Parduotos istorijos kenkia visiems

Publikuota: 2015-09-29
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Redakcijos nuomonė

Vienoje rimtoje knygoje yra parašyta: „Iš pradžių buvo Žodis“. Kitoje, visiškai nerimtoje, yra toks sakinys: „Kaip laivą pavadinsi, taip jis ir plauks.“ Ir kalba ne tik apie politinį korektiškumą – šį kartą ne apie jį. Kalba apie tai, kaip vartojamas žodynas ne tiek atskleidžia, kiek pritemdo, maskuoja. Ir tai nebūtinai visada teigiamas dalykas. Toli gražu ne visada.

Antai, kai kurie agresyvesni politikai linkę sakyti „ginkluotas konfliktas“ ar „ribotas kontingentas“ – nereikia nuo šių žodžių net labai stengtis plėšti kamufliažo, ir nelabai įsigilinus aišku, kad kalba apie karą ir apie tai, kad ten buvo ar bus pasiųsta karių. Ekonomistai turi irgi gana juokingą ir išsamaus aiškinimo nereikalaujantį terminą – „neigiamas augimas“. Ką jis maskuoja, puikiai žinome visi.

„Turinio rinkodara“ – pastaruoju metu pats madingiausias reklamos ir viešųjų ryšių industrijų terminas – viena iš tokių esmę pritemdančių ir paslepiančių sąvokų. Dar ne taip seniai bet kokia žiniasklaidos priemonė su neslepiamu pasididžiavimu stengėsi pratarti – tarp redakcijos ir reklamos skyriaus mes pastatėme kinų sieną. Redakcija rašo pagal savo planus, jos darbas – ginti viešąjį interesą ir pateikti skaitytojams kuo įvairiapusiškesnę informaciją. O reklama – reklamos skyriaus reikalas. „Turinio rinkodara“ yra tas Trojos kurmis, kuris sugebėjo pasikasti po minėta kinų siena.

Didžiųjų žiniasklaidos priemonių vadovai nesidrovėdami kalba apie tai, kad nemažą (o kartais – itin nemažą) dalį jų pajamų sukrauna būtent vadinamoji „turinio rinkodara“. Pabandykime vis dėlto patyrinėti šitą Trojos kurmį, šiek tiek praskleisti jo maskuotę. Kas iš tikrųjų pažymėta šiuo žodžių deriniu? Čia nėra nieko sudėtinga – iš esmės tai sakinys: „Nepirkite reklamos, pirkite turinį.“ Tiktai kad taip tiesiai sakyti vis dėlto dar kartais nepatogu, todėl buvo sugalvotas kamufliažinis terminas.

Na ir kas? Tas, kad šitaip korumpuojamos mažų mažiausiai kelios mūsų viešojo gyvenimo sritys. Pradėkime nuo svarbiausiojo – skaitytojo. Skaitytojas įpratinamas galvoti, kad tai, ką jis skaito kaip informaciją, gana dažnai gali būti apmokėta ir nupirkta propaganda. Ir galiausiai tai veda į tai, kad skaitytojai tiesiog nebeskaitys išvis nieko, o eis domėtis, kas kokią bombą susprogdino ant podiumo. Neišvengiamai.

Taip korumpuojasi patys tokio pobūdžio paslaugų užsakytojai – užuot stengęsi tobulėti ir keitęsi, užuot bandę gyventi taip, kad apie juos visi mielai pasakotų puikias istorijas, jie nusprendžia, kad „galų gale sumokėsime“. Va ir visas krizių valdymas.

Taip korumpuojami rašantieji – jie pradeda pasakoti ne todėl, kad įdomu, svarbu ar visuomenė privalo žinoti, bet todėl, kad už pasakojimą (ir dar atitinkamo, iš anksto aptarto pobūdžio) sumokėta. Ir jiems dar paaiškinama, kad tai, jog jie patys parsiduoda, yra teigiamas dalykas.

Galiausiai taip iškraipomos bent kelios rinkos – žiniasklaidos, reklamos, viešųjų ryšių. Anglakalbėse šalyse, kur turinio pasiūla milžiniška, o auditorijos didžiulės, vien dėl dydžio nelygumai ir iškraipymai galiausiai išsilygina, pagaliau – labai konkurencingoje rinkoje nesnaus konkurentai, o ir reputacija nėra tuščias žodis. Lietuviškai skaitančiųjų rinka yra labai maža, todėl čia žingsnis į šalį labai gerai matomas – ir kalbant ne tik apie santuokinį gyvenimą.

Galima, žinoma, laisvoko elgesio merginas pavadinti „palydovėmis“, bet teikiamų paslaugų pobūdis nuo to nelabai pasikeičia.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Ant svarstyklių – grėsmės ir pažanga: kas mūsų laukia 2019 m. 

Tarp didžiausią poveikį visuomenei artimiausioje ateityje atnešiančių pokyčių ekspertai išskiria dirbtinio...

Technologijos
2019.01.18
Milijonai iš baudų nieko neparodo 16

Konkurencijos taryba (KT) šią savaitę paviešino, kad 2016–2018 m. iš viso skyrė 15 mln. Eur baudų, o teismams...

Verslo aplinka
2019.01.18
Gordijaus mazgo įkaitai 4

Jungtinės Karalystės (JK) parlamentarai, smogę premjerės Theresos May vyriausybei, „Brexit“ klausimą paliko...

Verslo aplinka
2019.01.17
Penki išbandymai verslui 2019 metais 3

Prasidėję 2019-ieji žymi naują pasiekimą mūsų nepriklausomos šalies istorijoje – dar niekada ekonominė plėtra...

Verslo aplinka
2019.01.16
R. Vilpišauskas: ko nori britai? 13

Kaip ir buvo prognozuota, antradienį dauguma Jungtinės Karalystės (JK) parlamento narių atmetė savo šalies...

Verslo aplinka
2019.01.16
Politikai viešumo kainos mokėti nelinkę 2

Kad ir kiek valstiečių vedlys Ramūnas Karbauskis dievagojasi, esą jokio apynasrio žiniasklaidai mauti...

Rinkodara
2019.01.16
Įvaizdžio nėra, fantazija išlaidauti – be ribų 18

Lietuva neturi įvaizdžio. Nes jo kūrėjai – nieko verti. Metų metais kiekviena Vyriausybė išleidžia šiam...

Rinkodara
2019.01.15
Scenarijai – sunkiai nuspėjami

Lietuvos eksportas 2018 m. pamažu lėtėjo, ši tendencija prognozuojama ir šiems metams, tad kuklesni gali būti...

Verslo aplinka
2019.01.14
3 iliuzijos, kurios klaidina darbuotojų ieškantį verslą 17

Konkurencinę kovą norinčios laimėti bendrovės nekalba apie darbuotojų pritraukimą, jos galvoja, kaip...

Rinkodara
2019.01.13
Kaip išmatuoti atsakingumą? 7

Įsivažiavus ekonomikai, verslo įmonių produktyvumui ir investicijoms, jau keleri metai didžiausias darbdavių...

Vadyba
2019.01.11
Darbuotojų nė su žiburiu nerasi 48

Nors darbdaviai skundžiasi, kad jiems trūksta darbo jėgos, mūsų šalis patenka tarp 11-os didžiausiu nedarbo...

Pramonė
2019.01.11
Opcionams – dalinė „amnestija“ 2

Siekdama gerokai padidinti startuolių skaičių Ekonomikos ir inovacijų ministerija (EIM), dar dirbdama po Ūkio...

Finansai
2019.01.10
Jaukas pro šalį sukantiems investuotojams 9

Skaičiuojant į Lietuvą pritrauktas investicijas, retai apsižiūrima, kiek jų aplenkia mūsų šalį ir nukeliauja...

Pramonė
2019.01.09
„Fintech“ pionieriams tenka ne tik laurai 10

Lietuvoje prasidėjus banko licencijų dalyboms, „Verslo žinios“ gruodžio 18 d. redakcijos vedamajame „Bankas...

Finansai
2019.01.08
Valstybės įmonėms lengvina gyvenimą 5

Politikai, prieš Lietuvai stojant į Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizaciją (EBPO) pasižadėję...

Finansai
2019.01.07
Praleistos galimybės: kokias 3 skaitmeninės rinkodaros sritis pamiršta B2B verslas 1

Kai elektroninė prekyba B2C sektoriuje išgyvena aukso amžių ir nuolat tobulėjantys internetinės reklamos...

Rinkodara
2019.01.06
Didelių sukrėtimų 2019 m. turėtų pavykti išvengti 5

Lietuvos ekonomikos plėtra lieka neblogai subalansuota ir didelių disbalansų, kurie aiškiai perspėtų apie...

Praleistos progos patylėti 33

Valdantieji, ir anksčiau liguistai reagavę į bet kokią kritiką, pastarosiomis dienomis tiesiog pratrūko...

Verslo aplinka
2019.01.04
Bankų transformacija: nuo pinigų išdavimo langelio iki paslaugų „butiko“ 6

Plėtra elektroninėje erdvėje, sąnaudų mažinimas ir reguliavimo klausimai išlieka pagrindiniais Europos bankų...

Technologijos
2019.01.03
Galvokime savo galva 12

Ar kada susimąstėme, kur slypi Naujųjų metų sutikimo džiugaus jaudulio priežastis? Juk kasmet susiduriame su...

Verslo aplinka
2019.01.03

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau