„Išmani Lietuva“: esame integruoto vaikų ugdymo inovatoriai

Lietuva turi ko pamokyti ir kuo nustebinti užsienio valstybes niekur kitur nerasi tokio sistemiško, nuoseklaus integruoto mokymo kaip Lietuvoje, teigia Saulius Žukas, Išmanios Lietuvos pranešėjas, Baltų lankų vadovas ir integruotų vadovėlių Vaivorykštė leidėjas, semiotikas.
Mūsų šalyje pagal integruotus vadovėlius mokosi apie 1.500 vaikų, su integruotais vadovėliais dirba per septyniasdešimt mokytojų.
Iš lietuvių patirties semiasi, tarkim, suomiai, o p. Žukas konferencijose apie integruotą mokymą pasakoja net kituose žemynuose.
Vaivorykštės ir apskritai integruoto ugdymo idėja yra į mokymosi dėmesio centrą iškelti reiškinį ar temą (pvz., žmogaus kūnas, religijos) ir aplink juos įtraukti mokymosi disciplinas matematiką, gimtąją kalbą, piešimą, muziką ir t.t.
Mūsų vadovėliuose parinkti reiškiniai aprėpia visą Pasaulio pažinimo programą, kuri diktuoja, apie ką reikėtų kalbėti integruojant dalykus, teigia p. Žukas.
Jo nuomone, pagrindinis dalykas, kurį svarbu pabrėžti kalbant apie integruotą mokymąsi, kad visos disciplinos sukasi aplink bendrą temą, išlaikant kiekvienos disciplinos metodiką: vaikas lygiai taip pat, kaip mokydamasis pagal tradicinę programą, mokosi skaičiuoti, rašyti, pažinti natas. Skirtumas tas, kad vaikas į kiekvieną reiškinį, dalyką mokosi pažvelgti iš kito kampo, nuolat ugdoma jo savybė kaitalioti požiūrį. Semiotikas Algirdas Julius Greimas tai vadina perkodavimu. O perkodavimai sukuria vertės prieauglį.
Verslumas ketvirtokams
Vaivorykštės programą rengė beveik 20 žmonių, dalis jų socialinių mokslų daktarai. Šiemet jie baigia kurti vadovėlius ketvirtai klasei. Susieti visas pamokas į vieną temą, nėra lengva, pripažįsta pašnekovas, tačiau pasitelkus kūrybiškumą viskas įmanoma.
Pavyzdys verslumas. Ir per matematiką, ir per pasaulio pažinimą, ir per lietuvių kalbą, ir per etiką, ir per muziką, ir per dailę ketvirtokai kelias savaites įvairiais aspektais kalba apie verslumą.
Kalbama apie vieną svarbiausių verslo dalių sutartį, jos paruošimą. Kuriamas verslo planas.
Per matematiką skaičiuojame, ką reikės įsigyti pradedant verslą, per kalbos pamokas skaitome pasakas, apsakymas apie praturtėjimą. Per dailę gaminame pirkinių maišelį, per muziką kalbame apie muzikos vadybą, sužinome, kaip organizuojamas koncertas, per etiką aiškinamės, kodėl svarbu taupymas, išlaidų organizavimas, per anglų susipažįstame su pirkimu internetu, konferencijoje Išmani Lietuva pasakoja p. Žukas.
Jis pabręžia, kad naujausias disciplinų integravimo triukas gimė kartu su Robotikos akademija šią vasarą. Vaikai, besimokantys pagal integruotą programą, žinias pratęsia darydami robotus. Pavyzdžiui, pirmoje klasėje kalbama apie saugų ėjimą per gatvę. Darydami robotus, vaikai sukuria gatvę, šviesoforus, jutiklius, perėją, pritaikytą akliesiems tai jie suprogramuoja jau pirmoje klasėje, naujoves vardija p. Žukas.
Svarbiausia yra įsitraukimas
VŽ jau rašė, kad Vaivorykštės programa akcentuoja vaikų darbą grupėse. Siekiama, kad komandose vaikai atrastų savo stipriausius gebėjimus, išmoktų bendrauti. Taip pat vaikus bandoma sudominti įtraukiant juos per jų pačių patirtį, aplinką. Vadovėliuose aptariami ir sprendžiami įvairūs socialiniai aspektai, kaip patyčios ar emigrantų patirtis.
Kada vaikui yra įdomu? Kada vaikas suklus? Kai kalbame apie jį. Tu provokuoji jį kalbėti, įtrauki jo patirtį, sako pašnekovas. Neturi būti slenksčio tarp to, kas yra klasėje, ir to, kas laukia grįžus namo.
Didžiausias integruoto mokymo pranašumas vaiko įsitraukimas, noras kasdien eiti į mokyklą, rašymo, skaičiavimo gebėjimų ugdymas nejučiomis, vardija p. Žukas.
Aš esu už tai, kad būtų ne muštras o muštras gali būti tiek bizūnas, tiek meduolis, bet įsitraukimas, kalba projekto vadovas. Kai įsitrauki, tau įdomu, tu eini į priekį, domiesi vis labiau. Kai vaikai žaidžia kompiuterinius žaidimus, jie su džiaugsmu paskelbia, kad perėjo į kitą lygį. Kam eiti į kitą lygį? Juk tame pačiame lygyje būti paprasčiau, bet įsitraukimas skatina vaikus eiti tolyn.
Nors pati leidykla stebi, kaip sekasi pagal jų metodiką besimokantiems vaikams, p. Žukas norėtų, kad ŠMM apsiimtų surengti objektyvų tyrimą. Tačiau ministerijos susidomėjimas integruotu ugdymu kyla lėtai.
Su šituo projektu mes greičiau į užsienį išeisime, nei čia įsivažiuosime tiek, kiek norėtume. Kad visa Lietuva dirbtų integruotai, aš netikiu, teigia p. Žukas, bet kartu džiaugiasi, kad yra branduolys mokytojų, kurie tuo užsiima, ir tokių mokytojų pamažu gausėja.
FOTOGALERIJA Pažangos konferencija Išmani Lietuva 2017 (95 nuotr.)
Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos Verslo žiniose, Sodros, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti