Verslas, pasmerktas Sizifo darbui?

Publikuota: 2015-10-13
Antanas Sagatauskas, „Swedbank“ Verslo klientų tarnybos vadovas.
Antanas Sagatauskas, „Swedbank“ Verslo klientų tarnybos vadovas.
„Swedbank“ Verslo klientų tarnybos vadovas

Sparčiai stiprėjanti šalies ekonomika, išaugęs gyventojų socialinis mobilumas ir žiniasklaidos plačiai išreklamuotos verslo naujokų sėkmės istorijos sukūrė tai, ko nepavyko pasiekti tikslinėmis skatinimo priemonėmis. Tai yra suteikė stiprų impulsą verslumo Lietuvoje proveržiui.

33 kasdien – tiek naujų smulkiojo ir vidutinio verslo įmonių buvo sukuriama Lietuvoje pernai. Smulkiųjų verslų kūrimas neabejotinai yra sveikintinas dalykas, nes tai tvariausias būdas sprendžiant gyventojų užimtumo klausimą ir stiprinant šalies ekonomiką. Tačiau kylantį džiaugsmą temdo abejonės, ar verslą pradedantys gyventojai nepasmerkia savęs sizifiškam darbui.

Toli ieškoti nereikia: kiekvienas savo aplinkoje rasime vegetuojančio ir niekaip į tvaraus augimo fazę nepereinančio smulkiojo verslo pavyzdžių. Tai nemaža dalimi lemia objektyvios priežastys, kurių neturėtų ignoruoti kiekvienas, apsisprendęs kurti smulkųjį verslą. Kaip rodo statistika, dauguma naujų smulkiojo verslo įmonių tradiciškai kuriasi mažmeninės prekybos sektoriuje. Tačiau toks verslas dažniausiai orientuojasi į vidaus rinką, o ji Lietuvoje yra sekli.

Žinoma, mažiau nei 3 mln. gyventojų yra gerokai smulkųjį verslą ribojantis veiksnys. Tačiau klysta smulkieji, kurie mano, kad šioje situacijoje jie nieko negali pakeisti. Yra bent du būdai, kaip galima šiuos ribojimus apeiti. Pirmiausia – savo mažumą vietos vartotojui pateikti kaip pranašumą. Dažnai smulkieji vegetavimą grindžia tuo, kad jie nėra pajėgūs konkuruoti kaina. Taip, mes dar esame „nuolaidos pirkėjai“, netingintys pigesnių kasdienių prekių nuvažiuoti į gretimą šalį, tačiau daugėja pirkėjų, kuriems kaina nebėra svarbiausias kriterijus. Jie nori kokybės, autentiško bendravimo ir žinovo patarimo. Neseniai „Swedbank“ užsakymu atliktos viešosios nuomonės tyrimo duomenimis, 44% apklaustųjų, perkančių iš smulkiųjų Lietuvos gamintojų ir prekybininkų, nurodė perkantys dėl to, kad gali įsigyti aukštesnės kokybės prekių ir paslaugų, o 23% iš vietos smulkiųjų perka, nes sulaukia daugiau dėmesio.

Smulkieji verslai turėtų konkurencinį pranašumą grįsti ne vien kainos kriterijumi, o augintis pirkėjus, kurie vertintų galimybę bendrauti su pačiu verslo savininku, kuriam būtų įdomu, iš kur ant prekystalio atkeliauja prekės. Tam dabar Lietuvoje labai palankus metas. Šalyje jau galime matyti besiformuojančios naujos vartotojų kultūros apraiškų: gyventojai pradeda suprasti ryšį tarp stipraus vietos verslo ir stiprios šalies ekonomikos, todėl daugėja smulkiojo verslo sąmoningo palaikymo. Be to, ir mūsų apklausa rodo, jog gyventojai mielai turėtų „savo“ tiekėjus.

Kitas plėtros ir galimybių būdas – peržengti Lietuvos ribas. Smulkusis Lietuvos verslas mažai išnaudoja e. prekybos teikiamas galimybes, kurios leidžia be didelių pastangų (tiesa, pradinės investicijos bus reikalingos) iš mažo ir lokalaus tapti platesniam pirkėjų ratui ir tarptautiniams vartotojams prieinamu verslu. E. prekybos mastai sparčiai auga visame pasaulyje, taip pat Lietuvoje. Pernai e. prekybos mastai Lietuvoje buvo beveik penkiskart didesni nei prieš 5 metus. Smulkusis verslas turėtų judėti kartu su šiuo apsukas didinančiu e. prekybos traukiniu.

 Antanas Sagatauskas yra „Swedbank“ Verslo klientų tarnybos vadovas.

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Darbo kvotos užsieniečiams – ir vėl atgal 14

Seime kelią skinasi idėja nustatyti kvotas užsieniečiams darbuotojams. Tam jau pritarė Seimo Užsienio reikalų...

Verslo aplinka
2019.06.21
Senu „dyzeliuku“ į turgų šešėliauti 12

Vyriausybė užsimojo sklaidyti šešėlį naujomis priemonėmis (nors ne visos jos visiškai naujos) ir ištraukti į...

Verslo aplinka
2019.06.21
Klausimai po spektaklio „Derybos dėl vairuotojų algų“ 5

Birželio 19 d. nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija „Linava“ gavo Lietuvos transporto darbuotojų...

Perka pseudobutą – perka riziką 9

Valstybės kontrolės auditas tik dar kartą patvirtino viešumoje jau daugelį metų aptariamos problemos...

Statyba ir NT
2019.06.20
Kaip išvengti viražų konsoliduojant miško sklypus? 3

Kaip nebūtų paradoksalu – tik po penkerių metų paaiškėjo, kad Lietuvoje nesuveikia Miškų įstatymo nuostatos,...

Verslo aplinka
2019.06.19
„Konkurencija miršta“. Ką daryti? 1

Konkurencija yra kapitalizmo pagrindas, nepaisant to, ji miršta. Tai vis aštriau kartoja daugelis autorių,...

Verslo aplinka
2019.06.19
Ant stalo – europinė darbotvarkė

Kol Lietuvos politinėje padangėje laukiama išrinktojo prezidento Gitano Nausėdos kadencijos starto ir...

Verslo aplinka
2019.06.19
Šnipštu virtusi euforija 13

Nepaisant ilgą laiką vyravusios politikų euforijos dėl daugiabučių renovacijos perspektyvų, procesas stringa:...

Statyba ir NT
2019.06.18
Prieblandos zona: lygesni už lygius klesti toliau 21

Suėjus įstatymu numatytam terminui, VĮ Registrų centras (RC) ir vėl sulaukė tik menkos dalies įmonių...

Verslo aplinka
2019.06.17
Pramonė stabdžių nespaudžia 3

Europos ekonomikai lėtėjant, Lietuvos apdirbamosios pramonės padėtis nuteikia gana optimistiškai – ji vis dar...

Pramonė
2019.06.14
Lietuva neįvertina tendencijų ES šilumos ūkyje ir blaškosi 9

Europos Sąjunga (ES) atsigręžė į centralizuotą šilumos bei vėsumos tiekimą, kaip vieną perspektyviausių būdų...

Pramonė
2019.06.13
Kvailą įsakymą reikėtų apskųsti, bet nėra kam 12

Sovietinėje kariuomenėje, o vyresnio amžiaus buvę rekrūtai tos patirties niekuomet nepamirš, buvo galimybė...

Verslo aplinka
2019.06.13
Verslo aplinka gerėja, bet kodėl verslas to nepajunta? 1

Nors skaičiuojama, kad praėjusiais metais administracinė našta verslui buvo sumažinta 103,9 mln. Eur,...

Verslo aplinka
2019.06.12
Klausė, bet „neišgirdo“?

Klausantis politikų vertinimų, kurie nuskambėjo po prezidentės Dalios Grybauskaitės metinio pranešimo,...

Verslo aplinka
2019.06.12
Kirpti tik gerai pamatavus 2

Iš Kinijos, kuri yra viena iš 10 prioritetinių Lietuvos eksporto rinkų, Virginijus Sinkevičius, ekonomikos ir...

Prekyba
2019.06.11
Temperamentingi šokiai aplink valdžios katilą 2

Politinėje erdvėje vykstantys reiškiniai signalizuoja, kad turėsime gana įdomią savaitę, o gal net ir dvi...

Verslo aplinka
2019.06.10
Personalo vadovų kaita: augantis jų vaidmuo įkaitusioje darbo rinkoje

Šiandien verslas vis dažniau susiduria su naujais strateginio lygmens iššūkiais – įkaitusia darbo rinka, kur...

Vadyba
2019.06.09
Lietuva po rinkimų: atjaunėjusi, bet ir išmintingesnė Premium

Penktadienio vakaras. Paskutiniai kandidatų į prezidentus debatai S. Daukanto aikštėje. Klausimų užduoda ir...

Verslo aplinka
2019.06.09
Akcizai: kodėl geri pavyzdžiai neįkvepia? 6

Nors Lietuvos valdžia retai pripažįsta klydusi, dabar pats metas tai padaryti. Kai prieš dvejus metus buvo...

Verslo aplinka
2019.06.08
Bankrotų daugės – kam tai naudinga? 8

Juridinių asmenų nemokumo (JAN) įstatymas, kurį Seimas jau pasirengęs palaiminti, programuoja painiavą,...

Verslo aplinka
2019.06.07

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau