Rūkų rūkai ir revoliucinė architektūra XII Baltijos trienalėje

Publikuota: 2015-10-09
 

Jei pirmas sakinys neužka­bina, antro niekas neskaitys. Jei skaitote, tikitės, kad antrame sakinyje bus ne pranašystė, o diagnozė. Geriau žiauri, nei viltinga. Pavyzdžiui – į parodą neikite, jei nemėgstate dūmų. Dūminių uždangų ir miglos pūtimo į akis. Dvyliktoji Baltijos trienalė Šiuolaikinio meno centre yra rūkų rūkai (skaičiau, kad tai – tikslesnis Senojo Testamento „tuštybių tuštybės“ vertimas).

Jei vis dar skaitote, gaištate brangų savo laiką. Bet jei jums laikas (kap-kap-kap-kapsintis kapitalas) nusispjauti, galite tai padaryti ŠMC. Kas valandą tris minutes ten galima spjaudyti į pražiotas garso kolonėlių burnas. Ta objektiška pornografija turėtų išlaisvinti jūsų sąmonę ar bent kūno skysčius. Aš nespjaudžiau iš principo – neįdomu laužtis pro atviras duris. Bet džiaugiuosi, kai kiti spjaudo. Nusispjauk parodoje į rankomis neliečiamą eksponatą – ir pajusi, kad dabar gali kirsti dūminę uždangą nepaliestas.

Spjaudytis nemandagu

Jay Tan „Seilių kolonėlės“ (2015) parodos gide pristatomos kaip sriuba iš mūsų pačių: „Ne kraujo drama, ne prakaito išdidumas, ne emocingas ašarų šarmas – paskutinysis iš skysčių“. Skystis kaip emocinės informacijos nešėjas, rišamoji kietų ir užkietėjusių kūnų medžiaga. Jis išlaisvina ir apriboja – ten, kur prasiveržia skysčiai, yra pažeidžiamiausios kūno ribos. „Spjaudytis nemandagu“ – teigiama aprašo pabaigoje. Bet man nusispjauti. Suprantu tai kaip bandymą apibrėžti kūrinio veikimo lauką – kad nepradėčiau spjaudyti į visus kūrinius. Žinoma, toks draudimas negalioja kritikui, o ypač kritikei. Gera kritikė – kaip gyvatė – spjaudosi nuodais. Ar jie mirtini, priklauso ne tik nuo dozės ir rožinio „Verslo žinių“ popieriaus, bet ir nuo skaitytojo imuninės sistemos. Nepažįstu nė vieno menininko ar kuratoriaus, mirusio nuo kritikės įkandimo. Išgijusio, deja, irgi nepažįstu.

Klaida ir teisingumas

Jei jau kalbame apie gydomąsias meno (ir kritikos) galias, verta išbandyti Biankos Rolando „Vakcinas“ (2010) – piešinius mikstūra, arbata ir kūno skysčiais. Trienalės kuratorė Virginija Januškevičiūtė per ekskursiją pasakojo, kad kai Biankos pa­roda buvo atidaryta Lenkijoje 2010-aisiais, pasveiko 10 žmonių. Ar pasveiko nors vienas Lietuvoje, negalėčiau pasakyti. Daug šiuolaikinio meno paremta placebo principu – dar prieš pradėdamas vartoti, turi tikėti stebuklingomis jo galiomis. Tikėjimas nėra toks lengvas dalykas, kaip atrodo. Tik naivuoliai ir palaimintieji tiki besąlygiškai. Visi kiti griebiasi tikėjimo šiaudo šokdami per abejonės bedugnę. Bianka Rolando išganingai tiesia receptą – eilėraštį „Gaudynės“, parašytą sestinos forma. Tai dar viduramžių trubadūrus menantis poezijos žanras, kuriame tam tikra tvarka pasikartoja paskutiniai eilutės žodžiai. Autorė tuos šešis žodžius rado ant seno stadiono sienų Poznanėje tarp grafičio užrašų (stadionas XX a. pradžioje buvo priverstinio darbo stovykla). Bėda ta, kad lietuviškas vertimas nėra sestina, todėl dingsta pasikartojimai ir atsiranda absurdiškos žodžių samplaikos. Tikriems tikintiesiems tai neturėtų trukdyti – net jei tai kito Biankos darbo dalis.

Tačiau vertėjų „falsifikuoti“ receptai kelia rimtų klausimų – jei klaidingai vartojant meną (ar įmanoma jį vartoti teisingai?) vis tiek pasiekiamas nušvitimas, ar klaida netampa teisingumo norma? Niekas į šį klausimą neatsakys – nebent Žygimantas Kudirka, geriausias Lietuvos slemeris (beje, laimėjęs ir Europos slemo poezijos varžybas). Jis vis dažniau dalyvauja ir šiuolaikinio meno projektuose – „Kosminio darželio“ performanse su Cooltūristėmis, Valentino Klimašausko „Mamuto klonavimo“ apeigose ir trienalėje rodomame videofilme apie dronus.

Vykstant masinei vaizdo menininkų migracijai į garso ir neurolingvistinio programavimo sferą, dainininkai bei muzikantai skuba užimti ištuštėjusius vaizdų gamybos fabrikus. Menininkai vis dažniau renkasi ne ekraną, erdvę ar drobę, o žiūrovo smegeninę, bandydami suprojektuoti savo idėjas tiesiog parodos lankytojų galvoje. Virtualioje vaizduotės inžinerijoje sunku išsiversti be tokių kalbos dizainerių kaip Ž. Kudirka, sukūręs repą iš automobilių numerių. Žodis, kalbos ritmas, pasakojimo įtaiga ir paradoksalūs pastebėjimai tampa svarbia statybine šiuolaikinio meno medžiaga – net jei statomi vaizduotės babeliai.

Kūrinys ar kontekstas?

Konteksto svarba dažnai pranoksta turinio ir net kūrinio svarbą. Pastaruoju metu ypač suvešėjo šiuolaikinio meno invazija į „neparodines“ erdves – buvusius fabrikus, paštus, teatrus. Aplinka tokiu atveju visada „suveikia“, o kūriniai – tik kartais. Kai kurie. Geriausiai tie, kurie sugeba konceptualiai pažadinti netikėtą kontekstą. Kaip rašė viešųjų erdvių tyrinėtoja Miwon Kwon, įvietinti meno kūriniai dabar akcentuoja ne fizinį, o diskursyvų kūrinio ir aplinkos ryšį – paprasčiau tariant, svarbu ne kaip toje naujoje vietoje kūrinys atrodo, o kokių naujų (ir pamirštų senų) istorijų pasakoja. Neatsitiktinai parodos pradžią žymi įrėmintas kultūros savaitraštis „7 meno dienos“ su Eglės Rindzevičiūtės straipsniu apie ateities prognozavimo strategijas, pasirodęs trienalės atidarymo dieną.

Architekto rankose

Trienalėje diskursyvus pradas nusveria fizinį. Idėja dažnai pranoksta rezultatą – tada galvoji, ar apskritai reikėjo jos įkūnijimo, kad ir efemeriško? Gal nebūtina eiti į parodą – užtenka paskaityti jos gidą? Jei menas – tik rūkų rūkai ir gaudymas vėjo. Bet neverta baidytis blogo oro ir slidžių grindų, kurios Kiprui Dubauskui tampa „Liūnu“. Jei paslysite ir susilaužysite koją, pasimelskite prie Biankos Rolando „Vakcinų“ ir sugis. Bet ne keisti klimatiniai ir patafiziniai reiškiniai yra šios trienalės traukos centras. Šią sudėtingą daugiasluoksnę parodą struktūriškai sutvarko architekto Andeaso Angelidakio ekspozicija. Ji atveria ir paslepia, kvestionuoja erdvių hierarchiją (parodinė erdvė gali tapti po laiptais įrengtu pogrindžiu, o pagalbinės patalpos – parodine erdve), net įkvepia revoliucinių vilčių su kabančiomis „barikadiškomis“ konstrukcijomis, padarytomis iš rastų medžiagų. Angelidakis panaudojo tai, kas liko nuo ankstesnių parodų ir buvo saugoma ŠMC sandėliuose bei koridoriuose. Be išradingo ir kūrybiško požiūrio, įžvelgiu čia dar ir politinę potekstę – užuot pirkus ir dauginus daiktus, galima panaudoti turimas medžiagas ir kurti alternatyvą vartotojiškai ideologijai.

Pirmasis simbolinis architekto veiksmas – išgriautą didžiąją ŠMC salę atskyrusi siena. Atsivėrusi perspektyva tapo kontempliacijos erdve. Kad geriau suvoktume, kas įvyko, priešais buvusią sieną pastatyti mediniai laiptai – amfiteatras, ant kurių galima sėdėti ir klausytis paskaitų telefonu arba kalbėtis su draugais. Galima tiesiog žiūrėti į atsivėrusį vaizdą kaip į milžinišką asmenukę – ant priešais esančios sienos pakabinti veidrodžiai dar labiau išplečia salės ribas.

Ir rūkas nebaisus

Vienas iš įdomiausių sprendimų – „Baltijos“ paviljono, dalyvausiančio 2016-ųjų Venecijos architektūros bienalėje, pristatymas ŠMC lifte, laiptinėje ir koridoriuje. Šios tarpinės erdvės išryškina brėžiamas paraleles tarp Baltijos šalių industrinės architektūros ir geologinių sluoksnių.

Įspūdingi ir kiliminiai juodi bokštai, pakeitę įprastus juodus kubus videodarbams rodyti. O funkcionalų požiūrį „pasidaryk pats“ vainikuoja poetiškas „asfalto“ kalnas vidiniame ŠMC kieme. Kai kūrybiškumas veržiasi atgijusio vulkano jėga, formuodamas naujus tektoninius lūžius architektūrinėje ir institucinėje struktūroje, tada ir papėdėje tvyrantys rūkai įgauna naują spindesį.

Dar vienas laiko ir erdvės transformacijas užfiksavęs kūrinys – Sofijos Rydet nufotografuotos Lenkijos menininkų dirbtuvės su jų savininkų portretais. Jau prieš kelis dešimtmečius autorė suprato, kad menininkai kaip dirbtuvėse gyvenančių sraigių rūšis nyksta, ir paskubėjo tai užfiksuoti. Rezultatas – kondensuotas vizualus komentaras apie kūrėjų buitį ir būtį. Tai nėra paprasčiausia meninė etnografija – matematinės šaknies rovimas odontologės replėmis. Tie suspausti gyvenimai yra dovana kiekvienam atėjusiajam – argi ištirpimas savo kūrinyje ir žiūrovo sąmonėje nėra didžiausia menininko svajonė?

Dvyliktoji Baltijos trienalė jums neišraus ir nesustatys dantų, bet galbūt pagydys rūko baimę. Arba sustiprins – bet kartu apdovanos netikėtais tikrovės nubrozdinimais. Galiausiai jūs turėsite galimybę praktiškai „pagaminti“ ateities medžiagą Nomedos ir Gedimino Urbonų „Zooetikos paviljone“, kuriame auginama grybiena Ballardo „psichotropiniam namui“. Jei viską pamatę ir perskaitę nerasite žodžių, galėsite riebiai nusispjauti į garso kolonėlę. Ir jūsų sielą pakylės Kudirkos dronas.

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Įvardijo pasaulio miestus, kuriuose gyventi prašmatniai brangiausia

Anot šveicarų privačios bankininkystė kompanijos „Julius Baer Group“ pasaulinės gerovės apžvalgos „Global...

Laisvalaikis
2020.01.20
„Kino pavasario“ vadovybėje – pokyčiai

Keičiasi tarptautinio Vilniaus kino festivalio „Kino pavasaris“ vadovybė. Vykdomojo festivalio direktoriaus...

Vadyba
2020.01.20
Iliustruotoji istorija: vokiečių Liuftvafės pradžia – SSRS bazėse Premium 2

Pasibaigus Pirmajam pasauliniam karui, nugalėjusios valstybės susitarė sunaikinti Vokietijos oro pajėgas.

Laisvalaikis
2020.01.19
Vietoj tabako – natūralaus saldiklio plantacijos Premium

Stevija – natūralus ir vis labiau populiarėjantis saldiklis, įvardijamas kaip viena alternatyvų cukrui. Prieš...

Pramonė
2020.01.19
Iliustruotoji istorija: paskutinės Pompėjų dienos Premium

Pompėjai sustingo po pelenų ir pemzos akmenų sluoksniu, kai 79 m. po Kr. išsiveržė Vezuvijaus ugnikalnis,...

Laisvalaikis
2020.01.18
Kolumbijos lietuvis P. Yamin-Slotkus: žmogaus elgesį keičia informacija, ne draudimai Premium

Kolumbijos lietuvis Paulius Yamin-Slotkus, antropologas, elgesio pokyčių tyrinėtojas, įsitikinęs, jog daugybę...

Laisvalaikis
2020.01.18
Vilniaus senamiestyje kuriamas „Senatorių pasažas“ Premium 5

Restoranų verslo padangėje jau senokai sklando kalbos, jog iš viešbučio „Pacai“ restoranų su visa komanda...

Laisvalaikis
2020.01.17
Vilnius planuoja naują skverą Stoties rajone 2

Vilniaus savivaldybė paskelbė besirengianti visiškai atnaujinti iki šiol apleistą ir nenaudojamą, tačiau...

Laisvalaikis
2020.01.15
Kultūros ministerija nori ketvirtos viceministro pareigybės

Kultūros ministerija siūlo Vyriausybei steigti ketvirtojo viceministro pareigybę – jis būtų atsakingas už...

Laisvalaikis
2020.01.14
Filipinuose išsiveržęs ugnikalnis stabdo Manilos oro uosto darbą

Gyvybę sekmadienį pradėjęs rodyti Taalio ugnikalnis Filipinuose įsismarkavo ir ėmė spjaudyti lava. CNN...

Laisvalaikis
2020.01.13
Tarp meilės ir neapykantos: kaip pasaulis vertina D. Trumpą

JAV prezidentas Donaldas Trumpas pačiose Valstijose vertinamas labai prieštaringai. Nauja nepriklausomo...

Laisvalaikis
2020.01.13
Iliustruotoji istorija: Didysis Benas Premium

1834 m. Didžiosios Britanijos parlamente kilęs didelis gaisras atvėrė kelią žymiojo Londono bokšto – Didžiojo...

Laisvalaikis
2020.01.12
Influencerių rinkodara: nuo Makaliaus iki A. Tapino 1

Žiniasklaidos planavimo agentūros „Inspired UM“ nuomonės formuotojų tyrimas rodo, kad populiariausios temos,...

Rinkodara
2020.01.12
Iliustruotoji istorija: karas ir technologijų šuolis Premium

Kai Pirmojo pasaulinio karo šūviai apkasuose galop nutilo, į pasaulį atėjo daugybė svarbių išradimų,...

Laisvalaikis
2020.01.12
Penkios milijardierių sėkmės pamokos Premium

Svetainė CNBC skaičiuoja, jog 2019-aisias pasaulyje buvo apie 2.604 milijardierių, t. y. apie 0.0002%...

Laisvalaikis
2020.01.12
Architektas A. Gučas: kažin, ar Vilnius dabar patektų į UNESCO sąrašą Premium 6

2019 m. gruodį sukako 25-eri metai, kai Vilniaus istorinis centras, pirmasis objektas Baltijos šalyse, buvo...

Laisvalaikis
2020.01.12
Lietuviai jaučiasi laimingiausi nuo 2008 m. krizės laikmečio 2

„Žmogaus studijų centro“ atliekama Lietuvos emocinės būsenos stebėsena rodo, 2019 m. Lietuva jautėsi kaip...

Rinkodara
2020.01.11
Dirbtinio intelekto kūrėjas G. Pekšys: mokslas yra verslo daugiklis Premium

Gediminas Pekšys, matematikas, dirbtinio intelekto sprendimus medicinai kuriančio startuolio „Oxipit“ vadovas...

Laisvalaikis
2020.01.11
„Toyota“ statys ateities miestą 1

Išgirdę pavadinimą „Toyota“, daugybė žmonių įsivaizduoja ne ką kitą, kaip automobilį, kartais – LEAN sistemą.

Laisvalaikis
2020.01.10
Vilniuje nuspręsta statyti paminklą Antanui Smetonai

Premjeras Saulius Skvernelis sudarė darbo grupę paminklo Vasario 16-osios Akto signatarui, Lietuvos Tarybos...

Laisvalaikis
2020.01.09

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau