Nušluostysime prekybos tinklų krokodilo ašaras?

Publikuota: 2021-10-08
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
svg svg
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
„Verslo žinios“ Redakcijos nuomonė

Didžiųjų prekybos tinklų aimanos dėl neva pirkėjų sveikatos, kurie stumdosi galimybių paso nereikalaujančiose parduotuvėse, iš tiesų labiau primena krokodilo ašaras – nereikia nė tarp eilučių skaityti, kad pirmiausia jiems galvą skauda dėl mažesnės apyvartos. Todėl ir imamasi kvestionuoti galimybių paso būtinumą.

Lietuvos prekybos įmonių asociacija (LPĮA) teigia, kad didžiosiose maisto prekių parduotuvėse, aptarnaujančiose tik su galimybių pasu (GP), klientų sumažėjo maždaug ketvirtadaliu, nes pirkėjai renkasi mažesnio formato parduotuves, kuriose galima apsipirkti be tokio paso.

LPĮA skaičiuoja, kad dėl pasikeitusių srautų parduotuvėse, veikiančiose su GP, vienam pirkėjui tenka 23,2 kv. m, o aptarnaujančiose visus – 9,6 kv. m.

Todėl imamasi gąsdinti, esą tai nėra epidemiologiškai saugu – į GP nereikalaujančias parduotuves susigrūda per daug žmonių.

„Stebime situaciją ir augant skaičiams darosi neramu, kad visada buvęs saugus prekybos sektorius dėl žymiai greičiau plintančios delta atmainos ir dėl GP taikymo gali tapti COVID-19 plitimo vieta. Manome, kad GP didina viruso plitimo riziką prekybos vietose“, – aiškina Rūta Vainienė, LPĮA vykdomoji direktorė.

Pasak jos, iš pradžių buvo baiminamasi GP patikros, tačiau dabar „turime visai priešingą rezultatą – esą užuot paskatinęs vakcinuotis ir saugiai apsipirkti, GP prekyboje suveikė epidemiologiškai nepalankiai – pirkėjai renkasi mažesnio formato parduotuves, veikiančias be tokio paso“. Taip, tikina R. Vainienė, daro net tie žmonės, kurie turi GP.

Beje, šiuo teiginiu galima būtų suabejoti – kas gi pasiskiepijusius pirkėjus taip vilioja stumdytis tarp „epidemiologiškai nesaugių“?

Ką gi siūlo prekybininkų atstovė, įžvelgusi GP klastas? Reguliuoti srautus, užtikrinti daugiau erdvės ir pan. Tada, pasak R. Vainienės, nebeliktų priežasčių taikyti GP prekyboje.

„Absoliuti dauguma šalių prekyboje reguliuoja srautus, taikydami ploto ribojimus vienam pirkėjui“, – tikina ji.

Dėl „absoliučios daugumos“ tikslumo norėtųsi konkrečių skaičių, tačiau akivaizdu, kad didieji prekybos tinklai linkę gudrauti – kaip ir buvo daroma karantino metu. Gal R. Vainienė ir jos atstovaujami prekybininkai pamiršo, kaip tuomet vyko prekyba?

Ekonomikos ir inovacijų ministrė Aušrinė Armonaitė dar 2020 m. gruodį paragino prekybos tinklus apriboti prekių asortimentą ir taip sumažinti pirkėjų srautus bei išlaikyti lygią konkurenciją tarp prekybininkų, tačiau didieji tinklai to daryti nė neketino.

Tuomet ir išryškėjo tikrieji didžiųjų prekybos tinklų apetitai. Stambieji apsukriai pasinaudojo situacija – juose buvo pardavinėjamos ir ne pirmo būtinumo prekės: žaislai, buitinė technika, indai, avalynė, knygos ir kt. Mažesnės parduotuvės (tarp jų – knygynai) tada stebėjosi – jos irgi galėjo užtikrinti saugią prekybą ir neužverti durų, tačiau joms nebuvo leista pardavinėti net žaisliukų eglutėms. Tuo tarpu tą puikiai darė „Maxima“, „Iki“, „Rimi“, surinkdamos didžiausias minias pirkėjų ir suokdamos neva tokiose miniose pas juos saugu.

O gal tie dabar aimanuojantys prekybininkai bei jų gynėja, kalbėdama dabar apie „absoliučią daugumą šalių“, pamiršo, kad karantino metu kai kuriose kitose šalyse didieji prekybos centrai, solidarizuodamiesi su mažaisiais prekybininkais, prekiavo išskirtinai TIK maisto prekėmis, uždengę prekybos salėse lentynas su ne pirmo būtinumo prekėmis?

Lietuvoje tuomet radosi daugiau gudručių, pavyzdžiui, „Senukai“ ir „Depo“, kuriuose neva „užteko ploto“, staiga ėmė prekiauti maisto prekėmis...

Pasak prekybos tinklo „Maxima“ komunikacijos ir įvaizdžio departamento direktorės Ernestos Dapkienės, apyvarta tinklo parduotuvėse su GP smuko apie 15%, o be GP – išaugo beveik 17%, tačiau, palyginti su praėjusiais metais, viso prekybos tinklo apyvarta nuo rugsėjo 13 dienos yra sumažėjusi. „Ankštoka“ ir nepasiskiepijusiems: „Parduotuvėse su GP vienam pirkėjui tenka 16 kv. m, o kur įleidžiami visi pirkėjai – vos 7 kv. m“, – BNS sakė E. Dapkienė.

Beje, Nerius Jasinavičius, konsultacijų bendrovės „TOC sprendimai“ direktorius, kalbėdamas apie prekybos apimtį, apokaliptinių vaizdų nepiešia.

„Savo ruožtu pati mažmeninės prekybos rinka pernai augo, tą matome ir šiemet. Kad ir kiek tinklai verktų, skųstųsi dėl ribojimų, pandemija maisto prekybos tinklams išėjo į naudą. Mano pavyzdys puikiai iliustruoja situaciją – pinigai, kuriuos iki tol išleisdavau kavinėse ir restoranuose, pernai nukeliavo į prekybos tinklų kišenę. Natūralu, žmonės daugiau pirko parduotuvėse, kartu rinkosi ir brangesnius, įdomesnius produktus, stengdamiesi bent taip save palepinti“, – teigia N. Jasinavičius.

Tai ar prekybininkams galvą skauda dėl „sumažėjusios“ apyvartos, ar dėl per mažos erdvės nepasiskiepijusiems?

Pastarieji turi pasirinkimą – skiepytis. Nereikės tuomet stumdytis alkūnėmis mažose maksimose, ikikiuose ir kt. Tie, kurie gali skiepytis, bet to nenori daryti, patys pasirinko nepasiskiepijusių karantiną.

Pasiskiepijusieji irgi pasirinko – ir ne prekybininkų reikalas kvestionuoti jų galimybes bei laisvę lankytis ten, kur lankytis yra saugiau. Be antivakserių.

Todėl stambieji prekybininkai, užuot lieję krokodilo ašaras dėl neva „viruso plitimo rizikos“ ir „nenaudingo“ GP, verčiau stotų sąmoningos visuomenės pusėn. Kaip ir visi tie, kurie pirštais beda į sėkmingiau su virusu besidorojančias šalis, užmiršdami (nenorėdami) pripažinti, kad epidemiologinė situacija daug priklauso nuo pačių piliečių sąmoningumo ir drausmingumo. Būtent taip ir elgiasi tokių šalių piliečiai – jie vakcinuojasi.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
R. Vilpišauskas. Žaliojo kurso keliai ir klystkeliai

Lietuvos Vyriausybė savo programoje įsipareigojo „eiti Europos žaliojo kurso priešakyje ir palaikyti...

Verslo aplinka
2021.11.26
Nepastatyto baseino purslai 4

Apverktinoje būklėje atsidūrusi Lazdynų baseino (ne)statyba ne tik reiškia, kad sostinė dar ilgai neturės...

Verslo aplinka
2021.11.26
O. Mašalė. Ko reikia sėkmingam Lietuvos aviacijos pramonės skrydžiui? 2

Neįtikėtina, bet paskutinį kartą Lietuva savo Aviacijos strategiją tvirtino dar 2006 metais! Taip, dokumentas...

Verslo aplinka
2021.11.25
Kad VMVT ketinimai nevirstų sviestu sviestuotu 2

Desertinė „Daktaras desertas“ po Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos (VMVT) mestelėtų strėlių dėl...

Verslo aplinka
2021.11.25
Išmokų „oazės“ vartai gali prisiverti 4

Vyriausybė imasi pertvarkyti užimtumo sistemą siekdama paskatinti bedarbius per nustatytą laiką susirasti...

Verslo aplinka
2021.11.24
M. Stankevičius. ES Sutelktinio finansavimo reglamentas – ar išliksim „fintech“ sostine? 3

Lapkritį pradėtas taikyti ES Sutelktinio finansavimo reglamentas jau 5 metus reguliuojamai Lietuvos rinkai...

Verslo aplinka
2021.11.23
„Indulgencijos“ nugalės taršą? 18

Aplinkos ministerijos užmojis įvesti kasmetinį automobilio naudojimo mokestį sutiktas nevienareikšmiškai –...

Verslo aplinka
2021.11.23
Vakcina, galinti įtikinti abejojančius. Tik – ne Vyriausybę 32

Nors koronaviruso situacija pastarosiomis dienomis stabilizavosi, ekspertai kalba apie atsargų optimizmą ir...

Verslo aplinka
2021.11.22
L. Ivanauskas. Pakeliui į metalų krizę: nepražiopsokime gero laiko miestų kasybai

Siekdami skaitmeninio raštingumo, modernumo, verslumo, konkurencingumo, tvarumo, žalumo ir kitokių pažangai...

Verslo aplinka
2021.11.21
R. Verkauskaitė-Kazanskienė. Naujai įkurtų verslų pamokos

Per pastaruosius metus šalies gyventojų noras imtis verslo tik sustiprėjo, rodo „Swedbank“ stebimos...

Verslo aplinka
2021.11.20
J. Kovas. Ko Lietuvos darbdaviai gali pasimokyti iš darbuotojų trūkumo D. Britanijoje? 4

Daugelį įmonių kankinantis įvairių specialybių darbuotojų trūkumas nėra tik Lietuvos problema. Darbo rinka su...

Verslo aplinka
2021.11.19
Šviesoforas mokesčių mokėtojams

Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) montuoja šviesoforą įmonių „keliuose“: netrukus kiekviena bendrovė galės...

Verslo aplinka
2021.11.19
Pagiriamasis žodis subrendusiam Lietuvos verslui 5

Lietuvos verslas nenustoja stebinęs ir džiuginęs. Mūsų šalis bene sėkmingiausiai Europos Sąjungoje įveikė...

Verslo aplinka
2021.11.18
(Ne)šventiniai Lietuvos pašto siurprizai 15

Valstybės valdoma bendrovė Lietuvos paštas vėl sukilo prieš leidėjus – nuo kitų metų dvigubai keliamos...

Verslo aplinka
2021.11.17
A. Kojala. NT vystymas valstybinėje žemėje. Ar Jau viskas nuspręsta? 2

Nesuklysime pasakę, kad galimybė vystyti nekilnojamąjį turtą valstybinėje žemėje yra „karšta“ tema šiame...

Verslo aplinka
2021.11.16
E. Lucasas. Pasienio etika 1

Lenkijos pasieniečiai (kol kas) nesusiduria su apšaudymu tikromis kulkomis. Visgi jie žino esantys konflikto,...

Verslo aplinka
2021.11.16
E. Leontjeva. Keturios infliacinių mokesčių bangos, kurios mus pasieks netrukus 1

Infliacija neretai vadinama mokesčiu, uždedamu be parlamento pritarimo, nepriimant įstatymų ir nesvarstant...

Verslo aplinka
2021.11.16
Dovanų karalius nemirė 1

Nors iki Kalėdų dar geras mėnuo, parlamentarai išsijuosę rikiuoja dovanas rinkėjams – besimeilindami jiems,...

Verslo aplinka
2021.11.16
Optimizmas su išlygomis

Dėliodami artėjančių 2022-ųjų prognozes, ekonomistai teigia, kad nepaisant kone rekordinės infliacijos,...

Verslo aplinka
2021.11.15
D. Acemoglu. Bitkoino ištakos 5

Bitkoino kaina pasiekė naujas aukštumas, o Salvadoras ir Kuba nusprendė jį pripažinti kaip teisėtą...

Verslo aplinka
2021.11.14

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku