Kas geriau padės parduoti: regiono ar šalies kilmės etiketė?

Publikuota: 2017-10-01
Sebastiano di Bella, Sicilijos ūkininkų asociacijos prezidentas, įsitikinęs: „Šalies vardui rinkose įtvirtinti reikia 10 metų didelių pastangų.“ Gabijos Karlonaitės nuotr.
Sebastiano di Bella, Sicilijos ūkininkų asociacijos prezidentas, įsitikinęs: „Šalies vardui rinkose įtvirtinti reikia 10 metų didelių pastangų.“ Gabijos Karlonaitės nuotr.

Šių metų pavasarį Sicilijos ūkininkų asociacija (it. Agricoltori Siciliani Associati) nusprendė Lietuvoje prekiauti savo produktais, paženklintais „Made in Sicily“ kilmės etikete. Su Sebastiano di Bella, asociacijos prezidentu ir šio regiono vyndariu, VŽ kalbėjosi apie pasirinkimą ženklinti eksportuojamus produktus regiono, o ne šalies kilme.

„Made in Italy“ – septintas pagal patikimumą produkto kilmės ženklas pasaulyje ir viena geriausiai vertinamų etikečių mados industrijoje, rodo statistinių duomenų portalo „Statista.com“ 2017 m. sudarytas „Made–In Country Index“ reitingas.

Jame – 59 pasaulio šalys ir ES. Sąraše pirmauja Vokietija, Šveicarija, Švedija, ES, Jungtinė Karalystė, Kanada. Baltijos šalys į reitingą nepateko. Lenkija prekių kilmės reitinge užima 24 vietą.

Pasikalbėti apie itališkų produktų vertę p. Bella pakviečia į aukštutiniame Palerme, vadinamajame verslo mikrorajone, esančią vyninę „Enoteca Buonvini“. Pokalbį neišvengiamai pradedame apie jau savaitę iki saulėlydžio tvyrantį 38 laipsnių karštį. Kita, Sicilijoje niekada neišsenkanti, tema – maistas ir vynas. Ponas Bella pasiūlo lengvo baltojo „Esperides Catarratto“ iš savo 500 m virš jūros lygio auginamų vynuogynų. Vietinių mėgstamas užkandis prie jo – šiaudeliais pjaustyti rabarbarai.

Gamina kokybei

Ponas Bella save vadina smulkiu verslininku – per metus jis išpilsto apie 75.000 butelius vyno ir neplanuoja šio kiekio didinti. Paklaustas, kodėl, telefono ekrane atverčia savo ūkio internetinį puslapį „Dibellavini.lt“, kuriame mirga: „Industrija paverčia visus lygiais, o amatas – unikaliais.“ Pasak vyndario, amato puoselėjimas yra itališkos kilmės pagrindas: „Aš remiuosi italų gamintojų filosofija – noriu gaminti tokį produktą, kuris pirmiausia patiktų man pačiam.“

Ponas Bella įsitikinęs, kad tik maži gamintojai gali daugiau dėmesio kreipti į produkto kokybę, didesniesiems svarbiau – pardavimai.

Krimstelėjęs rabarbaro, jis paaiškina, kad dėl šios taisyklės Italija yra vertinama net ten, kur joks italas nebuvo įkėlęs kojos: „Italija – smulkių gamintojų žemė. Mūsų tikslas – ne kasmet padidinti pelną dešimčia procentų, bet išlaikyti tėvų ir senelių išgautą produkto kokybės reputaciją.“

Pagrindas – šeima

Anot pašnekovo, esminis itališkos kokybės pagrindas – šeimos verslas. Jis pasakoja, kad tarptautiniai italų įmonių vardai išaugo būtent iš šeimos veiklos. Pirmiausia jis pamini „Versace“ – kai 1970 m. Gianni Versace iš Kalabrijos Redžio išvyko į Milaną įgyvendinti svajonės – įkurti savo mados vardo namus, vyresnysis jo brolis Santo ir jaunesnioji sesuo Donatella nusekė jam iš paskos. 1977 m. įkūrus „Versace“ namus, Santo tapo atsakingas už vadybą, o Donatella prisidėjo prie fotosesijų, vėliau pati ėmė kurti drabužius.

Kitas pavyzdys – „Benetton Group“. Šį šeimos verslą 1965 m. pradėjo Luciano Benettonas. Kai jo sukurti megztiniai sulaukė susidomėjimo Veneto regiono parduotuvėse, prie veiklos jis paprašė prisidėti savo dviejų brolių ir sesers. Dabar kompanija valdo per 6.000 drabužių parduotuvių tinklą visame pasaulyje.

Ieško naujų rinkų

Ponas Bella savo produkcijos didinti neplanuoja, bet nuolat ieško naujų rinkų užsienyje. Anot jo, parduoti itališką vyną svetur kur kas lengviau nei Italijoje, nes čia vyndarystė kultivuojama seniau, nei buvo pastatyti pirmieji miestai. Baltijos šalys – naujausia rinka, kurioje p. Bella bando prekiauti savo vynais ir Sicilijos ūkininkų produktais. Anot jo, į šią, dar besiformuojančią, rinką įžengti kur kas lengviau nei į Vokietiją, Šveicariją ar kitą Vakarų Europos šalį, kur jau seniai nusistovėjo taisyklės ir pagrindiniai dalyviai.

Sicilietiškus produktus jis pirmiausia pristatė „Vyno dienose“ Vilniuje, ir sulaukė susidomėjimo, dabar jais prekiaujama Lietuvoje.

Vyndarys tiki, kad jo pirkėjams patinka ne tik ragauti vyną, bet ir žinoti, iš kur jis kilęs. Anot jo, pažįstantiems Siciliją šis regionas tampa „įrankiu“ įvertinti produktą, o čia nebuvusiems „Made in Sicily“ tampa galimybe paragauti produktų iš neregėto krašto.

„Kilmė yra produkto rėmas. Manau, ir mano vyne yra maža dalis Sicilijos“, – šypteli pašnekovas.

Jis paaiškina, kad savo produkciją žymi etikete „Made in Sicily“, nes klientams nori pasiūlyti ne vien Italiją.

Pasak p. Bellos, Italijos kilmė neturi reikšmės vyno kultūroje, – kiekviename šalies regione rasi labai skirtingų vynų.

Pagaminta Lietuvoje

Ponas Bella sako manąs, kad Sicilijos vynų istorija galėtų būti puikus pavyzdys Lietuvai – jis pataria nesižvalgyti į jau įvertintą pasaulyje produkciją, bet atkreipti dėmesį į tai, ką turime geriausia.

Norėdami užsiauginti stiprų vardą, tokį, kaip „Made in Italy“, turėtumėte stiprinti savo šalies vardą. Tai galima pradėti ant etikečių nurodant lietuvišką, o ne europietišką kilmę, įsitikinęs pašnekovas. Anot jo, kilmės nuoroda „Pagaminta ES“ neturi jokio identiteto ir neaugina šalies vardo.

Ponas Bella prognozuoja, kad pirmą dešimtį metų „Pagaminta Lietuvoje“ neturės didelės vertės, bet anksčiau ar vėliau žmonės šią nuorodą pradės atpažinti: „Svarbu auginti savo klientų būrį, o tai neatsitinka greitai.“

Dalius Trumpa, AB „Ro­kiškio sūris“ direktoriaus pavaduotojas, VŽ pasakojo, kad lietuviškų maisto produktų kilmė anksčiau buvo vertingesnė nei dabar. Anot jo, šalies pieno produkcija buvo ypač vertinama Rusijoje ir kitose Rytų bloko šalyse, bet nutraukus prekybą su Rusija dabar tenka ieškoti kitų verslo formų. Vena jų – pieno produktų žaliavos tiekimas, kurią apdirbus galutiniame produkte nebelieka jokios lietuviškos kilmės.

„Kai dirbome su Rusija, aiškiai žymėdavome, kad produktas pagamintas Lietuvoje, ir tai mums duodavo didelę pridėtinę vertę. Istoriškai susiklostė, kad lietuviški produktai tose rinkose turėjo gerą įvaizdį, pradėtą kurti tarybiniais laikais. Deja, Vakarų Europos rinkose „Pagaminta Lietuvoje“ etiketė greičiau sukeltų atvirkštinę reakciją“, – įsitikinęs p. Trumpa.

Anot jo, tikėtis, kad lietuviški sūriai Italijoje bus lygiai taip pat vertinami kaip vietos produkcija, būtų naivu: „Eksportuojant sūrį į šalis, kur jo gaminimo tradicijos gilesnės nei Lietuvoje, nereikėtų ryškinti fakto, kad produktas atvežtas iš Lietuvos, nes tai greičiau turės neigiamą nei teigiamą poveikį.“

Ponas Trumpa paaiškina, kad ieškant naujų rinkų įmonei padeda ne Lietuvos, bet tarptautinių partnerių, tokių kaip „Mars“ ar „Craft Food“, vardai: „Tokie partneriai naujoms rinkoms yra įrodymas, kad mes gerai įsitvirtinę.“

„Made in...“ nebesvarbu

Kilmės nuorodos etiketė ilgą laiką buvo produktų kokybės rodiklis, kurtas Prancūzijos siuvėjų, Italijos odininkų ar Šveicarijos laikrodininkų. Dabar ši etiketė daug dažniau yra saugumo ir sveikatos standartų atitikimo rodiklis, rašo „Statista.com“.

Kita vertus, kilmė, nurodyta ant etiketės, vis mažiau atitinka tikrovę. Europos kilmės ženklo etiketės drabužis gali būti pagamintas pigioje ir santykinai nereguliuojamoje darbo rinkoje, kaip antai Kinijoje, o baigtas gaminti ir supakuotas Prancūzijoje ar Italijoje, ir tai suteikia teisę ant etiketės nurodyti prancūzišką arba itališką jo kilmę.

Dėl reguliavimo, leidžiančio ne visai tiksliai nurodyti produktų kilmę, stiprėja alternatyvios ženklinimo etiketės, tokios, kaip „Fairtrade“ ar „Certified Organic“. Ga­min­tojai, kurie rūpinasi prekių kilme, renkasi šiomis etiketėmis pažymėtus produktus, nes tai užtikrina aukštesnius gaminimo standartus, rašo „Statista.com“.

Visgi šalių kilmės ženklai išlieka svarbi produkto įvaizdžio dalis. Ponas Bella neslepia, kad itališka kilmė jam padeda rasti klientų užsienio rinkose. Nors Europos šalyse ir JAV savo vynus jis pristato kaip sicilietiškus, kinams pateikia juos kaip itališką produktą, nes Sicilija ten beveik nežinoma.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Jaunųjų dizainerių sprendimai: nuo galūnių protezų iki Marso kolonizavimo

Vilniaus dailės akademijos (VDA) Dizaino inovacijų centras paskelbė kasmetinio „Jaunojo dizainerio prizo“...

Laisvalaikis
18:43
MJJ fondas mokslininkams skyrė per 200.0000 Eur 2

Mariaus Jakulio Jason (MJJ) fondas paskelbė paskyręs pirmuosius grantus. 220.900 Eur suma bus padalinta...

Laisvalaikis
16:21
„Sotheby‘s“ aukcionų namai keliauja į prancūzų magnato rankas

Prancūzų telekomunikacijų ir medijų magnatas Patrickas Drahi perka Jungtinėje Karalystėje įkurtus „Sotheby‘s“...

Laisvalaikis
10:15
Aukcione pardavė L. Coheno meilės laiškus 2

„Christie’s“ aukcione parduota daugiau kaip 50 meilės laiškų, kuriuos savo mūzai ir vienai iš gyvenimo...

Laisvalaikis
2019.06.17
B. Netanyahu meilikauja D. Trumpui – pavadino miestą jo garbei 14

Trump Heights arba Ramat Trump – į tokį miestą Golano Aukštumose, kurias Izraelis laiko savo teritorija,...

Laisvalaikis
2019.06.17
Graikija perspėja turistus dėl Vakarų Nilo karštligės

Šiemet Europos sąjungoje dar nėra užfiksuota nė vieno susirgimo Vakarų Nilo karštlige atvejo. Tačiau turizmo...

Laisvalaikis
2019.06.17
Turizmo sektoriaus žinutė: atostogų sezonas – su mažiau plastiko

Vaizdingasis Italijos Kapris nelaukia 2021 m., kai visoje Europos Sąjungos teritorijoje bus uždraustas...

Laisvalaikis
2019.06.16
Iliustruotoji istorija: nusikaltėliai yra kaip žvėrys

1871 m. italų gydytojas Cesare Lombroso paskelbė teoriją, kad nusikaltėliai turi gyvūnams būdingų bruožų ir...

Laisvalaikis
2019.06.16
Iliustruotoji istorija: kosmoso pionierius sulaukė kamikadzės likimo

Erdvėlaivis „Cassini“ 121.000 km per valandą greičiu artėja prie Saturno palydovo Titano orbitos. Kai...

Laisvalaikis
2019.06.16
Bitininkystė mieste: aviliai keliasi ant stogų

Aplinkosaugininkai skelbia pavojų: pasaulis gali atsidurti arti katastrofos, nes masiškai nyksta bitės.

Laisvalaikis
2019.06.16
Nuosprendis Venecijos bienalei: kvailas menas kvailais laikais 8

Tiesą sakant, toks pavadinimas – tik akiai patraukti. 58-oji Venecijos šiuolaikinio meno bienalės vertinimo...

Laisvalaikis
2019.06.15
Ar Interpolu manipuliuoja autoritariniai režimai? Premium

„Viešbučio kambaryje Madride ruošiausi susitikimui su Ispanijos vyriausiuoju prokuroru, tiriančiu korupcines...

Verslo klasė
2019.06.15
Viešbutis Maldyvuose siūlo praktiką vėžlių gelbėjimo centre

Tiems, kas rugpjūtį atostogauja ir nėra suplanavę kelionių, pasiūlymą turi prabangus „Coco Palm Dhuni Kolhu“...

Laisvalaikis
2019.06.15
Kazimieras Kaminskas: didžiausia klaida - manyti, kad vadovauti lengva Premium

Šaliai maudantis karščio bangoje, su Kazimieru Kaminsku, durpių substratų, biokuro ir biomasės gamybos įmonių...

Laisvalaikis
2019.06.14
Lietuvoje minima Gedulo ir vilties diena

Lietuvoje penktadienį minima Gedulo ir vilties diena, skirta paminėti sovietų vykdytus trėmimus.

Laisvalaikis
2019.06.14
Venecijos bienalėje lietuvių opera skambės dažniau

Pirmą kartą Venecijos meno bienalės aukščiausiu apdovanojimu įvertintas Lietuvos paviljonas, kuriame rodoma...

Laisvalaikis
2019.06.12
B. ir M. Obamos kurs tinklalaidę „Spotify“ platformoje 2

Buvęs JAV prezidentas Barackas Obama ir sutuoktinė Michelle su muzikos internetu transliavimo platforma...

Laisvalaikis
2019.06.10
E. Parulskis: baseino slenkstis Premium

Važiuodamas Vilniaus Jono Basanavičiaus gatve (miestą būtina nurodyti, nes Lietuvoje galiu važiuoti dar...

Verslo klasė
2019.06.09
Amsterdamas rengia dar vieną mokestį turistams

Amsterdame apsistojantys turistai jau ir taip moka vieną didžiausių turizmo mokesčių Europoje, jis sudaro 7%...

Paslaugos
2019.06.09
J. Bezosas apsipirko Niujorke 2

„Amazon“ atšaukė planus naują korporacijos būstinę statyti Niujorke, bet jos vadovas Jeffas Bezosas nuo...

Laisvalaikis
2019.06.09

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau