Kiek valstybės turi būti VVĮ?

Publikuota: 2021-04-28
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
svg svg
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
„Verslo žinios“ Redakcijos nuomonė

Šiandien ministrų kabinetas planuoja svarstyti Ekonomikos ir inovacijų ministerijos (EIM) teikiamą atnaujintą valstybės valdomų įmonių (VVĮ) pertvarkos ir valdymo centralizavimo priemonių planą. Jo tikslas – įvertinti kiekvienos VVĮ nuosavybės naudą, optimizuoti valstybės valdomų įmonių portfelį, numatyti įmonių pertvarkymą ir komercinę veiklą vykdančių bei su privačiu kapitalu konkuruojančių įmonių privatizavimą. Panašius tikslus buvo nusimačiusios ir kelios ankstesnės Vyriausybės.

Ingridos Šimonytės vadovaujama Vyriausybė nusiteikusi per artimiausius dvejus trejus metus pertvarkyti didesnę dalį VVĮ, tarp jų – Klaipėdos uostą, oro uostus, Automobilių kelių direkciją, Registrų centrą, „Regitrą“. Be to, į privatizuojamų įmonių sąrašą numatoma grąžinti kelias VVĮ, kurias buvusioji valdžia buvo nusprendusi apsaugoti nuo tokio likimo.

VVĮ pertvarka tarp prioritetinių darbų įvardyta ir pernai gruodį patvirtintoje Vyriausybės programoje, ir šiemet kovą ministrų kabineto priimtame įgyvendinimo priemonių plane.

„Šios įmonės turi turėti aiškius tikslus ir ambicijų uždirbti svarią grąžą valstybei, o jų veikla turi būti aiški ir skaidri. Tokia valstybės įmonių veikla taip pat prisideda prie verslui palankaus klimato kūrimo, o jis būtinas norint į Lietuvą pritraukti daugiau užsienio investuotojų“, – tvirtina Aušrinė Armonaitė, ekonomikos ir inovacijų ministrė. Ji teigia, kad VVĮ neturi konkuruoti su privačiu verslu.

Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (EBPO) ekspertų rekomendacijose nurodoma, kad pagal VVĮ grąžą valstybei Lietuva dar gerokai atsilieka nuo EBPO vidurkio. Be to, VVĮ kartais konkuruoja su privačiomis bendrovėmis, todėl VVĮ veiklos optimizavimas turėtų vykti pirmiausia jas pertvarkant, reorganizuojant, privatizuojant ar likviduojant.

Pasak EBPO ekspertų, Lietuvoje VVĮ mastas yra per didelis ir yra vienas didžiausių organizacijoje, todėl reikia aiškios strategijos, kuri pagrįstų valstybės nuosavybės reikalingumą tokiose įmonėse.

Ministerijos plane siūloma valstybės įmones, vykdančias komercinę veiklą, pertvarkyti į valstybės valdomas bendroves. Ilgainiui bus siekiama visiškai atsisakyti valstybės įmonės teisinės formos, tokios įmonės taptų akcinėmis bendrovėmis, viešosiomis įstaigomis ir pan.

Manoma, kad tai leistų pagerinti jų valdymą ir pasiekti geresnių finansinių rezultatų bei generuoti didesnę grąžą valstybei. Valstybės įmonės, vykdančios ne komercinę, o viešųjų paslaugų ir viešojo administravimo veiklą bei atitinkančios visus biudžetinei įstaigai būdingus veiklos požymius, būtų pertvarkytos į biudžetines įstaigas. Tai užtikrintų valstybės lėšų naudojimo skaidrumą.

EIM įvardija dar vieną svarbų aspektą – kapitalo rinkos plėtrą: optimizuojant įmonių veiklą, atsiveria galimybės dalį joms reikalingų lėšų pritraukti iš kapitalo rinkų.

„Tad jeigu į vertybinių popierių biržą būtų įtraukta daugiau valstybės valdomų įmonių vertybinių popierių, pastebimai padidėtų rinkos kapitalizacija, išaugtų rinkos likvidumas, todėl ji taptų patrauklesnė ir vietos, ir užsienio investuotojams“, — rašoma ministerijos pranešime. Beje, apie tai metų metais kalbėjo ekonomistai, tą ne kartą akcentavo ir VŽ.

Siūloma beveik porai metų atidėti stambiausių transporto sektoriaus VVĮ pertvarkymą. Valstybės įmonių „Oro navigacija“, Lietuvos oro uostų, Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos ir Vidaus vandens kelių direkcijos pertvarkymo į akcines bendroves terminas perkeliamas į 2022 m. gruodį, nors pagal ankstesnės valdžios skelbtus planus turėjo būti įgyvendintas iki š. m. sausio. Tačiau buvusioji Vyriausybė ilgai diskutavo, o atitinkamų įstatymų pataisų Seimui taip ir nepateikė. Tuo turės užsiimti dabartiniai valdantieji.

Be to, Vyriausybė žada peržiūrėti buvusios valdžios sprendimus ir grąžinti į privatizuojamų VVĮ sąrašą kai kurias įmones: AB „Problematika“, sprogdinimo bei griovimo darbus atliekančią bendrovę „Detonas“.

Šiuo metu Lietuvoje veikia 49 VVĮ – žadama palaipsniui jų skaičių mažinti, jų priežiūrą koncentruojant keliose ministerijose. Pasak ministrės, ateityje daugiau dėmesio turi būti skiriama VVĮ veiklos rodikliams, kurie turės atitikti joms iškeltus tikslus. Tikslai turėtų apimti ne tik kapitalo kainos kriterijus, bet ir dividendus bei kitus finansinius rodiklius.

Pastaraisiais metais VVĮ buvo keliami menkai ambicingi planai, kapitalo grąža tūnojo rekordinėse žemumose, į valstybės biudžetą būdavo atseikėjama gana menkos dividendų sumos.

VVĮ pertvarką planavo (ar bent deklaravo) ne viena Vyriausybė – buvo pažadų imtis skaidraus valdymo, paskatinti siekti didesnės grąžos valstybei ir kt. Tačiau dešimtmečiais vyravusi „tvarka“ taip ir liko nepajudinta.

Šį pavasarį tai dar kartą konstatavo Valstybės kontrolė – jos auditas atskleidė, kad valstybė ir savivaldybės ne visada užtikrina, kad jų įmonių ir viešųjų įstaigų veikla būtų pagrįsta gerojo valdymo principais, skaidri ir orientuota į tikslų pasiekimą. Didžioji dalis savivaldybių įmonių savo steigėjoms skiria mažiau dividendų nei galėtų.

VŽ norėtų priminti: ryžtas yra gerai, tačiau vien tik „planuoti“ pertvarką ar surašyti tikslus negana. Kaip ir manyti, kad „dar yra laiko“. Esminių permainų reikėtų imtis neatidėliojant – jei tik tam iš tiesų yra politinės valios. Nes, kaip rodo istorija, dauguma reformų valdymo pusiaukelėje dažniausiai kažkur „pasimesdavo“, o artėjantys rinkimai „nepatogias“ permainas tiesiog nugramzdindavo užmarštin.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
V. Degutis. Verslo procesų automatizavimas: ateitis jau čia – ar mes pasiruošę?

Dabartiniai rinkos pokyčiai – tiek susiję su pandemija, tiek su apskritai globaliomis verslo valdymo...

J. Rojaka. Skatindami verslą galėtume spurtuoti kaip „Ferrari“, tačiau judame vėžlio greičiu 2

Analizuojant lėšų panaudojimą ir dabartines tendencijas šalies ekonomikoje, peršasi akivaizdi išvada –...

Kad bėgdami nuo vilkų, neužlėktume ant meškų  4

Per 2008-2009 m. finansų krizę ne viena kompanija nukentėjo nuo vadinamųjų „feniksų“, kai bankrotą inicijavus...

Idėjos, ardančios vienybę? 8

Pastaruoju metu vis labiau įsiplieskianti diskusija dėl galimybių paso jau įtraukė ir svarbiausių šalies...

Verslo aplinka
2021.05.05
V. Gružauskas. Dirbtinis intelektas: ar tikrai žinote, ką perkate 4

Šiuo metu dirbtinis intelektas (DI) yra naudojamas praktiškai visur, o domėtis bei skleisti informaciją apie...

Verslo aplinka
2021.05.04
Ant desperacijos ribos 7

Lietuvos turizmo ir viešbučių verslas, suspaustas pandemijos sukeltų karantinų varžtais, priverstas kentėti...

Verslo aplinka
2021.05.04
R. Verkauskaitė-Kazanskienė. Smulkusis verslas siunčia optimizmo signalą

Smulkiajam verslui pandemija sudavė rimtą smūgį – neigiamą įtaką ji padarė daugiau nei pusei šalies smulkiųjų...

Verslo aplinka
2021.05.03
(Ne)tiesioginiai merų rinkimai: trukt už vadžių – vėl iš pradžių 1

Tai kažkur jau matyta ir girdėta – visi politikai dievagojasi esantys už tiesioginius merų rinkimus, bet tuo...

Verslo aplinka
2021.05.03
Sistema be sistemos

Sudėtinga, dažnai stringanti ar iš dalies neveikianti GPAIS sistema, kelianti galvos skausmą įmonių...

Verslo aplinka
2021.04.30
Paryžiaus susitarimas grąžinamas į dienotvarkę

Dėl pandemijos ir smarkiai išaugusios didžiųjų pasaulio galių politinės įtampos nepelnytai kukliai buvo...

Verslo aplinka
2021.04.29
Kiek valstybės turi būti VVĮ? 12

Šiandien ministrų kabinetas planuoja svarstyti Ekonomikos ir inovacijų ministerijos (EIM) teikiamą atnaujintą...

Verslo aplinka
2021.04.28
D. Vitkauskas. Kodėl verslas „tingi“ įsitraukti į vakcinavimo politiką? 10

Liko vos 2 mėnesiai iki prezidento Gitano Nausėdos paskelbto ambicingo tikslo paskiepyti nuo COVID-19 bent du...

Verslo aplinka
2021.04.27
V. Šostak. Technologijų įmonės vis dar nepakankamai brangios 3

Po pernykštės krizės atsistačius finansinio ir NT turto kainoms, vis daugiau pasigirsta pokalbių, „ar mes...

Verslo aplinka
2021.04.27
V. Nakrošis. „Naujos kartos Lietuvos“ planas – ar užteks drąsos naujos kartos viešajam valdymui sukurti?

Finansų ministerijos organizuotoje apskritojo stalo diskusijoje dėl daugiau nei 2 mlrd. Eur vertės „Naujos...

Verslo aplinka
2021.04.27
Metas keisti jauką 42

Tai, kad mūsų šalis nebėra pigios darbo jėgos šalis, dar kartą patvirtino ir Japonijos įmonė „Yazaki“: ši...

Verslo aplinka
2021.04.27
Valdžios sprendimai - it būrimas iš kavos tirščių

Baltijos šalių įmonių vadovų apklausa, kurią atliko „PwC“, rodo, kad keturios iš penkių bendrovių Lietuvoje...

Verslo aplinka
2021.04.26
R. Vilpišauskas. Ekonomikos gaivinimo planas – ar šį kartą bus kitaip?

Balandžio viduryje Lietuvos finansų ministrė pristatė Lietuvos Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo...

Verslo aplinka
2021.04.25
L. Mikalonienė. Virtuali buveinė – laikas keistis?

Darbas nuotoliniu būdu, ypač išplėtotas pandeminiu COVID-19 laikotarpiu, virtualūs visuotiniai akcininkų...

Verslo aplinka
2021.04.24
D. Zaveckas. Negailestinga statistika apie Statistikos departamentą 7

Įmonės Statistikos departamentui kasmet turi pateikti 20 ataskaitų (po keturias ketvirtines ir keturias...

Verslo aplinka
2021.04.23
S. Malinauskas. Biržoje – mažmeninių investuotojų aktyvumas ir pozityvūs įmonių planai 1

Nors pasaulinė pandemija jau tęsiasi antrus metus, pasaulio ir Baltijos vertybinių popierių rinkose prekybos...

Verslo aplinka
2021.04.23

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku