Kas geriau padės parduoti: regiono ar šalies kilmės etiketė?

Publikuota: 2017-10-01
Sebastiano di Bella, Sicilijos ūkininkų asociacijos prezidentas, įsitikinęs: „Šalies vardui rinkose įtvirtinti reikia 10 metų didelių pastangų.“ Gabijos Karlonaitės nuotr.
svg svg
Sebastiano di Bella, Sicilijos ūkininkų asociacijos prezidentas, įsitikinęs: „Šalies vardui rinkose įtvirtinti reikia 10 metų didelių pastangų.“ Gabijos Karlonaitės nuotr.

Šių metų pavasarį Sicilijos ūkininkų asociacija (it. Agricoltori Siciliani Associati) nusprendė Lietuvoje prekiauti savo produktais, paženklintais „Made in Sicily“ kilmės etikete. Su Sebastiano di Bella, asociacijos prezidentu ir šio regiono vyndariu, VŽ kalbėjosi apie pasirinkimą ženklinti eksportuojamus produktus regiono, o ne šalies kilme.

„Made in Italy“ – septintas pagal patikimumą produkto kilmės ženklas pasaulyje ir viena geriausiai vertinamų etikečių mados industrijoje, rodo statistinių duomenų portalo „Statista.com“ 2017 m. sudarytas „Made–In Country Index“ reitingas.

Jame – 59 pasaulio šalys ir ES. Sąraše pirmauja Vokietija, Šveicarija, Švedija, ES, Jungtinė Karalystė, Kanada. Baltijos šalys į reitingą nepateko. Lenkija prekių kilmės reitinge užima 24 vietą.

Pasikalbėti apie itališkų produktų vertę p. Bella pakviečia į aukštutiniame Palerme, vadinamajame verslo mikrorajone, esančią vyninę „Enoteca Buonvini“. Pokalbį neišvengiamai pradedame apie jau savaitę iki saulėlydžio tvyrantį 38 laipsnių karštį. Kita, Sicilijoje niekada neišsenkanti, tema – maistas ir vynas. Ponas Bella pasiūlo lengvo baltojo „Esperides Catarratto“ iš savo 500 m virš jūros lygio auginamų vynuogynų. Vietinių mėgstamas užkandis prie jo – šiaudeliais pjaustyti rabarbarai.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Gamina kokybei

Ponas Bella save vadina smulkiu verslininku – per metus jis išpilsto apie 75.000 butelius vyno ir neplanuoja šio kiekio didinti. Paklaustas, kodėl, telefono ekrane atverčia savo ūkio internetinį puslapį „Dibellavini.lt“, kuriame mirga: „Industrija paverčia visus lygiais, o amatas – unikaliais.“ Pasak vyndario, amato puoselėjimas yra itališkos kilmės pagrindas: „Aš remiuosi italų gamintojų filosofija – noriu gaminti tokį produktą, kuris pirmiausia patiktų man pačiam.“

Ponas Bella įsitikinęs, kad tik maži gamintojai gali daugiau dėmesio kreipti į produkto kokybę, didesniesiems svarbiau – pardavimai.

Krimstelėjęs rabarbaro, jis paaiškina, kad dėl šios taisyklės Italija yra vertinama net ten, kur joks italas nebuvo įkėlęs kojos: „Italija – smulkių gamintojų žemė. Mūsų tikslas – ne kasmet padidinti pelną dešimčia procentų, bet išlaikyti tėvų ir senelių išgautą produkto kokybės reputaciją.“

Pagrindas – šeima

Anot pašnekovo, esminis itališkos kokybės pagrindas – šeimos verslas. Jis pasakoja, kad tarptautiniai italų įmonių vardai išaugo būtent iš šeimos veiklos. Pirmiausia jis pamini „Versace“ – kai 1970 m. Gianni Versace iš Kalabrijos Redžio išvyko į Milaną įgyvendinti svajonės – įkurti savo mados vardo namus, vyresnysis jo brolis Santo ir jaunesnioji sesuo Donatella nusekė jam iš paskos. 1977 m. įkūrus „Versace“ namus, Santo tapo atsakingas už vadybą, o Donatella prisidėjo prie fotosesijų, vėliau pati ėmė kurti drabužius.

Kitas pavyzdys – „Benetton Group“. Šį šeimos verslą 1965 m. pradėjo Luciano Benettonas. Kai jo sukurti megztiniai sulaukė susidomėjimo Veneto regiono parduotuvėse, prie veiklos jis paprašė prisidėti savo dviejų brolių ir sesers. Dabar kompanija valdo per 6.000 drabužių parduotuvių tinklą visame pasaulyje.

Ieško naujų rinkų

Ponas Bella savo produkcijos didinti neplanuoja, bet nuolat ieško naujų rinkų užsienyje. Anot jo, parduoti itališką vyną svetur kur kas lengviau nei Italijoje, nes čia vyndarystė kultivuojama seniau, nei buvo pastatyti pirmieji miestai. Baltijos šalys – naujausia rinka, kurioje p. Bella bando prekiauti savo vynais ir Sicilijos ūkininkų produktais. Anot jo, į šią, dar besiformuojančią, rinką įžengti kur kas lengviau nei į Vokietiją, Šveicariją ar kitą Vakarų Europos šalį, kur jau seniai nusistovėjo taisyklės ir pagrindiniai dalyviai.

Sicilietiškus produktus jis pirmiausia pristatė „Vyno dienose“ Vilniuje, ir sulaukė susidomėjimo, dabar jais prekiaujama Lietuvoje.

Vyndarys tiki, kad jo pirkėjams patinka ne tik ragauti vyną, bet ir žinoti, iš kur jis kilęs. Anot jo, pažįstantiems Siciliją šis regionas tampa „įrankiu“ įvertinti produktą, o čia nebuvusiems „Made in Sicily“ tampa galimybe paragauti produktų iš neregėto krašto.

„Kilmė yra produkto rėmas. Manau, ir mano vyne yra maža dalis Sicilijos“, – šypteli pašnekovas.

Jis paaiškina, kad savo produkciją žymi etikete „Made in Sicily“, nes klientams nori pasiūlyti ne vien Italiją.

Pasak p. Bellos, Italijos kilmė neturi reikšmės vyno kultūroje, – kiekviename šalies regione rasi labai skirtingų vynų.

Pagaminta Lietuvoje

Ponas Bella sako manąs, kad Sicilijos vynų istorija galėtų būti puikus pavyzdys Lietuvai – jis pataria nesižvalgyti į jau įvertintą pasaulyje produkciją, bet atkreipti dėmesį į tai, ką turime geriausia.

Norėdami užsiauginti stiprų vardą, tokį, kaip „Made in Italy“, turėtumėte stiprinti savo šalies vardą. Tai galima pradėti ant etikečių nurodant lietuvišką, o ne europietišką kilmę, įsitikinęs pašnekovas. Anot jo, kilmės nuoroda „Pagaminta ES“ neturi jokio identiteto ir neaugina šalies vardo.

Ponas Bella prognozuoja, kad pirmą dešimtį metų „Pagaminta Lietuvoje“ neturės didelės vertės, bet anksčiau ar vėliau žmonės šią nuorodą pradės atpažinti: „Svarbu auginti savo klientų būrį, o tai neatsitinka greitai.“

Dalius Trumpa, AB „Ro­kiškio sūris“ direktoriaus pavaduotojas, VŽ pasakojo, kad lietuviškų maisto produktų kilmė anksčiau buvo vertingesnė nei dabar. Anot jo, šalies pieno produkcija buvo ypač vertinama Rusijoje ir kitose Rytų bloko šalyse, bet nutraukus prekybą su Rusija dabar tenka ieškoti kitų verslo formų. Vena jų – pieno produktų žaliavos tiekimas, kurią apdirbus galutiniame produkte nebelieka jokios lietuviškos kilmės.

„Kai dirbome su Rusija, aiškiai žymėdavome, kad produktas pagamintas Lietuvoje, ir tai mums duodavo didelę pridėtinę vertę. Istoriškai susiklostė, kad lietuviški produktai tose rinkose turėjo gerą įvaizdį, pradėtą kurti tarybiniais laikais. Deja, Vakarų Europos rinkose „Pagaminta Lietuvoje“ etiketė greičiau sukeltų atvirkštinę reakciją“, – įsitikinęs p. Trumpa.

Anot jo, tikėtis, kad lietuviški sūriai Italijoje bus lygiai taip pat vertinami kaip vietos produkcija, būtų naivu: „Eksportuojant sūrį į šalis, kur jo gaminimo tradicijos gilesnės nei Lietuvoje, nereikėtų ryškinti fakto, kad produktas atvežtas iš Lietuvos, nes tai greičiau turės neigiamą nei teigiamą poveikį.“

Ponas Trumpa paaiškina, kad ieškant naujų rinkų įmonei padeda ne Lietuvos, bet tarptautinių partnerių, tokių kaip „Mars“ ar „Craft Food“, vardai: „Tokie partneriai naujoms rinkoms yra įrodymas, kad mes gerai įsitvirtinę.“

„Made in...“ nebesvarbu

Kilmės nuorodos etiketė ilgą laiką buvo produktų kokybės rodiklis, kurtas Prancūzijos siuvėjų, Italijos odininkų ar Šveicarijos laikrodininkų. Dabar ši etiketė daug dažniau yra saugumo ir sveikatos standartų atitikimo rodiklis, rašo „Statista.com“.

Kita vertus, kilmė, nurodyta ant etiketės, vis mažiau atitinka tikrovę. Europos kilmės ženklo etiketės drabužis gali būti pagamintas pigioje ir santykinai nereguliuojamoje darbo rinkoje, kaip antai Kinijoje, o baigtas gaminti ir supakuotas Prancūzijoje ar Italijoje, ir tai suteikia teisę ant etiketės nurodyti prancūzišką arba itališką jo kilmę.

Dėl reguliavimo, leidžiančio ne visai tiksliai nurodyti produktų kilmę, stiprėja alternatyvios ženklinimo etiketės, tokios, kaip „Fairtrade“ ar „Certified Organic“. Ga­min­tojai, kurie rūpinasi prekių kilme, renkasi šiomis etiketėmis pažymėtus produktus, nes tai užtikrina aukštesnius gaminimo standartus, rašo „Statista.com“.

Visgi šalių kilmės ženklai išlieka svarbi produkto įvaizdžio dalis. Ponas Bella neslepia, kad itališka kilmė jam padeda rasti klientų užsienio rinkose. Nors Europos šalyse ir JAV savo vynus jis pristato kaip sicilietiškus, kinams pateikia juos kaip itališką produktą, nes Sicilija ten beveik nežinoma.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

„Amazon“ planas: „Alexa“ galės atkartoti bet kieno balsą

Technologijų bendrovė „Amazon“ teigia, kad jos kuriamas balsu valdomas skaitmeninis asistentas „Alexa“ galės...

Inovacijos
2022.06.25
„Avivos“ vadovė A. Blanc: einant aukštesnes pareigas, atsiranda atsakomybė pasisakyti dėl svarbių dalykų Premium

Britų draudimo bendrovės vadovė – apie kovą su seksizmu per visuotinį metinį susirinkimą, vaikystę...

Laisvalaikis
2022.06.25
Ukraina pranešė atgavusi vertingą senienų kolekciją, pavogtą iš Krymo muziejų

Ukraina penktadienį pranešė, kad, surengus virtinę policijos reidų, Kyjive konfiskuota didžiulė kelių...

Laisvalaikis
2022.06.24
Tyrimas: kas būsto turi daugiausiai, kur jis brangiausias ir kur pigiausia nuoma 1

Būsto nuosavybės, kainų ir nuomos palyginamasis tyrimas parodė, kad Lietuva patenka į Europos šalių, kurių...

Finansai
2022.06.24
Misija – prikelti miegantį futbolo milžiną Premium 2

Žiūrint istoriškai, „AC Milan“ yra tikrų tikriausia Europos futbolo grietinėlė, pagal UEFA Čempionų lygos...

Laisvalaikis
2022.06.23
Per karą Ukrainoje sunaikinta per 150 kultūros ir istorijos paveldo objektų

Jungtinių Tautų ekspertai patvirtino, kad nuo tada, kai Rusija įsiveržė į Ukrainą, šioje šalyje buvo visiškai...

Laisvalaikis
2022.06.23
„The Economist“: Viena – tinkamiausias gyventi pasaulio miestas

Austrijos sostinė Viena susigrąžino pirmąją vietą tinkamiausių gyventi pasaulio miestų sąraše, rodo...

Laisvalaikis
2022.06.23
Nuslinkus nuošliaužai, Gedimino kalnas laikinai uždaromas lankytojams

Trečiadienį nuslinkus nuošliaužai, Gedimino kalnas laikinai uždaromas lankytojams.

Laisvalaikis
2022.06.22
„Kanų liūtuose“ – karšta lietuvių sėkmė

Didžiausiame ir svarbiausiame kūrybiškumo festivalyje pasaulyje „Kanų liūtai“ vaizdo meno gamybos...

Rinkodara
2022.06.22
D. Muratovas pardavė Nobelio premijos medalį už 103,5 mln. USD, lėšas skirs ukrainiečių vaikams 1

Dmitrijus Muratovas, neseniai uždaryto nepriklausomo Rusijos laikraščio „Novaja Gazeta“ redaktorius, aukcione...

Laisvalaikis
2022.06.21
Vagystė versle – ką daryti, kai įprastos apsaugos nepakanka? Verslo tribūna

Vasaros ir atostogų metu vis daugėja nustatomų vagysčių. Ne tik svarbu apsaugoti savo privatų turtą, bet taip...

Inovacijos
2022.06.21
Mirė verslininkė I. Marozienė

Eidama 64-uosius metus mirė Irena Marozienė, verslininkė, „Amatininkų užeigos“ įkūrėja, pranešė jos dukra...

Laisvalaikis
2022.06.20
Išmontuotas paskutinysis taksofonas Lietuvoje 1

Pirmadienį Vilniuje šalia sostinės autobusų stoties telekomunikacijų bendrovė „Telia Lietuva“ išjungė ir...

Laisvalaikis
2022.06.20
Mirė aktorius Regimantas Adomaitis 1

Eidamas 86-erius metus, mirė aktorius Regimantas Adomaitis, užuojautą dėl jo mirties paskelbė prezidentas...

Laisvalaikis
2022.06.20
„Kanų liūtuose“ varžosi 15 reklamos darbų iš Lietuvos

Birželio 20–24 d. vykstančiame didžiausiame ir svarbiausiame kūrybiškumo festivalyje pasaulyje „Kanų liūtai“...

Rinkodara
2022.06.20
Paslaptingas aukciono laimėtojas už pietus su W. Buffettu sumokės 19 mln. USD

Paslaptingas asmuo, kurio tapatybė neatskleidžiama, už teisę papietauti su legendiniu amerikiečių investicijų...

Laisvalaikis
2022.06.19
Kodėl tironai kuria eiles

Poeziją suprantame kaip kažką jautraus ar net sentimentalaus, nieko bendra neturinčio su brutalumu ir...

Laisvalaikis
2022.06.19
Karšta nušalinto „Google“ inžinieriaus istorija: sąmonė – dar ne dirbtinio intelekto reikalas Premium 1

- Iš esmės darau prielaidą, kad tu norėtum, jog daugiau žmonių „Google“ žinotų, kad gebi jausti. Ar tai yra...

Inovacijos
2022.06.18
Tyrimas: kas penktas Lietuvos gyventojas norėtų keisti karjerą į IT 7

Kas antras suaugęs Lietuvos gyventojas – 52% – mano, kad jo ar jos skaitmeninių įgūdžių ir žinių lygis yra...

Vadyba
2022.06.18
Architektai darbų turi metams į priekį, bet ramybės nėra Premium

Architektų biurai užsakymų gauna tiek, kad nors vežimu vežk, o ir į vežimą ne visada telpa. Vis dėlto...

Statyba ir NT
2022.06.16

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku