Pakalbėkime apie meną: teigiama ir teigianti

Publikuota: 2016-12-03
Monika Furmanavičiūtė, „Teigiama“, drobė, mišri technika, 135 x 165 cm, 2010. „Lewben Art Foundation“ kolekcija.
Monika Furmanavičiūtė, „Teigiama“, drobė, mišri technika, 135 x 165 cm, 2010. „Lewben Art Foundation“ kolekcija.
 

„Lewben Art Foundation“ kolekcijos rubrikoje – jauniausios kartos tapytojos Monikos Furmanavičiūtės paveikslas „Teigiama“.

„Teigiama“ – taip pavadintas Monikos Furmanavičiūtės paveikslas, iš karto užduodantis ne vieną klausimą. Teigiama – būdvardis ar dalyvis? Jei būdvardis, kas šiame tapybos darbe teigiama – moteris, situacija, būsena, kontūrinė „ji“? O jei pavadinimas nurodo procesą, kas teigiama pačiu kūriniu?

Svarbūs abu momentai – teigimas ir teigiamas vertinimas, nes ilgą laiką moterys (taip pat kuriančios) buvo apibrėžiamos per neiginius – kas jos nėra. Kūrėjas vyras asocijavosi su s/teigimu, kultūra, originalu. Moteris – su negatyvu, šešėliu, kopija. Vyrai atstovavo protui ir racionalumui, moterys – laukinei gamtai ir pasąmonės gaivalams. Tokio archajinio mąstymo pavyzdžių apstu ir šiandien – užtenka įsijungti televizorių ir vietoj spalvoto pasaulio pamatai penkiasdešimt pilkų kostiumų atspalvių.

Žodis „teigiama“ nurodo pozityvą. Bet gal „būti teigiamai“ yra bloga programa mergaitei? Būti gerai, klausyti, atsiduoti ir pasiduoti? Kad galėtų kurti, moteris pirmiausia turi nužudyti angelą savyje, rašė Virginia Woolf. Moters siluetas sklendžia virš tuščios patalpos. Jos kūno poza sugestijuoja skausmą. Žalios ir baltos spalvos primena ligoninę, kaip ir blizgantis šaltas metalinis indas.

Kas įvyko?

Gimdymas? Persileidimas? Abortas? Išprievartavimas? Tas perregimas kūnas – miręs ar merdintis? Kūrinio kompozicija suspausta, žiūrovas įspeistas į kampą. Žvilgsniui nėra kur eiti, koridorius užskliaustas, tenka grįžti prie pakabinto perregimo kūno.

M. Furmanavičiūtės paveikslą galima skaityti kaip moters kančios variaciją. Medicininės nuorodos sąmoningai gretinamos su krikščioniška ikonografija – moters figūra primena horizontalų krucifiksą. Tačiau „nukryžiavimas“ ant operacinės stalo ar ligoninės lovos yra horizontalus. Dramatizmą sukuria ne statiško kryžiaus ir mirusio kūno kontrastas, o ankštas interjeras, primenantis konteinerį. M. Furmanavičiūtės paveikslą galima palyginti su 1977 m. Romoje daryta Francescos Woodman fotografija (https://secure.flickr.com/photos/10822525@N07/975481658/), kurioje matome tarpduryje kabančią merginą, rankomis besilaikančią už durų staktos. Merginos poza primena Nukryžiuotąjį, tačiau tamsus tarpduris yra veikiau kartuvės nei kryžius. Moteris žudo keturios sienos ir priverstinė domestifikacija.

Tarp dangaus ir žemės

M. Furmanavičiūtės mergina taip pat pakibusi tarp lubų ir grindų (dangaus ir žemės). Nulenkusi galvą, pritraukusi koją. Įsprausta tarp dviejų baltų vertikalių, ji neturi išeities. Paveiksle nėra išėjimo, tik apačioje ant grindų išbarstyti raktai. Net ne raktai, o jų negatyvai, saulės išdegintos dėmės. Tai, kad ištiestoji koja tarsi prasiveržia į kitą erdvę, neatveria perspektyvos. Pėda ir dubuo įgauna pilkšvas aureoles, veikiau sugestijuojančias virpulį nei šventumą. Skausmo ribuliai nuvilnija per paveikslą, išjudina tiesiomis linijomis suveržtą erdvę. Tas kūnas dar kvėpuoja. Bent tiek.

Paveikslas „Teigiama“ įdomus struktūriniu ir tapybiniu požiūriu. Griežtos interjero vertikalės ir horizontalės derinamos su laisvai gestiškai nutapyta moters figūra. Veikiau nupiešta, gal net užrašyta. Plokščia paveikslo erdvė ir perregimas moters siluetas kontrastuoja su realistiškai tapytu medicininiu indu. Jame atsispindi langas ir žmogaus siluetas. Visame paveiksle fotografiškai tikras yra tik indas su anapusinės šviesos pažadu. Blizgantis metalinis dubuo po moters dubeniu. Visa kita – modernizmo palatos sienas spardanti ekspresija: sukrešėjusio kraujo spalvos grindys, kūno skysčiais nutaškytos ir suodžiais nubrūžintos sienos.

Tai kas vis dėlto paveiksle teigiama? Gimdymo ir praradimo kančia, kaip kūrybinės inspiracijos šaltinis. Efemeriško kūno pergalė prieš disciplinuojančią architektūrą. Hierarchinių struktūrų suardymas ir tapybos išlaisvinimas. O svarbiausia – kad galima teigti savo būtį nesiteisinant, negražinant ir nesiekiant visada išlaikyti teigiamą balansą.

Monika Furmanavičiūtė

Gimė 1978 m. Vilniuje.

2010 m. įgijo tapybos magistro laipsnį Vilniaus dailės akademijoje. Tais pačiais metais pradėjo doktorantūros ir meno aspirantūros studijas Vilniaus dailės akademijoje.

2009 m. surengė pirmąją solo parodą ir kasmet pristato asmeninę parodą Lietuvoje, dalyvauja įvairiose grupinėse parodose užsienyje.

Menininkė gyvena ir kuria Vilniuje.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Prasmingos vasaros vaikams paieškos: edukacija gali būti smagi Rėmėjo turinys

Didėjantis tėvų, norinčių, kad jų atžalos vasarą leistų turiningai, skaičius augina ir naują verslo nišą: per...

Laisvalaikis
06:00
Filipinai uždaro Borakajaus salą, Tailandas – DiCaprio išpopuliarintą rojų

Civilizacija vėl atsuka nemaloniąją savo veido pusę – šiukšlėse skęstančių pietryčių Azijos pakrančių...

Laisvalaikis
2018.04.24
Aidas Puklevičius: meldžiu mane pažinti, feisbukai Premium

Vienas nuostabiausių pažangaus jaunimo (tiesą sakant, ir mažiau pažangaus senimo) bruožų – šventas noras...

Verslo klasė
2018.04.22
Naujoji prabanga: kai reikia nedaug, bet gerai 2

Jei sklendžiate prabangių daiktų pasaulyje, tikriausiai pastebėjote kelerius pastaruosius metus vis...

Laisvalaikis
2018.04.22
Londono pamokos: gandai apie popieriaus mirtį buvo perdėti

Londono knygų mugėje dalyvavę Lietuvos leidėjai džiaugiasi įkėlę koją į anglakalbių šalių literatūros rinką,...

Laisvalaikis
2018.04.22
Atatürkas: joks turkiškos kasdienybės elementas nėra atsietinas nuo jo vardo Premium

Šiuolaikinės Turkijos Respublikos įkūrėjas Mustafa Kemalis Atatürkas miręs jau 80 metų, tačiau šiandien...

Verslo klasė
2018.04.22
E. Parulskis: B kategorijos piešimas ir plojimai už parkavimą Premium 1

Šiandien, kovo pabaigoje, filmukai su namų augintinių „piešimu“ yra pasiekę piką, bet aš nesu tikras, ar...

Verslo klasė
2018.04.21
Mirė populiarusis Dj Avicii 9

Sulaukęs vos 28-erių mirė populiarusis Dj Avicii, švedas muzikos prodiuseris iš Švedijos Timas Berglingas.

Laisvalaikis
2018.04.20
Priešo teritorijoje. Odė vienam žurnalui Premium 2

Kovo 9-ąją išėjo paskutinis britų muzikos žurnalo NME numeris. Internetas jo neatstos.

Verslo klasė
2018.04.20
LMTA studijų miestelio vizija įgauna konkretumo 2

Lietuvos muzikos ir teatro akademija (LMTA) ir UAB „Paleko Archstudija“ baigė pasirengimo naujojo LMTA...

Laisvalaikis
2018.04.20
Mirė poetas Mykolas Karčiauskas

Balandžio 20 d. mirė Mykolas Karčiauskas – Lietuvos rašytojų sąjungos narys, poetas, prozininkas, vertėjas.

Laisvalaikis
2018.04.20
Brolių dvynių Laurinavičių portretas: apie bendrą kelią, vienodas karjeras ir brolišką užnugarį 2

Brolių dvynių keliai dažnai būna labai panašūs. O Algimantas ir Antanas Laurinavičiai išskirtiniai net...

Laisvalaikis
2018.04.20
Komisija siūlo nukelti Petro Cvirkos paminklą Vilniuje 4

Vilniaus savivaldybės komisija siūlo nukelti sostinės centre stovintį rašytojo Petro Cvirkos paminklą dėl jo...

Laisvalaikis
2018.04.19
Trauktis nebėra kur: paskelbta privataus MO muziejaus atidarymo diena 13

Paskelbta MO muziejaus Vilniuje, kurį projektavo pasauline ar­­chi­tektūros žvaigžde va­di­na­mo architekto...

Laisvalaikis
2018.04.19
Paukštelis ir eilėraščiai apie skausmą ir ilgesį Premium

Adomas rašė eilėraščius. Šiais laikais niekam nereikalingus, anot lietuvių kalbos mokytojos. Bet...

Verslo klasė
2018.04.18
Prancūzijos nacionalinio ordino kavalierė Rasa Starkus: kovosiu už savo šeimą ir savo šalį 7

„Neslėpsiu: mane vynas išmokė istorijos, geografijos, kalbų, tolerancijos, bendrauti su žmonėmis. Per vyną...

Laisvalaikis
2018.04.18
Architekto D. Libeskindo namuose Milane atidaryta vieša paroda 2

Malonus sutapimas prieš Danieliui Libeskindui šią savaitę atvykstant į Vilnių paskelbti MO muziejaus...

Laisvalaikis
2018.04.16
Parodų kuratorius – apie analoginį pasaulį, privatumą, „Facebook“ skandalą 1

Didysis brolis stebi ir kontroliuoja kiekvieną mūsų žingsnį, o kelio atgal nebėra. Taip teigia parodų...

Laisvalaikis
2018.04.15
„Lufthansa“: kaip gervė, pakilusi iš pelenų

Didžiausia Europoje ir ketvirta pasaulyje aviacijos bendrovė „Lufthansa“ jau seniai iš vien oro linijų įmonės...

Verslo klasė
2018.04.15
Karalių miestas Gardinas be vizos

Bevizis režimas su Gardino sritimi turi pritraukti turistų į užsislapsčiusią mūsų kaimynę, tačiau tai gali...

Verslo klasė
2018.04.15

Verslo žinių pasiūlymai

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau