Š. Sakalauskas. Sukčiai ir melagienos internete: kaip su jais kovoti verslui?

Publikuota: 2022-06-11
Asmeninio albumo nuotr.
svg svg
Asmeninio albumo nuotr.
„Httpool“ Lietuvoje vadovas

Socialiniai tinklai prekių ženklams atveria dideles rinkodaros ir žinomumo didinimo galimybes, leidžia užmegzti asmeninį kontaktą su esamais ir naujais klientais. Tačiau čia taip pat lengvai galima nusvilti, pavyzdžiui, žalą reputacijai gali lemti puolimas iš fiktyvių profilių, paskleistas melas ar šmeižtas. Todėl svarbu žinoti, kokių veiksmų tokiais atvejais imtis ir laiku juos įgyvendinti.

Internetu naudojasi per 5 mlrd. žmonių visame pasaulyje, iš jų daugiau nei 4,5 mlrd. yra aktyvūs socialiniuose tinkluose. Tačiau susikurti, o vėliau ir išlaikyti gerą vardą virtualioje erdvėje, – nelengva užduotis, reikalaujanti nuolatinio dėmesio ir įdirbio.

JAV atliktas tyrimas parodė, kad daugiau nei 60% žmonių vengia įmonių, kurias socialiniuose tinkluose atakuoja fiktyvūs profiliai. Skeptišką požiūrį į įmonę gali sudaryti ir internete aptikta suklastota jos interneto svetainė – su tokiais atvejais yra susidūręs net kas ketvirtas amerikietis.

Pirmasis žingsnis – pažinti priešą

Fiktyvūs socialinių tinklų profiliai gali būti kuriami dėl įvairiausių priežasčių, nuo melagienų ir dezinformacijos skleidimo iki žalos įmonių reputacijai už tai gaunant atlygį. Viso to pavojai aiškiai atsiskleidė Rusijai įsiveržus į Ukrainą, kuomet internete plūstelėjo netikrų profilių ir jų platinamų melagienų bei propagandos banga.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Pirma ir bene svarbiausia pamoka verslui – negali kovoti su tuo, ko nesupranti. Internetas yra neribotas informacijos šaltinis, jame apstu prekių, paslaugų, o taip pat rekomendacijų ir atsiliepimų apie juos. Visa tai ne tik prisideda prie prekės ženklo įvaizdžio, bet ir gali turėti tiesioginę įtaką pardavimams, todėl svarbu neatsilikti nuo visų komunikacijos kanalų, sekti su įmonės vardu susijusius komentarus, nuomones ir veiklą socialinėse medijose.

Virtualią erdvę aktyviai stebinčios įmonės nušauna du zuikius: laiku pastebėję pavojus ir ėmęsi priemonių išsaugo gerą vardą, o taip pat gali rasti naujų galimybių. Pavyzdžiui, žmonės komentaruose gali teirautis detalių apie paslaugą ar jos užsakymą, taigi tereikia laiku sureaguoti ir naujas klientas jau kišenėje.

Su tuo susijusi ir antroji pamoka: internete laikas yra aukso vertės, todėl svarbu reaguoti greitai, ypač tais atvejais, kai fiktyvūs profiliai skleidžia klaidinantį turinį, kuris kenkia įmonės ar prekių ženklo įvaizdžiui.

Vienas tokių pavyzdžių galėtų būti sukčių sukurtos netikros paskyros socialiniuose tinkluose su konkrečiu prekių ženklu. Taip buvo nutikę ir finansinių paslaugų bendrovei „Capital One“ – socialiniame tinkle „Twitter“ atsirado netikras jos profilis, kuris pasidalino nuoroda, o ją paspaudę žmonės patekdavo į suklastotą banko svetainę, vogusią vartotojų duomenis. Vis dėlto greita „Capital One“ reakcija padėjo užbėgti potencialiai krizei už akių.

Ypatingą dėmesį derėtų skirti pačios įmonės socialinėms paskyroms, žmonių komentarams ir atsiliepimams jose. Piktavaliai itin dažnai taikosi į reklamuojamą turinį – čia fiksuojami du iš trijų (67%) sukčiavimo atvejų socialiniuose tinkluose. Atsižvelgiant į tai, kad verslas sklaidai socialiniuose tinkluose išleidžia apie 20% savo metinio reklamos biudžeto, dideliu įrašų pasiekiamumu besinaudojantys verteivos kelia realų pavojų šių kampanijų efektyvumui.

Taigi užsakius įrašo ar kito turinio papildomą sklaidą vertėtų periodiškai patikrinti, ką po juo komentuoja žmonės, ar komentarai yra iš tikrų profilių ir ar juose nėra žalingų nuorodų, neteisėtų reklamų ir kito turinio, kuris galėtų kelti pavojų klientams ar įmonės įvaizdžiui.

Žinoma, svarbu ne tik greitis, bet ir tinkami, apgalvoti veiksmai. Jei situacija sudėtinga, reikia daugiau laiko duomenims surinkti, išanalizuoti ir paskelbti poziciją, tą viešai ir paskelbkite. Bene blogiausia reakcija yra tyla, kadangi ji sudaro įspūdį, jog įmonei tai nerūpi arba ji bando kažką nuslėpti.

Kibernetinė ataka, netikrų profilių skleidžiama dezinformacija ar atviras šmeižtas – kad ir su kuo susidūrėte, pasistenkite išlikti atviri, skaidrūs ir sąžiningi. Žmones svarbu informuoti ne tik apie situaciją, bet ir apie veiksmus, kurių imsitės krizei suvaldyti bei užkirsti kelią tokiems atvejams ateityje. Visa tai padės atgauti klientų bei visuomenės pasitikėjimą.

Penkios auksinės taisyklės

Internetas yra realaus pasaulio atspindys, taigi, kaip ir realybėje, internete galima sutikti įvairiausio plauko žmonių. Belieka apgailestauti, kad sukčiai, įsilaužėliai ir kitokio pobūdžio piktavaliai yra ir bus neišvengiama realybė, todėl įmonėms svarbu būti pasiruošus ir žinoti, kaip elgtis su jais susidūrus.

Siūlau išsisaugoti šią atmintinę, kad turėtumėte po ranka, kai įvyks tai, ko numatyti ar prognozuoti neįmanoma:

Stebėkite socialinius tinklus. Sukčiai naudoja žinomus prekių ženklus, siekdami privilioti ir apgauti nieko nenutuokiančius žmones. Tendencijų ir grotažymių (angl. hashtag), susijusių su jūsų įmonės ar gaminių pavadinimais, tikrinimas gali padėti greičiau aptikti verteivas bei užbėgti galimai krizei už akių;

Greitai reaguokite į klaidinantį turinį. Įprastai pagrindinis sukčių tikslas yra išvilioti iš žmonių pinigus ar asmeninius duomenis. Kuo greičiau į tai sureaguosite, tuo mažiau žmonių gali būti apgauti, taigi mažesnė ir potenciali žala jūsų prekių ženklui.

Sekite savo kampanijas. Nuolat stebėkite savo reklamuojamų įrašų komentarus, šalinkite netikrų profilių apraiškas juose ir praneškite apie juos socialinio tinklo valdytojams.

Netylėkite. Krizės dažnai įvyksta pačiu netinkamiausiu metu ir užklumpa mus nepasiruošusius. Jei situacijos analizei reikia daugiau laiko, tai viešai ir pasakykite. Blogiausia strategija būtų tylėti;

Pelnykite klientų pasitikėjimą. Norėdami įtikinti klientus ir visuomenę, kad problema jums rūpi, paskelbkite atvirą ir skaidrų pareiškimą, pripažindami bėdas ir įvardindami veiksmus, kurių imsitės, kad ateityje tai nepasikartotų.

Tačiau geriausias patarimas – visada išlikite ramūs ir nuoširdūs. Ilgainiui tiesa išaiškės, o klientai žinos, jog padarėte viską, kad jiems padėtumėte.

Komentaro autorius – Šarūnas Sakalauskas, „Httpool“ Lietuvoje vadovas

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Rašyti komentarą 0
Norite pasiūlyti temą, turite pastabų, pasiūlymų ar klausimų? Parašykite „Verslo žinių“ redaktoriams.

Jei norite suteikti konfidencialios informacijos, rašykite vyr. redaktoriui rolandas.barysas@verslozinios.lt

K. Gečas. Dvi realybės: spąstai, į kuriuos nuolat papuola politikai ir verslo vadovai

Stebiu su tranzito į Kaliningrado sritį ribojimu susijusią komunikaciją ir darausi išvadą: eilinį kartą...

Nuomonės
15:23
Spec. aptarnavimo zona Rusijai? 1

Lietuva, taikanti ketvirtojo paketo nuostatas, draudžiančias Rusijai gabenti sankcionuotas prekes per mūsų...

Nuomonės
05:50
Nekviestam „svečiui“ – žarijų duobė

Iš NATO viršūnių susitikimo Madride Lietuva laukia sprendimo dėl Aljanso Rytų flango gynybos stiprinimo. Kol...

Nuomonės
2022.06.29
Pakels vieną antakį? 8

Kone aštuonerius metus brandintas draudimas atsiskaityti grynaisiais pinigais didesnėmis sumomis, regis,...

Nuomonės
2022.06.28
Apie patirtį – puse lūpų

Nors viešai įvairiomis progomis Vyriausybės nariai kalba apie finansinio raštingumo ugdymą, savo asmeniniu...

Nuomonės
2022.06.27
R. Paulas. Lietuvos IT – „amazing“. Bet ar nepritrūks talentų? 13

Lietuva JAV tebeturi žinomumo problemą – tiek apskritai kaip šalis, tiek, juo labiau, kaip investavimo...

Nuomonės
2022.06.26
P. Jacunskij. Kainų didėjimo priežastys ir „ką gali padaryti Konkurencijos taryba?“

Lietuvoje šoktelėjus infliacijos rodikliams kaskart viešojoje erdvėje pasigirsta klausimų, kokių veiksmų gali...

Nuomonės
2022.06.25
A. Sagatauskas. Verslo pasitraukimo iš Rusijos pamokos

Po Rusijos inicijuotos karinės invazijos Ukrainoje per pastaruosius kelis mėnesius iš Rusijos rinkos...

Nuomonės
2022.06.24
Teks augti iš nuosavo kapitalo

Pasibaigus pigių pinigų vakarėliui, pasaulio technologijų įmonės praneša stabdančios plėtros planus, o...

Nuomonės
2022.06.23
„Teisybės“ paieškos su šantažo prieskoniu 4

Nors rusų vadeiva vakar eilinį kartą drąsinosi ir įtikinėjo savo piliečius bei save, kad Rusijos ekonomika ne...

Nuomonės
2022.06.22
R. Venslauskas. Akcininkų sutartis – kodėl tik pasitikėjimo versle neužtenka?

2021 m. Lietuvos teismus pasiekė 460 bylos, kada akcininkai bandė išspręsti atsiradusius nesutarimus...

Nuomonės
2022.06.21
Žygis prieš spaudą 7

Itin prastos veiklos sinonimu tapęs valstybės valdomas Lietuvos paštas (LP) savo neūkiškumą vėl imasi...

Nuomonės
2022.06.21
R. Skyrienė. Ar investuotojai išgirdo palankių žinių prezidento metiniame pranešime?

Taip, kaip reikėjo. Toks apibūdinimas, ko gero, labiausiai tiktų trečiajam metiniam pranešimui, kurį...

Nuomonės
2022.06.20
Vertybės, ginamos Ukrainos krauju 2

Ukraina vienu žingsneliu priartėjo prie Europos Sąjungos (ES) slenksčio – Europos Komisija (EK) penktadienį...

Nuomonės
2022.06.20
S. Sierakowskis. Rusai, kurie išvažiuoja

Platesnėje diskusijoje apie Rusijos karą su Ukraina svarbus, bet nepastebėtas, aspektas yra masinis rusų...

Nuomonės
2022.06.19
M. Spence'as. Pereinamasis pasaulio ekonomikos laikotarpis

Pastaruoju metu vykstančiuose pokalbiuose apie pasaulio ekonomiką ir rinkas vis iškyla keli klausimai. Nors...

Nuomonės
2022.06.18
E. Leontjeva. Apie poną pelną, kuris mums tarnauja 1

Vartotojų kainos kopia link metinio 20% augimo. Gamintojų kainų indeksas jau pasiekė 40%. Atotrūkis tarp...

Nuomonės
2022.06.17
Žaidimai prieš audrą

Lietuvos prezidentas Gitanas Nausėda birželio 16 d. Seime skaitė trečiąjį metinį pranešimą. Keistokas žanras,...

Nuomonės
2022.06.17
Kas vaikams pasako, iš kur atsiranda pinigai

Kas norėtumėte, kad vaikai būtų mokomi apie pinigus: iš kur jie atsiranda ar kur dingsta, o dar geriau – kaip...

Nuomonės
2022.06.16
T. Valančius. Verslo atsakomybė pasaulio griuvėsiuose

Pasaulis per dvejus metus užsivėrė, atsivėrė ir sugriuvo. Vyriausybės visą šį laiką sprendžia egzistencinius...

Nuomonės
2022.06.15

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku