Geležinės vežėjų klumpės

Publikuota: 2021-07-29
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
svg svg
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
„Verslo žinios“ Redakcijos nuomonė

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija (SADM), regis, užsimiršo, kad jos pavadinime yra ir žodis „darbo“, nes būtent dirbti ji ir trukdo. Ne visiems, tik transporto sektoriui, kuris, dar gegužę išnaudojęs šiųmetinę kvotą darbuotojams iš trečiųjų šalių, dabar veltui mina įvairaus lygio valdžios kabinetų slenksčius, prašydamas tą kvotą padidinti. Dar praėjusiais metais, kai tokia kvotų sistema trūkstamų profesijų darbuotojams buvo priimta, vežėjai teigė, kad jiems skirtų 11.600 bus per mažai. Tai netruko pasitvirtinti, šis skaičius buvo išnaudotas metams dar neįpusėjus.

Kvotas įvedusi ankstesnė SADM vadovybė teigė, kad jos nėra iškaltos akmenyje ir prireikus bus padidintos, tačiau dabartinė atsisako tai daryti. Ji reikalauja pirma pagerinti vairuotojų darbo sąlygas ir išdėstė, kaip tą reikėtų daryti.

Kai kurie ministerijos reikalavimai kiek stebina. Pavyzdžiui, liepos 21 d. jos išplatintame pranešime prašoma, kad vežėjai įsipareigotų atlyginimus mokėti pavedimu į bankų sąskaitas. Bet juk tai daryti įpareigojančias Darbo kodekso pataisas Seimas ir taip jau patvirtino prieš mėnesį – birželio 22-ąją.

Tarp kitų SADM reikalavimų vežėjams – informacijos darbuotojui suprantama kalba pateikimas, algalapių siuntimas elektroniniu paštu, dienpinigių dydžio diferencijavimas pagal objektyvius kriterijus.

Vytautas Šilinskas, SADM viceministras, stebisi vežėjų nenoru pasirašyti susitarimą, nes, anot jo, dauguma transporto įmonių ir taip daro visa tai, ko reikalauja ministerija. Bet jei daro, tai kam tada reikalingi tie reikalavimai? Toks SADM elgesys primena piktąją pasakų pamotę, ujančią savo našlaitę įdukrą ir keliančią jai neįmanomus reikalavimus, pavyzdžiui, sudėvėti geležines klumpes.

Beje, palyginimą su pamote kalbėdamas apie Lietuvos valdžios požiūrį į transporto sektorių pasitelkia ir Artūras Telmentas, bendrovės „Telmento transportas“ savininkas. Jis sako ką tik išsiuntęs bankui prašymą lizinguojamus vilkikus registruoti Lenkijoje – jei čia esi nemylimas, reikia ieškoti, kur bus geriau.

Tačiau viceministras, regis, problemos nemato ir baksnoja į faktą, kad atsivežti vairuotojų iš trečiųjų šalių vežėjams niekas nedraudžia ir dabar. Tik tai tenka daryti ne pagal kvotų sistemą, o teikiant individualius prašymus Užimtumo tarnybai. V. Šilinskas vertina, kad vienintelis nepatogumas – vidutiniškai 120 Eur už kiekvieną darbuotoją siekianti dokumentų sutvarkymo kaina. Tai, anot SADM atstovo, nėra daug.

Daug ar nedaug – čia kaip pažiūrėsi. Galima skaičiuoti kaip viceministras, o galima 120 Eur padauginti iš 5.500, nes būtent tiek darbuotojų iš trečiųjų šalių jau pasibaigus kvotoms įdarbino Lietuvos transporto įmonės. Tuomet išeina, kad vežėjai vien per du mėnesius bendrai patyrė 660.000 Eur išlaidų, kurių galėjo nepatirti, jei ne SADM kaprizas. Beje, 120 Eur suma už dokumentų sutvarkymą didoka ima atrodyti ir tuomet, kai palygini, jog Lenkijoje ta pati procedūra vežėjams kainuoja vos 7 Eur. Tai dar viena priežastis spartesnei vežėjų emigracijai į kaimyninę šalį, apie kurios mastą VŽ rašė praėjusią savaitę.

Lietuvos transporto sektorius tikrai nėra šventas ir SADM priekaištai dėl vairuotojų darbo sąlygų neišlaužti iš piršto. Tačiau, VŽ nuomone, keistai atrodo ministerijos žygis prieš visą sektorių, o ne prieš pažeidimus darančias konkrečias įmones. Jei jau ir viceministras pripažįsta, kad toli gražu ne visos transporto bendrovės vertos būti juoduosiuose sąrašuose, tai kodėl jos turi kentėti dėl kitų daromų pažeidimų?

Be to, norėtųsi, kad ministerija savo reikalavimus grįstų duomenimis, kurie padėtų aiškiai identifikuoti problemas. Nurodymas elektroniniu paštu siųsti algalapius, matyt, nė vienos tų problemų nesprendžia. Svarbiau, kas tame algalapyje parašyta.

Negalėdamos pritraukti darbuotojų, vežėjų įmonės negalės vykdyti plėtros ir praras konkurencingumą, kuris ir taip kenčia dėl Mobilumo paketo ir iki 1,65 padidinto MMA koeficiento. Arba plėtrą vykdys svetur, o Lietuva praras dalį surenkamų mokesčių. Taip pat ir „Sodros“, už kurios veiklą atsakinga ta pati SADM.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
V. Juzikis. Pagaliai vėjo turbinose

Praėję metai Lietuvos elektros energijos gamybai iš atsinaujinančių šaltinių buvo rekordiniai: neskaičiuojant...

Verslo aplinka
2021.09.17
Smėliadėžės varžytuvės dėl nenupintų laurų vainikų 3

Vėl pažirusios kibirkštys tarp prezidentūros ir Vyriausybės, kurias šįkart įžiebė ginčai, kieno nuopelnai...

Verslo aplinka
2021.09.17
P. Buras. Išsaugoti Merkel palikimą, atsisakyti merkelizmo

Praėjus dvidešimčiai metų po rugsėjo 11-osios, rugsėjo mėnuo vėl gali turėti lemiamą vaidmenį Vakarų...

Verslo aplinka
2021.09.16
Kare yra kaip kare 6

Lietuva yra įsivėlusi bent į kelis karus – hibridinius, diplomatinius ir, žinoma, patį pagrindinį –...

Verslo aplinka
2021.09.16
A. Žemaitienė. Stabili įmonės veikla sunkesniu laikotarpiu: padeda patirtis ir skaidrumas

Kuomet verslas pastaruoju metu dalijasi krizių valdymo patirtimis, dažniausiai kalbama apie 2008-2009 m.

Verslo aplinka
2021.09.15
Eksportas auga, ar užteks gamybos pajėgumų? 4

Lietuvos eksporto apsukos antrąjį šių metų ketvirtį ne tik pasiekė priešpandeminį lygį, bet tapo dar...

Verslo aplinka
2021.09.15
Žaisti karą – ne žaidimas 3

Po Ukrainos konflikto 2014 m. giliai įsišaknijo nesuderinamos NATO ir Rusijos politikų pasaulėžiūros ir...

Verslo aplinka
2021.09.14
Mokestiniai pasikeitimai: reforma ar pudra?

Pasirodė pirmieji ženklai apie galimus mokestinius pasikeitimus, įsigaliosiančius kitąmet. Anksčiausiai...

Verslo aplinka
2021.09.14
Giliau į tiekėjų kišenę

Pastaraisiais metais bankams sumažinus verslo finansavimo apimtį išaugo įmonių tarpusavio įsiskolinimai,...

Verslo aplinka
2021.09.13
A. Aslundas. Argumentai dėl griežtesnių sankcijų Rusijai 1

Kas mano, kad Vakarų sankcijos Rusijai buvo neveiksmingos ir nepagrįstos? Žinoma, Kremlius laikosi šios...

Verslo aplinka
2021.09.12
D. Biekša. Tampame žaliojo vandenilio revoliucijos dalimi 11

Atsinaujinanti energetika sparčiai auga. Prieš 5 metus politinėse diskusijose apie klimato kaitą buvo galima...

Verslo aplinka
2021.09.11
Ministrams atėjo ruduo 5

Viena naujausių ir svarbių naujienų politikos lauke, kaip jau rašė „Verslo žinios“ – buvęs premjeras Saulius...

Verslo aplinka
2021.09.10
Visi darbuotojai turi poreikių

Darbo rinkos statistikoje – daug darbo ieškančių, kaip ir daug kviečiančių dirbti, bet jie nesusitinka.

Verslo aplinka
2021.09.09
A. Grabinskė. Tarptautinis verslas Lietuvoje – daugiau duoda ar pasiima?  5

„Nusigriebia grietinėlę ir išeina“, „išspaudžia, kas pelningiausia“, „išveža pinigus iš šalies“ – dar iki...

Verslo aplinka
2021.09.08
Kokius politinius pokyčius nulems opozicijos išsisluoksniavimas 11

Nė metai nepraėjo, kai dirba dabartinis Seimas, o opozicija tapo dar margesnė – ekspremjeras Saulius...

Verslo aplinka
2021.09.08
D. Misiūnas. Dešinė nežino, ką daro kairė… o galva?  11

Įsivaizduokite situaciją, kai šeimoje vienam vaikui draudžiate nusipirkti sąsiuvinių mokyklai, sakydami, kad...

Verslo aplinka
2021.09.07
Vilniaus būsto rinką klampina biurokratinė pekla 21

Daiktų kainos nekyla, kai jų būna per daug arba jų niekas neperka. Toks paprastas atsakymas klausiantiems,...

Verslo aplinka
2021.09.07
R. Kasparavičius. Lietuvių investicijos Baltarusijoje. Kas jas saugo?

Įsisiūbavus migrantų krizei pasigirsta nemažai nuogąstavimų ir dėl Lietuvos verslo Baltarusijoje. Nors ilgą...

Verslo aplinka
2021.09.06
Visažinystės liga politikams kerta nepriklausomai nuo partijos 8

Nesvarbu, kokios pakraipos valdžią lietuviai beišsirinktų, galime būti tikri, kad ši būtinai pasižymės viena...

Verslo aplinka
2021.09.06
Daktaras „Europa“ tebegydo  Premium 1

Eilinė birželio diena pačiame rytiniame Europos Sąjungos pakraštyje prasidėjo nelabai tipiškai, tačiau...

Laisvalaikis
2021.09.05

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku