Kompresas numirėliui – už akcininkų pinigus

Publikuota: 2015-12-02
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Redakcijos nuomonė

Vyriausybė, matydama į dugną bebaigiančią nugrimzti bendrovę „Lietuvos jūrų laivininkystė“ (LJL), nusprendė, kad skęstančiųjų gelbėjimas vis dėlto yra ne pačių skęstančiųjų reikalas, ir uždėjo merdinčiajam prabangų, kelių milijonų eurų vertės kompresą.

LJL liepos viduryje paskelbė, kad valstybei bendrovės negelbėjant skubią finansinę pagalbą jai skiria SEB bankas. Ir pradžių – 590.000 Eur, po savaitės kitos – dar 3 mln. Eur. Už pastarosios paskolos grąžinimą garantuos transporto AB „Lietuvos geležinkeliai“ (LG), t. y. kita valstybės valdoma įmonė. Negana to, rugsėjį Vyriausybė nutarė perduoti geležinkelininkams LJL akcijas. Premjeras Algirdas Butkevičius tada tikino: bus sudarytos „palankesnės verslo galimybės, didesnė veiksmų laisvė derantis su bankais dėl naujos paskolos LJL apyvartiniam kapitalui papildyti“. Pasak jo, šis sandoris prisidės prie LG ir finansiškai žlugusios LJL pelningumo, valdymo ir veiklos efektyvumo. Optimizmu nenusileido ir Rimantas Sinkevičius, susisiekimo ministras. „Turime planą, ką daryti su šia bendrove, vadovaujantis konsultantų patarimais. Ir jis, tas planas, bus Vyriausybės vykdomas pagal geriausius variantus“, – aiškino jis (VŽ, 2015 10 01). Beje, dar liepos mėnesį Konkurencijos taryba įspėjo, kad mėginimas vieną valstybinę bendrovę gelbėti kitos valstybinės bendrovės uždirbtais pinigais gali „būti priskirtinas neteisėtai valstybės pagalbai“, nes gali pažeisti ES sutartis. Šį sprendimą rekomendavo suderinti su Europos Komisija, nes Lietuva gali sulaukti jos pastabų ir sankcijų.

Nelygias laivų ir geležinkelių „vedybas“ kritikavo ir Investuotojų asociacija (IA), pavadinusi tai „politikų pastalės pasityčiojimu iš Lietuvos piliečių“ – tikrųjų valstybės valdomų įmonių akcininkų. „Prokurorai privalo įvertinti, ar nepažeisti valstybės, kaip LG akcininkės, interesai, perimant LJL turtą, kuris gali būti mažesnis nei įmonės įsipareigojimai, taip padarant nuostolį LG ir suteikiant naudos visiems LJL kreditoriams“, – VŽ teigė Vaidotas Rūkas, IA valdybos narys (2015 09 21). Neaišku, kas ir kaip konsultavo valstybės turtą valdančius gudročius, neatsakingai vartaliojančius valstybės pinigus, aiškus tik finalas – LJL generalinis direktorius Sigitas Dobilinskas lapkričio pabaigoje paprašė iškelti bankroto bylą.

LG finansuose atsiveria 3 mln. Eur skylė. Kas dabar prisiims atsakomybę už tai, kad vienos valstybės įmonės pinigai buvo investuojami į kitą valstybės įmonę-lavoną? Ir kas iš tiesų buvo gelbėjamas: ar Susisiekimo ministerija ir LG gelbėjo žvejus, ar SEB banko pinigus (jis iki minėtų dviejų paskolų yra suteikęs LJL 15 mln. Eur kreditų)? Ką galvojo ministras, įmonių vadovai, jų valdybos, merkdamos į balą dar 3 mln. Eur, kai jau buvo aišku, kad tai – tik nuostolių didinimas? Susisiekimo ministerija bandė pašalinti galvos skausmą premjerui ir tvarkėsi kaip nuosavame dvarelyje. Gal visa šioje istorijoje susiformavusi socdemų vertikalė pamiršo, kad tai – ne jų dvarelio, o visų mokesčių mokėtojų pinigai? Ar gal Stasio Dailydkos valdomi LG turi per daug pinigų? Tai kodėl tuomet virkauja, kai valstybė paprašo didesnių dividendų?

Dabar jau aišku, kad tų dividendų valstybės iždas sulauks dar mažiau – 3 mln. Eur teks atseikėti bankui. Valstybė mažiau pinigų gaus dar ir dėl to, kad bus mažesnis LG pelnas, atitinkamai – ir pelno mokestis. Premjeras, svajojęs apie „didesnį pelningumą“, stipriai prašovė. Ar gali įmonei vadovauti žmogus, kuris padidino jai nuostolius? Valstybė, gindama viešąjį interesą, privalo pareikalauti vadovo atsakomybės – už pažeistus akcininkų interesus, už iššvaistytus pinigus, kurie galėjo būti investuoti į šalies ekonomiką. Atsakomybę turi prisiimti ir p. Sinkevičius, susisiekimo ministras.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Ir viskas, kas yra blogai, yra blogai su valstybės NT 4

Vos tik prasidėjo diskusijos apie nekilnojamojo turto (NT) mokesčio bazės plėtimą, metamas pats stipriausias...

Didelių darbų nelaukia 4

Kone kaskart, kai į ministerijos, daugiau ar mažiau lemiančios verslo aplinką, vadovo kėdę sėdasi naujas...

Euro zonos ekonomika mažina apsukas

Prastėjantys pramonės rodikliai, mažėjantis namų ūkių vartojimas euro zonoje siunčia pirmuosius ekonomikos...

Verslo aplinka
2019.08.16
Kodėl klientai prieštarauja?

Visi mes įsigydami daiktą ar pirkdami paslaugą daugiau ar mažiau, labiau sąmoningai ar mažiau sąmoningai...

Pardavimai
2019.08.15
Naujos galios – nauja atsakomybė 3

Konkurencijos tarybai (KT) ruošiamasi įteikti kovingesnių įnagių, padėsiančių efektyviau prižiūrėti rinką.

Verslo aplinka
2019.08.14
Kieno širdžiai mieliausias nelegalus „dvaras“? 11

Vadinamojo Vijūnėlės dvaro savininkai ir jų globėjai į šio pastato gelbėjimo planą įtraukė ir Vyriausybę –...

Statyba ir NT
2019.08.13
Estija įgyvendins ES direktyvas, o Lietuva mokės baudas 17

Neseniai teko lankytis Estijos Ekonomikos ir transporto ministerijoje ir kalbėtis apie Estijos iniciatyvas,...

Pramonė
2019.08.12
„Fintech“ įkurtuvės: ne tik fanfarų lydimos 10

Lietuvos ryžtas tapti regioniniu finansinių technologijų („fintech“) centru nei prislopo, nei išgaravo – apie...

Finansai
2019.08.12
Herojai apleidžia teisę Premium 3

Švietimo sistemos analitikų ir įdarbinimo specialistų perspėjimai abiturientams nesirinkti vadybos ar teisės...

Verslo klasė
2019.08.11
Skaitmenizacija oro uostuose: evoliucija ar revoliucija?

Keleivių srautai ir skrydžių kiekis visame pasaulyje didėja ir tam, kad išliktume konkurencingi, operatyviai...

Paslaugos
2019.08.09
Ar valstybės kišenė – be dugno? 17

Prieš parlamentarų apetitą daugiau išlaidauti stojo finansų ministras Vilius Šapoka. Seimo kanceliarijos...

Šviežas kraujas ar duoklė ambicijoms? 4

Vyriausybės sudėtis keičiasi likus geriems metams iki kadencijos pabaigos. Ir ne todėl, kad vieni ar kiti...

Verslo aplinka
2019.08.08
Gera proga apsidairyti

Vokietijos, didžiausios lietuviškos kilmės prekių eksporto rinkos, ekonomika praranda pagreitį, šalies ūkiui...

Pramonė
2019.08.07
Kokių tikslų siekiama (ne)tvarkant atliekas? 9

Vilniuje yra tokia vietinės rinkliavos skaičiuoklė (sivasa.lt), kurioje galima sužinoti, apskaičiuoti ir...

Paslaugos
2019.08.06
Receptas – finansinė pagalvė 1

Didžiausios statybų sektoriaus įmonės pernai didino ir pajamas, ir pelną. Nors darbų apimtys auga, šioje...

Statyba ir NT
2019.08.05
NT mokestis – kai prasčiausia šeimininkė moko kitus tvarkytis 73

Niekas taip nepiktina, kaip etatinio „kelių erelio“ patarimai, kaip vairuoti, arba nevalos patarimai dėl...

Statyba ir NT
2019.08.04
Švietimas: kam reikia aukštojo? Premium 10

„Vaikeli, mokykis, kad įstotum. Be aukštojo būsi, galėsi tik gatves valyt ar indus plaut“, – į tokį senolių...

Verslo klasė
2019.08.04
ES – kovos su klimato kaita tvaraus finansavimo lyderė pasaulyje 1

Šiemet prie tarptautinio kovos su klimato kaita judėjimo prisijungė milijonai jaunuolių visame pasaulyje.

Verslo aplinka
2019.08.02
Inovacijos pėdina šlubčiodamos 6

Paskelbtuose inovatyviausių pasaulio valstybių reitinguose Lietuva užkopė dviem laipteliais aukščiau nei...

Paslaugos
2019.08.02
Prognozės yra, o sprendimas? 8

Pastaruoju metu jaučiamas darbuotojų stygius per keletą artimiausių metų gali tapti dar didesne problema –...

Verslo aplinka
2019.08.01

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau