Geriau vienas darbštus nei trys tinginiai

Publikuota: 2015-10-26
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Redakcijos nuomonė

Vyriausybė užsimojo pasirungti su privačiu sektoriumi ir prisivilioti specialistų iš IT įmonių. Jos koziris šiose varžytuvėse – didesni atlyginimai: pagal dabartinę bazinę mėnesinę algą valstybiniame sektoriuje dirbančio IT specialisto atlyginimas siektų 2.279,81 Eur į rankas.

Tokį sprendimą siūlymo autorė – Vidaus reikalų ministerija – motyvuoja tuo, kad viešajame sektoriuje IT specialistų atlyginimai nėra konkurencingi ir dėl didelės šių specialistų kaitos galimi IT sistemų nesklandumai. O šie esą gali padaryti žalos tiek institucijų, tiek valstybės interesams. Darbuotojų kaita siekia 20%, o kvalifikuotus darbuotojus tenka keisti į neįgijusius patirties.

Verslas piktinasi, kad Vyriausybė, užuot pirkusi paslaugas iš IT įmonių, pasirengusi pervilioti specialistus iš privataus verslo. Tiesa, VŽ kalbinti IT įmonių atstovai kone vieningai tikino: vargu ar suviliotieji ilgai iškęs viešojo sektoriaus darbo specifiką – politizuotą aplinką, laisvės trūkumą, piktus viršininkus ir kt. „Ir jie grįš į privatų sektorių, nes ten smagiau ir įdomiau“, – reziumuoja Mantas Urbonas, „Visma Lietuvos“ direktorius (2015 10 22).

Kad Lietuvoje egzistuoja IT specialistų trūkumas, kalbama jau ne vienus metus. Problema yra, tačiau yra ir jos sprendimo būdų. Pirmiausia, reikia rengti daugiau IT specialistų, kad jų netrūktų nei privačiam verslui, nei valstybės institucijoms. O dabar vilioti juos į viešąjį sektorių žadant didesnius atlyginimus, vadinasi, sugriauti bendrą atlyginimų sistemą valstybės tarnyboje, sukiršinti valstybės tarnautojus – keičiant atlyginimus vienai kategorijai, kiltų kitų valdininkų nepasitenkinimas.

Yra dar vienas, kur kas efektyvesnis būdas – sumažinti valdininkų skaičių, panaudojant atsilaisvinusias lėšas vidinėms reikmėms. Kitaip tariant, mokėti didesnes algas likusiems darbuotojams, skatinti jau dirbančius profesionalus – efekto laukti ilgai netruktų: kaip rodo kitų šalių praktika, padidėja ir darbo efektyvumas, išauga motyvacija, o kokybė ne tik kad nenukenčia, bet net ir pagerėja. Visa tai įrodė verslas užėjus krizei.

Tokiu keliu einama Estijoje – šalies vyriausybė kitąmet iš centrinių vyriausybės organų atleis 750 darbuotojų. Nedaug? Tokiai mažai šaliai – tai skaičius. O svarbiausia – politinė valia. Kurios taip pasigendame Lietuvoje. Seimo narys Dainius Kreivys suskaičiavo: Valstybės tarnybos departamento duomenimis, valstybės sektoriuje dirbančių asmenų skaičius nuo 2012 m. išaugo 1.710 darbuotojų. Taigi, iš viso turime 51.946 tokių asmenų būrį. Gal derėtų vėl priminti, kad gyventojų skaičius per pastaruosius metus susitraukė daugiau nei 100.000 gyventojų. O valstybės tarnautojų ne tik nesumažėjo, bet dar ir pasidaugino...

Neseniai Vyriausybė išplatino informaciją, kad ministrų kabinetas „imasi papildomų priemonių, kad valstybės tarnyboje dirbtų tik būtinas tarnautojų skaičius“. Kas gi yra tas „būtinas“ skaičius? Jei suprasite valdininkų abrakadabrą, cituojame: „Vyriausybė ne tik pati ieško būdų, kaip sumažinti pareigybių, bet ir pateikė rekomendacijas įstaigoms, kurioms didžiausią leistiną pareigybių skaičių nustato Seimo valdyba, Respublikos Prezidentas, savivaldybių tarybos ir Teisėjų taryba, nuo 2016 m. sausio 1 d. sumažinti atsakingoms institucijoms patvirtintą didžiausią leistiną pareigybių skaičių tokia dalimi, kad skirtumas tarp didžiausio leistino pareigybių skaičiaus ir įstaigose užimamų pareigybių skaičiaus sudarytų ne daugiau kaip 10 procentų.“

Žodžiu, kaip visada. Šiame valdininkų raiste ir pats nelabasis ragus nusilaužtų. Kai pradedi ieškoti tikrų skaičių, supranti, – galai taip suslėpti, kad bet kuri statistika šiuo atveju – vaizdas kreivame veidrodyje. Labai lengva manipuliuoti biurokratinėmis sąvokomis apie leistiną pareigybių skaičių, kurį nustato Vyriausybė, Seimo valdyba, prezidentas, savivaldybių tarybos ir t. t. Vienur pareigybių sumažėja, kitur – priauga. O kur dar valdininkai, kurie tarsi – niekieno? Jie slypi po gudria formuluote „gaunantys darbo užmokestį iš ES struktūrinės“ ar kitokios paramos...

Ir tik nereikia klaidinti visuomenės, kad „išravėti“ valdininkai papildys bedarbių gretas. Labai greitai paaiškės „kas yra kas“. Privačiame sektoriuje trūksta darbo rankų – kvalifikuoti specialistai visada ten ras vietą. Na, o jeigu nėra jokios kompetencijos, jokios kvalifikacijos – tada jau kita šneka. Tik klausimas – kodėl iki šiol juos šeria mokesčių mokėtojai?

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
„...Ir pasiuntėme gerą signalą investuotojams“ 8

„...Ir pasiuntėme gerą signalą investuotojams“. Taip pasakė Konkurencijos tarybos pirmininkas Šarūnas...

Ar lyja, ar saulė šviečia – ūkininkams vis blogai 28

Sausros užpulti ūkininkai skaičiuoja sumažėsiantį derlių ir būsimus nuostolius, tačiau draudimo išmokų negaus...

Agroverslas
06:39
Perkate ar parduodate verslą? Leidimo gavimo nelaikykite formalumu

Verslui planuojant įsigyti ar parduoti verslą, reikėtų prisiminti Konkurencijos tarybą, nes sandorio...

Rinkos
2018.06.17
Kibernetinis saugumas: kodėl gaisrui svarbu ruoštis iš anksto

Augantis incidentų skaičius, dažnėjantis žalingos programinės įrangos platinimas ir intensyvėjanti...

Technologijos
2018.06.16
Robotai - naujos pramonės šaukliai 2

Lietuvos pramonė, pastaruosius penkerius metus demonstruojanti įspūdingą gamybos augimą, netrukus gali...

Pramonė
2018.06.15
Politinės „virtuvės“ meniu keičiasi 6

Vyriausybės mėginimas antrą kartą bristi į tą pačią upę – įvykdyti struktūrines permainas mokesčių ir pensijų...

Verslo aplinka
2018.06.14
NT mokestis antrajam būstui – smulkiųjų investuotojų į NT diskreditavimas 34

Socialinės nelygybės mažinimas valstybėje yra teigiamas siekis, tačiau ar NT mokestis antrajam gyvenamajam...

Rinkos
2018.06.13
Kokia turi būti pensinio aprūpinimo sistema Lietuvoje? 9

Geriausias sprendimas Lietuvai – kombinuota dviejų pakopų sistema, kurią sudarytų einamųjų įmokų ir išmokų...

Rinkos
2018.06.13
Kiek pirštų iš tiesų nusvilo? 20

Metiniame prezidentės Dalios Grybauskaitės pranešime įvardyta partinės sistemos krizė ir politinės korupcijos...

Verslo aplinka
2018.06.13
Individuali veikla įsibėgėja 14

Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) apdorojo gautas gyventojų pajamų deklaracijas ir skelbia: pajamų...

Verslo aplinka
2018.06.12
Kiekvienam darbdaviui – po darbo biržą 13

Iš pradžių palyginkime kelis skaičius: 2007 m. Lietuvoje nedarbo lygis buvo 4,3%, 2018 m. pradžioje nedarbo...

Verslo aplinka
2018.06.11
Neišnaudota galimybė, kurią užgožia kriptovaliuta 7

Susidomėjimas kriptovaliutomis – milžiniškas, Lietuvos startuoliai pasiekia rekordus jomis pritraukdami...

Verslo aplinka
2018.06.10
Kvotos vakuume 9

Vyriausybė pavedė atsakingoms ministerijoms, kitoms suinteresuotoms institucijoms iki 2018 m. spalio 1 d.

Verslo aplinka
2018.06.08
Estijos pavyzdys, kaip įdarbinti žmonių pinigus 12

Žinia iš Estijos beveik privertė nuoširdžiai paploti estams. Tokią emociją sukėlė pranešimas, kad 13.700 šios...

Verslo aplinka
2018.06.07
Tiesa yra jėga ar jėga yra tiesa 10

Spaudos laisvės indeksas (žiūrėti iliustraciją) pasakoja mums štai tokią istoriją: pirmas skaičius yra 2016...

Verslo aplinka
2018.06.07
Baltijos sesėms sutarti nelemta 13

Baltijos šalių ir Lenkijos susitarimas dėl dujotiekio jungties GIPL gali suteikti vilties, kad svarbiausiu...

Energetika
2018.06.06
Esmė nepamesti esmės 4

Seimo svarstymams šiandien teikiami klausimai, nuo kurių sprendimų labai daug priklauso, ar Lietuvos...

Verslo aplinka
2018.06.05
Visuomenė nori pokyčių, bet ar nori keistis pati? 14

„Nebegalime dėl visko kaltinti buvusių vadovų, ir ne tik todėl, kad tai būtų neteisinga, bet ir todėl, kad...

Verslo aplinka
2018.06.04
Labai gaila, kad Lietuvos politikai praranda atmintį 8

Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto (NSGK) siūlymas įvertinti, ar „Leo LT“ sukūrimas galėjo padaryti...

Verslo aplinka
2018.06.04
Kas tikrieji ufonautai – naujoji karta ar vyresnio amžiaus vadovai? 22

„Ufonautai“ šiame tekste yra metafora – tai žmonės, kurie neigia realybę ir gyvena iliuzijomis, kad pasaulis,...

Rinkodara
2018.06.02

Verslo žinių pasiūlymai

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau