Berlyno kino festivalis: pasidžiaukime, kad laimėjo ne geriausi

Publikuota: 2018-02-26
"Aukso lokys" už gyvenimo nuopelnus Berlynalėje įteiktas aktoriui Williamui Dafoe. Guillaume Collet/Sipa nuotr.
"Aukso lokys" už gyvenimo nuopelnus Berlynalėje įteiktas aktoriui Williamui Dafoe. Guillaume Collet/Sipa nuotr.
 

Šiųmetė, silpniausia kelių paskutinių metų, Berlyno kino festivalio konkursinė programa buvo įdomi tuo, jog priešingai nei, tarkime, užpernai, kai Berlynalei net neprasidėjus visi žinojo – laimės „Liepsnojanti jūra“(Fire at Sea), nugalėtojų nebuvo įmanoma prognozuoti. Ir galima pasidžiaugti, kad geriausiu filmu pripažintas turbūt pats unikaliausias, laisviausias ir drąsiausias iš dalyvavusių konkurse.

68-ojo Berlyno kino festivalio „Auksinį lokį“ atsiėmęs rumunės Adinos Pintilie pusiau dokumentinis filmas „Manęs neliesk“ (Touch Me Not) – ne be priekaištų, tačiau jo kūrėjai pavydėtinai gyvai žvelgia į keliamas problemas bei jas išgyvenančius žmones. Filme sekama paskui būrį veikėjų, kuriuos sieja ypatingas santykis su savo pačių kūnais: plinkantį, pilvotą vyrą, dirbantį tūkstančius kainuojančia prostitute (taip, moterimi), prie vežimėlio prikaustytą ir beveik visiškai judėti negalintį vaikiną su žmona, pačią režisierę bei fizinio artumo paniškai bijančią moterį. Pastarajai filme skiriama daugiausiai dėmesio ir būtent jos siužetinė linija pateikia labiausiai dėmesio vertų momentų.

Pavyzdžiui, scena, kurioje „padėjėjas“, suėmęs moterį už riešo, neleidžia jai pakelti rankos. Rodos, daugeliui tai būtų smulkmena. Tačiau tik ne žmogui, kuriam per mažas atstumas nuo kito žmogaus, susėdus ant sofos, yra baisi patirtis. Moteriai toks prisilietimas išprovokuoja emocijų audrą. Viena vertus, visiškai neįtikėtiną, kita vertus, nekeliančią abejonių dėl nuoširdumo.

Būtent tuomet, kai savimi nepasitikintys arba, priešingai, susireikšminę veikėjai pasakoja apie tai, ką jiems reiškia seksas, meilė ar tiesiog prisilietimas, A. Pintilie darbas kuria itin įtaigų įspūdį.

Tačiau kartais pati režisierė, regis, nepatiki tuo, kiek daug gali pasakyti keli žodžiai ar vienas gestas, todėl prieš kamerą atsiduria fiktyvus jos ir filmo herojės dialogas arba vieno iš veikėjų buvusios merginos persekiojimas, dėl nesuvokiamų priežasčių nuvedantis iki orgijų klubo.

„Manęs neliesk“ jokia prasme nėra subtilus darbas. Net pačiais jautriausiais momentais jis kliaunasi kone betarpišku veikėjų kontaktu su publika, ką daugelis realizmo mėgėjų galėtų apkaltinti dokumentalizmu, ne kinematografija. Tačiau būtent tuomet, kai eseistinė forma nuo tikrovės nutolsta daugiausiai, drama ir atrodo beprasmė. Atviras pasakojimas apie netikros krūtinės atsiradimo istoriją galbūt ir kiek per akivaizdžiai išreiškia filmo idėjas, tačiau tai, nepaisant visko, atrodo tikra. Paraleliai pateikiamos vaidybinės scenos, tarsi pakliuvusios į šį filmą iš kito, nepalyginti prastesnio, neturinčio savo veikėjams nei kruopelytės tos meilės, kurią A. Pintilie „savo“ žmonėms rodo dokumentiniuose kadruose.

„Auksinio lokio“ laimėtojas šiemet nėra geriausias konkursinės programos filmas. Kai kuriems kritikams jis netgi pasirodė pats blogiausias. Tiesa pasakius, tai suprantama. Totalus fragmentiškumas, tiesmukumas ir dirbtinumas retai kada susideda į gerą filmą.

Vis tik „Manęs neliesk“ rizikuoja bei juda ne pagal trafaretus, o pagal savo veikėjų diktuojamą ritmą. Todėl apdovanojimas jam – neabejotinai geras sprendimas, net jei daugumai jį žiūrėsiančių filmas pasirodys laiko gaišimas.

Paragvajaus žvaigždė

Specialųji žiuri prizą atsiėmė lenkės Małgorzatos Szumowskos „Veidas“ (Mug), tačiau antru didžiausiu Berlynalės nugalėtoju, ko gero, reikėtų laikyti Marcelo Martinessi „Paveldėtoją“ (The Heiresses). Pirmas Paragvajaus filmas, patekęs į vieno didžiųjų festivalių konkursinę programą, laimėjo specialųjį paminėjimą, skiriamą kino kalbą praturtinantiems filmams, bei Anai Brun tekusį geriausios aktorės įvertinimą. O du prizai vienam filmui tokiuose festivaliuose atitenka labai retai.

Susižavėjimą šiuo filmu paaiškinti kiek sunkiau, nes be tikrai puikaus A. Brun vaidmens, daugiau jame nepamačiau nieko įspūdingo. Jo protagonistė išgyvena krizę – jos partnerei ir sugyventinei patekus už grotų ji neturi pinigų ir, dar baisiau, neturi kuo užsiimti. Per virtinę atsitiktinumų ji tampa nelegalia taksiste, vežiojančia senyvas kaimynes ir galiausiai – merginą, kurią po truputį įsimyli.

Taip atpasakotas siužetas skamba gana paprastai, tačiau užtrunka kone 40 minučių, kol pagaliau žiūrovas supranta, apie ką apskritai filmas yra. Scenos nejungiamos į griežtą priežasties ir pasekmės grandinę, tačiau galbūt net per chaotiškai, nes didžiąją filmo dalį sunkoka sau atsakytiį vieną iš svarbiausių kiekvieno žiūrovo klausimų – „kodėl man šitai turėtų rūpėti?“.

Galiausiai atsakymai atsiranda, o iš tiesų puiki vaidyba ir tamsus, dulkėtas filmo koloritas išlaiko publikos dėmesį, bet ne daugiau. Filmui apibūdinti, ko gero, labiausiai tiktų angliškas žodis „pamirštinas“ (forgetable), nors nebūtinai tai reiškia „prastas“. Tiesiog neužsiliekantis mintyse.

Aiškūs iš anksto

Kaip ir „Paveldėtojos“ atveju, mažesni apdovanojimai išdalinti gana konvenciškai, nors, priešingai, nei apdovanojimą Paragvajui, šiuos buvo galima prognozuoti iš anksto. Wesas Andersonas atsiėmė geriausio režisieriaus lokį už „Šunų salą“ (Isle of Dogs) ir nors jis visada daro tą patį filmą, vien animacinės juostos patekimas į konkursinę, o ne šalia konkurso sudaromą „Out of Competition“ programą, sufleravo, kad kažką jis laimės. Geriausias režisierius? Kodėl gi ne.

Anthony Bajonas tapo geriausiu aktoriumi už vaidmenį filme „Maldininkas“ (The Prayer), juostoje apie nuo narkotikų priklausomą vaikiną, apsistojusį nuošaliame vienuolyne. Jau vien iš aprašymo akivaizdu: problemiškas veikėjas, atoki vietovė, būsimi konfliktai su kitais personažais – užtektinai vietos suvaidinti apdovanojimo statulėlei.

Scenarijaus apdovanojimas „Muziejui“ (Museum) – filmui apie tikrą muziejaus apiplėšimą 1985-asiais taip pat itin nestebina. Scenarijaus prizai festivaliuose dažniausiai atitenka „smagiems“ filmams. Kam nors spalvingesnio, nei konkurentai. O „Muziejus“ iš spalvingų kūrinių turbūt vienintelis nebuvo universaliai sumaišytas su žemėmis, tad vėlgi - natūralus pasirinkimas.

Nustebino ne tie

Tad kas nustebino labiau? Ne tie, kurie statulėles gavo, bet tie, kurie namo vyksta tuščiomis. Eriko Poppe’s „Utioja. Liepos 22“ (U – July 22), Lauros Bispuri „Mano dukra“ (Daughter of Mine), Lavo Diazo „Velnio sezonas“ (Season of the Devil) ir Christiano Petzoldo „Tranzitas“ (Transit) - visi paliko Berlyną be įvertinimų. Sunkiai būčiau patikėjęs, kad geriausio filmo nugalėtojo nebus tarp šių keturių filmų, bet kad tarp jų nėra išvis nei vieno apdovanojimo – stulbinama.

Ir tai yra nuostabu. Nors šie keturi filmai, mano galva, yra visapusiškai labiausiai išbaigti festivalio kūriniai, apdovanoti juos reikštų priimti tam tikrą kompromisą: L. Diazo atveju, įvertintas būtų tikrai ne geriausias jo filmas, „Mano dukra“ kaip nugalėtoja būtų pamiršta dar nepasibaigus apdovanojimų ceremonijai, „Utioja“ daugeliui paliko neskanaus, netgi amoralaus filmo skonį, ir net „Tranzitas“, mano nuomone, geriausias konkurso filmas, tiesiog neturi nugalėtojo auros.

Susitaikiusi su faktu, jog pasirinkimas būsiąs skurdus, žiuri galbūt sąmoningai, galbūt ne, nusprendė įvertinti ne geriausius vidutiniokus, o tuos, kurie turi potencialo tapti kažkuo daugiau. „Manęs neliesk“ į taikinį pataiko tik kas antru bandymu, bet laikais, kai vieniems #metoo aktualumas atrodo savaime suprantamas, o kiti juokiasi, kad „vyrams jau net kvėpuot nebeleidžiama“, jo drąsa aptarti asmeninę erdvę ir seksualumo ribas yra svarbi. Taip pat galime tikėtis, kad „Veidas“ atvers ne visų skoniui kuriančiai M. Szumowskai daugiau durų, ir kad „Paveldėtojos“ sėkmė turės teigiamos įtakos visai Paragvajaus kino industrijai.

Žinoma, tai gražios viltys. Bet Tomo Tykwerio vedovaujama žiuri suteikė šiųmetinei Berlynalei galimybę bent tam tikromis prasmėmis tapti 2018-ųjų kino renginiu, kurį prisiminsime ilgiau nei savaitę. Tam ir skirtos apdovanojimų dalybos.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
M. Kvietkauskas paskirtas kultūros ministru

Literatūrologas Mindaugas Kvietkauskas paskirtas naujuoju kultūros ministru. Tokį dekretą antradienį pasirašė...

Gražiausios kalėdinės vitrinos 1

Likus savaitei iki didžiųjų metų švenčių, sunku rasti parduotuvių vitrinų, kuriose nespingsėtų lemputės,...

Laisvalaikis
2018.12.17
Dainų šventės auditoriai pasigedo racionalaus finansinio požiūrio

Kultūros ministerija, atlikusi Lietuvos nacionalinio kultūros centro (LNKC) 2018 m. organizuotos Lietuvos...

Laisvalaikis
2018.12.17
Į kultūros ministrus pasiūlytas M. Kvietkauskas 10

Literatūrologas Mindaugas Kvietkauskas, buvęs Lietuvių literatūros ir tautosakos instituto direktorius,...

Verslo aplinka
2018.12.17
Kino klasterio kompleksinės paslaugos padeda laimėti didelius užsakymus Rėmėjo turinys 1

Lietuviškiems filmams sulaukiant vis didesnio populiarumo ir Lietuvai tampant vis patrauklesniu traukos...

Verslo aplinka
2018.12.17
„Titanikas“ rastas vykdant slaptą karinę misiją

Ilgai teigta, kad 1912 m. nuskendusį laivą „Titanikas“ 1985 m. vandenyno dugne surado JAV  mokslininkai.

Laisvalaikis
2018.12.16
D. Katkus: pianisto D. Kirilausko iššūkiai 1

Vykstant nuožmiam popso karui su intelektualia muzikine kultūra, karui, kur popsą visiškai palaiko ir...

Verslo klasė
2018.12.15
Turtingiausi tarpukario Lietuvos žmonės

1918-aisiais susikūrus nepriklausomai Lietuvos valstybei, jos ūkis ant kojų stojosi sunkiai, juolab kad...

Laisvalaikis
2018.12.15
Verslas „Google“ paieškoje: nuo „Ali Express“ iki „Maximos“ ir „Lidl“ kainų lyginimo Premium

Populiariausios „Google“ paieškos verslo segmente rodo, kad lietuviai vis daugiau perka internete, kruopščiai...

Rinkodara
2018.12.14
Dizainerė K. Petraitytė pamokų nuobodulį gydo „Chem žetonais“ 1

Dizainerė Karolina Petraitytė, Vilniaus dailės akademijos studentė, neseniai grįžo iš didžiausio Vidurinių...

Laisvalaikis
2018.12.13
Kultūros indėlis į šalies ekonomiką auga

Lietuvos statistikos departamentas skelbia suskaičiavęs, kad, išankstiniais duomenimis, kultūros sektoriaus...

Laisvalaikis
2018.12.12
FIFA ir VMI – tarp populiariausių „Google“ paieškų Lietuvoje

„Google“ paieškų viršūnėje Lietuvoje – pasaulio futbolo čempionatas FIFA ir „Eurovizija“. Nedaug atsilieka ir...

Rinkodara
2018.12.12
„Time“ Metų žmogumi paskelbė persekiojamus žurnalistus

„Time“ Metų žmogumi paskelbė „Sergėtojus“ („The Guardians“) – taip žurnalas pavadino dėl savo darbo...

Laisvalaikis
2018.12.12
„EGLĖ apartamentai“ - apdovanoti prestižiniu apdovanojimu Rėmėjo turinys 3

Aukštą kartelę pajūrio architektūrai iškėlęs projektas - analogo Baltijos regione neturintys prabangūs

Laisvalaikis
2018.12.12
Lengvatą kino gamintojams pratęs iki 2024 m.

Seimas leido dar penkeriems metams – iki 2023 m. pabaigos pratęsti pelno mokesčio lengvatą kino gamintojams,...

Laisvalaikis
2018.12.11
K. Kirtiklis: Th. Hobbesas ilgisi tvirtos rankos

Kaip blogai mes gyvename! Aplink tvyro plika akimi matoma sumaištis – korumpuoti politikai savivaliauja,...

Verslo klasė
2018.12.09
Aidas Puklevičius: šnipai, kuriuos visi mato Premium 8

Senais gerais laikais slaptojo agento profesiją gaubė šilkinė aureolė. Gausybės romanų ir filmų išdresiruoti...

Verslo klasė
2018.12.08
Mirga Gražinytė: dirigavimas nėra tik vyrų sritis 1

Vargu ar ką nustebino, tarp šešių šių metų Nacionalinės Lietuvos kultūros ir meno premijos laureatų išgirdus...

Laisvalaikis
2018.12.08
Palikę aikštelę pergalių siekia versle: kur investavo Lietuvos krepšinio žvaigždės 13

Barai ir NT projektai, viešbučiai ir kaimo turizmo sodybos – tai verslai, į kuriuos investavo karjeras baigę...

Laisvalaikis
2018.12.07
Vakarėliams ir konferencijoms siūlo netikėtas erdves Rėmėjo turinys 1

Nuo krepšinio rungtynių iki žymiausių pasaulio muzikantų koncertų – kad tokie masiniai, grandioziniai...

Rinkodara
2018.12.07

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau