Gerumo negali būti per daug

Publikuota: 2015-12-20
„Socialinių problemų turime labai daug ir jų visų labdaros akcijomis neišspręsime“, – įsitikinusi Rasa Kuodytė-Kazielienė, psichologė, visuomenės sveikatos specialistė.  Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
„Socialinių problemų turime labai daug ir jų visų labdaros akcijomis neišspręsime“, – įsitikinusi Rasa Kuodytė-Kazielienė, psichologė, visuomenės sveikatos specialistė. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
 

Beveik tuo pat metu, kai par­duo­tu­vių lentynose Vėlinių pre­­kes pa­keičia kalėdinės, Lie­tu­voje pra­sideda labdaros ak­cijų ma­ra­to­nas. Ren­ginių ir inicia­tyvų kasmet vis dau­gėja, tad spau­dimo paaukoti bent keletą eurų tiems, kuriems jų la­biausiai rei­kia, neatlaiko net di­džiausi kieta­šir­džiai. Apie šį reiš­kinį kalbamės su Rasa Kuodyte-Ka­zie­liene, psi­cho­loge, visuomenės svei­katos spe­cialiste, viešosios įstaigos Hu­ma­nizmo centro direktore.

Pasak jos, gruodį daugelį žmonių užplūstantis gerumas susijęs su tuo, kad esame socialios būtybės, mus veikia papročiai ir tradicijos. „Šiuo atveju kalbame apie krikščionišką Advento tradiciją. Tai – rimties, dvasinio apsivalymo metas. Natūralu, kad mažiau linksminamės, daugiau laiko skiriame apmąstymams, savivokai“, – dėsto p. Kuodytė-Kazielienė.

Manipuliuoja būsena

Pasak jos, nieko keista, kad, pasigilinę į save, pajuntame egzistencinį nerimą. Pradedame jausti kaltę, kad per darbus ir nuolatinį skubėjimą užmiršome pasirūpinti kitais. Atlikdami gerą darbą, pavyzdžiui, paaukodami bent kelis eurus socialiai remtiniems ar sunkiai sergantiems žmonėms, mes siekiame dvasinės ramybės, jaučiamės, tarsi grąžintume per metus susikaupusias „gerumo“ skolas. „Dovanojimo tradicija atsirado dėl tos pačios priežasties. Dovanomis atkreipiame savo dėmesį į kitus, dalijamės džiaugsmu, suteikiame vieni kitiems gerų emocijų“, – teigia psichologė.

Pasak jos, pasitelkdami reklamą per Kalėdų šventes mūsų psichologiniu nusiteikimu manipuliuoja ne tik prekybininkai, bet ir labdaros akcijų organizatoriai. „Pastaruoju metu televizijos nebežiūriu, bet jau anksčiau esu pastebėjusi, kad prieš Kalėdas rengiama daug projektų, per kuriuos akcentuojami globos namuose augantys ar sunkiomis ligomis sergantys vaikai, vieniši seneliai ir t. t. Televizijoje rodomi vaizdai žadina mums gailestį. Gal kai kurie išsiųsdami SMS už porą eurų bent trumpam pajunta kokį nors palengvėjimą ir tai tikrai nėra blogai, nes visgi žmogus atlieka gerą darbą“, – kalba p. Kuodytė-Kazielienė.

Akcijos stiprina visuomenę

Ponia Rasa linkusi manyti, kad per televiziją rodomi labdaros koncertai, kurių metu prašoma aukoti, atneša ne tik apčiuopiamą materialinę, bet ir dvasinę naudą – žmonės bent paklauso muzikos, užuot stebėję bukinančias kriminalines laidas, kuriose vyrauja siužetai apie užribyje atsidūrusius tautiečius.

„Negalima sakyti, kad tokios akcijos – neigiamas reiškinys. Dalijimasis, solidarumas stiprina visuomenę. Tik aš būčiau už tai, kad vieni kitiems geresni būtume visus metus, ne tik gruodį“, – teigia ji.

Moteris atkreipia dėmesį, kad brandžiose Vakarų Europos visuomenėse aukojimo tradicija gyva visus metus. Žinoma, gruodį kampanijos, kviečiančios aukoti, ten irgi aktyvesnės, tai veikiausiai lemia tos pačios krikščioniškos tradicijos.

Ji pastebi tendenciją, kad vis daugiau žmonių ne aukoja pinigų organizacijoms, o patys susiranda visuomenės narius, kuriems reikia vienokios ar kitokios pagalbos.

„Daugelis nori tiesioginio grįžtamojo ryšio, elementarios padėkos, jiems neužtenka televizoriaus ekrane besisukančių skaičių ar SMS su padėka. Be to, taip jie patys gali kontroliuoti, kad pinigai būtų naudojami tikslingai“, – sako ji.

Ne viskas reikšminga

Pasak pašnekovės, natūralu, kad pasitaiko atvejų, kai parama pasiekia ne tuos, kuriems ji būtina, bet to nereikėtų sureikšminti. Taip pat nereikėtų pernelyg nusiminti, jeigu žmogus, gavęs paramą ar dovaną, ima purkštauti, kad gavo ne visai tai ar ne tiek, kiek jam reikėjo.

„Tokiais atvejais reikia pasakyti, kad padedi tiek, kiek gali, – neprivalai tenkinti visų jo poreikių, nes pats sunkiai dirbi, kad išlaikytum save ar šeimą, sumokėtum mokesčius. Atsakomybė turi būti abipusė. Aš duodu, tu imi. Neimsi tu, duosiu kitam. Kitaip tariant, dalijimasis neturi virsti kokiomis nors prievolėmis, įsipareigojimais“, – įsitikinusi p. Rasa.

Vis dėlto ji atkreipia dėmesį, kad tikrai ne visos gražios iniciatyvos yra reikšmingos ir svarbios. Ji sako nesuprantanti garsenybių, rengiančių labdaros renginius, kuriuose surenkama vos keli šimtai eurų. „Matyt, tos žvaigždės nėra jau tokios didelės, jei sugeba tik tiek nuveikti. Tokias sumas galima surinkti vieną vakarą nepavakarieniavus restorane su draugų kompanija. Susidaro įspūdis, kad tokie vakarėliai, į kuriuos susirenka vis tie patys veidai, yra tik dar viena proga atkreipti į save dėmesį. Tie, kurie aukoja nuoširdžiai, tai daro tyliai, be didelės reklamos ir visus metus“, – dėsto p. Kuodytė-Kazielienė.

Ar nėra taip, kad, gausiai aukodami visokioms organizacijoms ar pavieniams asmenims, mes perkeliame ant savo pečių problemas, kurias turėtų spręsti valstybė? „Mes ir patys esame tos valstybės dalis, tad atsakomybe reikia dalytis. Tačiau sutinku su jumis, kad socialinių problemų turime labai daug ir jų visų labdaros akcijomis neišspręsime. Deja, bet žmonės mūsų šalyje iš tiesų dar nesijaučia saugiai – tai rodo ir nemažėjanti emigracija“, – kalba specialistė.

Ką daryti, kad valdžioje esantys žmonės skirtų daugiau dėmesio socialinėms problemoms ir nereikėtų jų spręsti patiems aukojant sunkiai uždirbtus pinigus? „Raginčiau aktyviau dalyvauti šalies politiniame gyvenime. Neužtenka balsuoti per rinkimus. Reikėtų stebėti, ar politikai vykdo savo rinkimų pažadus. Kita vertus, daugelis lietuvių sunkiai dirba, todėl grįžę į namus vakarais mažiausiai nori galvoti apie politiką. Nusiųsti SMS ir paaukoti kelis eurus paprasčiau nei parašyti laišką Seimo nariui, siekiant paveikti kokį nors valdžios sprendimą. Taip ir susidaro uždaras ratas“, – sako p. Kuodytė-Kazielienė.

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Kinijoje išleista solidi lietuvių poezijos rinktinė

Kinijos leidykla „Guangdong Flower City Publishing House“ išleido šiuolaikinės Lietuvos poezijos antologiją,...

Laisvalaikis
2019.11.12
„Rubiko kubo“ prekės ženklo valdytojai patyrė dar vieną pralaimėjimą Premium

Europos Sąjungos (ES) Bendrasis Teismas priėmė dar vieną nepalankų sprendimą gerai žinomo žaislo Rubiko kubo...

Rinkodara
2019.11.12
Apdovanojimas „Vilnius – Europos G taškas“ kampanijai vėl patraukė pasaulio dėmesį 2

Žinia, kad Vilniaus reklama „Vilnius – Europos G taškas“ buvo įvertinta auksu tarptautiniuose turizmo...

Rinkodara
2019.11.12
Didžiausias Vilniaus bunkeris bus išsaugotas

Po nugriautais „Profsąjungų rūmais“ rastas bunkeris bus išsaugotas, nes jo griovimas grėstų paties Tauro...

Laisvalaikis
2019.11.12
Prieš krepšinio aistras „Žalgirio“ arenoje – naudingos verslo pamokos Verslo tribūna

Ar įmanoma suderinti smagiai praleistą vakarą stebint aukščiausio lygio krepšinį ir naudingą verslo...

Verslo aplinka
2019.11.12
Kinijos tikslas – pralenkti Holivudą

JAV mažėjant pajamoms už Holivudo filmus – dėl piratavimo ir tokių turinio platformų kaip „Netflix“ arba...

Laisvalaikis
2019.11.11
Medijos – ir streso, ir atsipalaidavimo šaltinis Premium

Šiandieniame technologijų pasaulyje medijomis naudojamės vis daugiau, o prekių ženklams tai atveria didesnių...

Rinkodara
2019.11.11
Graikijos masalas investuotojams – mokesčių rojus

Graikija, bandydama išbristi iš užsitęsusios ekonominės krizės, meta iššūkį Londonui, Monakui ir...

Laisvalaikis
2019.11.10
Iliustruotoji istorija: aferos baigėsi bankrotu 2

Apie greitą praturtėjimą nepajudinus nė piršto svajoja ir aukštuomenė, ir prastuomenė. Ankstesniais laikais...

Laisvalaikis
2019.11.10
„Social Media Fest 2019“: renka įtakingiausiuosius socialiniuose tinkluose

Socialinių tinklų atradimų festivalio „Social Media Fest 2019“ komisija įvertino Lietuvos influencerius,...

Rinkodara
2019.11.10
Moterys Lietuvos kino industrijoje. Kokia problema? Premium 1

Jei skaitote šio straipsnio pavadinimą ir jus ima šioks toks irzuliukas, kad šis tekstas apskritai...

Verslo klasė
2019.11.09
Baltijos šalių Jaunojo tapytojo prizas iškeliavo į Latviją

Lietuvos, Latvijos ir Estijos meno pasaulio profesionalų, kolekcininkų ir mėgėjų smalsumas patenkintas: šių...

Laisvalaikis
2019.11.09
Mokslu grįstas apsipirkimo gidas: kaip neišleisti per daug 

Pasiklydę tarp lentynose sumaniai perdėliotų prekių, suvilioti akcijų, prisirinkę per daug ar ne to, ko iš...

Laisvalaikis
2019.11.09
LIONS prezidentas: mes – stiprūs, nes skirtingi Premium

1917 m. Melvinas Jonesas, garsus Čikagos verslininkas, draudikas, kartą per mėnesį lankydavosi verslininkų...

Verslo klasė
2019.11.09
Berlyno sienos griūties 30-metis: geležinė uždanga ir kiti piknikai Premium

Lygiai prieš 30 metų, 1989-ųjų lapkričio 9 d., griuvusi Berlyno siena iš esmės išjudino Rytų ir Vidurio...

Laisvalaikis
2019.11.09
„Fredos“ vadovas A. Ėmužis – apie baldų pramonės ateitį, robotus, vartojimą, lyderystę Premium 1

Antanas Ėmužis, vienos stambiausių šalyje baldų gamybos AB „Freda“ generalinis direktorius ir vienas...

Laisvalaikis
2019.11.08
Kampanija „Lietuvos DNR“ pelnė tarptautinį apdovanojimą

Vyriausybės kanceliarijos Lietuvos įvaizdžio grupės inicijuota komunikacinė kampanija „Lietuvos DNR“...

Rinkodara
2019.11.08
„NAPA Baltic 2019“ – daugiausia laimėjimų Lietuvos dizaineriams

Kasmetiniuose Baltijos ir Šiaurės šalių pakuotės dizaino renginyje „NAPA Baltic 2019“ išrinkti geriausi...

Rinkodara
2019.11.07
„Vilniaus lapai“ kviečia kalbėtis apie istoriją

Lapkričio 7–10 d. sostinėje – vėl „Vilniaus lapai“. Vos ketvirtus metus rengiamas tarptautinis festivalis...

Laisvalaikis
2019.11.07
Kultūros ministras apie situaciją Zapyškyje: tai – labai agresyvus sprendimas 1

Aplinkos tvarkymo sprendimas šalia Zapyškio Šv. Jono Krikštytojo yra agresyvus ir netinkamas, teigia Kultūros...

Verslo aplinka
2019.11.06

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau