Europa griežtina kovą su dezinformacija socialiniuose tinkluose

Publikuota: 2022-06-16
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
svg svg
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Europos Sąjunga ketvirtadienį pristatė atnaujintas taisykles, kuriomis sieks griežčiau kovoti su dezinformacija, skleidžiama „Facebook“, „Google“, „Twitter“ ir kitose socialiniuose tinkluose.

Nauja 2018 m. įvesto praktikos kodekso versija skirta paskatinti platformas sparčiau ir sistemingiau šalinti melagingą reklamą, bausti dezinformaciją skleidžiančias paskyras ir nuodugniau tikrinti faktus publikacijose.

Kodeksas, su kuriuo prieš pristatymą susipažino naujienų agentūra AFP, išlieka savanoriškas.

Kodeksą pasirašė 34 subjektai, tarp kurių yra kai kurios didžiausios socialinės žiniasklaidos bendrovės, tokios kaip „Facebook“ patronuojančioji bendrovė „Meta“, „Twitter“, „Microsoft“ ir „TikTok“, taip pat stambios reklamos korporacijos.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Visos jos prisidėjo rengiant atnaujintą kodeksą kartu su faktų tikrinimo ir žiniasklaidos priežiūros organizacijomis, tokiomis kaip „Žurnalistai be sienų“ (RSF).

Ketvirtadienį kodeksą pristatė Europos Komisijos pirmininkės pavaduotoja vertybių ir skaidrumo klausimais Vera Jourova ir vidaus rinkos eurokomisaras Thierry Bretonas.

„Šis naujas kovos su dezinformacija kodeksas pasirodo, kai dezinformacija naudojama kaip vienas Rusijos karinės agresijos prieš Ukrainą ginklų ir apskritai platesnio pobūdžio išpuoliuose prieš demokratiją“, – sakė V. Jourova.

„Dabar įsipareigojimai mažinti internetinės dezinformacijos poveikį daug solidesni, o priemonės, skirtos įvertinti, kaip jie vykdomi visose ES šalyse ir visų jos kalbų erdvėje, daug patikimesnės. Naudotojai taip pat turės geresnių priemonių pažymėti dezinformaciją ir suvokti, kas jiems rodoma, – pridūrė ji. – Naujasis kodeksas taip pat sumažins finansines paskatas skleisti dezinformaciją ir sudarys sąlygas mokslininkams lengviau susipažinti su platformų duomenimis.“

„Nė vieno euro iš dezinformacijos skleidimo“

Naujasis taisyklių rinkinys apima apie 40 įsipareigojimų – maždaug dvigubai daugiau nei ankstesnėje versijoje – taip pat kriterijus, leidžiančius įvertinti, kaip šių įsipareigojimų laikomasi.

Ankstesnis tekstas buvo grindžiamas savireguliacija, o naujasis įpareigoja didžiausias platformas – tas, kurios ES turi ne mažiau kaip 45 mln. vartotojų – laikytis teisiškai privalomų priemonių, nustatytų Skaitmeninių paslaugų akte (DSA).

Iki galo dar nepatvirtintas DSA reikalauja, kad stambios interneto bendrovės mažintų su dezinformacija susijusią riziką. Antraip bendrovėms grėstų baudos, galinčios siekti net iki 6% jų pasaulinės apyvartos.

Įsipareigodamos vadovautis kodeksu, tokios įmonėms galėtų parodyti, kad imasi DSA reikalaujamų „rizikos mažinimo“ priemonių.

Viena pagrindinių kodekso naujovių – ketinimas neleisti reklamos platformoms gauti pajamų iš skelbimų, publikuojamų dezinformaciją skleidžiančiose svetainėse.

„Platformos neturėtų gauti nė vieno euro iš dezinformacijos skleidimo“, – nurodė Th. Bretonas.

„Nuo „Brexito“ iki Rusijos karo Ukrainoje: pastaraisiais metais gerai žinomi socialiniai tinklai leido nevaržomai skleisti dezinformaciją ir destabilizacijos strategijas, net iš to pelnydamiesi“, – pridūrė eurokomisaras.

Nuodugnesnis faktų tikrinimas

Reklamą skelbiančios platformos – tokios kaip „Google“ valdanti bendrovė „Alphabet“, kurios platforma „YouTube“ kas mėnesį naudojasi beveik ketvirtadalis planetos gyventojų – įsipareigoja blokuoti konspiracinio turinio skelbimus ir tikrinti jų šaltinius.

Bendrovės taip pat įsipareigoja aktyviai kovoti su melagingomis reklamomis.

Kodeksą pasirašiusios kompanijos turi suteikti vartotojams įrankių, leidžiančių nustatyti ir pranešti apie melagingą ar klaidinančią informaciją. Be to, jos turės glaudžiau bendradarbiauti su faktų tikrintojais visomis ES kalbomis. Tikrintojams taip pat bus tiekiama papildoma parama – visų pirma, galimybė naudotis apibendrintais anoniminiais duomenimis.

Skirtingai nuo neteisėto turinio, dezinformacija nebus iš karto ištrinama dėl saviraiškos laisvės principo.

Naudotojai bus raginami susipažinti su patikimos informacijos šaltinais, ypač atitinkančiais Pasitikėjimo žurnalistika iniciatyvos nustatytas normas. Šio projekto partneriai yra RSF ir AFP.

Platformos taip pat įsipareigoja užtikrinti didesnį politinės reklamos skaidrumą, aiškiai identifikuoti ją kaip tokią ir informuoti vartotojus, kodėl šis turinys skirtas būtent jiems.

Pasirašiusios šalys įsipareigoja kovoti su netikromis paskyromis ir dezinformacijos platinimu per botus, taip pat su tapatybės vagystėmis ir kenkėjiškais vaizdo įrašais, sukurtais pasitelkiant „deepfake“ technologiją.

Naujienų agentūros BNS informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "BNS" sutikimo draudžiama.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Rašyti komentarą 0
Norite pasiūlyti temą, turite pastabų, pasiūlymų ar klausimų? Parašykite „Verslo žinių“ redaktoriams.

Jei norite suteikti konfidencialios informacijos, rašykite vyr. redaktoriui rolandas.barysas@verslozinios.lt

„Amazon“ planas: „Alexa“ galės atkartoti bet kieno balsą

Technologijų bendrovė „Amazon“ teigia, kad jos kuriamas balsu valdomas skaitmeninis asistentas „Alexa“ galės...

Inovacijos
2022.06.25
VŽ infografika: kur Europoje nepageidaujamas „Huawei“ Premium

Kinijos telekomunikacijų milžinė „Huawei“ praėjusio dešimtmečio pradžioje tapo pasauliniu savo sektoriaus...

Inovacijos
2022.06.25
Vokietijoje pradėtas tyrimas dėl „Google Maps“ antikonkurencinės praktikos

Vokietijos Konkurencijos priežiūros tarnyba antradienį pranešė pradėjusi tyrimą „Google Maps“ atžvilgiu dėl...

Inovacijos
2022.06.24
Dėl kibernetinių atakų galimi „Lietuvos geležinkelių“ svetainių sutrikimai

„Lietuvos geležinkelių“ (LTG) grupė susiduria su grupės bendrovių interneto svetainių sutrikimais. Bendrovės...

Logistika
2022.06.23
Startuolio „DappRadar“ įkūrėjas: užsitęsus kriptovaliutų kainų kilimui, pradedi laukti ir kriptožiemos Premium 1

Nuo metų pradžios kriptorinkoje besitęsiantis smukimas yra geras metas susitelkti į darbus ir patikrinti...

Inovacijos
2022.06.23
P. Kuisys: ruošiamės blogiausiam, o tikimės geresnio Premium

Nors ekonominės krizės – galbūt pageidaujamas reiškinys, į jas reikėtų žiūrėti kaip į savotišką gydymą – per...

Inovacijos
2022.06.23
50 mln. Eur investicija Klaipėdoje – galimybė pramonei nebemindžikuoti ties inovacijų slenksčiu Premium 1

Jau šį rudenį planuojama baigti statyti 21.000 kv. m ploto pramonės inovacijų parką „VMG Technics R&D Park“,...

Vadyba
2022.06.23
„Telia Lietuvos“ komandą papildė trys naujos vadovės 4

„Telia Lietuvos“ valdyba patvirtino naują bendrovės struktūrą ir iš įmonės vidaus paskyrė privačių klientų,...

Vadyba
2022.06.23
Teks augti iš nuosavo kapitalo

Pasibaigus pigių pinigų vakarėliui, pasaulio technologijų įmonės praneša stabdančios plėtros planus, o...

Nuomonės
2022.06.23
„Google“ sutiko mokėti už Vikipedijos turinį

„Google“ sutiko mokėti Vikipedijai už jos paieškos sistemoje rodomą turinį – tais pačiais principais kaip...

Inovacijos
2022.06.22
„Vinted“ pristato siuntimo paslaugų verslą, M. Mikuckas atsitraukia nuo kasdienės veiklos įmonėje 11

„Vinted“ grupė, valdanti didžiausią Europoje internetinę naudotų mados prekių tarpusavio prekybos platformą...

Inovacijos
2022.06.22
„Payseros“ pelną gelbėjo parduotas sklypas, ruošiasi tapti tarpusavio skolinimo platforma Premium

Finansinių technologijų bendrovės „Paysera“ pelnas per praėjusius metus susitraukė perpus, mažėjus kainoms už...

Rinkos
2022.06.22
„Nordcurrent“ rinkodaros vadovas S. Stūrys: žaidimų industrija jau varžosi su pramonės gigantais Premium

Didžiausia Lietuvoje žaidimų kūrimo ir leidybos įmonė „Nordcurrent“ šiemet planuoja 110 mln. eurų apyvartą.

Inovacijos
2022.06.22
Bizūnas dar neišgąsdino: kriptoįmonės Lietuvoje toliau dygsta kaip grybai po lietaus Premium

Vyriausybė kriptopaslaugų tiekėjų reguliavimo sugriežtinimui pritarė anksčiau birželį. Dabar svarstymai...

Inovacijos
2022.06.22
Vilniaus planui - išskirtinis Lietuvos GIS bendruomenės įvertinimas Verslo tribūna

Į didžiausią profesinį metų renginį „Lietuvos Esri GIS naudotojų konferenciją“ susirinkę Geografinių...

Verslo aplinka
2022.06.22
„Baltic Amadeus“ įgijo „Microsoft Gold Cloud Platform“ kompetenciją Verslo tribūna

Vokietijos rinkos ir vartotojų tyrimų bendrovė „Statista“ skelbia, kad Europos debesų kompiuterijos rinkos...

E. Musko norą perimti „Twitter“ stabdo netikrų paskyrų klausimas 1

Elonas Muskas, verslo magnatas, antradienį pareiškė, kad jo 44 mlrd. USD pasiūlymą dėl „Twitter“ perėmimo...

Inovacijos
2022.06.21
Naujasis „Bitė Lietuvos“ vadovas – G. Butėnas

Naujuoju UAB „Bitė Lietuva“ vadovu paskirtas Gintas Butėnas, ilgametis bendrovės darbuotojas, pastaruoju metu...

Inovacijos
2022.06.21
„Hostinger“ augimo rodikliai: 1.000 darbuotojų, 42 mln. apyvarta ir 36 mln. Eur pajamų už ateities paslaugas Premium 11

Interneto svetainių prieglobos ir susijusių paslaugų UAB „Hostinger“ pernai vėl augo daugiau nei 50% ir...

Inovacijos
2022.06.21
Dėl „Cloudfare“ gedimo buvo sutrikusi populiarių paslaugų veikla

Dėl gedimo debesijos paslaugų tiekėjos „Cloudfare“ sistemose antradienį kurį laiką buvo sutrikęs įvairių...

Inovacijos
2022.06.21

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku