D. Miniotas. „Amazon“ pamokos naujoms e. prekybos platformoms: kaip nepažeisti konkurencijos teisės

Publikuota: 2021-06-19
Kontoros nuotr.
svg svg
Kontoros nuotr.
„Walless“ asocijuotasis partneris, konkurencijos teisės ekspertas

Lietuvoje vis sparčiau populiarėjant elektroninės prekybos platformoms, kurios suteikia galimybę prisijungti įvairiems prekybininkams, taip atveriant vartus į kur kas platesnę vartotojų auditoriją, nei veikiant pavieniui, verta aptarti, kokios konkurencijos teisės pažeidimo rizikos kyla įgyvendinant šį verslo modelį.

Geriausiai žinomas elektroninės prekybos platformos pavyzdys yra „Amazon“. Ši bendrovė susilaukė fenomenalios sėkmės ir šiuo metu užima apie 40% JAV bei apie 10% viso pasaulio elektroninės prekybos rinkos. Daugeliui prie šios platformos prisijungusių prekybininkų iš viso pasaulio, taip pat ir Lietuvos, ši platforma atvėrė naujas rinkas ir augimo perspektyvas.

Visgi laikui bėgant pradėjusios ryškėti platformos komercinės praktikos sukėlė konkurencijos prievaizdų visame pasaulyje dėmesį. Šiuo metu Europos Komisija atlieka du tyrimus dėl įtariamų konkurencijos teisės pažeidimų platformos santykiuose su prie jos prisijungusiais prekybininkais Europos Sąjungos mastu, atskirose jurisdikcijose (tokiose kaip JAV, Kanada, Indija) taip pat atliekami savarankiški tyrimai.

Ko iš „Amazon“ ir kitų pasaulinių platformų komercinių praktikų gali pasimokyti augančios Lietuvos elektroninės prekybos platformos?

Santykiai su prekybininkais. Tai – svarbiausia ir daugiausiai klausimų kelianti platformos veiklos dalis, nes platforma ne tik suteikia prekybininkams galimybę parduoti savo prekes, tačiau dažnai analogiškas prekes pardavinėja ir pati — vadinasi, ji su prekybininkais ne tik bendradarbiauja, bet ir konkuruoja. Kadangi platforma prekybininkams suteikia visą prekybai reikalingą infrastruktūrą, dažnai tai reiškia, kad platformai yra prieinama detali informacija apie prekybininko pardavimus, kuri įprastai yra nevieša. Tai gali būti informacija apie parduotas prekes, jų kiekiai, kainos realiu laiku, akcijos, pardavimų pajamos, pirkėjų apsilankymai, prekių grąžinimai ir gausybė kitokios informacijos, kuri gali platformai suteikti konkurencinį pranašumą prieš prekybininkus.

Vienas iš šiuo metu „Amazon“ pareikštų kaltinimų ir yra tas, jog ji rinko labai plataus masto informaciją apie prekybininkų pardavimus, ją sistemino, analizavo ir, pritaikius tam tikrus algoritmus, pasinaudojo siekiant pagerinti savo parduodamų prekių pasiūlymus ir strateginius verslo sprendimus, tokiu būdu pakenkdama prekybininkams, kurie prekiavo šioje platformoje.

Todėl platformai yra labai svarbu apriboti su prekybininkų pardavimais susijusios informacijos rinkimą, kaupimą ir sisteminimą – turi būti renkama tik tai, kas yra būtina norint įvykdyti savo sutartinius įsipareigojimus prekybininkų ir vartotojų atžvilgiu. Taip pat renkama informacija neturi būti naudojamasi siekiant pagerinti savo prekybinius pasiūlymus.

Be abejo, tai negalioja informacijai, kuri yra vieša ir gali būti lengvai surandama internete. Pavyzdžiui, kainos yra skelbiamos viešai ir jas bet kas gali susirasti pačioje platformoje ar kainų palyginimo portaluose. Visgi vieninga platformos ir prekybininko naudojama infrastruktūra lemia, kad kainos gali būti fiksuojamos realiu laiku, o platformos algoritmai gali būti suprogramuoti taip, kad automatiškai koreguotų platformos siūlomų prekių kainas, jei jas koreguoja prekybininkas. Tokie veiksmai taip pat gali kelti riziką dėl konkurencijos teisės pažeidimo.

Prieigos prie platformos suteikimas. Jei platforma yra sėkminga, jos populiarumas ir užimama rinkos dalis gali lemti, jog ji tampa esminiu arba labai svarbiu pardavimų kanalu daugeliui prekybininkui. Jei platformos rinkos dalis pasiekia ir viršija 40% rinkos, ji gali būti pripažinta užimančia dominuojančią padėtį ir jai pradedami taikyti nediskriminavimo ir skaidrumo apribojimai.

Tokia platforma negali analogiškoje situacijoje esantiems prekybininkams siūlyti skirtingų prisijungimo ar bendradarbiavimo sąlygų, pavyzdžiui, atsisakyti sudaryti prisijungimo prie platformos sutartį, taikyti skirtingo dydžio komisinius, nevienodas nuolaidų sąlygas. Skirtingos sąlygos gali būti siūlomos jei egzistuoja objektyvūs kriterijai, kurie pateisina tokių sąlygų taikymą ir pagrindžia, kad prekybininkai nėra analogiškoje situacijoje, pavyzdžiui, skirtingi komisiniai priklausomai nuo apyvartos dydžio ir panašiai.

Kainų lygio palaikymas. Kadangi platforma į vieną virtualią erdvę suveda konkuruojančius prekybininkus, gali kilti pagundų tartis dėl tam tikro kainų lygio palaikymo, susitarti netaikyti didelių nuolaidų ir pan., kitaip tariant, sudaryti sąlygas „visiems užsidirbti“. To būti negali – kiekvieno prekybininko kainodara turi būti formuojama savarankiškai ir kontaktai šiais klausimais gali priversti prie draudžiamo susitarimo – kartelio dėl kainų – konstatavimo.

Geriausios kainos garantija. Platforma gali reikalauti, kad prekybininkas platformoje siūlytų mažiausią ar bent jau ne didesnę kainą, nei kituose prekybos kanaluose (pavyzdžiui, savo paties tinklalapyje ar kitose platformose). Vieningo požiūrio į tokias nuostatas konkurencijos teisėje nėra – pavyzdžiui, Vokietijoje tokios nuostatos vertinamos griežtai ir pripažįstamos ribojančiomis konkurenciją. Tuo tarpu Jungtinėje Karalystėje požiūris šiek tiek švelnesnis.

Lietuvoje praktika šiuo klausimu kol kas nėra apibrėžta, todėl tokių nuostatų teisėtumą įmonės turi įsivertinti savo jėgomis, atlikdamos nuostatų poveikio rinkai analizę, atsižvelgiant į užimamą rinkos dalį, konkurentų skaičių, įėjimo į rinką barjerus ir kitus veiksnius.

Skaitmeninės platformos ir jų veikimas rinkose yra viena karščiausių temų konkurencijos teisėje pastaruoju metu, nes kyla daug neaiškumų, kaip taikyti tradicines konkurencijos taisykles visiškai naujiems verslo modeliams. Nors akys tokiais atvejais dažniausiai krypsta į pasaulines „Big Tech“ bendroves – „Amazon“, „Google“, „Apple“, „Facebook“, sparčiai besivystanti Lietuvos elektroninės prekybos ir elektroninių paslaugų rinka kelia tuos pačius klausimus.

Lietuvos Konkurencijos taryba jau dabar teigia, kad didžiausios konkurencijos pažeidimų rizikos yra susijusios su skaitmeninėmis rinkomis, į kurias žengia daugelis įprastų ekonomikos sektorių. Tai reiškia, kad ateities perspektyvoje šios rinkos Konkurencijos tarybai bus prioritetinė sritis, todėl konkurencijos pažeidimų rizikų identifikavimas ir jų suvaldymas šiose rinkose veikiančioms įmonės bus kaip niekad svarbus.

Komentaro autorius — Dr. Darius Miniotas, „WALLESS“ asocijuotasis partneris, konkurencijos teisės ekspertas

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
D. Misiūnas. Ponios ir ponai, užveskite variklius 5

Atėjusi vasara ir pasibaigęs karantinas tarsi ranka nuėmė bet kokią su pandemija susijusią įtampą ir, jeigu...

Verslo aplinka
2021.07.30
Prievaizdas numatytas, rezultatas – šakėmis ant vandens

Vyriausybė pasišovė paskirti instituciją, kuri stebės Registrų centrui teikiamas įmonių finansines...

Verslo aplinka
2021.07.30
Geležinės vežėjų klumpės 9

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija (SADM), regis, užsimiršo, kad jos pavadinime yra ir žodis „darbo“,...

Verslo aplinka
2021.07.29
G. Matuzas. Kaip susikurti investicijų portfelį iš indeksų fondų

Ilgainiui indeksų fondai pasirodė esą efektyviausias būdas investuoti į įmonių akcijas. Remiantis istoriniais...

Verslo aplinka
2021.07.28
Kol kiti investuoja, Lietuvoje užsakinėjamos studijos 8

Pasaulyje bręstant vandenilio bumui, Europos valstybės jau turi parengusios milijardinius sektoriaus...

Verslo aplinka
2021.07.28
Karpomos neskiepytųjų „rojaus“ ribos 71

Vyriausybė į dar stipresnius gniaužtus ima skiepų nuo COVID-19 vengiančius asmenis – bus plečiamas sąrašas...

Verslo aplinka
2021.07.27
Teisė atsiriboti nuo tūnančiųjų prieblandoje 43

Rengiantis ketvirtajai pandemijos bangai, kuri Lietuvą grasina užklupti rudenį, ir siekiant suvaldyti...

Verslo aplinka
2021.07.26
L. Zingales. COVID-19 zombių puolimas 2

Vakarų ekonomikoms atsigaunant po COVID-19 sukeltos krizės, bankai ir vyriausybės susiduria su nauja problema...

Verslo aplinka
2021.07.25
E. Leontjeva. Žaliajam kursui – žaliasis posūkis ir valdžioje

Į posūkį link žaliosios ekonomikos pakvietusi Aplinkos apsaugos ministerija turi aiškią viziją ir argumentus.

Verslo aplinka
2021.07.24
Veto – teisingumas ar kovos įrankis?

Rudenį įsigaliosiančius Statybos įstatymo pakeitimus, leisiančius statybos inspektoriams vetuoti projektus,...

Verslo aplinka
2021.07.23
Terorizmo pavojus realus ir mūsų galvose 7

Prieš kelias dienas, eidamas 86-uosius metus, mirė danų karikatūristas Kurtas Westergaardas, kurio...

2021.07.22
Milijonai, pragaištantys įstatymo skylėse

Ilgai žadamas naujas Viešųjų pirkimų įstatymas kartu su Seimo nariais išėjo „atostogų“ – nors dabartinė...

Verslo aplinka
2021.07.21
V. Adomaitis. Ar Lietuvos mokesčių sistema gali stabdyti našumo augimą? 30

Lietuvos mokesčių sistema dažniausiai kritikuojama dėl pernelyg mažo valstybės biudžeto surinkimo,...

Verslo aplinka
2021.07.20
Užkalbėjimai verslo neišgelbės 14

Naujajai COVID-19 atmainai Lietuvoje plečiant savo „valdas“, vis sparčiau mažina apsukas vakcinacijos tempai.

Verslo aplinka
2021.07.20
Kaip sekasi Lietuvos energetinis karas su Latvija 29

Nežinau, ar pastebėjote, bet ši Vyriausybė su energetikos ministru Dainiumi Kreiviu kone nuo pirmosios darbo...

Verslo aplinka
2021.07.19
Kur dingo europarlamentarai? 9

Jų nedaug – vos 11. Bet net ir labai politika besidominčiam tenka gerokai įtempti visas savo atminties...

Verslo aplinka
2021.07.19
R. Verkauskaitė-Kazanskienė. Gyventojai ėmė steigti naujas įmones: ar tam tinkamas metas? 1

Kiekvienas ekonominis sunkmetis išsiskiria tuo pačiu dėsningumu – daugiau įmonių bankrutuoja užleisdamos...

Verslo aplinka
2021.07.18
Viktoro Orbano kelio pabaiga? 12

Po 15 mėnesių trukusios pandemijos net stiprūs vyrai nebėra tokie, kokie buvo anksčiau. Vengrijos ministro...

Verslo aplinka
2021.07.17
D. Štitilis. Lietuva pasaulinio kibernetinio saugumo reitingo dešimtuke! Kas po juo slepiasi?

Jungtinių Tautų Tarptautinės telekomunikacijų sąjungos (ITU), vienijančios 194 valstybes, sudarytame...

Inovacijos
2021.07.16
Reputacija politikams – sunkiai įkandamas aukštasis pilotažas 2

Neatsiejama sėkmingo verslo DNR – rūpestis savo reputacija. Gerą reputaciją turinčiam verslui lengviau...

Verslo aplinka
2021.07.16

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku