Meno eksporto strategijos: leisti atsirinkti

Publikuota: 2015-12-12
Britų meno ekspertai Kauno bienalėje. Pirmajame plane – Alessandro Vincitelli, „Baltic“ šiuolaikinio meno centro Geitshede atstovas. Lietuvos kultūros instituto nuotr.
Britų meno ekspertai Kauno bienalėje. Pirmajame plane – Alessandro Vincitelli, „Baltic“ šiuolaikinio meno centro Geitshede atstovas. Lietuvos kultūros instituto nuotr.
 

Lapkričio pabaigoje keturi tarpdisciplininio meno ekspertai iš Jungtinės Karalystės leidosi į intensyvią kelių dienų tiriamąją „ekspediciją“ po Vilniaus ir Kauno galerijas, muziejus, meno centrus ir dirbtuves, kur susipažino su Lietuvos šiuolaikinio meno panorama ir jos kūrėjais.

Ekspertų grupėje – „Baltic“ šiuolaikinio meno centro (Baltic Centre for Contemporary Arts) Geitshede atstovas kuratorius Alessandro Vincitelli, Londono „Serpentine Galleries“ viešųjų programų kuratorė Lucia Pietroiusti, šios galerijos kuratorės asistentė Claude Adjil ir galerijos „Whitechapel Gallery“ (Londonas) atstovė Poppy Bowers. Jie lankėsi Šiuolaikinio meno centre, Nacionalinėje dailės galerijoje, Vilniaus dailės akademijoje, „Vartų“ galerijoje, „Ruperto“ meno ir edukacijos centre, Kauno bienalėje, galerijoje „Post“ ir Lietuvos dailininkų sąjungos Kauno skyriaus galerijoje „Menų parkas“. Šis vizitas yra tęstinės Lietuvos kultūros instituto Ekspertų vizitų programos dalis, jį institutas parengė kartu su Lietuvos kultūros atašė Jungtinėje Karalystėje Rita Valiukonyte.

Mieliau atranda patys

Kokie galėtų būti šios kelionės rezultatai? Kodėl prasminga organizuoti tokius vizitus – juk taip paprasta elektroniniu paštu išsiųsti informaciją, nuorodą į interneto puslapį, vaizdo įrašą? Ar Lietuva, britų akimis, jau yra vienas iš taškų meno žemėlapyje, ar vis dar – terra incognita?

Ritos Valiukonytės nuomone, tiriamosios ekspertų kelionės yra vienas efektyvesnių būdų stiprinti tarptautinius profesionalų tinklus ir populiarinti lietuvių kultūrą svetur. Čia atvykusių užsienio ekspertų žinių (ne tik geografinių) laukas smarkiai prasiplečia, užmezgami tiesioginiai ryšiai, vėliau idealiu atveju jie virsta ilgalaikiu bendradarbiavimu.

„Kuratoriai retai susidomi jiems nežinoma šalimi ir jos menininkais, tiesmukai peršant katalogus, siunčiant nuorodas ir, neduokdie, siūlant jau parengtą parodą. Ekspertai yra smalsūs, bet renkasi ir atranda patys. Todėl jų atvykimas į šalį yra realus šansas būti pastebėtiems“, – sako p. Valiukonytė, ketvirtus metus atstovaujanti Lietuvos kultūrai Jungtinėje Karalystėje.

Pasak kultūros atašė, šiemet Lietuvoje anksčiau viešėjusių britų ekspertų vizitai jau davė rezultatų: vienoje pagrindinių Mančesterio galerijų „Whitworth Gallery“ šį spalį atidarytoje parodoje „Art_Textiles“ eksponuojami Monikos Grašienės ir Laimos Oržekauskienės darbai, Henlio festivalyje koncertavo grupė „Žalvarinis“, Petverto festivalyje – „MaLituanie“. 2016 m. „Ikon“ galerijoje Birmingame bus atidaryta Žilvino Kempino paroda, DRAF galerijoje Londone – pristatytas Augusto Serapino projektas, fotografijos galerija „Impressions Gallery“ Bradforde 2017 m. planuoja surengti lietuvių fotomenininkių parodą.

Žvilgsnis iš šalies

„Per keturias dienas pamačiau daug įdomaus meno, lankiausi įkvepiančiose menininkų dirbtuvėse, parodose ir galerijose. Manau, bendradarbiavimo perspektyvos labai realios“, – įspūdžiais dalijasi p. Vincitelli. Šiuolaikinio meno centro „Baltic“ atstovas svarsto galimybę kviestis lietuvių menininkus į kūrybinių rezidencijų programą, surengti bent vieno jų parodą, kalba apie realius 2017–2018 m. projektus.

Įtakingos Londono šiuolaikinio meno erdvės „Whitechapel Gallery“ atstovė p. Bowers vyko į Lietuvą be išankstinės vizijos, tiesiog susipažinti su Lietuvos menininkais, institucijomis ir šiuolaikinio meno raida.

„Atradau gyvybingą ir progresyvų meno lauką. Dėl to, kad šalis maža, jo segmentai stipriai susiję tarpusavyje, atviri vidiniam dialogui (būtent to trūksta Jungtinės Ka­ralystės institucijoms). Man pasirodė, kad tiek meno institucijos, tiek skirtingos menininkų kartos neblogai susikalba ir yra atviros eksperimentams. Pastebėjau originalių kuratorystės idėjų tiek ŠMC, tiek kitur. Labai patiko, kad meno centrai kviečia kuratorius–parodų rengėjus iš kitų institucijų ir net šalių. Taip skatinama idėjų apytaka“, – teigė ekspertė. Didelį įspūdį jai padarė ir kai kurių mūsų menininkų bei institucijų tarpdiscipliniškumas – ypač Vilniaus dailės akademijos prorektoriaus menui Julijono Urbono idėjos ir praktikos taikant naujausius mokslo išradimus ar net mokslinės fantastikos inspiracijas meno procesuose.

Kuratorė pristatys vizito Lietuvoje įspūdžius kolegoms galerijoje. Ji tikisi, kad pažintis su iki tol „nežinoma žeme“ bus tęsiama – bus parodų, susitikimų su lietuvių menininkais, kino peržiūrų tiek galerijoje „Whitechapel“, tiek jos partnerių – „NEON Foundation“ – erdvėse Graikijoje.

Kitaip nei p. Vincitelli ir p. Bo­wers, „Serpentine Gal­le­ries“ kuratorė Lucia Piet­roiusti neprastai orientuojasi šiuolaikinio Lietuvos meno scenoje (jos atstovaujamoje galerijoje 2012 m. vyko Jono Me­ko paroda).

„Esu didžiulė Lietuvos menininkų ir kuratorių gerbėja – pažįstu ir J. Meką, ir Raimundą Ma­lašauską, Deimantą Nar­ke­vičių, Liną Lapelytę ir daugy­bę kitų, bendravau su ne vienu menininku, grįžusiu iš re­zidencijos jūsų „Ruperto“ centre, – mano lūkesčiai prieš šią kelionę buvo didžiuliai. Ti­kėjausi pamatyti gyvybingą meno pasaulį, kuriame jaučiamas stiprus vienas kito pa­laikymas. Galiu pasakyti, kad nenusivyliau“, – tikina p. Piet­roiusti.

Minčių sėklos

Ponią Bowers pakerėjęs Ju­lijonas Urbonas sako, kad jau derina su šia britų kuratore bendradarbiavimo detales. „Manau, ši iniciatyva yra perspektyvi. Tiesą pasakius, net gyvenant Londone ir besišlaistant parodų vakarėliuose, sunku užmegzti ryšį su tokiais žmonėmis. O čia dar – su visais vienu metu“, – sako menininkas.

Anot Justės Jonutytės, „Ru­per­to“ meno ir edukacijos centro direktorės, centre ap­silankę ekspertai labiausiai susidomėjo rezidencijų programa. Gerą įspūdį jiems padarė programos struktūra ir rezidencijos sąlygos, buvo aptartas „Rupert“ ir britų atstovaujamų institucijų bendradarbiavimas.

Virginija Vitkienė, Kauno bienalės meno vadovė, sako pastebėjusi, kad svečiai itin domėjosi bienalės struktūra, jos savarankiškumu ir tarptautiškumu: „Mums patiems buvo labai įdomu su ekspertais vaikščioti po bienalės parodas – jie komentavo kūrinius, papildydavo mūsų turimą informaciją apie menininkus savo žiniomis. Atrodė, kad „Gijų“ paroda vyksta ne Kauno centriniame pašte, o galerijoje „Whitechapell“ ir mes pas juos atvykome į svečius. Ypač kuratoriai domėjosi lietuvių autorių kūriniais.“

Pasak Neringos Čer­niaus­kai­tės, tarpdisciplininio meno dueto „Pakui Hardware“ narės, britų ekspertai nuoširdžiai domėjosi jos ir Ugniaus Gelgudos kūryba: „Neatrodė, jog jie ieško ko nors specifiškai lietuviško ar rytų europietiško, priešingai – pagaliau lietuvių menininkai matomi kaip tarptautinio tinklo nariai, kuriantys pasaulinėmis temomis ir raiška. Kol kas sudėtinga pasakyti, ar šie susitikimai turės konkrečių rezultatų (bent jau mūsų atveju), tačiau tai įprasta praktika: šie susitikimai kaip sėja – pasėjame minčių sėklas vieni kitų galvose ir atėjus tinkamam laikui jos gali imti ir sudygti.“

infogr.am::infogram_0_kulturos_vizitai

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Demokratija versle, arba Bučkis „Caffeine’ui“ Premium

12.27. „Kaip manai, kiek versle demokratijos?“ – klausiu draugės verslininkės feisbuko „Messenger“. „Jei...

Verslo klasė
2019.03.17
Istorija: murzinas ir brangus XIX–XX a. sandūros Vilnius Premium

XIX a. pabaiga – XX a. pradžia siejama su ypač svarbiais mūsų šaliai įvykiais – pradedant lietuvių tautiniu...

Laisvalaikis
2019.03.17
Muzika: netikėtas žvilgsnis į jidiš pasaulį Premium

Laikau tenoro Rafailo Karpio ir pianisto Dariaus Mažinto niekur nepaminėtą kompaktinį diską „Yiddish Songs“ –...

Verslo klasė
2019.03.17
Viešbučio naujovė – savaime išsivalantys kambariai 5

Technologinė pažanga nesustodama skverbiasi ir į viešbučių industriją. Šviežiausia technologinė inovacija –...

Paslaugos
2019.03.17
Vilniuje pridygs dar daugiau meno instaliacijų

Sostinės savivaldybė tęsia meno projektų ir instaliacijų iniciatyvą „Kuriu Vilnių“ – ką tik paskelbti dar 13...

Laisvalaikis
2019.03.16
Lutherio tviteris brukamas per Tapino–Overtono langą Premium

Kaip ir kodėl visuomenėje vyksta permainos? Ar pažiūros ir papročiai keičiasi todėl, kad kokie nors...

Verslo klasė
2019.03.16
Prastą socialinio kredito reitingą turintys kinai nebegali keliauti 8

2018 m. kelionių planus turėjo atšaukti milijonai kinų – valdžia jiems tiesiog neleido įsigyti bilietų...

Laisvalaikis
2019.03.16
„Lietuvos geležinkelių“ vadovas M. Bartuška: išlieku ramus, kai kitiems reikia valerijonų Premium 25

Mantas Bartuška, AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinis direktorius, sako, kad jau porą metų keliaudamas po...

Laisvalaikis
2019.03.15
Lietuvos miestai – žvaigždės, pernai sulaukę daugiausiai turistų 2

VšĮ „Keliauk Lietuvoje“, remdamasi statistikos duomenimis, sudarė daugiausiai vietinių ir užsienio turistų...

Paslaugos
2019.03.14
Paskelbė „Auksinių scenos kryžių“ nominantus

Kultūros ministerija paskelbė, kas šiemet pretenduoja į svarbiausius profesionalaus teatro ir meno kūrėjų...

Laisvalaikis
2019.03.12
Meno projektas siūlo pinigų ir nieko neveikti

Švedų meno projektas atrinktam žmogui kas mėnesį mokės po 2.033 Eur už tai, kad jis veiktų, ką nori.

Laisvalaikis
2019.03.11
 Pirma sumokėk, tuomet reikalauk rezultato 4

Antrą kartą atvykęs į Dantų karalystę – juostinių plieno pjūklų lentpjūvėms gamyklą Rumunijoje –...

Verslo klasė
2019.03.11
Specifinės gamybinės problemos Dantų karalystėje Premium

– Buna ziua, – pasigirdo ragelyje. – Buna ziua, – automatiškai atsakiau į rumunišką pasisveikinimą.

Verslo klasė
2019.03.11
Albertas Sinevičius: pirmoji atkurtos nepriklausomos Lietuvos Vyriausybė dirbo nepolitikuodama Premium 1

„Dabar pasigirsta kalbų, kad ne už tokią Lietuvą kovojome. Man regis, reikia skirti dvi sąvokas:...

Laisvalaikis
2019.03.11
D. Katkus: pianistės G. Ručytės įdvasintas girdėjimas Premium

Kas yra didžiųjų muzikinių kultūrų stiprybė? Atmintis. Ne muziejų saugyklos, bet kasdienis savo meno...

Verslo klasė
2019.03.10
Tomas Sinickis: Idealisto memuarai arba Purgystanas (I) Premium 1

Kam mums reikėjo į Purgystaną, aš vis dar iki galo nežinau. Tikriausiai buvo dvi priežastys. Pirma, apie...

Verslo klasė
2019.03.10
Kovo 11-osios renginiai visoje Lietuvoje 2

Kovo 11-ąją švęsime atkurtos nepriklausomos savo valstybės 29-ąsias metines. Džiugiai, su trispalvėmis,...

Laisvalaikis
2019.03.10
Garsiausios istorijoje žmogžudystės vietą atvers turistams 2

Lankomiausio Italijos miesto Romos valdžia paskelbė planuojanti rekonstruoti senovinę aikštę, kurioje įvyko...

Paslaugos
2019.03.09
Lenkijos politika – pinigai ir teisingumas 5

2019 m. sausio pabaigoje Lenkiją sukrėtė didžiausias iki šiol skandalas dėl valdančiosios partijos „Teisė ir...

Verslo klasė
2019.03.09
Šiaulių „Aušros“ muziejui toliau vadovaus R. Balza

Kultūros ministerijos surengtą konkursą eiti Šiaulių „Aušros“ muziejaus direktoriaus pareigas laimėjo...

Laisvalaikis
2019.03.08

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau