Stephenas Hawkingas: žymiausias šių dienų fizikas, taip ir negavęs Nobelio

Publikuota: 2018-03-14
Stephenas Hawkingas. Mike‘o Hutchingso („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.

Stephenas Hawkingas įsitvirtino mokslo pasaulyje suvienijęs reliatyvumo bei kvantinės mechanikos teorijas ir tapo visuomenės ikona dėl savo mokslo populiarinimo knygų ir pergalės prieš neišgydomą ligą.

Žymusis fizikas mirė trečiadienį savo namuose Kembridže artimųjų aplinkoje. Jam buvo 76-eri.

Kembridžo universitete dirbęs mokslininkas dar karjeros pradžioje kartu su matematiku Rogeriu Penrose‘u apskaičiavo, kad visata turėjo prasidėti didžiuoju sprogimu, o galiausiai joje liks tik juodosios skylės.

Kiek vėliau jis atskleidė, kad juodosios skylės, skirtingai nei manyta, ne tik traukia visą materiją į save, bet ir labai mažą dalį jos išspinduliuoja, o tai reiškia, kad kada nors išnyks ir jos. Dabar ši teorija žinoma kaip Hawkingo radiacija.

Nuo mokslininko iki įžymybės

Stephenas Williamas Hawkingas gimė 1942 m. Oksforde, augo intelektualų šeimoje, ją apibūdino kaip „šiek tiek ekscentrišką“, rašo „National Geographic“.

Oksfordo universitete jis studijavo kosmologiją, tačiau studijos jam buvo nuobodžios. Daktaro laipsnį Hawkingas gavo Kembridže 1966 m., praėjus 3 metams, kai jam buvo nustatyta amiotrofinė lateralinė sklerozė ir pranešta, kad gyventi liko daugiausia pora metų.

Dar prieš įgydamas daktaro laipsnį jis susituokė su pirmąja žmona Jane Wilson. Su ja susilaukė trijų vaikų ir vėliau teigė, kad būtent žmona suteikė jam priežastį kabintis į gyvenimą.

Mokslininko būklė nuolat blogėjo, tačiau 8 dešimtmetyje jis paskelbė pagrindines savo astrofizikos teorijas. 1988 m., praėjus 3 metams, kai visiškai prarado galimybę kalbėti, jis išleido „Trumpą laiko istoriją“, tapusią viena labiausiai skaitomų mokslo populiarinimo knygų pasaulyje – jos tiražas pasiekė 10 mln. Paskelbus žinią apie jo mirtį, „Trumpa laiko istorija“ vėl šovė į „Amazon“ bestselerių sąrašo viršūnę.

Vėliau Hawkingas parašė dar kelias mokslo populiarinimo knygas. Po 25 metų nuo vedybų Hawkingas išsiskyrė su Wilson ir netrukus vedė vieną iš savo slaugių Elaine Maison. Ši santuoka taip pat vėliau nutrūko.

Tapo simboliu

Kaip atkreipia dėmesį „Wired“, kaip mokslininkas Hawkingas nemažai klydo. Kurį laiką jis manė, kad juodosios skylės sunaikina informaciją, tačiau vėliau paaiškėjo, kad tai neįmanoma. Jis taip pat manė, kad niekas niekada neras Higgso bozono, tačiau CERN mokslininkai jį aptiko 2012 m.

Šias klaidas nustelbia jo teorijos, aprašančios singuliarumą – būseną, kai materija yra tiek suspausta viename taške, kad fizikos dėsniai nebeveikia, – ir skaičiavimai, parodantys, kad kvantiniai svyravimai visatos pradžioje lėmė galaktikų susikūrimą.

Vis dėlto Hawkingas įžymybe tapo ne tik dėl to – ne mažiau svarbu tai, kad jis tapo kovos su neįveikiama liga simboliu ir turėjo puikų humoro jausmą. Jis ir pats pripažino, kad „atitiko neįgaliojo genijaus“ stereotipą.

Declanas Fahy, Amerikos universiteto komunikacijos profesorius, tiriantis mokslininkus kaip visuomenės veikėjus, sako, kad dėl savo išvaizdos Hawkingas tapo „gryno intelekto simboliu“, o šis įvaizdis rezonavo visame pasaulyje.

Jis atspindėjo „didelio sunkumo nugalėjimą, o tuo, neabejotina, reikia žavėtis“, teigia Virginia Trimble, Kalifornijos Irvino universiteto astronomė, dirbusi ir Kembridže.

„Tačiau manau, kad jo mokslinis darbas nebūtų iškėlęs jo taip aukštai, jei jis jį būtų atlikęs kaip žmogus, kiekvieną savaitgalį galintis slidinėti“, – sako ji.

Kitas veiksnys, dėl kurio Hawkingas buvo laukiamas svečias televizijos laidose ir tapo filmų bei serialų personažu, yra jo humoras. Įrodydamas, kad kelionės laiku neegzistuoja, mokslininkas buvo surengęs vakarėlį keliautojams laiku, tačiau apie jį pranešė tik jam pasibaigus. Nė vieno svečio jis nesulaukė.

2014 m. komikas Johnas Oliveris savo laidoje Hawkingo paklausė, ar egzistuoja paralelinė visata, kurioje jis yra protingesnis už žymųjį fiziką. „Taip, – atsakė Hawkingas ir vos šyptelėjo. – Taip pat egzistuoja visata, kurioje esi juokingas.“

Nobelio nesulaukė

Jo teorijos apie juodąsias skyles ir visatos istoriją yra plačiai pripažintos mokslininkų, tačiau Hawkingas taip ir negavo Nobelio premijos.

Kaip rašo „Time“, problema yra ta, kad niekas šiuo metu negali įrodyti, jog Hawkingo radiacija egzistuoja, nes reikėtų laukti milijardus metų, kol išgaruotų pirmosios juodosios skylės.

Pastaraisiais metais Hawkingas ėmė dairytis ne tik į visatos gilumą, bet ir į žmonijos ateitį. Kaip ir Elonas Muskas, „Teslos“ ir „SpaceX“ įkūrėjas, jis gąsdino pavojais, kuriuos kelia dirbtinis intelektas.

„Jei mes nesugalvosime, kaip pasiruošti ir išvengti potencialių grėsmių, dirbtinis intelektas gali būti blogiausias įvykis mūsų civilizacijai“, – teigė jis.

Pasak fiziko, kas nors anksčiau ar vėliau sugalvos mašinas, kurios galės save replikuoti, o tai būtų nauja, pranašesnė gyvybės forma.

2016 m. Hawkingas prognozavo, kad žmonijai liko 1.000 metų dėl dirbtinio intelekto, klimato kaitos ir kitų negandų. Po metų jis savo prognozę sumažino iki 100 metų – jų teliko, jei žmonija nesiims veiksmų.

Paskutiniais metais Hawkingo būklė vis blogėjo. Iš pradžių jis bendravo kompiuteriu, nuskaitančiu jo rankų ir akių judesius, galiausiai galėjo suformuoti tik vieną žodį per minutę su įrenginiu, fiksuojančiu skruosto raumenų judesius. Buvo baiminamasi, kad fiziko intelektas liks užrakintas sukaustytame kūne.

Gyvenimo pabaigoje fizikas sprendė vieną sudėtingiausių mokslo problemų – kvantinės mechanikos ir gravitacijos santykį.

Neįtikėtina valia

Neilas DeGrasse Tysonas, kitas astrofizikas, žymus savo humoru ir sugebėjimu paaiškinti visatos fenomenus, Hawkingą palydėjo moksliukiška replika.

„Kai jis išėjo, jo vietoje liko intelektualinis vakuumas, – „Twitter“ rašė mokslininkas. – Bet jis nėra tuščias. Gali jį įsivaizduoti kaip vakuumo energiją, kuri prasiskverbia per erdvėlaikį ir nėra išmatuojama.“

Astrofizikas Marinas Reesas, dirbęs Kembridže tuo metu, kai Hawkingui buvo diagnozuota liga, teigė, kad jo draugas turėjo „neįtikėtiną valią ir pasiryžimą“.

Rogeris Penrose’as, kartu dirbęs apibrėžiant visatos pradžią ir pabaigą, prisiminė, kad Hawkingas nuolat viską stengėsi atlikti pats, net kai atrodė, kad to jau neturėtų sugebėti – galbūt dėl to jis taip ilgai atsilaikė prieš ligą.

„Mano lūkesčiai buvo sumažinti iki nulio, kai buvau 21 m. Nuo to laiko viskas tapo premija“, – pripažino žymusis fizikas.

Galbūt dėl to jo ambicijos nebuvo kuklios.

„Mano tikslas paprastas. Tai visiškas visatos supratimas, kodėl ji yra tokia, kokia yra, ir kodėl ji apskritai egzistuoja“, – yra sakęs Hawkingas.

FOTOGALERIJA Stephenas Hawkingas (1942–2018) (19 nuotr.)

Popiežiaus vizitas Lietuvoje: svarbiausios mintys ir gražiausi kadrai

Rugsėjo 22 ir 23 d. Lietuvoje viešėjęs popiežius Pranciškus paragino mus semtis stiprybės iš praeities,...

2018.09.24
„Michael Kors“ už 1,7 mlrd. Eur ketina pirkti mados namus „Versace“

40 metų gyvuojantys mados namai „Versace“ ketina pasirašyti pardavimo sandorį su JAV dizaino grupe „Michael...

Popiežiaus žinia latviams: laisvė yra užduotis kiekvienam 1

Laisvei puoselėti reikia ir atskirų žmonių, ir visuomenės tobulėjimo, sako pirmadienį į Latviją atvykęs...

Popiežius tylia malda pagerbė okupacijų aukas 5

Lietuvoje besilankantis popiežius Pranciškus tylia malda Vilniuje pagerbė nacių likviduoto žydų geto bei...

Ekspertai: pasaulyje – vėžio gydymo proveržis, o Lietuva atsilieka 14

Nepaisant pasaulinių laimėjimų, Lietuvoje išgyvenamumas sergant onkologiniais susirgimais išlieka vienas...

Maljorkoje atidarys viešbutį tik moterims 2

Maljorkoje planuojama atidaryti viešbutį, skirtą tik moterims. Verslininkai tikisi, kad tokia koncepcija...

Popiežius aukojo mišias Kaune ir ragino kunigus būti arčiau žmonių 2

Daugiau kaip 100.000 tikinčiųjų iš Lietuvos ir gretimų valstybių dalyvavo sekmadienį Kauno Santakos parke...

Egipte rastas puikiai išsilaikęs sfinksas 1

Egipte aptiktas puikiai išsilaikęs sfinksas. Manoma, kad jam galėtų būti daugiau kaip 2.000 m.

Iliustruotoji istorija: Čikaga, iš pelkės pakeltas miestas 5

Čikagos miestas 1833-aisiais buvo įkurtas prie Čikagos upės ir dėl patogios geografinės padėties greitai tapo...

Dešimtys tūkstančių tikinčiųjų susirinko į popiežiaus mišias Kaune 5

Dešimtys tūkstančių tikinčiųjų sekmadienio rytą susirinko į Kauno Santaką dalyvauti popiežiaus Pranciškaus...

5 svarbios popiežiaus Pranciškaus citatos viešint Vilniuje 11

Popiežius Pranciškus šeštadienį lankėsi Vilniuje, kur susitiko su valstybės vadovais, tikinčiaisiais ir...

Vatikano bankininko Pauliaus Marcinkaus paslaptis 7

Kai 1971 m. popiežius Paulius VI vyskupui Pauliui Kazimierui Marcinkui patikėjo „Istituto per le Opere di...

Šventasis Tėvas: tieskime tiltus, užuot statę sienas 3

Popiežius Pranciškus, sveikindamas susirinkusiuosius S. Daukanto aikštėje, priminė Tautos giesmės eilutes „Iš...

Iš arčiau: popiežiaus drabužiai, ženklai, vardai 3

Pavadinimas „popiežius“ yra kilęs iš graikų žodžio „pappas“, reiškiančio tėvą. Pirmaisiais šimtmečiais šiuo...

Popiežius Pranciškus vieši Lietuvoje 1

Šeštadienio, rugsėjo 22-osios rytą, su valstybiniu ir apaštaliniu vizitu atvyko popiežius Pranciškus. Per dvi...

2018.09.22
Popiežiaus vizitui – užsienio ir lietuvių žurnalistų desantas

Per dvi viešnagės Lietuvoje dienas Popiežius Pranciškus susitiks su valstybės vadovais ir visuomenės...

Rinkodara
Katalikų bažnyčios CEO – tylusis revoliucionierius

Popiežius Pranciškus į istoriją mėgina įsirašyti kaip pontifikas, pakeitęs XXI a. Romos katalikų bažnyčios...

Grušas: turiu vilties, kad popiežius mus uždegs džiaugsmu ir viltimi 2

Vilniaus arkivyskupas metropolitas Gintaras Grušas sako tikįs, kad į Lietuvą šeštadienį ilgai laukto vizito...

2018.09.21
Popiežius Lietuvoje lankėsi prieš ketvirtį amžiaus – ar išgirdome jo žodžius Premium 1

1993 m. rugsėjį šv. Jonas Paulius II išlipęs iš lėktuvo pabučiavo Lietuvos žemę prabėgus vos kelioms dienoms,...

2018.09.21
Vilniuje atidengtas paminklinis akmuo žydų gelbėtojams

Vilniuje penktadienį pagerbiant žydų gelbėtojų Lietuvoje atminimą atidengtas paminklinis akmuo.