ieškoti atsakymų“, – Niujorke veikiančio Prancūzijos instituto Prancūzų asociacijos (Alliance Francaise) renginyje „Mados pokalbiai“ pasakojo belgų dizaineris Driesas Van Notenas.
Savo vardo mados namams vadovaujantis meistras įkvėpimo ieško dalykuose, kurie iš pirmo žvilgsnio atstumia.
„Mano asistentas juokiasi: tau nepatinka alyvų spalva, todėl žinau, kad visa naujausia kolekcija bus alyvinė. Kai žvelgiu į spalvą, kurios nemėgstu, savęs klausiu, kodėl. Gal manęs tiesiog nežavi kompozicija, gal apšvietimas negeras, gal tokios spalvos sintetinis audinys atrodo baisiai, o šilkas – nuostabiai. Šį žaidimą labai mėgstu“, – sako menininkas.
Italų mados namų „Prada“ siela Miuccia Prada taip pat niekada nebuvo nuglostytos estetikos mėgėja – kartą įkvėpimu sukurti kolekciją tapo golfo žaidėjų apranga. Kalbant apie „Prados“ stilių, dažnai vartojamas terminas „jolie laide“ – bjauriai gražu: ne vienoje kolekcijoje audiniai ir raštai derinami meistriškai manevruojant ant labai plonos ribos tarp rėksmingo kičo ir rafinuoto autentiškumo. Ir tai duoda pelną: „Forbes“ duomenimis, „Prados“ grupės vertė 2017 m. sudarė 9,98 mlrd. Eur.
„Grožis – subjektyvus. Bjau­rioji mada nėra tai, kas iš es­mės bjauru; ji yra tai, kas neįprasta. Greičiausiai jos ne­dėvi dauguma vartotojų ir nereklamuoja didieji prekybos centrai. Bjaurioji mada visada egzistavo, tik mes neturėjome tiek kanalų, kad galėtume apie ją reikšti nuomonę“, – 2017 m. pradžioje sakė Megan Collins, tendencijas vertinančios bendrovės „Trendera“ ekspertė.

Madinga būti nemadingam

Vis dėlto p. Collins šiek tiek suklydo: pastaraisiais metais bjaurioji mada ne tik iš gatvių vis dažniau kilo ant podiumų, bet ir vėliau nuo podiumų nusileido į gatves. Už tai turėtume būti dėkingi tinklaraščiams ir socialinių tinklų nuomonių lyderiams.
„Bjauriosios mados judėjimas prasidėjo prieš ketverius metus, kai tapo madinga būti nemadingam. Šį stilių puikiai iliustruoja „mamos“ arba „tėčio“ džinsų ir „Birkenstock“ šlepečių arba baltų masyvių sportinių batelių derinys“, – rašo tinklalapis „Fashionista“.
Mados tinklaraštininkai vis sparčiau ir agresyviau ėmė trinti ribas tarp to, ką galima vadinti mada, o ką – nesusipratimu. O prabangos prekių ženklai pamėgino išnaudoti atsiradusią nišą. Ant juosmens rišamos „Gucci rankinės“ primena praėjusio amžiaus 10 dešimtmečio Gariūnus ir vokiečių turistų būrius prie Šv. Onos bažnyčios, bet jų kainos prasideda ties 1.000 Eur. „Birkenstock“ šlepetės iš hipių spintų netikėtai išsikraustė į mados ikonų avalynės kolekcijas – jas derina su plevėsuojančiomis vasarinėmis suknelėmis, plėšytais džinsais, vyriškais švarkais ar net šiltomis kojinėmis. Bendrovė nusprendė pasinaudoti pasitaikiusia galimybe: 2017 m. pristatė riboto leidimo tamsiai mėlynas natūralios alyvuotos odos „Arizonos“ šlepetes su sidabrinėmis, vokiečių juvelyro Patriko Muffo kurtomis, sagtimis. Tuomet už jas prašyta daugiau kaip 700 Eur. Dabar blogas skonis nemažai kainuoja. Anastasija Fedorova, mados tinklalapio „High Snobiety“ autorė, primena dar vieną akivaizdžią tiesą: tai, kas šiuo metu vyksta, nėra chaotiškas bjaurasties triumfas prieš rafinuotą stilių:
„Tai iki smulkmenų apgalvota ir sustyguota bjauriosios mados kampanija. Aukštoji mada blogą skonį akcentuoja laikydamasi itin griežtų taisyklių. Reikia iš peties pasistengti, kad mada atrodytų „tinkamai bjauri“. Tokios įvaizdžio dalys kaip „Vetements“ sportiniai kostiumai ar kaubojiški batai gali atsirasti stilingo asmens aprangoje kaip ryškūs bjauriosios mados elementai. Tačiau „Uggs“ batai vis dar byloja viena: stilius jums nė motais.“

Bjaurastis ant kojų

Bjaurioji mada, sako ekspertai, dažniausiai į eilinių vartotojų spintas įsirango aksesuarų arba batų pavidalu. Pernai sužibėjo „Balenciaga“, kai už 1.695 Eur pasiūlė mėlyną rankinę, kaip du vandens lašai panašią į žydrąjį IKEA „Frakta“ pirkinių krep­šį, kai­nuojantį 0.49 Eur. Ma­dos ekspertai pasidalijo į dvi stovyklas: vieni sakė, kad tai – pavykęs rinkodaros triu­kas, iš kurio pasipelnė ir „Ba­lenciaga“, ir IKEA. Kiti – turbūt ironiškai – filosofavo, esą masyvi minkštos odos rankinė jos savininkę turi akimirksniu perkelti į sekmadienio popietę, kai tingiai įžingsniuoji į IKEA parduotuvę ir neskubėdama šmirinėji tarp patalynės, indų ir baldų eilių, uosdama švediškų mėsos kukulių aromatą.
Škotų dizaineriui Christo­pheriui Kane‘ui, mėgstančiam derinti pragmatiškus drabužius ir rėksmingą avalynę, nepatinka, kai aukštosios mados žaidimai su bjaurumo koncepcija vadinami reklaminiais triukais.
„Niekada nieko nedarau vien tam, kad atrodyčiau kontroversiškas. Kuriu tik tai, kas man patinka. Jei žmonės mano darbus vadina bjauriais, jie jų tiesiog nesupranta. Užaugau manydamas, kad nėra tokio dalyko, kaip geras arba blogas skonis. Kai dirbau su „Crocs“ prekių ženklu, negalvojau: „Fui, kokie baisūs batai.“ Kroksus avi gydytojai ir mokslininkai laboratorijose, t. y. protingi profesionalai, kurie keičia ir formuoja pasaulį“, – kalba menininkas. Jis pasauliui padovanojo brangakmeniais inkrustuotus kroksus.
Paryžiaus mados savaitėje 2017 m. debiutavusi „Balenciagos“ kroksų interpretacija – rožinės arba rudos sagėmis puoštos 10 cm platformos (šiuo metu kaina – nuo 350 iki 695 Eur) – internetinėje parduotuvėje buvo iššluotos per pusvalandį. Demna Gvasalia, ispanų „Balenciagos“ kūrybos direktorius ir kito, į rėmus retai telpančio prekių ženklo „Vetements“ pagrindinis dizaineris, sako žinantis, kad jį vadina bjauriosios mados princu, bet jo tikslas nėra pabrėžti, kas negražu.
„Man labai įdomu, ką mes suprantame kaip grožį ir kas mums atrodo negražu. Mėgstu ieškoti ribos, kuri skiria grožį ir bjaurumą. Tai – iššūkis ir mados misija. Man patinka, kad žmonės mano, jog mano drabužiai yra baisūs, – priimu tai kaip komplimentą“, – žurnalui „Vogue“ yra sakęs dizaineris.
Pernai „Balenciaga“ sukūrė ir kitą šedevrą: sportinius batelius trisluoksniu padu, kurį sudaro vienas ant kito suklijuoti bėgimo, krepšinio ir turistinių batų padai.
„Dizaineriai savotiškai lenktyniauja: randa tai, kas priklauso mados paraštėms, ir ištobulina iki to, kas verta podiumo“, – mano Coco Chan, mados dizainerių darbais prekiaujančios el. parduotuvės „Stylebop“ vadovė.

Mada ir visuomenė

Paskui mados pirmūnus rikiuojasi likusieji vartotojai.
„Mūsų akys greitai prisitaiko ir pamėgsta daiktus, kurie anksčiau atrodė baisūs. Dažniausias veiksnys, kodėl eilinis vartotojas perka estetiškai bjaurų dalyką, – patogumas. Tik pažvelkite į paplūdimio šlepetes – kadaise su jomis nutolti nuo vandens telkinio ar baseino būdavo gėda, o dabar jų rasite kiekvienos mados ikonos ir daugelio paprastų vartotojų drabužinėse“, – „Financial Times“ pasakoja Natalie Kingham, „MatchesFashion.com“ pirkimo direktorė.
Visgi p. Fedorova mano, kad bjauriosios mados triumfas reiškia kur kas daugiau nei tai, kad pirmenybė visada teikiama patogumui.
„Visuomenė išgyvena transformaciją. Dabar iš naujo dėliojame apibrėžimus: kas yra klasė, tautybė, darbas, progresas. Jeigu prastas skonis gali tapti mados etalonu, vadinasi, bet kokios socialinės kategorijos gali pasikeisti vietomis. Sunku atsikratyti standartinio suvokimo, kad pasaulyje esame „mes“ ir „jie“ – kiti, kitokie. Bet gera žinoti, kad bent trumpam viskas gali apvirsti aukštyn kojomis“, – aiškina p. Fedorova.

FOTOGALERIJA Į spintas įsisuko mados bjaurybės (9 nuotr.)

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Ekspertai: „Gillette“ reklama – vaikščiojimas skustuvo ašmenimis Premium 3

Rinkodaros metus tarptautiniai prekės ženklai pradeda aktyviai – „Gillette“ savo naująja kampanija išjudino...

Rinkodara
2019.01.17
Smiltynėje pradedama statyti jūros gyvūnų sanatorija

Šią savaitę Kuršių nerijos Kopgalyje, greta Lietuvos jūrų muziejaus delfinariumo bus pradėtas statyti...

Laisvalaikis
2019.01.17
Radiniai Gedimino kalne – nuo klajoklių genčių strėlių iki Vytauto laikų mūrų

Pernai tvarkant Gedimino kalną archeologai aptiko įdomių radinių iš įvairių istorinių laikotarpių.

Laisvalaikis
2019.01.16
Žiūrimiausias 2018-ųjų filmas Lietuvoje – „Tarp pilkų debesų“ 2

Metų sandūroje paskelbtų tyrimų rezultatai, rodantys, jog 2018-uosius Lietuvos gyventojai įvertino gerai, o...

Laisvalaikis
2019.01.16
Siekdama skaidrumo, „Tiffany & Co“ numeruos deimantus

JAV Juvelyrikos tinklas „Tiffany & Co“ pranešė nuo šiol visus parduodamus deimantus žymėsiantis serijiniu...

Laisvalaikis
2019.01.15
Iliustruotoji istorija: Rokfelerio centras 2

Pačiame Niujorko viduryje stūksantis Rockefellerio centras daugiau nei 80 metų kasmet sulaukia milijonų...

Laisvalaikis
2019.01.13
Įvardijo sveikiausius turistams pasaulio miestus 2

Jei savaitgalio išvykai ieškote miesto, kuriame laiką galima būtų praleisti naudingai sveikatos požiūriu,...

Siūlo darbą švyturio prižiūrėtojams Kalifornijoje už 130.000 USD 1

Jeigu norisi kardinalių pokyčių, galbūt vertėtų pakeisti darbą. Pavyzdžiui, tapti istorinio švyturio...

Vadyba
2019.01.12
Baldų gamintojas P. Narbutas investuoja į futbolo klubą 20

Šių metų pradžioje įkurta viešoji įstaiga – futbolo klubas „Vilnius“, jį įsteigė biuro baldų gamybos...

Laisvalaikis
2019.01.11
„Verslios Lietuvos“ vadovės D. Kleponės portretas: lyderystė carpe diem stiliumi 22

Ruošdamasi pokalbiui su Daina Klepone, VšĮ „Versli Lietuva“ generaline direktore, pamaniau: jos CV būtų...

Laisvalaikis
2019.01.11
Mokslininkai atspausdino už aguonos grūdą mažesnį Vytį

Vilniaus universiteto (VU) Fizikos bei Chemijos ir geomokslų fakultetų mokslininkai kartu su lazerinių...

Laisvalaikis
2019.01.10
„Amazon“ vadovo skyrybos: investuotojai klausia, kaip dalys akcijas 6

Po 25 metų santuokos, turtingiausiu planetos žmogumi tituluojamas Jeffas Bezosas skiriasi su žmona MacKenzie.

Technologijos
2019.01.10
Dirbtinis intelektas genetines ligas išskaito veide 3

Mokslininkai teigia sukūrę dirbtinio intelekto technologiją, kuri gali nufotografuoti paciento veidą ir...

Laisvalaikis
2019.01.10
Londone – Vincento van Gogho darbų paroda 1

Laikas pirkti bilietus: Londone veikianti „Tate Britain“ galerija šių metų kovo 27 d. atidaro olandų...

Laisvalaikis
2019.01.09
Vilniaus garbės piliečių vardas pirmąkart suteiktas šeimai 3

Mecenatų, mokslininkų Viktoro ir Danguolės Butkų šeima, praėjusių metų spalį Vilniuje atidarę MO muziejų, ir...

Laisvalaikis
2019.01.09
Kino kūrėjams – daugiau finansinių galimybių

Nuo sausio 1 d. Lietuvoje įsigaliojusi pataisyta Europos Tarybos (ET) konvencija dėl bendros kino filmų...

Laisvalaikis
2019.01.08
Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo diena pagal svarbą – po Kalėdų ir Velykų

Pasibaigus 2018-iesiems, Lietuvos valstybingumo atkūrimo 100-čio metams, pradėti skaičiuoti rezultatai.

Laisvalaikis
2019.01.07
VŽ bando: „Panamera GTS“ ir komfortui, ir lenktynių trasai 4

Išrankiausiems klientų norams įtikti siekiantys „Porsche“ gamintojai ir taip gausią „Panameros“ šeimą papildė...

Transportas
2019.01.07
Šeši būdai prarasti Nobelio medalį

Laimėtos Nobelio premijos galima atsisakyti, bet kartą suteikus, ji jau neatimama. Tačiau aukso medaliai,...

Laisvalaikis
2019.01.06
Dantys – Lietuvoje, implantai – Ukrainoje 26

Tiltai tarp šalių kartais yra panašūs į tiltus tarp dantų karūnėlių. Pasaulis, nepaisydamas Donaldo Trumpo...

Verslo klasė
2019.01.06

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau