Iliustruotoji istorija: greičiausias žmogus žemėje

Publikuota: 2018-04-01
www.slideshare.net nuotr.
www.slideshare.net nuotr.
 

Gydytojas Johnas Stappas per penkias sekundes raketiniu vežimėliu „Sonic Wind No. 1“, pasiekė 1 017 km/val. greitį. Ši kelionė turėjo įrodyti, kad naikintuvo pilotai gali būti katapulta išsviesti iš reaktyvinio lėktuvo. Važiuojant jį veikė 150 kartų už jo kūno svorį didesnė perkrova, o greitėdamas jis tapo „tik“ 40 kartų sunkesnis.

Johno Stappo balsas skambėjo valdymo patalpose: „Trys... du... vienas...“ Jis ramiai skaičiavo ir laukė kelionės, kuri netrukus išgarsins jį pasaulyje.

Šią 1954 m. gruodžio dieną Naujosios Meksikos dykumos viduryje 44-erių JAV karinių oro pajėgų gydytojas sėdi raketiniame vežimėlyje. Po kelių sekundžių devynios prie vežimėlio galo pritvirtintos raketos paleis jį vieno kilometro ilgio geležinkelio ruožu. Jis skries bėgiais beveik garso greičiu.

Nei Johnas Stappas, nei bandymų stotyje esantys kolegos tiksliai nežinojo, kaip kelionė vežimėliu paveiks jo kūną. Vienintelė jo apsauga nuo slėgio greitėjimo metu – apsauginis oro pajėgų kostiumas ir šalmas su skydeliu.

„Mano gyvenimas buvo puikus“, – pagalvojo Johnas Stappas prieš ištardamas „nulis“. Tuomet įsijungė raketos, išsiveržė devynių metrų ilgio liepsnos ir vežimėlis nuskriejo. Po penkių sekundžių raketinis vežimėlis pasiekė 1 017 km/val. greitį. Važiuojantį tokiu greičiu Stappą veikė beveik dviejų tonų jėga, tad jis nualpo. Po akimirkos vežimėlis įlėkė į vandeniu pripildytą baseiną, į šonus tyško vandens kaskados, o vežimėlyje įmontuoti vandens stabdžiai staigiai jį sustabdė.

Rizikavo gyvybe

Bandymui J. Stappas ruošėsi kiek įmanomydamas. Tai buvo toli gražu nebe pirmas kartas, kai jis tapo bandomuoju triušiu per ekstremalius greičio eksperimentus. Tvirtai prisegtas raketiniame vežimėlyje jis sėdėjo 28 kartus. Tokių pasivažinėjimų rezultatas buvo ne tik lūžę šonkauliai ir stuburgalis, kraujavimas iš akių, bet ir svarbūs tyrimų rezultatai. Toks iš pirmo žvilgsnio beprotiškas bandymas iš tiesų turėjo rimtą mokslinį tikslą: Johnas Stappas norėjo išsiaiškinti, ar į nelaimę patekę pilotai galėtų išgyventi, jeigu būtų katapulta išmesti iš vadinamojo viršgarsinio lėktuvo, t. y. tokio, kuris skrenda už garsą didesniu greičiu (daugiau kaip 1.230 km/val.).

Slaptasis tyrimas buvo labai svarbus karinėms oro pajėgoms, tad Johnas Stappas prisiėmė mirtiną riziką.

Kelionė raketiniu vežimėliu truko 6,4 sekundės. Stabdymas prilygo automobilio smūgiui į sieną važiuojant 200 km/val. greičiu. Jį veikiantis slėgis buvo 40 kartų didesnis už sunkio jėgą. Raketinis vežimėlis skriejo greičiau už 45 kalibro kulką.

Kai vežimėlis visiškai sustojo, pribėgo Stappo kolegos. Jis buvo perkeltas ant neštuvų ir nuneštas į laukiantį greitosios pagalbos automobilį. Vežimėlis sustojo labai staigiai, todėl trūko Stappo akių kraujagyslės. Iš akiduobių iššoko akių obuoliai. Johnas Stappas nieko nematė.

„Pervėrė deginamas skausmas, rodės, kad akys plėšiamos iš akiduobių, kaip nenuskausminus raunamas dantis“, – vėliau pasakojo jis. Be to, važiuojant tokiu dideliu greičiu, smėlio smiltelės pramušė apsauginį kostiumą, tad visas kūnas buvo padengtas skausmingomis pūslelėmis. Laimė, Johno Stappo regėjimas iš dalies atsikūrė dar ligoninėje. O po dienos jis vėl matė normaliai.

JAV žiniasklaida netrukus Stappą pavadino „greičiausiu žmogumi žemėje“. Kai jo paklausė, koks jausmas skrieti garso greičiu, jis atsakė: „Lyg į tavo nugarą rėžtųsi greitasis krovininis traukinys.“

Stappas įkvėpė „Volvo“

Sėkmingu bandymu Stappas įrodė, kad žmogus gali ištverti staigiai greitėjant ir stabdant jį veikiančias jėgas. Kitaip tariant, naikintuvų pilotai išgyventų katapulta išsviesti iš viršgarsinio lėktuvo. Eksperimentas taip pat parodė, kad diržai ir apsaugos drabužiai turi būti atsparesni, todėl keletą metų oro pajėgos tobulino lakūnų saugos ir evakuacijos mechanizmus.

Johno Stappo tyrimai buvo svarbūs ne tik aviacijai. Pagerėjo ir eismo saugumas. Johnas Stappas manė nepatyręs rimtų sužalojimų, nes buvo prisisegęs saugos diržais, todėl pasikvietė automobilių srities specialistų ir parodė novatoriškų tyrimų rezultatus.

Specialistai įsiklausė į Johno Stappo argumentus, įrodančius saugos diržų reikalingumą lengvuosiuose automobiliuose. Po dvejų metų „Volvo“ pirmasis iš gamintojų įrengė automobiliuose saugos diržus. Po 10 metų, 1966 m., JAV prezidentas Lyndonas Johnsonas pasirašė įstatymą, kad visi nauji automobiliai turi būti su naujaisiais saugos įtaisais.

Nauji bandymai uždrausti

Pasiekęs greičio rekordą Naujosios Meksikos dykumoje, Stappas norėjo atlikti naują bandymą su raketiniu vežimėliu. Jis planavo pajudėti iš vietos 1.600 km/val. greičiu. Tačiau kai per bandomąjį važiavimą vežimėlis be žmogaus nulėkė nuo bėgių ir buvo smarkiai apgadintas, Stappo vadovai jam uždraudė panašaus tipo eksperimentus.

Vėliau jo buvo paklausta, kodėl jis keletą kartų taip rizikavo, ir jis atsakė: „Esu misionieriškos dvasios. Kai manęs prašo ką nors padaryti, padarau. Pasinaudojau proga gauti žinių, kurios bus visada naudingos. Dėl tokių progų verta rizikuoti.“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Aidas Puklevičius: meldžiu mane pažinti, feisbukai Premium

Vienas nuostabiausių pažangaus jaunimo (tiesą sakant, ir mažiau pažangaus senimo) bruožų – šventas noras...

Verslo klasė
2018.04.22
Naujoji prabanga: kai reikia nedaug, bet gerai 1

Jei sklendžiate prabangių daiktų pasaulyje, tikriausiai pastebėjote kelerius pastaruosius metus vis...

Laisvalaikis
2018.04.22
Londono pamokos: gandai apie popieriaus mirtį buvo perdėti

Londono knygų mugėje dalyvavę Lietuvos leidėjai džiaugiasi įkėlę koją į anglakalbių šalių literatūros rinką,...

Laisvalaikis
2018.04.22
Atatürkas: joks turkiškos kasdienybės elementas nėra atsietinas nuo jo vardo Premium

Šiuolaikinės Turkijos Respublikos įkūrėjas Mustafa Kemalis Atatürkas miręs jau 80 metų, tačiau šiandien...

Verslo klasė
2018.04.22
E. Parulskis: B kategorijos piešimas ir plojimai už parkavimą Premium 1

Šiandien, kovo pabaigoje, filmukai su namų augintinių „piešimu“ yra pasiekę piką, bet aš nesu tikras, ar...

Verslo klasė
2018.04.21
Mirė populiarusis Dj Avicii 9

Sulaukęs vos 28-erių mirė populiarusis Dj Avicii, švedas muzikos prodiuseris iš Švedijos Timas Berglingas.

Laisvalaikis
2018.04.20
Priešo teritorijoje. Odė vienam žurnalui Premium 2

Kovo 9-ąją išėjo paskutinis britų muzikos žurnalo NME numeris. Internetas jo neatstos.

Verslo klasė
2018.04.20
LMTA studijų miestelio vizija įgauna konkretumo 1

Lietuvos muzikos ir teatro akademija (LMTA) ir UAB „Paleko Archstudija“ baigė pasirengimo naujojo LMTA...

Laisvalaikis
2018.04.20
Mirė poetas Mykolas Karčiauskas

Balandžio 20 d. mirė Mykolas Karčiauskas – Lietuvos rašytojų sąjungos narys, poetas, prozininkas, vertėjas.

Laisvalaikis
2018.04.20
Brolių dvynių Laurinavičių portretas: apie bendrą kelią, vienodas karjeras ir brolišką užnugarį 1

Brolių dvynių keliai dažnai būna labai panašūs. O Algimantas ir Antanas Laurinavičiai išskirtiniai net...

Laisvalaikis
2018.04.20
Komisija siūlo nukelti Petro Cvirkos paminklą Vilniuje 4

Vilniaus savivaldybės komisija siūlo nukelti sostinės centre stovintį rašytojo Petro Cvirkos paminklą dėl jo...

Laisvalaikis
2018.04.19
Trauktis nebėra kur: paskelbta privataus MO muziejaus atidarymo diena 13

Paskelbta MO muziejaus Vilniuje, kurį projektavo pasauline ar­­chi­tektūros žvaigžde va­di­na­mo architekto...

Laisvalaikis
2018.04.19
Paukštelis ir eilėraščiai apie skausmą ir ilgesį Premium

Adomas rašė eilėraščius. Šiais laikais niekam nereikalingus, anot lietuvių kalbos mokytojos. Bet...

Verslo klasė
2018.04.18
Prancūzijos nacionalinio ordino kavalierė Rasa Starkus: kovosiu už savo šeimą ir savo šalį 7

„Neslėpsiu: mane vynas išmokė istorijos, geografijos, kalbų, tolerancijos, bendrauti su žmonėmis. Per vyną...

Laisvalaikis
2018.04.18
Architekto D. Libeskindo namuose Milane atidaryta vieša paroda 2

Malonus sutapimas prieš Danieliui Libeskindui šią savaitę atvykstant į Vilnių paskelbti MO muziejaus...

Laisvalaikis
2018.04.16
Parodų kuratorius – apie analoginį pasaulį, privatumą, „Facebook“ skandalą 1

Didysis brolis stebi ir kontroliuoja kiekvieną mūsų žingsnį, o kelio atgal nebėra. Taip teigia parodų...

Laisvalaikis
2018.04.15
„Lufthansa“: kaip gervė, pakilusi iš pelenų

Didžiausia Europoje ir ketvirta pasaulyje aviacijos bendrovė „Lufthansa“ jau seniai iš vien oro linijų įmonės...

Verslo klasė
2018.04.15
Karalių miestas Gardinas be vizos

Bevizis režimas su Gardino sritimi turi pritraukti turistų į užsislapsčiusią mūsų kaimynę, tačiau tai gali...

Verslo klasė
2018.04.15
Francis Baconas kovoja su netikromis naujienomis

Britų leidykla „HarperCollins“ junginį „fake news“ (angl. netikros naujienos) paskelbė 2017-ųjų žodžiu.

Verslo klasė
2018.04.14
Kaip auginti mokytojus: degančių noru mokyti – tūkstančiai Premium 1

„Jeigu algos mokytojams bus padidintos trigubai, niekas nepasikeis“, – nustembu, išgirdusi tokius sostinės...

Verslo klasė
2018.04.14

Verslo žinių pasiūlymai

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau