E. Savickis. Atsargiai – jus apgavo: kaip atpažinti tvarų verslą

Publikuota: 2021-09-19
Įmonės nuotr.
svg svg
Įmonės nuotr.
Tvarios plėtros konsultantas, „Vesta Consulting“ įkūrėjas ir vadovas

Jums plauna smegenis. Tiesą sakant, ne jums vieniems – milijonai vartotojų visame pasaulyje tampa „žaliojo smegenų plovimo“ (angl. greenwashing) aukomis. Ir tai neturi nieko bendro su vartotojų intelektu – neskaidriai veikiančios kompanijos apgauna net tada, kai to nesitikime iš gerai žinomų, rodos, nepriekaištingą reputaciją turinčių prekės ženklų.

Štai 2015 m. kilęs „Volkswagen“ dyzelgeito skandalas, kai automobilių gamintojas su specialia programine įranga tyčia klastojo automobilių taršos matavimo rezultatus, ne tik paliko ryškų pėdsaką automobilių pramonėje, bet ir skaudžiai atsiliepė aplinkos apsaugai – JAV Aplinkos apsaugos agentūra nustatė, kad vien Amerikos valstijose mažiausiai 482.000 dyzelinu varomų automobilių skleidė 40 kartų didesnį nei leidžiamą teršalų kiekį. Kompanijai skirta solidi 2,8 mlrd. JAV dolerių dydžio bauda buvo pamoka ne tik jai, bet ir kitiems automobilių gamintojams, kurie, beje, po šio skandalo taip pat sulaukė griežtesnio tikrinimo.

Verslas – jis toks, sakysite, jo pagrindinis tikslas yra pelnas, o veržiantis pro konkurentų pečius į verslo olimpą visos priemonės yra tinkamos. Dėl geresnės pozicijos vartotojų akyse pasitelkiamos naujausios technologijos, dirbtinis intelektas, kuriami reklaminiai šūkiai ir apsikarstoma ryškiomis etiketėmis. Ypač pastaruoju metu populiaru žaisti tvarumo korta – būti tvariu verslu XXI amžiuje staiga tapo mados reikalu.

Kodėl tiek daug įmonių nori būti tvarios? Pirmiausia, tai yra reputacijos klausimas – verslas, pozicionuojantis save kaip tvarų, įgauna pranašumo prieš kitus rinkos dalyvius, ypač jei ilgą laiką pavyksta išsaugoti nesuteptą reputacijos mundurą. Tvarumo poreikį skatina ir vartotojai, vis labiau linkstantys į aplinkai saugesnius produktus, skaidriai savo interesus ir veiklą deklaruojančius verslus bei prekės ženklus.

Tiesa, paradoksalu, bet aplinkai saugius, ekologiškus produktus kuriančios įmonės nebūtinai yra tvarios pačios savaime. Kiekvienas atsakingas gamintojas gali įvertinti savo gaminamų produktų daromą neigiamą poveikį aplinkai su Produkto poveikio aplinkai deklaracijomis (angl. Environmental Product Declaration, EPD), tačiau aplinkosauginius aspektus vertinantis standartas neapima visos įmonės veiklos – o galbūt šioji veda juodąją buhalteriją, moka darbuotojams atlyginimus vokeliuose, vykdo pinigų plovimo veiklas ar verčia darbuotojus dirbti sveikatą žalojančioje darbo aplinkoje.

Būtent tvarumas apima kur kas daugiau verslo veiklos aspektų, ne vien tik ekologiją – tvari organizacija įvertina aplinką, kurioje veikia ir jai daromą poveikį aplinkosauginiu, socialiniu ir ekonominiu aspektu. Šią trejybę apima valdysena (angl. government) – verslas turi būti valdomas atsakingai, kad jis būtų skaidrus ir etiškas.

Dažnai matome pavyzdžių, kai įmonės skelbiasi esančios tvarios, bet nėra jokios informacijos, kaip iš tikrųjų yra vykdoma jų veikla, kokia jų valdymo struktūra, kas yra akcininkai, ar užtikrinama darbuotojų įvairovė, lyčių lygybė – tarsi kažkas būtų slepiama. Tvarus verslas neturi ko slėpti ir šioje vietoje negali būti jokio balto melo – neva parodysiu tik gražius dalykus, o visa kita yra ne taip svarbu. Nesvarbu kam – jums ar mums?

Būtent požiūris į veiklos perspektyvą yra tvaraus verslo skiriamasis bruožas. Tvari organizacija savo veiklą ir jos daromą poveikį aplinkai visada vertina ilgalaikėje perspektyvoje – jai svarbu, kad vertė būtų kuriama tiek įmonei, tiek visuomenei, verslo partneriams, bendruomenei ir kitoms suinteresuotoms šalims, neišskiriant vienos pagrindinės.

Tuo tarpu netvaraus verslo dėmesio centre dažniausiai atsiduria vien pelnas, tik vienos suinteresuotos šalies – savininko interesai ir pastangos kuo greičiau gauti didesnę grąžą trumpalaikėje perspektyvoje, nežiūrint, kieno sąskaita tas pelnas yra generuojamas. Tad kad ir kokius gražius produktus kompanija kurtų savo klientams, ji yra netvari, jei neatsakingai eikvoja neatsinaujinančius resursus, išnaudoja vaikus darbui, nemoka mokesčių, nesirūpina darbuotojų gerove, ignoruoja kitų suinteresuotų šalių, pavyzdžiui, tiekėjų, poreikius ar pasirenka kitą nesąžiningą pelno siekimo kelią.

Nuo teršalų leidimo į aplinką iki pagražintų produktų etikečių – „žaliasis smegenų plovimas“ neturi atspalvių paletės, visais atvejais tai yra sąmoningas kenkimas aplinkai, vartotojams, tiekėjams, partneriams, visuomenei.

Praėjusiais metais garsi namų priežiūros ir higienos prekių gamintoja „Procter & Gamble“ sulaukė teisininkų dėmesio dėl vartotojus klaidinančių skysto skalbiklio „Tide PurClean“ etikečių. Niujorko federalinis teismas pripažino, kad gamintoja manipuliavo vartotojų susidarytu įspūdžiu, kad skalbiklis yra 100% augalinės kilmės, nors iš tikrųjų augalinės kilmės ingredientai sudarė 75% gaminio. Nors kompanija baudos išvengė skubiai pakeisdama skalbiklio pakuočių etiketes, jos vardas dabar minimas tarp garsesnių „žaliojo smegenų plovimo“ atvejų.

Teisinis reguliavimas tvarumo srityje, kurio ilgai stokojome, žengia pirmuosius žingsnius. Europos Komisijos 2019 m. išleistas reglamentas dėl su tvarumu susijusios informacijos atskleidimo finansinių paslaugų sektoriuje (angl. Sustainable financial disclosure regulation) jau dabar įpareigoja finansų srityje veikiančias įmones, norinčias deklaruoti finansinius produktus kaip „žalius“, atskleisti ne tik finansinius, bet ir aplinkosauginius bei socialinius tvarumo aspektus.

Reikšmingų pokyčių turėtų atnešti ir kitais metais pradedama taikyti Europos taksonomija (angl. EU Taxonomy), kuri įpareigos tam tikrose srityse veikiančias įmones ir bendroves, kurios tvirtina esančios tvarios ar gamina tvarius produktus, įrodyti, kad atitinka konkrečius taksonomijos reikalavimus, teikti išsamią informaciją apie verslo aspektus, idant galėtų viešai deklaruoti savo vykdomos veiklos, teikiamų paslaugų ar gaminamų produktų tvarumą aplinkos atžvilgiu. Įmonės turės deklaruoti, kokia dalis veiklos, vertinant apyvartą ir kapitalo išlaidas bei veiklos išlaidas, atitinka ES taksonomijos kriterijus.

Parašyti, kad esi tvarus, ekologiškas, saugus, draugiškas aplinkai jau nebepakanka – tą reikia įrodyti. Kitaip tai bus tik dar vienas „žaliojo smegenų plovimo“ atvejis.

Evaldas Savickis, tvarios plėtros konsultantas, „Vesta Consulting“ įkūrėjas ir vadovas

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:














Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Nieko neveikimas kainuos brangiai 4

Po kelių dienų prasidedantis Glazgo COP26 – Jungtinių Tautų (JT) aukščiausio lygio susitikimas dėl klimato...

Kamuolys dabar – šalies vadovo rankose 52

Vadinamųjų antivakserių choras pasipildo vis naujais „solistais“: vakar bendrą giesmę užtraukė ir...

Verslo aplinka
2021.10.27
Lietuvos ateities matymas: mums ir dėl mūsų 4

Paskelbtas startas rengti valstybės pažangos strategiją „Lietuva 2050“: ilgalaikės valstybės pažangos...

Verslo aplinka
2021.10.26
R. Vilpišauskas. Ar dabar metas diskutuoti apie Lietuvą 2050-aisiais? 3

Lietuvos Vyriausybė pakvietė diskutuoti apie tai, kokią šalį norėtume matyti po trijų dešimtmečių. Taip...

Verslo aplinka
2021.10.25
Į priekį - sraigės tempu 15

Europos Sąjungos (ES) šalių lyderių susitikimas aptariant neteisėtos migracijos problemas baigėsi gana...

Verslo aplinka
2021.10.25
V. Simanavičius. Teisių gynimas internete – sunki, bet įmanoma misija 1

Gyvenant nuolatos tobulėjančioje skaitmeninėje eroje paprastam žmogui darosi vis lengviau gauti prieigą prie...

Verslo aplinka
2021.10.24
M. Ivanauskas. Naujas iššūkis: (ne)grįžtantys darbuotojai 1

Nuo pandemijos pradžios praėjus daugiau nei pusantrų metų vis daugiau įmonių, remdamosis vakcinacijos įkvėptu...

Verslo aplinka
2021.10.23
G. Ilekytė. Gyvenimas šalia diktatoriaus: kaip tai paveiks mūsų ekonomiką?

Daugiau nei prieš metus Baltarusijoje įvykę suklastoti prezidento rinkimai, po kurių buvo smurtas ir...

Verslo aplinka
2021.10.22
Formali pozicija – formali ir parama 1

Teoriškai – arklys, praktiškai – nesikelia. Panašiai galima apibūdinti Ekonomikos ir inovacijų ministerijos...

Verslo aplinka
2021.10.22
Nusitaikė į išlaidūnus, bet kliudys ir pirmojo būsto pirkėjus 12

Šiuos metus būsto segmentą lydėję pranešimai apie rekordus ir rekordus, gerinančius ankstesnius rekordus,...

Verslo aplinka
2021.10.21
M. Kubilius. Geostrategijos naujienos: viskas bus gerai

Šiandien įmonių veiklos planavimas susiduria su daugybe nežinomųjų ir kintamųjų. Karti pandemijos patirtis:...

Verslo aplinka
2021.10.20
Ar visi pinigai nekvepia? 5

Lietuva siekia, kad Europos Sąjunga (ES) neįsileistų avialinijų, kurios skraido į Minską ir ten veža...

Verslo aplinka
2021.10.20
D. Arlauskas. Ko reikia geresniam gyvenimui kaime? 1

Toks klausimas kilo anądien besiklausant žemės ūkio ministro Kęstučio Navicko pasiaiškinimų dėl grupės...

Verslo aplinka
2021.10.19
Lyderių sprendimai sėkmės formulėje

Kone visos pirmajame „Verslo žinių“ sudarytame pramonės lyderių dešimtuke esančios įmonės planuoja didinti...

Verslo aplinka
2021.10.19
M. Nagevičius. Ko mūsų politikai galėtų pasimokyti iš Antano Smetonos 12

Pirmiausia, Antanas Smetona nėra man geriausias politiko pavyzdys ir autoritetas. Tačiau būtent tuometinis...

Verslo aplinka
2021.10.18
Kiek dar pataikausime tamsuomenei? 172

Kasdien vis labiau bauginanti COVID-19 statistika atskleidžia gana makabrišką scenarijų: pirmaujame ES pagal...

Verslo aplinka
2021.10.18
M. Cardenas. Kai nebeliko „Doing Business“ 5

Šiais metais Pasaulio bankas pavedė man ir dar penkiems mano kolegoms akademikams parengti rekomendacijas dėl...

Verslo aplinka
2021.10.17
E. Leontjeva. Skatinti, skatinti, o ką? 2

Valdžia mėgsta skatinti visokius gerus dalykus. Pagal ekonominę logiką skatinama tai, ko labiausiai...

Verslo aplinka
2021.10.16
K. Smaliukas. Viešųjų pirkimų įstatymai pakeisti. Reforma įvyko?

Seimas priėmė ilgai lauktus Viešųjų pirkimų įstatymo (VPĮ) ir Pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos,...

Verslo aplinka
2021.10.15
Iešmininkas visad randamas

„Pažadėjo – patiešijo, netesėjo – negriešijo“ – byloja lietuvių patarlė. Panašioje situacijoje atsidūrė...

Verslo aplinka
2021.10.15

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku