Šiuolaikinio meno pabaiga yra bedugnėse

Publikuota: 2017-09-16
 

57-osios Venecijos bienalės dviejose įspūdingose erdvėse – „Punta della Dogana“ ir „Palazzo Grassi“ – veikia ne mažiau įspūdinga vieno brangiausių šiuolaikinių menininkų Damieno Hirsto paroda „Treasures from the Wreck of the Unbelievable“. Vieniems ji kelia katarsį, kitiems – skepsį, tretiems – nusivylimą šiuolaikiniu menu.

Damienas Hirstas yra didis menininkas. Ko gero, žymiausias šiuolaikinio meno atstovas, išgarsėjęs dėl didžiulio mastelio skulptūrinių instaliacijų ir nepaprasto jų brangumo, ir ši „paroda“ mums apie tai pasakoja. Žinote, kodėl žodį „paroda“ parašiau kabutėse? Todėl, kad man tai nėra tiesiog paroda – tai tikrų tikriausias šou su prodiuseriais, scenarijumi, specialiaisiais efektais ir daugybe žiūrovų.

Paroda iš ekrano

„Treasures from the Wreck of the Unbelievable“ (liet. „Lobiai iš sudužusio laivo „Neįtikėtina“) – tai filmas, kuris nužengė iš ekrano ir tapo trimačiu: Hirsto sukurta istorija mus nukelia į vietovę, kurioje buvo atrastas sudužęs laivas, priklausęs vergui, vardu Cif Amotan II. Dar būdamas laisvas, jis sukaupė didžiulius turtus ir didingą kolekciją iš įvairiausių pasaulio kampelių atkeliavusių daiktų.

Laivas „Apistos“ („Neįtikėtinas“), gabendamas šią kolekciją į šventyklą, kurią kolekcininkas pastatė jai eksponuoti, nuskendo vandenyne ir buvo surastas tik 2008-aisiais.

Čia prasideda „filmas“ – matome didžiulėse šviesos dėžėse dirbančius narus, tada išvystame kūrinius, monetų kolekciją, knygas.

Kai kurie jų dar nerestauruoti, apaugę jūros dumbliais, kriauklėmis, koralais ir polipais.

Šioje idealioje scenografijoje yra visko, o besimėgaujančių žiūrovų plojimai – tai dar vienas specialusis efektas. Tokias pat ovacijas gali išgirsti, kai žiūrovai ateina pasižiūrėti įžymaus režisieriaus filmo, kuriame vaidina aktorius, penkiskart davęs „Oskarą“ .

Taigi, šią parodą būtina pamatyti. Kaip ir tuos didingus filmus, nes bilietai kasose buvo iššluoti, o visos recenzijos – teigiamos.

Pirmą kartą apžiūrėjusi šią parodą mąsčiau ir visai rimtai maniau, kad su menu ji mažai ką turi bendra. Sugrįžusi į ją dar kartą supratau, kad būtent tai ir yra jos didingumas. Ši paroda įsimins kaip lūžis mene. Man ji žymi šiuolaikinio meno pabaigą, ir tuojau papasakosiu kodėl.

Pirma: skaičiai

Ponas Hirstas mane visuomet labiau žavėjo savo intelektu nei kūriniais. Turint galvoje, kad jei galėčiau, iškart nusipirkčiau formaldehide užkonservuotą gyvūną, aš visada maniau, kad tikrasis Hirsto menas yra tai, kaip šis didis menininkas ir jo kūrinių pirkėjai žaidžia rinkoje. Jei galvosime, kad šiuolaikinis menas yra intelektinė veikla, kuri greičiau ir geriau nei jo pusseserės – literatūra ir filosofija – perpranta ir pavaizduoja visuomenės evoliuciją, kartais net užbėgdama jai už akių, tuomet kas geriau nei Hirstas 1990–2000-aisiais pavaizdavo pasaulį? Jis lošė aukcionuose, žaidė kainomis ir spekuliacijomis, tarsi tai būtų kazino, ir visas meno pasaulis pamažu perėmė Hirsto sistemą (jis turėtų įregistruoti prekės ženklą), kuri ir šiandien yra vienas veiksmingiausių mechanizmų šiuolaikinio meno pasaulyje.

Tiesą sakant, šiek tiek paskaičiavau ir iš parodos „Treasures from the Wreck of the Unbelievable“ man įsiminė du skaičiai. Vienas jų – milijardas (kalbama, kad maždaug tiek). Tiek turėtų būti uždirbta pardavus parodoje eksponuojamus kūrinius. Kitas – 1.822 cm – tai skulptūros „Demon with Bowl“, eksponuojamos „Palazzo Grassi“ rūmuose, aukštis.

Antra: meno disneilandas

Kaip ir kiekviename pagarbos vertame grandioziniame filme, yra „Oskarą“ laimėjęs aktorius. Mūsų „filme“ – tai Peliukas Mikis, kurį kolekcininkas laiko už rankos („The Collector with Friend“). Prisipažinsiu, kad išvydusi šį darbą garsiai susijuokiau: stovėdama būtent priešais jį supratau, kokia didinga ši paroda. Bet po truputį eikime toliau – Peliukas Mikis bendrinamas Instagrame tiek pat kartų, kiek ir milžiniškas bronzinis Demonas. Tačiau jis nėra bronzinis.

Čia, kaip ir disneilande, esame iliuzijos aukos. Paaiškinsiu: „Palazzo Grassi“ rūmuose eksponuojamas milžinas, pagamintas iš dervos ir nudažytas, kad atrodytų kaip bronzinis, ir mes galėtumėm pagalvoti, kad viskas aplinkui yra klastotė. Tačiau iš tikro beveik viskas, ką matote aplink save, yra tikras auksas, tikra bronza, tikras marmuras. Nes save gerbiantis kolekcininkas pagrįstai reikalauja ir darbų kokybės, ir patvarumo.

Venecijoje, kitaip nei Holivude, įžvelgiame du publikos tipus: publika, mokanti už bilietą, ir publika, galinti nusipirkti svajonę turėti filmo dalelę. O režisierius Hirstas pasirūpina, kad abiejų tipų žiūrovai galėtų gauti viską.

Ši paroda žymi šiuolaikinio meno pabaigą, nes patinka žmonėms – dideliems ir mažiems, kolekcininkams ir tiems, kurie šiuolaikinį meną regi pirmą kartą. Prabėgus dvidešimčiai metų, pirmą kartą negirdžiu sakant „taip ir aš galėjau padaryti“, o tai man leido suprasti trečiąją priežastį.

Trečia: publika priėmė šiuolaikinį meną

Nuo tada, kai Marcelis Duchampas kūrė konceptualųjį meną ir davė pradžią šiuolaikiškumui, menas visada buvo pasaulį trikdantis elementas, panašiai kaip ir energetinės bangos: jeigu jis nesukelia atgarsių, vadinasi, tai tėra amatas, o ne menas. Evoliucija nuo impresionizmo iki šių dienų – tai kažkas, kam reikia laiko ir intelektinių pastangų, norint tai suprasti. Tai tikra kelionė, kurioje nieko nepaliekama atsitiktinumui, ir būtent todėl plačioji publika dažnai nesuprasdavo šiuolaikinio meno ir buvo sakoma: „Chm, ir aš galėjau taip padaryti.“

Nedidelė pastaba: ne, jūs taip negalėjote – jūs tai galėsite perdaryti po dešimties, dvidešimties ar trisdešimties metų, kai menas, kaip ir pasaulis, vėl bus jus aplenkęs ir žingsniuos pirma jūsų.

Publika nesuprato meno daugybę metų ir vis ieškojo visa ko paaiškinimų, tad menas ištiesė pagalbos ranką ir pradėjo save aiškinti, ko nedarė impresionizmo laikais: paveikslo negali paaiškinti, į jį gali tik žiūrėti; o štai vaizdo įraše ar instaliacijoje yra ištisa jų kūrėjo įrašyta istorija, kurią kaip legendą perduoda galerininkas ar rengėjas pasakodami, kas slypi už to darbo, kurį bandai iššifruoti.

Apie tai daug galvojau ir manau, kad toks samprotavimas turi kažką nušviečiančio, tad turiu padėkoti Hirstui už tai, kad uždegė man „lemputę“: menas užtruko daugybę metų, kol pateikė paaiškinimų. Jis stengėsi kurti protingus, politinius, socialinius, sudėtingus kūrinius ir kartu visada dėvėjo madingą rūbą, kad patiktų visiems, o dabar žmonės pagaliau kalba ta pačia kalba, eina pasižiūrėti parodos nebeklausdami, kodėl, bet skaitydami istoriją ir mėgaudamiesi ja.

Žmonės mėgaujasi menu. Taškas. Nėra filosofinės kelionės, nebėra veiksmo ir atoveiksmio mechanizmo. Yra pripažinimas – tas pripažinimas, kuris buvo būtinas per pastarąjį šimtą metų, kad būtų galima suprasti šiuolaikinio meno evoliuciją... Paslaptis atskleista ir visiems pasiekiama. Todėl čia ir baigiasi era. Dabar nebe tas laikas, kai menas perpranta visuomenę. Atėjo laikas, kai visuomenė perpranta meną.

Ar vieta ir laikas pasirinkti atsitiktinai? Neatrodo.

Čia ilsisi šiuolaikinis menas: 1917–2017 m.

1917 m., Marcelis Duchampas. „Fontanas“.

2017 m., Damienas Hirstas. „Treasures from the Wreck of the Unbelievable“.

Kas bus toliau?

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Kaip pavogti šimtą milijonų skaitant vogtus pranešimus žiniasklaidai? 2

Komunikacija yra labai vertinga. Laiku pavogta ji gali būti dar vertingesnė. Kūrybiškiausia visuomenės dalis...

Verslo klasė
2019.02.16
Politologas Antanas Kulakauskas: vienybės nebuvo nei tada, nei dabar 8

Kalendoriaus langelyje – vėl Vasario 16-oji. Apie tai, kur buvome ir kur esame, sulaukę 101-ųjų moderniosios...

Laisvalaikis
2019.02.16
Rotušėje Butkams įteiktos Vilniaus garbės piliečių regalijos 3

Vilniaus miesto rotušėje modernaus meno muziejaus MO įkūrėjams Viktorui ir Danguolei Butkams penktadienį...

Laisvalaikis
2019.02.15
Kariuomenės vadas: okupacijos nepripažinę partizanai leido egzistuoti Lietuvos valstybei  9

Sovietmečio okupacijos nepripažinę ir prieš ją kovoję Lietuvos partizanai, kol buvo gyvi, leido egzistuoti...

Verslo aplinka
2019.02.15
12 metų LEGO dirbanti D. Staneikaitė-Naldal – apie karjerą, inovacijas ir buriamą legomanų armiją Premium 3

Man visada atrodo šiek tiek magiškai, kai vizitinėje kortelėje perskaitau, kad žmogus kompanijoje yra...

Laisvalaikis
2019.02.15
„Login“ organizatoriai diskriminavo vyrus 7

Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba nusprendė, kad technologijų ir inovacijų festivalio „Login“ nemokamų...

Rinkodara
2019.02.15
700–jam Vilniaus gimtadieniui – jubiliejinis logotipas

700-ojo Vilniaus gimtadienio, kurį miestas švęs 2023 m., logotipo koncepcijos konkurse varžėsi 75 dalyviai.

Rinkodara
2019.02.15
Kokius tiltus architektai siūlo Vilniui 6

Paskelbusi pėsčiųjų tilto per Nerį prie „Litexpo“ architektūrinės idėjos konkursą, Vilniaus miesto...

Laisvalaikis
2019.02.14
Placido Domingo Kaune koncertuos su Violeta Urmana

Jau kuris laikas tarp melomanų sklandžiusias kalbas apie tai, kad vasario 16-ąją Kaune koncertuosiantis...

Laisvalaikis
2019.02.14
„Cirque du Soleil“ krepšelyje – dar vienas pirkinys už milijonus

Kanados gigantas „Cirque du Soleil Entertainment Group“ paskelbė įsigijęs „The Works Entertainment“...

Laisvalaikis
2019.02.13
„El Chapo“ Niujorke pripažintas kaltu 2

Joaquinas „El Chapo“ Guzmanas, Meksikos narkotikų kartelio Sinaloa vadas, antradienį...

Laisvalaikis
2019.02.12
Aukcione nepavyko parduoti A. Hitlerio paveikslų

Vokietijos aukcionų namams „Weidler“ nepavyko parduoti penkių paveikslų, kuriuos, kaip teigiama, nutapė nacių...

Laisvalaikis
2019.02.12
Vasario 16-ąją Birmingame – M. K. Čiurlionis virtualioje erdvėje

Lietuvos nepriklausomybės 101-ųjų metinių proga Birmingamo (Didžioji Britanija) koncertų salėje „Symphony...

Laisvalaikis
2019.02.12
20-etė Vilniaus knygų mugė kvies į 500 renginių

Vasario 21–24 d. vyks Tarptautinė Vilniaus knygų mugė (VKM). Savo bičiulius šiemet ji kviečia į pasimatymą...

Laisvalaikis
2019.02.12
Nevalstybinėms kultūros įstaigoms paskirstyta 200.000 Eur

Šešiolikos nevalstybinių teatrų ir koncertinių įstaigų veiklai 2019 metams paskirstyta 200.000 eurų, tiek...

Laisvalaikis
2019.02.12
„Barbie“ pardavimai perkopė 1 mlrd. USD 1

JAV žaislų gamintoja „Mattel“ paskelbė 2018 m. IV-ojo ketvirčio rezultatus ir nustebino kur kas prastesnių...

Laisvalaikis
2019.02.11
Kultūros ministro komandoje – nauja viceministrė

Pirmadienį darbą pradėjo ministro Mindaugo Kvietkausko paskirta kultūros viceministrė Regina Jaskelevičienė,...

Laisvalaikis
2019.02.11
Afganistanas pasmerktas suirutei Premium 4

Afganistanas jau seniai pakrikštytas imperijų kapinėmis. Skelbiamas JAV atsitraukimas iš konflikto gali...

Verslo klasė
2019.02.10
Parodoje – Kauno verslininkų Tilmansų palikimas 1

Kaune, M. Žilinsko dailės galerijoje (Nepriklausomybės a. 12), atidaryta paroda „Atminties kodas: Tilmansų...

Laisvalaikis
2019.02.10
Tokijas olimpinių žaidynių medalius gamins iš perdirbtų atliekų 1

2020 m. liepos 24 – rugpjūčio 9 dienomis Tokijuje vyksiančių vasaros olimpinių ir paraolimpinių žaidynių...

Laisvalaikis
2019.02.09

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau