Šiuolaikinio meno pabaiga yra bedugnėse

Publikuota: 2017-09-16
 

57-osios Venecijos bienalės dviejose įspūdingose erdvėse – „Punta della Dogana“ ir „Palazzo Grassi“ – veikia ne mažiau įspūdinga vieno brangiausių šiuolaikinių menininkų Damieno Hirsto paroda „Treasures from the Wreck of the Unbelievable“. Vieniems ji kelia katarsį, kitiems – skepsį, tretiems – nusivylimą šiuolaikiniu menu.

Damienas Hirstas yra didis menininkas. Ko gero, žymiausias šiuolaikinio meno atstovas, išgarsėjęs dėl didžiulio mastelio skulptūrinių instaliacijų ir nepaprasto jų brangumo, ir ši „paroda“ mums apie tai pasakoja. Žinote, kodėl žodį „paroda“ parašiau kabutėse? Todėl, kad man tai nėra tiesiog paroda – tai tikrų tikriausias šou su prodiuseriais, scenarijumi, specialiaisiais efektais ir daugybe žiūrovų.

Paroda iš ekrano

„Treasures from the Wreck of the Unbelievable“ (liet. „Lobiai iš sudužusio laivo „Neįtikėtina“) – tai filmas, kuris nužengė iš ekrano ir tapo trimačiu: Hirsto sukurta istorija mus nukelia į vietovę, kurioje buvo atrastas sudužęs laivas, priklausęs vergui, vardu Cif Amotan II. Dar būdamas laisvas, jis sukaupė didžiulius turtus ir didingą kolekciją iš įvairiausių pasaulio kampelių atkeliavusių daiktų.

Laivas „Apistos“ („Neįtikėtinas“), gabendamas šią kolekciją į šventyklą, kurią kolekcininkas pastatė jai eksponuoti, nuskendo vandenyne ir buvo surastas tik 2008-aisiais.

Čia prasideda „filmas“ – matome didžiulėse šviesos dėžėse dirbančius narus, tada išvystame kūrinius, monetų kolekciją, knygas.

Kai kurie jų dar nerestauruoti, apaugę jūros dumbliais, kriauklėmis, koralais ir polipais.

Šioje idealioje scenografijoje yra visko, o besimėgaujančių žiūrovų plojimai – tai dar vienas specialusis efektas. Tokias pat ovacijas gali išgirsti, kai žiūrovai ateina pasižiūrėti įžymaus režisieriaus filmo, kuriame vaidina aktorius, penkiskart davęs „Oskarą“ .

Taigi, šią parodą būtina pamatyti. Kaip ir tuos didingus filmus, nes bilietai kasose buvo iššluoti, o visos recenzijos – teigiamos.

Pirmą kartą apžiūrėjusi šią parodą mąsčiau ir visai rimtai maniau, kad su menu ji mažai ką turi bendra. Sugrįžusi į ją dar kartą supratau, kad būtent tai ir yra jos didingumas. Ši paroda įsimins kaip lūžis mene. Man ji žymi šiuolaikinio meno pabaigą, ir tuojau papasakosiu kodėl.

Pirma: skaičiai

Ponas Hirstas mane visuomet labiau žavėjo savo intelektu nei kūriniais. Turint galvoje, kad jei galėčiau, iškart nusipirkčiau formaldehide užkonservuotą gyvūną, aš visada maniau, kad tikrasis Hirsto menas yra tai, kaip šis didis menininkas ir jo kūrinių pirkėjai žaidžia rinkoje. Jei galvosime, kad šiuolaikinis menas yra intelektinė veikla, kuri greičiau ir geriau nei jo pusseserės – literatūra ir filosofija – perpranta ir pavaizduoja visuomenės evoliuciją, kartais net užbėgdama jai už akių, tuomet kas geriau nei Hirstas 1990–2000-aisiais pavaizdavo pasaulį? Jis lošė aukcionuose, žaidė kainomis ir spekuliacijomis, tarsi tai būtų kazino, ir visas meno pasaulis pamažu perėmė Hirsto sistemą (jis turėtų įregistruoti prekės ženklą), kuri ir šiandien yra vienas veiksmingiausių mechanizmų šiuolaikinio meno pasaulyje.

Tiesą sakant, šiek tiek paskaičiavau ir iš parodos „Treasures from the Wreck of the Unbelievable“ man įsiminė du skaičiai. Vienas jų – milijardas (kalbama, kad maždaug tiek). Tiek turėtų būti uždirbta pardavus parodoje eksponuojamus kūrinius. Kitas – 1.822 cm – tai skulptūros „Demon with Bowl“, eksponuojamos „Palazzo Grassi“ rūmuose, aukštis.

Antra: meno disneilandas

Kaip ir kiekviename pagarbos vertame grandioziniame filme, yra „Oskarą“ laimėjęs aktorius. Mūsų „filme“ – tai Peliukas Mikis, kurį kolekcininkas laiko už rankos („The Collector with Friend“). Prisipažinsiu, kad išvydusi šį darbą garsiai susijuokiau: stovėdama būtent priešais jį supratau, kokia didinga ši paroda. Bet po truputį eikime toliau – Peliukas Mikis bendrinamas Instagrame tiek pat kartų, kiek ir milžiniškas bronzinis Demonas. Tačiau jis nėra bronzinis.

Čia, kaip ir disneilande, esame iliuzijos aukos. Paaiškinsiu: „Palazzo Grassi“ rūmuose eksponuojamas milžinas, pagamintas iš dervos ir nudažytas, kad atrodytų kaip bronzinis, ir mes galėtumėm pagalvoti, kad viskas aplinkui yra klastotė. Tačiau iš tikro beveik viskas, ką matote aplink save, yra tikras auksas, tikra bronza, tikras marmuras. Nes save gerbiantis kolekcininkas pagrįstai reikalauja ir darbų kokybės, ir patvarumo.

Venecijoje, kitaip nei Holivude, įžvelgiame du publikos tipus: publika, mokanti už bilietą, ir publika, galinti nusipirkti svajonę turėti filmo dalelę. O režisierius Hirstas pasirūpina, kad abiejų tipų žiūrovai galėtų gauti viską.

Ši paroda žymi šiuolaikinio meno pabaigą, nes patinka žmonėms – dideliems ir mažiems, kolekcininkams ir tiems, kurie šiuolaikinį meną regi pirmą kartą. Prabėgus dvidešimčiai metų, pirmą kartą negirdžiu sakant „taip ir aš galėjau padaryti“, o tai man leido suprasti trečiąją priežastį.

Trečia: publika priėmė šiuolaikinį meną

Nuo tada, kai Marcelis Duchampas kūrė konceptualųjį meną ir davė pradžią šiuolaikiškumui, menas visada buvo pasaulį trikdantis elementas, panašiai kaip ir energetinės bangos: jeigu jis nesukelia atgarsių, vadinasi, tai tėra amatas, o ne menas. Evoliucija nuo impresionizmo iki šių dienų – tai kažkas, kam reikia laiko ir intelektinių pastangų, norint tai suprasti. Tai tikra kelionė, kurioje nieko nepaliekama atsitiktinumui, ir būtent todėl plačioji publika dažnai nesuprasdavo šiuolaikinio meno ir buvo sakoma: „Chm, ir aš galėjau taip padaryti.“

Nedidelė pastaba: ne, jūs taip negalėjote – jūs tai galėsite perdaryti po dešimties, dvidešimties ar trisdešimties metų, kai menas, kaip ir pasaulis, vėl bus jus aplenkęs ir žingsniuos pirma jūsų.

Publika nesuprato meno daugybę metų ir vis ieškojo visa ko paaiškinimų, tad menas ištiesė pagalbos ranką ir pradėjo save aiškinti, ko nedarė impresionizmo laikais: paveikslo negali paaiškinti, į jį gali tik žiūrėti; o štai vaizdo įraše ar instaliacijoje yra ištisa jų kūrėjo įrašyta istorija, kurią kaip legendą perduoda galerininkas ar rengėjas pasakodami, kas slypi už to darbo, kurį bandai iššifruoti.

Apie tai daug galvojau ir manau, kad toks samprotavimas turi kažką nušviečiančio, tad turiu padėkoti Hirstui už tai, kad uždegė man „lemputę“: menas užtruko daugybę metų, kol pateikė paaiškinimų. Jis stengėsi kurti protingus, politinius, socialinius, sudėtingus kūrinius ir kartu visada dėvėjo madingą rūbą, kad patiktų visiems, o dabar žmonės pagaliau kalba ta pačia kalba, eina pasižiūrėti parodos nebeklausdami, kodėl, bet skaitydami istoriją ir mėgaudamiesi ja.

Žmonės mėgaujasi menu. Taškas. Nėra filosofinės kelionės, nebėra veiksmo ir atoveiksmio mechanizmo. Yra pripažinimas – tas pripažinimas, kuris buvo būtinas per pastarąjį šimtą metų, kad būtų galima suprasti šiuolaikinio meno evoliuciją... Paslaptis atskleista ir visiems pasiekiama. Todėl čia ir baigiasi era. Dabar nebe tas laikas, kai menas perpranta visuomenę. Atėjo laikas, kai visuomenė perpranta meną.

Ar vieta ir laikas pasirinkti atsitiktinai? Neatrodo.

Čia ilsisi šiuolaikinis menas: 1917–2017 m.

1917 m., Marcelis Duchampas. „Fontanas“.

2017 m., Damienas Hirstas. „Treasures from the Wreck of the Unbelievable“.

Kas bus toliau?

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:














Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Kalėdų šaukliai: „Go Vilnius“ ir IKEA 

Su šventine kampanija startuoja „Go Vilnius“, pristatydama sostinės kalėdinę reklamą užsienio rinkoms. TV...

Rinkodara
08:53
VŽ bando: toks pats, bet visai kitoks „Lexus NX“ Premium

Atnaujinęs geriausiai Europoje parduodamą modelį, gamintojas išsaugojo pirmtako stilių, bet ryžosi svarbioms...

Automobiliai
2021.10.23
Šiuolaikinis ūkininkavimas – visai nebe taip, kaip kaime pas močiutę Premium

Technologijos žemės ūkyje, bent jau kalbant apie stambesnius verslus, kurie nuosekliai planuoja investicijas...

Inovacijos
2021.10.22
NFT, arba nepakeičiamieji – kainų kilimo įkarštyje Premium

Spalio 15–17 d. Vilniuje vykusios tarptautinės šiuolaikinio meno mugės „ArtVilnius“ projektų zonoje „Lewben...

Laisvalaikis
2021.10.22
Egipte sulaikyta šnipinėjimu įtarta robotė-menininkė Ai-Da 

Humanoidas, pirmoji pasaulyje itin realistiškai atrodanti robotė-menininkė Ai-Da, galinti kurti paveikslus ir...

Laisvalaikis
2021.10.21
Hommage donatoriams. Paroda Vilniaus paveikslų galerijoje

Spalio 21 d. Vilniaus paveikslų galerijoje (Didžioji g. 4) atidaryta paroda „Hommage donatoriams. Vilniaus...

Laisvalaikis
2021.10.21
„Netflix“ augina ir prenumeratorius, ir pajamas

Kai praėjusį antradienį „Netflix“ paskelbė trečiojo ketvirčio rezultatus, jos akcijos nukrito 1%. Tačiau...

Laisvalaikis
2021.10.21
Lietuvos meno pažinimo centre „Tartle“ paroda apie meną nelaisvėje: ką netikėto galima atrasti sovietmečio dailėje? Verslo tribūna

Ketvirtoji „Tartle“ paroda siūlo pagalvoti apie tai, kas nutiko su Lietuvos daile ir kultūra po Antrojo...

Laisvalaikis
2021.10.21
Glazgo klimato konferencijos išvakarėse – spaudimas dėl JT ataskaitos 3

Saudo Arabija, Japonija, Australija ir kai kurios kitos šalys spaudžia Jungtines Tautas pakeisti moksliniais...

Laisvalaikis
2021.10.21
Išrikiavo brangiausius Banksy darbus

Susmulkinęs savo ikoninio grafičio „Mergina su balionu“ („Girl with Balloon“) piešinį iškart po to, kai jis...

Laisvalaikis
2021.10.20
Frankfurto knygų mugė rodo atgimimo pavyzdį

Frankfurte antradienį, spalio 19 d., atidaryta didžiausia pasaulyje knygų mugė. Ir nors šiemet joje „gyvai“...

Laisvalaikis
2021.10.20
JT: iškastinio kuro gavybos planai nežada palankių permainų klimatui 5

Pasaulis per ateinantį dešimtmetį turi perpus ir net dar labiau sumažinti anglių, naftos ir dujų gavybą, kad...

Laisvalaikis
2021.10.20
Ypatingas pirmas kartas: gegužės 3-osios Konstitucijos originalas Valdovų rūmuose

Vilniuje, Nacionaliniame muziejuje Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės valdovų rūmuose, atidaryta paroda „KAD...

Laisvalaikis
2021.10.19
Kinija: uolienos iš Mėnulio suteikia naujų žinių apie vulkaninę veiklą 

Mėnulio uolienos, kurias pernai į Žemę atgabeno Kinijos autonominis kosminis laivas, suteikė naujų žinių apie...

Laisvalaikis
2021.10.19
V. Bachmetjevas: miestuose erdvė yra baigtinis resursas Premium 2

Miestuose erdvė yra ribota, tačiau juose gyvenantys žmonės dažnai nesuvokia, kaip neefektyviai ją naudoja,...

Statyba ir NT
2021.10.19
Apie desovietizaciją Lietuvoje ir Ukrainoje bei kitus urbanistinius reikalus Premium

1991-aisiais suirus Sovietų Sąjungai, įsigalėjęs terminas „desovietizacija“ buvusiose sovietinėse...

Laisvalaikis
2021.10.18
Princas Williamas išdalijo savo įsteigtą „Nobelio aplinkosaugos premiją“ 3

Viskas įvyko pagal planą: pernai spalį Didžiosios Britanijos princas Williamas ir žymus britų gamtininkas...

Laisvalaikis
2021.10.18
Nutrauktas „Forum Cinemas“ įsigijimo sandoris  

Konkurencijos taryba nutraukė pranešimo apie koncentraciją, kurios metu Estijos bendrovė „MM Grupp“ planavo...

Rinkodara
2021.10.18
Filmavimo misijos kosmose vertinimai: ten nėra vietos menininkams ir turistams

Ankstyvą sekmadienio rytą Kazachstane sėkmingai nusileido pilotuojamas erdvėlaivis „Sojuz MS-18“, kuriuo iš...

Laisvalaikis
2021.10.17
Kaip išsiugdyti lyderio charizmą Premium

Viena iš itin klaidinančių nuomonių tvirtina, kad charizma – tai tarsi Lietuvos pilietybė – atseit, arba Tu...

Vadyba
2021.10.17

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku