Geriau vienas darbštus nei trys tinginiai

Publikuota: 2015-10-26
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Redakcijos nuomonė

Vyriausybė užsimojo pasirungti su privačiu sektoriumi ir prisivilioti specialistų iš IT įmonių. Jos koziris šiose varžytuvėse – didesni atlyginimai: pagal dabartinę bazinę mėnesinę algą valstybiniame sektoriuje dirbančio IT specialisto atlyginimas siektų 2.279,81 Eur į rankas.

Tokį sprendimą siūlymo autorė – Vidaus reikalų ministerija – motyvuoja tuo, kad viešajame sektoriuje IT specialistų atlyginimai nėra konkurencingi ir dėl didelės šių specialistų kaitos galimi IT sistemų nesklandumai. O šie esą gali padaryti žalos tiek institucijų, tiek valstybės interesams. Darbuotojų kaita siekia 20%, o kvalifikuotus darbuotojus tenka keisti į neįgijusius patirties.

Verslas piktinasi, kad Vyriausybė, užuot pirkusi paslaugas iš IT įmonių, pasirengusi pervilioti specialistus iš privataus verslo. Tiesa, VŽ kalbinti IT įmonių atstovai kone vieningai tikino: vargu ar suviliotieji ilgai iškęs viešojo sektoriaus darbo specifiką – politizuotą aplinką, laisvės trūkumą, piktus viršininkus ir kt. „Ir jie grįš į privatų sektorių, nes ten smagiau ir įdomiau“, – reziumuoja Mantas Urbonas, „Visma Lietuvos“ direktorius (2015 10 22).

Kad Lietuvoje egzistuoja IT specialistų trūkumas, kalbama jau ne vienus metus. Problema yra, tačiau yra ir jos sprendimo būdų. Pirmiausia, reikia rengti daugiau IT specialistų, kad jų netrūktų nei privačiam verslui, nei valstybės institucijoms. O dabar vilioti juos į viešąjį sektorių žadant didesnius atlyginimus, vadinasi, sugriauti bendrą atlyginimų sistemą valstybės tarnyboje, sukiršinti valstybės tarnautojus – keičiant atlyginimus vienai kategorijai, kiltų kitų valdininkų nepasitenkinimas.

Yra dar vienas, kur kas efektyvesnis būdas – sumažinti valdininkų skaičių, panaudojant atsilaisvinusias lėšas vidinėms reikmėms. Kitaip tariant, mokėti didesnes algas likusiems darbuotojams, skatinti jau dirbančius profesionalus – efekto laukti ilgai netruktų: kaip rodo kitų šalių praktika, padidėja ir darbo efektyvumas, išauga motyvacija, o kokybė ne tik kad nenukenčia, bet net ir pagerėja. Visa tai įrodė verslas užėjus krizei.

Tokiu keliu einama Estijoje – šalies vyriausybė kitąmet iš centrinių vyriausybės organų atleis 750 darbuotojų. Nedaug? Tokiai mažai šaliai – tai skaičius. O svarbiausia – politinė valia. Kurios taip pasigendame Lietuvoje. Seimo narys Dainius Kreivys suskaičiavo: Valstybės tarnybos departamento duomenimis, valstybės sektoriuje dirbančių asmenų skaičius nuo 2012 m. išaugo 1.710 darbuotojų. Taigi, iš viso turime 51.946 tokių asmenų būrį. Gal derėtų vėl priminti, kad gyventojų skaičius per pastaruosius metus susitraukė daugiau nei 100.000 gyventojų. O valstybės tarnautojų ne tik nesumažėjo, bet dar ir pasidaugino...

Neseniai Vyriausybė išplatino informaciją, kad ministrų kabinetas „imasi papildomų priemonių, kad valstybės tarnyboje dirbtų tik būtinas tarnautojų skaičius“. Kas gi yra tas „būtinas“ skaičius? Jei suprasite valdininkų abrakadabrą, cituojame: „Vyriausybė ne tik pati ieško būdų, kaip sumažinti pareigybių, bet ir pateikė rekomendacijas įstaigoms, kurioms didžiausią leistiną pareigybių skaičių nustato Seimo valdyba, Respublikos Prezidentas, savivaldybių tarybos ir Teisėjų taryba, nuo 2016 m. sausio 1 d. sumažinti atsakingoms institucijoms patvirtintą didžiausią leistiną pareigybių skaičių tokia dalimi, kad skirtumas tarp didžiausio leistino pareigybių skaičiaus ir įstaigose užimamų pareigybių skaičiaus sudarytų ne daugiau kaip 10 procentų.“

Žodžiu, kaip visada. Šiame valdininkų raiste ir pats nelabasis ragus nusilaužtų. Kai pradedi ieškoti tikrų skaičių, supranti, – galai taip suslėpti, kad bet kuri statistika šiuo atveju – vaizdas kreivame veidrodyje. Labai lengva manipuliuoti biurokratinėmis sąvokomis apie leistiną pareigybių skaičių, kurį nustato Vyriausybė, Seimo valdyba, prezidentas, savivaldybių tarybos ir t. t. Vienur pareigybių sumažėja, kitur – priauga. O kur dar valdininkai, kurie tarsi – niekieno? Jie slypi po gudria formuluote „gaunantys darbo užmokestį iš ES struktūrinės“ ar kitokios paramos...

Ir tik nereikia klaidinti visuomenės, kad „išravėti“ valdininkai papildys bedarbių gretas. Labai greitai paaiškės „kas yra kas“. Privačiame sektoriuje trūksta darbo rankų – kvalifikuoti specialistai visada ten ras vietą. Na, o jeigu nėra jokios kompetencijos, jokios kvalifikacijos – tada jau kita šneka. Tik klausimas – kodėl iki šiol juos šeria mokesčių mokėtojai?

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Darbo kvotos užsieniečiams – ir vėl atgal 13

Seime kelią skinasi idėja nustatyti kvotas užsieniečiams darbuotojams. Tam jau pritarė Seimo Užsienio reikalų...

Verslo aplinka
2019.06.21
Senu „dyzeliuku“ į turgų šešėliauti 11

Vyriausybė užsimojo sklaidyti šešėlį naujomis priemonėmis (nors ne visos jos visiškai naujos) ir ištraukti į...

Verslo aplinka
2019.06.21
Klausimai po spektaklio „Derybos dėl vairuotojų algų“ 5

Birželio 19 d. nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija „Linava“ gavo Lietuvos transporto darbuotojų...

Perka pseudobutą – perka riziką 9

Valstybės kontrolės auditas tik dar kartą patvirtino viešumoje jau daugelį metų aptariamos problemos...

Statyba ir NT
2019.06.20
Kaip išvengti viražų konsoliduojant miško sklypus? 3

Kaip nebūtų paradoksalu – tik po penkerių metų paaiškėjo, kad Lietuvoje nesuveikia Miškų įstatymo nuostatos,...

Verslo aplinka
2019.06.19
„Konkurencija miršta“. Ką daryti? 1

Konkurencija yra kapitalizmo pagrindas, nepaisant to, ji miršta. Tai vis aštriau kartoja daugelis autorių,...

Verslo aplinka
2019.06.19
Ant stalo – europinė darbotvarkė

Kol Lietuvos politinėje padangėje laukiama išrinktojo prezidento Gitano Nausėdos kadencijos starto ir...

Verslo aplinka
2019.06.19
Šnipštu virtusi euforija 13

Nepaisant ilgą laiką vyravusios politikų euforijos dėl daugiabučių renovacijos perspektyvų, procesas stringa:...

Statyba ir NT
2019.06.18
Prieblandos zona: lygesni už lygius klesti toliau 21

Suėjus įstatymu numatytam terminui, VĮ Registrų centras (RC) ir vėl sulaukė tik menkos dalies įmonių...

Verslo aplinka
2019.06.17
Pramonė stabdžių nespaudžia 3

Europos ekonomikai lėtėjant, Lietuvos apdirbamosios pramonės padėtis nuteikia gana optimistiškai – ji vis dar...

Pramonė
2019.06.14
Lietuva neįvertina tendencijų ES šilumos ūkyje ir blaškosi 9

Europos Sąjunga (ES) atsigręžė į centralizuotą šilumos bei vėsumos tiekimą, kaip vieną perspektyviausių būdų...

Pramonė
2019.06.13
Kvailą įsakymą reikėtų apskųsti, bet nėra kam 12

Sovietinėje kariuomenėje, o vyresnio amžiaus buvę rekrūtai tos patirties niekuomet nepamirš, buvo galimybė...

Verslo aplinka
2019.06.13
Verslo aplinka gerėja, bet kodėl verslas to nepajunta? 1

Nors skaičiuojama, kad praėjusiais metais administracinė našta verslui buvo sumažinta 103,9 mln. Eur,...

Verslo aplinka
2019.06.12
Klausė, bet „neišgirdo“?

Klausantis politikų vertinimų, kurie nuskambėjo po prezidentės Dalios Grybauskaitės metinio pranešimo,...

Verslo aplinka
2019.06.12
Kirpti tik gerai pamatavus 2

Iš Kinijos, kuri yra viena iš 10 prioritetinių Lietuvos eksporto rinkų, Virginijus Sinkevičius, ekonomikos ir...

Prekyba
2019.06.11
Temperamentingi šokiai aplink valdžios katilą 2

Politinėje erdvėje vykstantys reiškiniai signalizuoja, kad turėsime gana įdomią savaitę, o gal net ir dvi...

Verslo aplinka
2019.06.10
Personalo vadovų kaita: augantis jų vaidmuo įkaitusioje darbo rinkoje

Šiandien verslas vis dažniau susiduria su naujais strateginio lygmens iššūkiais – įkaitusia darbo rinka, kur...

Vadyba
2019.06.09
Lietuva po rinkimų: atjaunėjusi, bet ir išmintingesnė Premium

Penktadienio vakaras. Paskutiniai kandidatų į prezidentus debatai S. Daukanto aikštėje. Klausimų užduoda ir...

Verslo aplinka
2019.06.09
Akcizai: kodėl geri pavyzdžiai neįkvepia? 6

Nors Lietuvos valdžia retai pripažįsta klydusi, dabar pats metas tai padaryti. Kai prieš dvejus metus buvo...

Verslo aplinka
2019.06.08
Bankrotų daugės – kam tai naudinga? 8

Juridinių asmenų nemokumo (JAN) įstatymas, kurį Seimas jau pasirengęs palaiminti, programuoja painiavą,...

Verslo aplinka
2019.06.07

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau