Kas tai? Eksperto įžvalgos

Mašininis mokymasis: genijus su neribotomis galimybėmis

Publikuota: 2018-07-11

„Kodėl visuose lėktuvuose sėdi po du pilotus? Juk užtenka tik vieno. Tegul skrenda suknistas kompiuteris“, – 2010 m. kalbėjo „Ryanair“ vykdomasis direktorius Michaelas O’Leary.

Kompiuteris dar nekelia ir netupdo lėktuvų. Nepanašu, kad tai pasikeis po metų ar dvejų. Visai kitaip yra finansų įstaigose. Čia vairalazdę į savo rankas perima dirbtinis intelektas. Džentelmenai, atidarykite duris.

Bankininkystėje praleidau 20 metų. Žinau, čia dirbantys žmonės skaičiuoti moka gerai. Todėl tai, kas augina pardavimus ir pelną, o sąnaudas mažina – priimama palankiai. O tai, kas sąnaudas didina... Na patys suprantate.

Nenuostabu, kad didžiųjų bankų akcininkams patinka pasaulyje plintanti mada išmokyti mašinas mokytis (angl. machine learning) ir tokiu būdu dalį darbuotojų funkcijų perduoti viską skaičiuojantiems (tik ne darbo valandas) algoritmams.

Šiuos algoritmus galime palyginti su vaikais. Ir vieni, ir kiti negimsta mokėdami vaikščioti. Tačiau tai užprogramuota jų smegenyse. Iš pradžių ropoja, tada šliaužia ir žiūrėk, jau stojasi ant kojų ir ima vaikščioti, o netrukus ir bėgioja. Mašininio mokymosi kursą „praėjęs“ algoritmas skiriasi nuo ankstesnės kartos algoritmų: jis nesustoja tobulėti pasiekęs trumpalaikius tikslus – jis ir toliau įtemptai mokosi, taip pat ir iš savo klaidų. Visai kaip vaikas. Palietęs karštą lygintuvą, jis informaciją apie nemalonius patyrius įsirašo atmintyje ir kitą kartą jis bus atsargesnis. Arba dar kitą kartą.

Šiandien finansų įstaigos besimokančioms mašinoms atveria vis daugiau durų. Mašinos ypač laukiamos ten, kur reikia apdoroti daug duomenų (pvz. big data), reikalingas didelis tikslumas ar  atliekami nuolat pasikartojantys veiksmai.

Taigi, kokias sritis greičiausiai užima nematomos mašinos?

Klientų profiliavimas

Ko gero, savo banke girdėjote frazę apie „individualius sprendimus“. Tai visai ne klišė. Sprendimas konkrečiam klientui gimsta, nes bankai disponuoja bankiniais išrašais, kredito kortelių naudojimo, kredito istorijos ir kitais duomenimis. Tarsi iš galybės mozaikos detalių skolintojai gali iš šios informacijos sudėti kliento portretą (profilį). Pagal „nuotraukoje“ išryškėjusį portretą bankas sprendžia, ar išduoti jam paskolą ir kokią maržą taikyti. Taip yra ir dabar. O ateitis priklauso tobulėjantiems algoritmams, mat jų daromos „nuotraukos“ ryškesnės. Jos gerokai pagerins kreditingumo vertinimą ir ne tik. Toks algoritmas, pastebėjęs kliento profiliui nebūdingus veiksmus ar anomalijas, greičiau ir tiksliau nustatys sukčiavimo, tapatybės vagystės riziką ir padės užkirsti tam kelią.

Pardavimai

Klientų profiliavimas atveria naujas galimybes ir pardavimams. Kokia tikimybė, kad jums šiandien prireiks automobilio lizingo? Finansų įstaiga, pirmoji iš mozaikos dalelyčių sudėjusi jūsų portretą ir konstatavusi, kad „klientas ketina rinktis naują automobilį“ turės konkurencinį pranašumą prieš skolintojus, kurie apie tai nenutuokia.

Aptarnavimas

„Robotas irgi žmogus“, – pirma mintis, matant „botų“ imituojamą žmogišką bendravimą su klientu. Tėra metų ar kelių klausimas, kada pokalbių simuliatoriai  (angl. chatbox), turintys  dirbtinį intelektą, ims keisti žmogiškąjį intelektą skambučių aptarnavimo centruose. Ypač turint galvoje, kad imituojamas „botų“ bendravimas ne tik gana šiltas, o įgauna ir balsą.

„Popierizmas“

Bankai nori į dirbtinio intelekto rankas atiduoti „popierizmą“. Kur jau kur, o čia pasireikšti vietos yra. Nuskaitęs, išanalizavęs ir supratęs krūvos dokumentų turinį, robotas palengvins darbą finansų įstaigų darbuotojams. Šiems tereikės priimti sprendimą neskaitant dešimčių ar šimtų puslapių dokumentų.

Biometrinė identifikacija

Perfrazuojant vieno serialo pavadinimą, „veido identifikacija – tai nauja juoda“. Biometrinio identifikavimo metodas išgyvena tikrą bumą. Algoritmai, mokantys vis geriau ir tiksliau atpažinti veidus, jau dabar pažengę toli į priekį. Ir tobulėja ne metais, o dienomis. Panašu, kad ateina laikas pamiršti apie tapatybės korteles ir slaptažodžius banke.

Dirbtinį intelektą jaukinasi ir kitos šakos. „Microsoft“ dirbtiniu intelektu paremtai klimato kaitos programai paskyrė papildomus 50 mln. Eur. „Google“ besimokančius algoritmus apmoko diagnozuoti akių ligas, vėžį. Geležinkeliai skirtingose šalyse apmoko dirbtinį intelektą klausytis bėgių skleidžiamo garso pravažiuojant traukiniui ir pagal su laiku kintantį garsą identifikuoti bėgių deformaciją.

Ir jei atrodys, kad dirbtinis intelektas yra tolima inovacija, atminkite, kad rytojaus technologijos ateina šiandien.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Interviu su JAV technologijų guru: verslui teks prisitaikyti prie inovacijų Premium

Technologinis progresas verslui šiuo metu suteikia gerokai didesnę dinamiką nei kada nors anksčiau. Curtisas...

Technologijos
2018.07.11
Mašininis mokymasis: genijus su neribotomis galimybėmis Rėmėjo turinys 1

„Kodėl visuose lėktuvuose sėdi po du pilotus? Juk užtenka tik vieno. Tegul skrenda suknistas kompiuteris“, –...

Išmani Lietuva
2018.07.11
Lietuvių „Contrarian Ventures“ investavo į JK bendrovę Premium

Rizikos kapitalo fondų valdymo bendrovės „Contrarian Ventures“ valdomas „Lietuvos Energijos“ išmaniosios...

Technologijos
2018.07.10
Hibridiniai sprendimai – kelias į inovacijas Rėmėjo turinys

Šiandien IT turi ne tik padėti verslui sklandžiai įgyvendinti kasdienes operacijas ir užduotis, bet ir tapti...

Atsiskaitymai telefonu: pirmi įspūdžiai apie „MoQ“ bandomąją versiją Premium 3

Trijų mobiliojo ryšio operatorių įkurta bendrovė „Mobilieji mokėjimai“ jau kurį laiką vykdo momentinių...

Technologijos
2018.07.09
Pokalbis su A. Janulaičiu – apie biotechnologijas, parduotą „Fermentą“  ir 100 mln. Lt Premium

Vienas biotechnologijų bendrovės „Fermentas“ sėkmės kalvių profesorius Eugenijus Arvydas Janulaitis ir po...

Technologijos
2018.07.04
„Zivė“ kurs namuose naudojamą širdies veiklos sutrikimų stebėjimo sistemą 3

Medicinos prietaisus kurianti Vilniaus UAB „Zivė“ drauge su partneriu iš Kauno UAB „Astra Minerva“ kurs...

Pramonė
2018.07.04
IT valdymo įrankiai: pažangi stebėsenos sistema padeda užkirsti kelią incidentams Rėmėjo turinys

Kaip parodė naujausias „Blue Bridge“ klientų tyrimas, dauguma IT priežiūros paslaugas perkančių klientų...

Kada mokslas ir verslas sukirs rankomis? 8

Valstybėje esantis mokslo potencialas turėtų geriau padėti šalies ekonomikai – Ūkio ministerija tikisi, kad...

Technologijos
2018.07.03
Akcijos darbuotojams: motyvacija ar auksiniai antrankiai Premium 2

Lietuvoje pamažu populiarėja JAV paplitęs darbuotojų motyvavimo būdas – suteikti jiems akcijų arba galimybių...

Vadyba
2018.07.02
Nuo populiariausių kibernetinių grėsmių apsaugoti gali paprasti sprendimai Rėmėjo turinys 4

Pasaulyje lyderiaujančios kibernetinio saugumo kompanijos „Gemalto“ duomenimis per 2017 metus buvo pavogta,...

Išmani Lietuva
2018.06.27
Valstybės informacinių išteklių konsolidavimas iš verslo atims didelį kąsnį Premium 8

Vykdomas valstybės informacinių išteklių konsolidavimas sukėlė konfliktą tarp verslo ir Krašto apsaugos...

Technologijos
2018.06.26
Inovacijų švieslentėje Lietuva krito į 20 vietą 7

Europos Komisijos paskelbtame Inovacijų švieslentės reitinge Lietuvai atiteko 20 vieta. Pernai ji buvo 16...

Technologijos
2018.06.25
Lietuvos įmonė pradeda klinikinius tyrimus kovai su vėžiu 2

Biotechnologijų UAB „Froceth“, vienintelė Lietuvoje turinti leidimą gaminti pažangios terapijos vaistinius...

Pramonė
2018.06.25
Sudie, PIN kodai. Biometrija, labas. Rėmėjo turinys

Biometrija jau gerą dešimtmetį vadinama technologija, kuri pagaliau išlaisvins nuo slaptažodžių ir PIN kodų...

Išmani Lietuva
2018.06.21
ES finansavimo bangos stumdo aukštąjį mokslą Premium

Lietuvos universitetų tinklas, kaip žinoma, išgyvena ne pačius geriausius laikus: studentų mažėja,...

Technologijos
2018.06.21

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau