Šiuolaikinio meno pabaiga yra bedugnėse

Publikuota: 2017-09-16
 

57-osios Venecijos bienalės dviejose įspūdingose erdvėse – „Punta della Dogana“ ir „Palazzo Grassi“ – veikia ne mažiau įspūdinga vieno brangiausių šiuolaikinių menininkų Damieno Hirsto paroda „Treasures from the Wreck of the Unbelievable“. Vieniems ji kelia katarsį, kitiems – skepsį, tretiems – nusivylimą šiuolaikiniu menu.

Damienas Hirstas yra didis menininkas. Ko gero, žymiausias šiuolaikinio meno atstovas, išgarsėjęs dėl didžiulio mastelio skulptūrinių instaliacijų ir nepaprasto jų brangumo, ir ši „paroda“ mums apie tai pasakoja. Žinote, kodėl žodį „paroda“ parašiau kabutėse? Todėl, kad man tai nėra tiesiog paroda – tai tikrų tikriausias šou su prodiuseriais, scenarijumi, specialiaisiais efektais ir daugybe žiūrovų.

Paroda iš ekrano

„Treasures from the Wreck of the Unbelievable“ (liet. „Lobiai iš sudužusio laivo „Neįtikėtina“) – tai filmas, kuris nužengė iš ekrano ir tapo trimačiu: Hirsto sukurta istorija mus nukelia į vietovę, kurioje buvo atrastas sudužęs laivas, priklausęs vergui, vardu Cif Amotan II. Dar būdamas laisvas, jis sukaupė didžiulius turtus ir didingą kolekciją iš įvairiausių pasaulio kampelių atkeliavusių daiktų.

Laivas „Apistos“ („Neįtikėtinas“), gabendamas šią kolekciją į šventyklą, kurią kolekcininkas pastatė jai eksponuoti, nuskendo vandenyne ir buvo surastas tik 2008-aisiais.

Čia prasideda „filmas“ – matome didžiulėse šviesos dėžėse dirbančius narus, tada išvystame kūrinius, monetų kolekciją, knygas.

Kai kurie jų dar nerestauruoti, apaugę jūros dumbliais, kriauklėmis, koralais ir polipais.

Šioje idealioje scenografijoje yra visko, o besimėgaujančių žiūrovų plojimai – tai dar vienas specialusis efektas. Tokias pat ovacijas gali išgirsti, kai žiūrovai ateina pasižiūrėti įžymaus režisieriaus filmo, kuriame vaidina aktorius, penkiskart davęs „Oskarą“ .

Taigi, šią parodą būtina pamatyti. Kaip ir tuos didingus filmus, nes bilietai kasose buvo iššluoti, o visos recenzijos – teigiamos.

Pirmą kartą apžiūrėjusi šią parodą mąsčiau ir visai rimtai maniau, kad su menu ji mažai ką turi bendra. Sugrįžusi į ją dar kartą supratau, kad būtent tai ir yra jos didingumas. Ši paroda įsimins kaip lūžis mene. Man ji žymi šiuolaikinio meno pabaigą, ir tuojau papasakosiu kodėl.

Pirma: skaičiai

Ponas Hirstas mane visuomet labiau žavėjo savo intelektu nei kūriniais. Turint galvoje, kad jei galėčiau, iškart nusipirkčiau formaldehide užkonservuotą gyvūną, aš visada maniau, kad tikrasis Hirsto menas yra tai, kaip šis didis menininkas ir jo kūrinių pirkėjai žaidžia rinkoje. Jei galvosime, kad šiuolaikinis menas yra intelektinė veikla, kuri greičiau ir geriau nei jo pusseserės – literatūra ir filosofija – perpranta ir pavaizduoja visuomenės evoliuciją, kartais net užbėgdama jai už akių, tuomet kas geriau nei Hirstas 1990–2000-aisiais pavaizdavo pasaulį? Jis lošė aukcionuose, žaidė kainomis ir spekuliacijomis, tarsi tai būtų kazino, ir visas meno pasaulis pamažu perėmė Hirsto sistemą (jis turėtų įregistruoti prekės ženklą), kuri ir šiandien yra vienas veiksmingiausių mechanizmų šiuolaikinio meno pasaulyje.

Tiesą sakant, šiek tiek paskaičiavau ir iš parodos „Treasures from the Wreck of the Unbelievable“ man įsiminė du skaičiai. Vienas jų – milijardas (kalbama, kad maždaug tiek). Tiek turėtų būti uždirbta pardavus parodoje eksponuojamus kūrinius. Kitas – 1.822 cm – tai skulptūros „Demon with Bowl“, eksponuojamos „Palazzo Grassi“ rūmuose, aukštis.

Antra: meno disneilandas

Kaip ir kiekviename pagarbos vertame grandioziniame filme, yra „Oskarą“ laimėjęs aktorius. Mūsų „filme“ – tai Peliukas Mikis, kurį kolekcininkas laiko už rankos („The Collector with Friend“). Prisipažinsiu, kad išvydusi šį darbą garsiai susijuokiau: stovėdama būtent priešais jį supratau, kokia didinga ši paroda. Bet po truputį eikime toliau – Peliukas Mikis bendrinamas Instagrame tiek pat kartų, kiek ir milžiniškas bronzinis Demonas. Tačiau jis nėra bronzinis.

Čia, kaip ir disneilande, esame iliuzijos aukos. Paaiškinsiu: „Palazzo Grassi“ rūmuose eksponuojamas milžinas, pagamintas iš dervos ir nudažytas, kad atrodytų kaip bronzinis, ir mes galėtumėm pagalvoti, kad viskas aplinkui yra klastotė. Tačiau iš tikro beveik viskas, ką matote aplink save, yra tikras auksas, tikra bronza, tikras marmuras. Nes save gerbiantis kolekcininkas pagrįstai reikalauja ir darbų kokybės, ir patvarumo.

Venecijoje, kitaip nei Holivude, įžvelgiame du publikos tipus: publika, mokanti už bilietą, ir publika, galinti nusipirkti svajonę turėti filmo dalelę. O režisierius Hirstas pasirūpina, kad abiejų tipų žiūrovai galėtų gauti viską.

Ši paroda žymi šiuolaikinio meno pabaigą, nes patinka žmonėms – dideliems ir mažiems, kolekcininkams ir tiems, kurie šiuolaikinį meną regi pirmą kartą. Prabėgus dvidešimčiai metų, pirmą kartą negirdžiu sakant „taip ir aš galėjau padaryti“, o tai man leido suprasti trečiąją priežastį.

Trečia: publika priėmė šiuolaikinį meną

Nuo tada, kai Marcelis Duchampas kūrė konceptualųjį meną ir davė pradžią šiuolaikiškumui, menas visada buvo pasaulį trikdantis elementas, panašiai kaip ir energetinės bangos: jeigu jis nesukelia atgarsių, vadinasi, tai tėra amatas, o ne menas. Evoliucija nuo impresionizmo iki šių dienų – tai kažkas, kam reikia laiko ir intelektinių pastangų, norint tai suprasti. Tai tikra kelionė, kurioje nieko nepaliekama atsitiktinumui, ir būtent todėl plačioji publika dažnai nesuprasdavo šiuolaikinio meno ir buvo sakoma: „Chm, ir aš galėjau taip padaryti.“

Nedidelė pastaba: ne, jūs taip negalėjote – jūs tai galėsite perdaryti po dešimties, dvidešimties ar trisdešimties metų, kai menas, kaip ir pasaulis, vėl bus jus aplenkęs ir žingsniuos pirma jūsų.

Publika nesuprato meno daugybę metų ir vis ieškojo visa ko paaiškinimų, tad menas ištiesė pagalbos ranką ir pradėjo save aiškinti, ko nedarė impresionizmo laikais: paveikslo negali paaiškinti, į jį gali tik žiūrėti; o štai vaizdo įraše ar instaliacijoje yra ištisa jų kūrėjo įrašyta istorija, kurią kaip legendą perduoda galerininkas ar rengėjas pasakodami, kas slypi už to darbo, kurį bandai iššifruoti.

Apie tai daug galvojau ir manau, kad toks samprotavimas turi kažką nušviečiančio, tad turiu padėkoti Hirstui už tai, kad uždegė man „lemputę“: menas užtruko daugybę metų, kol pateikė paaiškinimų. Jis stengėsi kurti protingus, politinius, socialinius, sudėtingus kūrinius ir kartu visada dėvėjo madingą rūbą, kad patiktų visiems, o dabar žmonės pagaliau kalba ta pačia kalba, eina pasižiūrėti parodos nebeklausdami, kodėl, bet skaitydami istoriją ir mėgaudamiesi ja.

Žmonės mėgaujasi menu. Taškas. Nėra filosofinės kelionės, nebėra veiksmo ir atoveiksmio mechanizmo. Yra pripažinimas – tas pripažinimas, kuris buvo būtinas per pastarąjį šimtą metų, kad būtų galima suprasti šiuolaikinio meno evoliuciją... Paslaptis atskleista ir visiems pasiekiama. Todėl čia ir baigiasi era. Dabar nebe tas laikas, kai menas perpranta visuomenę. Atėjo laikas, kai visuomenė perpranta meną.

Ar vieta ir laikas pasirinkti atsitiktinai? Neatrodo.

Čia ilsisi šiuolaikinis menas: 1917–2017 m.

1917 m., Marcelis Duchampas. „Fontanas“.

2017 m., Damienas Hirstas. „Treasures from the Wreck of the Unbelievable“.

Kas bus toliau?

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Venecijos bienalė – dar ne „Eurovizija“, bet jau šis tas Premium

Kai prieš gerus pusantrų metų nugirdau pokalbį gatvėje: „Kas ta bienalė? Nu ta, kur lietuviai laimėjo...

Laisvalaikis
2021.05.08
„A‘Design Awards“ konkurse – lietuvių laimėjimai

Iš tarptautinio dizaino konkurse „A‘ Design Award & Competition“ su apdovanojimais grįžta trys dizaino...

Rinkodara
2021.05.08
VU Zoologijos muziejus – turtuolis vargšas Premium 1

Vilniaus universiteto (VU) Zoologijos muziejus, seniausias gamtos muziejus Lietuvoje ir vienas seniausių...

Laisvalaikis
2021.05.07
Į Lietuvos kultūros tarybos vadoves siūlys A. Pakarklytę

Kultūros ministras Simonas Kairys Vyriausybei teiks tvirtinti Astos Pakarklytės kandidatūrą į Lietuvos...

Laisvalaikis
2021.05.07
MO muziejus – draugiškiausias Europoje

MO muziejus išrinktas svetingiausiu ir draugiškiausiu Europos muziejumi 2020-aisiais, rašoma MO pranešime...

Laisvalaikis
2021.05.07
Spaudos dieną skelbiami žurnalistikos premijų laureatai

Lietuvos žurnalistų sąjungos ir Nacionalinės žurnalistų kūrėjų asociacijos Vinco Kudirkos premija paskirta...

Rinkodara
2021.05.07
Apie Rusiją, Sovietų Sąjungą ir Andrejų Sacharovą 1

Dabarties Rusija daugeliu atžvilgiu yra Sovietų Sąjungos atspindys. Kaip ir dabar, SSRS represijos buvo...

Laisvalaikis
2021.05.06
VŽ rekomenduoja: „Klajoklių žemė“ – šviesi ir nedviprasmiška Premium

Džiaugsmą dėl atsivėrusių kino teatrų dera papildyti banalybe, kad kai kuriems filmams didelis ekranas yra...

Laisvalaikis
2021.05.06
Talentingiausiems pasaulio žmonėms JK taikys kitas imigracijos taisykles

Prestižinių apdovanojimų kino, teatro, mokslo ir technologijų srityse laimėtojai, įskaitant „Oskarų“...

Laisvalaikis
2021.05.05
Juvelyrikos kompanija taikosi prie milenialsų poreikių: gamins tik dirbtinius Premium

Didžiausia pasaulyje juvelyrikos gamintoja „Pandora“ paskelbė nebegaminsianti papuošalų su natūraliais...

Laisvalaikis
2021.05.05
Tarptautiniame dizaino konkurse – auksas už „Lewben Art Foundation“ albumą  

Dizainerio Viliaus Dringelio sukurtas meno albumas „Art & Us“ (išleido „Lewben Art Foundation“, LAF)...

Laisvalaikis
2021.05.05
D. Sabonis tapo „Citadele“ banko ambasadoriumi 1

„Citadele“ bankas su NBA žaidžiančiu krepšininku, kylančia krepšinio žvaigžde Domantu Saboniu pasirašė...

Rinkodara
2021.05.05
T. Ramanauskas: ekranų psichozė virsta padidintu abejingumu ir neigimo kultūra Premium

Sulig didėjančiais vakcinacijos tempais, pandemijos supančiotame pasaulyje pamažu pradeda sklaidytis įtampa,...

Rinkodara
2021.05.05
Gatesai skiriasi, bet kartu tęs labdaros fondo veiklą Premium 1

IT milžinės „Microsoft“ įkūrėjas Billas Gatesas ir jo žmona Melinda pirmadienį, po beveik trijų dešimtmečių...

Inovacijos
2021.05.04
Raganų kalno pašonėje Juodkrantėje kils būsto ir bendradarbystės erdvės Premium

Neringos savivaldybėje, Juodkrantėje, buvusios kavinės „Raganinė“ vietoje Raganų kalno pašonėje, ruošiamasi...

Laisvalaikis
2021.05.03
Abiejų Tautų apdovanojimas – rašytojai Kristinai Sabaliauskaitei

Minint 230-ąją Abiejų Tautų Respublikos (ATR) Gegužės 3-iosios Konstitucijos ir Tarpusavio įžado akto sukaktį...

Laisvalaikis
2021.05.03
Venecijos „Auksinis liūtas“ – ispanų architektui R. Moneo 

Artėjanti Venecijos architektūros bienalė savo „Auksinį liūtą“ už viso gyvenimo nuopelnus įteiks Rafaeliui...

Laisvalaikis
2021.05.03
Nauja „Aston Martin“ era: grįžimas į „Formulę-1“ Verslo tribūna 2

Kurti lenktyninius automobilius ir nugalėti – būtent toks tikslas daugiau nei prieš 100 metų įkvėpė sukurti...

Laisvalaikis
2021.05.03
Sportas ir politika: Naomi Osaka, arba Kai prabyla žvaigždės Premium

Kai „US Open“ turnyre 2020-ųjų rugpjūtį Naomi Osaka įžengė į teniso aikštelę, jos apranga mirgėjo žinomais...

Laisvalaikis
2021.05.02
Gegužės 3-osios Konstitucija – Lietuvos pergalė ar pabaiga Premium

2021 m. Lietuva ir Lenkija mini Abiejų Tautų Respublikos 1791 m. Gegužės 3-iosios Konstitucijos ir Tarpusavio...

Laisvalaikis
2021.05.02

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku