E. Leontjeva. Apie poną pelną, kuris mums tarnauja

Publikuota: 2022-06-17 10:41
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
svg svg
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Lietuvos laisvosios rinkos instituto prezidentė

Vartotojų kainos kopia link metinio 20% augimo. Gamintojų kainų indeksas jau pasiekė 40%. Atotrūkis tarp gamintojų ir vartotojų kainų didėja. Dalis gamintojų žvelgia į tai pragmatiškai ir tikisi, kad jiems pavyks „suvalgyti“ augančius kaštus. Kiti laukia „antrosios“ vartotojų kainų augimo bangos, kuri amortizuotų žaliavų ir darbo jėgos brangimą. Ir visi sutartinai pripažįsta, kad gamintojams teks „susimažinti pelnus“. Dalis politikų ir vartotojų dėl to netgi džiūgauja, nes svetimų pelnų nelabai mėgsta. Ketvirtą dešimtmetį gyvename laisvoje ekonomikoje, o pelno vaidmuo, deja, vis dar nesuvoktas.

Pelnas – kaip veidrodis, kuris atspindi žmogaus ir būties prigimtį. Ne tik todėl, kad mums patinka siekti teigiamo rezultato, o todėl, kad veikdamas žmogus tiesiog privalo sukurti daugiau, negu sunaudojo, energijos, išteklių, visko. Būdamas biologine būtybe, jis privalo nuolat palaikyti energijos balansą savo organizme. O veikdamas ribotų išteklių realybėje, privalo juos naudoti efektyviai. Tad tik veikdamas „į pliusą“ žmogus gali gyventi tvariai. Sėdamas grūdus ūkininkas tikisi gauti šimteriopą derlių. Pati gamta įveda mus į padauginimą, kaip gyvybės principą. 

Tad pelno institucijos pamatuose glūdi ta pati būtinybė sukurti daugiau. Tačiau – dėmesio – čia mūsų laukia paradoksas. Neskubėkite pritarti, kad pelną kuria verslininko troškimas gauti „kuo daugiau“. Pelnas apdovanoja verslininką ir jo komandą už vaisingą išteklių sujungimą. Ir kuo didesnį pagausinimą pavyksta pasiekti, tuo didesnis būna ir apdovanojimas. Šis „apdovanojimo“ bruožas yra svarbus, tačiau visgi nepagrindinis, o aptarnaujantis didesnę ekosistemą. Pelnas neša informaciją apie vartotojų pasirinkimus, tiesia kelius kapitalo investicijoms, sujungia gamintojus, vartotojus bei investuotojus ir užtikrina efektyvų išteklių paskirstymą visuomenėje – jei ne ponas pelnas, šioms funkcijoms atlikti reikėtų daugybės biurokratų, kurie vis tiek bergždžiai vargtų. Deja, pelnas taip visiems rėžia akį įmonių, t. y. mikrolygmenyje, kad uždengia savo vaidmenį mūsų ekosistemoje.

Dar blogiau, neretai mąstoma, kad „godumas sukuria pelną“. Ne godumas sukuria pelną, o gebėjimas tarnauti visuomenei ir taip sujungti išteklius, kad atsirastų dalykai, vertinami vartotojų daug labiau negu visa, kas panaudota gamyboje. Gali būti kiek nori godus, bet jei nesugebi atrasti, ko nori vartotojas, pelno negausi. Jeigu neorganizuosi gamybos, logistikos ir pardavimų, godumas pats savaime jokio pelno tau nesukurs. Priešingai, tik koją pakiš. Pagrindinį žodį čia tariame visi mes, vartotojai. Čia ir slepiasi pelno institucijos vaidmuo ekosistemoje. Kiekvieno mūsų veikimo rezultatas, įvertintas kitų žmonių pačiu demokratiškiausiu būdu, suteikia mūsų pastangoms pelno arba nuostolio ženklą.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Todėl pelnų mažėjimas, kuris džiugina kai kuriuos vartotojus ir politikus, iš tiesų yra visuomenės nuskurdinimo ženklas. Kuo daugiau įmonių, kurių pelnas mažėjo, – tuo mažiau gerovės, investicijų, darbo vietų. Tuo daugiau išteklių nerado savo geriausio pritaikymo. Arba buvo paleisti vėjais. Ir nebūtinai dėl įmonės neūkiškumo ar verslininko klaidos. Paleisti išteklius vėjais mūsų laikais itin padeda infliacija. O tai įneša sumaišties į ištisus ekonomikos sektorius, iškelia naujų dilemų vadybai. 

Tuo metu, kai krizei įveikti reikia padidinti gamybos mastus, vadinasi – investicijas, jas maitinančio pelno bus kur kas mažiau. Investicijos stos ir atotrūkis tarp visa ko paklausos ir pasiūlos toliau augs. Mažėjantis pelnas ar net įmonių bankrotai nežada nieko gero ne tik verslininkams, bet ir vartotojams bei valstybei. Įmonių nuostoliai nereiškia, kad pelno neuždirbusios įmonės pateks į šventųjų luomą. Nuostoliai reiškia, kad riboti ištekliai buvo iššvaistyti.

Todėl ši krizė primena, kokie priklausomi mes esame nuo pelno institucijos, nuo nematomos pelno tarnystės planetos ekosistemoje. Panašu, kad turime gerą progą pelną pamėgti visi.

Komentaro autorė – Elena Leontjeva, Lietuvos laisvosios rinkos instituto prezidentė

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Rašyti komentarą 0
Norite pasiūlyti temą, turite pastabų, pasiūlymų ar klausimų? Parašykite „Verslo žinių“ redaktoriams.

Jei norite suteikti konfidencialios informacijos, rašykite vyr. redaktoriui rolandas.barysas@verslozinios.lt

P. Jacunskij. Kainų didėjimo priežastys ir „ką gali padaryti Konkurencijos taryba?“

Lietuvoje šoktelėjus infliacijos rodikliams kaskart viešojoje erdvėje pasigirsta klausimų, kokių veiksmų gali...

Nuomonės
2022.06.25
A. Sagatauskas. Verslo pasitraukimo iš Rusijos pamokos

Po Rusijos inicijuotos karinės invazijos Ukrainoje per pastaruosius kelis mėnesius iš Rusijos rinkos...

Nuomonės
2022.06.24
Teks augti iš nuosavo kapitalo

Pasibaigus pigių pinigų vakarėliui, pasaulio technologijų įmonės praneša stabdančios plėtros planus, o...

Nuomonės
2022.06.23
„Teisybės“ paieškos su šantažo prieskoniu 4

Nors rusų vadeiva vakar eilinį kartą drąsinosi ir įtikinėjo savo piliečius bei save, kad Rusijos ekonomika ne...

Nuomonės
2022.06.22
R. Venslauskas. Akcininkų sutartis – kodėl tik pasitikėjimo versle neužtenka?

2021 m. Lietuvos teismus pasiekė 460 bylos, kada akcininkai bandė išspręsti atsiradusius nesutarimus...

Nuomonės
2022.06.21
Žygis prieš spaudą 6

Itin prastos veiklos sinonimu tapęs valstybės valdomas Lietuvos paštas (LP) savo neūkiškumą vėl imasi...

Nuomonės
2022.06.21
R. Skyrienė. Ar investuotojai išgirdo palankių žinių prezidento metiniame pranešime?

Taip, kaip reikėjo. Toks apibūdinimas, ko gero, labiausiai tiktų trečiajam metiniam pranešimui, kurį...

Nuomonės
2022.06.20
Vertybės, ginamos Ukrainos krauju 2

Ukraina vienu žingsneliu priartėjo prie Europos Sąjungos (ES) slenksčio – Europos Komisija (EK) penktadienį...

Nuomonės
2022.06.20
S. Sierakowskis. Rusai, kurie išvažiuoja

Platesnėje diskusijoje apie Rusijos karą su Ukraina svarbus, bet nepastebėtas, aspektas yra masinis rusų...

Nuomonės
2022.06.19
M. Spence'as. Pereinamasis pasaulio ekonomikos laikotarpis

Pastaruoju metu vykstančiuose pokalbiuose apie pasaulio ekonomiką ir rinkas vis iškyla keli klausimai. Nors...

Nuomonės
2022.06.18
E. Leontjeva. Apie poną pelną, kuris mums tarnauja 1

Vartotojų kainos kopia link metinio 20% augimo. Gamintojų kainų indeksas jau pasiekė 40%. Atotrūkis tarp...

Nuomonės
2022.06.17
Žaidimai prieš audrą

Lietuvos prezidentas Gitanas Nausėda birželio 16 d. Seime skaitė trečiąjį metinį pranešimą. Keistokas žanras,...

Nuomonės
2022.06.17
Kas vaikams pasako, iš kur atsiranda pinigai

Kas norėtumėte, kad vaikai būtų mokomi apie pinigus: iš kur jie atsiranda ar kur dingsta, o dar geriau – kaip...

Nuomonės
2022.06.16
T. Valančius. Verslo atsakomybė pasaulio griuvėsiuose

Pasaulis per dvejus metus užsivėrė, atsivėrė ir sugriuvo. Vyriausybės visą šį laiką sprendžia egzistencinius...

Nuomonės
2022.06.15
T. Kavaliauskas. 5 aspektai, svarbūs tvarumo vadovui

Šiuo metu jau dažnoje įmonėje, siekiančioje darnios plėtros ir puoselėjančioje stiprią socialinę atsakomybę,...

Nuomonės
2022.06.15
Taisyklė nesilaikyti taisyklių 15

Specialiųjų tyrimų tarnybos (STT) atliktoje korupcijos rizikos analizėje atskleista tai, kas viešumoje...

Nuomonės
2022.06.15
Praradęs nebenusipirksi 2

Karūną, „Verslo reputacijos indekso“ tyrimo duomenimis, šiemet pelnė „Thermo Fisher Scientific“, tačiau...

Nuomonės
2022.06.14
Laukiame rudens? 18

Infliacija euro zonoje nesiliauja šokdinti kainų, tad šalių vyriausybės ieško įvairių būdų, galinčių...

Nuomonės
2022.06.13
D. Palavenis. ES iniciatyva, skirta skatinanti inovacijas gynybos srityje - HEDI

Birželio 1 d. buvo oficialiai pradėta Europos gynybos inovacijų centro (toliau – HEDI) (angl. Hub for EU...

Nuomonės
2022.06.12
Š. Sakalauskas. Sukčiai ir melagienos internete: kaip su jais kovoti verslui?

Socialiniai tinklai prekių ženklams atveria dideles rinkodaros ir žinomumo didinimo galimybes, leidžia...

Nuomonės
2022.06.11

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku