R. Pečiulaitė. Ar mes pagaliau pasiruošę dirbti patogiai?

Pilkų sienų biuras su fluorescensinėmis lempomis, vienodomis kėdžių ir stalų eilėmis, o interjero akcentas juodas apvalus laikrodis prie išėjimo. Dar prieš 15 metų tokios darbo vietos buvo įprastos, o šiandien turime kardinaliai kitą vaizdą į žmogų, patogumą, jaukumą orientuotą architektūrą ir interjerą.
Šį virsmą perėjo ne vienas NT segmentas, taip pat ir prekybinės paskirties projektai nuo nuobodžių tik pirkti-parduoti funkciją atliekančių erdvių šiandien turime ne tiek prekybos, kiek pramogų, laisvalaikio ir emocijų centrus. Šiandien rinkos žaidėjai sau ir klientams užduoda klausimą ar naujasis lietuviškas stock-office segmentas iš esmės pakeis konvencinį ir konservatyvų sandėlių įvaizdį?
Savito pavadinimo stock-office tai vis labiau populiarėjantis, tačiau vis dar jaunas ir mažai atitikmenų turintis segmentas. Tai pastatai, sujungiantys skirtingų paskirčių sandėliavimo arba gamybos erdves su biuro patalpomis ir prekių ekspozicijos sale. Tokie objektai įprastai yra itin lankstūs galima keisti išplanavimus pagal konkretaus verslo poreikius. Būtent todėl toks patalpų sprendimas tinka įvairaus dydžio verslams nuo tik pradedančiųjų iki didesnių. Įprastai stock-office erdves renkasi elektroninės ir tradicinės prekybos verslai, gamybininkai. Šiandien stebimas didžiulis šio segmento postūmis, kurį lėmė e. prekybos augimas per COVID-19 pandemiją verslas nori turėti daugiau prekių, kad jas kuo greičiau galėtų pristatyti klientui.
Šis segmentas daugelio rinkos plėtotojų nuomone laikomas vienu iš konservatyvesnių, kadangi daug ploto sudaro sandėliavimo zona, patogesnei logistikai parenkamos vietos šalia intensyvių greitkelių, dažnai ne centrinėje miesto dalyje kas diktuoja paprastesnius, neambicingus ir tuo pačiu pigesnius architektūrinius sprendinius. Šie aspektai lemia ir mažesnę nuomos kainą lyginant su prekybos centrais ar prekybinėmis patalpomis pagrindinėse miestų gatvėse. Pavyzdžiui, šiuo metu stock-office segmente nuomos kaina Kaune ar Vilniuje prasideda nuo 7 eurų už kv. m., o projektai su gera infrastruktūra, susisiekimu, lankstumu siekia 10-11 eurų už kv. m.
Vis tik tas konservatyvumas pamažu keičiasi e. prekybos bumas vyksta dabar ir efektyvesnių erdvių verslui poreikis diktuoja vis augančią stock-office paklausą, o auganti paklausa anksčiau ar vėliau reikalaus pokyčių aukštesnės kokybės ir evoliucijos segmente. Tokios pačios, kuri jau įvykusi biurų ir prekybos patalpų rinkose.
Įprastas, bet novatoriškas etapas rinkoje
Tokį pokyčių ir bumo etapą išgyveno daugybė sektorių, kurie iš tiesų galiausiai yra žmogui ir apie žmogų. Pavyzdžiui, biurai senesni projektai vis dar byloja apie pastatus labai paprastai funkcijai darbui. Pilkos sienos, kėdės, uždari kabinetai, maža virtuvėlė, varginantis apšvietimas, o vienintelės išraiškingesnės interjero detalės kilimas ir laikrodis. Šiandien apie tokią darbo vietą modernus, darbuotojus ir savo klientus vertinantis verslas nebesvarsto. Potencialūs verslo centrų klientai vertina net mažiausias detales nuo šviežio oro, užtektinai saulės iki infrastruktūros darželių, kavinių, parduotuvių šalia. Ir panašu, kad 2013 m. tokio požiūrio pradininkai, novatoriai buvo Technopolio komanda, kuri garsiai pasakė, kad nuomoja ne patalpas, o darbo erdvę žmonėms.
Tokias permainas praėjo ir prekybos segmentas. Jeigu didžioji dalis centrų prieš 20 metų (su viena Akropolio išimtimi) buvo tik apie funkciją pirkti, parduoti, dirbti, nusipirkti, tai šiandien į prekybos centrus einame pramogų, patogumo, emocijų. Tiesa, į rinką atėjęs Akropolis padiktavo naują požiūrį į klientą, tačiau net ir šis ženklas dar ir dabar adaptuojasi, o per pastaruosius metus pokytis iš prekybos ir pramogų centro į visų pirma laisvalaikio centrus, matomas kaip niekada ryškiai.
Kiekviename segmente tikriausiai atrastume tuos pirmuosius, inovatyvesnius, drąsesnius vystytojus ir verslus, kurie neapleidę funkcijos pradėjo kurti ir žmogui. Jie jau praėjo tą ryškiausią evoliucinį etapą ir nėra kuo abejoti, kad tie, kas ir stock-office segmente pirmieji pasiūlys rinkai aukštesnį lygį ir įrodys, kad tai iš tiesų yra būtinas ir savalaikis žingsnis į priekį po 5 ar 10 metų taip pat bus laikomi segmento novatoriais.
O kada stock-office eilė?
Vien augantys stock-office projektų skaičiai Lietuvoje (palyginimui 2019 m. buvo vos 1, o 2024 m. apie 20) sufleruoja, kad rinka yra ties virsmu iš įprastinių sandėlių į modernias darbo ir klientų aptarnavimo vietas. Pavyzdžiui, Kaune ir Vilniuje startuojantis Urban Hub jau išeina iš įprastinio, tradicinio stock-office projekto rėmų. Pradedant nuo jo dydžio 67 000 kv. m. ir baigiant nauja koncepcija. Šiandien mes kalbame ir kuriame infrastruktūrą, kuri galiausiai bus nebe tik apie verslą, bet ir apie žmogų tame versle darbuotoją ir klientą. Jau dabar galime drąsiai teigti, kad sprendimus keltis į būtent tokias patalpas priima atsakingi verslai, kuriems rūpi jų darbuotojų ir klientų patirtys, jie vertina tvarumą, siekia mažinti taršą.
Jie supranta, kad sandėlio, biuro, ekspozicijų salės darbuotojas lygiai taip pat nori patogumo mėgautis žaliosiomis erdvėmis per pertraukas, gražaus, šilto interjero ir eksterjero, modernių architektūrinių sprendimų, laisvalaikio erdvių, kavinių.
Prekių atsiimti ar apsižvalgyti ekspozicijoje atvykęs klientas tikisi malonios ir saugios aplinkos, patogaus automobilių ir pėsčiųjų eismo, akiai patrauklių ir informatyvių vitrinų. Mes norime taupyti laiką, todėl atvykę atsiimti prekės ten pat dar ir užkandame, pasikrauname elektromobilius arba tiesiog ramiai pasivaikštome po skverus, leidžiame vaikams pažaisti aikštelėje.
Teigiami pokyčiai rinkoje ir jos evoliucija prasideda nuo pirmųjų kregždžių vieni keitė požiūrį į klientą, kiti architektūrą, kol galiausiai prasidėjo biurų revoliucija ir Lietuvoje. Dabar panašus procesas prasideda ir stock-office segmente. Netruks, kai nuomininkai ir jų klientai pamatys bei įvertins jų privalumus. Būtent todėl kitiems naujų projektų vystytojams teks gerokai pasitempti, o iš to galiausiai laimės žmonės stock-office darbuotojai ir lankytojai.
Komentaro autorė Rasa Pečiulaitė, SBA Urban NT plėtros vadovė
Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos Verslo žiniose, Sodros, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti