Šimtametė „Cox Enterprises“ istorija, arba kaip išlaikyti šeimos verslą

Publikuota: 2015-10-13
Jimas Kennedy, „Cox Enterprises“ vadovas. Bendrovės nuotr.
Jimas Kennedy, „Cox Enterprises“ vadovas. Bendrovės nuotr.
 

„Net mažiausias triukšmas gali tapti pretekstu garsiems komentarams“, – sako Jimas Kennedy, medijų konglomerato „Cox Enterprises“ vadovas. Galbūt, turint omenyje jo verslo sritį, šis pasakymas skamba paradoksaliai, bet p. Kennedy veikiausiai neklysta. Jis – jau trečios Coxų kartos atstovas, vadovaujantis dar 1898 m. įkurtai kompanijai.

Nors „Cox Enterprises“ grupės pardavimai per metus siekia apie 17 mlrd. USD, o jai vadovaujantis p. Kennedy užima 50 vietą „Forbes“ turtingiausių JAV žmonių sąraše (jo turtas vertinamas 9 mlrd. USD), viešojoje erdvėje 67-erių verslininko pavardė nešmėžuoja. Tiesa, ne todėl, kad jo karjera žiniasklaidai neįdomi – p. Kennedy tiesiog saugo savo privatumą.

Sugebėjimas išvengti nereikalingo dėmesio bei kuklumas yra vienos iš kertinių p. Kennedy vertybių. Jis neneigia, kad Coxų giminė, vis dar valdanti daugiau nei šimtą metų skaičiuojantį verslą, gyvena patogiai, bet prabanga jai svetima. Jis pats vairuoja ekonominės klasės „Toyota Prius“, nedalyvauja viešuose renginiuose ir vietoje didelių pareiškimų renkasi dideles investicijas į potencialo turinčius „startuolius“. Per pastaruosius dešimt metų jis tėra davęs vieną interviu („Forbes“ žurnalui) ir jame pasakė, kad geriau būtų pavadintas necenzūriniu žodžiu nei milijardieriumi.

Vis mažiau p. Kennedy kalba ir apie verslą. Praėjusiais metais įveikęs prostatos vėžį, didesnę dalį kompanijos valdymo jis ketina perleisti jaunesniems šeimos nariams – taip „Cox Enterprises“ atsidūrė jo rankose, taip iš jų ir išeis. Iš vienos kartos rankų į kitas keliauja ir pagrindinis verslo principas – po savęs šeimos verslą palikti dar stipresnį ir didesnį.

Nuo laikraščio iki korporacijos

Coxų giminės ryšį „Cox Enterprises“ paliudija ne tik bendras šeimos bruožas (kaip sako p. Kennedy, tai – didelė nosis), bet ir kompanijos būstinėje išsaugota erdvė įkūrėjui ir dabartinio vadovo seneliui Jamesui Coxui atminti – joje po stiklu paliktas ne tik praėjusio amžiaus vidurio aksominis švarkas, bet ir tokie akcentai kaip maža liūto statulėlė, cigaro laikiklis bei telefonas.

Ponas Coxas savo įmonei suteikė gerokai daugiau nei tik vardą – nuo pat kompanijos įkūrimo 1898 m. panašios išliko tiek įmonės vertybės, tiek žiniasklaidos raidai skiriamas dėmesys. Gimęs 1870 m. Ohajuje, p. Coxas pirmąją darbo patirtį įgavo už 40 centų per savaitę vietinėje mokykloje dirbdamas valytoju, paskui vietiniame laikraštyje asistavo spaustuvės prižiūrėtojui, dirbo mokytoju ir reporteriu laikraštyje „Cincinnati Enquirer“.

Kompanijos istoriją jis pradėjo 1898 m. už skolintus 26.000 USD įsigydamas savo pirmąjį laikraštį. Po to sekė ne tik kitų žiniasklaidos organizacijų supirkinėjimas, bet ir politinė karjera – p. Coxas dvi kadencijas buvo Ohajo gubernatoriumi ir 1920 m. kandidatavo į JAV prezidentus.

Tiesa, pralaimėti rinkimai jį paskatino nusigręžti nuo politikos ir grįžti prie žiniasklaidos verslo. 1935 m. jis įkūrė vieną pirmųjų radijo stočių regione, gan greitai sekė ir pirmojo JAV pietuose televizijos kanalo įkūrimas.

Po įkūrėjo mirties 1957 m., verslą perėmė jo sūnus Jamesas jaunesnysis, pradėjęs įmonės invaziją į kabelinės televizijos verslą. Po jo mirties 1974 m., kompanija atiteko kitoms dviem p. Coxo dukterims, toliau sėkmingai vysčiusioms žiniasklaidos verslą ir tęsusioms pradėtus darbus.

Vieni iš didžiųjų

Pagrindinis šeimos verslo tikslas atsispindi ir „Cox Enterprises“ rezultatuose. Vadovaujant p. Kennedy, Atlantoje įsikūrusi medijų kompanija per pastarąjį dešimtmetį pardavimus išaugino beveik perpus, o metinis pelnas siekia apie 1,4 mlrd. USD ir per tą patį laikotarpį išaugo dvigubai.

Beveik du trečdaliai kompanijos pajamų ir pelno ateina iš telekomunikacijų segmento – šiuo metu „Cox Enterprises“ yra trečia didžiausia JAV kabelinės televizijos tiekėja ir svarbi žaidėja interneto paslaugų sektoriuje. Sparčiai auga ir kompanijos verslo dalis, susijusi su internetiniais automobilių pardavimo aukcionais, kurie generuoja 4,3 mlrd. USD pajamų. Kadaise pagrindine verslo dalimi buvusi medijų atšaka (laikraščiai, televizijos ir radijo kanalai) kompanijai kasmet uždirba maždaug 1,8 mlrd. USD.

Pasak Byrono Trotto, garsaus investuotojo ir „BDT Capital Partners“ vadovo, „Cox Enterprises“ stiprybė – puikus gebėjimas valdyti informaciją, apgalvoti ir atsargiai priimti sprendimus.

„JAV vis dar egzistuoja sėkmingo šeimos verslo modelis. Coxų giminė tai įrodo“, – aiškina p. Trotto.

Nieko stebėtino, mat visos kompanijos akcijos priklauso įmonės įkūrėjo palikuonims: p. Coxo dukrai, 95-erių Anne Cox Chambers, atiteko 50% kompanijos dalis (ji vis dar yra valdybos narė), o anūkai Jimas ir jo sesuo Blair valdo po 25%.

Žingsnis į internetą

Nors ekspertai mano, kad dėl itin nestabilios medijų rinkos „Cox Enterprises“ veikiausiai turėjo nunykti dar prieš dešimtmetį, 1988 m. įmonei vadovauti pradėjęs p. Kennedy sugebėjo sėkmingai transformuoti kompanijos veiklą. Nuo praėjusio amžiaus vidurio iki dešimtojo dešimtmečio „Cox Enterprises“ portfelis beveik nesikeitė – įmonė valdė 17 dienraščių, 8 televizijos kanalus ir 9 radijo stotis. Žaidimo taisykles netrukus pradėjo keisti prasidėjusi interneto era, lėmusi, kad šiandien turtingiausiųjų sąraše nepavyks rasti nė vienos šeimos, pasilikusios prie tradicinės žiniasklaidos modelio.

Kiek kitokį kelią amžiaus pabaigoje pasirinkęs p. Kennedy nesuklydo – pardavęs mažesnius laikraščius ir kai kurias žiniasklaidos organizacijas sujungęs į didesnes grupes, jis pradėjo domėtis interneto galimybėmis. Ir atrado aukso gyslą ten, kur jos tikėtis būtų sunku – naudotų automobilių skelbimų laikraščiuose. Juos nusprendęs perkelti į internetinę erdvę, p. Kennedy įkūrė svetainę „Autotrader.com“, po kurio laiko supirko potencialius konkurentus ir šiandien valdo bene geriausiai optimizuotą automobilių perpardavimo sistemą JAV.

Kitas svarbus žingsnis į interneto erą – didelės spartos interneto tiekimas smulkesniuose šalies regionuose. Į plėtrą „Cox Enterprises“ jau investavo daugiau nei 15 mlrd. USD ir ketina atbaidyti panašias paslaugas tiekiančius konkurentus, tarp kurių – ir „Google“ siūloma paslauga „Fiber“.

Kiek tolimesnė „Cox Enterprises“ perspektyva – interneto tiekimo ir sveikatos apsaugos priemonių sintezė. Kaip teigia pats p. Kennedy, pokario metais gimusi karta (apie 75 mln. amerikiečių) naudojasi kabeline televizija ir internetu, todėl potencialiai sėkminga verslo idėja galėtų būti naujos technologijos, kurios leistų pagrindinius sveikatos tyrimus atlikti namuose ir juos internetu perduoti gydytojams. Tai paaiškina ir „Cox Enterprises“ investiciją į mobilių medicininių tyrimų kompaniją „Theranos“.

Palikimas ateičiai

Kaip teigia p. Kennedy, pirmasis ir paskutinis jo tikslas valdant šeimos verslą yra paprasčiausiai nesusimauti.

„Vos pradėjęs dirbti supratau, kaip svarbu yra išlaikyti status quo, bet tuo pačiu medijų verslas įpareigoja suvokti, kad stovėjimas vietoje yra lygus žengimui atgal“, – pasakoja verslininkas.

Jis neslepia, kad dabar kompanijos strategiją formuoja ne tik šeimos nariai – pastarųjų metų sveikatos problemos ir „Cox Enterprises“ plėtra įmonės valdybą papildė naujais vardais. Tiesa, puikiai pažįstamais kompanijos viduje – daugelis aukščiausias pozicijas užimančių darbuotojų „Cox Enterprises“ dirba nuo tada, kai prie įmonės prisijungė ir p. Kennedy.

Vis dėlto „Cox Enterprises“ ateitis priklauso būtent Coxų giminei – į kompanijos darbą jau įsiliejo p. Kennedy pusbrolis Alexas, vice prezidentas, ir sūnus Jamie. Paklausus, kokia jų vizija įmonės ateičiai, atsakymas nuskambėjo it pasiskolintas iš Jameso Coxo užrašų: „Mūsų šeimos požiūris į sėkmę neapsiriboja vien tik skaičiais prie asmeninio turto langelio. Tai nėra mūsų tikslas, – sako Alexas, – Pagrindinis uždavinys – po savęs palikti kompaniją didesnę ir geresnėje formoje. Tai viskas.“

Žinote, ką norite žinoti?
Užsisakykite personalizuotą naujienlaiškį.
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Kainodaros ekspertė I. Radavičienė: manipuliuoti vartotojo emocijomis – ne visada blogai Premium

Indrę Radavičienę, elgsenos kainodaros ekspertę ir rinkodaros strategę, į pokalbį kviečiuosi bene pirmąją...

Laisvalaikis
11:29
Venecijos bienalė: sirgalių reikia ir sportui, ir menui

Ar jau atkreipėte dėmesį į reklaminius stendus gatvėse „Ir menui reikia sirgalių“, kuriuose žinomi Lietuvos...

Laisvalaikis
2019.04.24
Paryžiaus katedrai atstatyti – nuo 3D technologijų iki žaidimo „Assassin’s Creed“ Premium

Prancūzijos prezidentas Emmanuelis Macronas pareiškė, kad nuo gaisro nukentėjusi Paryžiaus Dievo Motinos...

Laisvalaikis
2019.04.23
Nepalas matuos, ar nenutrupėjo Everesto viršukalnė

Nepalas į Everestą siunčia tyrinėtojų komandą, kurios užduotis bus pamatuoti, ar aukščiausias pasaulio kalnas...

Laisvalaikis
2019.04.22
I. Kantas šaldytuve ieško pieno Premium

Pats Immanuelis Kantas (1724–1804 m.) manė, kad jo protėviai buvo škotai. Ilgą laiką šitokia filosofo...

Verslo klasė
2019.04.22
200 metų buvęs pamirštas paveikslas eksponuojamas Vilniuje 1

Vilniaus paveikslų galerijoje (Didžioji g. 4) eksponuojamas VU Piešimo ir tapybos katedros

Laisvalaikis
2019.04.22
Mokytis, mokytis. Bet kitaip 6

Vieną dieną man Brigita pasakė, kad nori pasikalbėti. Net nežinau, kaip čia taip išėjo – tiesiog ėmė ir...

Verslo klasė
2019.04.22
Paskui Japoniją išvykimo mokestį turistams įveda ir Malaizija 2

Vis daugiau valstybių nori rinkti mokesčius iš turistų ne tik jiems šalyje būnant, bet ir tuomet, kai...

Paslaugos
2019.04.22
„Mėgintuvėlis LT“ įkūrėja: verslo eksperimentas – uždegti mokslu vaikus Premium

Renata Česūnienė, MB „Mėgintuvėlis LT“ įkūrėja, pasitinka savo laboratorijoje. Stalas čia nukrautas...

Laisvalaikis
2019.04.19
Išsiaiškino, kur Shakespeare‘as rašė „Romeo ir Džiuljetą“

Britų istorikas Geoffrey‘is Marshas sako nustatęs, kur gyveno Williamas Shakespeare‘as (1564-1616 m.), kai...

Laisvalaikis
2019.04.17
Jei į Prezidentus kandidatuotų robotas

Vilniuje veikiantis privatus MO muziejus, atkreipdamas dėmesį į balandžio pradžioje atidarytą naują didžiąją...

Laisvalaikis
2019.04.17
Dievo Motinos katedrai verslas aukoja milijonus 2

Nacionaline tragedija vadinamas Paryžiaus Dievo Motinos katedros gaisras sujaudino ne tik tikinčiųjų širdis.

Laisvalaikis
2019.04.17
Futurologas Ch. Kutarna: naujame pasaulyje senos tiesos negalioja Premium

Futurologas dr. Chrisas Kutarna į interviu atvyko beveik parą keliavęs iš Naujosios Zelandijos – per Dohą, o...

Laisvalaikis
2019.04.16
NTAKD riboja tarptautinių „Vyno dienų“ reklamą Premium 8

Didžiausią Baltijos ir Šiaurės Europos šalių vyno parodą „Vyno dienos“ rengiantis „Vyno klubas“ pranešė, jog...

Laisvalaikis
2019.04.16
Paryžiaus katedra: kas prarasta ir kas laukia 7

Pirmadienio vakarą Paryžiaus Dievo Motinos katedrą niokojusį gaisrą pavyko numalšinti. Nors sudegė visas...

Laisvalaikis
2019.04.16
Kakė Makė eina į „Akropolius“ 9

„Alma littera“ pranešė plečianti savo valdomo „Kakės Makės“ prekės ženklo pasaulį – rugpjūtį Vilniaus ir...

Laisvalaikis
2019.04.15
Graikija ir Turkija turistams atvers senovinių laivų sudužimo vietas

Graikija ir Turkija turistams – nardytojams rengiasi atverti naujus povandeninės archeologijos lobynus.

Paslaugos
2019.04.15
Kelionės verslo reikalais – ne į sveikatą 1

Darbo reikalais dažnai keliaujantys žmonės retai kalba apie tokių išvykų romantiką, jiems tai – neišvengiama...

Laisvalaikis
2019.04.14
1940-ųjų ruduo – kelias į „Barbarossą“ Premium

Vos spėjus Vokietijai sutriuškinti Prancūziją ir išmesti iš žemyno britus, 1940 m. vasarą pasaulis ėmėsi...

Verslo klasė
2019.04.13
Savaitgalis Birštone: ką aplankyti ir kokių pramogų siūlo kurortas 5

Birštoną galima vadinti etaloniniu sėkmės pavyzdžiu: dar prieš penkerius metus kaip galimą kurortą poilsiui...

Laisvalaikis
2019.04.13

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau