Ar Lietuva subrendo mecenatystei?

Publikuota: 2016-10-02
Sėkmingai populiarinti kultūros reiškinius galima tik pritaikius reikiamą verslo modelį ir vadovaujantis projektų valdymo taisyklėmis, įsitikinęs Virginijus Strioga, „E energijos“ generalinis direktorius, Lietuvos kamerinio orkestro mecenatas. 
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
svg svg
Sėkmingai populiarinti kultūros reiškinius galima tik pritaikius reikiamą verslo modelį ir vadovaujantis projektų valdymo taisyklėmis, įsitikinęs Virginijus Strioga, „E energijos“ generalinis direktorius, Lietuvos kamerinio orkestro mecenatas. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
 

Akivaizdu: daugiau nei dvidešimtmetį tik savo įmonių rūpesčiais gyvenę verslininkai vis dažniau atranda laiko kultūrai. Maža to – vartoti meną ir kultūrą tampa madinga. Lietuvoje vis garsiau kalbama apie mecenatystę, o meno ir kultūros rėmėjai nebėra persona incognita. Jie tampa matomi ir laikosi nuostatos: vien pinigų duoti nepakanka.

„Kultūrai reikia ne tik verslininkų pinigų, bet ir jų laiko“, – įsitikinęs Virginijus Strioga, „E energijos“ generalinis direktorius, Lietuvos kamerinio orkestro (LKO) mecenatas.

Pasak p. Striogos, tokia veikla – jo pareiga. Esame jauna valstybė, teigia verslininkas, todėl dar tik dabar imta galvoti ne tik apie savo įmones, bet ir kultūrinės veiklos puoselėjimą. Lietuvos verslai, sukaupę patirties ir užsitikrinę finansinį stabilumą, jau gali tinkamai padėti menui.

„Kai verslininkai suprato rėmimo naudą, visi puolė prie sporto, o kultūra liko nuošalyje. Tai sritis, kuri sulaukia mažiausiai dėmesio“, – diagnozuoja pašnekovas.

Ponas Strioga tik šiemet vasarą buvo viešai pristatytas kaip LKO mecenatas, nors orkestrą remia jau penktus metus. Tai buvo sąmoningas sprendimas: jis nenorėjo kalbėti apie LKO tikslus pirma laiko, esą iš pradžių už save kalbėti turi nuveikti darbai.

Vienas jų – LKO kompaktinė plokštelė, kurią išleido viena prestižiškiausių muzikos leidybos kompanijų pasaulyje „Deutsche Grammophon“ (DG), pati pasirenkanti atlikėjus, su kuriais nori dirbti.

„Į DG studijas už pinigus nepatenkama. Kvietimas įrašyti kūrinius reiškia kolektyvo pripažinimą“, – sako p. Strioga, nuopelnus už tai linkęs „suversti“ orkestro meno vadovui ir dirigentui, smuiko meistrui Sergejui Krylovui.

LKO užsienyje buvo žinomas ir vertinamas jau tuomet, kai orkestrui vadovavo jo įkūrėjas prof. Saulius Sondeckis, – tuomet kolektyvas buvo pripažintas kaip vienas iš trijų geriausių pasaulyje.

„Noriu, kad ta šlovė ir statusas pasaulyje išliktų. Tai – investicija į Lietuvos įvaizdį pasaulyje. Man svarbu, kad užsieniečiai, išgirdę apie mūsų šalį, ją sietų ir su LKO“, – sako mecenatas.

Orkestras – verslo mašina

Pono Striogos įsitikinimu, sėkmingai populiarinti kultūros reiškinius galima tik pritaikius reikiamą verslo modelį ir vadovaujantis projektų valdymo taisyklėmis. Jis pripažįsta, kad kiekvienoje gyvenimo situacijoje iš pradžių bando įžiūrėti verslo modelį ir suprasti, kaip jis veikia. Antai skaitydamas laikraščius pamato, kurie straipsniai finansuoti įvairių struktūrų ir kodėl, o sėdėdamas Londono koncertų salėse negali nepastebėti, kad kiekvienas orkestras – didelė verslo mašina, į kurią įeina ir verslininkų taryba, valdyba, o administracijoje dirba po 50 žmonių. Pas mus – vos keli.

Pirmasis žingsnis tokios struktūros link – Lietuvos kamerinio orkestro klubas. Pasak p. Striogos, kuris yra šio klubo valdybos pirmininkas, siekiama, kad jis taptų verslo susitikimų vieta.

„Toks formatas Lietuvoje dar nelabai veikia. Verslininkai į kokias nors varžybas susirenka kur kas dažniau nei į meno renginius. Noriu į šį klubą suburti kuo daugiau verslo atstovų, kuriems muzikos rėmimo veikla nebūtų svetima. Užsienio patirtis rodo, kad tokiuose klubuose ne tik klausomasi nuostabių kūrinių, bet ir aptariamos šalies, verslo aktualijos, kuriama bendruomenė“, – kalba p. Strioga ir prideda, kad kasmet mecenatystės veikla jam užima vis daugiau laiko. Ateityje, spėja jis, užims dar daugiau. Jau dabar p. Strioga verslininkus bando „verbuoti“ kviesdamas į koncertus: juk būsimam partneriui iš pradžių tokia muzika turi bent patikti.

Rėmimas su stažu

Remti ne krepšinį, o meno kolektyvus nebuvo atsitiktinis p. Striogos sprendimas. „Niekuo negroju, muzikos mokyklos nelankiau, bet man labai patinka klausytis geros muzikos. Nuo vaikystės žaviuosi P. Čaikovskio kūriniais, dabar į sąrašą prisidėjo Mahleris“, – sako verslininkas.

Remti meną jis pradėjo prieš 10 metų. Įmonė „E energija“ dirba Trakuose, taigi pirmiausia kilo mintis palaikyti vietos bendruomenę: imti organizuoti „Užutrakio vakarai“, šie paskatino „Džiazo vakarų“ ir kitų meno renginių radimąsi.

Pasak verslininko, LKO mecenatystė – jam įdomi ir patinkanti veikla. Tai nėra įmonės projektas: p. Strioga orkestrą remia kaip fizinis asmuo, todėl mokesčių lengvatų negauna: „Neatmetu, kad mano įmonė taip pat galėtų dalyvauti tokioje veikloje. Manau, tai padeda kompanijos įvaizdžiui. Galiu tik pasidžiaugti, kad verslo subjektai pamažu atranda mecenatystę. Štai – „Achemos grupė“ vos prieš mėnesį ėmė remti Lietuvos nacionalinę filharmoniją.“

Lietuva subrendo

Peršasi mintis, kad mecenatystė gyvybiškai svarbi, nes valstybė kultūrai tiesiog abejinga.

Ponas Strioga nesutinka: kultūra nėra visiškai užmiršta, o valdžios požiūris po truputį keičiasi, nepalyginsi su tuo, kas buvo prieš dešimtį metų. „Dar prieš keletą metų manyta, kad „gera kultūra“ yra tokia, kuri sugeba pati save išlaikyti. Netgi tokie reiškiniai kaip „Domino“ teatras buvo vadinami kultūra ir pateikiami kaip pavyzdys“, – šypteli p. Strioga.

Anot jo, valdžia kultūros įstaigų dėmesiu tikrai nelepina, o sutikti, tarkime, įstatymų priėmėjų koncerte – retas nutikimas.

„Nacionaliniame operos ir baleto teatre politikai jau lankosi. Nebūtinai jiems ten patinka, matyt, reikia tokios aplinkos“, – svarsto p. Strioga, vildamasis, kad valdžios atstovai po kiek laiko atras ir Nacionalinę filharmoniją.

Pasak verslininko, Lietuva daug prasčiau nei Latvija, juolab Estija, rūpinasi kultūros padėtimi šalyje: Latvijoje per pastaruosius 10 metų, panaudojant struktūrinių fondų lėšas, pastatytos 5 naujos koncertų salės. Kai kurios jų – mažesniuose miesteliuose, todėl tapo kultūriniais traukos centrais. O Lietuvoje – nė vienos naujos salės, kuri tiktų klasikinės muzikos renginiams.

„LNF yra vienintelė koncertų salė Lietuvoje, turinti labai gerą akustiką. Orkestrams kartais tenka groti Kongresų rūmuose – ši vieta koncertams netinka“, – sako p. Strioga. Anot jo, sektinus pavyzdžius diktuoja Australija ir Naujoji Zelandija: tų šalių koncertų organizacijos, kad ir neturėdamos šimtamečių tradicijų, puikiai pritaiko vadybos ir verslo principus.

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Lukiškių godos: dar kartą apie svarbiausią temą valstybėje Premium 1

Kai gerai pagalvoji, nedaug Lietuvoje rasi objektų, kurie nuosekliai, metai iš metų, dešimtmetis po...

Laisvalaikis
2020.07.08
Paveldosauga: Čekuvos dvaras – avarinės būklės

Kultūros paveldo departamentas (KPD) vertina žalą, kilusią dėl Raseinių rajone, Ariogaloje, esančio Čekuvos...

Laisvalaikis
2020.07.07
Sero E. Johno kūryba pagerbta 2.320 GBP vertės aukso moneta

Britų roko legendos sero Eltono Johno (g. 1947) muzikinis palikimas pagerbtas kelių tūkstančių GBP vertės...

Laisvalaikis
2020.07.07
Lietuviai visame pasaulyje susibūrė giedoti „Tautišką giesmę“

Liepos 6 d. lygiai 21 val. vietos laiku lietuviai visame pasaulyje gieda „Tautišką giesmę“. Ši giesmė...

Verslo aplinka
2020.07.06
Savo „karūnos brangakmeniui“ gelbėti JK skiria 1,73 mlrd. Eur

Jungtinės Karalystės vyriausybė paskelbė skirsianti 1,57 mlrd. svarų (1,73 mlrd. Eur) nuo koronaviruso...

Laisvalaikis
2020.07.06
Lietuvos valdovų vedybinė politika Premium

Lietuvos valdovai, tekindami dukteris, apvesdindami sūnus, rinkdamiesi žmonas dažniausiai siekė politinių...

Laisvalaikis
2020.07.06
Mirė kino muzikos grandas Ennio Morricone

Vienas žinomiausių ir produktyviausių kino muzikos kūrėjų Ennio Morricone (Enijas Morikonė) mirė Romoje,...

Laisvalaikis
2020.07.06
Paryžiaus Luvras vėl atveria duris

Paryžiaus Luvras – gausiausiai lankomas pasaulio muziejus – pirmadienį vėl atvers duris, tačiau dėl...

Laisvalaikis
2020.07.05
Muziejų kelias kviečia kilti į kalnus

Valstybės dienos išvakarėse prasidėjęs aštuntasis Lietuvos muziejų kelias kviečia keliauti maršrutu, einančiu...

Laisvalaikis
2020.07.05
Zapyškio bažnyčios aplinkos tvarkymas baigtas, betonas liko

Zapyškio bažnyčios prieigų tvarkymas baigtas, kaip ir planuota, teigia šio projekto vadovė. Kauno...

Laisvalaikis
2020.07.05
Po karantino daugiau nei pusė gyventojų pakeitė įpročius 5

Pasibaigus karantinui, šalies gyventojai labiausiai skuba atkurti socialinį gyvenimą: gyvai susitikti su...

Rinkodara
2020.07.05
Lankytojams atveriamas Nidos švyturys

Nuo šeštadienio lankytojams atveriamas Nidos švyturys, BNS informavo Neringos muziejų direktorė Lina...

Laisvalaikis
2020.07.04
Mūsų problema – ne finansų, o idėjų trūkumas Premium

„Vyrauja nestabilumo jausmas. Apskritai, kalbant apie šią krizę, sakyčiau, jog ne taip blogai yra tai, kas...

Laisvalaikis
2020.07.04
Paveldo vertybių sąraše - ir drevinė bitininkystė, ir vėtrungės

Vilniaus rotušėje įteikti sertifikatai dešimčiai nematerialaus kultūros paveldo vertybių, papildžiusių...

Laisvalaikis
2020.07.03
Jaunojo dizainerio prizo laimėtojai siūlo nusipirkti laimės

Vilniaus dailės akademijos (VDA) Dizaino inovacijų centro rengiamas konkursas „Jaunojo dizainerio prizas“...

Laisvalaikis
2020.07.03
MO sunku mylėti? Premium

Lankytojui, susiruošusiam apžiūrėti MO muziejaus vasaros parodos „Kodėl taip sunku mylėti?“, verta nusiteikti...

Laisvalaikis
2020.07.02
81-asis LNDT sezonas: puokštė nežinomųjų ir beveik nieko tikro

Lietuvos nacionalinis dramos teatras (LNDT) pakvietė į ekskursiją po rekonstruojamus pastatus ir pristatė...

Laisvalaikis
2020.07.02
Reputacijos laurai: IKEA, „Thermo Fisher“, „Lidl“ ir „Camelia“ Premium 2

Geriausios reputacijos titulą šiemet pelnė IKEA, nuomonės lyderių akyse – „Thermo Fisher Scientific“,...

Rinkodara
2020.07.01
„Amazon“ antrus metus iš eilės – vertingiausias ženklas pasaulyje

„Amazon“ antrus metus iš eilės tituluojamas vertingiausiu pasaulio prekių ženklu, antrojoje pozicijoje...

Rinkodara
2020.06.30
Psichologiniai spąstai, į kuriuos nepakliūva sėkmingi žmonės Premium

Smegenys jungia mūsų patirtis, žinias, idėjas ir lemia veiksmus bei reakcijas į tam tikras situacijas. Tačiau...

Laisvalaikis
2020.06.29

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Valdyti slapukus